Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 05: Verleden tijd ‘Verleden tijd’, Na het lezen

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 166

De karakters
    1. Wat vind je van Sanne Philips? Een intelligente, sympathieke en professionele dame die worstelt met een zeer traumatische ervaring, die ze niet graag met een ander deelt.

2. En wat vind je van Luca Borra? Net als zijn collega Sanne een gedreven en professionele collega, die niet in de gaten heeft wat hij voor effect heeft op Sanne. Mogelijk ook omdat hun werk- en privéleven nauw verweven zijn.

3. En van Fenna Kelderman? Fenna heeft niet al te goed in de gaten wat er zich allemaal rondom haar persoontje speelt. Ze stort zich vrij gemakkelijk in een relatie met iemand die ze eigenlijk niet echt kent. Beetje naïef.

4. Wat vind je van de overige karakters? De auteur gaat zorgvuldig om met het aantal personages in dit boek. Elk personage heeft ook een doel in het verhaal.

5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Het is heel mooi om te lezen hoe het Sanne vergaat in dit boek en hoe er wordt gewerkt naar het gesprek met Luca, waarin Sanne zich eindelijk uitspreekt over de dingen die er zijn gebeurd. Buddy werd ook mooi uitgewerkt en het bleef tot het einde goed verstopt dat hij “de broer van…” was. Voor mij was het wel heel snel duidelijk wie Simon is. Bina is ook prachtig uitgewerkt. Weliswaar voor mij ietwat ongeloofwaardig dat een moeder haar kind weggeeft in opdracht van haar man, maar ik heb het niet zien aankomen dat ze zich zo zou ontwikkelen.

6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sanne is één van mijn favoriete personage. Zij heeft heel veel menselijke kantjes meegekregen van de auteur. Luca bekoort mij ook, omdat hij zijn lieve kantjes heeft en blind is voor de gevoelens van Sanne jegens hem. Degene die mijn warmste gevoelens krijgt is oma. Wat een heerlijke moderne oma.

7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? De auteur is er heel goed in geslaagd om de hoofdpersonages een duidelijke rol te geven. Het zou wel interessant geweest zijn wanneer het personage Nina meer uitgediept zou zijn, maar dat is omdat ik erg nieuwsgierig ben naar de psychische weg die zij is gegaan.

8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Zoals ik hierboven al vermeldde zou ik het mooi hebben gevonden wanneer het personage van Nina meer uitgewerkt zou zijn.
    De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Dit is het eerste boek dat ik heb gelezen van deze auteur, maar nu zeker niet de laatste. Ze heeft me positief verrast met deze sterke thriller.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het boek heeft mijn verwachtingen naar boven bijgesteld. Ik was gevallen voor deze leesclub, omdat het afspeelt in mijn omgeving en ik daar nieuwsgierig naar was. Het is een gedegen thriller van formaat, waar ik met veel plezier en spanning in heb gelezen.

11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik heb genoten van dit boek en deze schrijfstijl, wat voor mij een motief is om te zeggen dat ik het een prettige schrijfstijl vind.

12. Verleden tijd is de derde thriller van Melissa Skaye waarin Sanne Philips en Luca Borra een rol spelen. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van haar ook te gaan lezen? Ik ga zeker ook de andere VT-boeken lezen van de auteur.
    De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De verhaallijn loopt mooi naar de ontknoping. De puzzelstukjes vallen pas op het einde op zijn plaats.

14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? De verwikkelingen blijven verborgen tot het einde, alleen over Simon had ik al mijn vermoedens, omdat er nadruk werd gelegd op het feit dat hij muts en sjaal droeg.

15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Het is heel mooi om te zien dat de aparte lijnen in het boek uiteindelijk sluitend bij elkaar komen. Geen zijlijn blijkt overbodig te zijn. Een passend geheel.
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig? Misschien ben ik te braaf, maar voor mij is dit echte fictie. Het gegeven dat iemand na al die jaren nog genoegdoening haalt uit het vermoorden van mensen die in hun jeugd iets hebben uitgevreten komt op mij minder geloofwaardig over. Dat een treitercampagne op iets gruwelijks uit kan lopen is zeker wél geloofwaardig. Ook vind ik het niet te geloven dat een vrouw de helft van haar tweeling weggeeft in opdracht van haar man, die haar onheus behandelt. Maar deze mening neemt niet weg dat ik het verhaal wel heel goed vond.

17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dit einde had ik zeker niet aan zien komen. Goed gedaan Melissa!!!
    Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? De plot had geen dode en saaie momenten en hield me de gehele tijd goed bij de les.

19. Vind je de schrijfstijl van Melissa Skaye prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het boek leest als een trein, zonder dat het te simpel geschreven is. Veel interactie tussen de personages en voldoende informatie.

20. Vind je dat Melissa Skaye als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten? Dit was mijn kennismaking mat de auteur, maar ik heb gelezen dat recensies vermelden dat de auteur groeit in haar rol.

21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben meer dan tevreden dat ik dit boek heb kunnen lezen. Prettig leesbaar, niet te simpel en een verhaal met gedegen opbouw en uitwerking.

22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Zeker wel, het is de moeite waard.

23. Vind je Verleden tijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Voor mij is het een Nederlandse thriller, omdat er Nederlandse namen en plaatsnamen in staan. Maar met aanpassingen op dat vlak zou er ook een Scandi van gemaakt kunnen worden.

24. Stel…. Melissa Skaye vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Melissa zijn? Spannende, psychologische thriller, niet hard/gruwelijk, niet teveel expliciete details omtrent de moorden.
    Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het boek past misschien wel in de lijn van de gangbare vrouwenthriller, maar ik zie hierin wel meer psychologie. De personages zijn ook niet van het gangbare Gooise Vrouwen-kaliber, wat je vaker ziet. De plot is erg origineel.

