Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 43: Thank You For Your Service Thank you for your service, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #8625 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Let wel, het is een non fictie verhaal…..de onderwerpen zijn hierop afgesteld

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Betrokkenheid: .. punten, omdat ….

Opbouw: .. punten, omdat ….

Documentaire waarde: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Internationale herkenbaarheid: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Betrokkenheid: 7 punten, omdat vooral door de toelichting aan het einde van het boek over de totstandkoming blijkt dat de schrijver echt met de hoofdrolspelers en hun familie in contact is geweest. In het verhaal was ik zelf snel opgenomen maar door de warrigheid was het moeilijk te volgen

Opbouw: 5 punten, omdat soms langdradig en slot eigenlijk een soort korte samenvatting om alles aan elkaar te breien. Als eerder tijdens lezen aangegeven had ik best veel moeite om alles goed uit elkaar te houden en me te realiseren in welk verhaal ik was.

Documentaire waarde: 8 punten, omdat zeer goed beeld van PTSs in de rol van de families en betrokkenen.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat verhalen waren goed the volgen.

Internationale herkenbaarheid: 8 punten, omdat dit speelt overal en niet alleen in defensie kringen maar denk ook an slachtoffers van aanslagen als Barcelona

Psychologie: 8 punten, omdat heel goed neergezet wat er in de hoofden van mensen omgaat.

Gemiddelde beoordeling: 42 punten

Dus een mooie 7 voor dit boek

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 64

Betrokkenheid: ..8 punten, omdat …Finkel het probleem goed heeft neer gezet.Ik leefde met de personen mee. De foto’s gaf het ook wel iets extra’s.

Opbouw: .6. punten, omdat …ik het niet echt een verhaal vond maar meerdere verhalen in een boek. Wel allemaal met hetzelfde probleem maar dit maakte het voor mij wat lastig om te lezen.

Documentaire waarde: .9. punten, omdat ….PTSS goed werd uitgelegd en je voelt wat het met iemand doet. Niet alleen met het slachtoffer maar ook met hun naasten. Een film word er al gemaakt maar een documentaire zou zeker heel goed zijn

Schrijfstijl: ..7 punten, omdat ….het ondaks het zware thema toch wel goed te lezen was. Duidelijke verwoording en omschrijvingen

Internationale herkenbaarheid: ..9 punten, omdat dit grote probleem wereldwijd is. Al lees je er nooit iets over.….

Psychologie: 9.. punten, omdat ….je het echt mee leeft met de personen en ook met hun mee voelt

Gemiddelde beoordeling: ..48 punten dus een dikke 8 wat overeenkomt met mijn 4 sterren

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 16

Betrokkenheid : 8 punten omdat Finkers heel goed weet weer te geven wat ptts is, hoe de mensen zich proberen staande te houden. Hij heeft dit zeer goed verwoord.

Opbouw: 7 punten omdat er telkens naar een volgend persoon wordt toegewerkt. Het volgende “verhaal” wordt netjes geïntroduceerd en verweven met het voorgaande “verhaal”.

Documentaire waarde: 9 punten omdat het zeer goed als documentaire dienen kan. Hij heeft de mensen een identiteit gegeven en zij vertellen echt hun verhaal.
    Hier wil ik nog over kwijt dat ik het heel moedig vind dat deze mensen zich zo “bloot” hebben gegeven.

Schrijfstijl: 9 punten omdat ondanks het af en toe een wat warrig verhaal is, het boek me meetrok en vasthield. In tegenstelling tot sommige mensen had ik veel moeite om het boek weg te leggen.

Internationale herkenbaarheid : 9 punten omdat dit in alle landen af speelt. Iedere man en/of vrouw waar dan ook ter wereld kan ptts of één van de andere stoornissen krijgen. Het is niet gebonden aan 1 land.

Psychologie : 8 punten omdat je een inkijk krijgt in de denkwijze en gevoelens van andere mensen.

