Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 15: De stad van spiegels Verslag leesclub Stad van spiegels van Justin Cronin

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #3599 |

Leesclub 15, Stad van spiegels  – Justin Cronin

Inleiding

Het verhaal: Stad van spiegels

Het is stil geworden in de wereld. De Twaalf zijn vernietigd en de honderd jaar durende heerschappij van het duister is voorbij.

Langzaam komen de overlevenden weer tevoorschijn, vastbesloten om een nieuw bestaan op te bouwen, en te dromen van de toekomst.

Maar ergens ver weg, in een dode stad, wacht hij af. De Nul. De Eerste. De vader van de Twaalf. De haat die werd aangewakkerd door zijn transformatie laait opnieuw op. En de enige manier om dit vuur te doven is de dood van Amy, het meisje dat is voorbestemd om de mensheid te redden

De schrijver: Justin Cronin

Justin Cronin is geboren en getogen in New England in de Verenigde Staten. Hij schreef de veelgeprezen romans The Summer Guest en Mary and O’Neill, waarvoor hij onder andere de PEN/Hemingway Award ontving. Cronin is docent Engelse literatuur aan Rice University en woont in Texas.

De lezers:

Lezer 1: Charlotte, 55 jaar
    Ik wil graag weten hoe het in het afsluitende deel verder gaat en hoe deze trilogie aan haar/ zijn einde is. Cronin is meesterlijk in vertellen, hij wijdt wel veel uit, maar dat is knap hoe alle verhaallijnen overeind blijven.

Lezer 2: Coenraad, 52 jaar
    Het tweede deel De twaalf ligt ook al klaar zodat ik direct door kan lezen. Het verhaal pakt je meteen en neem je mee in verschillende verhaallijnen die steeds interessanter worden na-mate je verder in het verhaal komt. Het derde deel is natuurlijk de ontknoping en die wil ik voor geen goud missen.

Lezer 3: hetty, 52 jaar
    Ik wil graag meedoen met deze leesclub omdat ik destijds De Oversteek en De Twaalf met heel veel plezier gelezen heb en al een paar jaar uitkijk naar het derde deel. Nu er de kans is om Stad van de spiegels via de leesclub te lezen wil ik die kans graag aangrijpen. Dus nu duimen maar!

Lezer 4: Marjo Jacobs, 52 jaar

• Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen omdat Justin Cronin me altijd weer verrassingen biedt.
    • Ik was geen winnaar van de ThrillZone Cronin Challenge
    • Ik verwacht van Justin Cronin: verwondering en fantasie.
    • Ik verwacht van Stad van Spiegels: veel leesplezier.
    • Ik verwacht van deze leesclub: boekverdieping.

Lezer 5: penningf, 50 jaar
    Ik wil graag aan leesclub 15 m.b.t. Stad van spiegels deelnemen, omdat ik de vorige twee delen van deze serie ook gelezen heb. Daarvan was het eerste deel een werkelijk fantastisch boek. Het tweede deel viel echter behoorlijk tegen. Ik ben zeer benieuwd hoe het derde deel uit gaat pakken. Wordt het weer van wereldniveau of valt het boek in de categorie “tegenvallers”. Daar zou ik graag mijn mening over willen geven.

Lezer 6: Alice1812, 39 jaar
    Dit boek klinkt weer eens anders dan alle anderen. Eindelijk eens niet een slap aftreksel van Harry Potter?

Lezer 7: Amarins, 45 jaar
    Ik zou heel graag meedoen aan de leesclub van Stad van spiegels. Momenteel ben ik aan het lezen in deel 2, De twaalf. Wat zou het fijn zijn dat ik dan meteen het derde deel erachter aan kan lezen en met de club mee mag doen.

Lezer 8: batserelli, 36 jaar
    Hierbij wil ik mij inschrijven voor de leesclub Stad van Spiegels. Ik ben één van de 5 gelukkigen die namens Thrillzone de reading challenge mag doen en de hele trilogie mag lezen. Ik kijk erg uit naar deel 3.

Lezer 9: NickEvrard, ?? jaar
    Ik was één van de vijf winnaars van de Thrillzone Cronin challenge. Heb de eerste twee delen met plezier gelezen. Kijk er naar uit om te zien welke ontwikkelingen er nog te verwachten zijn in het laatste deel. En vooral hoe zal het eindigen.

Lezer 10: Redactie leesclub

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het vijftiende boek dat door de leesclub is gelezen is Stad van spiegels, geschreven door Justin Cronin, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Cargo, onderdeel van De Bezige Bij.

