Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 10: Schokgolf Schokgolf, Na het lezen

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 36

Ha Marjon,

Dank voor je mooie woorden en beoordeling. Je vraag aan het eind kan ik uiteraard niet onbeantwoord laten. Dat er een volgend avontuur met Tom Brandt komt dat is eigenlijk onvermijdelijk. Ik begin natuurlijk niet aan een reeks om er na twee delen de brui aan te geven. De praktische invulling is echter lastiger. Het schrijven van een boek – van idee tot verschijningsdatum – daar doe ik ongeveer twee jaar over.
    Zoals je al schreef, het is geen dertien in een dozijn verhaal en dat wil ik graag zo houden. Ik zal dus eerst weer een nieuw idee moeten bedenken – tips welkom – gaan brainstormen, researchen en natuurlijk zelf op reis gaan om een land, plaats of historische gebeurtenis volledig in me op te nemen. En dan staat er nog geen hoofdstuk op papier.
    Schrijven, herschrijven en nog een keer herschrijven etc, tot het verhaal echt af is. Tja, soms vraag ik mezelf wel af waar ik aan begonnen ben met dat schrijven. De geweldige reacties zijn echter een belangrijk deel van de beloning en juist daarom is deze Thrillzone leesclub ook zo leuk. Rechtstreekse reacties van lezers zijn goud waard. Dankjewel!

Allereerst…….ik ben het met Kareltje eens dat er meer discussie zal zijn wanneer er regelmatig een vraag wordt “gelanceerd”. De deelnemers worden dan steeds getriggerd om langs te komen en per vraag met elkaar van gedachten te wisselen. Nu is het een kwestie van alle vragen op tijd beantwoord hebben en klaar is Kees (Cees, ik bedoel jou hier niet, hoor, haha)

De karakters
    1. Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt?
    Een koelbloedige en sympathieke, stoere man. Vol adrenaline en stoer. Gewond of niet….Tom gaat door.
    2. Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf?
    Ik heb “Niemandsland” helaas nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen.
    3. Wat vind je van de overige karakters? Het is mooi om te lezen dat de auteur elk personage een eigen karakter heeft meegegeven.
    Ahsanullah is de terrorist, maar ik vond hem eigenlijk niet eens écht heel erg hardvochtig overkomen. Meer iemand die blind zijn instructies volgt. Kevin werd mooi als creepy persoon neergezet en Rana de stoere, maar toch gevoelige dame.
    4. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Gedurende het gehele verhaal vind ik de personages een ontwikkeling doormaken. Tom die zijn relatie met zijn ex uiteindelijk weet te onderhouden. Ahsanullah die steeds meer in zijn piepzak zit, omdat hij in tijdsnood dreigt te raken. Kevin die een dubbele agenda blijkt te hebben.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tom Brandt is mijn favoriete personage in dit verhaal. Een stoere vorm van Indiana Jones.
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Het betreft hier een thriller en geen psychologische roman, dus verwachtte ik ook geen zeer diep uitgewerkte personages. In dit verhaal is dat misschien ook niet helemaal nodig. Alleen had ik meer diepgang willen zien in het personage Ahsanullah.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik heb niet de behoefte om iets te willen veranderen, omdat ik het boek, zoals het nu is, heel spannend en mooi uitgewerkt vind.

De auteur
    8. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik verwachtte een zeer spannend en meeslepend boek.
    9. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Dit verhaal voldoet zeker aan mijn verwachting. Spannend, meeslepend en met een razende vaart.
    10. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Zeker, heerlijk vlot, spannend, veel info en niet te simpel geschreven.
    11. Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    De andere boeken van de auteur staan zeker op mijn te-lezen-lijst.
    12. De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Het is goed te merken dat de auteur veel kennis van zaken heeft. De ervaringen die hij heeft opgedaan tijdens zijn expedities verwerkt hij mooi in de tekst.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Het verhaal en de verwikkelingen worden goed opgebouwd en leiden, naar het einde toe, naar de apotheose. In de tussentijd zijn er voldoende, spannende verwikkelingen om de lezer bij de les te houden. Alle draadjes komen naadloos bij elkaar.
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Het verhaal was voor mij niet zozeer spannend, omdat er veel verborgen zat in het verhaal. De ontwikkelingen waren bijna allemaal al snel duidelijk. (Romance tussen Rana en Tom kon niet uitblijven, Kevin de bad-guy, het doel van Ahsanullah). De spanning zat meer in hoé het verhaal zich ontwikkelt. Hoe de vulkaan tot uitbarsting gebracht gaat worden. Maar spannend was het zeker.
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik zou niet weten wat er aan de plot verandert zou moeten worden en ben dus zeker tevreden.
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    De personage van Tom Brandt is voor mij niet echt geloofwaardig, maar dat hoeft ook zeker niet in dit verhaal. Zijn personage maakt het wel lekker smeuïg. Of de theorie om de vulkaan tot uitbarsting te brengen geloofwaardig is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het is wel heel mooi en geloofwaardig uitgewerkt.
    17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het verhaal loopt heel mooi naar het einde toe en ik had het, in zekere mate, wel zo aan zien komen. Dit doet voor mij zeker niets af aan de mate van spannend zijn.

Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht. Ik heb ervan genoten. Boeiend omdat het verhaal zich afspeelt op IJsland en ik de meeste dingen zó voor me kon zien. Erg interessant ook om te lezen dat de auteur weet waar hij over schrijft.
    19. Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is heel prettig om te lezen. Veel theoretische info, mooi samengestelde zinnen, doorspekt met droge humor en lekker vlot.
    20. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben meer dan tevreden!!!!!
    21. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Absoluut ga ik dit boek aanraden en de recensie ook op andere boekensites plaatsen.
    22. Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Deze thriller heeft mondiale allures, doorspekt met Hollandse humor.
    23. Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?
    Een spannende thriller waar duidelijk te merken is dat de auteur weet waar hij over schrijft. Mooi gelaagd en met humor geschreven. Advies; Gewoon doorgaan!!!

Dit boek
    24. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit verhaal is voor mij uniek, omdat er veel natuurbeschrijvingen zijn over de dingen die er op IJsland zijn te ontdekken. Ook uniek, omdat dit een heel aparte manier is om IS een terreurdaad te laten plegen. Wie komt er op zo’n idee?
    25. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Wanneer ik dit boek in de winkel had zien liggen, zou ik me aangetrokken voelen tot de cover en de beschrijving van het boek. Ik zou het dan zeker gelezen hebben.
    26. Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Schokgolf zou ik drieledig uit kunnen leggen.
    -De naam die de operatie heeft gekregen.
    -De schokgolf, zoals die plaats zal vinden door de uitbarsting van de vulkaan.
    -De schokgolf die de wereld mentaal zou krijgen door een terreurdaad van dit kaliber en die je niet snel op deze manier zou verwachten.
    27. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    De scènes worden terdege en gedetailleerd uitgewerkt, zonder dat er teveel gruwelijkheden worden beschreven.
    28. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Dit boek zou me nieuwsgierig maken, omdat het een heel aansprekende cover heeft. Prachtig en desolaat landschap met dreigende sferen door de vulkaanuitbarsting op de achtergrond. Dit boek zou ik willen voelen en lezen. Ook zou ik het gepakt hebben, omdat ik IJsland-fan ben, natuurliefhebber en houd van avonturierlijke vakanties.
    29. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Beste Frank,
    Ik heb genoten van dit verhaal en ben heel blij dat ik het heb kunnen lezen via deze leesclub. Het is geen verhaal van 13 in een dozijn. Het had voor mij ook veel meerwaarde dat je zelf ook zo actief hebt meegedaan in de topic “tijdens het lezen” en je zo uitgebreid antwoord hebt gegeven op de diverse vragen. Ontzettend boeiend hoe je je kennis over allerlei wetenschappelijke zaken hebt kunnen delen met ons. Dat er op de achterflap van het boek staat dat je een beroepsavonturier bent staat voor mij als een paal boven het water door het lezen van je boek, maar zeker ook door de antwoorden die je ons hebt gegeven.
    Als ik nou beloof dat ik je andere boeken ook ga lezen, wil jij dan beloven dat je hierna nog meer van deze mooie verhalen gaat schrijven????

Met vriendelijke en leesgrage groet,

Marjon

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@Frank,
    Je geeft aan dat het voor de auteur heel waardevol is om de bevindingen en het oordeel te vernemen van de deelnemers van een leesclub, maar voor de lezer is het juist heel leuk en waardevol wanneer de auteur reflecteert op de dingen die de lezer schrijft. Dat geeft zeker meerwaarde aan de deelname van de leesclub.
    Een oprecht “dank je wel” aan jouw adres, voor je inspanningen, is zeker ook op zijn plaats.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

De karakters
    Tom Brandt is een man die sterk,stoer en recht door zee is. een avonturier die het gevaar voor eigen leven niet uit de weg gaat. Een man waar je op kan bouwen en vertrouwen. Tom als personage groeit het gehele verhaal door. Het gevoel dat ik bij Tom kreeg was dat als je deze man in het echt zou ontmoeten hem meteen zou mogen en uren naar zijn verhalen zou kunnen zitten luisteren.

