Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 01: Terecht ‘Terecht’, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 882
    #1194 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters
    1. Wat vind je van Matthias De Wolf?
    2. En wat vind je van de pastoor ?
    3. En van Christiaene van Slachtofferhulp?
    4. Wat vind je van de overige karakters?
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    12. Terecht is de tweede thriller van Rudy Soetewey waarin Matthias De Wolf een rol speelt. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van hem ook te gaan lezen?

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    19. Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    20. Vind je dat Rudy Soetewey als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten?
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    23. Vind je Terecht een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    24. Stel…. Rudy Soetewey vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Rudy zijn?
    25. Hoever zou je zelf gaan in het bewaren van het biechtgeheim?

Dit boek
    26. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    27. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    28. Vind je Terecht als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    29. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    30. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    31. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

fantje
    Bijdrager
    Post count: 24

De karakters

Matthias komt bij mij over als een onzeker en gekwetst persoon. Hij is journalist maar als hij een verhaal aangereikt krijgt is hij eerder kwaad dan blij wat me toch verbaast.
    De pastoor is maar een vaag persoon. En als pastoor mag hij niets vertellen als iemand gebiecht heeft, toch doet hij het. Waarom, dat vraagt Matthias zich niet af.
    Christiaene is een dame met een zwaar verleden, maar toch stelt ze zich heel snel open voor Matthias. Beetje raar vind ik.
    Stilaan zie je wel dat Matthias zich beetje herpakt en toch wil te weten komen wat er nu juist aan de hand is. Hij gedraagt zich terug als een journalist.
    De pastoor had iets meer aan bod mogen komen. Wat was zijn motivatie? Hoe ging hij te werk?…

Algemeen

Het boek leest vlot. Korte, krachtige hoofdstukken maken het lezen leuk. Al stoorde het me in het begin wel aan het vele what the fuck. Ook dat het boek ‘bewijs het maar’ zo veel aan bod komt vind ik minder. Ik ga dit boek niet aanraden en als ze het willen lezen zeggen dat ze eerst het vorige boek moeten lezen, dan is het misschien allemaal duidelijker. Zoals, waarom zit Matthias bij de psychiater en heeft hij nachtmerrie’s.
    Ik zou het boek typeren als een gewone proza boek.

Dit boek

Ik was benieuwd naar het boek omdat ik al van de schrijver gehoord had, maar er nog niets van had gelezen, anders denk ik niet dat ik het boek zou lezen. Ik snap de link naar de titel niet, is het omdat ze terecht staan? Heel duidelijk is het niet, zou eerder iets hebben genomen van gerechtigheid,… In ieder geval iets anders. Terecht en de cover deed me denken aan een rechtszaak, wat helemaal niet aan de orde is.
    Als ‘raad” zou ik willen meegeven, dat als je een vorig boek zoveel aankaart toch ergens iets prijs geeft wat in dat boek gebeurt. Nu weet je als lezer dat er daar van alles belangrijk is gebeurt in het leven van Matthias en dat hij daarom zo reageert, maar je weet niet wat het juist is.
    Sorry, maar ben niet helemaal verkocht.

Nadine
    Bijdrager
    Post count: 26

De karakters
    Hij komt uitgebreid aan bod in de beschrijvingen van de auteur. Naast de zaak lezen we ook meer over zijn persoonlijke leven. De reactie op de usb-stick is geen natuurlijk reactie van een journalist, maar met zijn nachtmerries zo aan de oppervlakte kan dat ook een beschermingsmechanisme zijn. Wat betreft zijn houding naar Christiane vind ik hem een lieverd, een goedzak. Verder is hij wel wat naïef in zijn reacties en handelen omtrent de zaak.

De pastoor had wat mij betreft meer aan bod mogen komen. Een interessant personage in het geheel.

3. En van Christiane van Slachtofferhulp?
    Een vrouw met een heftige bagage. Zij is meer onderdeel van een subplot in het verhaal. Een moeizame start van een romance.

De overig karakters zijn bijrollen. Die hebben niet veel indruk om me gemaakt.

Matthias, die toch met name het verhaal draagt, krijgt voldoende ontwikkeling mee. Verschillende facetten uit zijn leven worden belicht.

6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nou eigenlijk heb ik geen favoriet. De pastoor spreekt mij nog het meeste aan, zijn rol is een belangrijke spil.

Technisch gezien wel. Wat betreft persoonlijke smaak had ik meer over de pastoor gelezen.

8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, aan de personages zelf zou ik niks willen veranderen. Wie ben ik? 😉

De auteur
    Ik ben redelijk blanco aan dit boek begonnen. De naam is mij bekend, maar ik heb nog niet eerder wat van hem gelezen. Hij heeft al meerdere boeken op zijn naam staan, dus is een ervaren schrijver. Vaak is dit dan ook terug te zien in verhalen.

