Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 10: Schokgolf Schokgolf, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #2478 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt?
    2. Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    5. De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    3. Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

Wat een lijst aan vragen. Allemaal even goed, maar als ik naast Frank ook tips voor de leesclub mag geven; ik denk dat je meer uitwisseling krijgt als je per 3 dagen een kopje vragen stelt (bv eerst alleen over personages) en het is korter en dus makkelijker te lezen……..
    Nu heb ik een relaas over alle vragen. Komt ie:

Ik vind Tom een energiek en ondernemend persoon. Hij gaat steeds vooruit, blijft in actie komen, ook al weet hij vantevoren niet of zijn idee gaat werken. Ik vind ook dat hij evolueert. Het mooiste voorbeeld is dat hij advies krijgt van Raga, dat gaat over dat 2 mensen de toon van het gesprek bepalen en dat hij daar iets mee doet en een beter contact met zijn ex krijgt. Mooi ook hoe hij meer band krijgt met Raga. Tijdens het avontuur verwordt dat tot een romance, maar als het avontuur voorbij is en ze beiden teveel spanning hebben meegemaakt, dooft deze romance uit. Ook hierin zie ik ontwikkeling, al had ik deze niet verwacht. De andere personen zie ik niet zo ontwikkelen. Ik zie Ahsannullah ook als een hoofdpersoon. Bij hem zie je de gedrevenheid, gericht op het voltooien van zijn strijd. Bij hem lees je de meeste flashbacks. Daarin is wel ontwikkeling te zien. Ook best reëel, als ik kijk naar dat wat in de literatuur over radicalisering bekend is. Tijdens het boek, in het nu, zie ik minder ontwikkeling bij hem. Zijn missie staat bovenaan. Daar moet iedereen voor wijken en/of aan meedoen.

Ik had het wel mooi gevonden als dat wat Raga en Tom meemaakten uitbloeide tot iets diepers. Maar dat is mijn romantische aard, denk ik. Dat dat niet is gebeurd, biedt meer mogelijkheden voor Tom bij een volgend deel. De andere personen zijn minder uitgewerkt. Dat is wel jammer. Soms blijkt een uitgewerkt persoon een “slechterik” en raakt dat nog meer. Dat is nu niet zo. De ploeg waarmee Tom zijn avontuur beleeft blijft beperkt tot wat afstandelijke personages. Jammer dat er 1 (Fabio) onder het ijs verdwijnt, maar echt pijn doet dat niet, omdat ik vanuit het lezen minder binding met hem heb en ik nog niet weet of we met hem een goeie of slecht kwijtraken. Als tip is het spannender als de personen wat meer zijn uitgewerkt (bv doordat een stukje vanuit hun perspectief is verteld) en dat er daarna iets onverwachts met hen gebeurt. De meeste ontwikkeling vindt plaats in de natuur van IJsland. En dat is ook prachtig!

Ik had geen verwachting bij deze auteur, omdat ik nog niets van Frank gelezen heb. Wat wel hielp was de aankondiging dat Frank zelf in IJsland had rondgetrokken en dat er vooraf werd gemeld dat het verhaal ook deels op onderzoek en feiten was gebaseerd. Dan verwacht ik een boek dat past bij de natuur van IJsland, dat zo beschreven is dat ik het voor me zie gebeuren en dat ik de ruwe natuur herken en dat de auteur linken legt naar ofwel actualiteit ofwel naar feitelijke achtergrondinformatie. Dat heeft Frank goed gedaan! Zijn schrijfstijl is goed. Lees goed, niet te lange of te korte zinnen, voldoende afwisseling, ook als er achtergrondinformatie in komt, goed ook om vanuit 2 perspectieven te schrijven, goed ook dat Tom minder achteruit kijkt en Ahsannullah bv juist wel. Ik heb zin om ook de vorige en toekomstige boeken van Frank te lezen! Dus goed gedaan!

De verhaallijn is goed, vooral omdat er 2 verhaallijnen door elkaar lopen, die, gelukkig, niet meteen samen komen. Verrassend tussendoor vond ik de komst van de ex van Tom, het vinden van lijken in auto’s, waarbij ik even terug moet kijken, wie dat waren en hoe dat dan kon komen. Goed gebruik gemaakt van de natuur, in de beschrijvingen, de kou afgewisseld met de warme ontvangst in een stoombad. Ik vind het verhaal geloofwaardig, ook omdat er linken naar actualiteit worden gelegd. En natuurlijk verwachtte ik een goed einde. Einar in de helicopter was verrassend, maar dan vinden ze ineens wel snel de plek van Ahsannullah en begrijpen ze wel snel wat er aan de hand was. Dat had wat langer en spannender gemogen, al had Ahsannullah natuurlijk zelf door zijn foutjes wel wat prijs gegeven. Bij Ahsannulla heb ik maar aangenomen dat hij het loodje heeft gelegd en lees te weinig spanning rondom de lichtflitsen en daarmee (neem ik aan) rampen die wel hebben plaatsgevonden.

Het boek heeft me van begin tot einde geboeid. Ik had wel minder met de hoofdstukken over Ahsannullah. Die waren wel nodig voor het plot, maar ik had minder met hem en las die hoofdstukken met een andere betrokkenheid. Zou een mooie uitdaging zijn als je in een boek als deze met beide hoofdpersonen mee gaat leven. Moest een paar keer teruglezen, maar dat had ook te maken met de naam van Arne die 2x stond, waar die niet hoorde. Ik raad het boek al aan aan anderen. Ik houd van thrillers, maar vind het nog mooier als deze de realiteit raken, of een ruw gebied zoals IJsland laten zien en als ze doorspekt zijn met feiten. De boeken van Frank zijn geloofwaardig en staan met hun voeten in de realiteit. Ik vind ze niet echt hard of creepy, gelukkig maar, wat mij betreft!

De titel is prima. De cover en omschrijving zijn voldoende om op te pakken. Gek is wel dat ik het boek al een paar keer via internet zag, maar niet meteen erover ging lezen. Daar hielp de leesclub me wel bij! Goede actie van Thrillzone! Thanks!

Terugkijkend zat de meeste ontwikkeling in de natuur. De trillingen in de gletsjers, vuurspatten en rookwolken vanuit de vulkanen. Misschien leverde die dreiging nog wel de meeste spanning op. Ook dat is actueel en ik kan me voorstellen dat Frank met de ontwikkeling van de aarde en rampen die zich voordoen nog voldoende inspiratie voor vervolg-thrillers op kan doen! En anders kun je de ontwikkelingen in de ruimte ook nog gebruiken (hoor net naast me mijn zoon praten over Mars).

