Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 40: Schijngestalten Schijngestalten, Na het lezen #2

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #8073 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 68

De plot

Plot is wel knap opgebouwd. Enzo wordt “gekneedt” voor de loopbaan van infiltrant op een bijzondere manier.
    De spanning wordt langzaam maar zeker opgebouwd. De bekering tot moslim en zijn infiltratie zijn mooi beschreven en opgebouwd.
    Ook de manier hoe het huwelijk van Enzo en Laura kapot gaat is mooi verweven in het verhaal en realistisch.
    De terroristische dreigingen zijn ook reeeël verwerkt in het verhaal.

Door de lange aanloop van het verhaal, is het soms langdradig en vele historische feiten en uitleg van geloven zorgen hier ook voor.
    Het politieke gekonkel wordt mooi weergegeven.
    Alleen of het realistisch is, dat iemand eerst bij de Vrijmetselarij gaat en vervolgens Moslim wordt?

Ik had dit einde niet helemaal zo verwacht, maar vind het wel passen en in de lijn van de verwachting.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ik had af en toe moeite met de lange theatrale zinnen die de historische feiten verhaalde. Ik werd hierdoor teveel afgeleid van het verhaal.

5. Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Ik vond de schrijfstijl in het begin niet prettig, alleen deze werd in de loop van het verhaal beter. De lange zinnen leiden mij af. Ik moest soms uiterst geconcentreerd lezen en ga het boek nu voor een 2e keer lezen.

6. Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Met de vele Vlaamse woorden erin, vond ik het wel typisch Vlaams en heb meerdere malen naar de betekenis van een woord gezocht.

7. Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn?

Geloofwaardig en actueel. Maar ik zou het niet echt een thriller noemen.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het unieke is, dat de terroristische dreigingen heel reëel zijn.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Minder lange zinnen gebruiken, zodat de interesse beter bij het verhaal blijft.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 44

1Plot
    1 Het begin is nog wat saai maar verder in her verhaal wordt het plot verder uitgebouwd. Langzaam zie je Enzo veranderen en uit zijn eigen geschapen droomwereld ontwaken. Met ernstige gevolgen van dien.

2. Structuur van het plot
    Er is eerst een lange aanloop die wel historische feiten bevat die zeker interessant zijn. Politieke standpunten komen naarvoren.
    Het verhaal is niet echt realistisch want ik zie hem niet in staat om binnen een groep van de IS te komen.

3 verwacht einde
    Ik wist niet waar het op uitdraaide, een aanslag die hij gaat plegen of stoppen met zijn werkzaamheden voor de geheime dienst.

Algemeen
    4 het boek had wel mijn volledige aandacht, had alleen het boek te snel uit.

5. De schrijfstijl werd tijdens het tweede gedeelte wat tiegankelijk. Komt ook door de personage. In het begin kon ik geen hoogte van hem krijgen.

6. Doordat er veel Vlaamse woorden gebruikt worden is de setting duidelijk in België.

7. Geloofwaardig is het boek niet helemaal, wel goed verzonnen. Een fictieve thriller.

8. Het boek is wel uniek, omdat het actueel is en er op deze manier nog niet over geschreven is.

9. Ik heb geen tips voor Staf, ik vond het een interessant en vermakelijk boek. Ik kroop in de huid van de hoofdpersoon en vroeg me steeds af. Wat zou ik doen?

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De plot
    Ik vond het plot in het begin nogal verwarrend. Ik had namelijk het idee ergens ingestapt te zijn zonder een goeie achtergrond te hebben. Door verder te lezen kreeg ik natuurlijk wel deze informatie en viel alles op zijn plaats. Uiteindelijk wel een topidee!
    Toch lijkt het plot mij niet echt realistisch. Moslim worden misschien nog wel, maar direct aan de bak om aanslagen te plegen? Zeker voor een atheïst die vrijmetselaar werd en dan pas Moslim …
    In het begin beoordeel ik het als vreemd, nadien lijkt het een beetje op slow cooking. Een zeer lange aanloop naar het uiteindelijke doel, nl. infiltreren. Ook onrealistisch, zoals hierboven reeds vermeldt.
    Ik had verwacht dat Enzo er ging van onder muizen, hij wou immers enkel een goed boek schrijven. Toch waren er op het einde een paar fijne twists nog.