Gemiddelde beoordeling : 50 punten en dus een ruime 8 voor dit mooie boek.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 126

Betrokkenheid: 8 punten, omdat ik verdrietig werd bij het lezen van dit verhaal, niet alleen door het gebrek aan nazorg maar ook door wat de familieleden door maakte. Vooral Saskia vond ik een dappere vrouw, die veel moest slikken.

Opbouw: 7 punten, je zit meteen in het verhaal op het moment dat Adam de baby laat vallen. De flachbacks maken het wel verhelderend qua problematiek, maar ik vond het totale plaatje soms moeilijk te volgen. Veel personages.

Documentaire waarde: 9 punten, omdat er te lang, te weinig over dit onderwerp geschreven of besproken is. Terwijl het zowel voor de betrokkene als de maatschappij een heftige problematiek is.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat ik het soms wat warrig vond door de korte zinnen en diverse personages en wisselende perspectieven. Soms had ik het idee dat de schrijver beter meerdere boeken over deze dappere mensen had kunnen schrijven.

Internationale herkenbaarheid: 9 punten, omdat PTSS komt niet alleen voor bij veteranen, maar kan bij iedereen optreden die een of meerdere traumatische ervaringen meemaakt of erbij betrokken wordt (hulpverleners). En helaas gebeuren er nog al wat traumatische dingen, zoals terreuraanslagen, aardbevingen of ongevallen.

Psychologie: 9 punten, omdat je als lezer meegenomen wordt in de gedachten en emoties van de hoofdpersonages. Niet alleen de veteranen, maar ook hun familieleden en zelfs de hulpverleners.

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 54

Betrokkenheid: .9 punten, omdat David Finkel goed weet weer te geven wat PTSS is, maar ook welke verdere problemen er heersen. O.a. de bureaucratie, te korte strenge op legerregime”gebaseerde programma’s. Geen inkomsten.. Maar ook de geldverslindende vergaderingen met hun dure diners. Hij heeft duidelijk proberen te maken, dat het geld anders besteedt kan worden en dat er dan meer soldaten wat aan kunnen hebben.

Opbouw: 9.. punten, omdat er verschillende personen over meerdere jaren beschreven zijn, waarbij je Adam het beste leert kennen. David Finkel heeft met het belichten van de verschillende programma’s iets duidelijk willen maken en dit is mbv Adam heel goed gelukt..

Documentaire waarde: .9. punten, omdat er in heel veel landen soldaten met problemen zijn en tegen bureaucratie, geldgebrek, enz. aanlopen ….

Schrijfstijl: ..9 punten, omdat de korte hoofdstukken prettig waren en je zo van hoofdstuk tot hoofdstuk kon lezen. Toegankelijk taalgebruik, duidelijk..Ik vond het een goed leesbaar boek en absoluut niet warrig!
    Internationale herkenbaarheid: .9. punten, omdat PTSS niet alleen bij soldaten voorkomt, maar tegenwoordig bijv ook heel veel bij kinderen van gescheiden ouders, aardbevingen, terreurdreigingen enz.….
    Psychologie: .9. punten, omdat je de personages leert kennen en ook hun problemen en die van hun metgezel.
    Gemiddelde beoordeling: 9.. punten
    Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

Gemiddelde beoordeling: 9

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 30

Betrokkenheid: 8 punten, omdat de auteur door het gebruik van de foto’s en het persoonlijk contact met de veteranen en hun gezin aangeeft het echte verhaal weer te willen geven.

Opbouw: 5 punten, omdat het verhaal erg verwarrend aandoet. Tijdens het beschrijven van een bepaalde geschiedenis wordt een nieuwe persoon geïntroduceerd, wel met vergelijkbare klachten maar een ander verhaal. Die verhaallijnen lopen soms door elkaar heen, waardoor het voor mij moeilijk was de rode draad vast te houden.

Documentaire waarde: 9 punten, omdat het belangrijk is inzicht te krijgen en begrip te kweken voor PTSS, een loodzware last voor diegenen die ermee zitten. Het bedankje voor hun inzet is de tekst “Thank you for your service”, een zeer magere waardering voor levenslang getekend zijn.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het woordgebruik en de zinsopbouw prettig aandoen.

