Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 10: Schokgolf Schokgolf, Beoordeling

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 49

Spanning: 9 punten, omdat het verhaal veel actie heeft goed geschreven is en ijslandse Natuur en haar grillen vond ik heerlijk om te lezen

Plot: .8. punten, omdat de verhaallijnen kloppen en mooi zijn uitgewerkt.

Leesplezier: .9. punten, omdat het verhaal niet voorspelbaar is en tot het eind spannend blijft.

Schrijfstijl: .8. punten, omdat het verhaal meteen pakt en je het achterelkaar uit lees.

Originaliteit: .9. punten, omdat wetenschap en natuur een ontzettend leuk onderwep is om over te lezen.

Psychologie: .7. punten, omdat net als James Bond Tom Brandt ook alles alleen doet en alle gevaren worden overwonnen.

Eindoordeel: .8.5 punten

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

Heb mijn recensie inmiddels geplaatst bij Hebban.nl en Bol.com. Wel zo leuk voor Frank als we “ons” boek breder promoten. Aangezien de recensies op Thrillzone voor Schokgolf niet geplaatst zijn, probeer ik dat nadat de aangekondigde Thrillzone recensie is geplaatst nog een keer.

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 47

Spanning: 9 punten, omdat het boek van begin tot eind spannend is.

Plot: 8 punten, omdat het verloop van het verhaal goed opgebouwd is.

Leesplezier: 10.. punten, omdat ik ondanks de feestdagen het boek maar moeilijk weg kon leggen.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat Frank gewoon een hele goede boeiende manier van schrijven heeft.

Originaliteit: 8 punten, omdat het niet heel origineel is, er wordt veel over terrorisme geschreven, maar op deze manier is het wel heel origineel en verrassend.

Psychologie: 8 punten, omdat de gedachtegang van de terroristen erg diep gaat.

Eindoordeel: 8,5 punten

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Spanning: 9 punten, omdat de auteur de spanningsboog heel hoog wist te houden en er geen “dode” stukken waren.

Plot: 9 punten, omdat het een mooi doorlopende verhaallijn is, met aan het einde een (letterlijk) spetterende apotheose.

Leesplezier: 10 punten, omdat er geen enkel moment was dat mijn gedachten afdwaalden tijdens het lezen.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het een meeslepend verhaal is geworden. Veel informatieve gedeelten en doorspekt met droge en relativerende humor. Goede en samengestelde zinnen, die lekker vlot lezen.

Originaliteit: 9 punten, omdat het een gelaagd verhaal is, waarbij de twee lijntjes aan het einde mooi samenkomen. Een verhaal met meerdere facetten, onderzoeken op IJsland, vulkaanuitbarsting, IS.

Psychologie: 7 punten, omdat de karakters misschien iets meer uitgewerkt hadden kunnen worden. Nu was Tom Brandt de stoere good-guy vs Ahsanullah, de terrorist en bad-guy.Het personage Tom Brandt kwam toch niet volledig geloofwaardig op me over, misschien te koelbloedig, maar desalniettemin een heerlijke man om over te lezen. De beweegredenen van Ahsanullah zijn wel beschreven, maar wat algemeen.

Eindoordeel: 53/6=8.83 4.5 sterren

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

Spanning: 9 punten, omdat er volop spanning voelbaar aanwezig is. Heb regelmatig met ingehouden adem zitten lezen

Plot: 9 punten, omdat de tweeverhaallijnen elkaar voortstuwden zonder al te veel prijs te geven.

Leesplezier: 10 punten, omdat ik vanaf de openingsscene geboeid werd en het gehele boek met veel plezier heb uitgelezen

Schrijfstijl: 9 punten, omdat deze toegangkelijk,meeslepend,plezierig en vlot is.

Originaliteit: 10 punten, Door de combinatie van ervaring,het avontuur en de hoofdonderwerpen

Psychologie: 9 punten, omdat je in een denkwereld stapt van een moslimstrijder en de wereld van mensen die er tegen strijden. Je krijg van beide denkwijze een heel goed beeld.

Eindoordeel: 56 punten : 6 = 9,3

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 61

Spanning: 9 punten, omdat het verhaal in zijn geheel bijzonder spannend was, het was geen verhaal wat halverwege “indutte”.
    Plot: 8 punten omdat het verhaal gewoon goed opgebouwd was.
    Leesplezier: 9 punten, omdat ik het een boeiend boek vond, ik heb er van genoten en ben ook wat wijzer geworden.
    Schrijfstijl: 8,5 punten, ik vind het altijd prettig wanneer een schrijver de personages per hoofdstuk wisselt.
    Originaliteit: 8 punten, er zijn meer boeken die om terrorisme draaien, maar dit is voor mij het eerste boek wat in IJsland afspeelt.
    Psychologie: 8 punten, de schrijver de lezer laat kennismaken met de gedachtewereld van een terrorist.

Eindoordeel: 50,5 punten = 8,4

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 61

Net als Kareltje heb ik mijn recensie niet alleen op de thrillzone site geplaatst maar ook op andere sites, nl.; Hebban.nl, Bol.com en ECI.nl. Het boek is het dubbel en dwars waard!