In technische zin wel. Het is te merken dat Rudy een ervaren schrijver is. Plotopbouw, verhaallijnen, afwerking, het klopt allemaal wel. Maar ik hou van spannende boeken en daarin is niet aan mijn verwachting (hoop) voldaan.

11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De auteur is hier en daar wat langdradig, maar dat heb ik niet eens als enorm storen ervaren. Het boek leest evengoed vlot. Een thriller mag wat mij betreft wel wat spannender zijn.

12. Terecht is de tweede thriller van Rudy Soetewey waarin Matthias De Wolf een rol speelt. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van hem ook te gaan lezen?
    Nee, ik lees ze het liefst in de goede volgorde. En Terecht heeft mij niet dermate aangesproken dat ik het vorige boek ook wil lezen.

De plot
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja, dit wordt goed opgebouwd.

14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Ik vind dat er niet zoveel onverwachte of spannende verwikkelingen in zitten, maar ik heb niet het idee dat er te vroeg iets bekend is geworden.

15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, het zit prima in elkaar. Alleen het klassieke kat- en muisspel miste wat mij betreft.

In grote lijnen wel. Een paar details waren niet geloofwaardig. Bv de reactie van Matthias als journalist op de vondst van de usb-stick.

Het einde zit goed in elkaar. Ik vond niet alles voorspelbaar.

Algemeen
    Het verhaal heeft mij niet volledig kunnen boeien, door een gemis aan spanning en sensatie. Rudy schrijft goed, maar het is niet helemaal mijn smaak.

19. Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zeer goed te volgen schrijfstijl.

20. Vind je dat Rudy Soetewey als auteur nog steeds groeit? Kun je het antwoord toelichten?
    Daar kan ik niet over oordelen, want ik heb nog niet eerder wat gelezen van de auteur. Maar dat hij ervaren is is duidelijk.

Zoals eerder al benoemd had ik meer spanning verwacht.

Nee, deze staat niet op mijn aan te raden lijstje.

23. Vind je Terecht een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Typisch een Vlaamse thriller door al die leuke Vlaamse woorden 🙂

24. Stel…. Rudy Soetewey vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Rudy zijn?
    Vlot, diepgang, meerdere verhaallijnen, technisch goed in elkaar, gebrek aan spanning.

Ligt eraan wie, wat, waar, hoe….

Dit boek
    26. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek heb ik niet als uniek ervaren. De auteur is niet onderscheidend ten opzichte van vele andere thrillerauteurs.

Ik denk het niet. Er liggen zoveel boeken op mijn te lezen stapel.

28. Vind je Terecht als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    De titel is goed gekozen. Op verschillende manieren te interpreteren.

29. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Te weinig. Maar dat is misschien ook gewoon niet de stijl van de auteur. Dat heeft puur met smaak te maken. Ik hou van gruwelijk spannende boeken.

30. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Nee, niet in het bijzonder. De kaft is opvallend door de zwarte rand, maar verder niet zo heel boeiend. De naam zou mij eerder het boek doen oppakken.

31. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, geen advies. Deze auteur heeft een flinke schare fans die van zijn boeken houden. Ga lekker zo door.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 212

Ik heb het boek bijna uit en kwam mij oriënteren. Ik ga de vragen denk ik morgen beantwoorden.

Charlotte
    Bijdrager

Later meer maar wel een spoiler, ik vind de journalist nogal naief nav de pastoor en opzoeken info. Dat de pastoor niet deugde wist ik meteen als thrillerlezer die altijd achter alles nu iets zoekt, alleen in boeken en geen google of andere zoekmachines gebruiken….

ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 66

De karakters

De Wolf komt op mij over als een gedreven journalist in een keurslijf van wetten en beperkingen. Op persoonlijk vlak zit hij in de knoop en is af en toe impulsief, wat hem tot een man van vlees en bloed maakt.
    De pastoor is eerder een wazig karakter maar het is zeker een pluspunt dat ik niet onmiddellijk doorhad dat hij een erg belangrijke rol speelde.
    Christiane is getraumatiseerd, wat duidelijk naar voor komt in het verhaal. Ze is goed neergezet maar ik vind haar af en toe wat kinderachtig.
    De karakters blijven doorheen het verhaal zichzelf. In die zin zie ik geen evolutie. Maar op zich is dat zeker niet negatief.
    Matthias De Wolf spreekt mij het meest aan omdat hij gedreven is, iemand die tot op het bot wil uitzoeken wat er aan de hand is.

