15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 610
    #4209 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters
    1. Wat vind je van wetsdokter Tom Bekx?
    2. En van rechercheur Suzanne Jacobs?
    3. En recehrcheur Raoul De Vuyst
    4. Wat vind je van de overige karakters?
    5. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    12. Pan is het eerste boek van het duo Maes & Wade. Er zijn plannen om nog meer moois van Maes & Wade te laten verschijnen. Ga je die ook lezen?
    13. In interviews geven zowel Ria Maes als Aron Wade aan dat alleen Ria de pen hanteert en Aron beoordeelt, adviseert en met voorstellen komt. Wat vind je van deze rolverdeling?

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    20. Vind je de schrijfstijl van Maes & Wade prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    23. Vind je Pan een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    24. Stel…. Maes & Wade vraagt aan jou om hub boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Maes & Wade zijn?

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    27. Vind je Pan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Maes & Wade mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 130

De karakters
    De wetsdokter Tom Bekx lijkt in eerste instantie een oppervlakkige man, beetje type workaholic, met weinig prive-leven. Ik vond ‘m zo oppervlakkig omdat hij mensen op afstand houdt en alleen gericht lijkt op een seksuele ontlading. Later in het verhaal is te lezen hoe hij zich wel openstelt en dat anderen hem wel raken (w.o. Suzanne en slachtoffers).
    Suzanne lijkt een vlijtige agente, een prettige jonge vrouw die gevoel heeft voor verhoudingen, zich soms kwetsbaar voelt en een creatieve uitlaatklep nodig heeft. Zij is mijn favoriete personage. Ze lijkt evenwichtig en weet te schipperen tussen bv Tom en Raoul en ik vind het mooi en natuurlijk om te lezen hoe haar relatie met Tom zich ontwikkelt. Gek, maar de ontdekking van en over Sam, doet geen afbreuk aan wat ik van haar vind.
    Raoul De Vuyst lijkt een arrogante, over-het-paard-getilde, jonge agent, die zonder gevoel voor leed, hard inbeukt op verdachten en kortzichtig lijkt te handelen. Zijn rol is een soort enfant-terrible, waarbij het een oppervlakkig beeld lijkt, zonder dat dit verder is verdiept. Past prima bij zijn rol. Pas aan het einde van het boek, als Raoul wakker wordt in het ziekenhuis (en daarna) komt even de vraag bij me op of er niet meer in Raoul zit dan wat hij het hele boek heeft laten zien. Dat had nog wat uitgewerkt kunnen worden, maar was voor het verhaal niet nodig.
    Veel karakters zijn voorbijgangers; de vrouwen die Tom opzoekt, familie van slachtoffers, collega’s van slachtoffers. Daar lees je over, maar daarna vergeet je ze weer. Des te verrassender dat 1 van hen toch een grotere rol blijkt te spelen. Nick speelt wel een grote rol Hij is plichtsgetrouw in zijn werk, zijn schuldgevoel naar zijn nichtje maakt dat hij over grenzen gaat. Deels creëerde dat bij mij als lezer medelijden, maar anderzijds was ik ook wantrouwend naar hem toe.
    De karakters ontwikkelen zich verrassend, tot het einde aan toe en net als ik dacht dat het plot onthuld was, volgde er een nieuwe wenteling, waaruit weer iets nieuws over iemand bleek. Ik vind dat Tom en Suzanne zich het meest ontwikkelen. Bij Tom zat dat vooral in het binnenlaten van Suzanne (in zijn huis, bed en leven) en het verdriet daarna. Bij Suzanne was het het gevecht in haar, de Sam die op Pan leunde en de Suzanne die zich openstelde naar Tom. Bij andere karakters is het niet zozeer de ontwikkeling die je leest, maar de onthulling, waardoor je iets nieuws over iemand leert. De karakters zijn goed uitgewerkt, ook het karakter van Sam en haar innerlijke gevecht. Misschien had ik bij Pan, uiteindelijk, nog iets meer uitgewerkt willen zien, door naast de link naar muziek en bos nog een link met geluid en/of angst-aanjagen te schrijven. Die laatste ontknoping ging wat snel en leek minder verdiept.

De auteur
    Ik was benieuwd naar het eerste resultaat van dit schrijversduo, ook toen ik hoorde hoe verschillend ze zijn en hoe ze hun samenwerking vormgeven. Tijdens de eerste stukken was ik wat teleurgesteld, omdat het snel en oppervlakkig leek, maar gelukkig veranderde dat. Dit boek oversteeg mijn verwachting omdat er zoveel verschillende elementen aan bod kwamen en het plot zich bleef ontwikkelen en spannend bleef tot aan het einde toe. De schrijfstijl is prima. Heel goed qua opbouw zijn de vetgedrukte tussenstukken waarin de ogenschijnlijke moordenaar iets over de moorden beschrijft. Het deel waarin het leven van Sam zich ontrafelt is cursief gedrukt, ook dat is helpend voor de opbouw van het verhaal. Ik heb interesse in de volgende boeken van Maes & Wade. Ik heb niet zoveel te vinden van hun rolverdeling. De beste samenwerking is die waarin je elkaar aanvult en gebruik maakt van elkaars kwaliteiten. Ik denk dat ze dat goed gedaan hebben. Ben wel benieuwd wat hun product zou worden als ze de rollen zouden omdraaien, maar of dat net zo leesbaar zou zijn………….

