Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 01: Terecht Verslag leesclub 01: ‘Terecht’, Rudy Soetewey

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #1507 |

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657

Leesclub 01, Terecht – Rudy Soetewey

Inleiding

Het verhaal: Terecht

Als iemand voldoende geld en macht heeft om zich met succes boven de wet te stellen, dan zijn er maar twee opties: deemoedig het hoofd buigen en het accepteren, of het recht in eigen handen nemen.

Wanneer Matthias De Wolf een anonieme USB-stick in z’n brievenbus vindt met daarop een filmpje van een man en de boodschap er zeker niet mee naar de politie te stappen, legt hij deze waarschuwing naast zich neer. Hij is tenslotte journalist, geen detective.

Als de man, een onbekende multimiljardair, wat later dood wordt aangetroffen maar daarover helemaal niets in de media verschijnt, is zijn nieuwsgierigheid gewekt. Al snel ontdekt hij echter dat hijzelf meer betrokken partij is dan hem lief is, en dat er nog slachtoffers dreigen te vallen.

De schrijver: Rudy Soetewey

Rudy Soetewey woont al jaren in Edegem, in de Belgische provincie Antwerpen. Hij is in 1976 afgestuurd als regent aardrijkskunde-wetenschappen aan de rijksnormaalschool van Lier en werkt al meer dan 20 jaar in het gemeenschapsonderwijs.

Zijn eerste boek, Bedrieglijke eenvoud, werd in 1992 uitgegeven. In 2007 schreef hij ook een toneelstuk. Zijn boeken werden o.a. bij de uitgeverijen Manteau, Meulenhoff en Kramat gepubliceerd, zijn toneelstukken bij Toneelfonds J. Janssens. Daarnaast is hij ook druk met muziek (Antwerpse, humoristische folkrock). Hij schreef al vele liedjes waar hij echter geen commerciële bedoelingen mee heeft.

De lezers:

Lezer 1: Nadine, 36 jaar
    Ik heb nog nooit wat van de auteur gelezen, ken zijn naam wel, maar ik laat me graag verrassen. Leuk, ik heb er zin in om mijn steentje bij te dragen!

Lezer 2: Cecile67, 49 jaar
    Ik doe met deze leesclub mee omdat ik hiervoor uitgenodigd ben en de schrijver (nog) niet ken…

Lezer 3: Anita de Groot, 47 jaar
    Het verhaal intrigeert me doordat als je zo rijk ben en denk dat je alles mag doen is wat mij betreft de goden verzoeken en zo te lezen gaat dat gebeuren met de journalist die er ongewild betrokken bij is. Ik ben zeer benieuwd naar het boek en zal het ook met plezier gaan lezen.

Lezer 4: Rietje, 51 jaar
    Leuk, ik ben heel benieuwd naar een boek van Rudy Soetewey en hoop op een leuke leesclub zoals vroeger.

Lezer 5: wiets, 56 jaar
    Als ik een positieve bijdrage kan leveren dan graag. Verder ben ik benieuwd naar dit boek van Rudy Soetewey. Ik wacht de volgende berichten af

Lezer 6: Charlotte, 55 jaar
    Ik vind het een voorrecht dat ik mee mag doen en ik heb al eerder boeken van Soetewey gelezen, dus ik weet dat ik een spannend boek mag lezen met een bijzonder plot.

Lezer 7: Coenraad, 51 jaar
    Ik heb nog nooit iets gelezen van Rudy Soetewey. Wel al regelmatig dingen voorbij zien komen over zijn boeken maar tot op heden is het daarbij gebleven. Nu wordt deze kennismaking met zijn werk me in de schoot geworpen. Geweldig. Ik kan er geheel blanco aan beginnen en dit geldt niet alleen voor het boek maar ook voor de eerste leesclub bij ThrillZone.

Lezer 8: hetty, 52 jaar
    Ik heb lezen met een leesclub altijd erg leuk gevonden en het lijkt me dan ook superleuk om mee te mogen doen aan deze eerste leesclub van ThrilZone. Ben ook erg benieuwd naar dit nieuwe boek van Rudy Soetewey. Hoop ook weer oude bekende tegen te komen.