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 148

De karakters

Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt? Een man die doorgaat zelf als hij gewond is en die zich door niets laat tegenhouden.
    Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf? Ik heb het boek Niemandsland niet gelezen
    Wat vind je van de overige karakters? Van Kevin had ik al snel door dat er iets niet klopte en die personage is goed weergegeven? Ahsanullah leek wel een gek die geobsedeerd was door de vulkaan die hij wou doen exploderen. Om zoiets te doen moet je ook een beetje gek zijn
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Kevin die zich meer en meer bloot geeft en Tom die de raad aanneemt om wat vriendelijker te zijn tegen zijn ex omdat hij zo vriendelijkheid terug zou krijgen en dit lukte ook.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tom die toch niet opgeeft wat er ook gebeurd
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Over Fabio is weinig bekend maar hij speelde wel een kleinere rol in het verhaal. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou niets veranderen
    De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee want dit is mijn eerste kennismaking
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het is zelfs beter dan ik verwachtte, ik dacht dat het een echte “mannenboek” zou worden maar dat klopt niet
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het is vlot geschreven en het is absoluut niet saai. De beschrijvingen over het landschap zijn zo goed dat het soms lijkt of je er zelf bij bent
    Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Ja absoluut
    De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe. Omdat de beschrijvingen van het landschap zo goed zijn merk je wel dat de schrijver er geweest is en dit geeft een meerwaarde aan het boek

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja toch wel
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Wat Ahsanullah van plan is, is al snel duidelijk en dat vind ik wel wat jammer
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja wat ik tof vond is dat er telkens overgeschakeld werd van Tom zijn verhaallijn naar dat van Ahsanullah
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja zoiets zie ik nog wel gebeuren door terroristen
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het wel verwacht, een verrassing is het niet

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik was van het begin tot het einde erg geboeid door het verhaal omdat het zo goed geschreven is en vlot leest
    Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is precies goed voor mij, bij sommige onderwerpen, zoals over hoe de vulkanen werken en hoe ze alles onderzoeken om na te gaan wanneer er een eruptie zou komen, moest ik me wat beter concentreren
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben heel tevreden want ik vind het beter dan verwacht
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja dit is al een boek dat mijn tante ook graag nog zal lezen en verschillende van mijn vrienden ook
    Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee ik merk er niet veel van
    Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn? geloofwaardig, schrijf nog maar boek die zich afspelen op plaatsen waar je geweest bent

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De beschrijvingen van de natuur zijn er uniek aan omdat je merkt dat de schrijver er geweest is
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ik weet het niet eerlijk gezegd, omdat het een hedendaags thema heeft zou ik misschien teruggeschrokken zijn om het te lezen omdat ik graag iets leest wat niet zo waarheidsgetrouw kan zijn
    Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Nee het past goed omdat het het codewoord is voor deze operatie en het zou ook een schokgolf teweeg brengen
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Nee vind ik goed genoeg voor dit boek
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken Ik zou het wel oppakken maar meenemen niet denk ik
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zo voort en ik zie uit naar je volgende boeken en hopelijk laat je ons zo nog meegenieten van plaatsen waar je geweest bent

hans
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters

Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt?
    Frank is duidelijk de Tom Brandt weg ingeslagen. Een kruising tussen MacGyver en Ethan Hunt. Erg Amerikaans. Ik moet nog steeds eraan wennen dat Tom gewoon een Nederlander is. Wel handig bedacht om Tom een fotograaf van National Geographic te laten zijn. Geen slechte baan en hij zal er zeer zeker zijn best voor moeten doen om die baan te behouden.

Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf?
    Wat moet Tom Brandt nog meer kunnen? Hij kan eigenlijk alles al. Wel interessant is de relatie tussen Nancy en Tom. Een verrassende wending tussen die twee die ik eigenlijk niet had zien aan komen toen ik aan Schokgolf begon.

Wat vind je van de overige karakters?
    Functioneel voor het verhaal.

Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Niet echt, maar dat hoeft ook niet voor dit verhaal. Het gaat om de actie.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Het boek wat ik hiervoor gelezen heb, was De Redding van Joakim Zander en hierin werd een andere kant van een IS strijder weergegeven die nogal wat indruk op me heeft gemaakt. Ik heb dit meegenomen in dit verhaal en dan wordt er een fanatieke IS strijder getoond. Het was even omschakelen, maar is zeker gelukt. Abdul vond ik wel een realistisch personage.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ja.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Niets aan doen. De verhalen over de missies van Tom zijn boeiend genoeg.

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Veel informatie over IJsland waarin de eigen ervaringen van de tochten van Frank van Zwol in overdreven vorm zijn terug te lezen.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Voldoet geheel aan de verwachting. Het schrijven en de research heeft Frank twee jaar gekost en dit is te merken. Veel oog voor details.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Schrijfstijl is goed en leest vlot. Minpunt is dat het soms wel heel technisch wordt.

Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Niemandsland al gelezen en vandaag begonnen in het Thule-incident. En natuurlijk ook de volgende boeken zolang het maar over landen gaat die ik zelf interessant vind (het hoge noorden).

De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Na het boek uitgelezen te hebben lijkt het er op dat er veel kennis is over IJsland. Ik maak altijd een blogpost van een gelezen boek en dan blijkt dat het allemaal nog klopt ook.

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Goede verhaallijn. Het einde kwam wel snel tot een einde. Ik had meer verwacht van Kevin Jackson.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Ik ben tevreden.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    De aardbeving is 2010 is wel heel sterk gevonden en maakt het geloofwaardig. Zoals ik het lees klinkt het allemaal erg geloofwaardig. Tom Brandt zelf vind ik ongeloofwaardig.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Einde had ik wel verwacht. Tom Brandt lost alles op.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal is boeiend. Komt ook omdat het zich op IJsland afspeelt. Zulke landen hebben altijd mijn interesse. Verder vind ik het geweldig als de schrijver zijn eigen ervaringen verwerkt in een boek.

Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Leest prettig. Bij de technische gedeeltes wel geconcentreerd lezen.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Tevreden.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ik schrijf er een blogpost over op mijn blog en omdat ik positief ben zal het een aanrader zijn.

Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Geen idee. Ik lees alleen boeken die over het hoge noorden gaan en daar zitten weinig thrillers uit Nederland bij.

Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?
    Geen idee.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De avonturen in de hoge noorden landen maken het boek anders vooral omdat het door een Nederlander geschreven is.

Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Zeker weten.

Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Titel dekt alles dus een zeer goede pakkende titel die perfect bij de cover past.

Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Er is wat meer geweld dan in Niemandsland. Tom krijgt het ook wat zwaarder te verduren. Ik heb geen last van de gedetailleerde beschrijvingen.

Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    De cover is geweldig. Het rode huis trekt mij direct als Zweden liefhebber.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Gewoon blijven doorgaan met heerlijke verhalen schrijven. Ik hoop dat ze wel plaatsvinden in de landen die ik persoonlijk interessant vind. Ik ben best wel jaloers dat je je eigen ervaringen kunt vertalen naar een spannend boek.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 101

Karakters:
    1. Tom is precies zoals ik me een Marinier voorstel, stoer, onverschrokken, op zijn doel af. Daarbij heeft hij ook een zachte kant. Dit komt vooral naar voren als hij het over zijn zoontje heeft.
    2. Ik heb Niemandsland niet gelezen.
    3. De overige karakters vond ik niet allemaal sympathiek, en dan vooral de “bad-guys”
    4. Niet echt, maar dat hoeft ook niet voor het verhaal.
    5. Tom spreekt me het meeste aan, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het grootste deel van het verhaal verteld wordt vanuit Tom.
    6. Voor mij zijn de personages voldoende uitgewerkt.
    7. Er hoeft niets meer veranderd te worden aan de personages.

De auteur:
    1.Ik was niet bekend met de boeken van Frank van Zwol, maar toen ik las dat hij beroepsavonturier is, verwachte ik wel mooie beschrijvingen van landschappen en spannende plot.
    2. Dit verhaal voldoet in alles aan mijn verwachtingen. Spannend verhaal en prachtige landschapssfeer.
    3. Prima opbouw van verhaal en spanning, tot het laatst weet je als lezer niet hoe het precies afloopt en tijdens verhaal laat auteur voldoende ruimte over om zelf te bedenken wat er precies gebeurd zou zijn. (trillingen in grot en auto met verkoolde lichaam).
    4. Ik ben zeker nieuwsgierig geworden naar het vorige boek en eventueel volgende van Frank van Zwol.
    5. De beschrijvingen van de natuur van IJsland, kan alleen maar geschreven worden door iemand die daar geweest is.

De Plot:
    1. De opbouw van het verhaal is zo dat het naar een ontknoping leid. Waarbij je steeds meer te weten komt.
    2. Dat je weet wat Ahsanullah van plan is, maakt het voor mij niet minder spannend, ik vroeg me tijdens het lezen juist af of dat wat hij wil, ook mogelijk is.
    3. Ik hou wel van boeken met meerdere verhaallijnen die op een gegeven moment samen komen.
    4. Ik vind het een angstig geloofwaardig verhaal. Het doel van IS is om de Westerse samenleving te ontregelen, en dat kan natuurlijk prima met een vulkaanuitbarsting die het vliegverkeer ontregeld. Dat hebben we ook gezien bij de uitbarsting in 2010 en de dreiging van Katla in de zomer van 2016.
    5. Ik hoopte op dit einde. Aanslag mislukt!

Algemeen:
    1. Ik heb van begin tot einde genoten van dit verhaal, moeite om het boek weg te leggen.
    2. Voor mij was het een prettige schrijfstijl, voldoende uitleg over bv werking van vulkanen en de springstof, prachtige landschapsbeschrijvingen en daarbij een spannend verhaal.
    3. Ik heb genoten, dus ben tevreden.
    4. Het boek ligt al klaar om doorgegeven te worden aan mijn broer.
    5. Schokgolf is geen typisch Nederlandse thriller, speelt zich natuurlijk ook af in IJsland en personages zijn van diverse nationaliteiten.
    6. Geloofwaardig

Dit boek:
    1. Uniek door sfeervolle landschapsbeschrijving.
    2. Ik zou het boek wel opgepakt hebben, maar ik wil wel altijd weten of je het boek ook kunt lezen zonder dat je eerdere boeken gelezen hebt. Kan ik niet opmaken uit cover.
    3. Schokgolf is een titel die zeer passend is.
    4. Voor mij is de balans tussen de details en het verhaal precies goed.
    5. Ik zou dit boek zeker oppakken, foto in combinatie met tekst maakt mij nieuwsgierig.
    6. Schijf nog heel veel boeken. Je hebt er een fan bij!

leentje
    Bijdrager
    Post count: 40

De karakters

Een pittig karaktertje moet ik zeggen, een vol houder iemand die als hij ergens voor gaat er ook voor gaat, gewond of niet.
    Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf?
    Niet gelezen
    Wat vind je van de overige karakters? Ahsanullah geobsedeerd door zijn geloof en hoort thuis in een gekken huis. Kevin keer zich tegen de goed. Word ook goed gek.
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Tom luistert naar de raad van anderen. En wordt zelfs vriendelijk tegen zijn ex.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Raga voor een vrouw te zijn heeft ze heel wat ballen aan haar lijf en laat ze niet met zich sollen. Het is een vrouw met een sterk karkater die niet opgeeft. Een sterkt vrouw.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? De hoofdpers. Wel een paar andere persoon mis ik wel een beetje een verhaal er rond zoals Fabio.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee? Wand dan zo de inhoud van het boek veranderen en het is niet mijn boek. Ik ben de lezer niet de auteur.

