Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 05: Verleden tijd ‘Verleden tijd’, Beoordeling

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #1573 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (0 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….
    Plot: .. punten, omdat ….
    Leesplezier: .. punten, omdat ….
    Schrijfstijl: .. punten, omdat ….
    Originaliteit: .. punten, omdat ….
    Psychologie: .. punten, omdat ….

Eindoordeel: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

BibiBoom
    Bijdrager
    Post count: 15

Spanning: 7 punten, omdat het in het begin heel dreigend en beklemmend is, maar die dreiging neemt gaandeweg af. De climax draait meer om de uitleg van het plot dan om reëel gevaar.
    Plot: 9 punten, omdat het mooi complex is. Volgens mij klopt het allemaal en er zaten genoeg subtiele hints in waardoor het op zijn plek valt zonder dat die hints er zo dik opliggen dta je het te vroeg doorhebt.
    Leesplezier: 10 punten, omdat ik steeds baalde als ik ergens heen moest omdat ik dan niet verder kon lezen.
    Schrijfstijl: 9 punten, omdat het lekker soepel leest. Heel toegankelijk zonder al te simplistisch te worden (wat ik bijvoorbeeld bij een Suzanne Vermeer en een Linda van Rijn wel ervaar). Geen mooischrijverij, maar wel af en toe een mooi geformuleerde wijze uitspraak. Niets meer aan doen.
    Originaliteit: 9 punten, omdat ik me niet kan herinneren ooit een boek met een (bijna) zelfde plot te hebben gelezen. Ik vond trouwens bij VT1 en VT2 de plots ook erg origineel.
    Psychologie: 7 punten, omdat er veel aandacht is besteed aan de psychologie van de dader(s) en alles daaromheen (hoewel Bram nog iets verder aan het licht had mogen komen) en een beetje aan die van Fenna en Sanne, maar Luca blijft een beetje uit beeld.
    Eindoordeel: 8,5 punten

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 56

Spanning: 7 punten. Tijdens het lezen was het spannend, maar uiteindelijk vormde het einde geen climax. Dit doordat de misdrijven door de dader werd bekent.Dit kwam wat vlak over. Weinig diepgang. Als op het moment dat de misdrijven plaatsvinden waren uitgewerkt, dan had het verhaal veel meer spanning gehad.

Plot:8 Het uiteindelijke plot was derhalve wel verrassend. Hiermee bedoelend op wie de personen waren. Het grote geheim van de moeder.

Leesplezier:7 Het is duidelijk een thriller.Ik heb het boek met veel plezier gelezen, want het tijdens het lezen was ik nieuwsgierig naar hoe het vork in de steel zat. Wie zou de dader(s) zijn? De lezer wordt lang in het ongewisse gelaten.

Schrijfstijl: 8 Prima begrijpelijk in vlotte vaart geschreven, zonder te veel flashbacks.

Originaliteit: 8 Hoe het vork in de steel zat, was verrassend. Dit had ik tijdens het lezen niet kunnen bevroeden.

Psychologisch: 7 De lezer wordt lang in het ongewisse gehouden voordat het plot wordt open gebaard. De beweegredenen van de gedane misdrijven had meer mogen worden uitgewerkt. De situatie van Seline tijdens het leven had meer kunnen worden uitgewerkt, voor meer diepgang. Hoe voelde ze zich?

Eindoordeel: 7,5

Francina
    Bijdrager
    Post count: 8

Spanning 7 punten, omdat het zeker spannend was en ik toch wilde weten hoe het af ging lopen.
    Leesplezier 8 punten, omdat ik het boek niet weg kon leggen.
    Schrijfstijl 8 punten, omdat het lekker makkelijk geschreven is en je er daardoor ook doorheen vliegt.
    Originaliteit 7 punten, het was zeker goed verhaal maar of het echt origineel is geloof ik niet. Origineel vond ik wel het plot 8 punten, omdat ik toch wel lang in het ongewisse werd gelaten en het toch anders in elkaar stak dan ik had gedacht.
    Psychologie 7 punten, sommige personages die vermoord werden hadden iets meer uitgewerkt mogen worden zodat ze niet zo ‘klinisch’ overkwamen of het vreemden waren terwijl we ze in het begin van het boek al hadden leren kennen.

Eindoordeel 7,5

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 74

Spanning: 9 punten, omdat er continu een fysieke of psychologische spanning aanwezig is.

Plot: 10 punten, omdat er originele onderwerpen op een unieke en verrassende manier bij elkaar komen.

Leesplezier: 10 punten, omdat het verhaal vanaf de eerste bladzijde je bij de keel grijpt en vast houd tot aan de laatste pagina. Het boek was moeilijk weg te leggen.

