Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 01: Terecht ‘Terecht’, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 959
    #1205 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (0 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Eindoordeel: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

Nadine
    Bijdrager
    Post count: 26

Spanning: 5
    Dat vind ik het grootste gemis in dit verhaal. Ik miste kat- en muisspel, waar dit boek mij in eerste instantie wel in deed geloven.

Plot: 8
    De auteur is duidelijk ervaren. Verhaal zit technisch goed in elkaar.

Leesplezier: 6
    Ondanks dat het verhaal technisch goed is, is het niet mijn soort boek geweest.

Schrijfstijl: 7
    Duidelijk ervaren, hier en daar wat langdradig, maar leest vlot.

Originaliteit: 6
    Niet echt onderscheidend of vernieuwend.

Psychologie: 7
    Er wordt aandacht besteed aan personages en achtergronden en diepgang.

Eindoordeel: 6,5

Weert
    Bijdrager
    Post count: 107

Spanning: .5. punten, omdat …. de spanning in het verhaal niet echt groot is.

Plot: .7. punten, omdat …. de plot goed in elkaar zit.

Leesplezier: ..7 punten, omdat ….het boek leest vlot, goede schrijfstijl, waardoor je er snel doorheen gaat.

Schrijfstijl: .7. punten, omdat …. zie hierboven 😉

Originaliteit: .7. punten, omdat ….ik het onderwerp niet heel origineel vind, maar wel goed uitgewerkt.

Psychologie: ..7 punten, omdat ….de personages voldoende tot goed zijn uitgewerkt en neergezet.

Eindoordeel: 7 (afgerond naar een 7)

ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 66

Spanning: 7 punten, omdat er geen echte ‘thriller’spanning is.

Plot: 8 punten, omdat het goed opgebouwd is en het einde voor een verrassing zorgt.

Leesplezier: 9 punten, omdat het vlot leest en ironie en sarcasme bevat.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het af en toe iets te staccato was en er te veel verwezen wordt naar zijn vorig boek.

Originaliteit: 8 punten, omdat ‘de jacht’ geen betrekking had op dieren zoals je zou verwachten, maar op mensen.

Psychologie: 7 punten, omdat er voldoende diepgang in zit maar de personages soms een beetje ‘apart’ reageren.

Eindoordeel: 7,6 punten (afgerond 7,5)

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 219

Spanning: 7 punten, omdat Terecht een roman is en niet zozeer een thriller, dus spanning is minder maar wel passend.

Plot: 8 punten, omdat deze totaal anders is dan ik verwachtte en dat mag gewaardeerd worden.

Leesplezier: 6 punten, omdat er zoveel info staat over dagelijkse handelingen dat het soms saai is. Jammer.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat Soetewey kan schrijven, met wat minder info zou hij meer spanning creëren.

Originaliteit: 8 punten, omdat er voor mij weer een nieuwe dimensie is gegeven aan jacht, bizar.

Psychologie: 8 punten, omdat deze er echt in zit, nav de hoofdpersoon en Christiane. Zij zijn alletwee slachtoffer.

Eindoordeel 44:6=7,3 en wordt 3 sterren in recensie.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 96

Spanning: 6 punten, omdat je wel verder lezen wilt, maar de spanning niet zo groot is

Plot: 7 punten, omdat het allemaal wel goed is uitgewerkt, maar niet heel heftig.

Leesplezier: 7.5 punten, omdat het wel goed leest op het Vlaams na

Schrijfstijl: 7.5 punten, omdat het wel goed geschreven is, maar net iets mist

Originaliteit: 7.5 punten, omdat het wel leuk gevonden is, verborgen misdaad en misdadiger/journalist/slachtoffer

Psychologie: 6 punten, omdat er wel wat meer uit te halen is

Eindoordeel: 6.9 punten

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 129

Spanning: 7 punten, Spanning was iets minder, maar op het laatst tóch goed opgebouwd.

Plot: 8 punten, Héél erg goed, daarom een mooie 8

Leesplezier: 7 punten, het las lekker snel en heb er menig fijn leesuurtje aan gehad.

Schrijfstijl: 8 punten, lees graag de Vlaamse stijl van Rudy.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik het een heel origineel verhaal vond, héél anders dan normaal. Best héél apart om te lezen.

Psychologie: 8 punten, omdat er veel psychologische items in zitten zoals reacties van Matthias en de pastoor en het gehele beeld om Christiane.

Eindoordeel: 46.6 : 6 = 7.7

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 22

Spanning: 7 punten, ik vond het meer een psychologische spanning.

Plot: 8 punten, het verhaal zit goed in elkaar.

Leesplezier: 7 punten, de personages spraken me niet heel erg aan.

Schrijfstijl: 8 punten, het verhaal las lekker vlot.

Originaliteit: 7 punten, vooral het gedeelte van “de jacht”, was voor mij iets nieuws

Psychologie: 8 punten, er werd een psychologisch spel met Matthias gespeeld.