De plot
    Er is sprake van meerdere verhaallijnen. Natuurlijk gaat het in eerste instantie om het vinden van de moordenaar, die men “Pan”’ noemt. De verhaallijn blijft zich tot het einde toe ontwikkelen en nieuwe gebeurtenissen dragen daar steeds aan bij, daar waar je dat al lezende niet kunt overzien omdat er zoveel gebeurt. Al lezende stel je vragen bij Nick, wat speelt hij voor rol, weet hij misschien meer, heeft het ongeluk met zijn nichtje ergens mee te maken. Bij Raoul en zijn oom vraag je je ook af of er nog meer speelt, of 1 van beiden niet ok blijkt te zijn. Bij elke dode die valt wordt het mysterie groter. En ondertussen maken Tom en Suzanne hun aparte en gezamenlijke ontwikkeling door. Er wordt zeker niet te vroeg iets bekend gemaakt. Het duurt juist tot het einde van het boek voordat alles op zijn plek valt. Ik vind het geloofwaardig geschreven, de uiteindelijke Pan had iets meer woorden mogen hebben, maar het einde (beide ontknopingen eigenlijk) was voor mij volledig onverwacht.

Algemeen
    Het boek had niet meteen mijn aandacht, maar dat kwam omdat ik het eerst wat oppervlakkig vond, ook vanwege de expliciet beschreven snelle seks. Ik moest een paar keer schakelen bij een belgisch woord, maar verder leest het boek prima, niet moeilijk en ontspannen te lezen. Het boek had mijn volle aandacht. 2 Stukjes (= ontknopingen) heb ik teruggelezen, niet omdat ze moeilijk waren, maar volledig onverwacht. Ik vind dat Maes & Wade een goede vlaamse thriller hebben geschreven; vlaamse taal, vlaamse setting en een thriller met bloed en spanning en een goed verhaal eronder, te typeren met: een onvoorspelbare vlaamse thriller, die ik zeker ga aanraden aan thriller-fans!

Dit boek
    Ik had dit boek zonder leesclub niet meteen gelezen (misschien wel na het lezen van recensies), omdat de kaft me niet aantrekt. Ik vind de voorkant te grauw en indringend (al snap ik wel dat dat bij het verhaal past) en de foto op de achterkant niet mooi. Wat ik leuk vind aan dit boek is de mythische link met Pan en hoe dat terugkomt bij de dader. De titel “Pan” is passend voor dit boek, maar ik vind dit een te korte titel, de titel blijft niet hangen. Misschien was “Pan-iek in Antwerpen” iets? Wat dit boek uniek maakt is de snelheid en veelheid aan gebeurtenissen, daar waar je de uiteindelijke ontknoping niet ziet aankomen. De scenes zijn voldoende expliciet om je in een thriller te wanen, soms roept een beschrijving gruwel op, maar dat past heel goed bij het verhaal en het genre. Tip: stel de cover bij voor de herdruk, het oog wil ook wat, zeker als je wilt dat iemand het boek oppakt.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 154

De karakters
    1. Wat vind je van wetsdokter Tom Bekx? Ik moest in het begin niet veel hebben van deze man omdat hij gewoon van de ene vrouw naar de andere ging maar later ging ik hem meer waarderen omdat je zag dat hij Suzanne toch graag zag
    2. En van rechercheur Suzanne Jacobs? Vind ik een toffe personage die toch als het er op aankomt haar mannetje staat en je later laat verrassen doordat ze toch niet is wie je dacht
    3. En rechercheur Raoul De Vuyst? Een vreselijke persoon die alles beter weet en niet luistert naar een ander. Gelukkig kan hij later toch wat zachter zijn en hopelijk blijft hij dit
    4. Wat vind je van de overige karakters? Nick vind ik een slappeling, ik snap wel dat hij veel voor zijn nichtje overheeft maar dat hij daardoor zoveel leed meer veroorzaakt vind ik niet kunnen. Jos Van Dael vind ik een aangename man en ik vind het erg dat hij zo een einde kreeg. Pan is een echte sadist, heb ik geen andere woorden voor
    5. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja zoals Tom die niet meer van het ene meisje naar het andere gaat maar trouw is aan Suzanne, Raoul die toch wat milder is geworden op het einde en Suzanne die haar ware gelaat laat zien
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Toch Suzanne die een aangenaam karakter heeft en toch tussenkomt als Tom en Raoul weer eens ruzie maken of als Raoul het te ver drijft bij de verdachten
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ik had graag geweten hoe Raoul zijn thuis situatie was
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou niks veranderen

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee want het is een heel ander genre voor haar en dan de samenwerking met Aron, ik wist echt niet wat dat zou geven.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het is beter dan ik had gedacht, ik wist niet dat het zo een sterk verhaal zou zijn
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja vlot te lezen en je voelt de spanning stijgen terwijl je leest
    12. Pan is het eerste boek van het duo Maes & Wade. Er zijn plannen om nog meer moois van Maes & Wade te laten verschijnen. Ga je die ook lezen? Ja die ga ik zeker lezen
    13. In interviews geven zowel Ria Maes als Aron Wade aan dat alleen Ria de pen hanteert en Aron beoordeelt, adviseert en met voorstellen komt. Wat vind je van deze rolverdeling? Als je het boek leest dan zie je wel dat het op deze manier werkt