De auteur

Omdat ik al eerder boeken van Rudy heb gelezen, was mijn verwachting hoog gespannen. Ik werd zeker niet teleurgesteld. De schrijfstijl past bij het verhaal: dynamisch, levendig, sarcastisch en humoristisch. De auteur verwees naar mijn gevoel iets te veel naar zijn vorig boek, waardoor het af en toe op reclame leek. De Engelse uitdrukkingen stoorden me niet. De veelgebruikte schuttingtaal af en toe wel.

De plot

De verhaallijn is rechtlijnig zonder zijsprongetjes, behalve dan de relatie met Christiane die mooi uitgewerkt wordt en voor een heel menselijk tintje zorgt. Er wordt zeker niet te vroeg iets prijs gegeven, waardoor het hele verhaal spannend blijft en je als lezer steeds mee puzzelt naar het hoe en waarom. Het verhaal was zeker geloofwaardig. Sommige details waren dat niet.

Algemeen

Ik vond het verhaal boeiend en ik betrapte me er op dat ik elk vrij moment wilde verder lezen.
    Zijn schrijfstijl is prettig en vloeiend. Ik hou van het sarcasme en de donkere humor.
    Als auteur groeit Rudy Soetewey zeker met elk boek. Als ik Terecht vergelijk met zijn vroeger werk, zie ik duidelijk een evolutie, niet zozeer in stijl (want die is altijd goed geweest) maar wel in de uitwerking van de plot.
    Het is geen nagelbijtend spannend boek, maar Rudy verstaat de kunst om van een ‘klein’ gegeven een goed verhaal te maken waardoor het toch een pageturner wordt. Ik zou het zeker aanraden aan lezers die van een goed geconstrueerd verhaal houden. Iemand die horror en bloed verwacht, zal dit minder kunnen appreciëren.
    Terecht is een Vlaamse of Nederlandse thriller omdat er verwezen wordt naar gebeurtenissen of situaties in deze twee landen. Mocht hij het verhaal situeren in een andere locatie, zou het zeker niet misstaan in de internationale schrijverswereld.
    Zijn boeken onder een noemer plaatsen is moeilijk. Ik zou ze omschrijven als hedendaags, goed opgebouwd, een pageturner. En wie ben ik om hem advies te geven? Doe zo verder, Rudy.

Dit boek

Ik zou dit boek ook zonder de leesclub gelezen hebben omdat een verhaal van Rudy altijd ‘apart’ is en inspeelt op de hete hangijzers in de gemeenschap.
    Over de titel heb ik mijn bedenkingen. Terecht kan op verschillende manier geïnterpreteerd worden. Heeft het met gerechtigheid te maken of met iets dat uiteindelijk gevonden wordt als in ‘zoek geweest’? Misschien heeft de auteur net daarmee verwarring willen zaaien. Daar is hij in elk geval goed in geslaagd.
    De cover vond ik niet zo mooi. De rouwband rond het overwegend witte vlak vormde een te groot contrast.

Charlotte
    Bijdrager

De karakters
    Voor een journalist vind ik hem wel erg naief, zijn acties om iets of iemand te vinden weet hij niet en moet hem verteld worden. Hij is gezapig geworden, teert op succes Bewijs het maar. Dat hij het niet vreemd vindt dat de pastoor hem benadert, niet een keer maar een aantal keren vind ik irritant. Als journalist moet je toch een dosis wantrouwen hebben. Triest zijn nachtmerries, goede stap om te stoppen met psychiater die zegt Wij hadden toch afgesproken….
    De pastoor is wie hij is, wil aandacht, krijgt het niet en wil mensen stoppen, dus dan maar vermoorden.
    Zij is de interessante persoon in dit boek, haar prille relatie met Matthias is mooi omschreven, gevoelig en echt.
    Mooie karakteristieken, veel drankmisbruik en eenzame mensen. Dat is wel een factor in dit boek, eenzaamheid.
    Matthias wordt wakker als het ware als C. wordt bedreigd en dan komt hij in actie, een hele prima ontwikkeling en dan wordt het boek ook spannender.
    Eigenlijk niemand.
    Ik had wel wat meer willen lezen over meneer Pastoor.
    Niets, ze zijn wat ze zijn.

De auteur
    Ik had een spannend boek verwacht, wel een roman dus een misdaadroman. Eigenlijk een soort Baantjerboek. Prettig leesbaar met een duidelijke verhaallijn.
    Het had wel wat spannender gemogen. Dagelijkse handelingen worden uitgebreid besproken, en dat had wel minder uitgebreid mogen zijn.
    Oh wel als ik weinig te lezen zou hebben zou ik meer willen lezen, voor dit moment niet.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    Het einde vind ik onverwacht en anders dan ik had verwacht en dat is zeker een pluspunt. Bizarre ontwikkelingen in de wereld waar ik het bestaan niet van wist zijn weer aan de voorgrond gekomen. Uiteindelijk komt een aantal zaken samen.