26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ik had de eerste twee boeken van deze auteur op mijn te-lezen-lijst staan, maar maakte toch steeds weer een andere keuze. De cover spreekt me ook niet echt aan. Nu met de leesclub vond ik dat het er maar eens van moest komen en ik ben positief verrast.

27. Vind je Verleden tijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Verleden tijd past mooi bij de inhoud van het boek. Ten eerste omdat het verhaal van Lazer in het verleden speelt en ook omdat Sanne een traumatische ervaring uit haar verleden onthult.

28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Zeker geen gruwel, meer showing, not telling. Het verhaal vertelt de lezer voldoende om in het verhaal te blijven en geeft niet teveel vroegtijdige onthullingen.

29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken. Helaas moet ik ontkennend antwoorden. De cover spreekt me niet aan. Het komt wat goedkoop op mij over.

30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Melissa Skaye mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Hai Melissa,
    Wat moet ik jou nou voor advies geven? Anders dan: “Vooral doorgaan” kan ik je niet meegeven. Je hebt me verrast met deze gedegen psychologische thriller en ik vind het van een goed kaliber. Voor mij stijg je uit boven de “gangbare vrouwenthrillers” uit. Ik heb genoten en je boek heeft me in zijn greep gehouden.

Groet,

Marjon

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 130

De karakters
    1. Wat vind je van Sanne Philips?
    Prettig persoon die met haar verleden worstelt en zich zelf wegcijfert nu ze in de gaten heeft dat Luca verliefd is op iemand anders.
    2. En wat vind je van Luca Borra?
    een prettig persoon die zijn eigen gevoelens niet goed genoeg kent.Zijn vriendin kent hem beter.
    3. En van Fenna Kelderman?
    Sneu type die belazerd wordt
    4. Wat vind je van de overige karakters?
    In het algemeen goed omschreven, niet meer informatie over nodig
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Sanne wordt sterker nadat zij haar verhaal heeft verteld en niet wordt veroordeeld door Luca.
    Luca krijgt misschien meer inzicht in zijn eigen gevoelens nue zijn vriendin hem daarmee confronteert.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Voelde de angst van Fenna, pop buiten, een heel bezorgde vriend, dan een die je denkt te vertrouwen, dan je lievelingsoma die angst krijgt en dan blijkt de vriend jouw gebruikt te hebben.
    Sanne vond ik ook interessant om te weten waarom zij zo’n moeite had met haar verleden.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Erdy, Selina en Tina de Waard weinig over hun verteld, hoe zij zich voelen
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Vind de vriendin van Luca wel heel meevoelend.

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    kende de schrijfster niet, dus had geen verwachting.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    ja ik vond het een verrassend verhaal
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, chronologisch, korte hoofdstukken, telkens ander onderdeel.
    12. Verleden tijd is de derde thriller van Melissa Skaye waarin Sanne Philips en Luca Borra een rol spelen. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van haar ook te gaan lezen?
    ja . ik vind het jammer dat ik deel 1 en 2 nooit gelezen heb en ben benieuwd naar deel 4

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    ja
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    nee het wordt niet te vroeg bekend gemaakt, zit goed verstopt
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    ja
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    deels. Er zitten altijd bijzondere toevalligheden in,maar dat kan in een boek, maar daarnaast is het niet geloofwaardig dat je een kind aan een ander geeft die niet “nepzwanger”is geweest dan wel een procedure voor adoptie heeft gedaan.Gemeentelijke instantie etc. Toevallig een plek in het bos etc.
    17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Op een gegeven moment wel, maar pas vrij laat.

Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    ja, ik wilde graag verder lezen en vond het jammer dat het uit was.
    19. Vind je de schrijfstijl van Melissa Skaye prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettig en begrijpelijk geschreven
    20. Vind je dat Melissa Skaye als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten?
    Geen idee want ik ken haar als auteur niet.
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Tevreden, alleen een open eind.
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    ja
    23. Vind je Verleden tijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    alleen omdat het in Nederland afspeelt?
    24. Stel…. Melissa Skaye vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Melissa zijn?
    deels geloofwaardig

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    de plot
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    nee
    27. Vind je Verleden tijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    goede titel, de gebeurtenissen hebben betrekking op iets wat in het verleden heeft gespeeld
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Zeker niet gruwelijk en miste het ook niet.Alleen in het begin dat er zo hard op een jongen wordt “ingehakt” vond ik maar zozo
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    ja qua cover
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Melissa Skaye mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik was niet zelf angstig maar meer benieuwd.Ik kon rustig slapen, en dat wil ik eigenlijk niet bij een thriller.

Monique en Chris
    Bijdrager
    Post count: 15

De karakters: de hoofdpersonen Sanne en Luca leuke persoonlijkheden, prettig om te lezen. Zou dan ook niets aan de karakters veranderen. Personages zijn goed uitgewerkt, niet te langdradig.

De auteur: kende ik al, hoge verwachtingen en die zijn uitgekomen. Weer een geweldig boek, wat bijna niet weg te leggen is.

De plot: verrassend, niet aan zien komen. Mooie verhaallijn weer, ook als je de vorige delen niet gelezen zou hebben, is het boek apart ook heel te lezen.

Algemeen: spannend, nieuwsgierig makend, daardoor zo snel mogelijk doorgelezen.

Dit boek: een heerlijk boek, vol met spanning en actueel. Boeiend tot de laatste letter. Melissa bedankt weer voor een mooi boek!!

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.