Schrijfstijl: 10 punten, omdat de vlotte toegankelijke schrijfstijl van Melissa er voor zorgt dat je helemaal in het verhaal zit zonder dat je afgeleid wordt door moeilijke woorden of niet kloppende tekst.

Originaliteit: 9 punten, omdat het een uniek verhaal is met originele onderwerpen, alleen het verschillende keren toepassen van een dubbele naam vond ik een klein min puntje.

Psychologie: 9 punten, omdat er veel en goed onderbouwde psychologie en voldoende diepgang in het verhaal zat.

Eindoordeel: 9,5 punten dus 5*****

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

Sorry dat het wat later is maar ik lag in het ziekenhuis, ik ben geopereerd geweest maar hier komt mijn beoordeling

Spanning: 10 punten, omdat ik het jammer vond dat ik niet kon doorlezen maar ja er moeten nog andere dingen gedaan worden. Ik kan de spanning wat vergelijken met de boeken van Sterre Carron, de spannende boeken van Nora Roberts of Tess Gerritsen.
    Plot: 9 punten, omdat ik zou 10 geven maar het is een negen omdat ik nu zo lang moet wachten op deel vier omdat het boek een open einde heeft.
    Leesplezier: 9 punten, omdat het zo vlot leest dat je het in een ruk wilt uitlezen. Voor mij was het nog wat wennen aan de personages maar dat heb in ondertussen al goedgemaakt door de eerste twee boeken te lezen.
    Schrijfstijl: 10 punten, omdat het gewoon goed leest, heel vlot geschreven.
    Originaliteit: 10 punten, omdat ze me toch nog verrast heeft.
    Psychologie:9 punten, omdat ik vond dat de voornaamste personages genoeg besproken werden en je zelf ook hun emoties kon voelen, ik leefde er echt in mee.

Eindoordeel: 9,5 punten

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 58

Spanning: 7, omdat je tot het einde nieuwsgierig blijft, wie heeft die moorden gepleegd en is Franka de volgende?
    Plot: 9, want ik vind het allemaal goed in elkaar steken, uiteindelijk valt alles precies op zijn plek
    Leesplezier: 8,omdat het boek zo vlot is geschreven, dat je zo door het hele boek heen vliegt
    Schrijfstijl: 8, lekker vlot, geen moeilijke lange zinnen of te dure woorden worden gebruikt
    Originaliteit: 9, omdat ik het plot zo goed vind, ook de drenkeling blijkt bij de moordzaak te horen
    Psychologie: 9, het hele boek gaat toch veel over gevoelens, van Fenna en van Sanne voornamelijk. Beide gaan dieper in hun verleden graven en natuurlijk draaien de moorden om wat er in het verleden is gebeurd.
    Eindoordeel: 8,3

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Spanning: 9 punten, omdat de elementen goed verborgen zitten in het verhaal.
    Plot: 9 punten, omdat het erg origineel is en niets voortijdig onthult.
    Leesplezier: 9 punten, omdat het boek leest als een trein, voldoende info geeft en me meetrok vanaf het begin.
    Schrijfstijl: 9 punten, omdat het lekker duidelijk, ongecompliceerd en vlot is.
    Originaliteit: 9 punten, omdat ik nooit eerder iets heb gelezen wat hier op lijkt.
    Psychologie: 8 punten, omdat mooi is uitgewerkt wat de drijfveer van de moordenaar is, wat Sanne heeft meegemaakt en hoe de relatie Sanne-Luca zich ontwikkelt.
    Eindoordeel: 8.8 punten

4.5 sterren

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Spanning: 7.. punten, omdat ik rustig kon slapen en niet op het puntje van mijn stoel zat….
    Plot: 9.. punten, omdat ik dat niet had verwacht….
    Leesplezier: 8.. punten, omdat prettig lezend boek….
    Schrijfstijl: 8.. punten, omdat er weinig taalfouten waren, chronologie klopte, korte hoofdstukken, duidelijk ….
    Originaliteit: 8.. punten, omdat het verrassend was….
    Psychologie: .8. punten, omdat er angst wordt gekweekt bij Fenna wat begrijpelijk is, de druk van Bram op zijn vrouw, het gevoel van Lazer en Buddy ….

Eindoordeel: 8.. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

Monique en Chris
    Bijdrager
    Post count: 15

Spanning: 8, goede verhaallijn, met de nodige spanning, waardoor je benieuwd wordt naar het einde.

Plot: 8, niet zien aankomen, verrassend.

Leesplezier: 9, heerlijk boek. lastig weg te leggen.

Schrijfstijl: 8, heerlijke schrijfstijl om te lezen en goed te volgen.

Originaliteit: 8, onbekend onderwerp.

Psychologie: 8, het draait om gevoelens en wat een mens bezig houdt.

Eindoordeel: 8.1

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.