Algemeen
    In het begin was ik wel geboeid, dan komt er een stuk waar je door heen moet lezen en dan ineens komt er een andere persoon bij, veert het verhaal op en boeit het tot het einde.
    Het is soms wat moeilijk door de uitgebreide beschrijvingen, niet de taal hoor, maar de wijze waarop. De taal zelf is gemakkelijk, de Engelse woorden passen en het Vlaams vind ik plezierig klinken.
    Dit is mijn 1e boek van hem, dus dat weet ik niet. Maar ik ben wel benieuwd naar 2017.
    Ik had meer een boek verwacht met maar een paar verhaallijnen, dit boek gaf meer en dat was verrassend. De prille relatie geweldig verwoord.
    Iedereen mag het boek lenen.
    Nee, het is Vlaams ha, en dat vind ik wel typische Belgisch, veel uitleg, kalme ondertoon.
    Niet teveel verwijzen naar een eerder boek.
    Dat weet ik niet, ik wil nooit voor deze keuze staan. Geheimen kan ik goed bewaren maar moord…

Dit boek
    De ontluikende relatie vind ik sympathiek maar of het uniek is. Moeilijke vraag.
    Nee, omdat ik dit boek niet kende.
    Het is passend, maar een andere titel had ook goed gekund. De inhoud geeft mogelijkheden tot andere titels.
    Genoeg, passend, niet al te veel details die onnodig zijn.
    30. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?
    Oja wel, maar eerder door de cover dan de titel.
    Minder uitleg mag van mij persoonlijk, maar dat is mijn mening, veel succes en ik ben wel nieuwsgierig naar 2017..

Cecile67
    Bijdrager
    Post count: 12

Alvast een deel van mijn beoordeling:
    De karakters
    1. Wat vind je van Matthias De Wolf? Een beetje het type ruwe bolster … En ook in mijn ogen geen echte níéuwsgierige journalist, omdat hij de usb-stick niet houdt.
    2. En wat vind je van de pastoor?
    Een vaag figuur. Onbetrouwbaar.
    3. En van Christiaene van Slachtofferhulp? Iemand die veel heeft meegemaakt. Dat laat sporen na.
    4. Wat vind je van de overige karakters? Ze hebben weinig indruk op me gemaakt, maar dat is niet erg omdat het bijrollen zijn.
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Matig, maar dat is in het gewone leven ook. Mensen veranderen niet zo snel..
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? De Wolf, omdat het zijn verhaal is.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja. En wat je niet weet over een persoon kun je erbij fantaseren.
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, nooit. Ze zijn zoals ze zijn.
    De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Geen, omdat ik nog niets van hem had gelezen.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Jawel, het is een vlotte thriller.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, het leest vlot door. Ik wilde wel regelmatig doorlezen.
    12. Terecht is de tweede thriller van Rudy Soetewey waarin Matthias De Wolf een rol speelt. Is dit boek aanleiding voor je om de andere boeken van hem ook te gaan lezen? Misschien, dat weet ik nog niet.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 98

De karakters
    Een vastberaden journalist niet het prive niet aldoor even gemakkelijk heeft. Toch ook wat naïef en onhandig af en toe.
    Een beetje ondefinieerbaar persoon.
    Een wat naïeve vrouw die privé veel heeft meegemaakt.
    Niet heel goed uitgewerkt, maar dat valt niet op omdat ze geen hoofdrol hebben in het boek.
    Of de karakters zich ontwikkelen…moeilijke vraag. Misschien toch de “relatie” tussen Matthias en Christiaene
    Dat is toch Matthias De Wolf, omdat hij het beste wordt uitgewerkt en ik daarom met hem me het beste kon inleven. En op de tweede plaats om dezelfde reden Christaene.
    J, prima.
    Nee, ik zou niets willen veranderen, het is goed zo.

De auteur
    Ik had de verwachting een goed geschreven en spannend verhaal te gaan lezen met een maatschappelijk thema.
    Het verhaal voldoet aan mijn verwachtingen, het is vlot geschreven.
    Prima schrijfstijl. Alhoewel van mij wat minder Engelse termen hadden gemogen.
    Bewijs het maar had ik al gelezen.

De plot
    Ja dat vind ik goed gedaan.
    Die vind ik goed verstopt waardoor het einde voor mij toch nog verrassend was.
    Ja, helemaal goed.
    Het zou zo maar kunnen gebeuren.
    Dit einde had ik niet helemaal zien aankomen.