Internationale herkenbaarheid: 7 punten, omdat PTSS een zware last is en levenslang een probleem kan blijven. Het is goed dat de impact van oorlogvoeren duidelijk wordt.

Psychologie: 6 punten, omdat ik graag had gezien dat het proces dat zich in de hoofden van de veteranen afspeelt, nog meer uitgediept was. Ik vond het meer het beschrijven van het gedrag dan een inkijk in het gevoel.

Gemiddelde beoordeling: 7 punten

honingbol
    Bijdrager
    Post count: 12

Betrokkenheid: 8 punten, omdat het duidelijk is dat de schrijver diepgaand onderzoek heeft verricht en met veel mensen heeft gesproken.

Opbouw: 6 punten, omdat ik het niet altijd even logisch vond lezen. Het was soms wat warrig en ik had af en toe niet door over welke soldaat ik nou precies aan het lezen was.

Documentaire waarde: 8 punten, omdat het heel belangrijk is dat dit verhaal verteld wordt. Dat duidelijk wordt gemaakt hoe zwaar het is en hoe schandalig het is dat ze geen goede nazorg krijgen.

Schrijfstijl: 5 punten, omdat ik het soms vrij warrig geschreven vond. Ik had dat logisch gevonden als het vanuit een getraumatiseerde veteraan was geschreven, maar omdat het vanuit de schrijver verteld wordt vond ik dat niet prettig lezen.

Internationale herkenbaarheid: 6 punten, omdat ik het moeilijk in te schatten vind hoe het in andere landen gesteld is. Je leest hier alleen over Amerika.

Psychologie: 8 punten, omdat je echt een goede inkijk krijgt in de psyche van de teruggekeerde soldaten en hun moeilijkheden bij terugkomst.

<u>Gemiddelde beoordeling:</u> 6.8 punten

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 121

Betrokkenheid: 9 punten, omdat ik me erg betrokken voelde bij Adam en Saskia Schumann en Patti Walker. Ik heb bijzonder veel empathie voor hen. David Finkel heeft journalistiek goed werk afgeleverd. Ik neem aan dat hij door zijn research zijn nauwe betrokkenheid alsmaar vergroot heeft.

Opbouw: 8 punten, omdat Thank you for your services goed in elkaar steekt.
    Documentaire waarde: 9 punten, omdat PTSS en de nasleep voor alle betrokkenen uitstekend uitgediept is.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat deze zware materie licht geschreven is.

Internationale herkenbaarheid: 7 punten, omdat veel teruggekeerde soldaten uit diverse oorlogsgebieden met PTSS te kampen hebben.

Psychologie: 9 punten, omdat de psychische toestand van de betrokkenen heel verhelderend aan de orde gekomen is.

Gemiddelde beoordeling: 8,5

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 121

Betrokkenheid: ..8 punten, omdat ….Het een heel mooi verhaal is waar ik me zeer betrokken bij voel.
    Opbouw: .7. punten, omdat ….De opbouw is iets warrig vandaar 7 punten
    Documentaire waarde: .8. punten, omdat ….Dit is absoluut een verhaal welke verteld moet worden.
    Schrijfstijl: .7. punten, omdat ….weer iets warrig dus maar 7 punten
    Internationale herkenbaarheid: .8. punten, omdat ….Ik herken dit verhaal zeer goed, anderen misschien nog minder maar des te waardevoller het verhaal.
    Psychologie: .8. punten, omdat ….Dit hele verhaal zou je psychologisch kunnen noemen.

gemid 7,6

ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 52

Betrokkenheid: 8 punten, omdat de verhalen onder je huid kruipen, zelfs als je nooit met iemand met PTSS in aanraking bent gekomen.

Opbouw: 8 punten, omdat alles chronologisch gebeurt: de gebeurtenissen op het slagveld, de thuiskomst van de soldaten en dan de impact op de familie.

