Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 25: Maurice Vragen aan Anne-Laure van Neer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #5419 |

Heb je een vraag voor Anne-Laure van Neer naar aanleiding van Maurice?

Stel hem hier, Anne-Laure gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 15

Anne-Laure,

De rare gebeurtenissen, in het appartement van Tom, lijken op een gelijkaardige situatie als bij Justine die daar zelf de hand in had.
    Speelt zij hier opnieuw een soort spel of is dit gewoon “haar zijn” die wordt doorgetrokken?
    Wordt dit een rode draad doorheen je (volgende) boeken?

Bij Maurice heb je Verbeke laten overkomen als een niet erg bekwame agent. Klopt mijn vermoeden als ik denk dat Verbeke allerlei eigenschappen wordt toebedeeld ook naar de toekomstige boeken of zoek ik alles veel te ver?

Katrien

Anne-Laure
    Bijdrager
    Post count: 23

Anne-Laure,

De rare gebeurtenissen, in het appartement van Tom, lijken op een gelijkaardige situatie als bij Justine die daar zelf de hand in had.
    Speelt zij hier opnieuw een soort spel of is dit gewoon “haar zijn” die wordt doorgetrokken?
    Wordt dit een rode draad doorheen je (volgende) boeken?

Bij Maurice heb je Verbeke laten overkomen als een niet erg bekwame agent. Klopt mijn vermoeden als ik denk dat Verbeke allerlei eigenschappen wordt toebedeeld ook naar de toekomstige boeken of zoek ik alles veel te ver?

Hey Katrien,

Helemaal juist!
    Die vreemde gebeurtenissen waar Tom het over heeft, zijn inderdaad dezelfde als in Justine.
    Het leek me leuk om een paar personages opnieuw tot leven te roepen, zonder te vervallen in een echte ‘reeks’. Er zitten een paar ‘knipoogjes’ naar Justine in Maurice verweven. Zo herken je misschien ook de ‘koe in de wei’-mantra.
    Tom was inderdaad de onderbuur van Justine, en Verbeke de inspecteur die haar ondervroeg. Zijn nonchalance blijft hem ook in dit boek achtervolgen.
    Net zoals je in tv-series ‘spin-offs’ hebt, lijkt het me leuk om een soort reeks te schrijven die er geen is. Er zijn dus mogelijk al een paar personages van boek 3 aanwezig in Maurice. Maar zolang het boek niet geschreven is, kan het nog alle kanten uit.
    Het is dus even afwachten hoe het volgende verhaal zich zal vormen en wie van de ‘cast’ van Maurice/Justine daarin een plekje krijgt…

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 134

Was inderdaad leuk om die personages weer terug te zien. Hoe kom je aan de inspiratie om dit soort boeken te schrijven? Ik bedoel misdaad met humor. Er zijn weinig auteurs die zo schrijven vind ik en dat maakt het wel apart.

Anne-Laure
    Bijdrager

Was inderdaad leuk om die personages weer terug te zien. Hoe kom je aan de inspiratie om dit soort boeken te schrijven? Ik bedoel misdaad met humor. Er zijn weinig auteurs die zo schrijven vind ik en dat maakt het wel apart.