Algemeen
    Het verhaal vond ik boeiend en had mijn aandacht, maar omdat het zeker in het begin niet heel spannend was kon ik het boek gemakkelijk weglegen. en later weer oppakken.
    Vlotte schrijfstijl, ook het Vlaams zo nu en dan vond ik leuk, maar het Engels had wat minder gemogen, op de een of andere manier vind ik het ook niet helemaal passen bij Matthias De Wolf, al kan ik niet goed uitleggen waarom.
    Dat vind ik moeilijk beoordelen na twee boeken.
    Ik ben tevreden.
    Dan toch eerst Bewijs het maar 😉
    Een echte Vlaamse thriller vanwege het taalgebruik en de omgeving waarin het zich afspeelt.
    Een spannend boek wat heel goed gebeurd zou kunnen zijn. Zeker niet hard.
    Wat een moeilijke vraag. Ik denk dat dat van de omstandigheden af zou hangen en welke belangen er op het spel staan.

Dit boek
    Uniek vind ik het niet. Wel een prettig boek om te lezen.
    Misschien wel, dat zou van de beoordelingen van andere lezers afhangen.
    Terecht vind ik een prima titel.
    Expliciete scenes hoeven van mij niet zo. Ik houd meer van psychologische spannende boeken.
    Ik denk het wel, spannende boeken bekijk ik altijd wel even.
    Ga vooral zo door met schrijven. Misschien nog een keer een boek met Mattias De Wolf in de hoofdrol? Ik houd wel van vaste personages die ook nog eens een ontwikkeling doormaken.

sandra1968
    Bijdrager
    Post count: 29

Jaaaaaa, ik heb het boek ook uit! Ga mj even oriënteren op de vragen. Tsjonge tsjonge Kees, 31 vragen, je zet ons wel aan het werk 😉

wiets
    Bijdrager
    Post count: 86

De karakters
    Matthias de hoofdpersoon, echt een journalist. Maar hij komt toch wel heel naïef over, soms wat dom zelfs.
    De pastoor wordt verder niet uitgediept (maar een pastoor die dreigt een vrouw wat te doen???). Christiaene heeft wat meegemaakt, maar schommelt wel heel erg heen en weer, tussen zelfmoordpoging en er voor gaan.
    Verder is er niet zo heel veel aandacht voor de ontwikkeling van karakters.

De auteur
    Ik had de hoop dat het feit dat hij Vlaming is niet zo door zou werken in z’n schrijftaal, maar toch wel. En ik hou daar toch echt niet van. Dus ik heb besloten dat ik niet weer ga voor een Vlaamse auteur. Het verhaal is wel enigszins spannend, maar ik heb liever wat meer spanning. Ik ga ‘Bewijs het maar’ niet lezen.

De plot
    De verhaallijn is oke, maar is mis het ‘op ’t puntje van je stoel’- gevoel en dat dan eindelijk de ontknoping volgt. Je wilt wel verder lezen om er achter te komen hoe het nu zit, maar dan volgt er een beetje een anti-climax. Het verhaal zou gebaseerd kunnen zijn op ware feiten, maar dan een beetje anders;)

Algemeen
    Aan het begin had ik moeite om er echt in te komen, daarna las het wel lekker. ‘Terecht’ is een typisch Vlaamse thriller, door taalgebruik en door de omgeving waarin het zich afspeelt.
    Nog steeds vind ik het niet prettig lezen. Ik ga dit boek dus ook niet aanraden. Dit is mijn eerste boek van Rudy Soetewey, moeilijk om dan zijn boeken te typeren; op grond van dit boek zou ik zeggen een zachte thriller. Met een beetje spanning en een beetje humor. Geen adviezen aan een auteur. Ik ben maar een lezer!
    Ik ben wel goed in het bewaren van geheimen, desnoods mee in het graf.

Dit boek
    Zonder leesclub had ik niks gelezen van deze auteur. Op grond van de cover zou ik hem hebben kunnen pakken maar meenemen is een tweede. Nee dus. Het verhaal is zoals het is. Ik ga geen verhaal herschrijven. De titel zou misschien wat intrigerender kunnen… ‘Verborgen’ (misdaden en misdadiger).