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? ja absoluut, je wilt echt weten wie Pan is en je denkt altijd dat je kort bij de ontwikkeling komt dat je weet wie hij is maar telkens ben je op het verkeerde been gezet
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee het zit echt goed verstopt
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja alleen vind ik het zo jammer van Suzanne
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja ik zie dit echt wel gebeuren
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het echt niet verwacht

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja als ik het las dan vergat ik alles rondom mij
    20. Vind je de schrijfstijl van Maes & Wade prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel gemakkelijk om te lezen en zo vlot
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben heel tevreden want het is meer dan ik had verwacht
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Zeker en vast
    23. Vind je Pan een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja er kwam toch veel vlaams in
    24. Stel…. Maes & Wade vraagt aan jou om hub boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Maes & Wade zijn? Bloedstollend en geloofwaardig

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vond het uniek omdat ze die personage Pan erbij gebruiken en kort uitleggen waarvoor die staat
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Waarschijnlijk niet omdat het boek me niet meteen aantrekt als ik het zo zie
    27. Vind je Pan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Nee Pan is de perfecte keuze voor dit boek
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Ik gruwelde soms als ik bepaalde scenes las, gelukkig heb ik geen nachtmerries gehad :p
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Nee ik denk het niet want de cover spreekt me niet meteen aan
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Maes & Wade mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder en hopelijk kunnen jullie ons nog veel verrassen

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 14

De karakters
    Ik vind Tom een sterke persoonlijkheid hebben. Hij komt op zijn werk zeer betrouwbaar en kundig over. Buiten zijn werk is het iemand die er van houdt lol te maken, te doen waar hij zin in heeft en dit te gebruiken als uitlaatklep voor zijn pittige baan. Op het moment dat er een grote zaak komt die hem aangrijpt merk je dat hij zijn eigen vrije tijd opgeeft en zich (te) veel met onderzoek bemoeit. Hij wil het kosten wat kost z.s.m. tot een goede einde brengen en hieruit kun je concluderen dat hij een meegaand persoon is.
    Suzanne lijkt een gedreven rechercheur die altijd in het belang van de zaak denkt. Privé is het lastig om echt hoogte van haar te krijgen.
    3. En recehrcheur Raoul De Vuyst?
    Rechercheur de Vuyst komt over als een hooghartig, vervelend mannetje die doet wat hij wilt, de kantjes er van afloopt en zijn team in gevaar brengt door zijn streken. De enige rede dat het getolereerd wordt is vanwege zijn oom, hierdoor krijg je alleen een grotere afkeer tegen hem.
    Veel personages zijn of worden direct vermoord waardoor je niet echt zeggen hoe deze karakters waren. De enige 2 waar je wat over kunt zeggen zijn Erik en Nick. Erik komt direct over als een naar mannetje die er alles voor over heeft om directeur te worden op de school waar hij werkt en zich tegenover anderen vreemd gedraagt. Uiteraard snap je later wel waarom! Nick zijn verhaal is uiteraard bijzonder sneu al vind ik het ontzettend zwak dat je je collega’s/team zo in de steek laat om wat extra geld te verdienen en alles hiermee op het spel zet.
    5. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ja, de ontwikkeling van Tom komt er uit voort dat hij zich helemaal in de zaak stort omdat hij graag mee wil helpen waar mogelijk waardoor je meer empathie voor hem krijgt. Ook lijkt hij zachter en liever te worden nu hij de ware liefde gevonden lijkt te hebben. De ontwikkeling van Suzanne is gigantisch.. in het plot kom je pas echt meer over haar te weten terwijl ze juist erg oppervlakkig leek. Wat haar overkomen is en wat ze daardoor is geworden was een onverwachte twist. Zelfs Raoul leek aan het einde van het verhaal toen alles afgelopen was wat te ontdooien en probeerde zelfs een soort van aardig te doen tegenover Tom. Wie weet ontplooit zich dit nog verder in het vervolg!
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tom, hij voelt mee met de slachtoffers en nabestaanden en probeert te doen wat hij kan om zo goed mogelijk te helpen
    Ja, alleen Suzanne bleef wat vlak gedurende het verhaal, maar uiteindelijk wordt meer dan duidelijk waarom!
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Raoul, een klein beetje iets meer menselijkheid had ik gewaardeerd. Ik heb een enorme affectie tegen hem ontwikkeld die me op een gegeven moment een beetje dwars zat.

