Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 05: Verleden tijd ‘Verleden tijd’, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #1580 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters
    1. Wat vind je van Sanne Philips?
    2. En wat vind je van Luca Borra?
    3. En van Fenna Kelderman?
    4. Wat vind je van de overige karakters?
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    12. Verleden tijd is de derde thriller van Melissa Skaye waarin Sanne Philips en Luca Borra een rol spelen. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van haar ook te gaan lezen?

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    19. Vind je de schrijfstijl van Melissa Skaye prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    20. Vind je dat Melissa Skaye als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten?
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    23. Vind je Verleden tijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    24. Stel…. Melissa Skaye vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Melissa zijn?

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    27. Vind je Verleden tijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Melissa Skaye mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

BibiBoom
    Bijdrager
    Post count: 15

Mijn antwoorden op de vragen over de karakters:

Sanne is een sympathiek personage. Een beetje tragisch, de manier waarop ze haar vrouwelijkheid niet omarmt maar zich altijd verschuilt onder stoere kleding, een petje en een attitude van onwrikbaarheid. In haar werk is ze professioneel en ze heeft het dan ook erg moeilijk met de romantische gevoelens die ze voor Luca voelt en haar persoonlijke geheim.

Luca is een charmeur, maar van het soort dat het niet opzettelijk doet. Hij is zich volstrekt niet bewust van het effect dat hij op zijn omgeving heeft en dan vooral op de vrouwen. Dat Sanne gevoelens voor hem heeft, ontgaat hem. Hoogst frustrerend voor Sanne, vooral wanneer hij weer eens over zijn ex begint of over zijn nieuwe liefde.

Fenna is een nieuw personage, dat vrij abrupt wordt geintrodcueerd op een manier waardoor ik even ging twijfelen of ik haar al had moeten kennen uit eerdere boeken. Wat daar niet bij helpt is de naam die een beetje lijkt op Franka, die we wel eerder hebben ontmoet. Ergens in de loop van het boek gaat het ook een keertje mis. In plaats van Fenna wordt per ongeluk Franka als naam gebruikt, maar dit is eerder al ergens aangestipt door een andere lezer. Dat brengt mij wel op het punt van naamkeuze. Ik merk dat ik het verwarrend vind als namen teveel op elkaar lijken. Voor de auteur is het natuurlijk zonneklaar wie wie is, maar voor de nietsvermoedende lezer is het niet zo duidelijk. In Virtuele Tango had ik dat met Sanne en Sandra. Hier met Fenna en Franka. En het valt me op dat de auteur een voorkeur heeft voor achternamen met een “elder”-klank: Sarah Melder, Tim Helder, Fenna Kelderman…

Ik vond Buddy een goede vonst. Mooi hoe de relatie zich door het boek heen geleidelijk ontwikkelt. En hoewel ik in het begin het gevoel had van: it’s too good to be true, wordt in de loop van het verhaal die achterdocht weggenomen, waarna het ons alsnog in de staart bijt. Super!
    Ik vond Bina een erg tragisch karakter. Hoewel het natuurlijk vrij extreem en wat uitvergroot is, geloof ik wel dat er gezinnen zijn waarbij een soort koude oorlog wordt gevoerd en waar een van de partners zich gevangen voelt. Bram is een beetje over de top. Als die man inderdaad zo’n godsgruwelijk hekel aan mannen/jongetjes heeft, is het gek dat hij Bina niet gedwongen heeft allebei de kinderen af te staan. Maar ja, dan was er geen verhaal geweest.

Ik vind het gaaf dat Sanne zich vooral ontwikkelt. Van het geheim waar ze in een eerder boek eens over begonnen is (volgens mij in VT1 al), is toen alleen een tipje van de sluier opgelicht. In VT3 komt de rest van het verhaal naar voren. Dat bood meer inzicht in Sanne als personage en het gaf een stuk nieuwe informatie die echt iets toevoegde.
    Voor wat betreft Luca, hij is vrij vlot met het aangaan van een nieuwe serieuze relatie na zijn scheiding. Ik weet niet precies hoeveel tijd er is verstreken, maar voor mijn gevoel is de inkt op de scheidingspapieren amper droog of hij heeft al een nieuwe vriendin, met kinderen, en hebben ze het over samenwonen. Ik vind dat niet enorm geloofwaardig. Het lijkt me dat hij wat meer hersteldtijd nodig zou hebben. We zien vrij weinig van wat er in Luca omgaat. Dat zou iets zijn wat ik best meer uitgediept zou willen zien in het volgende boek. Ik wil meer weten over zijn gedachtegang.

