Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 40: Schijngestalten Schijngestalten, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #8071 |

Vragen ThrillZone leesclub Schijngestalten 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 66

Voor mijn gevoel is het alleen Enzo die behoorlijk evalueert. Dit komt door de geheimen opdrachten die hij moet vervullen, daarin altijd een dubbelrol spelen en het brengt zijn eigenheid en gevoelens in gevaar/verwarring. Uiteindelijk gaat zijn geweten aan hem knagen en vervalt zijn egoïsme, wat hij voordien altijd wel had en ook nodig had in zijn werk.
    Ik heb geen favoriet personage ontdekt in dit boek, vooral omdat het verhaal ansich mij minder aanspreekt. Wel vind ik Hermans het meest aansprekende karakter, door zijn rustige voorkomen en intelligentie. Ik zou hem een nog grotere rol willen zien spelen in het verhaal dat is het enige wat ik misschien zou veranderen. Meer informatie over Hermans zijn achtergrond etc.

De schrijfstijl is passend bij het verhaal. Wel jammer vond ik de spelfouten maar dit koppel ik sowieso los van het daadwerkelijke verhaal. De vele geschiedkundige gebeurtenissen vond ik een leuke toevoeging en hierdoor werd het verhaal in een realistische vorm gegoten.
    Eerlijk gezegd ben ik door dit boek niet nieuwsgierig geraakt naar andere werk van Staf Schoeters, dit is puur smaak gebonden.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 68

Enzo verandert behoorlijk. In het begin is hij een fantast en weet alles mooi te praten. Hij laat zijn geweten echter wel spreken, zodra hij dit noodzakelijk acht. Helemaal als hij niet langer met zichzelf in het reine kan komen.
    Laura verandert minder, maar kiest voor zichzelf, wat je eigenlijk aan het begin van het verhaal aan ziet komen.
    Ik heb niet echt een favoriet personage.
    Ik had het wel sympathiek gevonden, als het uiteindelijk voor Enzo goed afgelopen was en hij verder kon gaan met zijn leven op een normale manier. Maar, dit was ook wel een beetje in de lijn van de verwachting. Hij was zichzelf compleet kwijt.
    De schrijfstijl past wel bij het verhaal, alleen de hele lange theatrale zinnen hoefden voor mij niet zo en maakten het af en toe lastig te lezen. Moest soms bepaalde zinnen 2x lezen.
    Als zijn andere boeken dezelfde stijl hebben lokt me dit niet aan. Maar, ik ga wel kijken naar de andere boeken.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 44

Karakters
    Enzo verandert het meest, van fantast wordt hij een spion van de geheime dienst en doet hij zijn gevaarlijk werk naar omstandigheden erg goed. Hij infiltreert zelfs bij de IS.
    De rol van Frank en Sue was omstreden.

Auteur
    Ik heb geen favoriet personage, vooral omdat ik vind dat Enzo zich teveel laat sturen en niet stopt als het nig kan.
    Ik zou aan zijn rol dus wel wat veranderen, meer tegengas geven bij de opdrachten omdat hij gevaarlijk werk moet doen.
    Zijn schrijfstijl is me niet als hinderlijk opgevallen.
    Ik denk wel dat ik nog eens een boek van Staf Soeters ga lezen.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 100

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja. Je leert ze beter kennen in het verhaal
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Enzo mysterieuze man die bij de speciale dienst werkt. Hij veranderd serieus in het verhaal
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Niet direct
    De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het speelt in Vlaanderen af dus wat vlaams er tussen is leuk
    Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ja hoor, eens bezien dat het in de bib te verkrijgen zijn

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De karakters
    Ze evolueren wel, zeker Enzo, maar ergens had je al de evolutie gehad in het begin van het boek en lees je nadien eigenlijk, door terug te keren in de tijd, het omgekeerde. Laura ondergaat hetzelfde patroon, maar de andere zijn te vluchtig om eigenlijk goed te leren kennen en dus een echte evolutie mee te maken.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet meteen een favoriet personage, al had ik graag wat meer te weten gekomen van Enzo’s liason bij de geheime dienst.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Zie hierboven. Van de ene wat meer info, van andere dan misschien wat minder …

De auteurs
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl an sich was niet zo mijn ding, veel gebruik van zegswijzen. Ook fouten, geen goed gebruik van leestekens en naamsverwisselingen zorgden er voor dat het moeizaam las.
    5. Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik ben blij dat ik via deze weg eens kon kennismaken met een voor mij onbekende auteur, maar ik weet niet of ik nog een boek zal lezen van Staf … Puur smaakgebonden!