De auteur
    Nee, geen enkele. Ik kende de auteurs niet en had geen idee wat te verwachten. Ik was wel nieuwsgierig geraakt naar hun goede samenwerking nadat ik het interview gelezen had.
    Ja, heel erg. Ik lees voornamelijk Scandinavische thrillers en had geen verwachting van het verhaal. Ik vond het een goed onderbouwde thriller met mooi uitgewerkte personages en vooral het laatste deel was zo spannend dat ik het boek niet meer weg kon leggen!
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, een vlotte schrijfstijl bij een verhaal wat als een sneltrein leest!
    12. Pan is het eerste boek van het duo Maes & Wade. Er zijn plannen om nog meer moois van Maes & Wade te laten verschijnen. Ga je die ook lezen?
    Ja, 100%! Ze hebben mij overtuigt!
    13. In interviews geven zowel Ria Maes als Aron Wade aan dat alleen Ria de pen hanteert en Aron beoordeelt, adviseert en met voorstellen komt. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Ik kan mezelf er moeilijk een voorstelling bij maken maar het blijkt ontzettend goed te werken dus wat mij betreft een gouden combinatie!

De plot
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja, het liefdesverhaal tussen Suzanne en Tom, de relatie tussen de slachtoffers en de dader, het motief voor de moordenaar, alles komt aan het einde samen in een verbijsterende twist.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Nee, mijn vermoedens over Erik bleken te kloppen maar wat betreft Suzanne stond ik compleet op het verkeerde been.
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, Suzanne haar ontwikkeling en haar verleden maken duidelijk hoe de vork in de steel zit. Ook het verhaal van Erik en hun relatie komt hierbij mooi samen.
    Lastige vraag, een seriemoordenaar die moorden pleegt, een dokter die foto’s van de lijken verkoopt, kan allemaal. Ik vraag me alleen af of het echt mogelijk is dat nooit iemand iets gemerkt heeft aan Suzanne.. ze was continu met collega’s of aan het werk.. kwam dan nooit haar andere persoonlijkheid naar voren en heeft ze nooit een steek laten vallen wat betreft bewijzen etc..
    Zoals eerder vermeld had ik dit totaal niet aan zien komen

Algemeen
    Het verhaal had continu mijn aandacht, de moorden wisselde elkaar in rap tempo op waardoor het spannend bleef, de persoonlijke verhalen waren een leuke afwisseling hierop en het einde zat ik op het puntje van mijn stoel.
    20. Vind je de schrijfstijl van Maes & Wade prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het viel me op dat er een aantal gezegdes/woorden/zinnen net wat anders worden geformuleerd in België dan in Nederland. Hierdoor zat ik af en toe even van huh wat grappig.. maar hieraan ben je snel gewend en het echte verhaal leest gewoon ontzettend makkelijk wat de spanning ten goede komt.
    Ik ben meer dan tevreden
    Ik heb het boek zeker al aangeraden aan familie en vrienden en heb het op facebook-pagina’s ook al laten vallen!
    23. Vind je Pan een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Aangezien ik geen enkel vergelijkingsmateriaal heb kan ik hier helaas niet over oordelen.
    24. Stel…. Maes & Wade vraagt aan jou om hub boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Maes & Wade zijn?
    Verrassend, vlot en mysterieus

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De mythische god Pan die erin verwerkt wordt is wat mij betreft uniek. Ook ken ik Antwerpen redelijk goed waardoor ik mij gemakkelijk met de plaats kon identificeren.
    Nee, omdat ik het dus niet kende en de gok waarschijnlijk niet had aangedurfd.
    27. Vind je Pan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Ik vind de titel perfect passen, Pan speelt een belangrijke rol in het verhaal en loopt hier als een rode draad doorheen. In het begin vond ik het echt een rare titelnaam, maar na lezen van het boek was dit de enige goede optie.
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Precies goed. Te diep ingaan op sommige gebeurtenissen kan de vaart uit het boek halen en aangezien het een vlotte thriller is zou dit het boek niet ten goede komen.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken.
    De cover is er zeker 1 die mijn aandacht zou trekken vanwege het mysterieuze… Ik denk dat ik hierdoor het boek wel zou oppakken.
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Maes & Wade mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Zo snel mogelijk deel 2 op de markt brengen! 😉

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters:
    De wetsdokter Tom Bekx is een gedreven man die verder wil gaan dan alleen maar wetsdokter zijn. Rechercheur Susanne Jacobs is een zachtaardige persoon die bezig is om het iedereen naar haar zin te maken om een prettige werksfeer te behouden, terwijl ze ondertussen wel gedreven is. Rechercheur Tom De Vuyst is een arrogante persoon die keihard is en doordouwt om zijn zin door te drijven om zo snel mogelijk een zaak op te lossen. Dit ook door zijn verleden en zijn oom die onderzoeksrechter is en bijna met pensioen gaat.
    Mijn favoriet is Tom, heerlijk om te lezen hoe gedreven hij is in zijn passie als wetsdokter maar ook om zijn prive leven.
    De personages zijn best diep uitgewerkt voor de hoofdpersonen in dit verhaal en ik vind dat dit prima gedaan is.

De auteur:
    Ik had nog helemaal niets van hen gelezen en had dus ook geen verwachtingen. Het verhaal zelf doet goed aan mijn verwachtingen. Het is een heuse thriller met voldoende verrassende elementen en gruwelijkheden en oplossingen. Als zij zo blijven schrijven, zal ik zeker meer van hen willen gaan lezen!