Lezer 9: kessel45, 55 jaar
    Bij deze dus wil ik me graag aanmelden voor Rudy Soetewey’s thriller Terecht. Het lijkt me een geweldig spannend boek en daar ben ik wel aan toe!! Na een heftige periode.
    Spanning gééft ontspanning.

Lezer 10: sandra1968, 48 jaar
    Na een “kudde” romans en chicklits heb ik wel weer zin in een lekkere thriller. Ik doe graag mee met deze leesclub. Ik zou het leuk vinden om lekker mee te lezen.

Lezer 11: Sandra Bakker, 52 jaar
    Waarom? Omdat ik nog geen boek heb gelezen van Rudy Soetewey. Dus heel graag wil ik kennismaken. Ik doe heel graag mee met de eerste leesclub.

Lezer 12: weert, 45 jaar
    Ik ben heel benieuwd naar dit nieuwe boek van de vriendelijke Belgische schrijver Rudy Soetewey.

Lezer 13: Pierre MG Peeters, 57 jaar
    Graag neem ik deel aan deze leesclub om reden dat Soetewey een topauteur is en ik heel erg graag zijn nieuwste lees en recenseer.

Lezer 14: carinev, 53 jaar
    Rudy Soetewey is een Vlaamse auteur die al heel wat prijzen gewonnen heeft, maar ik heb nog steeds geen enkel boek van hem gelezen. Nochtans hou ik enorm veel van thrillers. Deze leesclub is een ideale kans om kennis te maken met Soetewey. Ik ben ook even gaan kijken naar de inhoud van het boek. Het hoofdpersonage is een journalist en dat geeft zeker een andere aanpak dan in de bekende Vlaamse thrillers waar politieagenten de zaak oplossen. Ik kijk ernaar uit om het boek te lezen.

Lezer 15: fantje, 45 jaar
    Ik wil dit boek graag lezen omdat ik al veel goeds heb gehoord van de auteur, maar zelf er nog niets van heb gelezen. Wie weet ontdek ik zo wel een nieuwe favoriete auteur?

Lezer 16: ingridje, 52 jaar
    Waarom ik aan deze leesclub deel wil nemen… omdat Cees het zo mooi gevraagd heeft

Lezer 17: ChristineB, 65 jaar
    Aan deze leesclub zou ik graag deelnemen omdat Rudy een ex-collega auteur is en ik zijn boeken erg goed vind. Niet alleen daarom trouwens. Het lijkt me gewoon heel leuk mee de spits te kunnen afbijten in de eerste leesclub op ThrillZone.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

……………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog..

Dat was nog eens een verrassing voor een aantal mensen. Op zondag 16 oktober vond een aantal mensen een onverwachte mail in hun postbus. Ze waren uitgenodigd om de eerste leesclub die bij ThrillZone in de lucht ging, vorm te geven en aan deel te nemen mits ze dat wilden. En pffft, gelukkig werden bijna alle verzoeken van een positief antwoord voorzien en kon de leesclub officieel van start gaan. De Vlaamse auteur Rudy Soetewey beet het spits af met zijn pas verschenen boek Terecht. En de auteur beantwoordde lezersvragen.

Het format is bekend dus begonnen de deelnemers met groot enthousiasme. ‘De ‘speurneus’ is geen politieagent of detective, maar wel een journalist. Dit zou een originele invalshoek kunnen opleveren’, aldus carinev. ‘Dit lijkt wel een oude filmaffiche’, was de eerste gedachte van Coenraad nadat hij het boek had uitgepakt.
    ‘Het leest makkelijk en vlot. Heerlijk die Belgische woorden, sukkelen, kloeg en van desavoueren had ik nog nooit gehoord’. Ja Rietje, te oud om te leren ben je natuurlijk nooit…
    Maar toch, ‘in tegenstelling tot sommigen vind ik dat niet plesant, die Vlaamse woorden’ prevelde wiets uit het hoge noorden.
    Collega-auteur ChristineB vindt: ‘zijn schrijfstijl is prettig en vloeiend. Ik hou van het sarcasme en de donkere humor’. ‘Ik ben tevreden’, prevelde Weert nadat ze de laatste bladzijde dichtsloeg. En landgenoot van de auteur Pierre MG Peeters laat weten: ‘Het verhaal voldoet volledig aan mijn verwachtingen. De opbouw van het verhaal, de verschillende verhaallijnen en de plotopbouw lopen zoals ze moeten lopen. Het boek leest vlot, is nooit langdradig en is gewoon ok’.
    Laten we snel naar de eerste beoordelingen gaan en kijken of de auteur daar ook tevreden over kan zijn.