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 125

De karakters
    Journalist De Wolf is een journalist in hart en nieren. En dat hij vaak in de knel komt is menselijk en maakt hem geloofwaardiger.
    Wat ik van de pastoor moet denken weet ik niet zo precies. Een beetje vreemd karakter en duurde nogal even voordat ik door had wat voor rol hij speelde.
    Christiane is voor mij een beetje vreemd. Haar karakter is niet zó erg veel aan bod gekomen maar speelt wél een belangrijke rol. Ze is kennelijk tóch wel dol op Matthias want gaat meteen met hem op vakantie.
    De overige karakters zijn niet zó uitgespit maar ook niet nodig. Ik vind niet dat ze meer aan bod hadden behoeven te komen. Zijn meer figuranten en zou misschien afbreuk hebben gedaan aan het totale plaatje. Matthias is voor mij tóch wel de man die me het meest aanspreekt. Hij wil zéker alles uitgespit hebben tot de bodem toe, met gevaar voor eigen leven.

De auteur
    Ik lees de boeken van Rudy graag dus mijn verwachting hierbij was ook hoog gespannen maar heeft me niet teleurgesteld. Heb geen enkele moeite met de Vlaamse uitdrukkingen en geeft een beetje kleur aan het geheel vind ik. Hij heeft een vlotte schrijfstijl maar de Engelse uitdrukkingen hoeven van mij niet. Veel oudere mensen snappen die niet en dat is jammer. Maar vind het een prachtig boek.

De Plot
    De verhaallijn is zéker goed opgebouwd en onderbouwd. Ik was bijna bij het einde terwijl ik er nog geen notie van had hoe het zou aflopen. Het was voor mij dan ook een heel verrassend einde waarin heftige ontwikkelingen gebeurden.

Algemeen
    Ik vond het een boeiend verhaal en de schrijfstijl vind ik prettig om te lezen. Het is een boek dat leest als een trein en lees graag werken van Vlaamse auteurs. Die hebben iets wat ik niet onder woorden kan brengen maar laten we het maar op “aantrekkingskracht” houden. En ja, Rudy is nog steeds groeiende, maar dat geldt voor de meeste acteurs na een debuut. Het is een lekkere thriller geworden door de Vlaamse uitdrukkingen. Waren deze er niet dan zou het ook in Nederland af hebben kunnen spelen. Ik ga het zéker mijn zwager laten lezen die dol is op deze boeken. Rudy ik wacht met spanning op je volgende thriller. Dat zegt genoeg dacht ik.
    En wat het biechtgeheim betreft, ik kan goed geheimen bewaren maar als er moord in het spel is zou ik de moordenaar tóch proberen over te halen om zich aan te geven of in bedekte termen op zijn geweten in te spelen.

Dit boek
    Ja ik zou dit boek zéker ook zonder leesclub gaan lezen. De naam Rudy Soetewey zegt me genoeg. De cover vind ik niet zó erg mooi, maar past wél weer heel goed bij het boek vind ik. De titel???? Nee die zou ik nooit gekozen hebben. Vind hem wat vaag klinken. Al met al vind ik het een fijn boek waarin ik veel plezierige leesuurtjes aan heb beleefd. Journalisten komen nogal eens voor in boeken, maar in verband gebracht met een pastoor???? Jaaa dit maakt dat dit boek niet een van dertien in een dozijn is.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 22

Hier zijn mijn antwoorden:

De karakters
    Matthias heeft een trauma opgelopen in het verleden waarvoor hij psychologische hulp krijgt. Hij komt onzeker en wat eenzaam over, waarschijnlijk daardoor voelt hij zich gevleid als hij contact krijgt met Christiaene. Ook zij is een beschadigde vrouw. Ik was lang benieuwd wat haar rol in het verhaal zou zijn. De pastoor komt over als een lieve behulpzame man, maar het blijkt dat hij niet zo onschuldig is als hij in eerste instantie lijkt.

Ik had wel iets meer willen weten over de overbuurvrouw Nora, ze kwam verdacht op me over.

Echt een favoriet personage had ik niet. Matthias wilde ik af en toe aansporen om iets meer actie te ondernemen in zijn privé leven en niet zo achter Christiaene aan te lopen.

De auteur
    Door de nominaties en prijzen had ik een hoge verwachting van deze auteur. Het is mijn eerste boek van hem. Omdat hij uit België komt hoopte ik ook op de nodige humor. De schrijfstijl was lekker vlot, wat goed bij het verhaal past. Vooral bij het tweede gedeelte kon ik het boek moeilijk wegleggen.
    Ik vond het wel wat irritant dat er veel verwezen werd naar zijn eerste boek. Even heb ik overwogen om deze eerst te gaan lezen. Nu ik dit boek uit heb weet ik niet of ik deze nog wil lezen, ik denk dat ik nu eerder voor een ander boek zou kiezen van deze auteur.

De plot
    Het verhaal is goed opgebouwd, spannend met een goed plot voorzien van de nodige onverwachte wendingen en een verrassend ontknoping. Ook leuk dat er wat romantiek in is gestopt. Het verhaal was redelijk geloofwaardig, misschien een tikkeltje aangedikt af en toe.