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja karakters evalueren altijd natuurlijk alleen is het de vraag heb je het gevoel dat je genoeg van ze ziet. van enzo zeer zeker wel alhoewel ik hem af en toe een beetje een flapdrol vind in zijn keuzes. Laura minder maar vind ik ook wel een interessant karakter.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik moet de naam even nazoeken , namen ben ik altijd snel kwijt maar de zus van de moslim broeder die kritisch is en waar later ook van blijkt dat ze inlichtingen doorgeeft. Ik vind haar een bijzonder krachtige vrouw in de moslim wereld. later gaat ze samen met enzo naar Amerika.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik had dus meer van haar willen zien, misschien ook een deel vanuit haar karakter geschreven.

De auteurs
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? het begin had ik het een beetje moeilijk mee en daar dacht ik echt oef dit word lastig doorkomen. maar het zal nodig zijn geweest voor de beeldvorming veronderstel ik. Eenmaal in het verhaal was het prima.

Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?

Ik weet het niet , ik moet wel een beetje aan de schrijfstijl wennen en dat heeft meer te maken met het eerste hoofdstuk dus. Het verhaal op zich was spannend origineel en interessant maar de opbouw vond ik best traag.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Nee, ik zie niet echt evolutie. Zoals ze in het begin zijn neergezet, zo zijn ze ook nog steeds op het eind van het verhaal. Enzo springt natuurlijk het meest in het oog. Verandert hij? In de zin dat hij een andere kant kiest, ja, op die manier wel. Maar eigenlijk is het altijd al een deel geweest van zijn karakter om te bedriegen en zijn eigen voordeel te zoeken.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Ik vind niemand echt sympathiek. Ze spelen allemaal een rol om er beter van te worden, ook als ze voor die rol een volledige ommekeer moeten maken.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?</str

Ik vind Oezman niet sterk genoeg. Als leider moet hij veel meedogenlozer zijn. Ik snap niet dat hij zijn vertrouwen schenkt aan Enzo, die tenslotte nog niets bewezen voor het geloof.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ik vond de stijl nogal zwaar soms. Ook de aaneenrijging van spreekwoorden in de proloog was niet zo geslaagd. Ik heb niets tegen het gebruik van andere talen als het in de context past, maar waarom Engelse en Duitse uitdrukkingen gebruiken als we in onze eigen taal er ruim voldoende woorden voor hebben? Er moet ook rekening mee gehouden worden dat niet elke lezer vb weet wat een ‘watering hole’ is.

Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?

Nee, dat denk ik niet. Als dit de stijl is van de auteur, die ik respecteer, dan zijn zijn werken niet voor mij weggelegd. Sorry.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 100

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? De enige die evolueert is in mijn ogen Enzo.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Nee ik heb bij dit verhaal geen favorieten.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou het niet weten.

De Auteur

Ik had moeite om in dit verhaal te komen. Dus dit is niet helemaal mijn schrijfstijl. Hij schrijft wel begrijpelijk en grappig Belgisch.
    Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ik was niet erg enthousiast over dit boek. Maar je moet mensen altijd een tweede kans geven… Dus ik denk dat ik nog wel eentje ga proberen.

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters

Ik zou zeggen dat Enzo degene is die het meeste evolueert, in het begin van het verhaal had ik een heel ander beeld van het personage.

Niet echt een favoriete personage.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ik stoorde me soms aan Enzo zijn uitlatingen, maar die passen dan weer wel goed in het verhaal.

De auteurs

De schrijfstijl is goed, eens je wat verder in het boek bent. In het begin is het even aanpassen. Het verhaal wordt zo vertelt dat je je er een perfect beeld van kan vormen.

Dit boek sprak me aan omdat het een acutele thriller is, en verband heeft met de terreur dreiging waar we in deze tijd mee moeten leven.

Tamara

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 81

De karakters

Alleen de persoon Enzo evolueert gedurende het verhaal. Door alles wat hij te doen krijgt, moet hij volgens mij wel veranderen. Aan het eind is nog een ontwikkeling bij Hermans als hij de geheime dienst verlaat.

IK heb niet echt een favoriete personage, al spreekt Sari Omar me wel aan. Zij is in haar dubbelspel wel steeds sympathiek. Zij weet wat ze wel kan doen en wat niet om niet in haar dubbelspel ontmaskerd te worden.

Veranderen niet, maar Hermans zou wat mij betreft wel wat mer uitgediept kunnen worden. Zijn persoon blijft wat vaag, ook al speelt hij een grote rol.

De auteurs

In het begin had ik erg veel moeite mijn aandacht bij het verhaal te houden, het was allemaal een beetje vaag. Daarna ging het beter, maar de taal is soms wat breedsprakig. Persoonlijk houd ik meer van bondig taalgebruik. Daarnaast is het aantal grammaticale foute (vooral vergeten komma’s) wel erg groot. Dat werkt storend.

