Home Forums Leesclub 64: Voltooid Voltooid, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 848
    #12486 |

Vragen ThrillZone leesclub Meedogenloos 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar?
    Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 71

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb zeker het gevoel dat de karaters evolueren. Je leert ze meer en meer kennen en dat is natuurlijk ook de bedoeling om te weten waarom personages reageren zoals ze reageren in het verhaal. Ook met het persoonlijk maken van de karaters, begrijp je de moordenaar beter.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Isabel, omdat ze naar mijn idee goed om gaat het het verleden. Moeilijk als je ineens 1 of 2 halfbroers erbij hebt, en wat ook weer de relatie met je zus bemoeilijkt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee dat wil ik nooit, dat is voor de schrijfster!

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind dat altijd een moeilijke vraag………..deze schrijfstijl past voor mij prima bij het verhaal, het leest fijn, lekker weg, ook door de korte hoofdstukken.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar? Ik ben ook de boeken van Sterre Carron aan het lezen, misschien kan je het daar een beetje mee vergelijken. Eigenlijk wil ik het niet vergelijken, iedere schrijfster of schrijver heeft zijn eigen stijl.

justine
    Bijdrager
    Post count: 19

Damon zag je mooi groeien en paste goed bij het team maar ook Menco ontpopte zich als een nog wat aarzelende chef tijdens het onderzoek. Van Isabel weet ik het niet, ze staat op maar valt ook weer, dus groeit en levert weer in, komt wat onzeker over.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Isabel en Sven vond ik een mooi koppel. Beide op een vreemde manier zoeken naar de oplossing,
    wat bij andere weer wat zweverig overkwam.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, niet doen, lekker zo laten dat maakt het allemaal veel leuker.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Dit vind ik een moeilijke want heb nog nooit wat van Mariska gelzen. Dus kan ik dit beoordelen vind ik.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar?
    Mmmm Loes den Hollander mss, maar verder is elke schrijfstijl uniek, maar ze past wel goed in de thriller schrijfsters van nederlandse bodem.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 112

De karakters

Vooral Damon en Menco ontwikkelen zich in de loop van het verhaal. Bij de anderen zit ook wel ontwikkeling, maar minder sterk.

In eerste instantie zeg ik Isabel. Maar dat komt waarschijnlijk, omdat zij de hoofdpersoon is. Toch kies ik voor Damon, hij snapt voor mijn gevoel als beste wat er allemaal speelt en reageert daar heel goed op.

Nee, hun karakters komen allemaal goed naar voren. Laat ze zoals ze zijn.

De auteur

Lekker vlotte schrijfstijl en een goede afwisseling in spanning en ontspanning, zoals past bij een thriller.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar?
    Ik vind het altijd lastig schrijvers met elkaar te vergelijken. Iedere schrijver heeft net een andere stijl. Als ik dan toch een schrijver moet noemen, vind ik de stijl wel enigszins te vergelijken met Guy Pieels.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 85

Omdat ik toch erg nieuwsgierig was naar het eerste boek heb ik dit boek zondagavond even langs de kant gelegd, ik zat toen nog niet zo ver, en eerst het eerste deel gelezen. Mariska heeft een erg vlotte schrijfstijl, dus dat boek was eigenlijk na één dag al uit, waarna ik onmiddellijk verder las in haar 2e boek. Ik ben toch wel blij dit te hebben gedaan, het maakt dat je makkelijker in het verhaal zit en je de personages al beter kent.

De karakters

Ik heb zeker wel dit gevoel, je leert het nl beter kennen gedurende het verhaal. Daarnaast zie je bv Menco groeien gedurende het verhaal, net als Damon. Isabel vind ik een twijfel geval, het gaat wat met ups & downs bij haar, waardoor het minder sterk aanwezig is dan bij de 2 eerstgenoemden.

Voor mij is Isabel mijn favoriete personage, ze komt sympathiek en sterk over.

Nee, alle personages hebben hun eigen karakter, en dat moet zo behouden blijven.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl zeker passen, Mariska heeft een erg vlotte en prettige manier van schrijven, wat maakt dat je haar boek in een ruk wilt uitlezen. Een thriller, maar niet te zwaar geschreven. Erg fijn om lezen dus!

Goh, dit vind ik altijd heel moeilijk. Iedere auteur heeft een unieke schrijfstijl vind ik, vergelijken vind ik altijd lastig. Het debuutboek van Angelique Haak vind ik dan er het dichtste bij passen, maar dit is eerder een gevoelsmatige gedachte van mij.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 89

Isabel blijft naar mijn gevoel wat ter plaatse trappelen, Manco en Damon daarentegen, die worden interessanter tijdens het verhaal.
    Die Harry is een schatje 🙂 Sven vond ik ook wel een goede aanwinst voor de ploeg.

Isabel mocht misschien wat sterker staan, als hoofdpersonage komt ze weinig echt naar de voorgrond vind ik, ze gaat teveel op in de massa.