6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een favoriet. We ervaren het grootste deel van het verhaal uit het perspectief van Sanne, dus logischerwijs bouw je als lezer een band met haar op. In VT3 specifiek vond ik de hippe oma van Fenna erg leuk. Ze deed me erg denken aan mijn eigen oma.

Zoals ik bij vraag 5 al aangaf: Luca blijft een beetje op afstand. Ik zou graag meer in zijn hoofd kijken.

8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Het lijkt me fraai als Luca’s relatie misgaat (waar de eerste stap al in is gezet) en hij als een snotterend hoopje komt uithuilen bij Sanne, nog altijd blind voor haar gevoelens voor hem. Laat hem maar eens flink hartezeer hebben. Lekker ongemakkelijk voor Sanne.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 62

Een gedreven rechercheur met een goed karakter.
    Net als Sanne een goede rechercheur, goede collega en een goede vriend van sanne. Ondanks zijn eigen wensen veroordeelt hij Sanne niet. De twee rechercheurs vormen samen goed team.
    Een lieve, maar wat onzekere dame.
    Achter Buddy had ik al zo’n vermoeden dat hij niet is, zoals hij zich voor doet.
    Ik heb de vorige delen niet gelezen, maar in dit boek vond ik dat Sanne zich wel ontwikkelde. In de zin dat ze op een gegeven moment de moed verzameld om de stap te nemen om haar collega in vertrouwen te nemen.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? De oma van Fenna. Zo’n leuke moderne vrouw, die voor haar kleine dochter klaar staat. Een verstandig persoon waar je goed aan kunt leunen en plezier kunt hebben.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? De personage Seline vond ik wat mager uitgewerkt. Tijdens het leven in het huis had meer in mogen worden staan. Hoe voelde ze zich? Hoe leefde ze ?
    Nee. De auteur

Auteur:

9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had niet eerder boeken van Melissa Skaye gelezen. Voor mij was dit de eerste boek kennismaking.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Voordat ik het boek uit had had in in het dank en nawoord al gelezen dat dit boek een open einde zou hebben. Gelukkig was het betreft de twee moordzaken wel een afgesloten einde. het open einde heeft alleen betrekking op een nieuw hoofdstuk,dat in het vierde deel zal komen.
    Het voldoet wel aan de verwachting in de zin dat het een thriller is met een verrassend plot.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja de schrijfstijl past prima in dit verhaal. Het bevat misdaden,een goed chronologisch lopend volgorde en spanning. Zoals ik eerder aangaf had alleen wat karakters en gebeurtenissen uitgebreider mogen worden verwerkt.
    12. Verleden tijd is de derde thriller van Melissa Skaye waarin Sanne Philips en Luca Borra een rol spelen. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van haar ook te gaan lezen? Wel voor de vierde deel, want ik zou graag willen weten hoe het einde van dit derde boek verder verloopt.

BibiBoom
    Bijdrager

De auteur

Hiervoor heb ik met veel plezier VT1 en VT2 gelezen. Dus ik keek erg uit naar dit derde deel. Ik merkte dat deel 2 al veel sterker in elkaar zat dan het eerste en bij de boeklancering hoorde ik uit de recensie van Cees dat het alleen maar nóg beter werd. Hooggespannen verwachtingen dus.

Ja, absoluut. Ik ben erg positief verrast. Waar ik bij VT1 en VT2 merkte dat het me te snel duidelijk werd hoe de vork in de steel zat, was ik een beetje bang dat ik dat weer zou ervaren. Halverwege VT3 dacht ik te weten hoe het zat, maar ik bleek het mis te hebben. Ik lees veel thrillers en ben een geoefende lezer, waardoor het dus vaker voorkomt dat ik het te vroeg doorheb, en dan i het een zeer welkome verrassing als de auteur mij op het verkeerde been weet te zetten en het tot het eind spannend houdt, zonder dat het onnodig geforceerd is. Heel fijn.

11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja absoluut. Het is heel soepel geschreven en erg makkelijk leesbaar, waardoor je er als een trein doorheen gaat en het verhaal zich in een vlot tempo ontrolt. Heel prettig. Ga ajb vooral zo door, Melissa!

