Home Forums Leesclub 48: Puta Puta, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9400 |

Vragen ThrillZone leesclub Puta 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 38

NA HET LEZEN 1
    karakters
    evolueren :
    het mag duidelijk zijn, het gedrag van Puta, de hoofdpersoon, werd hoe langer hoe duidelijker geschetst, hoe langer hoe meer werd voor mij ook duidelijk dat ze hulp nodig had. Vaak zat ik op het puntje van mijn stoel en kon niet anders dan doorlezen, doorlezen…
    favoriet personage :
    Mijn favoriete personage was van in het begin Puta zelf. Van in ‘t begin had ik erg met haar te doen. Heel vaak zocht ik naar antwoorden en vroeg me dikwijls af wat er met haar gebeurd is dat ze geworden is wie ze was. Doorgaans zijn ontmenselijkingen van deze soort toch altijd een gevolg van traumatische gebeurtenissen. Mijn sympathie voor haar nam allee’ maar toe.
    auteur :
    ik kan echt niet anders zeggen dat de schrijfstijl helemaal past bij het verhaal. Geen ingewikkelde beschrijvingen, vlotte zinnen, reële verhaallijn, fantastische opbouw.
    andere delen :
    zoals ik reeds schreef in mijn ‘vóór het lezen’ topic was het eerste deel van deze serie mij tegengevallen en had ik de vervolgdelen niet meer verder gelezen. Na het lezen van Puta zie ik in dat ik nog heel wat in te halen heb. Het lezen van de andere delen is geen wil geworden maar een drang. Ook al omdat ik het toch wel jammer vond dat ik niet kon volgen bij de verwijzingen naar vorige delen. Maar dat ga ik dus zeker inhalen.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 42

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja dat vind ik zeker………….het kan ook haast niet anders, anders zou het de beweegredenen van Puta niet begrijpen. Maar ook over Manon en Rani Diaz, kom je steeds meer te weten.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Manon spreekt mij het meeste aan omdat ze niet gelooft wordt………maar ook Rani, ik had nog nooit een boek van Sterre gelezen dus steeds een beetje meer achtergrond info is wel fijn.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou niets willen veranderen.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja zeker, korte hoofdstukken, lekker snel geschreven. Ookal is het soms gruwelijk het hoort er wel bij.
    Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen? Zeker, ben benieuwd geworden!

maryam
    Bijdrager
    Post count: 126

De karakters

Als lezer leer ik de diverse karakters beter kennen, maar omdat het een relatief kort tijdsbestek is waarin het verhaal zich afspeelt en het soort verhaal (thriller) evalueren de karakters voor mij niet echt.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Rani vind ik een sympathieke persoonlijkheid, die heel menselijk is. Gedreven inspecteur, maar bang om door haar werk als moeder, zus en echtgenoot te kort te schieten. Maar ook andersom.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    De personages passen bij dit verhaal.

De auteurs
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Korte hoofstukken, afwisselend vertelt vanuit de diverse personages, dat past perfect bij een vlot lezend boek.
    Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Ondanks dat ik bij het lezen van de boeken, soms de achtergrond miste waarnaar dan wel verwezen werd, weet ik niet of ik de vorige boeken nog ga lezen. Ik vond het verhaal soms te ver door slaan en te ongeloofwaardig worden.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 54

In de loop van het verhaal kom je erachter, waardoor Puta geworden is, wie ze is. Steeds duidelijker wordt, dat ze hulp nodig heeft en door haar omgeving “niet gehoord” is.
    Van Rani zag je steeds meer de menselijke gevoelige kant en hoe de moorden haar van haar nachtrust beroofden.
    Ik vond het karakter van Fien niet passen bij iemand , die bij de politie werkt. Maar uiteindelijk wel dapper en een doorzetter, dus ze evalueerde wel. Ze voelde zich schuldig dat ze gewond was geraakt.
    Het karakter van de hoofdinspecteur was niet echt uitgewerkt, behalve zijn slechte humeur, als de zaken niet liepen zoals hij het graag wilde.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Rani kwam als hoofdinspecteur menselijk over en heeft wat voor haar collega’s en familie over.
    Ze liet duidelijk haar gevoel spreken.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Fien, ik vond het dom om terug te hut in te gaan en niet geloofwaardig. Dit zou ik veranderen.
    De auteurs
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Door de lekkere korte hoofstukken leest het vlot weg, afwisselend vertelt vanuit andere personages maakt het een prettig lezend boek. De tijdsdruk kwam duidelijk naar voren.
    5. Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Ik ga Sterre Carron zeker volgen en wil nog wel boeken van haar lezen. Wanneer,dat zal de tijd leren. Puta is mij goed bevallen.