De auteur

Het is een heel fijn leesbare schrijfstijl, niet teveel poespas, duidelijke taal.

Dit is zo een moeilijke vraag. Als ik een vergelijking zou kunnen maken zou ik Sterre Carron zeggen.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 86

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren.
    Meerdere karakter evolueren, zoals Isabel, Menco, Sven en Peter. Je leert ze kennen en ziet ze groeien en veranderen. Menco durft langzaam maar zeker beter zijn mening te verkondigen en de leiding te nemen, wat in het begin moeizaam ging. Peter accepteert uiteindelijk, dat hij de touwtjes uit handen moet geven. In Sven ga je voor een eventueel vervolg een potentiële “dader” zien. Sven vormde een mooi koppel met Isabel, eigenlijk net als Damon. Alleen verdween Damon voor mijn gevoel op de achtergrond, toen Sven in beeld kwam. Isabel verandert ook langzaam maar zeker ten goede.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Isabel spreekt mij het meeste aan, daar zij een sterke vrouw is, die van een onzekere vrouw langzaam maar zeker veranderd in een vrouw die wereld weer aan kan en de confrontatie met haar verleden onder ogen ziet en aan het verwerken is.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vond het wel goed zo.
    De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Voor mij, past de schrijfstijl goed bij het verhaal. Vanaf het begin spannend en wil je Voltooid uitlezen, om te zien hoe het afloopt.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar. Ik kan het zo niet aan een schrijfstijl van een andere auteur koppelen.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 63

Na het lezen #1

De karakters

Voornamelijk Menco en Demon zie ik in de loop van het verhaal evolueren. Gaande van gewone politie mensen evolueren ze naar volwaardige inspecteurs die de zaak niet loslaten en blijven zoeken naar de waarheid, wat er gebeurd is.
    Isabel verdwijnt naar mijn mening te vaak op de achtergrond.

Het boek laat zogezegd Isabel als hoofdpersonage naar voor komen doch Demon is in dit boek mijn favoriete personage.
    Zijn doordrijvingskracht zorgt er voor dat de moorden worden opgehelderd.

Zoals eerder gezegd, vind ik dat je het eerste boek moet gelezen hebben alvorens in dit te beginnen.
    Ik heb geen enkel idee hoe de karakters in het eerste boek worden beschreven, wat ze doen enz.
    Daar heb ik het moeilijk mee.
    Ook de verhaallijn is duidelijk een vervolg van het eerste boek, ik liep vaak verloren in wie welk personage was.
    Als Isabel dan toch het hoofdpersonage in dit boek is, mag ze veel verder uitgewerkt worden.

De auteur

Voor mij was de schrijfstijl een beetje ‘van de hak op de tak springen’.
    Voltooid is duidelijk een boek waar één aan voorafgaat. Hierdoor had ik toch wel relevante informatie gemist.
    De hoofdstukken zijn vrij lang maar er wordt vrij weinig voltrokken. Je moet hiervan houden.
    Ik houd hier niet zo van.

Met geen enkele andere auteur te vergelijken

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters evolueren allemaal wel op een bepaalde manier. Maar bij Menco valt op dat hij zich langzamerhand steeds zelfverzekerder voelt in zijn rol. Ook Peter laat op het eind zijn kwetsbaarheid zien door zijn ziekte.

Mijn favoriete personage is Isabel, zij maakt de meeste dingen mee. Het verhaal draait om haar en haar wereld.
    Ik zou aan geen enkel personage iets willen veranderen, dat is niet aan mij om dat te doen.

Ik vind de schrijfstijl prima bij het verhaal passen. Het verhaal leest makkelijk en de spanning blijft tot het eind toe bestaan.
    Misschien is dit te vergelijken met Angelique Haak? Verder zou ik het niet weten.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 147

#12486 Reactie | Quote |

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik vind het karakter van Menco het sterkst evalueren. Hij is in het begin van het verhaal een volger. Als Peter wegvalt, neemt Menco de touwtjes in handen. Het karakter van Isabel blijft gedurende het verhaal naar mijn idee hetzelfde. Het karakter van Damon vind ik sterk groeien in doortastendheid en de koe bij de hoorns nemen.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriete personage is Harry, hij is de goedheid zelve.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik zou aan geen enkele personage iets willen veranderen. Het is aan de schrijver om de karakters van de personages te bepalen.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het verhaal leest vlot. ik vind het passend bij de vlotte schrijfstijl.
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar?
    Ik ben van mening dat iedere auteur een identieke schrijfstijl heeft. Haar schrijfstijl doet me wel een heel klein beetje denken aan de schrijfstijl van Sterre Carron.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 91

