Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 32: Het dossier Vragen aan Anya Niewierra

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #6523 |

Heb je een vraag voor Anya Niewierra naar aanleiding van Het dossier?

Stel hem hier, Anya gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

De meest originele vraag wordt beloond met een ingelijste afbeelding van de binnencover, zie Afbeelding binnencover

maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

Hallo Anya
    Wat een bijzonder boek heb je geschreven.
    Ik ben erg geïnteresseerd in moderne kunst en was al wel bekend met werken van vooral Kadinsky, minder met Paul Klee.
    Vragen:
    Is de afbeelding op de binnen cover een bestaand schilderij? Of (zoals ik denk) een samenstelling van stijl van beide schilders?
    Heb je speciale interesse voor voormalig Oost-Duitsland en zo ja waardoor? (Ik wel namelijk. Een broer van mijn vader was getrouwd met een vrouw die uit Leipzig kwam en zij vertelde vaak verhalen van het leven na de tweede wereldoorlog)

Anya Niewierra
    Bijdrager
    Post count: 13

Hallo Maryam,

Mijn excuses voor de late reactie!!! Ik heb net pas mijn account aangemaakt!

Hier dan antwoord op mijn vragen:

De afbeelding is speciaal voor het boek gemaakt door de bekende Spaanse kunstenares Angeles Nieto. Zij is getrouwd met een Nederlander en is een paar jaar geleden vanuit Amsterdam naar Thorn verhuisd. Toen zij een expositie hield in het terpkerkje van Stein, was ik gelijk verliefd op haar werk. Mijn man en ik hebben meerdere kunstwerken van haar gekocht. Ik heb haar gevraagd of zij de cover wilde maken. Dat heeft zij met veel plezier gedaan, op basis van de inhoud van het boek. Haar stijl is helemaal haar stijl. Dus niets van beide schilders, maar… haar werk heeft iets “expressionistisch” over zich. Vandaar ook dat ik het zelf zo goed bij het boek vond passen. Meer info over Angeles vind je op http://www.angelesnieto.nl.

Mijn speciale interesse voor Oost-Duitsland heeft verschillende redenen. 1. Mijn opa komt uit voormalig Ost-Pruisen. Dus ik heb Baltische roots. 2. Een deel van mijn familie woonde in Duitsland. 3. Ik ben opgegroeid in de Koude Oorlog en die periode heeft me best wel gevormd. Ik vond het een wonderlijk moment toen de Muur viel en ben gelijk daarna op verkenning gegaan. Wat ik daar in Oost-Europa zo kort na de val van de Muur zag, heeft me diep geraakt als vrouw van (destijds) 26. Die indruk moest er dus bijna 3 decennia later uit

Ik denk dat de vrouw van de broer van je vader ook wel romans vol kan schrijven over het leven daar…

Groet,

Anya

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 102

Ik geniet van het boek. Goed om de flashbacks cursief te maken. Ik vroeg me ook al af waar de belangstelling voor Oost-Duitsland vandaan kwam. Heel lang geen boeken meer gelezen over de DDR en de praktijken daar. Het lijkt niet zo meer in de belangstelling te staan. Is er een speciale gebeurtenis aan voorafgegaan om dit boek te willen schrijven? Vind de combinatie van DDR-regime, orgaanroof en kunst een bijzondere combi. Waar komt het idee vandaan.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Hoi,

Ik ben ook benieuwd om te weten hoe het idee ontstaan is om orgaanroof en kunstvervalsing met elkaar te verbinden.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Heb je een bepaald schrijfritueel? vb moet er koffie naast je staan of een doosje chocolade of zo of is het eerder dat je alles vergeet zodra je aan het schrijven gaat?
    Maak je op voorhand een schema? En zo ja wijk je daar dan van af of hou je je eraan?
    Werk je met proeflezers?

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

Anya ik ben gestart in het dossier en het leest echt superspannend ondanks dat ik nog maar bij bladzijde 100 ben ben ik erg onder de indruk van het verhaal en je liefde voor Zuid Limburg.Zelf woon ik tussen de bollen en vlakbij de kust en gaan wij in de zomer kamperen in Nederland. Als je over een andere provincie/gebied in Nederland zou gaan schrijven welk stukje Nederland word het dan en waarom?