De auteur

Ik had zelf nog niets van hem gelezen dus daar had ik niet zo hoge verwachtingen van.
    Ja, ik had een spannend verhaal verwacht iets wat met of tot een natuurramp kon leiden en dat gebeurden ook
    De schrijfstijl was heel goed het boek las lekker vlot weg.
    Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Ja ben ik zeker aan het denken om ze te lezen en ga zeker eens kijken of ze in de bib t verkrijgen zijn.
    De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Zeker wel hij weet waar hij over spreek als hij het over het gebied in IJsland heeft je kan het zelfs zien als je, je ogen dicht doet hij vertelt het levens echt.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    Je kon goed volgen over wie het ging als hij over ging naar Ahsanullah krijg ik meteen koude rillingen over mij heen
    Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Je wist wie de dader(s) was maar niet of hij/zij op tijd werd(en) gestopt

Vind je het verhaal geloofwaardig? Het was zeker geloofwaardig
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja je wist eigenlijk al heel vlug hoe het zou eindigen maar deed niets aan de spanning die blijf er goed in zitten

Algemeen

Het had zeker mijn volle aandacht het las heel vlot en vroeg gewoon om gelezen te worden
    Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het was makkelijk leesbaar, En begrijpend, je werd in het boek gezogen
    Ben heel tevreden
    Ik heb het al aangeraden bij mijn vrienden
    Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik snap niet goed waarom deze vraag steeds terug komt wand van waar je ook komt maakt niet uit voor een goed boek .
    Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn? Zeker geloofwaardig in deze tijden

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is het eerst boek dat ik lees over de IS
    Daar kan ik niet op antwoorden, misschien als ik het was tegen gekomen. Of had gekregen van iemand of als iemand het mijn had aangeraden wie zal het mij zeggen.
    Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Zou niet weten hoe ik het anders zou noemen.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    De spanning was heel goed
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Bedankt dat ik het boek mocht lezen. Doe zo verder! Vond het een heel leuk boek!

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters
    1. Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt? Tom is een man die volledig opgaat in zijn job en zich door niets of niemand laat tegenhouden. Een special force tout court.
    2. Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf? Ik heb het vorige boek niet gelezen en kan tot mijn spijt dus niet vergelijken
    3. Wat vind je van de overige karakters? Alle karakters zijn prima uitgewerkt en weergegeven. Ik heb mij vergist in Kevin, en vond Ahsannullah een raar terrorist die goed opging in zijn ultieme doel. Raga zorgt dan voor een goede ondersteuning van Tom en ja zelfs een mooi amoureus kantje.
    Niet expliciet, maar Tom staat toch open voor advies van anderen, als dat een ontwikkeling kan zijn.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tom, omdat hij zijn rol goed neerzet en zich door niets of niemand laat tegenhouden.
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, ze doen allen hun deel in het verhaal en zijn voldoende uitgewerkt tot het verhaal zelf.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Neen, de schrijver weet best hoe zijn personages zit en wil neerzetten, en daar heb ik als lezer niets in te brengen.
    De auteur
    8. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik kende de auteur niet, en had de verwachting op een goed spannend verhaal en een beschrijving van het mooie Ijsland en dat is allemaal uitgekomen.
    9. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja zeker, ik was benieuwd naar de beschrijving IJsland en dat is uitgekomen en het verhaal op zich was ook heel verrassend voor mij.
    10. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De auteur heeft een prachtige schrijfstijl, geen franjes gewoon goed zoals het is en het past bij het boek.
    11. Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Frank van Zwol heeft er een fan bij en ik sta zeker open om zijn vorige en zijn komende boeken te gaan lezen.
    12. De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Je merkt dat de auteur Ijsland kent, dat blijkt uit de beschrijvingen aan de natuur en zijn liefde voor deze ongerepte natuur en geeft ook een meerwaarde aan het boek.
    De plot
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De verhaallijn groeit heel zekert naar de ontknoping toe. Alles is mooi gedoseerd om te resulteren in een voor mij mooie, heftige en onverwachte plot.
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Alles is goed gedoseerd en niets wordt te vroeg of te laat bekend gemaakt.
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja zeker, en het maakt mij toch wat bang…de realiteit is nooit ver af.
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja.
    17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Neen, ik heb mij vergist in personages en had het einde nooit verwacht.
    Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het boek had van begin tot einde mijn volledig aandacht.
    19. Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is beeldend, vlot en realistisch. Nooit heb ik de idee gehad dat ik mij moest inspannen – de uitspraak van de IJslandse namen uitgezonderd -.
    20. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben heel erg tevreden over dit boek.
    21. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Dit boek wordt uiteraard aangeraden in mijn kennissenkring.
    22. Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Neen, omdat het verhaal zich grotendeels buiten Nederland afspeelt.
    23. Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn? Blijven schrijven zoals je nu bezig bent. Dit boek staat kort bij de realiteit en is erg geloofwaardig voor mij en maakt mij zelfs een beetje bang…
    Dit boek
    24. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dit boek is uniek omdat het en het thema terrorisme, en spanning en natuur omvat.
    25. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja omdat de cover naast de inhoud van het boek mij heel erg aanspreekt.
    26. Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Schokgolf vind ik heel erg goed gekozen als titel. De titel dekt de lading volkomen.
    27. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Er zijn genoeg expliciete scenes in het boek. Er is niets te weinig en ook niets teveel in het boek. De auteur wist alles haarfijn te doseren.
    28. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ja, de cover trekt aan.
    29. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Gewoon blijven schrijven zoals je bezig bent: genoeg spanning voorzien afgewisseld met een mooi natuurbeschrijving en zeker een amoureus stukje voorbehouden.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 72

De karakters
    Tom Brandt, de stoere einzelgänger, die alles kan. IJzersterk maar ook lief.
    Ten opzichte van Niemandsland krijgt hij nou inzicht in zijn relatie met Nancy, zijn ex-vrouw. Overige karakters zijn ook mooi uitgewerkt en beschreven en ontwikkelen zich soms nog iets. Mijn favoriet is Raga. Geen veranderingen.

De auteur
    Ik heb ‘Niemandsland’ gelezen. Misschien zat ik daar nog wel meer in het verhaal. (Heeft misschien ook met mijzelf te maken). Ik zou bij een volgend boek van Frank van Zwol over Tom Brandt zeker overwegen om dit te lezen. Door uit eigen ervaring te schrijven bij avontuurlijke reizen komt het heel echt over.

De plot
    Pas op het allerlaatst wordt alles duidelijk. Er wordt mooi naar het einde toegewerkt, ook al heb ik wel enige moeite met de samenwerking van Amerika en Nederland om een aanslag te laten plegen door een groep IS aanhangers. Beetje vergezocht misschien, maar aan de andere kant denk ik misschien soms ook nog wat onschuldig;)
    Ik denk dat niemand dit zag aankomen.