12. Verleden tijd is de derde thriller van Melissa Skaye waarin Sanne Philips en Luca Borra een rol spelen. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van haar ook te gaan lezen?
    Nou en of! Ook als het geen open einde had gehad zou ik het volgende deel graag willen lezen.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 162

De karakters
    Een aangename vrouw die nogal onzeker over zichzelf is en die in stilte verliefd is op Luca
    Een man die wel zelfzeker is maar die niet ziet wat Sanne voor hem voelt
    Een nogal naiëve persoon
    Buddy is zo een andere persoon dan wie hij vroeger was, je zou denken dat het twee verschillende personages zijn
    Aan Bina heb ik een hekel maar dat is een gevoel, ik kan niet zeggen waarom
    Sanne wel omdat ze toch uiteindelijk ging vertellen aan Luca wat haar overkomen was.
    Sanne omdat ze moeilijke periodes heeft gekend maar toch verder blijft gaan en zich niet laat gaan
    Ik vind dat er van Bram meer vermeld had mogen zijn omdat hij er maar eventjes in komt en toch ook een belangrijke rol in speelt
    Nee het is goed zoals het is

De auteur
    Nee want ik kende haar totaal niet
    Meer dan dat, ik had echt niet gedacht dat het zo een topverhaal zou zijn met wendingen die ik niet verwacht had
    Ja absoluut, heel vlot te lezen en ik voelde echt de emoties van de personages
    Absoluut, ik heb ondertussen virtuele tango al gelezen en nu ben ik in verboden tranen bezig

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja zeker en vast, het is pas op het einde dat alles duidelijk word
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Het zit goed verstopt want het was pas op het einde dat het duidelijk werd
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja helemaal hoe het moet zijn
    Niet in de zin dat ik het echt zie gebeuren maar voor een verhaal is het zeker geloofwaardig
    Nee ik had het helemaal niet verwacht

Algemeen
    In het begin had ik wat moeite met de personages omdat ik de vorige boeken nog niet gelezen had maar eens ik ze wat kende ging het vlot en kon ik het boek moeilijk wegleggen
    19. Vind je de schrijfstijl van Melissa Skaye prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is heel gemakkelijk om te lezen, ik hou van die stijl
    20. Vind je dat Melissa Skaye als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten?
    Ondertussen heb ik haar eerste boek ook gelezen en vind ik het derde deel wel beter
    Heel tevreden want ik had het niet verwacht dat het zo een goed boek zou zijn
    ja en heb ik al gedaan
    23. Vind je Verleden tijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee niet echt want ik vergelijk haar een beetje met Sterre Carron en dat is een Belgische
    24. Stel…. Melissa Skaye vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Melissa zijn?
    spannend

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het uniek omdat er dingen in komen die ik nog nergens anders las en het is heel het boek spannend , niet alleen aan het einde
    Geen idee, wel moest mijn oog er ergens op gevallen was en ik de inhoud had gelezen maar ik had er nog nooit iets van gezien
    27. Vind je Verleden tijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Nee het past goed bij het verhaal
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Voor mij is het precies goed
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ja moest ik het in de standaard boekhandel bv gezien hebben zou ik het zeker vast genomen hebben en naar de inhoud gekeken hebben en waarschijnlijk meegenomen hebben
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Melissa Skaye mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doe vooral zo verder en ik hoop dat je nog veel verhalen schrijft met Sanne en Luca in de hoofdrol. Nog zolang wachten op deel 4 is niet te doen dus geef je uitgeverij een duwtje dat het sneller mag gaan

BibiBoom
    Bijdrager

De plot
    Ja, zeker wel. Je wilt weten wat er nu precies met Lazer is gebeurd tijdens dat kamp en erna. En natuurlijk wie de moorden pleegt en waarom. Ook de ogenschijnlijke zijlijntjes, zoals de relatie tussen Fenna en Buddy ontwikkelen zich door de loop van het verhaal.

Bij de eerste twee boeken werd er te snel te veel duidelijk voor de geoefende lezer. Er waren te weinig verdachten om lang geheimzinnig te kunnen houden hoe de vork in de steel zat. Overigens duurde dat voor mij bij V2 wel een stuk langer dan bij VT1. Ongeveer halverweg VT3 dacht ik door te hebben hoe het zat, maar, hoewel ik niet ver naast de waarheid zat, was het toch een stuk complexer dan ik op dat moment dacht. Een blijde verrassing dus.