Justin Cronin heeft met De stad van spiegels ‘De Oversteek-trilogie’ beëindigd. Deze leesclub heeft doorgaans de vorige twee delen ook gelezen. Dus vond de redactie het wel interessant te horen hoe deze kolos van bijna 2.500 pagina’s bij de lezers is ‘gevallen’.

‘Ik wil graag weten hoe het in het afsluitende deel verder gaat en hoe deze trilogie aan haar/ zijn einde komt’, liet Charlotte ons weten. En Hetty vertelde ‘Ik heb destijds De Oversteek en De Twaalf met heel veel plezier gelezen en kijk al een paar jaar uit naar het derde deel’.

Dus is het voor het totale beeld en een correcte beoordeling, wel belangrijk om de volledige trilogie te lezen, dat maakt deze opmerkingen wel duidelijk.

En de beoordeling begint doorgaans al bij de cover. ‘De cover van dit derde deel vind ik dus ook een erg mooie cover’ mijmert penningf. En Nick Everard formuleert het zo: ‘Mooie cover, sprekend gezicht net zoals de andere twee. Herkenbaar’.
    En herkenbaar is dan met De oversteek en De twaalf.

Amarins was na het lezen van het tweede deel wat in de war maar: ‘Gisteren begonnen te lezen in dit derde deel. En meteen pakt het me, het leest vlotter dan deel 2, heerlijk om te lezen hoe het verder gaat met Sara, Peter, Michael enz’. Maar Alice1812 is aan deel 3 begonnen zonder De oversteek en De twaalf vooraf gelezen te hebben en die rettereerde: ‘Heb het boek ondertussen al uit! Wat een prachtig boek! Ik moest het gewoon af en toe wegleggen om het niet te snel uit te hebben! Ga nu gauw ook deel een en twee kopen zodat de verschillende personages me nog meer van hun zelf kunnen vertellen!’

Daar kun je als auteur (en uitgever) alleen maar blij van worden en daar doe je het ook voor. Net zo snel als sommige lezers hebben gelezen, dan maar door naar de leesclub…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Batserelli:
    De cover sluit aan bij de eerdere delen van De Oversteek trilogie. Ik vind hem niet veelzeggend net als de andere covers. Het maakt mij duidelijk dat Amy, ik ging er steeds vanuit dat het meisje op de cover Amy is, nog steeds de belangrijkste persoon is, al was dat in boek 2 een stuk minder.
    Mijn verwachtingen van Justin Cronin en De stad van spiegels zijn hoog. Ik vond De oversteek echt geweldig en De twaalf iets minder omdat er naar mijn mening iets te veel vage stukken tussen zaten.

Citaat penningf:
    Ik moet zeggen dat 1 van de dingen die mij aantrok aan het eerste deel van enkele jaren geleden de cover was. De cover van dit derde deel vind ik dus ook een erg mooie cover. Vraag me niet waarom, want het is gewoon een foto van een meisjesgezicht, maar om de een of andere reden pakt hij mij.

Citaat Marjo Jacobs:
    De voorkant spreekt me echt aan. Het is net alsof de ogen van het meisje je echt aankijken. De voorkant vind ik mooi, een veelzeggende foto, strakke vormgeving. De achterkant trekt me ook. De samenvatting nodigt echt uit om gelezen te worden.
    Mijn verwachting van Justin Cronin is hoog. Ik heb al veel over deze auteur gehoord. Ik vind het fijn dat ik in deze leesclub kennis met hem mag maken.

Citaat Nick Evrard:
    Mooie cover, sprekend gezicht net zoals de andere twee. Herkenbaar. Glanzend en dat blauwe randje geeft het iets extra’s. Achterflap, korte inhoud is belangrijk. Nodigt zeker uit om te lezen. Ander formaat dan de vorige twee. Verandert niets aan de leeservaring, alleen spijtig voor het zicht in mijn kast. Verwacht van Cronin weer een pageturner. Met zijn kenmerkende schrijfstijl en kracht van het verhaal.

Citaat Cees van Rhienen:
    De cover is helemaal in overeenstemming met de twee vorige delen die heruitgegeven zijn en dat maakt het nu een mooi geheel. De vorige twee delen heb ik met tussenpozen gelezen omdat ik het niet voor elkaar kreeg om ze ongestoord te lezen. Maar het is gelukt en ik ben erg benieuwd hoe alles weer wordt opgebouwd en hoe de tegenkrachten zullen gaan ageren.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Hetty:
    Inmiddels bij hoofdstuk 40 aangekomen. Het verhaal heeft me goed te pakken. Het leest heerlijk en ik ben dan ook heel benieuwd hoe het verder gaat. Met het uitgebreide stuk waarin Tim Fanning zijn verhaal doet, krijg De Nul, het kwaad, van een abstract iets ineens een menselijk karakter. Knap gedaan van Justin Cronin. De komende dagen lekker op vakantie, maar het boek gaat zeker mee de koffer in.