De plot:
    De verhaallijn is zeer goed opgezet. Er is een duidelijke spanning waarneembaar. Praktisch niets is voorspelbaar en er wordt niets te vroeg vrijgegeven. De tussenstukjes die dikgedrukt staan in de epub maken je nieuwsgierig naar wie die persoon toch zal zijn.
    Ik had deze plot absoluut niet zien aankomen en was dan ook zeer verrast!
    Of dit verhaal geloofwaardig is? Ik denk van niet, maar tegenwoordig in deze maatschappij zou niets je meer moeten verrassen

Algemeen:
    Het was een zeer boeiend verhaal en de schrijfstijl was prettig en begrijpelijk geschreven. Het was zelfs meer dan ik verwacht had en ga dit boek zeker aanraden bij familie en vrienden. Het is een beetje een thriller met een beetje een romantisch vleugje erin verweven…

Dit boek:
    Het was best uniek om te lezen vanuit de Griekse god PAN om de moorden te plegen in dit verhaal. Ik zou dit boek niet direct gelezen hebben als ik alleen was afgegaan op de titel en cover. Maar als ik het verhaal lees waar dit boek over gaat, zou het me direct wel trekken. Door de leesclub werd ik wel getriggerd en wilde ik dit boek graag lezen, wat me ook mogelijk gemaakt is, dank hiervoor!
    Ik heb niet echt een goede tip of raad voor de auteurs. Hopelijk blijven ze zulke thrillers schrijven met verrassende plots en beetje verschillende verhaallijnen. Ik houd wel van puzzelen.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 119

De karakters
    Man met meerdere gezichten, als wetsdokter zeer gedreven en meer dan professioneel. Als privépersoon lijkt hij zoekende naar de zin van het leven en heeft hij moeite met relaties en gevoelens.
    Een aardige vrouw die niet houdt van conflicten op het werk, prive krijg je weinig hoogte van haar.
    3. En rechercheur Raoul De Vuyst
    “jonge hond” die nog veel moet leren, vooral wanneer hij zijn mond moet houden.
    Van de meeste karakters weet je niet zo veel als lezer, behalve van Nick, die zit met een enorm schuldgevoel en daar werkelijk alles voor over heeft om dat te verminderen. Onderdirecteur Erik van Hoof en onderzoeksrechter De Vuyst die beide vooral bezig zijn met hun eigen belangen, achteraf de een op een andere manier dan de ander.
    Je komt in ieder geval van de hoofdkarakters steeds meer te weten, Raoul lijkt zich gedurende het verhaal meer te gedragen als politieman ipv verwend jongetje. Tom en Suzanne laten hun gevoelens meer blijken.
    Tijdens het verhaal veranderde dat. Maar dan meer dat ik sympathie had voor bepaalde personen, die later toch anders bleken te zijn of andersom.
    Ik heb tijdens het lezen, geen informatie gemist en als dat zo was kwam die later in het verhaal.
    Ik vind dat de auteurs heel goed over de personages nagedacht hebben.

De auteur
    Ik was niet bekend met de auteurs, als ik zie dat een duo een boek geschreven heeft ben ik wel altijd benieuwd of ze aparte hoofdstukken geschreven hebben en ik verwacht ook altijd een goed doordacht boek omdat ik me voorstel dat je als duo over iedere beslissing praat.
    Ik verwachte een kloppend en goed doordacht verhaal. dat is Pan zeker.
    Thrillers horen vlot te lezen, spannende opbouw te hebben en tot het einde toe verrassingen te hebben. Dat heeft dit boek zeker.
    Als ze thrillers blijven schrijven, zeker!
    Ik denk dat beide doen waar ze goed in zijn en dat heeft in dit boek goed uitgepakt.

De plot
    De puzzel valt aan het einde in elkaar, met als extraatje de epiloog waarin de vragen waarmee ik als lezer zou blijven zitten beantwoord worden, met zoals het hoort weer nieuwe vragen.
    Zoals mijn mede lezers had ik dit einde echt niet aan zien komen.
    Vooral de stukken “geschreven” door Pan met daarbij steeds meer informatie over de relaties van de diverse slachtoffers, maken het een spannend lezend verhaal.
    Ik heb geen moment gedacht dat het te ver gezocht was of dat het geen normaal menselijke reacties waren.
    Gedurende het verhaal ben ik meerdere malen op het verkeerde been gezet, maar dit einde had ik niet zien aankomen.

Algemeen
    Het verhaal had ik het liefste in 1 ruk uitgelezen, zeker tegen het einde, vond ik het moeilijk om mijn lamp uit te doen en te gaan slapen.
    Vlotte leestijl, het Vlaams taalgebruik vind ik in sommige boeken lastig maar nu zeker niet (of ik ben er ondertussen aangewend)
    Ik probeer een boek, zeker van mij onbekende auteur, zonder verwachtingen aan te beginnen. Bij bekende auteurs lukt dat vaak niet.
    Boek ligt al klaar om door te geven.
    Het speelt zich af in Antwerpen en het taalgebruik is Vlaams, maar zou zich in ieder land af kunnen spelen.
    Tot het laatste hoofdstuk, spannend en geloofwaardig boek.

