Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 10: Schokgolf Schokgolf, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 36

Grappig dat je in het kader van onmogelijke IJslandse plaatsnamen refereert aan Indridason. Vreemd genoeg is daar in de vertaling zelfs gekozen om IJslandse lettertekens die ons alfabet niet kent te handhaven, waardoor het nog lastiger leest. Een boek moet natuurlijk gewoon lekker lezen en geen LOI taalcursus zijn lijkt mij. Vandaar dat in Schokgolf voor de IJslandse lettertekens een transliteratie gebruikt is (ik krijg de IJslandse tekens nu helaas even niet uit mijn toetsenbord).

Wie de Noorse taal een beetje machtig is herkent toch wel (delen van) woorden. Een kleine LOI cursus:
    Jökull = gletsjer, zoals in Myrdalsjökull en Vatnajökull
    Eyjafjallajökull = eyja (eiland) – fjalla (fjäll – berg) – jökull (gletsjer), ofwel “de berg met de gletsjer bij het eiland”
    jokulhlap = gletsjer vloedgolf
    jokulsa = gletsjer stroom oid (komt veel voor als naam van een rivier)

Vik = baai, zoals in de plaatsnaam Vik en in Reykjavik (rook baai)

En dan natuurlijk Thrihnukagigur, de krater waar het allemaal begon:
    Thri (drie) hnuka (bergtopjes) gigur (krater), ofwel ‘de krater bij de drie bergtopjes’

Tot zover de LOI cursus. Vergeef me evt. spelfouten en kleine onjuistheden in dit stukje, ik ben geen IJslandicus.
    Met enige kennis van een taal komt een landkaart tot leven en beginnen namen te spreken in plaats van dat het schijnbaar onmogelijke toverspreuken zijn.

@tilak,
    De uitspraak van de Ijslandse namen en plaatsnamen is inderdaad soms erg lastig voor ons. Sommige letters kent ons alfabet niet en andere letters worden geheel anders uitgesproken. De boeken van Arlandur Indridason hebben vaak een verklarende lijst, erg handig, maar wij lezers kunnen kijken naar een (plaats-)naam en maken het gewoon visueel. Heel handig!

@Frank,
    Wat fijn dat je zo actief meedoet en van die uitgebreide antwoorden schrijft. Je maakt het boek erg levendig voor ons. Ik vind het enorm leuk dat je dingen zo verduidelijkt en ik vind de uitleg op vragen van mijn lees-collega’s ook erg interessant om te lezen. Top!!!

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@Frank,
    Dank je wel voor de LOI-cursus. 😁 Zoals je schrijft “De berg met de gletsjer bij het eiland” vind ik ook interessant. Zo gaan veel dingen leven. Ik moest ook wel even glimlachen, want in de vertaling zie ik ook wel iets grappigs en hoor ik Kluk kluk spreken. Het komt dan over als Indiaanse namen. 😂
    Fjäll zie je ook weer terug in het Zweeds.

Van de week heb ik een boek opgeduikeld van je vriendinnetje Jolanda Linschooten – “Keerpunt Alaska”. Ik ben benieuwd hoe jullie reis is verlopen. Na dit boek van jou,leuk je interessante verhalen en de interactie hier, stap ik op een andere manier in het boek en ga mee op reis. Gaaf!

Het is toch heel leuk, wanneer het lezen van een boek er weer voor kan zorgen dat je weer een goede tip krijgt om de meterslange leeslijst nog even te verlengen.

FrankvZ
    Bijdrager

Tip voor wie nog aan het lezen is: probeer de laatste hoofdstukken vanavond rond de jaarwisseling te lezen. Het is een ultieme setting om het verhaal levensecht te maken, met infrageluid dat door de muren dreunt en klodders roodgloeiende lava die door de lucht geschoten worden. Ragnarök op zijn best!
    Fijne jaarwisseling iedereen!

FrankvZ
    Bijdrager

Veel leesplezier met Keerpunt Alaska! Let op, het is non fictie, maar misschien wel net zo spannend als mijn thrillers!

@Frank,
    Dank je wel voor de LOI-cursus. 😁 Zoals je schrijft “De berg met de gletsjer bij het eiland” vind ik ook interessant. Zo gaan veel dingen leven. Ik moest ook wel even glimlachen, want in de vertaling zie ik ook wel iets grappigs en hoor ik Kluk kluk spreken. Het komt dan over als Indiaanse namen. 😂
    Fjäll zie je ook weer terug in het Zweeds.