Citaat Amarins:
    Ik heb net deel 2 uit, een beetje een verwarrend boek hier en daar door de vele wisselingen in personages en tijden. Gisteren begonnen te lezen in dit derde deel. En meteen pakt het me, het leest vlotter dan deel 2, heerlijk om te lezen hoe het verder gaat met Sara, Peter, Michael enz. Ik ben nog wel even zoet met dit dikke boek. Ik ga gauw verder!

Citaat Alice1812:
    Heb het boek ondertussen al uit! Wat een prachtig boek! Ik moest het gewoon af en toe wegleggen om het niet te snel uit te hebben! Ga nu gauw ook deel een en twee kopen zodat de verschillende personages me nog meer van hun zelf kunnen vertellen!

Citaat Charlotte:
    Ik lees gestaag door en ben bijna bij het eind. Hoewel ik dit boek beter vind dan tweede deel, vind ik het toch een hele kluif. Hij kan goed schrijven, maar die uitweidingen, ik ben er niet zo blij mee, en helpt het voor de verhaallijnen. In mijn ogen niet echt. Maar dat is mijn mening he, en daarbij is recensie ook bijna geschreven. Het lezen ging mij niet zo goed af, als ik het boek oppak en ik lees weer dan ben ik er wel in verdiept, maar ik leg het te gemakkelijk weg.

Citaat Coenraad:
    Ik heb vandaag al een behoorlijk stuk gelezen en wat me in het begin is opgevallen was de proloog. Terwijl ik die aan het lezen was, goede samenvatting van het tweede deel, dacht ik als ik dit gelezen heb waarom heb ik eigenlijk het tweede deel De twaalf heb gelezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. De stad van spiegels is uiteindelijk door 10 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 15e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,36 en een plek in de leesclub HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De stad van spiegels van Justin Cronin geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,30
    2. Plot: 7,30
    3. Leesplezier: 7,90
    4. Schrijfstijl: 7,90
    5. Originaliteit: 7,85
    6. Psychologie: 6,90

Gemiddelde puntenwaardering: 7,36

Citaat batserelli:
    Het mooie aan deze trilogie vind ik de uiteenlopende karakters. Het zijn uitersten, het zijn tegenpolen maar samen zijn ze één. Uiteindelijk zijn ze allemaal bereid hun leven te geven om de ander(en) te redden. Sommige karakters lijken soms onsympathiek en egoïstisch maar uiteindelijk zijn ze niet veel veranderd ten opzichte van hoe ze waren toen ze de kolonie verlieten, alleen hun positie in het leven is veranderd en daarom de keuzes die ze (moeten) maken.
    Beoordeling: 6,92

Citaat Alice1812:
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal, af en toe heb ik het boek even weggelegd zodat ik het niet té snel uit las! Ik ben zeer tevreden, ik vind dit echt een aanrader. Ik heb de andere delen (nog) niet gelezen en denk wel dat ik dat alsnog ga doen. Ik denk dat je alle personages dan nog beter gaat kennen en ook nog meer ziet hoe alles samenvalt! Je wordt niet echt op het verkeerde been gezet en ook de ontknoping is niet echt verrassend omdat je al weet wat er aan zit te komen. Ook had ik dit al wel een beetje in mijn hoofd. Ik kon het boek bijna niet weg leggen en ik heb er echt van genoten
    Beoordeling: 7,83

Citaat Cees van Rhienen:
    Ik had een wat strakkere verhaallijn verwacht en dat is niet helemaal uitgekomen. Veel, naar mijn oordeel, overbodige afdwalingen met niets toevoegende verhalen. Het groeit ook wel naar een ontknoping toe maar wel een die voorspelbaar is geweest voor mij. Ik ben niet helemaal tevreden, ik had een strakkere verhaallijn verwacht en dat is niet helemaal uitgekomen. Er waren teveel onderdelen van het te uitgebreide verhaal die te weinig toevoegde.
    Beoordeling: 6,50

Citaat penningf:
    Het verhaal was zeker boeiend en goed geschreven. Ik kon het moeilijk weg leggen en had het dan ook redelijk snel gelezen. Een goed teken. Het boek was weer helemaal in de stijl van De oversteek. Dat is precies wat ik hoopte te krijgen. Ik heb alle drie de boeken gelezen en dat is ook echt nodig om het verhaal naar waarde te kunnen schatten. Alleen deel drie lezen zou waarschijnlijk weinig voldoening geven, omdat je dan veel minder binding hebt met de hoofdpersonen. Deze serie van boeken is goed doordacht met verrassende wendingen en meerdere stijlaspecten (horror, thriller, komisch, romantisch, avontuurlijk).
    Beoordeling: 8,50

