Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Vragen aan Buelens & Vermeiren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #5984 |

Heb je een vraag voor Buelens & Vermeiren naar aanleiding van Het Brussel-syndroom?

Stel hem hier, ze gaan hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Hoi,

Zijn jullie al bezig aan een volgend boek? Zo ja, speelt het zich opnieuw af in de politieke sfeer of gaan jullie een totaal andere richting uit?

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Wat me opvalt is dat de politiekers gewoon random namen hebben, maar bvb Obama en Trump worden gewoon behouden. Waarom de ene wel en de andere niet? Ligt wss aan regels die jullie moeten volgen, maar toch … Waarom niet alles fictie qua namen dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid 🙂 .

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Toen jullie, net als ons, de eerste keer hoorde over het referendum en de Brexit dachten jullie dan meteen daar zit iets in? Of hoe is het idee ontstaan voor dit boek?

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Nog eentje, en dan stop ik (voorlopig) 🙂 :

Het boek is een samenwerking. Hoe is dit ontstaan? Hoe is het verlopen voor beiden? Zagen jullie elkaar in het echt of ging alles per mail?

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Waren jullie een boek aan het schrijven en hebben jullie de Brexit er in verweven of was de Brexit de basis van het boek?

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

quote quote=6302]

Waren jullie een boek aan het schrijven en hebben jullie de Brexit er in verweven of was de Brexit de basis van het boek?

Heel snel heeft de figuur van Karen McGillen vorm gekregen. Populistisch tot en met, meester in het omgaan met de media. Aanvankelijk was zij de (falende) mastermind achter de Brexitcampagne. Ze zou het nu grootser aanpakken. Als de brexit niet lukte, zou ze meehelpen om Europa onderuit te krijgen. Maar toen, tegen alle voorspellingen in, het Brexitkamp toch won, hebben we niet zozeer de rol van McGillen, maar wel het resultaat van haar werk achter de schermen moeten bijsturen. Hoe zeer we ook gevloekt hebben omdat we het scenario moesten herwerken, toch bleek het uiteindelijk een zegen voor het boek. De Brexit was nooit de basis van het boek. Dat was populisme, manipulatie door de media en van bij de start stond ons centraal thema vast: onmacht.

[/quote]

Dank voor jullie reactie.

BuelensVermeiren
    Bijdrager
    Post count: 14

Hoi,

Zijn jullie al bezig aan een volgend boek? Zo ja, speelt het zich opnieuw af in de politieke sfeer of gaan jullie een totaal andere richting uit?

Ja, het wordt een medische thriller. Maar ‘politieke’ of ‘medische’ thriller roept onmiddellijk een niet-bedoelde context op. We wensen in onze boeken de lezer binnen te loodsen in een wereld waar hij niet zo vertrouwd mee is. In ons volgende boek is dat de wereld van de key opinion leaders, de achter de schermen zeer invloedrijke academici die beslissen wat ‘gezond’ is voor u.

BuelensVermeiren
    Bijdrager

Wat me opvalt is dat de politiekers gewoon random namen hebben, maar bvb Obama en Trump worden gewoon behouden. Waarom de ene wel en de andere niet? Ligt wss aan regels die jullie moeten volgen, maar toch … Waarom niet alles fictie qua namen dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

In principe hebben de huidige politici fictieve namen. Het boek speelt zich ergens in de toekomst af. Politici uit het verleden behouden hun naam. Trump wordt nooit met naam genoemd. Dit is een gevolg van het feit dat we zo lang aan ons boek gewerkt hebben. In 2014 zou het zich ergens rond 2017 afspelen, misschien 2018.

BuelensVermeiren
    Bijdrager

De brexit is achtergrond. Is een marketingelement om het boek actueler te maken. De facto gaat het boek over populisme, onmacht, gebrek aan communicatie. Die thema’s lagen al vast in 2013. Toen bleken achteraf de Brexit en ook de verkiezing van Trump daar een perfect voorbeeld van.

BuelensVermeiren
    Bijdrager

Nog eentje, en dan stop ik (voorlopig) :

Het boek is een samenwerking. Hoe is dit ontstaan? Hoe is het verlopen voor beiden? Zagen jullie elkaar in het echt of ging alles per mail?

Het is begonnen als een spielerei, Raf als plotman wou wel eens Marcs reactie, en langzamerhand is het verder geraakt, werd het ernstig. We beseften na een tijd dat we elkaar perfect aanvulden en het grondig eens waren over de fundamenten. Een thriller, alle verhaallijnen samen laten komen, alles moet kloppen, veel research, geen deus ex machina etc. We hebben alle kanalen voor communicatie gebruikt, zowel de visu als skype als heel veel mail.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Bedankt voor jullie antwoorden!

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik lees net jullie antwoord ook op Axelle. Jullie willen maatschappelijke thema’s aankaarten merk ik. Is dat een doel/een reden van jullie schrijven? Mensen doen nadenken hoe het er aan toe gaat. Wakker schudden misschien. Of is dat eerder toevallig?

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Ja, het wordt een medische thriller. Maar ‘politieke’ of ‘medische’ thriller roept onmiddellijk een niet-bedoelde context op. We wensen in onze boeken de lezer binnen te loodsen in een wereld waar hij niet zo vertrouwd mee is. In ons volgende boek is dat de wereld van de key opinion leaders, de achter de schermen zeer invloedrijke academici die beslissen wat ‘gezond’ is voor u.

[/quote]

Lijkt me opnieuw interessant 🙂 Bedankt voor de reactie.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 90

Ik vind het een leuk boek. Ondanks ik niks kende van politieke gebeuren. Heb ik wat opgestoken

Hoe kom jullie op het idee om zo’n politieke thriller te schrijven? Het is wel ineens een andere gerne dan andere thrillers

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.