Biek
    Bijdrager
    Post count: 10

Karakters evolueren in mijn ogen altijd in een boek, het verschilt wel in welke mate dit goed uitgewerkt wordt. In Puta is veel aandacht voor de ontwikkeling van de karakters, continu heb ik het gevoel dat ik als een engeltje over hun schouder mee kijk in hetgeen ze doen en denken.
    Mijn favoriete persoon blijft Rani Diaz zelf, zowel op het werk als privé mogen we overal getuige van zijn, dit vind ik heerlijk. Ze is rechercheur, maar op de eerste plaats moeder en echtgenoot. Het valt niet altijd mee om in dit beroep keuzes te maken. Vaak heeft ze het gevoel dat ze haar gezin tekort doet, heel begrijpelijk. Maar een Rani die altijd thuis is, is volgens mij geen leuke moeder.
    Personages veranderen vind ik altijd lastig, ze worden gevormd door de schrijfster en ik accepteer ze zoals ze zijn, anders komt het verhaal in mijn ogen niet uit de verf.
    De schrijfstijl van Sterre vind ik prettig, vooral het Vlaams accent past perfect bij de omgeving waar de verhalen zich afspelen. Vorig jaar heb ik met Sterre in de buurt van Antwerpen gegeten en gezellig gekletst, je proeft dan ook de sfeer van de verhalen, het is haar persoonlijke stijl, die past bij niemand anders.
    Ik ga zeker de volgende delen lezen. Ik ben ingestapt bij Indra, de delen van voor Indra terug lezen vind ik lastig, die zijn dan achterhaald omdat ik weet hoe het Rani inmiddels vergaat, maar eenmaal ingestapt ga ik deze trein niet meer verlaten.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 58

1.Natuurlijk evolueren ze min of meer.Manon wordt wat dapperder, ze stapt bijvoorbeeld zo maar met een vreemde in een lift.En Puta wordt steeds wraaklustiger.
    2.Mijn favoriete is ongetwijfeld Rani omdat ze zo begaan is met haar team en daarnaast ook nog een gezinsleven heeft. We mogen ook hiervan meegenieten.Soms heb ik wel het idee dat Rani zichzelf voorbij holt.
    3.Misschien moet diezelfde Rani iets meer aan zichzelf gaan denken.Wat rustiger gaan worden….maar dan zou het niet meer Rani zijn zeker.En zouden we heel andere verhaallijnen krijgen.
    4.Een zeer vlotte schrijfstijl die volledig bij het verhaal past.je wordt er door opgeslorpt.Geen moeilijke woorden,geen moeilijke zinsbouw.Het is alsof je erbij bent en lid bent van het team.
    5.Ik ben door “Puta”voor Sterre gevallen en ga zeer zeker de vorige …en ook de volgende boeken van haar lezen.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 17

De karakters

– Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters evolueren zeker. Het wordt steeds duidelijker wie Puta is, zij verliest zich steeds meer in de waanzin, in de wraak.
    Manon wordt langzamerhand iets sterker
    Rani laat meer haar menselijke kant zien

– Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Misschien ben ik een vreemde eend in de bijt, maar mijn favoriet is Puta. Zij is voor mij het meest interessant. Hoe is zij geworden wie zij is? Ik hou wel van dat verknipte ( in een boek dan 😉 )

– Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Voor mij zou dat Fien zijn… domme acties ok, geen probleem, maar dat teruggaan naar de hut nadat je de motor van de auto hebt gestart, dat is ongeloofwaardig.

– Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Absoluut. De schrijfstijl leest makkelijk en snel en dat doet het verhaal zeker goed. de vaart blijft erin. de korte hoofdstukken helpen hier ook bij, net zoals de verschillende perspectieven.

– Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Sterre heeft zich aan mij echt bewezen… Gotcha! was het eerste boek dat ik van haar mocht lezen en dan is het altijd afwachten of een volgend boek net zo goed is. Gotcha! vond ik meer pakkend, maar dit was zeker een goed boek en ik wil zeker haar andere boeken ook lezen.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters evolueren zeker wel. Je leert hen steeds beter kennen. Manon leren we kennen als een zeer angstig meisje en gaandeweg komt ze uit haar schulp. Fien, die zich enorm schuldig voelt en daar mee worstelt en uiteindelijk heel sterk eruit komt. De hoofdinspecteur die alleen maar een brompot lijkt en aan het eind schijnt ook hij menselijke trekken te hebben. Puta, die we langzaam maar zeker steeds beter gaan begrijpen. En natuurlijk Rani, hoe zij zich steeds verder ontwikkelt in haar werk en haar prive.
    Mijn favoriet is Rani, daar zij echt als een mens wordt neergezet die werk en prive gescheiden probeert te houden, maar zich toch voor de volle 100% voor alles inzet. En dat maakt dat je in haar reacties menselijke trekjes treft.
    Ik zou denk niet de personages kunnen veranderen. Ze zijn gewoon zo gemaakt door de auteur en dat maakt juist het verhaal. Hoewel Fien met haar laatste akties wel een beetje te overdreven overkwam, want wat zij deed, lijkt mij in het echt onlogisch. Maar goed, het blijft een thriller!
    De schrijfstijl is gewoon direct weer herkenbaar en wederom leest heb boek heerlijk weg met de korte hoofdstukken en verschillende verhaallijnen die goed naar elkaar toe gewerkt zijn.
    De vorige delen heb ik allen gelezen en ik kijk absoluut weer uit naar deel 10. Het kan me niet snel genoeg gaan, zolang het maar goed in deze stijl voort blijft gaan.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 44

De karakters
    Sterre besteedt veel aandacht aan het invullen van haar karakters. Ze worden emotioneel uitgediept. Ontwikkeling zie ik vooral bij Rani. Zij banjert niet zomaar door het leven maar vraagt zich af of het zo goed is of dat het anders moet en neemt zich voor dan de veranderingen door te voeren die nodig zijn. Ze is dus zelfkritisch. De andere personages lijken niet zo aan verandering onderhevig. Ze worden wel menselijk neergezet maar blijven vergeleken met hoofdpersoon Rani een beetje op de achtergrond. De tweede die wat ontwikkeling doormaakt is zusje Romy. Ze helpt haar kleine zusje Rune om te gaan haar angsten en gevoeligheden zodat ze kan overleven op school. En laat daarmee meteen zien hoe ze het zelf gered heeft. Ze neemt gedurende het boek steeds meer initiatief en verantwoordelijkheid in plaats van enkel een opstandige puber te zijn.
    2. Heb je een favoriete personage? Nee heb ik niet. Misschien zou het anders zijn als ik de andere boeken had gelezen en meer van de andere personages wist. Nu was een groot deel van het vaste team niet of minder actief en werkten ze met invallers. En daardoor krijgt Rani de meeste aandacht. En natuurlijk Manon die heel wat vraagtekens oproept.
    3. Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Van Damme vond ik een typsiche bullebak en het was toch weer mooi dat hij op het laatst voor zijn team opkwam. Hij is sociaal een beetje ongemanierd en doet me denken aan Burke uit Taggart.
    4. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou Rani iets minder laten huilen. In het begin lijkt ze toch de baas over het zootje te zijn. Tegen het einde loopt iedereen haar te troosten. Het is ok dat ze emotioneel is en ook dat ze als team elkaar steunen. Maar ik vond het evenwicht een beetje zoek raken. Voor mijn gevoel begon Rani over te komen als iemand die niet meer van wanten weet en in plaats van gefrustreerd te raken in machteloos huilen uitbarst. Ze moet als leidinggevende voor haar team zorgen. Het moet niet andersom worden. Dat betekent niet dat ik vind dat ze niet emotioneel mag worden. Ze mag best een keer huilen. Maar wel graag in evenwicht.
    De auteurs
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het antwoord op deze vraag hangt af van wat je verwachtingen zijn.
    Ik vind het verfrissend dat er meer aandacht is voor de personages. Dat maakt het verhaal voller en spreekt mijn emoties meer aan. Vaak zijn thrillers vooral gericht op de spanningsboog en doen de levens van de personages er niet zo toe. Ik vind het wel kunnen. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat daardoor de spanning wat wegsijpelt tenzij de persoonlijke ontwikkelingen en eventuele onderlinge conflicten voor hun eigen spanning zorgen. Maar daarover meer in na het lezen deel 2.
    5. Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Dat zou zomaar eens kunnen. Daar ben ik nog niet over uit.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 154

