Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 45: Waanidee Vragen aan Karin Hazendonk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #8910 |

Heb je een vraag voor Karin Hazendonk naar aanleiding van Waanidee?

Stel hem hier, Karin gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 55

Ik wil je heel veel vragen maar ga het opschrijven voor later want anders verklap ik teveel van het verhaal.
    πŸ˜‰

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Hoi,

Hoe lang werk je ongeveer aan een verhaal? Maak je een schema op?
    Is er een bepaald genre, naast degenen die je al schreef, dat je ook nog graag zou publiceren? Is er een bepaald genre dat je totaal niet aantrekt?

Bedankt

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Hoi

Je hebt ondertussen al een aantal boeken geschreven, dus ik vraag me af waar de inspiratie blijft vandaan komen … Haal je uit je eigen leven dingen? Of is dat meer van de krant te lezen? Of gewoon puur je fantasie? Dat laatste lijkt me trouwens heel moeilijk!

karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 15

@axelle
    Het idee voor Waanidee is in 2015 ontstaan, door een brief van de dierenarts die uitnodigde om onze hond te … (puntjes i.v.m. spoilers op dit moment) Niets geks mee, zou je zeggen. Dat wordt aan de lopende band gedaan. Ik werd er echter door getriggerd en begon mij af te vragen of dat bij de mens ook zou werken. Nee, dacht ik onmiddellijk, maar het verhaal werd daarmee wel geboren. Ik heb er een ruim jaar aan gewerkt, het verhaal heeft verschillende versies gekend. Veel schrappen en herschrijven. In december 2016 heb ik het verhaal naar LetterRijn gestuurd en het resultaat is, naar mijn bescheiden mening, een prachtig boek. Al met al dus een proces van bijna twee jaar.
    Tijdens het schrijven van een boek kom je er bijna niet onderuit om een bepaald schema bij te houden. Personages, tijdlijn, hoofdstukken. Wie doet wat, wanneer en waarom. Wat heeft de actie van een bepaald persoon voor gevolgen?
    Het genre waarin ik graag nog eens een verhaal zou willen schrijven is horror. Zo’n verhaal dat onder je huid kruipt. Het hoeft niet eens zo bloederig te zijn, maar een verhaal dat personages dingen laat doen die ze niet in de hand hebben en ook niet willen doen.
    Iets wat ik, denk ik nu, niet zou kunnen is een liefdesverhaal. Dat zou uiteindelijk toch uitdraaien op moord en doodslag πŸ™‚

karinhazendonkauteur
    Bijdrager

@Stefanie_R1985
    Inspiratie … ik vind het zo’n mooi woord. Toch zijn het vaak de gewoonste dingen uit het leven die mijn fantasie aan het werk zetten. Dat kan dus inderdaad een krantenbericht zijn, een item op het nieuws of een deels gehoord gesprek van twee pratende, toevallige voorbijgangers. Is het boek eenmaal onderweg, visualiseer ik mijn personages heel sterk. Zeker tijdens het schrijven van Waanidee, en dat zal je ongetwijfeld niet voor het eerst horen, kon ik in gedachten hele gesprekken voeren met mijn personages. Dat kwam uiteindelijk voor een deel weer in het verhaal terecht. Verder ben ik niet gek, hoor. πŸ™‚

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 59

Hi Karin,
    Intrigerend onderwerp. Ik wilde vragen hoe je erbij kwam om hierover te schrijven maar zie dat deze vraag al is gesteld en beantwoord.

Weet jij vooraf precies hoe het verhaal gaat lopen? Maak je bijvoorbeeld per hoofdstuk een samenvatting voordat je deze schrijft? Of gaat het bij jou anders?

Waarom heb je ervoor gekozen om het verhaal in de verleden tijd te schrijven? (ook als het zich in de toekomst afspeelt)

Waarschijnlijk heb je de opmerkingen over de letters op de cover gelezen. Wat vind jij daarvan?

alvast bedankt voor je antwoorden,

groetjes
    Karin (Kaatje)

karinhazendonkauteur
    Bijdrager

@kaatje
    Ik weet wel in grote lijnen hoe het verhaal eruit zal gaan zien, maar tijdens het schrijven kan dat zomaar veranderen. Dat is in Waanidee ook gebeurd en in het boek dat ik nu aan het schrijven ben, heb ik zelfs een hele verhaallijn veranderd omdat dat het boek veel spannender maakt. Ik heb het al kort bij Stefanie opgemerkt, naarmate het verhaal vordert, blijft het constant in mijn hoofd zitten. Verhaallijnen kunnen dan nog alle kanten op gaan. Het is dan ook geen grapje, personages gaan een leven leiden naast het mijne (de gekke auteur πŸ™‚ ) en doen hun verhaal in mijn hoofd. En geloof me, met iemand als Victor, daar wil je geen gesprek mee voeren.
    Ik maak geen samenvatting van een hoofdstuk. Het is een constant proces van lezen, schrappen, herschrijven en opnieuw lezen. Constant lezen. Ik weet wat er in een volgend hoofdstuk staat te gebeuren. Zelfs dat is niet leidend, want het kan zomaar gebeuren dat het hoofdstuk later op een andere plek terechtkomt als dat het verhaal ten goede komt.
    Waarom is het verhaal in de verleden tijd geschreven? Misschien is dat wel een persoonlijk dingetje. Ik vind het zelf prettig lezen. En wie weet als iemand in 2030 Waanidee in een kringloopwinkel vind, het betaald met een chip in de arm, zal hij of zij misschien zeggen: Kijk toen was het nog een thriller.
    De letters op de cover. Tja, wat kan ik ervan zeggen. Ik vind het zeer goed geslaagd. Door de onheilspellende kleuren straalt het boek iets geheimzinnigs uit. De cover, het lettertype, het is iets persoonlijks. Wat de een mooi vindt, kan de ander helemaal niet mooi vinden. Ik heb vrede met de verschillende meningen.

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 55

Mijn vragen zijn al wel beantwoord inmiddels πŸ˜‰

Heftig boek is het hoor! Ik had dit totaal niet verwacht toen ik de achterflap las. Heb je goed gedaan!

karinhazendonkauteur
    Bijdrager

@yvonne
    Dank je wel πŸ™‚

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 64

Karin, waar haalde je de gruwelijke daden van opa precies vandaan? Dit maakte het verhaal lekker spannend

karinhazendonkauteur
    Bijdrager

@ingebrunn
    De daden van opa zijn in mijn fantasie ontstaan. Gezien de leeftijd van opa, heb ik de meest afschuwwekkende man van de vorige eeuw naast hem gezet. Dat was het grote voorbeeld van opa en wilde hij hem op kleine schaal in gruwelijkheid evenaren. Opa was al een verknipte persoonlijkheid en hij wilde niets liever dan zijn kleinzoon opvoeden op een manier die paste bij de ideeΓ«n van zijn voorbeeld. Hij schuwde dan ook niets om dat te bereiken. Het blijft echter allemaal fantasie πŸ™‚

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Heb je al ideeΓ«n voor een volgende?

karinhazendonkauteur
    Bijdrager

@Stefanie_R1985
    Ik werk aan een volgend boek.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 29

Hoi Karin, ik zie allemaal mooie recensies voorbij komen. Gefeliciteerd hoor. Hoeveel cm ben je inmiddels gegroeid πŸ˜‰ ? Het is je gegund!!!
    Groetjes Brigitta.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.