Algemeen
    Vanaf het begin zit je wel in het verhaal. Soms misschien iets te technische details, maar daar lees ik dan wel wat overheen. Voor liefhebbers van avontuurlijke thrillers is dit zeker een aanrader. Typisch Nederlands is het denk ik niet omdat het zich afspeelt op IJsland.
    Avontuur, eigentijds, spanning, stukje geschiedenis erin verwerkt, vleugje romantiek, ……

Dit boek
    Er zullen vast meer dergelijke boeken zijn. Maar het gedeelte waargebeurde feiten erin verwerkt vindt ik wel heel aantrekkelijk. En het feit dat de auteur zelf gereisd heeft waar later zijn hoofdpersoon in zijn voetsporen treedt werkt ook positief door. Vermoedelijk had ik zonder leesclub de boeken niet gelezen omdat ik eigenlijk niet zo’n avontuurlijk persoon ben. Precies genoeg gruwel, ik kom niet aan het geschrevene. Geen adviezen, ik wacht wel af waar Tom volgende keer heen gaat. Er komt vast nog wel ’n opdracht van Berendsen;)

wiets
    Bijdrager
    Post count: 72

@kareltje: mooie beoordeling!

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters
    Ik vind tom een stabiel plezierig karakter. Voor niets gaat hij uit de weg en hij neemt zijn taken zeer serieus.

Ik heb niet eerder een boek van deze auteur gelezen.

Wat vind je van de overige karakters?
    Hier en daar moet ik me goed concentreren op de verschillende karakters en wie ze zijn en wat ze doen. Maar eigenlijk heb ik dat altijd in een boek met veel karakters. Ik vond het ditmaal wel overzichtelijk en alle karakters werden goed en duidelijk omschreven. Ik vond het karakter van Ahsannullah ook heel sterk. De gedrevenheid in zijn doen en laten is zeer beeldend geschreven.

Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    De karakters ontwikkelen zich goed , ze worden duidelijk beschreven.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tom om zijn moed discipline en volle inzet voor zijn taak.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ja naar mijn mening wel, je moet ook niet te veel uitweiden in detail over personages dat maakt het verwarrend wat nu niet het geval was.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee ik zou niet direct weten wat er anders moet of kan.

De auteur
    Een beetje had ik door de inleiding naar deze leesclub de verwachting van een avonturier , een natuurliefhebbers die van actie houd . Dit klopt dus wel en het komt allemaal samen in het boek.

Ja ik vond het een spannend boek vol actie en ook de beschrijvingen van de natuurlandschappen in ijsland vond ik mooi.

Het verhaal las prettig weg en ik had het boek ook redelijk snel uit.

Ja eigenlijk direct nadat ik het uit had ben ik gaan zoeken naar de auteur en wat hij nog meer geschreven heeft. Dit boek maakt wel dat ik graag nog meer zou willen lezen van deze auteur.

De landschappen en plaatsen zijn beeldend beschreven en je zou het zo voor je kunnen zien. Ik denk dat dat mede komt doordat de auteur hier geweest is natuurlijk.

De plot
    Ja naarmate het verhaal vordert word het steeds spannender. Uiteindelijk wil je gewoon verder lezen om te weten hoe het afloopt.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Nee zeker de Amerikaanse medewerker die een rol had in de aanslag word pas op het laatst duidelijk gemaakt. Wel kreeg je naarmate het eind naderde vermoedens maar ik vond dat een spannende ontwikkeling.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Het verhaal is wat het is en ik vond het enorm boeiend en spannend dus ja ik ben zeer tevreden met hoe het geschreven is.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Nou over de uitwerking van het plan en het gebruik van de geluidsgolven zet ik nog wel mijn vraagtekens maar een boek hoeft niet persee geloofwaardig te zijn om spannend en goed te zijn.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ja uiteraard verwacht je altijd wel dat het goed afloopt zo ook hier. Alleen de manier waarop werd nog even heerlijk spannend gehouden.

Algemeen
    Ik lees meestal voordat ik ga slapen en de laatste tijd ben ik wat later gaan slapen dan normaal dus dat zegt genoeg.

In het begin bij het uitleggen van de karakters moet ik me altijd even goed concentreren op wie wei is , maar door het ongeluk met de lift zat je gelijk vol in de spanning en koste het niet zo heel veel moeite om erbij te blijven.

Nee ik ben tevreden en vond het een heerlijk boek.
    Ik ben lid van meerdere leesclubs en meestal raad ik inderdaad goede boeken aan en geef ik ze door dus waarschijnlijk bij deze ook.

Nee echt typisch Nederlands niet natuurlijk het speelt zich bijna volledig af in IJsland. Nederland word wel genoemd maar daar gaat het niet in eerste instantie om.

Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?
    Spannend avontuurlijk boek die je meeneemt in het ijslands natuurgeweld.

Dit boek
    De natuurbeelden en het IJslandse landschap vond ik wel iets toevoegen.

Ik weet het niet, de cover nodigt in elk geval wel uit. Maar vaak heb ik wel een goede recensie of tip nodig om het te pakken.

Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Nee schokgolf vat eigenlijk in zijn geheel wel samen waar het om gaat.

Nee eigenlijk wel goed. Ik heb er altijd wel moeite mee als een boek te veel in detail treed omdat dat afleid van het werkelijke verhaal in dit geval was dat gelukkig niet zo.

Ja misschien wel , de mooie cover in combinatie met het verhaal over ex marinier tom zou me zeker aanspreken.

Maak vooral nog meer van dit heerlijke leesvoer. Succes en bedankt voor het mogen lezen van je boek!

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters

Wat vind je van oud-marinier en fotograaf Tom Brandt? Eigenwijs, stoere Kerel een beetje een James Bond.
    Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf? Niemandsland nog niet gelezen maar dat ga ik wel doen maar voor nu kan ik daar geen antwoord op geven.
    Wat vind je van de overige karakters? Goed gekozen ze maken het verhaal actueel en zeer interessant.
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Ja zeker vooral Ragna sprak me erg aan die als gids al met Tom naar benden ging in de vulkaan en later als geoloog/onderzoeker meeging met de reis door de binnenlanden van Ijsland maar ook Ahnsanullah die de natuur een handje wil helpen om zo voor Allah te sterven. Niet alleen origineel maar superspannend om te lezen en indrukwekkend door de prachtige ijslandse natuur.
    Heb je een favoriete personage? Ragna heeft op mij enorme indruk gemaakt en dat komt doordat zij op goede wijze met haar Ex omgaat en Tom dat duidelijk maakt dat hij dat ook kan als hij maar zijn best doet.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja en de diversiteit maakt het ook heel leuk om te lezen
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets veranderen maar ik zou het wel heel leuk vinden als Ragna en Fabricio nogmaals terugkeren in boek met Tom en dat we meer over hen te weten komen
    De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had geen verwachting, maar de grilligheid van de Ijslandse natuur maakte mij dat ik dit verhaal wilde lezen omdat Ijsland op een een of andere manier mij intrigeert en ook werd ik verrast daar het mooie en actuele verhaal.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Beter als verwacht, het verhaal leest makkelijk en ik heb het achterelkaar uitgelezen niet leuk voor de nachtrust maar wel een compliment voor de schrijver.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het maakt het nog spannender, als lezer krijg je het verhaal van Tom en van Ahsanullah en aan het einde valt de puzzel in elkaar. Zo lees ik graag spannende boeken.
    Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Ja dat wil ook lezen.
    De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Het verduidelijkte het verhaal van Ahnsanullah en het was voor mij de reden dat ik het boek wou lezen, lezen over de natuur van Ijsland.
    De plot