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja absoluut en zeker de hoofdpersonages maar dat merk je het meeste als je alle boeken gelezen hebt, je ziet bv dat Rani al beter weet hoe ze met haar zusje moet omgaan en haar vriend
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Toch Rani omdat ze zoveel meemaakt en een gulden middenweg moet zoeken tussen haar werk en haar gezin. Zeker als haar zusje het moeilijk heeft doet ze er alles aan om er ook voor haar te zijn
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ze zijn goed zo

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het is gemakkelijk en vlot te lezen
    Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen? De vorige heb ik al gelezen en misschien les ik ze terug en ik wacht vol spanning op de volgende

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 35

De karakters

Ik was razend benieuwd naar hoe de leden van het team in dit boek zich zouden evolueren.
    In elk boek gebeurd er wel iets met één van de teamleden.
    Het is enorm leuk om alle personages te herkennen uit vorige boeken en te lezen wat er in de afgelopen tijd, tussen de boeken in gebeurd is.
    De personages worden uitgediept en zeer goed omschreven.

In dit boek is mijn favoriete personage zeker en vast Fien.
    Fien maakt in dit boek zeer veel mee, ze heeft al veel mee gemaakt in andere boeken en in dit boek wordt haar personage nog meer uitgediept.

Zeker niet, zeer goed omschreven karakters, zeer goed verwoord

De auteurs

De karakters worden in dit boek uitgebreid beschreven.
    Soms had ik wel het gevoel om het verhaal kwijt te zijn. Moeilijk te verwoorden wat ik juist bedoel maar er wordt enorm veel over de karakters gezegd.
    De schrijfstijl past zeker en vast bij dit soort verhaal.
    De korte hoofdstukken maken het aangenaam om te lezen.

Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Ik wacht vol ongeduld op nummer 10!

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De karakters

De hoofdpersoon is voor mij degene die het meest moet evolueren en dat is Puta. Daar wordt prima aan voldaan. Mensen die alle boeken lazen kennen de vaste personages al en daar hoeft per boek maar telkens een klein beetje aan toegevoegd te worden. Mensen die bij dit boek instappen, hebben dan misschien het gevoel dat die karakters te vaag blijven. De karakters die vaag bleven, waren ook niet echt belangrijk en moesten voor mij niet verder uitgewerkt worden.

Ik heb vaker de dader als favoriet personage en dat is hier niet anders. Deze is degene die de rode draad is die het verhaal aan elkaar naait en met het meeste pit.

Ik vond Rani nogal zwak deze keer. Soms deed ze me meer aan een sociaal werkster denken dan aan een rechercheur. Ik miste ook de leuke, plagende conversaties tussen Rani en Bert. De humor leek zoek.

De auteurs

Korte hoofdstukken zijn mijn favoriet bij thrillers, dus dat zat zeker goed. Ze zorgen ervoor dat je bij de zaak blijft.

Ik heb ze allemaal gelezen. Het verhaal was niet slecht, maar ik vond de uitvoering niet zo goed.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 54

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?:
    Ze evolueren zeker. Je ziet Puta veranderen doorheen het verhaal, je krijgt als lezer mee hoe het allemaal begonnen is.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?:
    Rani, omdat ik haar onbevreesd en sympathiek vind.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?:
    Ik vind het goed zoals het is.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?:
    Ik vind die zeker passen, net zoals bij haar vorige boeken.

Puta is het negende deel in de Rani Diaz-serie. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?:
    Absoluut. Ik heb de meeste reeds gelezen, en de overige ga ik ook zeker nog lezen.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 70

Heb je het gevoel dat de hoofdpersonen evolueren?
    Jazeker, je leert de hoofdpersonen steeds beter kennen, vooral van Puta kom je steeds meer te weten en begrijp je waarom ze dit doet, waardoor ze zo geworden is. Je kunt niet anders dan ondanks de erge dingen die ze doet, toch medelijden met haar te hebben.
    Net als velen voor mij spreekt Rani mij het meeste aan, lijkt mij niet verwonderlijk, uiteindelijk is zij toch ook de hoofdpersoon van deze serie!
    Aan geen enkel personage zou ik iets willen veranderen, ik wil en kan niet op de stoel van de auteur gaan zitten.

De schrijfstijl is lekker vlot, lekker korte, duidelijke hoofdstukken. Dit houdt de gang lekker in het verhaal. Past goed bij het verhaal
    Aangezien ik het een leuke ervaring vond om kennis te maken met Rani Diaz en haar team, ben ik zeker van plan om nog meer van deze serie te gaan lezen. Maar dan wel graag in de juiste volgorde 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.