Home Forums Leesclub 48: Puta Puta, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9402 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Puta een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

maryam
    Bijdrager
    Post count: 126

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Beetje ver gezocht, waardoor het voor mij niet geloofwaardig is. Te veel toevalligheden.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Op zich wordt er in het verhaal wel naar een plot toegewerkt en pas op het einde krijg je het totaalplaatje.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Niet dat Wolf/Puta ook nog eens de geliefde van Rani haar collega/vriendin is.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal las wel lekker vlot, maar omdat ik van mening ben dat je of een psychopaat bent die niet logisch na kan denken of een berekende moordenaar, klopte voor mijn gevoel sommige dingen niet. Een psychopaat gaat niet uitgebreid contact zoeken via datingsites en bedenkt niet om spullen en aanwijzingen achter te laten bij Manon. Hierdoor werd ik soms toch afgeleid tijdens het lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is vlot en door de korte hoofdstukken leest het makkelijk.
    Vind je Puta een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Er komen Vlaamse uitdrukkingen en woorden in voor, maar of het dan ook een Vlaamse thriller is dat weet ik niet. Ik lees vaak Scandinavische thrillers en die zijn qua opzet en spanning wel anders.
    Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn?
    Te bedacht, waardoor niet geloofwaardig.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Voor mij is dit geen uniek verhaal.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Misschien iets minder “toevalligheden” nu speelt alles zich af in een klein kringetje mensen.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 42

Ik vind het een goed opgebouwd plot, fijn ook nog een stukje epiloog.

Uiteindelijk begint het plot al aan het begin, krijg je steeds meer stukjes informatie en aan het einde loopt het dan nog een beetje anders dan je dacht. Sterre houd erg de vaart erin en net als je denk we zijn er dan gebeurd er nog weer wat. De epiloog is wel fijn om helemaal uit de doeken te doen, waarom iemand is geworden zoals Wolf.

Tuurlijk weet je wel wie het gedaan heeft enzo, maar het bleef maar door gaan en uiteindelijk hoop je altijd wel op een “happy” end.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Van het begin tot het einde alle aandacht!

Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is een prettige schrijfstijl, niet moeilijk, korte hoofdstukken houd ook de vaart erin.

Vind je Puta een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Tuurlijk door wat uitdrukkingen en de plaatsnamen, is het Vlaams, maar of dit nou tipisch Vlaams is aan deze thriller weet ik niet. Zouden Vlaamse thrillerschrijfer(sters) een ander soort boek schrijven………….

Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn? Spannend, meelevend, goed plot!

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind dit boek niet direcht heel specifieks hebben, maar omdat er meer delen zijn spreekt het me erg aan.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee alleen misschien……………ga zo door.

Biek
    Bijdrager
    Post count: 10

Plot:
    1/3 De plot was voor mij iets te voorspelbaar, ik zal al snel op het goede spoor.
    dit heeft er denk ik wel mee te maken dat ik ontzettend veel thrillers lees en daardoor al snel een bepaalde richting op ga denken.
    Algemeen:
    4/7 Ik houd enorm van de schrijfstijl van Sterre, de omgeving en uitdrukkingen maken het echt een Vlaamse thriller.
    Het boek is zeker boeiend en nodigt enorm uit tot doorlezen, het leest gemakkelijk, vooral het tot leven komen van de hoofdpersonen geven het verhaal een extra boost. dat het plot voor mij enigsinds voorspelbaar was maakte het lezen zeker niet minder boeiend. ik geniet er gewoon van om in het leven van Rani Diaz mee te kijken.
    als Sterre mij vraagt wat voor een thriller het is dan zou ik antwoorden: een spannend, soms gruwelijk boek met vooral veel diepgang voor de hoofdpersonen.
    8/9 Ik vind Sterre Carron toch wel unieke boeken schrijven, het is een gave om personen op deze manier tot leven te laten komen.
    mijn advies aan Sterre is: “ga zo door”, je bezorgt me elke keer opnieuw een aantal heerlijke uren leesgenot.
    8/10