Dit boek
    Vooral de verwijzingen naar de Mythische figuur Pan als alter ego maakt het een anders dan ander verhaal.
    Afgaande op de cover weet ik niet of ik het boek opgepakt zou hebben, maar recensies van lezers zijn voor mij ook criteria om een boek te lezen.
    Pan is een niet gebruikelijke titel voor een thriller/misdaadroman, maar zeker passend.
    Ik hou wel van gruwelijke details als dit tenminste iets toevoegen aan het verhaal, wat bij dit verhaal zeker was.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?
    De cover maakte me niet nieuwsgierig, dus in de boekwinkel zou ik he laten liggen.
    Volgende keer dikker boek, ik vond het jammer dat het uit was.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters
    Ondanks hij beste bedoelingen heeft om de zaak op te lossen vind ik het een wijsneus een bemoeial. Vrouwen worden respectloos behandeld. Hij houdt weinig rekening met hun gevoelens. Misschien dat het komt doordat hij geen behoefte heeft aan een vaste relatie. Betreft Suzanne is het anders, doordat hij sympathie voor haar heeft.

De alter ego Suzanne is sympathiek.Ze komt op voor anderen tot dat het tegendeel is bewezen. Helaas kan dit op elk moment veranderen in minder aangename personages.

3. En rechercheur Raoul De Vuyst.
    Hoewel hij de zaak graag wilt oplossen gaat hij te ver in zijn doel. Hij kijkt niet langer dan zijn neus lang is. Zijn blik is zeer beperkt, waardoor hij anderen geen kans geeft om zijn verhaal te vertellen en deze te verifiëren.

Pan is een enge gevaarlijke alter ego. Hij verbergt zijn daden/wraak achter de redenen om zijn vriendin te beschermen, maar volgens mij zijn dit niet de werkelijke beweegredenen. Ik kreeg meer de indruk dat het om de kick ging. Nick is een jonge man die wroeging heeft. Hij voelt zich erg schuldig dat hij zelfs bereid is met gevaar voor zijn leven en misdrijven uit te voeren om de pijn van zijn nichtje (en overige gezinsleden) enigszins te verlichten.
    De onderzoeksrechter is een onaangename man.

Bijna alle personages dragen pijnlijke ervaringen met zich mee met invloeden op het volwassen leven. Met name Sam torst het grootste gewicht. De jeugdtrauma is verdrongen met DIS tot gevolg. De overige personages veranderen lopende het verhaal niet, maar dat hoeft noodzakelijkerwijs niet. Ze leren niet van hun foute of goede daden. De enige kleine ontwikkeling is dat Tom Suzanne uiteindelijk wel met respect behandeld. Met haar doet hij een poging om zijn gevoelens te uiten en een relatie aan te gaan. Voor haar heeft hij veel over. De karakters zijn interessant genoeg om de thriller boeiend te houden.

Nee ik heb geen favoriete personages. In real life zou ik met geen van de personages vrienden worden.

7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Één karakter heeft wel wat vragen bij me opgeroepen.Wat bewoog Maria naar het bos te gaan. Is ze uit zich zelf gegaan of door Pan heen geleid? Herkende ze Pan? Of bleef ze ondanks het gevaar’buiten’ bewustzijn? Zou Suzanne een moment van herkenning in Maria hebben gehad?

Nee, want de karakters waren interessant en divers.

Betreft de auteur(s) niet, want dit was het eerste boek dat ik van ze heb gelezen.

Bij thrillers verwacht ik spannende elementen met een stevige verrassend plot. Pan voldeed dit. De karakters waren boeiend. De plot werd lang verborgen tot het goede moment.

De schrijfstijl vond ik prettig vlot geschreven. Lettertype, zins opbouw en de tempo waren prima.De vetgedrukte stukken van Pan waren goed bedacht om zo onderscheid te maken tot de andere verhaallijnen en of gedachten.

De omslag vind ik niet mooi, maar zoals ik al eerder aangaf (topic:voor het lezen) gaat het om de inhoud. Maes en Wade hebben met Pan me verrast. Ik heb het met veel plezier gelezen. Wellicht dat ik in de toekomst een boek van ze ga lezen.

13. In interviews geven zowel Ria Maes als Aron Wade aan dat alleen Ria de pen hanteert en Aron beoordeelt, adviseert en met voorstellen komt. Wat vind je van deze rolverdeling? In het verhaal Pan is de rolverdeling niet uit te halen. Als zij deze manier van samenwerken prettig vinden,zou ik zeggen ‘ga zo door’. Als ze de rolverdeling op een ander wijze ook goede verhalen kunnen presenteren ook prima. Het gaat immers om hun plezier in samenwerken tot het bedenken van goede verhalen.

De plot

14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De lijnen lopen goed met elkaar ineen tot een goed verrassend spannend ontknoping.

15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Uit de verhaallijnen (de vetgedrukte stukken) had ik meteen vanaf het begin door dat het om DIS ging. Dit stoorde me niet, want om wie het daadwerkelijk ging was nog lang geheim.

16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja prima gedaan.

Door heftige trauma’s kan de fenomeen DIS in werkelijkheid ontwikkelen. Helaas ook met gevaar voor eigen en ander leven. Het verhaal vind ik daardoor geloofwaardig.

