Home Forums Leesclub 47: Gevarenzone Vragen aan Jennefer Mellink

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9174 |

Heb je een vraag voor Jennefer Mellink naar aanleiding van Gevarenzone?

Stel hem hier, Jennefer gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 54

Beste Jennefer Mellink,

Genoten van je boek. Het was mijn eerste “Mellink”. Reuzeleuk.
    Maar hoe ben je zo gekomen op het verhaal van Gevarenzone? Wat triggerde om dit verhaal zo te schrijven?
    En zitten er persoonlijke zaken in verwerkt?

Ik hoor het graag!

groeten, Annette Overvoorde

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 74

Hallo Jennefer,

Vanmiddag ben ik in het boek begonnen en ik heb een vraag voor je.
    Je gebruikt in hoofdstuk 3 de termen “Thriller” en “horror” door elkaar, alsof ze hetzelfde betekenen. Maar volgens mij zijn het verschillende dingen. Ik heb het even gegoogeld en kom op het volgende: “Een thriller is een spannend misdaadverhaal waarbij de klemtoon ligt op actie en gevaar” en “Horror is de benaming voor een genre van verhalen waarbij het de bedoeling is de lezer of de toeschouwer als vorm van amusement angst aan te jagen”.
    Misschien kom ik er later in het boek achter waarom je de termen door elkaar gebruikt, maar zou je dit toe kunnen lichten?

groet,
    Marianne

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 54

Benieuwd naar de antwoorden op de vragen die Annette stelt!

Zelf vraag ik mij af of er een vervolg komt op dit verhaal? Of dat je bezig bent met ander nieuw werk wat niet in de trant van dit verhaal verder gaat.

Ergens deed ‘Gevarenzone’ mij ook denken aan de Kippenvel boeken van R.L. Stine. Heb jij vroeger ook zijn boeken verslonden of was je zelf als kind zijnde juist niet dol op griezelverhalen en dergelijke?
    Lees je veel en zo ja welk genre is jouw favoriet?
    Heb je een favoriete auteur?

Lieve groet,

Elsa.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 91

Je boek doe me denken aan kippenvel van r l Stine.

Hoe kom je er op om zo’n verhaal te schrijven?

yv87
    Bijdrager
    Post count: 39

Ha Jennefer.
    Mag ik vragen waarom je vor dit einde hebt gekozen?

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 138

Hallo Jennefer,

Ik heb genoten van je boek en ben benieuwd naar je antwoorden op de vragen. De ontwikkeling van Bram intrigeert me het meest. Hoe kwam je daarbij of specifieker bij onderdelen als brandwonden, handicap, kringloopwinkel? Dat je met een “gestoorde” geest zo goed sociaal toneel kunt spelen, was heerlijk terug te lezen.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 22

Hoi Jennefer,

Leuk om je als auteur te mogen leren kennen. Je was voor ons nog een onbekende auteur. Mijn dochter is bijna 15, leest veel maar kende jouw boeken nog niet.

Wij zijn benieuwd hoe je tot dit onderwerp(en) bent gekomen. Veel personages hebben al een hoop meegemaakt in hun jonge leven.
    Daarnaast zijn we benieuwd waarom je heb gekozen voor een deels paranormale benadering van het verhaal.

En natuurlijk zijn we ook nieuwsgierig…. Wanneer komt er weer een boek van je uit?

Jennefer
    Bijdrager
    Post count: 1

Beste Leesclubleden,
    Allereerst excuses voor mijn late reactie, maar ik dacht dat het de bedoeling was om de vragen achteraf te beantwoorden. Dat bleek niet zo te zijn 🙂

Annette Overvoorde

Beste Annette,
    Wat leuk om te lezen dat je hebt genoten van Gevarenzone! Dank je wel. Het idee voor Gevarenzone ontstond tijdens een fietsritje door mijn eigen dorp. Op het industrieterrein (naast de kringloopwinkel) zag ik een verpauperde, vrijstaande woning staan, volledig omheind met een ijzeren hekwerk. Na het zien van dat gegeven zag ik voor me hoe mijn nieuw te creëren hoofdpersoon daar een ouijabord ging gebruiken met vrienden. In werkelijkheid was de woning mooier dan in het boek. Er zitten geen persoonlijke zaken in het boek verwerkt, alles is fantasie.

MariannelL

Beste Marianne,
    Leuke vraag. Je schrijft hoofdstuk 3, dus ik ben het even gaan lezen. Met thriller bedoel ik in dit geval het filmgenre waar Sanne van houdt (en Pip niet van houdt) en met horror de achtergrond (oorsprong) van gothic. Inderdaad twee verschillende dingen.