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 54

1. Wat vind je van het plot?Voorspelbaar.
    Ik vond het plot niet altijd geloofwaardig.. Het lijkt alsof Wolf en Fien samenwonen, maar dit komt er niet echt uit. Ik vond de handelswijze van Fien niet geloofwaardig als politieagent in de hut bij haar ontsnapping.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Vanaf het begin is er spanning en deze wordt naar het einde opgevoerd. Je gaat Puta steeds meer begrijpen en ziet uiteindelijk dat Wolf ziek is en helemaal in het karakter van Puta is opgegaan en dat dit de boventoon bij hem gaat voeren.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit einde niet verwacht. Het was wel bijzonder om er op het einde achter te komen, dat Puta en Wolf dezelfde persoon zijn.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het een boeiend verhaal en het had steeds mijn volle aandacht. Ik heb Puta zelfs 2x gelezen!

5. Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Sterre Carron is prettig en heerlijk ontspannend. Je wilt steeds verder lezen. Door de korte hoofdstukken leest het vlot.

6. Vind je Puta een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het vindt zich plaats in Mechelen en dat is Vlaams. Af en toe wat Belgische woorden./

7. Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn? Menselijk. Deels geloofwaardig.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Moeilijk te zeggen, er zijn zoveel boeken.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe research als je schrijft over een batterij uit een iphone halen. Dit kan namelijk niet.
    Vooral zo doorgaan, was heerlijk om te lezen.
    Beoordeling 8/10

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot

Vrij ongeloofwaardig. Na alle verwondingen die Fien al opliep, lijkt het wel of ze wonderwoman is omdat ze er nog in slaagt haar achtervolger te overmeesteren.

Ik vond het niet zo goed opgebouwd. Er zat niet zo een vloeiende lijn in als in de andere delen.

Nee, omdat het volgens mij niet mogelijk is in het echte leven. Ik snap ook niet dat Rani en Bert gaan slapen terwijl hun collega met een moordenaar opgescheept zit. Ok, het was donker maar wordt er dan geen gebruik gemaakt van warmtecamera’s? En waarom pas om 9 uur beginnen zoeken? In het voorjaar is het toch vroeger licht?

Algemeen

Boeiend ja, omdat ik wou weten wat de dader dreef en waarom hij nu pas wraak nam. Ik moest wel vaak terugbladeren omdat ik het gevoel had dat er dingen niet overeenkwamen. Dat was wel enerverend, vooral omdat er inderdaad inhoudelijke fouten waren.

Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl is vlot, maar wat mij ook altijd aantrok waren die grappige conversaties tussen Rani en Bert, die ik nu miste en ik vond in de vorige delen dat de dader altijd emotioneler werd voorgesteld. Ik vond alles nogal koel. De emoties stonden misschien wel op papier, maar ze grepen mij niet.

Typisch Vlaams ja en nee. Er staan wel Vlaamse uitdrukkingen in maar ook Nederlandse. Het is dus een mix. Ik zie mezelf de woorden ‘negorij’ of ‘schabouwelijk’ niet gebruiken.

Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn?

Met veel pijn in het hart moet ik zeggen dat ik deze weinig spannend en vrij ongeloofwaardig vond. Naar mijn gevoel werden er soms zaken bij gesleurd om iets te bewijzen of een connectie te maken en die vielen een beetje uit de lucht. Teveel toevalligheden halen de kwaliteit naar beneden. De vorige 8 delen vond ik nagenoeg kloppen als een bus. Deze leek meer op een gatenkaas.

Dit boek

Uniek vond ik het niet. De emoties die anders van de bladzijden spatten en de originele manieren van moorden die de boeken uniek maken, waren er niet.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Een verhaal dat klopt, is zo belangrijk. Dat maakt of kraakt een boek, zeker in het thrillergenre. Wat moet ik dan zeggen? Iemand laten meelezen met oog voor details?