Hey Dini,
    Ik heb er lang over gedaan om tot dit genre te komen. Toen ik pas begon te schrijven, heb ik een paar genres uitgeprobeerd. Al snel bleek ik niet geschikt om doodserieuze boeken te schrijven. Humor kwam er altijd vanzelf in.
    Uiteraard mag dat geen doel op zich zijn.
    Het verhaal moet, indien je er de humor uithaalt, ook nog overeind blijven.
    In Justine wordt de strijd voor vrijheid en wilsbeschikking neergezet. Maurice vecht tegen de prestatiedruk van de maatschappij. Dat zijn ernstige thema’s, die op een ludieke manier worden neergeschreven.
    Er zijn weinig boeken die misdaad, maatschappijkritiek en humor combineren. Het voordeel is dat er in dit genre nog niet veel verschenen is, het nadeel is dat mensen mijn boeken willen catalogiseren, hoewel er niet meteen een ‘vakje’ voor bestaat. Is het een zwarte komedie? Een komische misdaadroman? Een grappige thriller? Dat vakje houdt me niet meteen bezig. Ik schrijf vooral wat ik zelf graag zou lezen. Dat zijn boeken die de somberheid van het bestaan verlichten door er een komische, absurde draai aan te geven.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Goedenavond,
    Het soort humor dat gebruikt wordt in Maurice is wel erg bijzonder. Ik vind het bijzonder knap dat je het zo makkelijk combineert met misdaad, dat had ik nooit verwacht en het gebeurt inderdaad niet vaak.
    Ik ben erg benieuwd waar je inspiratie haalt? En ik ben ook benieuwd welke tv-programma’s jij vroeger en nu graag keek/kijkt? Want ik krijg door je boek een beetje een Bart De Pauw-gevoel.

Anne-Laure
    Bijdrager

Goedenavond,
    Het soort humor dat gebruikt wordt in Maurice is wel erg bijzonder. Ik vind het bijzonder knap dat je het zo makkelijk combineert met misdaad, dat had ik nooit verwacht en het gebeurt inderdaad niet vaak.
    Ik ben erg benieuwd waar je inspiratie haalt? En ik ben ook benieuwd welke tv-programma’s jij vroeger en nu graag keek/kijkt? Want ik krijg door je boek een beetje een Bart De Pauw-gevoel.

‘Een Bart De Pauw’-gevoel… welja, dat kan wel kloppen. Mijn inspiratie is een mix van dingen die ik zelf tof vind/vond:
    Vroeger: nonkel van Grauwel in het leugenpaleis, Schalkse ruiters en co, Tim burton, Luc besson.
    Nu: Breaking bad, Fargo, The Coen Brothers…
    dat soort humor zoek ik op.
    Eigenlijk stiekem wel heel blij dat je mee bent met mijn tripje. 🙂

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Is er een reden waarom je, net zoals in Justine, hier ook voor een oudere hoofdpersoon kiest?

Anne-Laure
    Bijdrager

Is er een reden waarom je, net zoals in Justine, hier ook voor een oudere hoofdpersoon kiest?

Hey Axelle,

Maurice moest een wat oudere man worden. Zijn moeder, die hem hielp tijdens zijn ‘loopbaan’ is net overleden. Hij is dus zijn hulpje, raadgever en luisterend oor kwijt, waardoor hij nu ook volledig alleen moet ‘werken’. Zijn moeder beseft dat dit risico’s inhoudt en beveelt hem om ermee te stoppen. Dat wil zeggen dat ze al een tijdje samen ‘gewerkt’ hebben. Het leek me dus logisch dat hijzelf ook wat ouder zou zijn.
    De premisse van het boek is op zich al abstract en van de pot gerukt. Een echte seriemoordenaar zou het niet overwegen om ermee te stoppen. Daarom wilde ik een aantal andere leeftijdsgebonden factoren laten meetellen: Hij is uitgeblust, heeft minder nood om zijn alfaschap te laten gelden, minder nood om zich te bewijzen (want, ja, Maurice is een alfa…)
    Had ik er een jongere man van gemaakt, zou die levensfase met bijbehorende ambities een obstakel zijn geweest. Vandaar dat ik koos voor een wat ouder personage.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Dank je wel 🙂

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Dank je voor je antwoord!
    Lees je zelf veel en wat lees je nu?
    Als je aan het schrijven bent, heb je dan ook momenten dat je denkt: ‘Dit kan ik echt niet opschrijven. Dit gaat te ver.’?

Anne-Laure
    Bijdrager

Dank je voor je antwoord!
    Lees je zelf veel en wat lees je nu?
    Als je aan het schrijven bent, heb je dan ook momenten dat je denkt: ‘Dit kan ik echt niet opschrijven. Dit gaat te ver.’?