Nee, dat denk ik niet. Er zijn erg veel boeken die ik nog wil lezen en daar geef ik toch de voorkeur aan.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 181

De karakters

De meeste karakters die het pad kruisen van Enzo groeien niet echt in hun rol maar staan in balans met de rol die ze hebben toebedeeld gekregen in dit verhaal.
    Enzo daarentegen maakt wel een groei door van een doodgewone journalist die er niet al te rooskleurig voor staat in zijn leven tot een spion een rol die hem zeker in het begin bevalt maar later meer en meer tegen gaat staan.
    Laura staat stil in het verhaal maar is wel een pittige tante die de discussies tussen hen uitlokt en daar blijft het eigenlijk wel bij.

De auteurs
    De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Het begin had voor mij wel wat meer spanning kunnen gebruiken maar zeker wel interessant van wat er gebeurd en waar dit allemaal naar toe leidt.
    Ik heb het als een leuke kennismaking ervaren maar zijn eerdere boeken zal ik geloof ik niet direct gaan aanschaffen maar zijn volgend boek als het mijn pad zal kruisen wel gaan lezen.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 130

De karakters
    Ik vond de personen Enzo en zijn exvrouw al krachtige personen en zijn dat gebleven, al merkte je dat Enzo steeds meer moeite kreeg met zijn opdracht en geheim maar wel vol hield. De flair die Enzo had heeft hij behouden.

Er wordt vooral vanuit Enzo geschreven zodat je met hem meedenkt. Al denk ik dat Hermans het ook niet makkelijk heeft in zijn netelige positie al krijgen we niet veel van zijn gevoelens mee..

Nee, hoogstens iets meer over de netelige positie van Hermans en hoe hij dat ervaart en iets meer over de achtergrond van Frank. Hoe Omar tegen Enzo aankijkt krijgen we overigens ook niet mee, maar echt missen doe je het niet. Misschien toch meer hoe moeilijk het is je om te scholen tot een moslim wat je allemaal moet doen en de fouten die je maakt.De vrijmetselarij kostte hem ook aardig wat tijd maar wat moest hij nou precies daarvoor doen.
    De auteurs

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Prettig geschreven met divers woordgebruik en informatie

5. Schijngestalten is een van de ruim 27 boeken die door Staf Schoeters zijn geschreven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Jazeker als het soort thrillers of intriges zijn

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 147

De karakters
    Ik had het gevoel dat er veel evolutie zat in de personages van het boek. In ieder geval dezelfde evolutie als mensen in het dagelijkse leven doormaken. Er zijn natuurlijk ook personages die eerder ‘flat’ zijn in dit verhaal maar ik heb het gevoel dat bv. extremisten altijd minder evolutie lijken door te maken voor mensen van buitenaf.
    Enzo maakt natuurlijk de meeste evolutie door. Hij zweert zijn oude, vertrouwde leven af. Ik denk wel dat de evolutie niet ten goede is. Hij wordt eenzaam en angstig, achterdochtig. Soms is teveel weten van wat er allemaal achter de schermen gebeurt helemaal niet zo goed voor je…
    Ik vind ook dat Hermans wel evolueert. Hij is een nevenpersonage die toch mede het verhaal draagt. In mijn ogen raakt hij toch verbonden met Enzo en wil hij er voor zorgen dat Enzo niks overkomt. Terwijl dat in eerste instantie niet zijn doelstelling was….Dan moest alles wijken voor ‘het grotere doel’.
    Enzo is natuurlijk het hoofdpersonage en die leer je het beste kennen. Maar ik voelde me zelf meer aangetrokken tot Hermans. Ik was altijd benieuwd wanneer hij weer zou opduiken. Die scenes hadden ook iets ludiek over zich. De interactie tussen de twee personages (Hermans- Enzo) geeft een soort spanning af waar ik wel van hou. Met het verschijnen van Hermans kreeg het verhaal ook telkens een andere wending, dat waren naar mijn gevoel de sleutelmomenten van het boek.
    Ik zou niet iets veranderen aan een bepaald personage maar ik zou Omar en zijn nicht Sari een grotere rol willen toebedelen.

De auteurs
    Dat vind ik een heel moeilijke vraag. Ik moest heel erg wennen aan de schrijfstijl. Het heeft een twintigtal pagina’s geduurd voor ik er me er op kon concentreren. Eigenlijk vind ik de schrijfstijl meer bij literatuur passen, maar omdat er zo consistent mee omgesprongen wordt blijft het boek wel de hele tijd in dezelfde sfeer en heb je het als lezer niet meer door na een tijdje. Het leest niet erg vlot, zeker niet in het begin, maar toch miste ik de vaart niet. De schrijfstijl past wel goed bij het geladen onderwerp. Conclusie, eigenlijk vind ik het niet bij het soort verhaal passen maar in dit geval komt de auteur er mee weg.
    Als er een nieuw boek uitkomt dan ga ik wel een poging wagen denk ik. Ik ga zijn eerdere werk niet lezen. Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik aan deze leesclub heb deelgenomen want anders had ik dit boek nooit opgepakt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.