Schokgolf is mijn kennismaking met de boeken van Frank van Zwol. Kan daarom geen vergelijking maken met Niemandsland . Wat ik wel zeer zeker ga doen is dat ik Niemandsland zeer zeker ga lezen.

Je merkt tijdens het lezen dat de verschillende personages in de twee verhaallijnen verschillende interesses en doelen hebben. Het denken van de Jihad strijders staat zo recht tegenover dat van Tom , Raga en de andere personages, dit is zeer goed tot uiting gebracht in het verhaal.

Raga is een vrouw die haar mannetje staat, is sterk,behulpzaam,geeft raad en heeft duidelijk voor ogen wat haar doel is.

Ahsannullah is toch wel de hoofpersonage in het tweede verhaallijn. Hij is gedreven en staat helemaal achter zijn besluit om dit te voltooien. Langzaam in het verhaal zie je hem veranderen en is hij hij niet meer zo zeker,begint scheurtjes te vertonen.

Mijn favoriet is Tom de stoere avonturier die geen gevaar uit de weg gaat, behulpzaam voor andere en een man die ergens aan begint het ook zal afmaken wat de gevolgen ook zullen zijn.

De hoofpersonages zijn zeer goed uitgewerkt en de personages die een kleinere rol hebben staan in verhouding met elkaar. Dit neemt niet weg dat ik van Fabio en Berendsen wel iets meer zou hebben willen weten.

De auteur:
    Mijn verwachting was wel dat een spannend verhaal zou zijn waar je helemaal in mee kon worden gesleept. Doordat Frank ook avonturier is en op de plaatsen van het verhaal heeft gestaan verwachtte ik dat dit te merken was in het verhaal.

Mijn verwachtingen van dit boek zijn meer dan overtroffen. Het boek heeft me meegenomen in een avontuur ,die ik voor geen goud zelf zou hebben willen meemaken, en het heeft mijn leesplezier alleen maar doen groeien.

De schrijfstijl van dit boek is meer dan passend en heeft me verrast en heb ik me zo in het verhaal laten meesleuren.

Ik ga absoluut zijn vorige boeken ook lezen. Dankzij Schokgolf heeft het mijn interesse voor zijn andere boeken aangewakkerd.

De plot: Het verhaal heeft een zeer duidelijk begin dat tijdens het lezen zich ontwikkeld , mede door de wendingen die het verhaal in zich heeft.
    Door wat je weet wat hun doelen zijn is er heel goed aan het plot gewerkt en beetje bij beetje begint het allemaal in elkaar te passen. Jammer van het abrupte einde.
    De twee verhaallijnen met ieder zo zijn eigen hoofonderwerp is een combinatie die werkt en mij continu heeft geprikkeld om door te blijven lezen.
    Nadat Tom gelanceerd werden hierdoor met zijn hoofd tegen het gletsjerijs sloeg kwam je in het laatste hoofdstuk terecht dat bij mij overkwam als een soort van epiloog. Voor mij had er nog een hoofstuk tussen gepast. waardoor het niet zo abrupt einde heeft gekregen.Jammer van het abrupte einde

Algemeen:
    Het verhaal heeft me van de eerste blz geboeid en tot aan de laatste blz heeft het mijn aandacht vast kunnen houden.

Door de toegangkelijke,meeslepende,plezierige en vlotte.
    schrijfstijl van Frank is het een heel prettig boek geworden dat heerlijk wegleest. Dit boek zal zeker aangeraden worden.

Ik ben zeer tevreden over het geheel en heeft zelfs mijn verwachtingen overtroffen

Schokgolf is voor mij absoluut geen Nederlandse thriller. Juist eentje van internationaal niveau. Dit komt waarschijnlijk ook door zijn ervaringen en de plaats van waar het verhaal zich afspeeld.

Dit boek zou ik in de categorie willen steken van een stoer,avontuurlijk mannenboek

Blijf je reizen maken waardoor je steeds ideëen krijg waardoor je nog meer boeken blijft schrijven.

Dit boek:
    Ik vind het boek zeker wel specifiek en uniek met een titel die ik op verschillende manieren uitstekend vind passen bij het verhaal.

Ik zou het in de boekhandel hebben opgepakt en willen lezen.