De redactie is het in ieder geval wel over het verloop van deze eerste leesclub en hoopt dat er nog velen zullen volgen.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Coenraad:
    Toen ik het boek uit de verpakking had gehaald was het eerste wat ik dacht: Dit lijkt wel een oude filmaffiche. Rustig van kleur en opbouw en hierdoor heeft het zeker mijn aandacht getrokken.

Citaat kessel45:
    Ik ben benieuwd naar de schrijfstijl van Rudy Soetewey. Al veel over hem gehoord, maar nog niets van gelezen. Als ik lees welke prijzen hij al heeft verdiend, ga ik ervoor en zal zéker fijn leesplezier hebben.

Citaat Weert:
    Op de achterflap is zeker niet te veel weggegeven. Ik ben benieuwd wat er op de usb stick staat en naar de gevolgen daarvan.

Citaat Cecile67:
    Hij geeft net genoeg weg om nieuwsgierig te worden naar het verhaal. Ik lees de achterflap altijd en dan beslis ik pas of ik wil doorlezen. Doorlezen wil ik nu zeker!

Citaat Nadine:
    De cover sprong gelijk in het oog toen ik het pakketje opende. Ik vind ‘m niet eens zozeer mooi, maar met name de zwarte rand op de voor- en achterkant viel gelijk op. Een sprekende cover.

Citaat hetty:
    Ik heb zelf nog niet eerder een boek gelezen van deze auteur maar weet van mede thrillerlezers dat hij een goede schrijver is. Ben dan ook heel benieuwd en heb best hoge verwachtingen.

Citaat carinev:
    De tekst op de achterflap is veelbelovend. Ik wil meteen starten met lezen. De ‘speurneus’ is geen politieagent of detective, maar wel een journalist. Dit zou een originele invalshoek kunnen opleveren.
    Van Rudy Soetewey heb ik nog geen enkel boek gelezen, hoewel ik heel wat thrillers van Vlaamse auteurs verslonden heb. Ik ken wel zijn naam en weet ook dat hij al een aantal prijzen heeft gewonnen. Ik hoop dat zijn boek me aangenaam verrast.

Citaat Charlotte:
    Op de cover een foto van een beeld, gebroken, passend detail een kreukel in de cover precies op de snijkant… Op tegels en een zwaard, afgehakt is mijn vraag wellicht…. Op de achtergrond een gebouw in een stad, groen. De titel en naam en uitgever in zwart en witte letters. Misdaadroman staat er tevens op en dat vind ik plezierig.

Citaat ChristineB:
    Wat ik verwacht te lezen is weer een kwaliteitsvolle thriller van Rudy, in zijn specifieke stijl, no nonsense, to the point, sarcastisch en humoristisch en weer eentje met een actueel onderwerp.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat wiets:
    Ik ben inmiddels op blz. 56, maar ik vind het nog niet je van het! De vele Engelse termen zijn maar klein (meer als krachttermen) maar voegt voor mij ook niks toe. Ik ben wel enkele vreemde termen tegengekomen of misschien verklaart door het feit dat de schrijver uit België komt. In tegenstelling tot sommigen vind ik dat niet plesant.

Citaat Rietje:
    Het leest makkelijk en vlot. Heerlijk die Belgische woorden, sukkelen, kloeg en van desavoueren had ik nog nooit gehoord. Het vele Engels is mij niet opgevallen, zal er eens opletten. Wat ik heel jammer vind is dat ik zijn eerste boek (nog) niet gelezen heb. Ben heel benieuwd waarom Matthias in therapie zit en wat hij heeft meegemaakt.