De karakters

Ja je ziet duidelijk ontwikkeling. Heb het eerste boek ‘gemist’ en denk dat Isabel van heel ver gekomen is en ook nu weer zich verder ontwikkeld. De zus van, van zich afschudt. Menco, wat onzeker, in de schaduw toch de leiding nemen. Damon, nog een echte jonge hond. Daar vond ik de minste ontwikkeling inzitten. Peter moet zijn ziekte onder ogen zien, wat het is zal in een volgend boek vast duidelijk worden.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mij spreekt Isabel heel erg aan. Ik was vroeger in de buitenwereld nooit Wilma, maar de dochter van, de vrouw die… enzovoort. Denk dat die vergelijking mij tot de verbeelding spreekt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Damon, iets meer realiteitszin bij brengen, eerst denken dan pas kletsen. Maar in het boek paste deze karakters goed bij elkaar.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Vond de schrijfstijl erg prettig. Het was erg spannend, maar er waren toch wel hele mooie haast filosofische zinnen, vond dat een leuke combi en dan ook het pittige onderwerp waar beide kanten van werden belicht, weliswaar in een notendop maar zet je toch wel weer even op het spoor.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar? Lastig vergelijken, vind de Nederlandse thrillerschrijvers zoals Saskia Noort vrij oppervlakkig en dat is dit boek niet. Angelique Haak komt misschien in de buurt. Maar haar stijl is vrij uniek.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 98

De karakters

De personages Menco en Demon evolueren zeker in het verhaal, ze worden steeds zelfverzekerder en groeien daardoor meer in hun rol.

Harry vind ik de aardigste, maar het verhaal draait voornamelijk om Isobel, zij is het belangrijkste personage.

Ik zou aan niemand iets willen veranderen.

De auteur

De schrijfstijl is vlot en niet moeilijk , waardoor het boek gemakkelijk leest.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar

Dit is een vraag waar ik geen echt antwoord op heb, ik zou het zo niet weten, iedere auteur heeft zijn/haar eigen schrijfstijl.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 97

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren? Isabel is eerst ook erg onzeker over het weer betrokken zijn bij een moordonderzoek, maar duikt er steeds verder in. Ook Menco en Damon groeien meer in de taak, Menco mede doordat Peter op een gegeven moment vervangen moet worden.
    2. Heb je een favoriete personage? Isabel is voor mijn gevoel de persoon vanuit wie het verhaal geschreven is, haar leer je dan ook het beste kennen, haar gedachten lees je mee. Vandaar dat zij mij ook het meeste aanspreekt.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen? Nee, dat vind ik niet mijn taak. Alle karakters zijn zoals de auteur ze heeft bedoeld.

De auteur
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past? Jazeker, het verhaal wordt spannend gebracht. Je voelt met Isabel de onzekerheid mee. Verhaal leest lekker vlot weg.
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Voltooid vergelijkbaar? Dit vind ik een lastige vraag. Weet niet of ik de schrijfstijl echt kan vergelijken, maar zoals al door anderen genoemd leest het verhaal net zo lekker weg als Angelique Haak en Sterre Carron.

Rebecca
    Bijdrager
    Post count: 12

Mijn favoriete personage in het boek is Isabel! Bijna alle ‘hoofdkarakters’ groeien langzaam aan in het verhaal. Voor mijn gevoel is dit verhaal geschreven vanuit Isabel. Zij ‘groeit’ dan voor mij ook het meest.
    Ik wil niets veranderen aan de karakters. Dit leest heerlijk weg! Fijn en vlot geschreven. Als ik aan het lezen ben, kan ik het boek moeilijk wegleggen. Ik wil steeds verder. Meer ontdekken!

PrinsesAstrid
    Bijdrager
    Post count: 7

1. ik vind dat de karakters evalueren. Menco wordt zekerder van zichzelf, ook omdat hij door afwezigheid van Peter min of meer een keuze moet maken.
    Isabel vind ik ook groeien. In hoofdzaak zat zij meer met zichzelf in de knoop, om zaken uit het verleden te verwerken. In Voltooid had Isabel hier geestelijk minder moeite mee. Het is bijzonder dat zij er een halfbroer bij heeft gekregen. Bijzondere actie van David dat hij Tim heeft gevonden en betrokken heeft bij Hoofdzaak.

2. Mijn favoriete personage is Isabel. Ik vind het prettig om over haar te lezen en om te zien hoe zij groeit en met bepaalde zaken worstelt. Ik leef met haar mee. De detective/agente in mij ontwaakt als ik over haar lees.

3. Ik zou aan niemand iets willen veranderen.

Auteur
    1. De schrijfstijl vind ik heel goed bij het verhaal passen. Het verhaal leest vlot weg en ik vind dat Mariska alles helder en duidelijk omschrijft. Je ziet echt beelden bij diverse gebeurtenissen.

2. Dit vind ik een lastige vraag, want er zijn nog zoveel boeken die ik niet gelezen heb. Dus zou ik niet weten waar ik de stijl van Mariska mee kan vergelijken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.