Conclusie is dat mijn verwachtingen van dit boek meer dan overtroffen is. Tel alles bij elkaar op ,De kennis van zaken, de combinatie van de twee verhaallijnen,vlotte schrijfstijl die je weet vast te houden,wendingen en je heb een stevig boek dat bol staat van spanning en actie.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 121

De karakters
    1.Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt?
    Ik vind Ton Brandt een avonturier, een waaghals, een redder in nood, een persoon die voor de duivel niet bang is, kortom een ruige en een sympathieke persoon met een enorm doorzettingsvermogen.
    2.Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf?
    Ik heb Niemandsland nog niet gelezen, hoop ook dit boek in de loop van 2017 te kunnen lezen.
    3.Wat vind je van de overige karakters?
    Ik vind Kevin Jackson een walgelijk persoon, die zich compleet anders voordoet dan dat hij daadwerkelijk is.
    Ik vind de zwaarlijvige Canadees een vervelend persoon, Tom heeft hem en de andere in de lift het leven gered en nog dient de Canadees een aanklacht tegen Tom in.
    Ik vind Ahsanullah een eenzame en in zichzelf gekeerde dwaas die alleen oog heeft voor zijn eigen doel.
    Ik vind Einar, Raga en Fabio sympatieke personen.
    Ik vind Tarek een rechterhand van Ahsanullah, absoluut niet mijn type, Abul trouwens ook niet.

4.Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ik vind dat Absanullah helemaal op gaat om zijn einddoel te bereiken en zich daar goed in ontwikkelt.
    Ik vind dat Tom zeer bekwaam is in het uitvoeren van zijn opdrachten die hij van Berendsen ontvangt. Ik vind zijn verhouding ten opzicht van zijn ex-vrouw Nancy steeds positiever worden.
    5.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tom is mijn favoriete personage. Hij pakt de zaken op zoals ze komen en geeft zich voor 200%, zelfs met gevaar voor eigen leven.
    6.Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ik vind de uitwerking van de personages heel goed uitgewerkt.
    7.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik heb als lezer genoten van de beschrijving van de personages zoals de schrijver deze bedoeld heeft.

De auteur
    1.Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik had een hoge verwachting van Frank van Zwol. Heel veel spanning en een geweldige beschrijving van het schitterende IJslandse landschap.
    2.Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Frank van Zwol heeft mijn verwachtingspatroon overstegen. Hij heeft me laten genieten van een zinderende spanning en een buitengewoon mooie beschrijving van IJsland.

3.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl passend bij het verhaal, een ruig verhaal. Het taalgebruik is daarop aangepast. Normaliter zou ik me aan taalfoutjes storen. In dit boek stoor ik me er absoluut niet aan, het past in de sfeer van “niet te nauw kijken”.
    4.Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Heel zeker ga ik het eerste boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol ook lezen. Ik hoop dat Frank van Zwol nog veel meer boeken over Tom Brandt gaat schrijven en ik zal dan zeker tot zijn lezerspubliek behoren.
    5.De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Ik denk dat Frank van Zwol zijn eigen expeditie ervaringen in IJsland fijn heeft weten te verwerken in zijn boek Schokgolf.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    1.Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ik vind dat de twee verhaallijnen naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeien.
    2.Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Het blijft spannend tot het eind van het boek, dus ik vind dat de verhalenlijnen goed verstopt zitten en op het juiste moment bekend gemaakt worden.
    3.Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik ben dik en dubbel tevreden over zijn keuze de verhaallijn te combineren met de hoofdonderwerpen.
    4.Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ik vind het verhaal echt geloofwaardig. De terreurdreiging komt zo wel echt dichtbij en zou zomaar eens werkelijkheid kunnen worden.
    5.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Als ik aan het lezen ben wil ik nog niet nadenken over het einde, ik laat het allemaal rustig op me afkomen.

Algemeen
    1.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het verhaal buitengewoon boeiend en had continue mijn aandacht.
    2.Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig en begrijpelijk geschreven.
    3.Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben meer dan tevreden. Ik vind Schokgolf een top boek wat van mij een hoge beoordeling krijgt.
    4.Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ik heb Schokgolf al bij vrienden, collega’s en familieleden aangeraden.
    5.Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind Schokgolf een excentrieke thriller, niet typisch Nederlands, zou b.v. ook een Noorse thriller kunnen zijn.
    6.Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?
    Een excentrieke zinderende thriller die zich afspeelt in het ruige IJslandse landschap.

Dit boek
    1.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het infrageluid, het wetenschappelijk onderzoek en de metingen maken dit boek extra bijzonder, evenals het plan om het luchtverkeer langdurig stil te leggen. Ik vind het verontrustend dat iemand zijn schokgolven de grond in kan sturen en een vulkaan kan laten ontploffen.