Algemeen
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal en heb het met volle aandacht gelezen. De schrijfstijl was erg prettig en het las erg vlot.
    Dit is mijn eerste boek van Rudy Soetewey maar het heeft mijn verwachting zeker waargemaakt. Het boek zou ik wel aanraden aan bekenden. Vooral door de bekende plaatsen vond ik het een Belgische thriller wat voor mij overeen komt met een Nederlandse thriller. Niet teveel overdreven gedoe. Ik zou dit boek typeren als een spannend boek.

Het lijkt me moeilijk om het biechtgeheim te bewaren bij zeer ernstige zaken.

Dit boek
    Ik vond het niet echt een uniek boek, het is gewoon een lekker spannend boek. Door de aandacht voor de prijzen die Rudy Soetewey heeft gewonnen had ik waarschijnlijk wel een keer een boek van hem gelezen.
    De kaft is erg mooi, daardoor had ik dit boek waarschijnlijk opgepakt in de winkel.
    De titel past prima bij het boek, er worden diverse mensen “terecht” gesteld.
    De scenes waren prima beschreven, vooral leuk dat ik toch af en toe op het verkeerde been gezet werd.
    Het enige wat me eigenlijk is tegengevallen zijn de vele verwijzingen naar zijn vorige boek. Verder heb ik er erg van genoten!

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 79

De karakters
    Matthias komt bij aanvang over als een naïeve, onzekere, wantrouwige en uitgebluste journalist die hoe meer het verhaal vordert opnieuw een echte journalist wordt met een gezonde nieuwsgierigheid en de nodige lef aan de dag legt.
    2. En wat vind je van de pastoor?
    Speelt een belangrijke rol in het verhaal en zijn rol was bij aanvang niet echt duidelijk.
    3. En van Christiane van Slachtofferhulp?
    Christiane is een ervaringsdeskundige door haar zware en getekende verleden en een aanwinst binnen slachtofferhulp.
    Moeten er zijn, doch storen niet in het verhaal.
    Vooral Matthias ontwikkelt zich doorheen het verhaal, nl. van niet- of minder-geïnteresseerde journalist groeit hij opnieuw naar een journalist pur sang zoals een journalist moet zijn.
    Christiane groeit in het verhaal en worstelt met haar gevoelend voor Matthias, maar resulteert uiteindelijk in een happy-end.
    Matthias is mijn hoofdfavoriet omdat hij toch het verhaal draagt en sterk wordt neergezet in het boek.
    Alle personages zijn voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen in het verhaal; al mocht het personage van de pastoor wat meer uitgewerkt worden.
    Ik zou aan geen enkel personage iets veranderen omdat de schrijver zijn personages neerzet zoals hij ze ziet en wilde.

De auteur
    Ja, dat dit boek zijn vorige boeken zou evenaren en misschien overtreffen. Zijn vorige boeken overtreffen doet dit boek niet, maar evenaren doet het zeker.
    Het verhaal voldoet volledig aan mijn verwachtingen. De opbouw van het verhaal, de verschillende verhaallijnen en de plotopbouw lopen zoals ze moeten lopen.
    Het boek leest vlot, is nooit langdradig en is gewoon ok.
    Dit boek is voor mij geen aanleiding om de vorige boeken te gaan lezen omdat ik de vorige boeken al heb gelezen en nu al; uitkijk naar het volgende boek van Rudy.
    De plot
    De verhaallijnen groeien allemaal naar en ontknoping met de nodige verwikkelingen die uitmonden in een onverwachte maar “fijne” plot.
    Alles zit goed verstopt in het verhaal en er wordt nooit iets te vroeg of te veel bekend gemaakt.
    Op de combinatie verhaallijn-hoofdonderwerp is niets aan te merken.
    Bij aanvang had ik wel vragen bij de on-interesse van Matthias als journalist, maar dat wordt verder in het boek rechtgezet, waarbij het bek zeker geloofwaardig kan worden bestempeld.
    Ik had dit einde niet direct zien aankomen. Ik was aangenaam verrast.