Eh…ik geloof dat ik deze vraag neit helemaal snap.

Niet heel erg geloofwaardig, maar dat stoorde me niet. Ik geloof best dat er mensen bestaan die als ene soort gevangene in hun eigen huis en huwelijk leven, maar Brams gedrag was wel wat aan de extreme kant. Maar geeft dat? Nee. Het werkte prima voor het verhaal. Overigens vond ik de beginnende relatie tussen Fenna en Buddy wel heel geloofwaardig.

Ik had het niet zien aankomen. Goed gedaan.

BibiBoom
    Bijdrager

Algemeen
    Ja, ik baalde iedere keer als ik het weg moest leggen om te slapen of ergens heen te gaan.

Het zijn heerlijke pageturners, die soepel zijn geschreven en heel makkelijk weglezen. Dat in combinatie met de spanning maakt dat je erdoorheen vliegt.

Ja, beslist. Als ik kijk naar VT 1, 2 en 3 zie ik duidelijke ontwikkeling. De plots worden complexer en het aantal verdachten neemt toe waardoor het langer spannend blijft.

Ik ben zeker tevreden. Het enige dat ik miste is dat we nooit meer horen wat er van Erdy geworden is. Die verdwijnt plotseling uit beeld (toen op demuren van Oma “van mij” was gekliederd dacht ik een ogenblik dat hij daar achter zat, maar zelfs Fenna legde die conclusie niet, dat is misschien een gemiste kans voor een plotwending, Erdy die opgepakt wordt voor vandalisme terwijl hij er niks mee te maken heeft).

Ja, zeker. Ik heb het al aanbevolen bij mijn moeder en mijn beste vriendin.

Niet per se. Natuurlijk speelt het zich af op bekende plaatsen in Nederland, maar bij Nederlands thrillers denk ik aan Saskia Noort en Esther Verhoef. Melissa’s boeken doen soms meer een beetje Scandinavisch aan. Wel de psychologie en het intrige, maar net wat meer actie dan Noort of Verhoef, overigens gaat dat voor VT1 en VT2 meer op dan voor VT3. Alledrie de boeken passen wel in het rijtje met Suzanne Vermeer en Linda van Rijn, maar dan wel iets intelligenter.

“psychologische thriller”

BibiBoom
    Bijdrager

Dit boek
    Ik vond het een heel origineel plot, iets wat ik nog niet eerder heb gelezen. Of het als genre uniek is, nee, maar dat hoeft ook niet. Ik denk juist dat het helpt als lezers weten wat voor genre het is en een verwachting hebben bij het boek.

Jazeker. Ik heb de eerste twee boeken met veel plezier gelezen en was zeer benieuwd naar het derde. Heel blij dat ik met de leesclub mocht meedoen.

Ja, het past wel. En het allitereert natuurlijk met de twee voorgaande titels. Maar buiten de context is het een beetje nietszeggend als titel. Ik denk dat het niet genoeg triggert om gelijk te willen lezen. Over een alternatieve titel ga ik even nadenken.

IK houd best van een beetje smerige details op z’n tijd, maar ik mis het in dit boek niet echt. Hoewel ik de koelkastscene in VT1 wel heel geslaagd vond.

29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?
    Ik ga ervan uit dat hier uitgegaan wordt van een situatie waarin ik als lezer nog nooit van Melissa Skaye zou hebben gehoord. Het omslag is uitnodigend genoeg, de titel zou me niet direct prikkelen.

1) Blijf alsjeblieft schrijven!
    2) Maak slim gebruik van de locaties die je in je boeken gebruikt om er presentaties, lezingen, etc te geven die je helpen je boeken te promoten.
    3) Organiseer iets als een rondwandeling door Hoorn om alle locaties te bezoeken. Een soort Ripper Tour maar dan over VT.

Thrillreader
    Bijdrager

Allereerst even een correctie. Bij de vorige vraag (8) of ik aan de personages zou veranderen is mijn antwoord nee. Per ongeluk staat er ook auteur er achter. Per ongeluk er achter aan getypt in plaats van op de volgende regel te plaatsen m.b.t. de volgende categorie vragen.