Documentaire waarde: 9 punten, omdat het een erg goed beeld schetst van de problematiek.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat het af en toe verwarrend was. Persoonlijk had ik liever gezien dat er verteld werd vanuit het ik-perspectief met daarboven de naam over wie het ging. Nu vertelt de auteur maar springt een beetje van de hak op de tak.

Internationale herkenbaarheid: 10 punten, omdat dit onderwerp iets is van alle naties en van alle tijden.

Psychologie: 8 punten, omdat het onderwerp niemand onberoerd kan laten en het goed is uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 54

Betrokkenheid: 5 omdat de schrijver niet zijn gevoel of betrokkenheid laat door schemeren maar het meer gewoon beschrijft zoals het is.
    Opbouw: 6 er is nergens toe op te bouwen voor mijn gevoel.
    Documentaire waarde: 7 zeker voor Amerika kan dit een eye opener zijn en voor iedereen dat oorlog niet normaal is.
    Schrijfstijl: 7,5 goed objectief geschreven in duidelijk bewoording.
    Internationale herkenbaarheid: 5 erg op Amerika geënt en ik heb geen idee hoe het er hier precies aan toe gaat.
    Psychologie: 7 eigenlijk draait daar het geheel om, wat doet het met mensen om te vechten in de oorlog etc. Deels laat het ook zien wat er getracht wordt aan te doen maar daar had wat mij betreft nog dieper op ingegaan kunnen worden.

Gemiddelde beoordeling: 6,3

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 20

Betrokkenheid: 8 – omdat Finkel zelf met de hoofdpersonen gesproken heeft, maakt het dat dit verhaal heel persoonlijk wordt. Daarbij weet hij de gevolgen/impact van PTSS goed te omschrijven.

Opbouw: 7 – veel personages, de nodige verhaallijnen door elkaar heen waardoor het soms verwarrend overkomt.

Documentaire waarde: 9 – omdat het heel belangrijk is te laten zien wat PTSS met veteranen en de mensen om hun heen kan doen. Waardoor er hopelijk meer hulp gerealiseerd kan worden.

Schrijfstijl: 7 – relatief korte hoofdstukken, prettige schrijfstijl maar teveel wisselingen qua personages en verhaallijnen waardoor het soms wat onsamenhangend overkomt.

Internationale herkenbaarheid: 8 – omdat dit een algemeen en wereldwijd probleem is. En het niet alleen veteranen zijn die PTSS krijgen.

Psychologie: 7 – omdat je een inkijk krijgt qua gedachten en emoties van de personages wat verhelderend is maar toch ook vrij summier.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 103

Betrokkenheid: 8 punten, omdat David Finkel diepgaand onderzoek gepleegd heeft bij betrokkenen, bovendien alles goed verwoord heeft. Zelf voelde ik me er óók betrokken.

Opbouw: 6 punten, omdat ik nogal eens terug moest kijken hoe het precies zat. Kwam vaak nogal verwarrend over.

Documentaire waarde: 8 punten, omdat alle facetten hierin beschreven zijn. Ook de minpunten zoals geen nazorg etc..

Schrijfstijl: 7 punten, omdat best moeilijk, liep wat door elkaar dus.

Internationale herkenbaarheid: 8 punten, omdat de hele wereld hier mee van doen heeft

Psychologie: 7 punten, omdat het innerlijke van de Veteranen iets meer uitgediept had mogen worden.

Gemiddelde beoordeling: 7,3

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

Betrokkenheid: 8 punten, omdat je alle kanten van het verhaal kent, iedereen zijn gevoel, mening…
    Opbouw: 8 punten, omdat je weet van in het begin waarover het gaat, je leert heel het verhaal van de soldaten en families kennen
    Documentaire waarde: 9 punten, omdat ik het belangrijk vindt dat dit in het daglicht wordt geplaatst
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat de schrijfstijl was duidelijk
    Internationale herkenbaarheid: 9 punten, omdat ik denk dat uit elk land soldaten dingen meemaken op missie die hun tekenen voor het leven.
    Psychologie: 8 punten, omdat het een sterk verhaal is, het heeft een impact op je als je het leest.

Gemiddelde beoordeling: 8,3punten

Tamara

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.