Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 17: Pan Pan, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #4203 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

Ik ben nog niet los, want dit boek gaat mee op reis. Bij het aanmelden voor deze leesclub was ik heel benieuwd naar de mythische figuur Pan en toen ik de eerste paar bladzijden las, zag ik Pan al verschijnen. Aanleiding voor mij om even te googlen over Pan en misschien ook leuk voor jullie:
    Pan (Oudgrieks: Πᾶν) of Faunus (Latijn) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is een zoon van Hermes en de nimf Penelope. Pan is de god van het woud en patroon van de herders en hun kudden. Verder is hij de god van het vee en het dierlijk instinct.
    Pan heeft het onderlijf en de hoorns van een geit, maar een menselijk bovenlijf. Verder heeft hij een lang smal gezicht, een grote neus en gele oogjes.
    De panfluit is naar hem vernoemd. Deze kreeg hij toen hij de nimf Syrinx achterna zat. Zij wilde graag maagd blijven en bad tot de goden terwijl ze Pans adem al in haar nek voelde. Haar gebed werd verhoord en ze veranderde net op tijd in een rietstengel. Daar maakte Pan toen zijn fluit van.
    In de bossen zorgde Pan voor veel mysterieuze geluiden die herders en hun kuddes vervulden met angst. Hetzelfde gold voor mensen op afgelegen plekken. Dit is de verklaring van het woord pan-iek. Een panische schrik is een plotselinge, algemene, maar ongegronde schrik. Om die reden kon men hem maar beter te vriend houden. Ook het voorvoegsel pan- (alles) is van Pan afgeleid, omdat hij werd gezien als de personificatie van de natuur. Sinds de Middeleeuwen werd zijn uiterlijk overgenomen om de duivel af te beelden.

Ik ben heel benieuwd welke Pan-elementen we tegen gaan komen……………

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

@kareltje : ik heb ook gelijk het stukje over de god Pan opgezocht! Wikipedia rules!!!
    Ik weet niet hoe ver jullie al allemaal zijn maar dit stukje komt ook in het boek terug, daar wordt precies hetzelfde geschreven…
    Ik vind het ook altijd leuk om de plaatsen die beschreven worden op te zoeken zodat ik een beeld bij het verhaal heb.
    Iemand gaf het bij ‘Voor het lezen’ al aan maar er is inderdaad geen opdeling in hoofdstukken….Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook niet erg prettig vind lezen maar dat is persoonlijke voorkeur.
    Staan bij de papieren versie de stukken uit het oogpunt van de moordenaar ook in het vet gedrukt? En die staan ook niet op aparte pagina’s?

Evy De Brabander
    Bijdrager

Ik ben op p62 van het ebook aanbeland en daar denk ik een schrijffout ontdekt te hebben…Suzanne en Tom zitten te praten en Raoul komt weer terug bij het gesprek.
    Quote : …. verstoorde Raoul het gesprek. Hij keek even van Suzanne naar Raoul.
    Dit laatste moet Tom zijn neem ik aan?

Evy De Brabander
    Bijdrager

Ik ben nu bij blz 126 van de 193 in de ebook versie. Dat schiet dus lekker op! Het boek leest vlot en ik wil wel doorlezen, maar toch ontbreekt er nog wat om echt pakkend te zijn. Ik zit nu bv momenteel beetje in een dipje vind ik zelf, dan gaat de spanning eruit en gaat het meer over de gevoelens/emoties van de hoofdpersonages. Nu is het altijd prettig om de personen te leren kennen die prominent aanwezig zijn in het boek maar in dit geval doet het een beetje afbreuk aan de opbouw van het boek/verhaal.
    Ik lees zo meteen nog wat verder en dan hoop ik morgen klaar te zijn!

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 43

Het boek leest tot nu toe heel prettig. Je voelt de opbouwende spanning.
    Wat me net opvalt tijdens het lezen van de epub. Op blz 124 staat:
    Die is goed, ‘lachte Raoul. ‘Ik zou je met veel dieren willen vergelijken, Raoul, maar ….. Volgens mij moet daar de naam Lowie staan?
    In ieder geval ga ik nu weer snel verder lezen, want ik wil maar wat graag weten hoe het verder gaat!

