Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 10: Schokgolf Vragen aan Frank van Zwol

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #2476 |

Heb je een vraag voor Frank van Zwol naar aanleiding van Schokgolf ?

Stel hem hier, Frank gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 138

Hallo Frank,
    Complimenten! (waarvoor ga ik nog niet prijsgeven……….)
    In de aankondigingen over dit boek las ik dat het gebaseerd is op feiten. Nou herken ik wel wat dingen (die bv in het nieuws zijn geweest), maar ik heb geen geologische achtergrond en wil graag weten of de geologische informatie die in je boek aan bod komt ook feitelijk is.

Andere vraag: heb je overwogen om een kaart van IJsland in het boek op te nemen? En zo ja, wat maakte dat je dat niet deed? Ik merk nl dat ik in gedachten mee wil reizen met de hoofdpersonen en miste dat (ga dat nog wel zelf opzoeken).

Thanks,
    kareltje

Tau
    Bijdrager
    Post count: 10

Hallo Frank,

Je maakt me benieuwd, Kareltje 😉
    ‘k Ben spijtig genoeg niet geselecteerd om aan deze leesclub deel te nemen (blijkbaar niet zo evident als nieuweling, hoewel jij er toch in geslaagd bent, er is dus nog hoop :-)), maar ik volg dit onderdeel met vragen aan Frank van Zwol alvast met veel belangstelling!

FrankvZ
    Bijdrager
    Post count: 36

Ha Kareltje,

Vast bedankt voor de complimenten – ook al weet ik nog niet waarvoor :-).

Met name de geologie en het explosieve vermogen van Katla zijn feiten waarop Schokgolf gebaseerd is. Daar is enorm veel over te vertellen, maar dat is lastig zonder direct spoilers te plaatsen. Bijgevoegde video geeft een goed beeld van de dreiging die van Katla uitgaat. Het beschreven getijdeneffect in de magma bestaat echt. Het wankele evenwicht tussen de druk van het magma onder de kraterprop en de afsluitende ijskap over de krater werd me verteld door een vulkanoloog bij Vedurin waar ik – net als Tom – navraag heb gedaan. Dat je juist dit evenwicht moet verstoren als je de vulkaan wilt triggeren was daarna een voordehand liggend gegeven. Of je een vulkaan daadwerkelijk een zetje kunt geven heb ik niet zelf geprobeerd. Afgelopen najaar – kort voor het verschijnen van Schokgolf – vertoonde Katla een poosje verhoogde activiteit en werd de alarmfase geel afgekondigd (vliegtuigen mogen dan niet meer over de vulkaan vliegen omdat hij zonder voorafgaande waarschuwing kan ontploffen). Op dat moment dacht ik echt: het zal toch niet waar wezen…
    Video over Katla

Een kaartje was wellicht handig geweest. Die vraag is ook bij mijn eerdere boeken wel gesteld, maar om de een of andere reden nooit ingevuld. Van veel lezers hoor ik dat ze naast het boek hun tablet bij de hand hebben en plaatsnamen en locaties googelen of bekijken op Google Earth en op die manier foto’s en achtergrondinformatie binnenhalen om hun beeld compleet te maken (of om te kijken of ik alles uit mijn duim gezogen heb, of dat het toch echt bestaat). Wellicht plak ik nog wel een kaartje op mijn website met de route van Tom en de belangrijkste hotsports er op gemarkeerd.

Veel leesplezier met de laatste deel van het boek.

Hallo Frank,
    In de aankondigingen over dit boek las ik dat het gebaseerd is op feiten. Nou herken ik wel wat dingen (die bv in het nieuws zijn geweest), maar ik heb geen geologische achtergrond en wil graag weten of de geologische informatie die in je boek aan bod komt ook feitelijk is.

Andere vraag: heb je overwogen om een kaart van IJsland in het boek op te nemen? En zo ja, wat maakte dat je dat niet deed? Ik merk nl dat ik in gedachten mee wil reizen met de hoofdpersonen en miste dat (ga dat nog wel zelf opzoeken).

Thanks,
    kareltje

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Hai Frank,

De onderste alinea op pagina 63 intrigeert mij.

Tom slaat de foto op […….] die stuk voor stuk weer uit miljoenen pixels bestaat.

Nu zijn er op dat gebied natuurlijk legio zaken waar de leek nog geen weet van heeft, maar hier gaat wel weer een heel stukje wereld voor me open. Nu ben ik anoniem op Fb, maar zou het kunnen dat wij ook zomaar eens een foto van dat kaliber aan ons voorbij zien gaan of is dit (nog) fictief?

FrankvZ
    Bijdrager

De techniek om tekst op deze manier te coderen en in een foto te verwerken bestaat. Of dit daadwerkelijk zo gebruikt wordt door inlichtingendiensten kan ik niet met zekerheid zeggen maar het zou me verbazen als het niet zo is.

Hai Frank,

Tom slaat de foto op […….] die stuk voor stuk weer uit miljoenen pixels bestaat.

Nu zijn er op dat gebied natuurlijk legio zaken waar de leek nog geen weet van heeft, maar hier gaat wel weer een heel stukje wereld voor me open. Nu ben ik anoniem op Fb, maar zou het kunnen dat wij ook zomaar eens een foto van dat kaliber aan ons voorbij zien gaan of is dit (nog) fictief?

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Dank je wel voor je snelle antwoord en verduidelijking.

Hai Frank,

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 57

Beste Frank
    Ik heb erg genoten van je boek. Ik stel mij de vraag of jezelf een achtergrond als geoloog hebt, want je weet blijkbaar erg veel over Ijsland en zijn ondergrond en over vulkanen.