Anya Niewierra
    Bijdrager

Hallo Wilma,

Oost-Duitsland heeft mij altijd geboeid omdat mijn Opa daar vandaan komt. Uit Ost-Pruisen. Plus ik heb Duitse familie. Daarnaast ben ik opgegroeid in de Koude Oorlog, wat toch behoorlijk bedrukkend voelde. Ik had vaak het gevoel dat de oorlog (en de bedreiging uit het oosten) dichtbij was.
    Ik kon het bijna niet bevatten toen in 1989 opeens de Muur viel en het oosten voor ons open kwam te liggen. Ik ging eigenlijk in het eerste jaar na de val van de Muur al op “vakantie” naar Oost Europa, op trektocht, en was geschokt door de armoede, de troosteloze en vervuilde steden en de toch wel schuwe mensen. Ik denk dat deze indrukken er 25 jaar later uit moesten, toen in Duitsland (waar ik tegenaan woon en vrienden heb) het 25 jarig bestaan van de val van de Muur vierde.

Wat verder nog meespeelt, is dat ik ben opgegroeid in Kerkrade. Wij hadden vroeger geen Nederlandse TV, maar alleen Duitse TV (de zendmast in Hulsberg was er nog niet). Dus ik heb heel wat Duitse cultuur meegekregen en al jong veel gehoord over de controverse Oost-West.

Het idee van de orgaanroof heb ik gekregen n.a.v. een artikel dat ik las over orgaanroof in totalitaire regimes. Maakte diepe indruk op me, dat zoiets bestaat, een dergelijk zware aantasting op je wezen als mens. Ik moest dat gewoon in mijn boek verwerken. Het idee dat een stuk van jou wordt weggenomen en je niet weet hoe en wat… Het kwetsbare ervan en het ongrijpbare. Zonder vervolgens te ontaarden in een “who did it”, maar meer in een “why was it don”.

Groetjes,

Anya

Anya Niewierra
    Bijdrager

Heb je een bepaald schrijfritueel? vb moet er koffie naast je staan of een doosje chocolade of zo of is het eerder dat je alles vergeet zodra je aan het schrijven gaat?
    Maak je op voorhand een schema? En zo ja wijk je daar dan van af of hou je je eraan?
    Werk je met proeflezers?

Hallo Axelle,

Ja, ik heb vaste rituelen als ik in de feitelijke schrijffase zit. Daaraan vooraf gaat echter de researchfase. Ik zit nu in de afronding van de research voor thriller 3. Research kan ik eigenlijk altijd en overal doen.

Wanneer het einde van de research nadert, ga ik “plotten”. Daarvoor heb ik al meer rust nodig. Wanneer ik echt de lijn te pakken heb en hoofdstukken indelingen moet maken, vertrek ik voor een paar dagen naar mijn huis in het dorp Mosset, in de Pyreneeën. Daar sluit ik me dan in stilte op. Ik componeer vervolgens mijn verhaal en ga tussendoor lange wandelingen door de bergen maken. Ik probeer een paar dagen zo min mogelijk mensen te spreken en duik onder in mezelf.

Als ik weer terug ben in NL begint de schrijffase. Het echte schrijven doe ik alleen op zaterdag- en zondagochtend. Vanaf 07.00 uur. In mijn schrijfperiode ga ik in de weekenden uiterlijk om 22.00 uur naar bed en ga dus niet uit, geen feestjes, niks. Mijn sociale leven valt dan helemaal stil. Alles is dan gericht op het schrijfproces.

Tijdens de avonden door de week controleer ik dan teksten en doe nog nader research -als ik niet voor de VVV hoef te werken-.

Ik werk met strakke schema’s en uitgewerkte hoofdstukken indelingen.

T.a.v. de proeflezers: als het boek klaar is, gaat het eerst naar mijn vaste redacteur. N.a.v. haar commentaar ga ik herschrijven. Als ik dat weer verwerkt heb, gaat het boek naar de proeflezers. Die hebben de opdracht om heel kritisch te zijn.

Vervolgens verwerk ik weer de opmerkingen van de proeflezers en gaat het boek naar de eindredactie.

Nu zit ik in de fase dat ik de hoofdstukkenindeling aan het afronden ben. Ik kom namelijk net terug naar Mosset. Het einde van de research is dus dichtbij. Daarnaast ben ik een nieuw schrijversprogramma aan het leren, zodat ik niet meer met de plakkertjes op de muur hoef te werken, maar een systeem heb (scrivener). Begin juli ga ik weer het echte schrijfproces in en zal hoofdstuk 1 van thriller 3 op papier staan.

Groetjes,

Anya

Anya Niewierra
    Bijdrager

Anya ik ben gestart in het dossier en het leest echt superspannend ondanks dat ik nog maar bij bladzijde 100 ben ben ik erg onder de indruk van het verhaal en je liefde voor Zuid Limburg.Zelf woon ik tussen de bollen en vlakbij de kust en gaan wij in de zomer kamperen in Nederland. Als je over een andere provincie/gebied in Nederland zou gaan schrijven welk stukje Nederland word het dan en waarom?

