Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 58: Beet Vragen aan Marc Kerkhofs

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 85

Hoi Marc,
    Bedankt voor al je antwoorden. Dat is een heel divers arbeidsverleden!
    Ik las ook dat je het boek van Stephen King On writing hebt gelezen. ( In het Nederlands: Over leven en schrijven)
    Heb je veel aan dit boek gehad?
    En dan vraag ik me af welk boek je het meest heeft geholpen bij het schrijven.
    Of heb je misschien schrijverscursussen gevolgd?

alvast bedankt voor je antwoorden

Dag Saskia,

Dit is mijn tweede boek. In maart 2017 kwam Verloren Tijd uit bij Boekscout. Ik ben pas voluit beginnen schrijven vanaf mijn 50ste, drie jaar geleden. Vanaf dan is schrijven iets wat ik elke dag moet doen of er schort iets aan mijn dag. Van opleiding ben ik beenhouwer, wat ik tot mijn 25ste deed. Daarna heb ik tot mijn 50 bij een carwash gewerkt. Ik ben moeten stoppen wegens rugproblemen. Tegenwoordig doe ik interviews en schrijf ik artikelen voor B2B tijdschriften, copywriting en aanverwante.

Met vriendelijke groeten,

Marc Kerkhofs

Marcker
    Bijdrager
    Post count: 10

Dag Saskia,

Wat de (vele) schrijfboeken betreft die ik heb gelezen (o.a. Handboek voor schrijvers – Molhuysen) durf ik wel zeggen dat ik veel heb gehad aan Stephen Kings ‘On Writing’. King is erg ‘down to earth’ en geeft heel praktisch advies. Een paar voorbeeldjes:

1) Lees een hele boel, schrijf een hele boel.
    2) Zet je op je kont en schrijf. Staar je niet blind op die knipperende cursor in afwachting van een bezoeking van de muze.
    3) Schrijf eerst voor jezelf, IN je werkkamer. Pas als je tevreden bent, herschrijf je voor BUITEN je werkkamer.
    4) Leg je manuscript een maand of twee weg en lees het dan opnieuw. Maai intussen het gras, werk aan iets anders, maar vergéét even dat manuscript. Je leest het daarna als een ‘lezer’.

On Writing appelleert aan het gezonde boerenverstand, maar het is fijn om het gedrukt te zien staan, al die dingetjes.

Ik heb ergens rond mijn 50ste (tot genoegen en verrijking) een schrijfcursusreeks afgewerkt bij Schrijfatelier Alicia (https://schrijfatelieralicia.wordpress.com/about/). Daarvoor pleegde ik al eens een stukje te zetten op nederland.nl (zoek op auteur: kerkhofs marc).

Tot slot nog dit: had ik niet geschreven mocht ik geen schrijfcursus gevolgd hebben? Ik denk het wel, maar door de schrijfcursus te volgen werden mijn blinde vlekken blootgelegd en kweekte ik zelfvertrouwen. Pas als je commentaar op je schrijfwerk krijgt van een buitenstaander (familie en vrienden vinden álles fantastisch wat je schrijft – een gelukkige uitzondering is mijn kritische vrouw), weet je waar er geschaafd moet worden aan je eigen stijl. (in my humble opinion …)

Marc Kerkhofs

Saskia
    Bijdrager

Ik zag net een foto van die rivierprik ( via de link die in een van de antwoorden stond) en dat zou je toch met recht een vampiervis kunnen noemen. Nu las ik dat de larven onlangs Nijmegen zijn gevonden. Blij dat ik geen vis ben!
    Ik zal de Waal in het vervolg voorzichtig betreden.
    Ik vind die vis er monsterachtig uitzien. Geen wonder dat je destijds schrok.

Saskia
    Bijdrager

Bedankt voor je antwoord over het schrijven in het algemeen. Ik heb King in de kast liggen maar ben er nog niet echt aan toegekomen. Het klinkt zeer interessant Ik heb wel Sebes en Bisseling gelezen, een Handboek Stijl en een boek over hoe je fantasy en SF schrijft. Ik vond Sebes niet zo bijster veel over schrijven gaan en erg kort door de bocht.

Maar natuurlijk heb ik nog wel andere vragen!

Heb je al plannen voor een nieuw boek?
    Zo ja, welk genre gaat het worden?
    En ook zo ja, welke nieuwe dingen wil je daarin gaan uitproberen?
    Wat vond je het meest uitdagende element bij het schrijven van Beet?

Marcker
    Bijdrager

Dag Saskia,

Ja, zulke beesten zouden verboden moeten zijn 😄. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Het beest in Beet is toch van een ander kaliber …

Marcker
    Bijdrager

Dag Saskia,

Heb net de laatste hand gelegd aan een manuscript. Het verhaal handelt over een wraakoefening tussen twee vrienden, een moord en hoe twee oudere politieinspecteurs deze oplossen. Ik weet nog niet of het naar de uitgever gaat, even laten gisten. Een beetje detective, psychologie, tja, in welk vakje plaats je dat, hè? Het is een springen tussen verschillende tijden en een puzzel die op het eind in elkaar valt. Boeiend om aan te werken.

Het meest uitdagende element bij Beet … Eerst en vooral het onbekende beest. Hoe ziet het eruit, welke geluiden maakt het? Over de vraag waar het vandaan kwam, wou ik het niet hebben, het ging mij vooral om de gevolgen van zijn beet. Voorts beperkte ik mij bewust tot één verhaallijn, om de vaart erin te houden.

Vriendelijke groeten,

Marc Kerkhofs

Saskia
    Bijdrager

Hoi Marc,
    Ik blijf maar vragen stellen als je het niet erg vind. Ik start mijn nieuwe boekenblog op en dan lijkt het me leuk om het over jouw en je boek te hebben. Dus als je het oké vind dan volgen hier nog wat vraagjes! Als je er genoeg van hebt is het ook goed! Laat het maar weten.

Ik zag dat je je eerste boek bij Boekscout hebt uitgegeven.Was dat een POD voor zelfpubbers?
    Hoe ben je bij Godijn Publishing aanbeland?
    Las je vroeger als kind ook al?
    Welk boek vond je als kind het leukst en weet je nog waarom?
    Welke ingrediënten moet een boek hebben om jou te kunnen raken?
    Welk boek las je het eerste dit jaar en wat vond je ervan?
    Heb je nog andere hobby’s naast lezen en schrijven?

Alvast bedankt!

Marcker
    Bijdrager

Dag Saskia,

Ga aan de slag met je vragen. Bedankt voor de interesse!

Marc Kerkhofs

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.