Algemeen
    Ik vond het verhaal eigenlijk een ganse tijd maar gewoon voortkabbelen. Er zat niet echt vaak spanning in om mij echt te kluisteren aan het boek. Wel boeiend is hoe de auteur toch wel dingen weet, historisch gezien, over begraafplaatsen, geheime diensten, …
    5. Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Door hoe het plot was opgebouwd en de aanloop naar het uiteindelijke doel vond ik het niet altijd even makkelijk om geconcentreerd te blijven. Al vind ik het fijn dat de auteur kennis heeft van dingen.
    6. Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Door de setting, maar ook het taalgebruik zou je dit een Vlaamse thriller kunnen noemen.
    7. Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn?
    Ik zou het haast een slow cooking boek noemen, zeker geen thriller en ook niet helemaal realistisch. Wel actueel aanvoelend.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het feit dat er heel wat mensen Moslim worden en radicaliseren, aanslagen plegen, maakt dit een boek die toch eens wakker schudt en je doet nadenken over de geheime diensten in de wereld.
    9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Minder lange aanloop nemen, meer actie en spanning!

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 66

Het plot kwam voor mij niet geheel als een verrassing, dat het geen gelukkig einde zou krijgen bedoel ik. Daardoor vind ik het realistisch overkomen ten opzichte van de rest van het verhaal. De opbouw naar het plot toe werd langzaam uitgevouwen waardoor het voor mij duidelijk werd welke kant het op ging. En het tempo waarin naar het plot toegewerkt werd klopte met het langzame tempo van het volledige verhaal.

Voor mij was de eerste helft niet zo heel erg boeiend. Ik moest er echt even inkomen maar na een stuk gevorderd te zijn in het verhaal kreeg het toch grip op mij. De schrijfstijl vond ik niet geheel onprettig lezen afgezien van de spelfouten hier en daar. Het verhaal las na het voor mij stroeve begin vlot door, ook de wisseling in tijd vond ik een mooie toevoeging.
    Ik kan niet zozeer benoemen of ‘Schijngestalten’ nou een typisch Vlaamse thriller is. Uiteraard is er Vlaams taalgebruik te vinden in het boek maar niet extreem en ik stoorde mij ook niet daaraan. Wel komt natuurlijk Antwerpen in beeld tijdens het verhaal maar een Nederlandse schrijver kan net zo goed die plaats in zijn/haar verhaal gebruiken. Bovendien vind ik dit persoonlijk ook niet van belang, het gaat voor mij echt om het verhaal en plaats niet graag in afgepaste hokjes. Maar wellicht is deze vraag anders bedoelt en weerleg ik de vraag anders?
    De noemer waaronder ik dit boek zou plaatsen is zoiets als een realistisch aanvoelende thriller..?

Het boek heeft zeker wel wat specifieks, daarmee doel ik vooral op het gebruik van waargebeurde gebeurtenissen uit het verleden en de helaas nog actuele gebeurtenissen.

Mijn advies is breng meer spanning en vaart aan in je verhaal door de inleiding tot het daadwerkelijke verhaal te verkorten. Maar aan de andere kant is het vooral belangrijk dat je als schrijvers zijnde lekker je eigen ding blijft doen waar hij/zij zich goed bij voelt 😉

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 129

De plot
    Wat vind je van het plot? Dit vond ik eigenlijk het beste deel van het boek. De rest was wat traag in opbouw maar tijdens het plot heb ik vol spanning zitten lezen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Langzaam in opbouw dan word het heel spannend en het einde is enigszins verassend.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja uiteindelijk wel dat Enzo overleefd en dat het goed afloopt maar niet dat hij samen met het meisje naar Amerika zou vertrekken.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal was goed, origineel en interessant maar door de trage schrijfwijze had het niet altijd mijn volle aandacht.

Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het eerste hoofdstuk was behoorlijk lastig doorkomen maar uiteindelijk werd het steeds beter.

Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? ja zeker wel omdat er ook bepaalde typische Vlaamse uitdrukkingen in staan. Ik moest even nadenken of dat een spelfout was of een Vlaamse manier van schrijven.

Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn?
    Mooi verhaal die de aandacht wel vergt.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Er zijn wel meer verhalen met terreur als thema en zeker moslim terreur , toch had ik er nog geen gelezen waarbij er geïnfiltreerd word op deze manier. Dat vond ik wel boeiend te lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nee geen idee , misschien de intro iets spannender maken maar ik denk dat een stukje vooraf als deze bewust is gedaan voor wat achtergrond informatie.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot

Wat vind je van het plot?

Er zaten een paar dingetjes is waardoor ik aangenaam verrast werd, maar over het algemeen vond ik het een beetje ongeloofwaardig.

Ik vond het nogal vreemd, eerlijk gezegd. Ik had niet gevoel dat de eerste helft van het boek iets te maken had met het tweede. De aanloop duurde veel te lang en deed, voor mij, niet echt iets ter zake. Het tweede deel had ik liever gedetailleerder gezien.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Nee, de auteur is er goed in geslaagd om met enkele pittige details te komen aandraven. Super!

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het eerste deel vond ik te langdradig en soms wat saai. Er zaten af en toe wel kleine opflakkeringen in maar niet voldoende. Het tweede deel had mijn volledige aandacht. Ik miste wel spanning over de hele lijn.

Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Ik vind de stijl niet zo vlot lezen, mede ook door het ontbreken van komma’s. Ik vond de woordenschat hier en daar ook een beetje ouderwets.

Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Wat is typisch? Het bevat Vlaamse woorden en het speelt zich voornamelijk af in België maar de situaties kunnen zich overal voordoen.

Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn?

Ik vond het soms vrij ongeloofwaardig alhoewel ik wel geloof dat we over vele dingen niet de juiste uitleg krijgen.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het is uniek omdat we heel wat achtergrondinformatie (misschien soms teveel?) meekrijgen en dat toont aan dat de auteur veel moeite deed om dingen op te zoeken.
    Het was ook leuk om de kant van de infiltrant mee te maken. Voor mij mocht daar uitgebreider over geschreven worden.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ik miste spanning en het valt voor mij niet onder de noemer ‘thriller’. Ik hou meer van boeken met minder (droge) achtergrondinfo en wat meer actie.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 81

De plot

De plot is niet echt verrassend, maar….

de opbouw naar de plot is wel goed. Het verhaal heeft een duidelijke structuur en stukje bij beetje kom je meer te weten van de personen in het boek en hun beweegredenen.

Het einde had ik niet zien aankomen. Maar dat komt waarschijnlijk, omdat ik op een ander einde gehoopt had (arrestatie van Oezman, waardoor Enzo vrij zou zijn of zo).

Algemeen

Na de moeizame start had het steeds mijn aandacht. Ondanks de breedsprakigheid leest het boek vlot.

Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zoals al eerder gezegd, vind ik de schrijfstijl te breedsprakig. Maar het is niet moeilijk geschreven en ik had dan ook geen moeite (na het begin) om me te concentreren.

Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Omdat ik de laatste tijd veel boeken van Vlaamse schrijvers lees, valt het me amper op dat er toch wel regelmatig Vlaamse woorden en uitdrukkingen in staan.

Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn?
    Een actuele roman, maar niet echt een thriller. Veel geloofwaardige onderdelen.

Dit boek

Of het boek uniek is, weet ik niet. Er bestaan meer boeken over islamisering en terreur. Ik heb nooit boeken gelezen over infiltratie en kan dus niet zeggen of die er zijn. Als ze er zijn, zullen het waarschijnlijk factie (fictie gebaseerd op ware gebeurtenissen) zijn.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Bondiger schrijven, overtollige (voeg-)woorden weglaten, kortere zinnen. En als hij over bekende personen schrijft, objectiever zijn. Het stukje over Pim Fortuyn vond ik erg “gekleurd”. Ben niet echt een fan van Fortuyn, maar de beschrijving die gegeven werd, stond me tegen.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 100

Wat vind je van het plot? Gozd gedaan enzo is goed ingekneed
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Op het manier van het verhaal naar het einde toe
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ongeveer, had liever enzo vrij gehad
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Dat ging wel. Soms beetje minder
    Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee het is vlot geschreven
    Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja ik ben zelf een Vlaamse dus qua leesstijl ben ik dit gewoon
    Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn? Er zijn veel boeken over terreur in de wereld en qua geloofwaardig vind ik het wel goed
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Beetje wel maar een vlaamse auteur verschilt wel met een Nederlandse auteur
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Probeer meer details te geven over bekende personen ( ik weet niet echt wie Pim Fortuyn was, toen dat voorval gebeurde was ik nog jong)

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

De plot

Ik had dit plot niet helemaal zien aankomen, het is een interessant verhaal met een goed einde.

