Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 25: Maurice Vragen aan Anne-Laure van Neer

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 50

Hoe kom je op het idee voor deze originele boeken en waar haal je de humor vandaan. Ik vind uw boeken heerlijk genieten.

Anne-Laure
    Bijdrager
    Post count: 23

Hoe kom je op het idee voor deze originele boeken en waar haal je de humor vandaan. Ik vind uw boeken heerlijk genieten.

Hey Ans,
    Ik probeer eigenlijk simpelweg iets te schrijven wat ik leuk zou vinden om zelf te lezen. Dat zijn boeken met humor, met een hoekje af, die ver van platgetreden paden blijven. Het vergt wel wat tijd om een goed idee te vinden. Ik loop nu ook al drie maanden na te denken over mijn volgend boek. Ik denk na over wat ik wil schrijven, welk personage daarin zou passen, ik draai en keer het idee in alle richtingen, als een soort onoplosbare rubiks cube. Het is wat afwachten tot ik ‘het’ idee vind. Tot ik op een gedachte bots waarvan ik denk: ‘dat is het’! Dat is meestal een conflict… Seriemoordenaar die ermee moet stoppen. Oudere vrijgevochten vrouw wil niet naar het rusthuis.
    Het karakter van mijn hoofdpersonage en de situatie waarin ik ze zet moet conflict oproepen, liefst een conflict dat uitnodigt tot komische situaties.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 90

Hey Anne-laure

Hoe kom je op het idee voor zo’n verhaal te schrijven?

Anne-Laure
    Bijdrager

Hey Anne-laure

Hoe kom je op het idee voor zo’n verhaal te schrijven?

Hey Kelly,

De meeste boeken hebben een ‘goede’ held, waar je makkelijk sympathie voor kan kweken. Ze strijden tenslotte voor het goede. Ik wilde met Maurice de rollen eens omdraaien. Een toffe seriemoordenaar (in de meeste boeken de ultieme ‘slechterik’) waar ik als lezer voor zou kunnen supporteren, dat was mijn doel.
    Daarvoor moest ik hem een motief geven waar iedereen zich wel in kan herkennen. Mensen worden zelden zo agressief als in het verkeer… Iedereen vreet wel eens zijn stuur op als er iemand zonder pinken voorsteekt, of een gevaarlijk manoeuvre uitvoert. Het was dus een kleine stap om hem BWM-rijders en Alfa’s te laten omleggen, omdat dit iets is waar veel mensen zich wel in zullen herkennen. (De BMW-rijders leidde trouwens tot een kleine crisis ten huize Van Neer, want manlief rijdt met een BMW en opperde dat Audi-rijders minstens even erg zijn.)
    Het gedrag van Alfa’s beperkt zich natuurlijk niet enkel tot het verkeer, dus ging ik er nog een schepje bovenop doen. Iedereen heeft wel eens een psychopathische leerkracht of baas gehad, iemand die geniet van zijn macht over de anderen, waardoor men zich ‘onderdanig’ gaat voelen.
    Die herkenbaarheid werkt in het voordeel van Maurice, want hoewel de modale burger zijn impulsen wel kan inhouden, zal iedereen wel eens een Alfa figuurlijk doodwensen.
    Het leek me leuk om mensen in het hoofd van een seriemoordenaar mee te laten kijken, om een kloppende logica te ontwikkelen waardoor lezers niet alleen begrijpen waarom hij moordt, maar hem bovendien ook nog tof vinden, met hem meevoelen en meedenken. Die invalshoek is nog niet vaak gebruikt, denk ik.
    Ik hoop dan ook dat je ‘mee’ was in het verhaal en in de maffe wereld van Maurice.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Goedenavond!
    Heb je al een idee wanneer je volgende boek verschijnt? Of is dat niet te plannen?

Anne-Laure
    Bijdrager

Goedenavond!
    Heb je al een idee wanneer je volgende boek verschijnt? Of is dat niet te plannen?

Hey Evy,

Ik ben momenteel aan het brainstormen voor een volgend boek. Het zal dus vermoedelijk wel een jaartje duren vooraleer dat klaar zal zijn (als alles volgens planning verloopt). Tussen Justine en Maurice zat anderhalf jaar. Ik ben een tamelijk ‘trage’ schrijfster, vergeleken met sommigen die 2 boeken per jaar publiceren. Omdat het geen reeks is, duurt het ook wat langer. Ik moet namelijk alle personages met bijbehorende karakters ‘uitvinden’, een nieuw verhaal verzinnen, de nodige humor erin verwerken. Vermoedelijk start ik in juni met het echte schrijfwerk. Daarna is het gewoon hopen dat het vlot verloopt. Dus… nog even geduld… 🙂

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Ik hoop dat je er dan weer goeie publiciteit voor maakt, dan bereikt het ons in Nederland ook!

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 112

Is het mogelijk mijn vragen te beantwoorden die ik tijdens het lezen heb aangegeven. betreffende de erkenning, het kleine bureau, de hoge opstap , het zonlicht.?

Anne-Laure
    Bijdrager

Is het mogelijk mijn vragen te beantwoorden die ik tijdens het lezen heb aangegeven. betreffende de erkenning, het kleine bureau, de hoge opstap , het zonlicht.?

Hey Maria, ik heb het antwoord bij het oorspronkelijke bericht gezet, dat leek me duidelijker.
    Groet,
    Anne-Laure

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.