Van de week heb ik een boek opgeduikeld van je vriendinnetje Jolanda Linschooten – “Keerpunt Alaska”. Ik ben benieuwd hoe jullie reis is verlopen. Na dit boek van jou,leuk je interessante verhalen en de interactie hier, stap ik op een andere manier in het boek en ga mee op reis. Gaaf!

Het is toch heel leuk, wanneer het lezen van een boek er weer voor kan zorgen dat je weer een goede tip krijgt om de meterslange leeslijst nog even te verlengen.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 72

Leuke LOI-cursus idd! Bedankt.

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 47

Tip voor wie nog aan het lezen is: probeer de laatste hoofdstukken vanavond rond de jaarwisseling te lezen. Het is een ultieme setting om het verhaal levensecht te maken, met infrageluid dat door de muren dreunt en klodders roodgloeiende lava die door de lucht geschoten worden. Ragnarök op zijn best!
    Fijne jaarwisseling iedereen!

Gedaan, haha!
    Het was weer een topper Frank!

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 104

Wat een geweldig boek, ik ben pas bezig in deze boeiende thriller en ben nu op blz. 98. Ik vind de leesstijl bijzonder prettig, levensecht. Het IJslandse landschap is wonderlijk beschreven. De IS voorbereidingen komen akelig dichtbij…..
    Het beschrijven van infrageluid is voor mij nieuw en geeft een extra spannende dimensie aan deze thriller. Ook vind ik het super dat Frank van Zwol actief aan deze leesclub deelneemt.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

Velen zullen het al uit hebben maar ik ga er nu in beginnen .

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 35

Wat een heerlijk boek om te lezen. Heeft mij vanaf de eerste letter in zijn greep. Qua spanning, maar ook wat betreft de fijne schrijfstijl.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 61

Gisteravond het boek uitgelezen en het was een geweldig boek, spannend en zeer beeldend geschreven. Mede dankzij de verkorte LOI cursus van FrankvZ werden veel benamingen ook duidelijker, top!

Tau
    Bijdrager
    Post count: 10

Velen zullen het al uit hebben maar ik ga er nu in beginnen .

Net als Coenraad ben ik door omstandigheden pas deze week beginnen lezen.
    Dit weekend probeer ik een inhaalmanoeuvre te maken 😉

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@tau,
    Héél veel leesplezier!!!

coenraad
    Bijdrager

Ben al inmiddels flink opgeschoten 2/3 heb ik nu gelezen.

Tot nu toe ben ik zeer onder de indruk van de schrijfstijl. Het leest prettig . Mooie karakters die zeer goed zijn neergezet en de rol die ze hebben in het verhaal kloppen geheel met wat ze in mijn ogen zouden moeten uitstralen.

De combinatie van de twee o zo tegenstrijdige verhaallijnen werken goed en je krijg een volledig duidelijk beeld van ze. Ik kan me heel goed in beide verhaallijnen vinden en heb geen hinder ondervonden tussen het schakelen ervan.

coenraad
    Bijdrager

Ik vind het het ook een sterke opening . goede openingen is zo belangrijk

Het verhaal gaat meteen al goed en spannend van start met de afdaling in de krater en de lavagrot. Prachtige kleuren, geweldig dat we ook de foto’s paraat hebben.
    Vooralsnog geeft het me een beetje een Indiana Jones-gevoel. Spannende passage en daarbij gloort er zelfs wat droge humor.
    Ik geniet!

coenraad
    Bijdrager

Ik heb de foutjes nu ook van de medelezers gelezen en ik zie dit soort dingen vaak niet. Vind het altijd knap als men dit ontdekt.

Ik stoor me ook niet zo aan de foutjes

Dankjewel Pierre!

Heb het boek ondertussen uitgelezen. ik moet zeggen ik heb de foutjes van de medeparticipanten aan deze leesclub niet gezien. Ik was danig verdiept in het boek dat ik over de foutjes gelezen heb…dus het stoorde mij niet.
    Ik heb heel erg genoten van de beschrijvingen van de natuurvlaktes in Ijsland, over de vulkanen waar ik mijn tong over brak toen ik de namen luidop wou zeggen.
    Het boek is heel erg realistisch en toch ook weer met een verrassend plot.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 76)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.