Melissa je bent een goede auteur hoor. Dit zou ik niet veranderen. Mijn excuses voor de fout mocht je gedacht hebben dat het serieus antwoord was. Sorry sorry,.. Nu even een aantal vragen m.b.t. de volgende categorie beantwoorden.

De plot

De vermoedens wie de daders zouden kunnen zijn blijkt toch ongegrond te zijn. Uiteindelijk blijkt de verwikkelingen in de zaak naar een verrassend verklaring te zijn wie de dader(s) is. Ja ik vind dat het wel groeit naar het einde.

Voor mij was het goed verstopt. Pas halverwege kwam de verrassing hoe de vork in de steel zat. Dit had ik niet vermoed.

Wat ik jammer vond is het moment van de moorden niet erin zijn verwekt. Bijvoorbeeld hoe het Seline overkwam.Hoe voelde ze zich? Zag ze het aankomen? Hoe de dader het aangepakt. Dit zou een extra spannend effect in het verhaal brengen.

Qua chronologisch schrijven wel. De situatie met de broers niet. In real life is het ongeloofwaardig. Voor fictie is het origineel bedacht. Slim.

Absoluut niet.

De volgende keer zal ik de overige vragen beantwoorden. Tot dan.

Thrillreader
    Bijdrager

Algemeen
    Ja ik heb het met plezier gelezen, want tijdens het lezen werd de plot in het ongewisse gehouden. Dat maakt het lezen voor mij boeiend. Ook de situatie tussen de rechercheurs was boeiend. Zouden ze hun gevoelens kenbaar maken?

De schrijfstijl van Melissa Skaye was heel prettig te lezen. Korte zinnen. Geen ingewikkelde flashbacks. Begrijpelijk woordgebruik.

20. Vind je dat Melissa Skaye als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten? Ik kan zegen dat dit boek goed is geschreven. Of er groei zit kan ik niet bepalen, want voor mij was dit de eerste kennismaking om een boek van haar hand te lezen. Daarom kan ik geen vergelijking maken met haar eerdere geschreven verhalen. Wel kan ik zeggen dat verleden tijd een goed boek is en dat het me nieuwsgierig maakt naar het volgende deel.
    Ondanks dat ik de verhaallijn van o.a. Seline wat meer uitgediept hadden willen zien ben ik heel tevreden, want ik heb het met plezier gelezen. De plot was verrassend. Dat is wat een thriller in ieder geval moet bevatten.

Ja. Ik denk dat een goede vriendin en een nichtje van me dit boek ook met plezier zullen lezen.

Mijn gevoel zegt van wel. Ik kan er niet de vinger er op leggen waar het aan ligt. Moeilijk te zeggen.

Het is geen harde psychologische thriller, daarom zou ik het gewoon als thriller noemen.

Melissa Skaye
    Bijdrager
    Post count: 64

Allereerst even een correctie. Bij de vorige vraag (8) of ik aan de personages zou veranderen is mijn antwoord nee. Per ongeluk staat er ook auteur er achter. Per ongeluk er achter aan getypt in plaats van op de volgende regel te plaatsen m.b.t. de volgende categorie vragen.

Melissa je bent een goede auteur hoor. Dit zou ik niet veranderen. Mijn excuses voor de fout mocht je gedacht hebben dat het serieus antwoord was. Sorry sorry,.. Nu even een aantal vragen m.b.t. de volgende categorie beantwoorden.

Geen probleem hoor! Ik begreep al dat het een foutje was, al moest ik er wel erg om lachen. Het stond er zo lollig!

Francina
    Bijdrager
    Post count: 8

1. Ik vind Sanne Philips een onzekere vrouw die door wat ze heeft meegemaakt een doordat ze verliefd is op Luca nog onzekerder wordt.
    2. Luca Borra is een zelfverzekerde man die zelf nog niet in de gaten heeft wat hij voor Sanne voelt en Sanne voor hem.
    3. Ik vond Fenna een beetje naïef persoon die een beetje dommig overkomt.
    4. Ik vond Buddy een type die zich anders voordeed dan dat ie in werkelijkheid was.
    5. Ik vind dat het personage Sanne zich wel ontwikkeld. Er werd iets meer over haar verleden verteld en over haar gevoelens.
    6. Sanne, omdat ik denk dat ze toch het een en ander heeft meegemaakt maar zich niet laat kennen.
    7. Ik vond de verhaallijn van Seline een beetje magertjes. Had wel iets uitgebreider gemogen.
    8. Nee.