Citaat fantje:
    Ik vind het wel leuk dat het een Belgisch boek is. Daarmee bedoel ik dat er regelmatig een Vlaams woord in te vinden is en dat maakt het wat persoonlijker en toffer om te lezen, dit mis ik dikwijls in vertaalde boeken. Er is ook wel heel dikwijls een verwijzing naar het boek Bewijs het maar, misschien zelfs iets te veel. Of is er echt een link met dit verhaal dat ik nog niet heb ontdekt?

Citaat sandra1968:
    Ik vind het boek fijn weg lezen en ik ben nu op blz. 48. De Engelse uitdrukkingen vallen mij eigenlijk niet op. Je zal zien, nu ik erop geattendeerd ben wel. Ik kom inderdaad ook wel wat Vlaamse woorden tegen, ik neem aan dat “kloeg” op blz. 18 er ook een is?

Citaat Pierre MG Peeters:
    Ik heb het boek sedert gisteren uitgelezen. Het is een Soetewey zoals ik hem had verwacht. Spanning vanaf het begin, een heel goede verhaallijn en een mooie plot.

Citaat Anitadegroot:
    Ik ben begonnen, het leest prettig. De Engelse uitdrukkingen vind ik het verhaal versterken en het verwijzen naar zijn vorige boek superslim maar ook een prettige manier om te vertellen dat de journalist vooral niet doet wat ze vragen (usbstick). Echt veel gebeurd er nog niet het boek is net een kabbelend riviertje.

Citaat Ingridje:
    Persoonlijk hou ik wel van de schrijfstijl van Rudy Soetewey, misschien omdat ik ook van het Antwerpse ben. Een klein euvel, ik heb Bewijs het maar niet gelezen en ik hoop dat het gaandeweg geen probleem oplevert om het geheel te zien maar momenteel leest het zeer vlot.

Citaat Sandra Bakker:
    Prettige schrijfstijl, de Vlaamse zinsbouw is soms herkenbaar, wat ik heel leuk vind. Het verhaal is niet superspannend, maar vandaar ook het genre: misdaadroman.
    Het boeit me nog steeds, dus ik ga snel verder lezen vandaag.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Terecht is uiteindelijk door 17 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 1e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,30.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Terecht van Rudy Soetewey geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,29
    2. Plot: 7,74
    3. Leesplezier: 7,35
    4. Schrijfstijl: 7,59
    5. Originaliteit: 7,44
    6. Psychologie: 7,38

Gemiddelde puntenwaardering: 7,30 plus een plaats in de Leesclub HALL of FAME

Wat vindt Rudy Soetewey van deze leesclub?

Een onlineleesclub is voor een auteur altijd een spannende ervaring, en dat was ook dit keer het geval. Het leukste eraan vind ik eigenlijk dat je verschillende, beargumenteerde meningen krijgt over het boek. Soms zijn die opinies niet wat je verwachtte of hoopte, en soms ben je het met de argumentatie niet eens, maar dat hoeft ook niet. Je krijgt als auteur veschillende invalshoeken voorgeschoteld, en sommige daarvan verrassen je toch nog, na al die jaren.

Een leesclub houd je hoe dan ook met de voeten op de grond, en je kunt er als auteur ALTIJD wat van opsteken. Ik wil bij deze dan ook iedere deelnemer oprecht bedanken voor de commentaren en bedenkingen, en Cees in het bijzonder voor de fijne organisatie en site. 
    Keep up the good work – jawel, in het Engels. Tot spijt van wie het benijdt…..

Getekend: Rudy Soetewey.

Een impressie van de antwoorden die Rudy Soetewey gaf op lezersvragen:

carinev vraagt:
    Beste Rudy, dankzij de leesclub maak ik kennis met je boeken. Terecht is duidelijk een Vlaams verhaal. Je gebruikt typische Vlaamse woorden en verwijst ook af en toe naar de Belgische actualiteit. Het valt me wel op dat je ook Engelse woorden en zinnen gebruikt. Waarom doe je dit precies?