Het boek kwam traag op gang, in het begin had ik wat moeite om te blijven doorlezen, maar eens in de helft van het boek begon ik het verhaal beter te snappen en werd het spannender.

Ik had het niet helemaal verwacht, het plot is enerzijds toch verrassend

Algemeen

Het was een interessant verhaald, het had in het begin niet altijd mijn aandacht door dat ik niet goed begreep waar het verhaal naar toe ging.

De schrijfstijl was soms wel moeilijk, in het begin was het even de aandacht er goed bij houden. Eens ik daardoor was leesde het vlot weg.

Schijngestalten mag een typisch vlaamse thriller genoemd worden vind ik. Door zowel de inhoud als de schrijfwijze van het boek.

Dit boek is zowiezo acuteel, soms een beetje ongeloofwaardig, maar wel boeiend

Dit boek heeft toch iets uniek omdat het over de huidige actualiteit gaat, en toch is het niet helemaal zoals je het verwacht.

Het begin was wat moeilijk om door te komen, maar het was een boeiend verhaal.

Tamara

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 181

De plot

Het doel is dat Enzo wordt gecharterd voor spion en die rol vervuld hij in het verhaal goed. Dit zorgt ervoor dat er goed aan het plot is gewerkt. Het verhaal komt in het begin wat langzaam op gang en soms is het wel wat langdradig. Leuk gegeven is dat er nog wel wat historische feiten in het verhaal zitten verwerkt. Op een bepaald moment als hij beter in de rol van spion/infiltrant komt te zitten loopt de spanning ook wat omhoog,deze was zeker in het begin niet echt aanwezig, en is er meer te merken van de opbouw van het plot.
    Het einde heb ik niet echt zien aankomen maar als je het allemaal even rustig op zijn plaats laat vallen past dit wel degelijk goed in het verhaal.

Algemeen

Het boek heeft zeker in het begin niet geheel mijn aandacht vast weten te houden maar dit komt doordat het begin wat te langdradig was en er weinig gebeurde wat de spanning opdreef.
    Prettig aan zijn schrijfstijl vond ik dat er geschiedenis in het verhaal is verwerkt.Begrijpelijke taal gebruikt en vlot geschreven.
    Helemaal geloofwaardig is Enzo niet neergezet vanwege het feit dat hij is eerst probeerde bij de vrij metselaar te komen om vervolgens daarna tot te Islam te bekeren. Dit zette voor mij een vraagteken op wat betreft de geloofwaardigheid.

Dit boek
    Het boek heeft wel iets specifieks in zich en dat is dat er hedendaags nog steeds mensen zijn die zich radilaliseren en zich zelf opofferen. Zeer betreurings waardig maar het zet je wel weer even aan het denken.

De raad is in het begin qua opbouw/uiteen zetten van het verhaal iets korter houden met wat meer pit erin.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 100

De plot

Wat vind je van het plot? Pff, in het begin had ik erg veel moeite om in het verhaal te komen. In mijn beleving veel te veel bla bla. Maar gaandeweg werd het verhaal veel interessanter. Het gedeelte na de bekering was super! Langzamerhand werd er toegewerkt naar het plot.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Zoals gezegd, na een moeizaam begin werd er mooi toegewerkt naar een mooie finale.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Niet echt.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin had ik de neiging om niet verder te lezen. Maar als je meedoet aan de leesclub dan moet je wel. Maar ik had het er stoer mee om door het eerste gedeelte heen te komen. Ps na de bekering werd het een mooi en vlot verhaal. Wat mij betreft had het eerste gedeelte wel uit het boek gehaald mogen worden en kon er worden volstaan met de rest.
    Vind je de schrijfstijl van Staf Schoeters prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is even wennen.
    Vind je Schijngestalten een typisch Vlaamse thriller? Ja ik denk het wel. Er wordt wel gebruik gemaakt van de Vlaamse taal. Kun je je antwoord ook toelichten?
    Stel….Staf Schoeters vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Staf zijn? Actueel en spannend
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Veel informatie.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Staf Schoeters mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik zou direct zijn begonnen met de Islamisering en de infiltratie. Dan is het een mooi en spannend verhaal. Ik zou zeggen zorg wat minder voor info en wat meer actie!