Hey Evy,
    Ik lees nu heel wat minder dan vroeger (vroeger boekenwurm van formaat). Omdat ik mijn werk schrijf/redigeer/nalees, ben ik heel wat minder bezig met lezen. Het is minder ontspannend wanneer je al een hele dag je eigen werk hebt nagelezen. Het lastige is dat ik nu ook andere boeken ‘redigeer’ terwijl ik lees. Een soort beroepsafwijking ;). Ik ga nu beginnen aan ‘De manipulator’ van collega Anne Daniël.
    Tijdens het schrijven sta ik niet stil bij wat kan of mag, bij wat geloofwaardig is of niet. Ik zet mijn personages in absurde situaties en laat het aan hen over om zich uit de nesten te werken. Ik ben me ervan bewust dat het er soms ‘over’ is, maar dat vind ik zelf wel fijn om te lezen/kijken. Films als The big lebowski of pulp fiction gaan er ook volledig over, maar dat vind ik net leuk. Het is een tripje uit de werkelijkheid, uit het ‘realistische’. Een soort Alice in Wonderland voor volwassenen.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 35

Vragen voor Anne Laure ivm Maurice

Zalig om te zien dat enkele personages van Justine worden overgenomen in het boek Maurice.
    Of toch enkele eigenschappen.
    Gezien mijn vragen hierboven al beantwoord zijn: ‘komen Tom, Verbeke en Justine terug in je volgende boeken’, kijk ik alleen nog meer uit naar je volgende boek!
    Met een big smile op mijn gezicht, las ik de weerkerende personages.
    Behoud de spontaniteit van het lezen, het spannend blijven en de humor in je boeken.
    Veel succes met je volgend boek!

PS: Zolang je maar geen ‘Aspe’ wordt die om de 2 maand een boek uitgeeft!

Anne-Laure
    Bijdrager

Vragen voor Anne Laure ivm Maurice

Zalig om te zien dat enkele personages van Justine worden overgenomen in het boek Maurice.
    Of toch enkele eigenschappen.
    Gezien mijn vragen hierboven al beantwoord zijn: ‘komen Tom, Verbeke en Justine terug in je volgende boeken’, kijk ik alleen nog meer uit naar je volgende boek!
    Met een big smile op mijn gezicht, las ik de weerkerende personages.
    Behoud de spontaniteit van het lezen, het spannend blijven en de humor in je boeken.
    Veel succes met je volgend boek!

PS: Zolang je maar geen ‘Aspe’ wordt die om de 2 maand een boek uitgeeft!

Dank je wel, Krisje! Heel fijn dat je van Maurice hebt genoten. Ik hoorde van collega’s dat de ‘tweede’ (boek) het moeilijkste is, omdat mensen dan gaan vergelijken. Daarom wilde ik ver weg blijven van wat ik met Justine had geschreven, maar toch ook die humor en geschiftheid behouden.
    Ik moet ook nog wat kritiek-eelt kweken en beseffen dat niet alles door iedereen goed wordt gevonden, al heb ik er hard aan gewerkt. Enfin,mede dankzij jouw enthousiasme,ga ik vol goede moed aan de volgende beginnen… en twee of drie boeken per jaar zit er voorlopig niet in. De Formule van ‘twee detectives sporen moordenaar op’, daar heb ik ondertussen een lichte allergie aan ontwikkeld. Zoveel schrijvers wagen zich aan datzelfde stramien, dat ik er absoluut ver weg van wil blijven. Dat brengt met zich mee dat ik er iets langer over doe om een nieuw verhaal te verzinnen… en dan maar hopen dat mensen het graag lezen. 🙂 Dank je voor het leuke bericht, dat is echt heel fijn om te lezen!

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 134

Nog bedankt voor je antwoord.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.