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 44

De plot
    Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het plot hangt van de toevalligheden aan elkaar. Een voorbeeld hiervan is de blonde haar die Rani vindt bij Fien en die de verdenking op Wolf richt. Natuurlijk was het wel al duidelijk dat er een verband was met de dood van zijn schoonouders. En als dat de enige toevalligheid cq was dan zou het meevallen. Maar er zijn meer dingen die vergezocht lijken. Het verhaal begint met Manon. Deze wordt door Puta verdacht gemaakt en betrokken bij de moord. Dat is eigenlijk heel vreemd. Want er is geen reden waarom Puta iets tegen haar zou kunnen hebben. ( ik ben het in ieder geval niet tegengekomen). Het risico dat Puta daardoor loopt is flink groot. En ze is nog aan het begin van haar moord-kruistocht.
    Het einde was ook een beetje vreemd. Ten eerste houdt men op met het zoeken naar Fien die in de bossen zit en wel tot negen uur de volgende dag. ( ze kunnen dat dus blijkbaar gewoon loslaten en leggen zich erbij neer) Hoewel het al veel eerder licht is zoals een van mijn medelezers al heeft opgemerkt. En het leven van Fien ook nog op het spel staat. Ik wil daaraan toevoegen dat ik het vreemd vindt dat er gewacht wordt op een helikopter die alleen kan zien wat er zich op de weg bevindt. Als Fien nog in het struikgewas had gelegen had je niets aan die helikopter gehad. En waarom dan niet gezocht met honden? Fien kon niet goed lopen. Als zij op de vlucht was voor Wolf had zij niet ver kunnen geraken. Speurhonden zouden haar ook in het donker kunnen vinden. ( alleen wordt het voor mensen dan weer lastiger omdat wij niet in het donker kunnen zien).
    En als Wolf haar in de auto ontvoerd had waren ze al ver weg geweest. Ik vond het een beetje ongeloofwaardig. En dan de epiloog. Deze voegt volgens mij niets toe. Het schept alleen maar verwarring over de staat waarin Puta/ Wolf verkeerde toen ze/hij jonger was.
    De ontknoping heb ik niet vanaf het begin aan zien komen. Pas na de vondst van de blonde haar had ik het door. De rest was wel te verwachten.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Doordat de schrijfster veel aandacht besteed aan het huiselijke leven van Rani blijft het verhaal boeien. Ook al is de plot soms nogal vergezocht.
    5. Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is makkelijk te lezen. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt. De Vlaamse uitdrukkingen vind ik wel leuk. De betekenis is meestal uit de context op te maken. Alleen het woord pandoering moest ik opzoeken.
    6. Vind je Puta een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik zou niet weten wat de kenmerken van Vlaamse thrillers zijn. Het is evenwel duidelijk dat het verhaal zich afspeelt in België, dat Rani en haar team zich in het Vlaamse Mechelen bevinden, dat ze een uitstapje maken naar Wallonië (wat zo beschreven is dat het Rani overkomt als he buitenland met een vreemde taal die ze niet goed beheerst) en dat de schrijfster soms een Vlaamse uitdrukking gebruikt.
    7. Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn?
    Ik zou het omschrijven een Feel Good Detective Roman omdat het niet erg geloofwaardig is maar wel veel aandacht heeft voor de emotionele gevoelens van de personages. En omdat Rani in het roman gedeelte de hoofdrolspeler is. Het misdaadelement lijkt daaraan ondergeschikt.
    Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het wel uniek door de aandacht voor de emoties en emotionele ontwikkeling van de hoofdpersoon. En ook leuk is de beschrijving van de onderlinge gehechtheid van het onderzoeksteam.
    9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Hou de emotionele ontwikkeling erin. Maak de acties wat geloofwaardiger. Dan word je doelgroep groter

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 38

NA HET LEZEN 2

plot :

ik vind de plot totaal verrassend, ik had het niet zien aankomen.  Maar zo moet dan ook een goede thriller zijn.  Tijdens het hele verhaal heb ik mee zitten denken met Rani en haar ploeg, en toch komt er dan een andere beschrijving uit de bus !  Leuk!

algemeen :

buiten dat ik in het begin wat moeite had om geconcentreerd verder te lezen, had dit boek steeds mijn volle aandacht.  De schrijfstijl is aangenaam en heel begrijpelijk geschreven.  Uiteraard is dit een typisch Vlaams boek omwille van de plaatsnamen, maar echt geen typisch Vlaamse thriller.  Dit kan overal ter wereld gebeuren.  