Hallo Anita,

Dat zou zonder enige twijfel Zeeland zijn. Ik ben dol op de weidse Zeeuwse standen en de specifieke cultuur van de “zeemensen”.

Ik weet zeker dat een van mijn volgende boeken Zeeland als setting gaat krijgen. Niet thriller 3, maar thriller 4 waarschijnlijk…

Groetjes,

Anya

Anya Niewierra
    Bijdrager

Ik geniet van het boek. Goed om de flashbacks cursief te maken. Ik vroeg me ook al af waar de belangstelling voor Oost-Duitsland vandaan kwam. Heel lang geen boeken meer gelezen over de DDR en de praktijken daar. Het lijkt niet zo meer in de belangstelling te staan. Is er een speciale gebeurtenis aan voorafgegaan om dit boek te willen schrijven? Vind de combinatie van DDR-regime, orgaanroof en kunst een bijzondere combi. Waar komt het idee vandaan.

Hallo Wilma,

Oost-Duitsland heeft mij altijd geboeid omdat mijn Opa daar vandaan komt. Uit Ost-Pruisen. Plus ik heb Duitse familie. Daarnaast ben ik opgegroeid in de Koude Oorlog, wat toch behoorlijk bedrukkend voelde. Ik had vaak het gevoel dat de oorlog (en de bedreiging uit het oosten) dichtbij was.
    Ik kon het bijna niet bevatten toen in 1989 opeens de Muur viel en het oosten voor ons open kwam te liggen. Ik ging eigenlijk in het eerste jaar na de val van de Muur al op “vakantie” naar Oost Europa, op trektocht, en was geschokt door de armoede, de troosteloze en vervuilde steden en de toch wel schuwe mensen. Ik denk dat deze indrukken er 25 jaar later uit moesten, toen in Duitsland (waar ik tegenaan woon en vrienden heb) het 25 jarig bestaan van de val van de Muur vierde.

Wat verder nog meespeelt, is dat ik ben opgegroeid in Kerkrade. Wij hadden vroeger geen Nederlandse TV, maar alleen Duitse TV (de zendmast in Hulsberg was er nog niet). Dus ik heb heel wat Duitse cultuur meegekregen en al jong veel gehoord over de controverse Oost-West.

Het idee van de orgaanroof heb ik gekregen n.a.v. een artikel dat ik las over orgaanroof in totalitaire regimes. Maakte diepe indruk op me, dat zoiets bestaat, een dergelijk zware aantasting op je wezen als mens. Ik moest dat gewoon in mijn boek verwerken. Het idee dat een stuk van jou wordt weggenomen en je niet weet hoe en wat… Het kwetsbare ervan en het ongrijpbare. Zonder vervolgens te ontaarden in een “who did it”, maar meer in een “why was it don”.

Groetjes,

Anya

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

Anya ik wil je enorm complimenteren met de cover van je boek. Over het schilderij heb je al verteld en volgens mij zijn wij daar allemaal wel verliefd op. De combinatie van gestanste letters, het schilderij die we zien door de gestanste letters en het limburgse geel. Wie heeft deze cover verzonnen en hebben andere boeken dit ook of ben je hier ook uniek in?

Anya Niewierra
    Bijdrager

Anya ik wil je enorm complimenteren met de cover van je boek. Over het schilderij heb je al verteld en volgens mij zijn wij daar allemaal wel verliefd op. De combinatie van gestanste letters, het schilderij die we zien door de gestanste letters en het limburgse geel. Wie heeft deze cover verzonnen en hebben andere boeken dit ook of ben je hier ook uniek in?

Hallo Anita,
    Dank voor het compliment inzake de cover! Ik ben er zelf ook heel blij mee! De cover is uiteindelijk bedacht door mijn uitgever Kitty Bakker en de vormgever Mariska Cock uit Amsterdam. Ik weet niet of er nog andere boeken zijn met deze vormgeving. Ik heb ze nog niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn 🙂
    Groetjes,

Anya

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 198

Er is voor dit prachtige boek denk ik veel research gedaan. Hoe lang heb je er aan gewerkt?

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Hoi

Je merkt in je boek dat je veel weet over kunst en ik zie in je bio dat je zelf ook schildert en daarom deze vraag : Waarom heb je geen werk van jou genomen om het boek op te luisteren? Deze is ook mooi natuurlijk, maar het zou het nog unieker maken vind ik!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.