18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Afgezien van DIS was ik met dit einde heel verrast. Toen Suzanne Raoul bij de overhoring tot orde riep dacht ik aan Raoul als dader. Bij het verslag van Leo de dienstdoende politie in het verleden dacht ik ‘ik heb gelijk betreft Raoul’. Ben ik toch nog op het verkeerde been gezet! Dat maakt een thriller goed!

Algemeen
    Ja zeker. Door de diverse karakters en geheimzinnigheid had het mijn volle aandacht.Tijdens het lezen probeer ik zelf de puzzel op te lossen. Wie is Pan? Uiteindelijk ben ik toch misleid.

20. Vind je de schrijfstijl van Maes & Wade prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Door af en toe Belgische taal gebruik was het duidelijk dat Pan door uit België afkomstig auteurs is geschreven. Af en toe kende ik een woord niet (zoals lavabo). In zinsverband werd de betekenis ervan wel duidelijk. Leuk is dan ook dat je nieuwe woorden leert kennen. Het verhaal is in een toegankelijke taal verteld. Ik heb geen moment van saaiheid of onduidelijkheid gehad.

Ik ben heel tevreden. Ondanks dat ik geen verwachtingen had heeft het me verrast. Misschien kwam het een beetje door de afbeelding van de voorkant dat me tegenviel.

22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja. Ik vermoed dat een goede vriendin en een nichtje het ook met plezier zullen lezen.

23. Vind je Pan een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Tja wat is typisch Vlaams? Er staan een aantal typische Vlaamse woorden. Verder weet ik niet of er kenmerken in zijn te herkennen.

Een verrassend thriller.

Dit boek
    Een karakter met DIS komt vermoedelijk niet veel voor. In boekvorm heb ik het niet eerder in mijn hand gehad. Wel in films. Het deed me denken aan de spannende film ‘Sybil’ met Sally Field. Een film dat ik in mijn jeugd heb gezien en nooit ben vergeten. Mijn eerste kennismaking met de fenomeen DIS.

Afgaande op de voorzijde van het boek zou ik het in de winkel vermoedelijk niet hebben opgepakt, maar ik ben blij dat ik mede door de leesclub zo’n leuk boek heb mogen lezen. Bij deze mijn dank.

27. Vind je Pan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Na het te hebben gelezen is het zeker passend. Het heeft een belading van mysterie. Het is kort en pakkend. Ik zou geen betere titel weten.

28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Precies goed. Juist door de gedetailleerde scènes maakt het verhaal boeiend. Het past bij de mysterie rond om de karakter Pan en de gedachten van de DIS ego’s.

29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Afgaande op de omslag niet. Eerder gaf ik aan dat ik door de grauw van kleur weergeven afbeelding de omslag niet mooi vind.

30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Maes & Wade mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zo door met het werk en denkwijze van jullie schrijftalent en/of rolverdeling, opdat er weer mooie boeken uit vloeien.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 56

Een kleine wijziging in mijn antwoorden. Bij het beantwoord op de vraag 7 staat’buiten’bewustzijn. Tijdens dit schrijven kwam ik niet op de juiste woord. Nu weet ik het weer. Ik bedoelde apathisch.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 96

De karakters

1. Wat vind je van wetsdokter Tom Bekx? Goed in zijn werk, maar in zijn privéleven kan hij zijn draai nog niet vinden. Daarom een beetje aan het fladderen.
    2. En van rechercheur Suzanne Jacobs? Een héél gedreven personage. Ook vind ik haar erg sympathiek.
    3. En rechercheur Raoul De Vuyst. Een naar iemand. Erg met zichzelf ingenomen, bekakt en hoog van de toren blazen dat kan hij. Op het laatst iets beter.
    4. Wat vind je van de overige karakters? Hebben niet veel indruk op me gemaakt, behalve Erik. Ook deze persoon ligt me niet en is uitsluitend bezig om het roer in handen te krijgen. Gaat over lijken.
    5. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Susanne heeft een grote ontwikkeling meegemaakt. Ik vond haar in het begin “normaal” werkend, maar haar ontwikkeling ging met grote sprongen vooruit tot een zeer goede rechercheur. Tom zijn ontwikkeling ging ook vooruit nadat hij meer met zichzelf in het reine kwam voor wat betreft de liefde en hierin wat rust kon vinden.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Tom is toch zéker mijn favoriete persoon. Hij leeft in alles mee en doet er alles aan om het iedereen naar de zin te maken en probeert overal mee te helpen. Heeft een groot inlevingsvermogen.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, dat vind ik van wel. Ieder personage hoeft niet tot op de bodem uitgewerkt te worden. Je hebt hoofdrolspelers en figuranten.
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee laat maar. Ze kunnen niet allemaal even vriendelijk zijn tegen elkaar.