Dissociatieve identiteitsstoornis  is een reëel ziektebeeld wat het boek heel geloofwaardig maakt.

dit boek : 

Ik kan niet zeggen dat dit een uniek boek is in zijn soort.  Er zullen vast nog wel meer boeken bestaan die deze problematiek in een thriller omvatten, zoals er ook wel meerdere films over bestaan.  Maar of dat daarom minderwaardig is denk ik niet.

advies :

Niet stoppen met schrijven!!!  Je hebt er een fan bij.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 54

De plot

Ik vind het plot goed opgebouwd, als lezer kom je pas gaandeweg meer te weten over Puta.
    Je hebt wel al snel door dat er een link is tussen de 2 eerste moorden. En het einde was natuurlijk wel spannend, al heb ik wat moeite met het feit dat Fien aan haar lot wordt overgelaten als ze in dat bos is. Ik verwachtte toch dat Rani zelf dat bos in ging gaan om Fien te zoeken

De spanning begon van bij het begin, en het plot werd daarna op dezelfde weg doorgezet. Dus qua structuur vond ik het best wel oké.

Ik had wel verwacht dat Wolf er iets mee te maken ging hebben, dus ben ik op dat vlak niet verbaasd. Al geloofde ik wel lang dat we naar een vrouwelijke dader moesten zoeken. De ontknoping op zich vond ik dan wel verrassend, alsook het verhaal rond Wolf/Puta.

Algemeen

Ik vond het wel boeiend, de spanning werd gedurende het verhaal goed behouden.

Sterre schrijft op een aangename manier, waardoor het boek erg vlot leest. Geen moeilijke woorden ofzo.

Gezien het zich hoofdzakelijk in Mechelen afspeelt vind ik het wel een Vlaamse thriller. Al weet ik niet zo goed wat de kenmerken zijn van Vlaamse thrillers.

Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn?
    Spannend, deels geloofwaardig, mooi uitgewerkte personages

Dit boek

Ik vond het idee achter de persoonlijkheidsstoornis wel goed, en dan vooral ook het goede uitschrijven daarvan. Je kreeg als lezer een goed zicht op hoe Wolf/Puta zich gedroeg.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sterre Carron mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijven verder schrijven zoals je doet!

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 70

Het plot is goed opgebouwd, je komt steeds meer te weten, maar toch nog niet alles.
    Zoals velen hiervoor al noemden, waren er wel wat zaken die al te toevallig lijken, zoals inderdaad de haar die Rani vindt in het huis van Fien. Dit einde als in “deze dader” had ik niet zien aankomen. Ik had wel soms mijn twijfels bij Wolf, maar niet verwacht dat hij Puta zou zijn, ook zeker niet aan zien komen dat de dader geen echte vrouw zou zijn!
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht, het is lekker vlot geschreven en het leest super snel door de korte hoofdstukken. De schrijfstijl van Sterre bevalt mij prima, geen ingewikkelde schrijftaal, geen noodzaak tot opperste concentratie
    Voor mijn gevoel zou Puta zich ook elders kunnen afspelen, dus wat mij betreft geen typische Vlaamse thriller, maar wel duidelijk door een Vlaming geschreven
    Spannend verhaal met oog voor de beweegredenen van de dader
    Misschien geen uniek boek, maar zeker wel het lezen waard, dus ga zo door Sterre! (en dan ga ik ff lekker terug naar het begin en dan ga ik ook door met lezen van boeken van Sterre Carron :))

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 35

De plot

Het plot was voor mij iets te doorzichtelijk.
    Ik kon al voorspellen wat er zou gebeuren, zeker nadat Rani een blonde haar vind bij Fien.
    Een klein beetje teleurgesteld in het plot.
    De epiloog beschrijft dan weer wel goed hoe Wolf komt tot een dissociatieve stoornis.
    Opmerkelijk is dat de dader bij mij nadien toch een stuk ‘medeleven’ heeft gekregen.