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 130

Fase 2:
    De plot
    Ik had wel verwacht dat Enzo het zou overleven maar niet dat hij er bewust een einde aan zou maken. Hoe moeilijk moet het zijn om uiteindelijk toch iemand dood te schieten omdat jij anders de volgende bent. Het is doodeng in welk nest hij terecht komt en zich maar moet zien te handhaven. Waar is hij aan begonnen!

Goed gedaan maar niet heel verrassend. De spanning kwam pas vrij laat in het boek.

Niet dat hij er bewust een einde aan zou maken.
    Algemeen

Ja was boeiend, maar had iets meer spanning, actie verwacht. Wel mooi hoe hij Enzo heeft neergezet

Bij Vlaams is toch de zinsconstructie iets anders zodat je het soms nog een keer leest maar het went wel. Verder is het wel begrijpelijk geschreven

Het taalgebruik dan

Actuele intrigeroman die behoorlijk geloofwaardig is
    Dit boek

Voor mij was het uniek vanwege de actualiteit en daarnaast heeft de schrijver diverse kennis van feiten en hij maakt gebruik van woorden die de meestal in de vergetelheid raken door de schrijfstijl van het genre van de “nieuwe” schrijvers. Mooie zinnen! Voorts is kennis van geschiedenis, een bron die eigenlijk iedereen zou moeten beheersen, waardoor misschien bepaalde gebeurtenissen in een ander daglicht komen te staan en men anders zou kunnen gaan handelen nu je die kennis hebt, of tegenwoordig makkelijker toegang tot die kennis kan krijgen.. De altijd weer terugkomende golfbeweging die je ziet bv in de privatisering etc.

Ga absoluut door.! En als het een thriller is iets meer spanning al in het begin aanbrengen

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 147

De plot
    De plot is goed opgebouwd. Ik moest een beetje wennen aan de tijdsindeling, met de flashbacks en flashforwards. In eerste instantie kon ik dat niet goed allemaal thuisbrengen wanneer wat had plaatsgevonden.
    Je wordt als lezer goed meegenomen in de draaikolk waar Enzo in terecht is gekomen. Alles rondom hem wordt uitgevaagd behalve de doelstelling om te infiltreren. Je voelt de spanning waar hij mee te maken heeft, dat is eerder een constante psychische stress dan echte actie. Al werkt het boek wel naar steeds meer fysieke dreiging (voor Enzo) toe.
    Je leert eerst Enzo en zijn omgeving kennen, die wordt vervolgens weggevaagd en dan blijft de strijd over die Enzo voert om het er levend vanaf te brengen. Ook de ‘teasers’ vooraan in het boek zorgen ervoor dat je als lezer nieuwsgierig gemaakt wordt en graag wil doorlezen.
    Ik had dit einde niet zien aankomen. Ik moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben over het einde, het blijft maar de vraag wat daar precies is gebeurd in Maine, en ik hou nooit zo van een ‘open’ einde.

Algemeen
    Nadat ik de schrijfstijl eigen had gemaakt kon ik vlot doorlezen en had het verhaal steeds mijn volle aandacht. Ik ben tussendoor gestopt maar dat was door de deadline van een ander boek en ik had ook weer echt zin om in dit boek verder te lezen!
    De schrijfstijl is wel van die aard dat je geconcentreerd moet lezen! Er staat ook erg veel informatie in die voor de lezer ook wel belangrijk is om goed op te nemen en om het verhaal ten volle te kunnen begrijpen.
    Ik vind dit geen typisch Vlaamse thriller! Het is een boek met een internationaal tintje. Maar ik vind het wel logisch dat het verhaal zich in België afspeelt rondom de IS-cellen.
    Actueel, politiek

Dit boek
    Ik heb niet eerder een vergelijkbaar boek gelezen. Voornamelijk de schrijfstijl is anders, en dit in combinatie met de actuele problematiek.
    Ik denk niet dat ik iemand als Staf Schoeters advies kan geven en ga me daar dan ook niet aan wagen! Ik heb genoten van het boek en wil hem complimenteren met het schrijven ervan!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.