Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 42: Meesterdeal Vragen aan Marlen Beek-Visser

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 98

Hartelijk dank voor jouw antwoord Marlen! Ik vind het top dat je zo’n actueel thema ter sprake brengt.
    Ik ben intussen ook erg benieuwd naar ‘Stem’. Het staat bovenaan op mijn verlanglijstje 🙂

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

Beste Marlen,

Wow! Wat een super gaaf boek, het leest als een trein en om eerlijk te zijn had ik het binnen een dag uit. Dat is een compliment, want gebeurd niet heel vaak.

Er zijn al veel vragen en antwoorden voorbij gekomen. Heel leuk om te lezen, geeft het hele boek toch wat extra’s op deze manier.

Zelf heb ik ook nog een aantal vragen voor jou:

– Je hebt een gezin, man en twee kinderen, bespreek je thuis de verhaallijn die je in gedachten hebt en kunnen zij je daardoor nog voorzien van input?
    – Wat vinden je kinderen van het boek Meesterdeal? Hebben ze het gelezen? Hebben ze zelf meegemaakt op school dat een docent een verhouding heeft (gehad) met een leerling(e)?

Ga vooral zo door met schrijven! Ben ook erg benieuwd naar je debuutthriller “Stem!”.

Groetjes,
    Babette

Marlen Beek-Visser
    Bijdrager
    Post count: 8

Hoi Babette,

Dank je voor je compliment 🙂

Ik heb een man en twee kinderen, een zoon van 21 jaar en een dochter van 17 jaar. Ik bespreek de verhaallijn nauwelijks met mijn gezin. Hooguit noem ik het onderwerp waarover ik schrijf.
    Ik schrijf in mijn zolderkamertje op de tweede verdieping, waar ik heerlijk afgezonderd zit. Ik ben een schrijver die niet dag en nacht met haar verhaal bezig is. Als ik naar beneden ga, na een paar uurtjes schrijven, gaat de knop om en wil ik gezelligheid hebben met mijn gezin. Mijn verhaal is echt van mij, totdat het in gedrukte vorm beschikbaar is. Ook op andere momenten van de dag ben ik nauwelijks met mijn verhaal bezig. Dat gebeurt alleen als ik achter mijn laptop zit. Bij veel schrijvers is dit anders: die staan op en gaan naar bed met hun personages. Gelukkig is iemand als Herman Koch hier anders in: ook hij laat het verhaal compleet rusten als hij niet schrijft. Ik vind hem een geweldige auteur, dus ik ga ervan uit dat dit geen invloed heeft op de kwaliteit van je verhaal 🙂

Ik heb mijn man overigens bij beide boeken gevraagd of hij eerst mijn manuscript wilde lezen, maar hij laat zich graag verrassen als het boek er is. Ik heb hem alleen ooit een erotische scene voorgelezen uit (het manuscript van) Stem!, met de vraag wat hij ervan vond. Dat is bij een eerste boek toch wat spannend (denk aan je vader, je baas, je collega’s die het gaan lezen). Mijn man vond het een mooie scene.
    Mijn kinderen lezen weinig. Van mij hoeven ze mijn boeken niet te lezen, als ze maar iets lezen. Onze dochter vindt het onderwerp van Meesterdeal interessant, maar leest toch liever iets anders, zoals het dagboek van Anne Frank. Ooit gaat ze Meesterdeal lezen, zegt ze.
    Ik heb onze dochter laatst wel geraadpleegd toen ik vastliep met de luisterserie die ik nu in opdracht van Storytel schrijf. Ik had het gevoel dat de verhaallijn inzakte en aangezien zij een creatieve geest heeft, heb ik met haar gebrainstormd. Dat hielp me verder.

Onze kinderen hebben geen situatie als in Meesterdeal meegemaakt in hun omgeving. Ik wel, hoewel ik er pas later achter kwam. Toen ik klaar was met het VWO bleek een klasgenootje al een tijdje een relatie te hebben met onze economiedocent. Hij was wel een stuk jonger dan Sten en zij was zeventien. Ze zijn nog steeds samen, waaruit maar weer blijkt dat een dergelijke relatie niet per definitie fout hoeft te zijn.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

Hallo Marlen,

Als ik je boek lees heb ik het gevoel dat ik Bo word( en er gebeurd nogal wat) en dat vind ik heel beklemmend, maar voor jou als schrijfster is dat denk ik een groot compliment. Heb je dat zelf ook met boeken dat je er zo in op gaat? en zo ja bij welke boeken heeft u dat?

Marlen Beek-Visser
    Bijdrager
    Post count: 8

Hoi Anita,

Boeken waarin ik me liet meeslepen zijn onder andere Bonita Avenue van Peter Buwalda, De Noordzeemoorden van collega-Moordwijf Isa Maron en De Onderkant van Sneeuw van Ilse Ruijters. Bonita Avenue is een prachtige roman die leest als een thriller en Isa heeft met de Noordzeemoorden een uiterst sterke en boeiende serie geschreven. Het debuut van Ilse Ruijters heeft een heerlijke schrijfstijl en het verhaal sleurt je mee in alle ontwikkelingen.

Groetjes, Marlen

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

Beste Marlen,

Dank je wel voor je antwoord op de vragen die ik je stelde. Leuk om te lezen, al die extra informatie geeft de hele leesclub toch “net dat beetje meer”.

Groetjes, Babette

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.