9. Omdat ik de andere 2 delen ook gelezen heb, verwachtte ik toch wel weer een spannend boek.
    10. Het voldeed zeker aan mijn verwachtingen. Een goed en prettig geschreven verhaal dat je in een paar uur uitleest.
    11. Zeker, zie antwoord vraag 10. 🙂
    12. Die had ik al gelezen, dus ja.

13. Jazeker, je denkt te weten hoe het in elkaar steekt maar pakt het toch weer anders uit.
    14. Ik had pas op het einde door hoe het in elkaar stak, dus zat goed verstopt.
    15. Ja, helemaal.
    16. Ja, hoe geloofwaardig moet een verhaal zijn. Ik zie het in het echt niet gauw gebeuren maar dat maakt het zeker niet minder ongeloofwaardig.
    17. Nee, zeker niet.

18. Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Wilde maar doorlezen. Had het boek dus ook veel te vlug uit.
    19. De schrijfstijl is zeker prettig. Geen moeilijke woorden, gewoon in lekker Nederlands.
    20. Ik vind Melissa zeker groeien al zijn al haar boeken even goed.
    21. Ik ben zeker tevreden. Ik vind Melissa’s boeken prettig om te lezen en zeker spannend.
    22. Zeker weten!
    23. Wat is een typisch Nederlandse thriller? Moeilijk te zeggen. Het speelt in Nederland af, dat maakt het al Nederlands en het is een thriller. Verder zou ik een typische Nederlandse thriller niet kunnen omschrijven.
    24. Makkelijk leesbare, spannende thrillers. Niet echt hard maar zeker niet soft, er tussenin. Het lezen waard in ieder geval.

Thrillreader
    Bijdrager

Dit boek
    Het heeft niet iets specifieks, maar de plot vond ik wel verrassend.

Als het in de winkel zou liggen dat met een vermelding dat het een deel uit een reeks is niet, want dan zou ik niet weten of je het als een afzonderlijk verhaal zou kunnen lezen. Eerder gaf ik al aan dat ik afgaande op de omslag op het eerste oog zou denken dat het een roman is, maar omdat er ‘thriller’ op de voorzijde staat zou ik het waarschijnlijk uit nieuwsgierigheid hebben op gepakt om de achterzijde te lezen, zodat je een indruk krijgt waar het over gaat.

De titel past zeker bij het verhaal. De gebeurtenissen hebben betrekking op het verleden.

Het betreft hier een thriller. Daarom had er naar mijn mening (heb ik ook bij het eindoordeel aangegeven) spannender gemogen door meer expliciete scènes in te verwerken (bijvoorbeeld de belevenis van uit het perspectief van Seline en de dader). Ondanks het verrassende plot miste ik in dit verhaal een climax.

30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Melissa Skaye mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Het was een prima boek, maar ik denk dat er door meer gedetailleerde beschrijving extra diepgang en spanning zal toevoegen en een climax aan het verhaal bindt).

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 82

De karakters
    Sanne Philips vind ik een prettig persoon die goed is in haar werk, maar privé niet erg stevig in haar schoenen lijkt te staan. Luca Borra is een charmante man zich niet echt bewust is van voor invloed zijn verschijning op vrouwen heeft. Ook heeft hij niet door wat Sanne voor hem voelt.Fenna Kelderman is een jonge dame met een goed band met haar oma. De overige karakters zijn ook allemaal goed uitgewerkt. Sommige personen wekken wel argwaan, maar het blijft spannend! De karakters ontwikkelen zich wel: Sanne wil eerst niet, maar neemt uiteindelijk toch haar collega in vertrouwen. Fenna neemt haar nieuwe vriend in vertrouwen over alles wat haar de laatste tijd overkomt. Sanne spreekt mij het meeste aan, waarschijnlijk doordat je het verhaal merendeels vanuit haar oogpunt beleeft, haar gedachten, gevoelens mee leest. Mijns inziens zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen. Ik zou niets aan de personages veranderen, iedereen is zo als de auteur ze bedoelt, denk ik, daar zou ik niets aan durven veranderen.