Vind je het verhaal geloofwaardig?Ik ben over alles heel tevreden het is niet altijd geloofwaardig maar dat is James Bond ook niet maar dat maakt de spanning in het boek wel groot waardoor het een hoog amusementswaarde heeft en zeer spannend is
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? en Ja ik had dit einde verwacht maar dat niets af aan het verhaal
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja absoluut
    Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het verhaal is zeer toegankelijk en de schrijfstijl is beeldend ik had geen moeite ermee
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? meer als tevreden
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja ik ga het aanraden
    Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Niet typisch Nederlands eerder internationaal
    Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn? Tom Brandt, Actueel door IS, Ruige natuur, grillig.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De reis door de natuur van Ijsland en een extreme moslim maakt het boek heel uniek
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Nee en ik ben ook heel blij dat ik ben ingeloot ik heb er echt van genoten
    Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Zeer toepasselijk ik zou ook niets anders kunnen bedenken.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Voor mij is het goed zo mijn fantasie werd sowieso aan het werk gezet en dat ik dingen ook zelf mocht invullen vind ik dan ook fijn.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken Ik heb het Ebook dus dat weet ik niet ik meende dat de omslag Blauw was dus waarschijnlijk wel
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik heb het Ebook van Sutler(Richard Grouse of House) gelezen voor de Ipad en daar hebben ze extra filmpjes en andere dingen toegevoegt met een reisverhaal als dit is dit misschien een leuke toevoeging als de kaart en de reis die Tom gemaakt heeft op Ijsland eraan toe te voegen maar dat is misschien leuk voor een volgend boek

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 47

De karakters
    Tom is een eenling, een man die zijn leven graag alleen leeft en is heel plichtsgevoelig en nergens bang voor, zo lijkt het tenminste. Het is een stoere man die weet wat hij wil. Ik vind het een leuke man, en ik denk dat ik op een verjaardag aan zijn lippen zou hangen als hij begint te vertellen over zijn avonturen.

2. Als je Niemandsland met Tom Brandt ook hebt gelezen, vind je dan dat hij evolueert in Schokgolf?
    Evolueren niet perse, we krijgen wel meer een kijkje in zijn privé leven en hij gaat daar iets anders mee om, leert daarin hoe het beter kan.

3. Wat vind je van de overige karakters?
    Raga is een stoere meid, met een sterk rechtvaardigheidsgevoel dat spreekt me wel enorm aan.
    Einar is soms wat naïef in zijn handelen maar ook een stoere kerel net als Tom.
    Ahsanullah is een extremistische moslim, een eng mannetje die heel erg toegewijd is aan zijn taak voor de Jihad. Hij is erg slim en geleerd.

Ahsanullah ontwikkeld zich van een berekende slimme man naar een onvoorspelbare tijdbom omdat hij steeds meer de controle verliest over zijn plannen en zichzelf doordat hij zo obsessief bezig is met de voorbereidingen voor de aanslag.

5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tom en Raga zijn mijn favoriete personages, Tom omdat hij natuurlijk de held is die alles goed laat komen. Raga omdat ze een stoere vrouw is en niet onder doet voor Tom in het veld.

Ja dat vind ik wel, Kevin is wel wat achtergebleven maar dat is logisch om hem heen moest wat mysterie blijven omdat hij uiteindelijk een grote hoofdrol speelde bij de ontknoping.

7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Deze vraag vind ik altijd erg moeilijk, ik verander nooit iets aan personages omdat het de ´kindjes´ zijn van de schrijver.

De auteur
    1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik ken het boek Niemandsland al van Frank van Zwol, dit boek sprak me ook erg aan en wetende dat Tom Brandt weer een hoofdrol zou gaan spelen verwachtte ik een spannende actie thriller.

2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja dit verhaal voldoet geheel aan mijn verwachtingen, zelfs nog beter dan dat.

3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het is beeldend geschreven, en laat je meeleven in de zoektocht met Tom naar de bron van al dit geweld.

4. Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Jazeker, zeker als Tom weer een hoofdrol gaat spelen in het verhaal. Het is fictie maar gebaseerd op natuurlijke feiten, en dat maakt het erg leuk om te lezen omdat het ook écht kan gebeuren.

5. De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Ja dat merk je zeker, hij omschrijft de omgeving nauwkeurig en gedetailleerd.

De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja Frank heeft het mooi opgebouwd met een hele spannende ontknoping en een toch wel verrassend einde.

2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Het verloopt goed, er wordt niet teveel prijsgegeven en gaandeweg komt het tot een spannende ontknoping.

3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Jazeker, ik ben heel tevreden dit boek voldoet aan al mijn verwachtingen.

4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ja, het had zo maar echt kunnen gebeuren, natuurlijk zijn er wat dingen spannender gemaakt, maar het is allemaal wel heel geloofwaardig en realistisch.

5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het was voor mij wel een raadsel wat Kevin ermee te maken had als Amerikaan, verder weet je wel dat het opzich goed af loopt tenminste dat had ik wel verwacht.

Algemeen
    1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Ik moest er even in komen, maar dat komt omdat Frank altijd met vaktermen gooit in zijn boek, als je daar eenmaal aan gewend bent, en de omgeving begint te kennen is het erg moeilijk weg te leggen.

3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben zeer tevreden, hopelijk komt er gauw weer een boek met Tom Brandt in de hoofdrol.

4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ja, als mijn recensie en leesclub is afgerond gaat hij naar mijn vader 😉

5. Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Moeilijke vraag, ik denk het niet. Het is een typische Frank van Zwol thriller 

6. Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?

Avontuurlijke thriller

Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit is inderdaad een uniek boek, door de combinatie van wetenschappelijke details, avontuur en spanning.