45 punten : 6= 7,5

carinev
    Bijdrager
    Post count: 48

Spanning: 6,5 Het verhaal start en eindigt spannend, maar valt tussendoor een beetje stil.

Plot: 7,5 Verhaal is vrij goed opgebouwd.

Leesplezier: 8 Ik heb het boek met plezier gelezen en had het ook snel uit.

Schrijfstijl: 7,5 Aangename stijl.

Originaliteit: 8 ‘Terecht’ wijkt af van de traditionele Vlaamse thriller

Psychologie: 7,5 Soetewey geeft zijn hoofdpersonages de nodige diepgang. Om Matthias echt te doorgronden moet je wellicht het vorige boek gelezen hebben.

Eindoordeel: 7,5

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 238

Spanning: 5 punten, omdat er te weinig spanning in zit

Plot: 8 punten, omdat er wordt duidelijke weg bewandeld

Leesplezier: 7 punten, omdat het vlot leest,toegangkelijk is geschreven en het boek heeft me aangename leesuurtjes gebracht

Schrijfstijl: 7 punten, omdat vlot en toegangkelijk

Originaliteit: 7 punten, omdat het een leuke combinatie is een journalist die de waarheid probeert te achterhalen en de “mensen”jacht

Psychologie: 7 punten, omdat de vroegere problemen van sommige karakters genoeg diepgang in zich hebben en naar voren komen.

totaal 41 :6 = 6.8 ( afgerond 7 )

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

Spanning: 7
    Er was spanning bij aanvang van het boek en dan viel deze wat weg. Wel was er een grote dosis psychologische spanning.

Plot: 9
    Rudy Soetewey is een ervaren schrijver en weet doorheen het boek heel erg goed de verhaallijnen naar een zinderende plot te leiden.

Leesplezier: 9
    Het boek leest erg vlot weg.

Schrijfstijl: 9
    De schrijfstijl die we gewend zijn van Rudy, to the point.

Originaliteit: 8
    Origineel onderwerp.

Psychologie: 8
    Er wordt aan alle personages diepgang gegeven, al mocht deze van de priester wat dieper uitgewerkt zijn geweest. maar dat zal dan weer erg persoonlijk zijn.

Eindoordeel: 8,5

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

Spanning: .5. punten, omdat het verhaal te traag op gang komt….

Plot: ..9 punten, omdat het verhaal totaal onvoorspelbaar is….

Leesplezier: 7.. punten, omdat het eind heel veel goed maakt maar het begin is…een kabbelende rivier
    Schrijfstijl: .8. punten, omdat het verhaal eenvoudig leest

Originaliteit: 9 punten, omdat geloof en miljardairs niet vaak samen in een boek zijn.

Psychologie: 9 punten, omdat het verhaal zeer onvoorspelbaar is maar wel heel geloofwaardig

Eindoordeel: .8. punten

fantje
    Bijdrager
    Post count: 30

Spanning: 6 punten, omdat de kant van dader wat ontbreekt

Plot: 6.5 punten, omdat het oké is , maar niet super

Leesplezier: 6.5 punten, omdat er te veel naar ander boek wordt verwezen, veel dezelfde engelse termen in terug komen

Schrijfstijl: 7 punten, omdat de hoofdstukken kort en krachtig zijn

Originaliteit: 6 punten, omdat priester als dader niet echt orgineel is en beetje te weinig uitgespit is.

Psychologie: 6 punten, omdat weeral te veel gefocust wordt op de journalist en te weinig op de andere karakters.

Eindoordeel: 6 punten

Cecile67
    Bijdrager
    Post count: 12

Spanning: 6,5
    Het is niet altijd even spannend, het had van mij wel iets spannender gemogen hier en daar.
    Plot: 7,5
    Het verhaal zit goed in elkaar.
    Leesplezier: 7
    Ik had er een paar vermakelijke leesuren aan.
    Schrijfstijl: 7
    Ervaren schrijfstijl, af en toe wat langdradig, maar het leest vlot door.
    Originaliteit: 7.
    Ik vond het verhaal redelijk origineel.
    Psychologie: 7
    Er wordt genoeg aandacht besteed aan de personages en aan de achtergronden.

Eindtotaal: 7

sandra1968
    Bijdrager
    Post count: 29

Spanning: 7 punten, geen James Bond, meer psychologische spanning

Plot: 7 punten, omdat ik deze absoluut niet zag aankomen

Leesplezier: 7 punten, had een punt hoger kunnen zijn als er niet continue werd verwezen naar het vorige boek, dat leidde enorm af

Schrijfstijl: 7 punten, leest lekker weg, ik ben gek op het Vlaams

Originaliteit: 7 punten, insteek was origineel maar niet verder uitgewerkt. Had het nog spannender gemaakt.

Psychologie: 7 punten, psychologisch goed opgebouwd

Eindoordeel: 7 punten = 3 sterren in recensie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.