De structuur van het plot was door alle toevalligheden net iets te simpel.
    Sterre probeert wel om er de spanning in te houden doch hier slaagt ze voor mij niet in.

Het einde had ik zoals reeds bij vorige vragen, al voorspeld.
    En ook een beetje verwacht: wie zou verwachten dat Fien zou sterven, niemand toch?

Algemeen

Zoals steeds blijven de verhalen van Sterre mijn volle aandacht hebben.
    Ze neer leggen om toch nog wat te slapen is zeer moeilijk, zeker omdat je denkt ‘ach, volgend hoofdstuk is toch ook niet lang’. Sterre weet op het juiste moment een twist in het verhaal te verwerken, waardoor je steeds weer op het verkeerde been wordt gezet.

De boeken lezen als een trein. Opvallend was dat ze in dit boek toch wel meer ‘Nederlandse – hollandse’ woorden gebruikt dan in andere boeken.
    Het is in zeer begrijpelijke taal geschreven en leest dus zeer vlot.
    Bij elk boek groeit Sterre, ze legt de lat steeds hoger.

Gezien ik Belg ben, vond ik net meer opvallend dat Sterre dit keer meer Hollandse woorden gebruikte.
    Dit ben ik niet gewoon van haar.
    Als ik een boek van een hollandse schrijver lees, moet ik vaak woorden opzoeken.
    Dit zal dus wel een typisch Vlaamse thriller zijn.
    Enkel Sterre, in de gevangenis van de Liersesteenweg, worden geen vrouwen opgesloten.

Spannend boek, vlot leesbaar, realistisch maar soms ver gezocht, huiveringwekkend, aangrijpend owv de dissociatieve stoornis, subtiele manier spelen met woorden

Het was een geweldig idee om mensen via deze thriller een duidelijk beeld weer te geven een meervoudige persoonlijkheidsstoornis.
    Sterre is Sterre! Geef maar maar de boeken van Sterre die literair geschreven zijn, waarbij je af en toe toch eens goed moet nadenken over ‘hoe zat het nu weer’ enz

Blijf ingaan op de emoties van je personages, blijf gebruik maken van de confrontaties in je team, de spanningen die er hangen, de sfeer. Je slaagt er steeds in om bij je lezers emoties uit te lokken.
    Hiervoor alleen al, wilde ik dit boek lezen.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 17

De plot

Ik had al al redelijk snel door wie Puta was, maar dat neemt niet weg dat het een vermakelijk plot is.
    Het is goed opgebouwd, eerst gebeurt er van alles waardoor er een spanningsopbouw is, vervolgens mogen we een kijkje nemen in het brein van Puta en zien we waarom zij is geworden wie zij is en als laatste komt de climax waarin alles op zijn plaats valt. Ik moet wel bekennen dat het soms behoorlijk voorspelbaar is en sommige stukjes echt ongeloofwaardig.
    Het einde was voor mij geen echte verassing. De epiloog over Wolf vond ik een welkome aanvulling waardoor het einde een heel stuk sterker werd.