Algemeen
    Van begin tot einde had het verhaal mij in zijn greep.
    Rudy heeft een fijne, prettige, ongekunstelde en vlotte schrijfstijl. Nooit had ik het gevoel dat ik iets niet begreep of iets niet had gelezen.
    Elke auteur groeit in het schrijven en ontwikkelt en verbeterd zijn stijl, boek na boek. Bij Rudy is dit niet anders.
    Rudy weet als geen ander om van een “banaal” onderwerp een mooi en goed boek te schrijven
    Ja, net zoals alle andere boeken van Rudy zijn het aanraders voor de liefhebbers van het genre.
    Wat is een typische Nederlandse en/of Vlaamse thriller. Als je de plaats waar het verhaal zich nu afspeelt zou laten doorgaan in een land als Duitsland of Frankrijk – een grote staat m.a.w. – zou het een internationale megaseller zijn.
    Ik ben te klein om Rudy te adviseren, maar ik zou gewoon zeggen doe voort zoals je nu bezig bent en overweeg om je boeken te internationaliseren (laten uitbrengen in het buitenland in het Frans, Engels en het Duits) dat zal je schrijversloopbaan waarschijnlijk een boost geven naar mijn bescheiden mening.
    Dit is gewoon een gewetenskwestie, maar mocht ik in dit geval zijn: het biechtgeheim is heilig maar iets ongecontroleerds lossen tegen één of andere persoon lijkt mij wel op zijn plaats.
    Dit boek
    Het boek heeft niet echt iets speciaals, het is uniek omdat het een Soetewey is.
    Ja, omdat ik fan ben van Soetewey.
    De titel is ok en goed gevonden, omdat je er verschillende betekenissen aan kan geven, wat wel tof en fijn is.
    29. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz.…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Dit boek en de boeken van Soetewey vragen geen expliciete gruwelijke scènes. Ze zijn goed zoals ze zijn.
    Dit boek zou mij zeker getriggerd hebben omdat de cover zo expliciet is en in het oog springt.
    Rudy schrijf verder zoals je bezig bent en denk aan internationaliseren.

carinev
    Bijdrager
    Post count: 48

De karakters

De hoofdpersonages van ‘Terecht’ zijn atypisch. Journalist Matthias krijgt een geweldige scoop in zijn handen, maar besluit naar de politie te gaan. Hij maakt ook een erg onzekere indruk. De priester houdt zich niet aan zijn biechtgeheim. Het zijn ook allemaal gekwelde figuren. Christiane is ervaringsdeskundige bij Slachtofferhulp. Zij kent de slachtofferrol perfect en vertrouwt niemand. Matthias heeft psychologische hulp nodig om gebeurtenissen uit het verleden te verwerken.
    De nevenpersonages zijn voldoende uitgewerkt.
    Christiane en Matthias ondergaan een kleine positieve ontwikkeling.
    Matthias zou ik graag wat meer lef geven, maar misschien zorgde zijn verleden ervoor dat hij minder durft.

De auteur

Ik kende enkel de naam van de auteur en wist dat hij al wat prijzen gewonnen heeft. Ik verwachtte een degelijk verhaal. Mijn verwachtingen werden gedeeltelijk ingelost. Vooral in het midden van het verhaal miste ik wat spanning. Soetewey is er zeker in geslaagd om mij nieuwsgierig te maken naar zijn vorige boek. Ik heb het al ontleend in de bib.

De plot

Het verhaal is vrij goed opgebouwd. We bekijken alles door de ogen van Matthias. Hierdoor kom je samen met hem te weten hoe alles precies in mekaar zit. Je krijgt de nodige info zeker niet te vroeg. Werken met wisselende vertellers had zeker voor meer spanning gezorgd.

Algemeen

Ik vond het een boeiend verhaal, ik heb het steeds aandachtig gelezen en had het boek vrij snel uit. Soeteweys stijl is aangenaam. In het begin vond ik het gebruik van het Engels wel wat storend. Of de auteur nog groeit, weet ik niet, omdat ik nog geen boek van hem las.
    ‘Terecht’ is duidelijk een Vlaamse thriller. De auteur gebruikt Vlaamse woorden. het verhaal speelt zich in Vlaanderen af en er zijn enkele verwijzingen naar de Belgische actualiteit. Het hoofdpersonage is wel niet typisch: Matthias is geen politieagent, maar een journalist.

Dit boek

Ik weet niet of ik het boek zonder leesclub gelezen zou hebben. Ik zag het dit weekend nog in de boekhandel liggen. De kaft is te onopvallend, te donker. De tekst op de achterkant spreekt me dan weer wel aan.
    ‘Terecht’ is geen passende titel. Waar slaat de titel trouwens op? Gebeurden de moorden terecht? Ik zou eerder ‘Biechtgeheimen’ kiezen.
    Het boek bevat zeker niet te weinig gruwelijke scènes. Soetewey suggereert meer en dat kan ik wel appreciëren. Hedendaagse thrillers zijn vaak iets te expliciet voor mij.
    Ik hoop dat Rudy Soetewey thrillers blijft schrijven. Hij kent zijn vak. Met een wisselende verteller zou hij nog meer spanning kunnen brengen. Ik kijk alvast uit naar een volgend boek met of zonder Matthias.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.