2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ja absoluut!
    3. Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Schokgolf is een sterke titel voor het boek, het beschrijft precies waar het om draait!

4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Nee het boek is precies goed, ik denk ook niet dat het bij Frank van Zwol of Tom Brandt past om meer expliciete scenes te hebben.

5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ja, zeker omdat ik de schrijver al ken.

6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Geen advies, meer een compliment, ga zo door, en hopelijk gauw weer een nieuwe Tom Brandt thriller!

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581

Het probleem dat op dit moment optreedt met het plaatsen van lezersrecensies op de site is bij de redactie bekend.
    We hopen dat het snel opgelost wordt en iedereen zijn ding kan doen.

Bij het monitoren van de leesclub hou ik rekening met deze storing

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 61

De karakters
    1. Tom Brandt is een echte “tough guy”, ondanks zijn behoorlijke verwondingen weet hij niet van opgeven. Maar naast deze ruwe bolster heeft hij ook een gevoelige kant, dit blijkt vooral door zijn interesse in Raga en het feit dat hij haar tips m.b.t. de omgang met zijn ex echt oppikt.
    2. Jammer genoeg heb ik Niemandsland nog niet gelezen dus ik kan hier geen mening over geven.
    3. Ahsannullaha is naar mijn mening ook een getraumatiseerd karakter. Door het misbruik wat hij als kind meegemaakt heeft is hij verkeerd tegen de wereld aan gaan kijken.
    4. De beweegreden van Ahsannullaha wordt gedurende het verhaal duidelijk. De andere karakters ontwikkelen zich niet maar dat is in het verhaal geen gemis.
    5. Tom sprak mij het meeste aan, een echte doorzetter.
    6. De personages zijn zeker voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze speelden.
    7. Nee ik zou niets willen veranderen.

De auteur
    1. Ik hoopte op een spannend boek in een mooie beeldende omgeving.
    2. Het verhaal overstijgt mijn verwachting, een ruime dosis spanning was aanwezig. Ook kan je merken dat de schrijver goed onderzoek verricht had, hij weet waar hij het over heeft wanneer hij de omgeving omschrijft.
    3. De spannende schrijfstijl met wisselende hoofdstukken vind ik goed bij het soort verhaal passen. Het boek blijft hierdoor de gehele tijd boeiend.
    4. Schokgolf is mij heel goed bevallen dus ja ik ga zeker ook de andere boeken lezen. Niet alleen het boek met Tom Brandt in de hoofdrol maar ook het boek Klem heeft mijn aandacht getrokken. Wel goed bedacht om de boeken van Frank van Zwol op het einde van het boek even te belichten.
    5. Dat de auteur er geweest is merk je zeker terug in het verhaal, het staat vol wetenswaardigheden en komt waarheidsgetrouw over.

De plot

1. Tot op het laatst kon het verhaal nog verschillende wendingen nemen. Het verhaal werd mooi opgebouwd naar een zeer spannend einde.
    2. De verwikkelingen zaten goed verstopt in de verhaallijn er werd zeker niets te vroeg prijsgegeven. Je weet natuurlijk wat de bedoelingen zijn van Ahsannulla, maar of het hem uiteindelijk ook lukt blijft tot het eind onzeker.
    3. Zeker het geheel ontwikkeld zich tot een heftig eindspektakel.
    4. Door de wijze waarop de schrijver de omgeving portretteerde en de deskundigheid die ik terug lees in het boek vind ik het verhaal zeker geloofwaardig en niet over de top.
    5. Mijn verwachting was wel dat de aanslag niet zou lukken, maar ook hoopte ik dat Tom toch iets met Raga zou krijgen aan het einde van het boek, maar dat is wellicht te romantisch voor zo’n spannend verhaal.

Algemeen
    1. Van eerste tot laatste bladzijde was het boeiend, moeilijk weg te leggen.
    2. Ik had alleen wat moeite met de IJslandse benamingen, de schrijfstijl zelf vond ik prettig en vlot.
    3. Ik ben meer dan tevreden.
    4. Omdat ik bij aanvang van de leesclub nog in een ander boek bezig was pikte mijn man het boek als eerste in. Hij was er direct al lyrisch over, dus ja het boek zal nog wel verdere doorgegeven worden.
    5. Schokgolf vind ik zeker geen typische Nederlandse thriller, Tom Brandt komt echt wel overeen met diverse Amerikaanse personages/alleskunners.
    6. Actie gebaseerd op feitelijkheden zou mijn typering zijn.

Dit boek
    1. Natuurlijk zijn er meer terrorisme gerelateerde boeken, echter de omschrijving van de omgeving waarin het boek zich afspeelt maakt het wel uniek. dit boek zo uniek?
    2. Het boek zou in de boekwinkel zeker mijn aandacht getrokken hebben en de kans is groot dat ik het zou aanschaffen.
    3. De titel Schokgolf is goed gekozen, want dat is uiteindelijk wat de terroristen willen bereiken.
    4. De hoeveelheid expliciete scènes is goed, je voelt echt mee met Tom wanneer hij diverse ontberingen ondergaat.
    5. Ja zeker, zie ook mijn antwoord bij vraag 2.
    6. Ik zou het leuk vinden wanneer Tom Brandt in een volgend boek wellicht toch weer in contact komt met Raga, niet in IJsland maar elders op de wereld tijdens een volgende missie. Verder heb ik geen advies, het verhaal is geweldig mijn complimenten!

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Allereerst…….ik ben het met Kareltje eens dat er meer discussie zal zijn wanneer er regelmatig een vraag wordt “gelanceerd”. De deelnemers worden dan steeds getriggerd om langs te komen en per vraag met elkaar van gedachten te wisselen. Nu is het een kwestie van alle vragen op tijd beantwoord hebben en klaar is Kees (Cees, ik bedoel jou hier niet, hoor, haha)

De karakters
    Een koelbloedige en sympathieke, stoere man. Vol adrenaline en stoer. Gewond of niet….Tom gaat door.
    Ik heb “Niemandsland” helaas nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen.
    3. Wat vind je van de overige karakters? Het is mooi om te lezen dat de auteur elk personage een eigen karakter heeft meegegeven.
    Ahsanullah is de terrorist, maar ik vond hem eigenlijk niet eens écht heel erg hardvochtig overkomen. Meer iemand die blind zijn instructies volgt. Kevin werd mooi als creepy persoon neergezet en Rana de stoere, maar toch gevoelige dame.
    Gedurende het gehele verhaal vind ik de personages een ontwikkeling doormaken. Tom die zijn relatie met zijn ex uiteindelijk weet te onderhouden. Ahsanullah die steeds meer in zijn piepzak zit, omdat hij in tijdsnood dreigt te raken. Kevin die een dubbele agenda blijkt te hebben.
    Tom Brandt is mijn favoriete personage in dit verhaal. Een stoere vorm van Indiana Jones.
    Het betreft hier een thriller en geen psychologische roman, dus verwachtte ik ook geen zeer diep uitgewerkte personages. In dit verhaal is dat misschien ook niet helemaal nodig. Alleen had ik meer diepgang willen zien in het personage Ahsanullah.
    Ik heb niet de behoefte om iets te willen veranderen, omdat ik het boek, zoals het nu is, heel spannend en mooi uitgewerkt vind.