Rudy Soetewey antwoordt:
    Het valt me al enkele jaren op dat er in de Vlaamse spreektaal heel wat Engelse woorden en uitdrukkingen zijn binnengeslopen. (Ik gebruik ze zelf ook, natuurlijk.) En Matthias is een kind van zijn tijd. Uiteindelijk gebruik ik als auteur liever een vaak gebruikt woord, weze het uit een andere taal, dan als een purist naar een ‘authentiek’ Nederlands woord te gaan zoeken dat louter nog in boeken voorkomt. Bovendien: een Engels woord Engels noemen zolang het niet in het groenboekje is opgenomen, en van zodra het er in staat het plots als Nederlands bestempelen is ook een beetje komisch. In mijn ogen toch. Maar dat hert sommige lezers kan storen, dat begrijp ik uiteraard. Dus laten we het maar bij ‘stijl’ houden.

Weert vraagt:
    Beste Rudy Soetewey, fijn dat u vragen van lezers wilt beantwoorden! Ik ben benieuwd in hoeverre Mattias De Wolf gebaseerd is op uw eigen persoonlijkheid. En daarnaast of u mensen in uw omgeving gebruikt als voorbeeld voor uw personages?

Rudy Soetewey antwoordt:
    Sommige personages zijn vaag gebaseerd op mensen uit mijn omgeving. Ik gebruik dan voornamelijk bepaalde fysieke kenmerken, die ik dan echter wel eventueel combineer met karaktereigenschappen van anderen, om de herkenbaarheid niet te groot te maken. (Om een voorbeeld te geven: ik ken een Bernd, die bijna altijd een hoed op heeft. Maar deze Bernd is zeker geen journalist). Ik denk eerlijk gezegd dat het zeer moeilijk is om in de ik-vorm te schrijven en tegelijk een personage te creëren dat volledig los staat van jezelf. Bepaalde eigenschappen van Matthias zijn voor mij inderdaad héél herkenbaar, andere dan weer niet. Welke wel en welke niet laat ik in het midden

Coenraad vraagt:
    Hoi Rudy, ook voor mij is Terecht een kennismaking met je werk. Ik ben inmiddels al ruim over de helft en ben er zeer gecharmeerd van. (Ga zeer zeker je andere boeken lezen).
    Wat me al vroeg in het begin mij opviel is dat er regelmatig verwezen wordt naar je vorige boek Bewijs het maar. Is dit op voorhand al de bedoeling?

Rudy Soetewey antwoordt:
    Toen ik Bewijs het maar schreef was ik zeker niet van plan om het hoofdpersonage Matthias De Vos opnieuw te gebruiken. Dit is eerder toevallig gebeurd. Hij paste gewoon perfect in het verhaal dat ik daarna wilde vertellen. Bovendien had ik nog nooit een hoofdpersonage twee keer gebruikt, dus ik wilde weleens weten hoe dat ‘aanvoelde’.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Rudy Soetewey, klik hier

Citaat fantje:
    Het boek leest vlot. Korte, krachtige hoofdstukken maken het lezen leuk. Al stoorde het me in het begin wel aan het vele what the fuck. Ook dat het boek Bewijs het maar zo veel aan bod komt vind ik minder. Ik ga dit boek niet aanraden en als ze het willen lezen zeggen dat ze eerst het vorige boek moeten lezen, dan is het misschien allemaal duidelijker. Zoals, waarom zit Matthias bij de psychiater en heeft hij nachtmerrie’s. Ik zou het boek typeren als een gewone proza boek.
    Beoordeling: 6,33

Citaat Nadine:
    Het verhaal heeft mij niet volledig kunnen boeien, door een gemis aan spanning en sensatie. Rudy schrijft goed, maar het is niet helemaal mijn smaak. Typisch een Vlaamse thriller door al die leuke Vlaamse woorden. Dit boek heb ik niet als uniek ervaren. De auteur is niet onderscheidend ten opzichte van vele andere thrillerauteurs.
    Beoordeling: 6,50