FrankvZ
    Bijdrager

Top dat je genoten hebt van Schokgolf. Ik heb geen achtergrond als geoloog, maar bij mijn opleiding tot cultuurtecnicus ooit wel het eea meegekregen over de geologie van Nederland. De geologie van IJsland met zijn vulkanisme heeft me een kleine studie gekost voor ik Schokgolf geloofwaardig kon schrijven. Wat ook geholpen heeft was het bezoek dat ik – net als Tom – aan Vedurstofa heb gebracht, waar ik veel aan de weet gekomen ben over infrageluid en het wankele evenwicht tussen de magmadruk van onder tegen de kraterprop en de tegendruk van het gletsjerijs.
    Ik vind het mooi om me echt te verdiepen in een land en in het onderwerp van het boek. Die research kost enorm veel tijd waardoor ik ongeveer om het jaar een nieuwe titel kan produceren, maar ik zou het niet anders willen.

Beste Frank
    Ik heb erg genoten van je boek. Ik stel mij de vraag of jezelf een achtergrond als geoloog hebt, want je weet blijkbaar erg veel over Ijsland en zijn ondergrond en over vulkanen.

hans
    Bijdrager
    Post count: 23

Hallo Frank,

Een aantal vragen nu ik de kans heb :-).

Ik weet dat je laatst een reis naar IJsland hebt gemaakt speciaal voor research voor dit boek. Ben je daarvoor eerder in IJsland geweest?

Er komt redelijk wat techniek aan bod afkomstig van TNO en MIVD. Heb je connecties met TNO en/of MIVD?

Is de informatie over National Geographic afkomstig van Jolanda?

Laatste vraag die niet zo relevant is voor Schokgolf maar puur uit nieuwsgierigheid: Komt Tom Brandt een keer in Lapland terecht?

FrankvZ
    Bijdrager

Beste Hans,

De researchtrip voor Schokgolf was niet mijn reis naar IJsland. Eerder maakte ik op IJsland een aantal tochten samen met mijn vrouw Jolanda Linschooten die ze beschreven heeft in haar wandelgids Bergtochten op IJsland. Het land en het vulkanisme fascineerde me dusdanig dat ik met alle plezier een klus voor Tom Brandt op IJsland heb bedacht. Het neerzetten van Tom Brandt als fotograaf voor National Geographic kost mij niet zo veel moeite, daarvoor levert het werk van Jolanda inderdaad alle input.
    Website van Jolanda Linschooten
    Ik ken inderdaad wel mensen die bij TNO en/of de MIVD werken, maar gek genoeg willen die me nooit echt vertrouwelijke informatie geven. Ik heb geen idee waarom niet :-).

Een volgende klus voor Tom Brandt heb ik nog niet in detail op de rol staan, het zou zomaar Lapland kunnen worden. Als ik er een politiek/militair gevoelige kwestie op los kan laten en mijn brein begint te borrelen zou het best eens Lapland kunnen worden.

Hallo Frank,

Een aantal vragen nu ik de kans heb :-).

Ik weet dat je laatst een reis naar IJsland hebt gemaakt speciaal voor research voor dit boek. Ben je daarvoor eerder in IJsland geweest?

Er komt redelijk wat techniek aan bod afkomstig van TNO en MIVD. Heb je connecties met TNO en/of MIVD?

Is de informatie over National Geographic afkomstig van Jolanda?

Laatste vraag die niet zo relevant is voor Schokgolf maar puur uit nieuwsgierigheid: Komt Tom Brandt een keer in Lapland terecht?

FrankvZ
    Bijdrager

Beste Schokgolf lezers, helaasis mijn modem defect en moet ik tijdelijk de leesclub volgen op mijn smartphone. Dat kijkt, leest en schrijft niet zo handig dus antwoorden zijn tijdelijk beperkt. Zodra ik weer online ben zal ik weer uitgebreid kunnen reageren.
    Ik kijk uit naar jullie bevindingen met Tom op het weerbarstige IJsland!
    Hartelijke groet,
    Frank van Zwol

FrankvZ
    Bijdrager

Ik ben weer online. Kom maar op met die vragen!

Beste Schokgolf lezers, helaasis mijn modem defect en moet ik tijdelijk de leesclub volgen op mijn smartphone. Dat kijkt, leest en schrijft niet zo handig dus antwoorden zijn tijdelijk beperkt. Zodra ik weer online ben zal ik weer uitgebreid kunnen reageren.
    Hartelijke groet,
    Frank van Zwol

hans
    Bijdrager
    Post count: 23

Hartelijke groet,
    Frank van Zwol

FrankvZ
    Bijdrager

Ha Hans,
    Ik had je reactie wel gezien, maar de vraag niet. Die staat abusievelijk in het vakje met tags zie ik net, vandaar mijn late antwoord.
    De berg Elvekyrke -Elvenkerk – bestaat echt en ligt op de beschreven plaats in Thorsmork. Ik ben er onderlangs gelopen, maar heb er geen goede foto van. Je hebt een goede topografische kaart nodig om hem te lokaliseren. Op Google earth zijn wel een paar foto’s te vinden meen ik. Ik kan kijken of ik de coordinaten kan opsnorren.
    Lava Rock als festival bestaat (gelukkig) niet. Er is wel iets soortgelijks (maar niet op Landmannalaugar) maar weet niet of ik de naam daarvan nog terug kan halen. Ragnarok heb ik trouwens ook nog overwogen als naam voor het festival, maar er is al een Duitse heavy metaal band die zo heet.

Hartelijke groet,
    Frank van Zwol

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.