De auteur
    8. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik verwachtte een zeer spannend en meeslepend boek.
    9. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Dit verhaal voldoet zeker aan mijn verwachting. Spannend, meeslepend en met een razende vaart.
    10. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Zeker, heerlijk vlot, spannend, veel info en niet te simpel geschreven.
    11. Schokgolf is het tweede boek van Frank van Zwol met Tom Brandt in de hoofdrol. Is dit boek aanleiding voor je om het vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    De andere boeken van de auteur staan zeker op mijn te-lezen-lijst.
    12. De auteur is zelf ook op verschillende locaties in IJsland geweest en is regelmatig op expeditie. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Het is goed te merken dat de auteur veel kennis van zaken heeft. De ervaringen die hij heeft opgedaan tijdens zijn expedities verwerkt hij mooi in de tekst.

De plot
    13. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Het verhaal en de verwikkelingen worden goed opgebouwd en leiden, naar het einde toe, naar de apotheose. In de tussentijd zijn er voldoende, spannende verwikkelingen om de lezer bij de les te houden. Alle draadjes komen naadloos bij elkaar.
    14. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Het verhaal was voor mij niet zozeer spannend, omdat er veel verborgen zat in het verhaal. De ontwikkelingen waren bijna allemaal al snel duidelijk. (Romance tussen Rana en Tom kon niet uitblijven, Kevin de bad-guy, het doel van Ahsanullah). De spanning zat meer in hoé het verhaal zich ontwikkelt. Hoe de vulkaan tot uitbarsting gebracht gaat worden. Maar spannend was het zeker.
    15. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik zou niet weten wat er aan de plot verandert zou moeten worden en ben dus zeker tevreden.
    16. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    De personage van Tom Brandt is voor mij niet echt geloofwaardig, maar dat hoeft ook zeker niet in dit verhaal. Zijn personage maakt het wel lekker smeuïg. Of de theorie om de vulkaan tot uitbarsting te brengen geloofwaardig is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het is wel heel mooi en geloofwaardig uitgewerkt.
    17. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het verhaal loopt heel mooi naar het einde toe en ik had het, in zekere mate, wel zo aan zien komen. Dit doet voor mij zeker niets af aan de mate van spannend zijn.

Algemeen
    18. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht. Ik heb ervan genoten. Boeiend omdat het verhaal zich afspeelt op IJsland en ik de meeste dingen zó voor me kon zien. Erg interessant ook om te lezen dat de auteur weet waar hij over schrijft.
    19. Vind je de schrijfstijl van Frank van Zwol prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is heel prettig om te lezen. Veel theoretische info, mooi samengestelde zinnen, doorspekt met droge humor en lekker vlot.
    20. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben meer dan tevreden!!!!!
    21. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Absoluut ga ik dit boek aanraden en de recensie ook op andere boekensites plaatsen.
    22. Vind je Schokgolf een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Deze thriller heeft mondiale allures, doorspekt met Hollandse humor.
    23. Stel…. Frank van Zwol vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Frank zijn?
    Een spannende thriller waar duidelijk te merken is dat de auteur weet waar hij over schrijft. Mooi gelaagd en met humor geschreven. Advies; Gewoon doorgaan!!!

Dit boek
    24. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit verhaal is voor mij uniek, omdat er veel natuurbeschrijvingen zijn over de dingen die er op IJsland zijn te ontdekken. Ook uniek, omdat dit een heel aparte manier is om IS een terreurdaad te laten plegen. Wie komt er op zo’n idee?
    25. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Wanneer ik dit boek in de winkel had zien liggen, zou ik me aangetrokken voelen tot de cover en de beschrijving van het boek. Ik zou het dan zeker gelezen hebben.
    26. Vind je Schokgolf als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Schokgolf zou ik drieledig uit kunnen leggen.
    -De naam die de operatie heeft gekregen.
    -De schokgolf, zoals die plaats zal vinden door de uitbarsting van de vulkaan.
    -De schokgolf die de wereld mentaal zou krijgen door een terreurdaad van dit kaliber en die je niet snel op deze manier zou verwachten.
    27. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    De scènes worden terdege en gedetailleerd uitgewerkt, zonder dat er teveel gruwelijkheden worden beschreven.
    28. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Dit boek zou me nieuwsgierig maken, omdat het een heel aansprekende cover heeft. Prachtig en desolaat landschap met dreigende sferen door de vulkaanuitbarsting op de achtergrond. Dit boek zou ik willen voelen en lezen. Ook zou ik het gepakt hebben, omdat ik IJsland-fan ben, natuurliefhebber en houd van avonturierlijke vakanties.
    29. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Frank van Zwol mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Beste Frank,
    Ik heb genoten van dit verhaal en ben heel blij dat ik het heb kunnen lezen via deze leesclub. Het is geen verhaal van 13 in een dozijn. Het had voor mij ook veel meerwaarde dat je zelf ook zo actief hebt meegedaan in de topic “tijdens het lezen” en je zo uitgebreid antwoord hebt gegeven op de diverse vragen. Ontzettend boeiend hoe je je kennis over allerlei wetenschappelijke zaken hebt kunnen delen met ons. Dat er op de achterflap van het boek staat dat je een beroepsavonturier bent staat voor mij als een paal boven het water door het lezen van je boek, maar zeker ook door de antwoorden die je ons hebt gegeven.
    Als ik nou beloof dat ik je andere boeken ook ga lezen, wil jij dan beloven dat je hierna nog meer van deze mooie verhalen gaat schrijven????

Met vriendelijke en leesgrage groet,

Marjon

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.