Citaat Charlotte:
    Ik heb nu de gehele trilogie gelezen waar ik De oversteek briljant vond, De twaalf flink doorlezen en De stad van spiegels toch een eigen deel is. De twaalf is toch een totaal ander verhaal en De stad van spiegels sluit aan op De oversteek. Toch is een deel lezen zonder de anderen minder aan te raden hoor, maar het kan wel. Maar ik had genoeg aan De oversteek, zelfs dat boek alleen al vond ik meer dan genoeg. Het einde door de andere twee delen te lezen vind ik onbevredigender dan dat ik had gedacht. Het verhaal laat toch een andere wereld zien, fantasy maar ook weer realiteit is, eigenlijk is het een mix van alles en kan je het niet onder een genre plaatsen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Amarins:
    Deel 1 en 2 had ik al gelezen dus wist wat ik ongeveer van deze auteur kon verwachten. De verhaallijn werkt heel langzaamaan naar een ontknoping. Toch krijg je hier en daar al wel hints die je een idee geven hoe het gaat eindigen. De verwikkelingen zitten goed verstopt in het verhaal, langzaam krijg je door waar de schrijver uiteindelijk naar toe wil. Ik vond het na het lezen van deel 1 en 2 eigenlijk een langdradig boek. Een hele dikke pil met af en toe een hoofdstuk wat me echt te lang duurde. Ik vind de schrijfstijl toch wel speciaal. Deze kom je niet heel regelmatig tegen. Toch vond ik het voor mij niet de meest makkelijke schrijfstijl.
    Beoordeling: 6,50

Citaat Nick Everard:
    Het is duidelijk wat er gaat gebeuren maar waarom en hoe en wat….worden stilaan uitgewerkt en duidelijk. Alles wordt op zijn tijd onder de aandacht van de lezer gebracht zodat het spannend blijft tot het eind. Alles kent zijn tijd en plaats, worden gecombineerd en de belangrijkste onderwerpen komen op hun tijd terug. De intermenselijke relaties doen de onderwerpen steeds terugkeren en worden niet uit het oog verloren. Ondanks de soms langdradige passages en vele onnodige details hou ik van het verhaal en de personages.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Hetty:
    Ik had vreselijk genoten van de eerst twee delen van ‘De Oversteek-trilogie’ en lang uitgekeken naar het derde deel. Ik had dan ook hoge verwachtingen en hoopte dat Justin Cronin er weer in zou slagen om een top boek te schrijven. Aan deze verwachtingen heeft hij zeker voldaan en ik heb dan ook deze keer weer genoten van zijn boek. Justin Cronin is een zeer goede auteur die er in geslaagd is om een boeiend en meeslepend epos te schrijven van zo’n 2.500 bladzijden. Ik denk dat je wel een grote passie voor Engelse literatuur moet hebben om dat voor elkaar te krijgen, dus ik denk dat het docentschap en schrijverschap nauw met elkaar verbonden is. ik heb dit deel, net zoals de vorige twee delen met heel veel plezier gelezen en heb er goed van genoten.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Majo Jacobs:
    Ja, ik had een bijzonder hoge verwachting van deze auteur. Ik vind het een heel bijzonder boek dat ik nog zeker ga herlezen. De verhaallijn groeit in mijn beleving naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen. Ik ben zeer tevreden over de keuze van de schrijver over de combinatie verhaallijn met hoofdonderwerpen. De cover past precies bij het verhaal, de ogen van het meisje op de voorkant beelden het karakter van Amy goed uit. Het verschil tussen goed en kwaad is erg mooi belicht. Het zet de lezer aan tot dieper nadenken.
    Beoordeling: 8,00

Citaat coenraad:
    Er wordt wel degelijk naar een plot toegewerkt met veel zijwegen waarbij ik me heb afgevraagd is het wel zo nodig om zo uitgebreid over iets uit te wijden. Voorspelbaar zijn er bepaalde aflopen van een nieuwe ontwikkeling en ook zijn er ontwikkelingen die ik zeer prettig vond en het verhaal nodig had.
    Interessant is de combinatie en het verloop ervan maar door de langdradigheid heeft hij het niet geheel waar kunnen maken. Deel van het verloop van het verhaal is uitgekomen. Ik heb niet continu geboeid zitten lezen omdat er niet veel spanning in zit.
    Beoordeling: 6,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 74

Wow Cees, je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt. Het was ook nu weer een leuke leesclub van een bijzonder boek. Dank je dat ik mee heb mogen doen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.