De auteur
    Aangezien ik nog niet eerder iets had gelezen van Melissa Skaye, had ik geen speciale verwachtingen. Na het lezen van het interview verwachte ik een vlot geschreven spannend verhaal en dat is het ook. De vlotte schrijfstijl past goed bij het verhaal. Grappig dat de drenkeling waar Sanne tussendoor nog even bij geroepen is, later ook weer in het hoofdverhaal blijkt te passen.
    Dit boek is zeker aanleiding om de vorige boeken over Sanne en Luca te gaan lezen. Ben nieuwsgierig wat ze nog meer samen hebben beleefd en natuurlijk ook naar hoe het verder tussen hen gaat? Maar ook andere boeken van Melissa zou ik zeker willen gaan lezen, door de lekker vlotte schrijfstijl.

De plot
    De verhaallijn groeit heel mooi naar een ontknoping toe. Super mooi hoe die drenkeling toch ook bij het hoofdverhaal blijkt te horen en Buddy natuurlijk. Voor mij werd er niets te vroeg bekend gemaakt. Er komen wel bedenkingen op, maar hoe het nu precies in elkaar steekt? Dat had ik niet helemaal door. Of het verhaal geloofwaardig is? Er gebeuren erge dingen in de wereld, waar je geen weet van hebt. Het einde had ik niet helemaal direct zo zien aankomen, omdat je niet verwacht dat zelfs ouders hun kind anders aanspreken dan bij zijn eigen naam…

Algemeen
    Ik vond het van begin tot eind een boeiend verhaal, dat geen moeite had om mijn aandacht te houden. De schrijfstijl van Melissa Skaye vind ik heel vlot en prettig om te lezen. Geen lange zinnen waardoor je stukken opnieuw moet lezen om het te kunnen begrijpen. Of ze groeit kan ik niet beoordelen aangezien dit mijn eerste kennismaking met haar is. Ben zeer tevreden met het boek en zal het zeker bij vriendinnen aanraden die ook van spannende boeken houden. Het boek speelt zich af in Nederland en ik vind het ook wel heel herkenbaar nuchtere personen die in het boek voorkomen. Het boek typeer ik als “spannend”.

Dit boek
    Wat ik typerend vond is dat de drenkeling waar Sanne toevallig mee naar toe gaat, toch bij de moordzaak blijkt te horen. Doordat ik het interview met Melissa had gelezen was het wel waarschijnlijker dat ik het boek buiten de leesclub om zou hebben gelezen. Ik kende haar naam niet en heb ook nog niets van haar in de boekhandel zien liggen, maar door het interview zou ik er wel alerter op zijn. De titel past perfect bij het verhaal aangezien de oorzaak in het verleden ligt. Het lijkt mij lastig voor Melissa om steeds weer titel te bedenken met deze letters VT. 🙂 Titel is lekker kort en pakkend. Wanneer ik dit boek in de boekwinkel had zien liggen had ik het zeker wel opgepakt om de achterkant te lezen.

Een goede raad aan Melissa Skaye: lekker doorgaan met schrijven!

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

De karakters

Sanne Philips is een zeer gedreven rechercheur, ze heeft hart voor haar werk en zet zich bij iedere nieuwe zaak voor 100 % in. Ze is heimelijk verliefd op haar collega Luca, maar weet zich met haar gevoelens geen raad en stopt die dan ook heel diep weg. Doordat ze haar vader nooit heeft gekend en haar moeder haar plotseling heeft verlaten, vindt Sanne het moeilijk om mensen tot zich toe te laten en zich te binden. Luca Borra is een charmante en ervaren rechercheur en trouwe collega van Sanne. Hij is nog bezig met de verwerking en nasleep van zijn vorige huwelijk, maar inmiddels heeft hij een nieuwe relatie. Hij heeft warme collegiale gevoelens voor Sanne maar heeft totaal niet in de gaten wat zij werkelijk voor hem voelt. Samen vormen zij een geolied rechercheurs duo wat al menig zaken tot een goed einde heeft kunnen brengen. Fenna Kelderman is een ietwat angstige vrouw die kampt met “spoken” uit het verleden. Ze is verknocht aan haar hippe oma en zoekt en vindt dan bij haar oma veel steun. Ze is nog niet helemaal los van haar ex-vriend die zich steeds als haar beschermheer probeert op te werpen. Intussen is ze opnieuw verliefd op een leuke jongen, genaamd Buddy en beetje voor beetje durft ze zich steeds meer bloot te geven in deze nieuwe relatie. De overige karakters worden duidelijk getypeerd neer gezet zodat iedereen meteen een duidelijk “gezicht” krijgt binnen het verhaal, en zijn voldoende uitgewerkt met betrekking tot de rol die ze vervullen. Ik vind dat Melissa er heel goed in is geslaagd om karaktervolle personages te creëren en zou daarom niets willen veranderen.