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 104

Spanning: 10 punten omdat het boek vanaf het begin tot en met het einde excentriek spannend is.
    Plot: 10 punten omdat de verhaallijnen helder zijn.
    Leesplezier: 10 punten omdat ik echt helemaal in dit boek op kon gaan. Nog nooit heeft een boek zo veel indruk op me gemaakt als dit boek. Ik heb het boek als e-boek mogen lezen in deze leesclub, waarvoor mijn hartelijke dank. Ik ga de papieren versie van Schokgolf ook aanschaffen.
    Schrijfstijl: 10 punten omdat Frank van Zwol vlot, avontuurlijk en buitengewoon spannend schrijft.
    Originaliteit: 10 punten omdat ik voorheen nog nooit gelezen heb over voorbereidingen en acties van terroristen. Vooral de inzet van infrageluid om een vulkaanuitbarsting te weeg te brengen vind ik erg goed gevonden.
    Psychologie: 10 punten omdat de schrijver je mee neemt in het denken, doen en laten van een terrorist, die voor de buitenwereld overigens een redelijk normaal mens met een hoog opleidingsniveau is, een doorsnee burger waarvan je nooit zo kunnen vermoeden dat diegene radicale ideeën heeft.

Eindoordeel: 10 punten
    De allereerste keer dat ik een auteur complimenteer met een 10, het boek Schokgolf heeft me helemaal meegesleurd. Het boek Schokgolf is excentriek spannend, het prachtige IJsland wordt fantastisch beschreven en het actuele onderwerp van terreurdaden wordt goed weergegeven.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 35

Spanning: 8 punten. Boek blijft spannend van het begin tot het eind. Maar niet zo spannend dat je het echt niet weg kan leggen.
    Plot: 9 punten. Aan het eind komen toch wel wat dingen samen die ik niet echt verwacht had.
    Leesplezier: 9 punten. Een goed verhaal met een fijne schrijfstijl
    Schrijfstijl: 9 punten. Voor mij een fijne schrijfstijl, nergens omslachtig of moeilijke passages.
    Originaliteit: 9 punten. Een aanslag plegen op een manier waar ik nog nooit van gehoord heb, maar die volgens mij wel op een of andere manier uitvoerbaar zou kunnen zijn.
    Psychologie: 8 punten. Je gaat wel nadenken over het verhaal en de gedachten gaan van dit soort aanslagplegers.

Eindoordeel: 8,7 punten

Marjon
    Bijdrager

Ik heb lang gewacht met het plaatsen van mijn recensie, omdat ik las dat er problemen waren met het plaatsen ervan en er geen recensies te zien zijn in desbetreffende topic. Nu heb ik hem geplaatst en hoop dat de recensie straks wél te zien zijn. Helaas lukte het ook niet op het juiste aantal sterren aan te klikken en een tweede keer mijn recensie sturen lukte ook niet. Jammer.
    Daarom plaats ik mijn recensie ook hier nog.

Frank van Zwol – Schokgolf

Schokgolf is een verrassend goede thriller van Hollandse bodem. Het verhaal speelt zich af in de desolate natuur van IJsland. Op de cover is te lezen dat de auteur een beroepsavonturier is en alle plekken die in het boek voorkomen ook daadwerkelijk zelf heeft bezocht. Tevens is hij wildernisgids die het liefst te voet, op ski’s of per kano de wildernis en de onherbergzame gebieden van Alaska, Canada of Scandinavië intrekt. Zijn avonturen verwerkt hij in zijn thrillers.
    Het is in zijn verhalen duidelijk te merken dat de auteur veel research heeft gedaan naar allerlei wetenschappelijke onderzoeken en feiten.

Schokgolf is een prachtige combinatie van feiten en fictie, waarbij de feiten het verhaal heel geloofwaardig maken. Het verhaal bestaat uit twee draadjes die synchroon lopen in de tijd en aan het einde naadloos bij elkaar komen.

Tom Brandt, oud-marinier en fotograaf, krijgt van National Geographic de opdracht om een reportage te maken op IJsland. Daartoe daalt hij in een vulkaankrater af.
    Tijdens de afdaling raakt hij betrokken bij een ongeval en het liftbakje stort naar beneden. Er is spraken van mysterieuze trillingen en er wordt gevreesd dat er wellicht sprake is van een aardbeving of mogelijk een naderende vulkaanuitbarsting. Tom weet zichzelf in veiligheid te brengen en tracht hulp te halen voor de overige slachtoffers.

De MIVD, zijn tweede werkgever, geeft hem de opdracht om op expeditie te gaan met een internationale groep geologen, om een geheim wapen te testen. Wat volgt is een reeks bizarre tegenslagen en de vraag rijst dan ook wie er wél en wie er níet te vertrouwen is.

Tegelijkertijd is Absanullah, in opdracht van IS, bezig om een terroristische aanslag voor te bereiden, met een bereik waar het hele noordelijke halfrond de gevolgen van zal ondervinden.
    Het vliegverkeer en het klimaat zullen hierdoor ontregeld raken.
    Daar IJsland het enige NAVO-land is zonder eigen leger, is Tom Brandt degene die de aanslag zou moeten verijdelen.

Het boek eindigt met een ware apotheose waarvan de spetters de lezer bijna letterlijk om de oren vliegen.

Eindoordeel: 8.83 punten 4.5 sterren

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 35

Ook ik heb mijn recensie vanmorgen op thrillzone. nu gezet, maar ik kan hem ook niet meer terugvinden.
    Kan hem ook niet meer herplaatsen, want staat op de computer.
    Heel vervelend, want zo lijkt het of je niet alles hebt ingevuld.

Marjon
    Bijdrager

@marjon (naamgenoot),

Oh, wat jammer van de recensie, als het niet geplaatst gaat worden. :-(((
    Ik maak de recensie eerst in een Word-document, zodat ik de recensie ook kan kopiërend-plakken op andere boekensites.
    Misschien een tip voor de toekomst? ;-)))

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.