Citaat ChristineB:
    Ik vond het verhaal boeiend en ik betrapte me erop dat ik elk vrij moment wilde verder lezen. Zijn schrijfstijl is prettig en vloeiend. Ik hou van het sarcasme en de donkere humor.
    Als auteur groeit Rudy Soetewey zeker met elk boek. Als ik Terecht vergelijk met zijn vroeger werk, zie ik duidelijk een evolutie, niet zozeer in stijl (want die is altijd goed geweest) maar wel in de uitwerking van de plot. Het is geen nagelbijtend spannend boek, maar Rudy verstaat de kunst om van een ‘klein’ gegeven een goed verhaal te maken waardoor het toch een pageturner wordt.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Charlotte:
    Het einde vind ik onverwacht en anders dan ik had verwacht en dat is zeker een pluspunt. Bizarre ontwikkelingen in de wereld waar ik het bestaan niet van wist zijn weer aan de voorgrond gekomen. Uiteindelijk komt een aantal zaken samen. In het begin was ik wel geboeid, dan komt er een stuk waar je door heen moet lezen en dan ineens komt er een andere persoon bij, veert het verhaal op en boeit het tot het einde.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Cecile67:
    Matthias De Wolf is een beetje het type ruwe bolster … En ook in mijn ogen geen echte níéuwsgierige journalist, omdat hij de usb-stick niet houdt. Het boek had niet altijd mijn volle aandacht, omdat ik veel andere dingen te doen heb, daardoor kon ik het ook makkelijk wegleggen en weer oppakken. Ik had er een paar vermakelijke leesuren aan. Ervaren schrijfstijl, af en toe wat langdradig, maar het leest vlot door.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Weert:
    Ik had de verwachting een goed geschreven en spannend verhaal te gaan lezen met een maatschappelijk thema. Het verhaal vond ik boeiend en had mijn aandacht, maar omdat het zeker in het begin niet heel spannend was kon ik het boek gemakkelijk weglegen en later weer oppakken. Ik ben tevreden.
    Beoordeling: 6,67

Citaat wiets:
    De verhaallijn is oke, maar is mis het ‘op ’t puntje van je stoel’- gevoel en dat dan eindelijk de ontknoping volgt. Je wilt wel verder lezen om er achter te komen hoe het nu zit, maar dan volgt er een beetje een anti-climax. Het verhaal zou gebaseerd kunnen zijn op ware feiten, maar dan een beetje anders
    Beoordeling: 6,92

Citaat kessel45:
    Ik vond het een boeiend verhaal en de schrijfstijl vind ik prettig om te lezen. Het is een boek dat leest als een trein en lees graag werken van Vlaamse auteurs. Die hebben iets wat ik niet onder woorden kan brengen maar laten we het maar op “aantrekkingskracht” houden. En ja, Rudy is nog steeds groeiende, maar dat geldt voor de meeste acteurs na een debuut. Het is een lekkere thriller geworden door de Vlaamse uitdrukkingen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Rietje:
    Ik vond het niet echt een uniek boek, het is gewoon een lekker spannend boek. Door de aandacht voor de prijzen die Rudy Soetewey heeft gewonnen had ik waarschijnlijk wel een keer een boek van hem gelezen. De kaft is erg mooi, daardoor had ik dit boek waarschijnlijk opgepakt in de winkel. De titel past prima bij het boek, er worden diverse mensen “terecht” gesteld. De scenes waren prima beschreven, vooral leuk dat ik toch af en toe op het verkeerde been gezet werd. Het enige wat me eigenlijk is tegengevallen zijn de vele verwijzingen naar zijn vorige boek. Verder heb ik er erg van genoten!
    Beoordeling: 7,50

Citaat Pierre MG Peeters:
    Het verhaal voldoet volledig aan mijn verwachtingen. De opbouw van het verhaal, de verschillende verhaallijnen en de plotopbouw lopen zoals ze moeten lopen. Het boek leest vlot, is nooit langdradig en is gewoon ok. De verhaallijnen groeien allemaal naar en ontknoping met de nodige verwikkelingen die uitmonden in een onverwachte maar “fijne” plot.
    Beoordeling: 8,33

Citaat carinev:
    Ik kende enkel de naam van de auteur en wist dat hij al wat prijzen gewonnen heeft. Ik verwachtte een degelijk verhaal. Mijn verwachtingen werden gedeeltelijk ingelost. Vooral in het midden van het verhaal miste ik wat spanning. Soetewey is er zeker in geslaagd om mij nieuwsgierig te maken naar zijn vorige boek. Ik heb het al ontleend in de bib. Ik weet niet of ik het boek zonder leesclub gelezen zou hebben. Ik zag het dit weekend nog in de boekhandel liggen. De kaft is te onopvallend, te donker. De tekst op de achterkant spreekt me dan weer wel aan.
    Beoordeling: 7,50