De auteur

Ik had de vorige 2 boeken van de VT serie al gelezen en ook verschillende korte verhalen die Melissa geschreven heeft, dus als trouwe fan had ik hoge verwachtingen. Deze verwachtingen heeft Melissa meer dan waar gemaakt. Met het schrijven van Verleden Tijd is Melissa boven zichzelf uitgestegen en heeft een thriller geschreven die staat als een huis. Ze legt de lat steeds hoger maar kan deze uitdaging prima aan. Ben dan ook heel benieuwd naar haar volgende boeken en ga die dan ook beslist lezen.

De plot

De verschillende verhaallijnen worden vanuit verschillende gezichtspunten verteld. Meteen vanaf de eerste bladzijde zit je gekluisterd aan het boek. Beetje voor beetje worden er stukjes prijs gegeven, maar menig keren wordt je als lezer op het verkeerde been gezet. De vermoedens die je tijdens het lezen krijgt volgen synchroon aan de ontwikkelingen tijden het onderzoek, dit maakt dat je als lezer je zo betrokken voelt bij het verhaal. Melissa weet de spanningsboog door het gehele boek hoog te houden, zowel de psychologische- als de fysieke spanning zijn continu aanwezig. Als lezer had ik zo wel mijn vermoedens van de dader maar geen flauw idee hoe alles met elkaar in verband zou kunnen worden gebracht. Melissa heeft dit op een geniale wijze in elkaar weten te passen. Alles komt perfect bij elkaar en alle vragen met betrekking tot de moorden worden opgelost. Alleen de grote vraag hoe het nu verder gaat met Luca, maar zeker ook met Sanne die blijft voorlopig nog onbeantwoord.

Algemeen

Het verhaal is zeker boeiend geschreven. Originele onderwerpen op een unieke manier met elkaar gecombineerd. Continue spanning aanwezig en veel puzzelstukjes die vragen oproepen die om een antwoord schreeuwen, maken dat je het boek het liefst in een ruk uitleest. Dit en de vlotte toegankelijke schrijfstijl van Melissa zorgen ervoor dat je helemaal in het verhaal zit zonder dat je afgeleid wordt door moeilijke woorden of niet kloppende tekst. Zoals al eerder beschreven vind ik dat Melissa zeker gegroeid is, ze legt de lat voor zichzelf steeds hoger maar weet daar dan ook prima naar toe te schrijven. Voor mij behoort zij dan ook tot de top van de Nederlandse Thrillerschrijfsters!! Ik zal het boek dan ook zeker aanraden bij kennissen, familie en thrillervrienden. Het boek zou ik typeren als een beklemmende, realistische psychologische thriller.

Dit boek

Ik vind het boek uniek door de combinatie van orginele onderwerpen verwerkt in een prima geschreven plot. Ik zou het boek sowieso gelezen hebben omdat ik de vorige boeken van de VT reeks ook met veel plezier heb gelezen, maar lezen met een leesclub maakt het extra leuk. Ook dat Marissa zelf actief mee doet aan de leesclub maakt het bijzonder. Ik vind de titel prima passen bij het verhaal. Zaken uit het verleden hebben zijn invloed op het heden. Gebeurtenissen van toen zijn de aanleiding tot de moorden, maar ook heeft het verleden zijn invloed op het gedrag van de diverse karakters in het verhaal. Het verleden van Sanne loopt als een rode draad door alle boeken van de VT serie. De scenes in het boek zijn prima beschreven, is er een voortdurende spanning aanwezig die je aan het verhaal bind, maar ook ruimte open laat voor eigen verbeelding en fantasie. Het boek zou in de boekenwinkel zeker mijn aandacht trekken, zeker ook door de herkenbaarheid van de cover die prima past bij de vorige twee delen.
    Melissa ga zo door met schrijven, je hebt het helemaal in je en je behoort voor mij bij de top van Nederlandse Thriller auteurs. Blijf daarnaast de lieve open spontane vrouw die je bent, want als mens ben jij ook heel mooi!!!
    Chapeau Melissa Skaye!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.