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 13

Ik heb het idee dat er wat Belgische uitspraken/termen in zitten die mij af en toe wat vreemd in de oren klinken.
    Bijvoorbeeld: overgesneden keel, in Nederland zou je eerder doorgesneden gebruiken en zo zijn er meerdere voorbeelden.
    Dit is af en toe even verwarrend, maar buiten dat leest het boek vlotjes weg en ontwikkelt het verhaal zich tot dusver wel hoe je zou verwachten.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

@kareltje : ik heb ook gelijk het stukje over de god Pan opgezocht! Wikipedia rules!!!
    Ik weet niet hoe ver jullie al allemaal zijn maar dit stukje komt ook in het boek terug, daar wordt precies hetzelfde geschreven…
    Ik vind het ook altijd leuk om de plaatsen die beschreven worden op te zoeken zodat ik een beeld bij het verhaal heb.
    Iemand gaf het bij ‘Voor het lezen’ al aan maar er is inderdaad geen opdeling in hoofdstukken….Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook niet erg prettig vind lezen maar dat is persoonlijke voorkeur.
    Staan bij de papieren versie de stukken uit het oogpunt van de moordenaar ook in het vet gedrukt? En die staan ook niet op aparte pagina’s?

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

Ondanks een druk weekend toch aan het boek kunnen beginnen en inmiddels
    aangeland op pagina 75. Het leest best lekker ondanks dat er geen aparte
    hoofdstukken zijn wat ik zélf prefereer, maar dit is persoonlijk, en doet
    geen afbreuk aan het leesgenot. Je kunt de pagina’s goed openslaan en
    het boek valt dan niét dicht. De overgang naar de stukken van de moordenaar
    zijn vetgedrukt, en de overgang loopt geleidelijk dus net storend.
    Vind het bést een mooi boek en ben benieuwd naar het vervolg dus ga vanavond
    fijn verder lezen.

Evy De Brabander
    Bijdrager

Ja dat! En gsm in plaats van mobiele telefoon…Ik ben er ook nog een paar andere tegengekomen.
    Ik vind dit wel erg grappig als Belg die in Nederland woont :).

Ik heb het idee dat er wat Belgische uitspraken/termen in zitten die mij af en toe wat vreemd in de oren klinken.
    Bijvoorbeeld: overgesneden keel, in Nederland zou je eerder doorgesneden gebruiken en zo zijn er meerdere voorbeelden.
    Dit is af en toe even verwarrend, maar buiten dat leest het boek vlotjes weg en ontwikkelt het verhaal zich tot dusver wel hoe je zou verwachten.

Evy De Brabander
    Bijdrager

Ik nader het einde ondertussen en ik moet zeggen dat ik de spanning nu wel voel! Ik heb ook echt steeds zin om verder te lezen!

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 43

Zucht, ik heb het boek in razende tempo gisteren avond nog uitgelezen. Ik moest en zou weten hoe het zou verlopen en jemig… Ik was blij dat het niet zo ging als verwacht. Ik houd van thrillers die anders verlopen dan dat je zelf voorspelt.
    Ik vond het niet storend dat er geen specifieke hoofdstukken waren. Normaal let ik daar namelijk ook niet echt op, want het gaat me om het verhaal en de verhaallijnen waren prima te volgen. Ook de vetgedrukte stukken waren heel duidelijk en kwamen op momenten die een verschil gaven in de verhaallijnen. Het Vlaams vind ik niet storend, juist grappig. Ga ze steeds meer herkennen door het lezen van Vlaamse thrillers en het kijken naar Vlaamse tv series.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 101

Door logerende kleindochters kan ik deze week minder lezen dan ik normaal doe, maar ik ben inmiddels wel in het boek begonnen.
    Hierdoor had ik in eerste instantie ook wat moeite om in het verhaal te komen, maar na een pagina of 30 lukte dit steeds beter. Inmiddels heeft het verhaal me helemaal te pakken en wil ik verder lezen.

Evy De Brabander
    Bijdrager

Ik heb het boek gisteren ook uitgelezen! Wat een goed einde! De laatste 50 pagina’s waren zoals de laatste 50 pagina’s van een thriller horen te zijn…

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

3 daagjes Londen en het boek is uit……….. terwijl daar toch ook genoeg te beleven was……

Tja, en daar sta ik met mijn goede gedrag, om de info over Pan weer te geven op deze pagina; kwam ik later, net als jullie, ook in het boek tegen. Hoopte nog even dat het dan toch misschien wat linken over Peter Pan weer zou geven, maar nee, het was toch echt de info over de mythische verschijning Pan, die ook in het boek terug kwam.

Vonden jullie ook, dat de eerste beschrijvingen heel oppervlakkig aan deden?
    Grappig ook dat de eerste slachtoffers zo anoniem waren, maar dat we daarna meer contact kregen met de volgende slachtoffers.
    Wat een boek……………
    Alles komt aan bod………..
    Spanning, intriges, volkomen onverwachte plots (en daarna nog meer), romantisch, diepere slagen (gelukkig toch!), wat een boek………

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.