2.Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ik denk dat dit boek bij de boekhandel ook onder mijn aandacht gekomen zou zijn, de cover had al aantrekkingskracht op mij.
    3.Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    De titel Schokgolf is echt passend bij dit boek.
    4.Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Ik vind het aantal expliciete scenes in evenwicht.

5.Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ik voelde me al tot de cover aangetrokken, alsof een magneet er aan trok. Ik zou Schokgolf zeker in de boekhandel aanschaffen.
    6.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Beste Frank, ik zou het heel fijn vinden als je Tom Brandt nog vaker in je boeken laat voorkomen. Ik heb echt genoten van je boek Schokgolf.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 45

Tom Brandt, oud-marinier en fotograaf, komt op mij wel sympathiek over. Al blijft er gedurende het boek toch wel een zweem van wazigheid rondom hem hangen.
    Helaas heb ik Niemandsland niet gelezen, dus kan ik ook niet beoordelen of Tom Brandt evolueert. Het heeft mij ook niet gehinderd dan ik het vorige boek niet gelezen heb.
    Raga ontwikkeld zich ook in het verhaal. In het begin is zij voor mij een persoon in het boek, maar gedurende het verhaal wordt zij steeds belangrijker en ontwikkeld zij zich tot een vrouw die weet waar zij mee bezig is. Het was voor mij geen verrassing dat zij een relatie kreeg met Tom. Wel jammer dat de relatie geen stand houdt.
    Ahsannullah ontwikkeld zich tijdens het verhaal tot een persoon die steeds meer gedreven wordt om zijn opdracht tot een goed einde te brengen.
    Kevin was voor mij in het begin gewoon een leider van het onderzoek, maar hij ontwikkeld zich tot een persoon die meegaat in de Islamitische strijdt. Wat ik jammer vond is dat er niet uitkwam waarom hij dit doet. (of zou het in een volgend boek meer duidelijk worden?)
    Mijn favoriete personage is Tom Brandt, hij spreekt mij het meeste aan. Ondanks alle tegenslagen die hij tegenkomt blijft hij vooruit kijken en weet precies waar hij mee bezig is . Al lijkt dat soms niet zo.
    Alle personen worden voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die zijn spelen in het boek.

De auteur was voor mij onbekend, maar ik had wel iets over hem gelezen. De verwachting was wel dat het een avontuurlijk en spannend boek zou zijn en dat is uitgekomen.
    Na de inleiding die ik over het boek gelezen had, voldoet het boek aan mij verwachtingen. Avontuurlijk en een goede beschrijving van IJsland. De schrijfstijl paste prima bij het verhaal, geen omslachtige beschrijvingen, maar een recht toe recht aan schrijfstijl. Je kan merken dat de auteur IJsland voldoende kent. Zelf ken ik IJsland helemaal niet, maar de beschrijvingen waren duidelijk. Je kan echt merken dat hij weet waar hij over schrijft. Ik had het wel prettig gevonden als er een overzichtskaartje in het boek gestaan had.
    Ik zou graag andere boeken van Frank van Zwol lezen.

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen. Gedurende het boek wordt steeds duidelijker dat de verhaallijnen naar elkaar toe komen. Er zit een duidelijke groei in. De ontknoping blijft tot het eind toe een verrassing.
    Door de twee verhaallijnen blijft het verhaal boeiend tot het einde. Het boek heeft mij bijzonder verrast. De verhaallijnen zijn voldoende gedetailleerd beschreven zonder te vervallen in moeilijk leesbare stukken wat betreft de uitleg van de werking van de vulkanen.
    Frank van Zwol heeft een fijne schrijfstijl. Boek leest prettig. Zeker een aanrader voor iedereen die van thrillers houdt om te lezen. Het is geen typisch Nederlandse thriller, als het boek in andere landen uitgegeven zou worden dan blijft het een goed verhaal. Tenslotte is het onderwerp internationaal. Het verhaal is geloofwaardig en zou volgens mij theoretisch op een of andere wijze uitvoerbaar kunnen zijn. De titel van het boek “Schokgolf” beschrijft precies waar het verhaal overgaat.
    Ik heb nog geen boek gelezen dat zo realistisch een mogelijke aanslag via het beïnvloeden van de natuur beschrijft.
    Ik zou het boek waarschijnlijk ook gelezen hebben als ik niet aan de leesclub zou hebben meegedaan, maar dan na het lezen van recensies. Als ik het boek in de boekenwinkel had gezien had ik het wel opgepakt om de achterkant te lezen om te zien waar het verhaal overgaat.
    Van mij mag Frank van Zwol nog veel meer van deze goede boeken schrijven.

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.