Elsa Bakker

Beste Elsa,
    Het ligt niet in de planning om een vervolg te schrijven op dit verhaal. Mijn nieuwe boek, Vermoorde onschuld, verschijnt in het voorjaar van 2018 bij Luitingh-Sijthoff. Net als Gevarenzone (en mijn andere boeken) is het een stand-alone. Binnenkort maak ik daar meer over bekend!
    De boeken van R.L. Stine heb ik vroeger niet gelezen. Ik had vroeger zelfs een hekel aan lezen! Pas op latere leeftijd ontdekte ik hoe mooi het kan zijn om jezelf te verliezen in een boek. Toen ben ik ook boekrecensies gaan schrijven voor Hebban/Crimezone.
    Vandaag de dag ben ik gek op lezen, vooral de boeken van Tess Gerritsen, Esther Verhoef, Judith Visser en Ilse Ruijers. En natuurlijk véél meer 🙂

XKelllllllllyyyyyy

Beste Kelly,
    Leuk, dat schreef Elsa ook al! Eigenlijk schreef ik Gevarenzone omdat ik weer eens heel iets anders wilde dan mijn vorige twee boeken. Gebroken is een echte thriller, Kwaad bloed een whodunit. Gevarenzone zit daar een beetje tussenin. Mijn nieuwste boek (mei 2018) is een psychologische young adult thriller, weer totaal iets anders. En zo probeer ik te blijven vernieuwen en af te wisselen in eenzelfde genre (ya-thriller).

Yv87

Beste Yv,
    Ik heb gekozen voor een open einde omdat ik daar zelf erg van houd. Ik vind het prettig om, wanneer ik een boek heb uitgelezen, zelf de openstaande vragen in te vullen. Het zet aan tot nadenken over een verhaal. Met een open einde kun je alle kanten op. Waarschijnlijk gaat het verhaal in jouw hoofd heel anders verder dan in mijn hoofd, en dat vind ik zo leuk! Mijn debuut Gebroken heeft ook een open einde (meerdere lijntjes komen aan het einde van het verhaal samen) en aan de recensies merk ik dat niet alle lezers de “clue” doorhebben. Ook dat vind ik leuk. Zij ervaren het boek dan toch heel anders dan andere lezers. Het is natuurlijk ook een risico, want met een open einde bevredig ik vooral mijn eigen behoeften. Ik schrijf om gelezen te worden, maar ik wil wel voor honderd procent achter mijn eigen verhaal staan, vandaar de keuze voor een open einde.

Kareltje

Beste Kareltje,
    Leuk! Dank je wel! Het begon allemaal met de kringloopwinkel. Ik zag een type als Bram wel voor me in een dergelijke winkel. Hij is erg behulpzaam en sociaal, maar schijn bedriegt (we hebben allemaal onze geheimen). De brandwonden hadden te maken met het ongeluk. Ik vind het leuk als de lezer achteraf denkt: ‘O, zat het zo!’
    Doordat Bram krukken gebruikt, kreeg Pip nog meer medelijden met hem. Daarvan heeft hij goed gebruik gemaakt. Ik beleef altijd erg veel plezier aan het omschrijven van “verknipte personages”, met name hun gedachtegang (dat kon in Gevarenzone niet echt, wat het verhaal is niet vanuit Bram geschreven). In Gebroken zit een verknipt personage (ik-persoon), vandaar de keuze om het in dit weer boek anders te brengen.

Ant

Beste Ant,
    Ontzettend leuk dat je dochter zo graag leest! Heel erg leuk dat jullie dit boek samen hebben gelezen. Hoofdpersoon Pip heeft inderdaad veel meegemaakt. In mijn eerdere boeken had ik hoofdpersonages die wel iets van mijzelf weghebben, in de basis. Met Gevarenzone wilde ik eens iets totaal anders. Ruzie met de moeder, in plaats van een goede band onderling. Pip neigt een beetje naar gothic, daar heb ik zelf niks mee. Ook heeft Pip totaal andere interesses dan ikzelf. Ik wilde dus schrijven over iemand die ver van mij afstaat, maar die heel dichtbij mocht komen. En dat was erg leuk. De ruzies met haar moeder moesten ergens vandaan komen. Het auto-ongeluk (en de hoofdstukken waarin Pip in coma ligt) had ik al bedacht, het feit dat Pip haar opleiding niet heeft afgemaakt en dat haar moeder na het ongeluk aan de drank ging, werden oorzaken voor de vele ruzies thuis. Pips moeder vervreemdde zich van haar eigen dochter. In het “echte leven” gebeurt dat (helaas) ook (uiteraard met andere oorzaken), dus het leek mij boeiend en uitdagend om over te schrijven.
    De paranormale benadering van het verhaal is eigenlijk meer afleiding, puur dankzij het ouijabord. Zullen het geesten zijn of…? Ik vind een ouijabord intrigerend en, ik vermoed, een hoop lezers ook, vandaar de keuze om het op die manier te brengen.
    Mijn nieuwe boek verschijnt in het voorjaar van 2018 bij Luiting-Sijthoff. Het is absoluut mijn beste boek tot nu toe 😉 Binnenkort ga ik er meer over bekendmaken op social media ed.

Heel erg bedankt voor jullie vragen! Ik vind het leuk dat jullie de tijd hebben genomen om Gevarenzone te lezen. Daarnaast hebben jullie de vragen beantwoord uit de leesclub en een recensie geschreven. Hartelijk dank en blijf genieten van alle mooie boeken!

Ook wil ik Clavis Uitgeverij bedanken voor het beschikbaar stellen van de boeken en initiatiefnemer Cees voor het starten van deze leesclub met Gevarenzone!

Groetjes, Jennefer

yv87
    Bijdrager
    Post count: 39

Hi Jennefer,
    Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik ‘m over een tijdje nog eens ga lezen en dan met jouw antwoord in mijn achterhoofd. Eens kijken of ik het einde dan fijner vind!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.