Algemeen

Ondanks dat het hier en daar erg voorspellend was, was het zeker een verhaal wat mij boeide. Ik heb het dan ook heel snel kunnen doorlezen.
    De schrijfstijl is heel erg prettig en zeer toegankelijk. Voor mij als Nederlandse, komen de Vlaamse uitdrukkingen charmant over en dat geeft toch dat beetje extra mijn inziens.
    Op de Vlaamse uitspraken na vind ik Puta niet perse een Vlaamse thriller, dit had overal kunnen gebeuren. Andere plaatsnamen erbij en het had ook zo uit Engeland oud kunnen komen.
    Vermakelijk, spannend

Dit boek

Sterre durft wel dieper op ziektebeelden in te gaan. Ze blijft niet aan de oppervlakte en dat waardeer ik enorm.
    Probeer niet te voorspelbaar te zijn ( ik weet het, ik heb heel makkelijk praten 😉 ) De situatie met Fien had geloofwaardiger en spannender geweest als ze was weggereden en Wolf opeens voor de auto had gestaan via een snellere weg oid. Verder ben en blijf ik fan 😀

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 49

Het plot heeft me uiteindelijk toch wel verrast. Op een gegeven moment had ik wel een idee hoe of wat, maar dat het zo in elkaar zou steken…. Nee.

Het verhaal had vanaf de 1e regel mijn aandacht en ik moest en zou dan ook direct door gaan met lezen. De schrijfstijl is gewoon prettig en het leest daarom ook vlot. Puta is zeker wel een Vlaamse thriller, daar er toch her en der Vlaamse uitspraken naar voren komen, wat het juist leuk maakt.
    Op zijn tijd vind ik het wel een ‘hard’ boek en heel soms wel iets ongeloofwaardig (omtrent Fien), maar al bij al best een geloofwaardig verhaal hoe iemand met een trauma zich zo zou kunnen ontwikkelen.

Echt uniek vond ik het boek niet, daar ik al eerder boeken heb gelezen met deze thema. Wel heel indrukwekkend om dit te verwerken in een thriller.

Ik heb niet echt een goede raad of tip om door te geven aan Sterre Carron. Meer dat ik hoop dat de volgende thriller weer net zo pakkend zal zijn.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 154

De plot

Wat vind je van het plot? Weer heel verrassend maar dat had ik wel verwacht
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het echt weer een boeiend boek waar je meteen in meegetrokken werd en niet een waar je eerst de helft van moet lezen voor er iets gebeurd of dat het spannend word
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het heeft me toch nog verrast

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja absoluut want ik vond het jammer dat hij uitgelezen was
    Vind je de schrijfstijl van Sterre Carron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik heb al de boeken met veel plezier gelezen omdat ze zo vlot te lezen zijn, ze heeft een hele prettige schrijfstijl
    Vind je Puta een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Misschien alleen omdat het in Mechelen doorgaat en dat er typische vlaamse uitdrukkingen in voorkomen
    Stel….Sterre Carron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sterre zijn? Heel geloofwaardig en bloedstollend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind dit boek toch een tikje beter dan een ander omdat het mij meteen meetrekt tot het einde en ik er niks saais in vind
    Gewoon doe zo verder Sterre en ik merk dat je al veel gedaan hebt met de eerste kritische puntjes van je eerste boeken en wanneer is het volgende boek klaar 😉

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 58

Het was voor mij een goed op gebouwd plot en ik vond het epiloog zeer fijn.Zodoende wisten we de reden van het gedrag van Wolf/Puta.
    vanaf het begin heb ik mijn twijfels gehad omtrent Wolf maar het is nooit in me opgekomen dat hij Puta kom zijn.
    Goed gedaan dus Sterre !
    het was een zeer boeiend verhaal dat tot het einde mijn aandacht had.Ik kon het boek niet weg leggen en het was op bepaalde ogenblikken alsof ik midden in het verhaal zat.
    De schrijfstijl van Sterre vind ik prettig lezen.Geen moeilijke woorden,geen moeilijke zinsbouw .Korte hoofdstukken.
    Ik zou het niet typisch Vlaams noemen>Natuurlijk zijn er Vlaamse steden (België) maar het zou zich eender waar kunnen afspelen.
    Het is een helder,spannend en vlot boek.
    Maar niet iets echt specifieks zou ik zeggen.
    Aan Sterre zou ik zeggen : Blijven schrijven !!!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.