Citaat coenraad:
    Het verhaal is voor mij boeiend gebleven tot aan het einde ondanks dat het soms wat te uitvoerig was geschreven. Als kennismaking is het me meegevallen. De spanning is te weinig aanwezig geweest, dit mag in zijn volgend boek flink wat opgeschroefd worden. Toegangkelijk, prettig, mooie verhaallijnen, juiste ontwikkelingen, maar te weinig spanning. Het boek heeft me aangename leesuurtjes gebracht.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Anitadegroot:
    Het komt traag op gang maar de verwikkelingen zijn wel degelijk aanwezig en zeer goed geconstrueerd. Heel tevreden, het boek is zeker op het einde heel mooi. Dit boek is zo uniek doordat er miljonairs menen boven de wet te staan en dat met geld alles verdoezeld kan worden. Het einde maakt heel veel goed maar het begin is…een kabbelende rivier.

Citaat sandra1968:
    Matthias Wolf ontwikkelt zich in het boek van bange journalist uiteindelijk tot een soort van held. Uiteindelijk blijkt er geen winnaar in dit geheel te zijn… De andere karakters worden wel iets uitgelicht maar niet enorm. Terecht is een boek wat mij triggerde om door te lezen, dan voldoet het aan mijn eisen. Omdat ik tot het einde niet wist hoe de vork in de steel zat bleef ik lezen. Het boek leest lekker weg, ik ben gek op het Vlaams
    Beoordeling: 7,00

Citaat Ingridje:
    Bij aanvang vond ik Matthias maar een watje, maar hoe verder je leest hoe sympathieker ik hem vond. Eens hij zich ergens in vastbijt laat hij niet meer los. Mijn verwachting is toch vervuld. Waar anderen misschien het vermelden van het vorige boek als een probleem zagen, keek ik er snel over en had er eender welk titel van een boek mogen staan. De auteur heeft een zeer aangename schrijfstijl.

Citaat Sandra Bakker:
    Ik had geen verwachtingen van dit boek. Ik heb nog niet eerder een boek van hem gelezen.
    Het voldoet wel aan mijn verwachting. Het is niet nagelbijtend spannend. Geen echte thriller, meer zoals op de cover staat vermeld, een misdaadroman. Ik vond het verhaal boeiend, mede door de prettige schrijfstijl, iets meer verwikkelingen hadden er voor mij wel mogen zijn. Het verhaal leest zeer goed weg, doordat het begrijpelijk is geschreven. Ik heb het boek met veel plezier heb gelezen.
    Beoordeling: 7,17

Citaat hetty:
    De plot zit goed in elkaar. Beetje bij beetje worden er stukjes prijsgegeven en zorgt ervoor dat het verhaal blijft boeien. Het verhaal komt op mij geloofwaardig over. Ik denk ook dat mensen met heel veel geld en heel veel macht zich boven de wet kunnen stellen en met een aantal zaken gedraaid komen. Het woord Terecht heeft meerdere betekenissen en die zijn ook op het verhaal van toepassing. Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Prettige schrijfstijl en genoten van het Vlaams.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub:

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

wiets
    Bijdrager
    Post count: 80

Mooi verslag Cees!
    Leuk, ik was vergeten hoe leuk dit altijd was.
    Ik moet nog wat wennen (heel erg sorry dat ik een onderdeel heb gemist) maar ik hoop nog vaak mee te doen.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 183

Leuk verslag, fijn om te lezen. En nogmaals dank dat ik mee mocht doen, dat gaat absoluut vaker gebeuren hoor.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

Het is weer een leuk verslag geworden Cees. Top weer

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

Wat heb ik dit gemist, een eerlijke, goed gecoördineerde leesclub met een duidelijk verslag achteraf.

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

Mooi verslag, Cees. Het was een leuke eerste leesclub op thrillzone. Dankje dat ik mee mocht doen.
    Groetjes Hetty

carinev
    Bijdrager
    Post count: 37

Bedankt voor het verslag, Cees!

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 12

Moet nog wel even wennen aan Thrillzone maar vond het fijn om mee te lezen!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.