Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Vragen aan Buelens & Vermeiren

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 134

Hebben jullie zelf wel eens het spel “Diplomacy” gespeeld? En hebben jullie je eigen ervaringen in het boek verwerkt?

BuelensVermeiren
    Bijdrager
    Post count: 14

Ik lees net jullie antwoord ook op Axelle. Jullie willen maatschappelijke thema’s aankaarten merk ik. Is dat een doel/een reden van jullie schrijven? Mensen doen nadenken hoe het er aan toe gaat. Wakker schudden misschien. Of is dat eerder toevallig?

We willen vooral een verhaal met inhoud brengen. In dit verhaal gaat het over de onmacht in de politiek, sociale media en fake news. We willen, na heel wat onderzoekswerk, inderdaad onze lezer doen nadenken. Nieuwe inzichten geven. Een spiegel voorhouden.

BuelensVermeiren
    Bijdrager

Ik vind het een leuk boek. Ondanks ik niks kende van politieke gebeuren. Heb ik wat opgestoken

Hoe kom jullie op het idee om zo’n politieke thriller te schrijven? Het is wel ineens een andere gerne dan andere thrillers

Het idee van een politieke thriller is er gekomen door jarenlange (politieke) ervaring op het hoogste niveau en heel wat studiewerk en gesprekken. Omdat we thrillers met inhoud willen brengen verdiepen we ons in de materie waarover we schrijven. Voor onze volgende thriller zal dit ook het geval zijn, ook al zal die niet over politiek gaan.

BuelensVermeiren
    Bijdrager

Hebben jullie zelf wel eens het spel “Diplomacy” gespeeld? En hebben jullie je eigen ervaringen in het boek verwerkt?

Marc is grote fan en heeft het spel minstens 20 maal gespeeld. Zijn persoonlijke ervaringen zijn niet echt verwerkt, maar hij heeft wel ervaren dat vrouwen moreel sterk verontwaardigd zijn over dit immoreel spel.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 112

Wat is uit het echte Brussel meegenomen in het verhaal. Is daar die angst daadwerkelijk voor meerdere exit’s. Waar kwam het idee vandaan voor dit boek met deze opzet.
    een syndroom is eigenlijk een ziektebeeld, maar kan ook zo uitgelegd worden: een ziek beeld wat mensen kunnen hebben van iets. In het Grieks het voorkomen van bepaalde symptomen. Wat is de achtergrond van de titel geweest.

BuelensVermeiren
    Bijdrager

Wat is uit het echte Brussel meegenomen in het verhaal. Is daar die angst daadwerkelijk voor meerdere exit’s. Waar kwam het idee vandaan voor dit boek met deze opzet.
    een syndroom is eigenlijk een ziektebeeld, maar kan ook zo uitgelegd worden: een ziek beeld wat mensen kunnen hebben van iets. In het Grieks het voorkomen van bepaalde symptomen. Wat is de achtergrond van de titel geweest.

Sorry voor het late antwoord. Raf heeft zijn politieke ervaring uiteraard verwerkt. Maar het boek wil geen weergave zijn van wat er echt ‘leeft’ rond de mogelijke exits in Brussel. Ons centraal thema is steeds, van bij de start, en was dat drie jaar later ook nog, onmacht. Brussel staat vaak voor onmacht. Het Brussel-syndroom is alleen geïnspireerd op het Stockholm-syndroom en naarmate de tijd en ons inzicht vorderde werd ons duidelijk dat je ons eerste inzicht (‘sympathie voor de onvoerders’) feilloos kon veralgemenen naar sympathie voor al die de gezonde democratie ondermijnt. Trump uiteraard, maar ook de Brexit-campagne.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.