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had geen enkele verwachting bij de auteurs. Kende ze niet, nooit van gehoord, maar dat zegt niets dat zie je wel. Het boek heeft mijn verwachtingen helemaal overtroffen.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Jaaaa dus. Het is een spannende thriller geworden met een goed opgebouwde plot en een verrassend eind waar ik niet op gerekend had.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Zéker past de schrijfstijl bij dit verhaal. Het leest ontspannend en tóch spanning opbouwen is prachtig. Het leest als een trein. Zeker op het eind naar de ontknoping toe is het niet meer weg te leggen.
    12. Pan is het eerste boek van het duo Maes & Wade. Er zijn plannen om nog meer moois van Maes & Wade te laten verschijnen. Ga je die ook lezen? Zéker weten dat ik die ga lezen. Ze hebben me er voor warm gemaakt. Ben erg benieuwd naar een volgende.
    13. In interviews geven zowel Ria Maes als Aron Wade aan dat alleen Ria de pen hanteert en Aron beoordeelt, adviseert en met voorstellen komt. Wat vind je van deze rolverdeling? Hele goede rolverdeling. Zo vul je elkaar aan en wat de een niet weet, dat weet de ander weer.

De plot
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Jazeker zit er een groei in, naar de ontknoping door het verhaal heen, kom je diverse ontwikkelingen tegen. Er zit geen saai stuk tussen, loopt nergens vast. Goed opgebouwd van begin tot einde.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee er is niets te vroeg bekend gemaakt. Ik dacht veel te weten, maar achteraf kwam ik tot de conclusie dat ik telkens op het verkeerde been was gezet.
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Jazeker ben ik tevreden. De combinaties zitten vloeiend in elkaar
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig?Tja, alles kan natuurlijk en tijdens het lezen let je er helemaal niet op of iets kan of niet kan. Zeker niet als het erg spannend of emotioneel is. Ja voor mijn gevoel was het zéker geloofwaardig.
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het absoluut niet zien aankomen.

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal vond ik heel erg boeiend en is niet aan mijn aandacht ontsnapt. Maar als je het terug had gelegd en weer oppakte hoefde je écht niet te denken, hoe zat dit ook weer, want het lag niet erg lang op tafel. Ik wilde door.
    20. Vind je de schrijfstijl van Maes & Wade prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee het is heel begrijpelijk geschreven en ik hoefde écht niet terug te gaan kijken hoe het allemaal zat.
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Had er geen notie van wat ik kon verwachten. Zou niets anders hebben gewild.
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Heb ik al gedaan.
    23. Vind je Pan een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nou nee, kan ook hier in Nederland afspelen. Ik zou niet weten hoe ik dit verder moest toelichten. Zijn allemaal ontwikkelingen die in Nederland óók kunnen.
    24. Stel…. Maes & Wade vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Maes & Wade zijn? Héél spannend, soms hard en soms heel apart, maar altijd vlot en niet te voorspellen.

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Nou nee, ik vind het boek bést specifiek en uniek. Vooral doordat er uitgegaan is van PAN en daarlangs het hele verhaal zich afspeelt. Héél apart.
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja ik denk het wel. Vind die ogen op de cover erg mysterieus de wereld in kijken en daar houd ik wel van.
    27. Vind je Pan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Ik vind het juist héél apart gevonden die titel. Kan niet beter.
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Nee hoor, ik vind het prima zo. Niet te weinig en als er teveel gruwel of nóg meer dingen in gebeuren kan het teveel worden.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken Jazeker, ik zou het boek zéker oppakken.
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Maes & Wade mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Natuurlijk zou ik dolgraag meer willen lezen van jullie dus zou zeggen, snel aan de slag en op naar het volgende.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 111

om 5:07 pm

Post count: 248

#4209 Reactie | Quote |

De karakters
    Een gedreven en vakbekwame wetsdokter, die niet goed weg kan met zijn emoties.
    De persoonlijkheid Suzanne vind ik best wel sympathiek.
    Een irritant kereltje.
    4. Wat vind je van de overige karakters.
    Nick, de rechterhand van Tom, heb ik me op verkeken. De onderdirecteur van de basisschool vind ik uitermate irritant.
    Het karakter van Suzanne/Sam ontwikkelt zich in neerwaartse spiraal. Ze heeft echt slechte, donkere kanten.
    Tom, is mijn favoriet, ik vind hem gedreven als wetsdokter en weet wat hij wil en gaat er ook voor.
    Ja, ik vind van wel. Aan het eind van het verhaal, vertonen enkele personages een onverwachte ommekeer.
    Ik vind het juist leuk om de personages zo te lezen zoals de auteur deze bedoeld heeft, dus ik zou er niets aan veranderen.

De auteur
    Nee, ik ben er blanco in gestapt en heb me aangenaam laten verrassen.
    Ik verwachtte veel spanning, uren leesplezier en mysterie. Aan al deze verwachtingen is aan voldaan.
    ja, ik vond het verhaal spannend en ietwat mysterieus beschreven en heb zo ook de schrijfstijl ervaren.
    Ja uiteraard. Ik heb nu de smaak te pakken, en die smaakt naar meer!
    Prima. Dat is aan het schrijversduo. Het resultaat mag er zijn, hoe ze dat verwezenlijkt hebben is aan hen.
    De plot
    Groeit wel naar een ontknoping, naar een verrassende ontknoping.
    Op het einde van het verhaal is de ontknoping, voor mij een onvoorziene, verrassende ontknoping.
    Super tevreden.
    In het kader van de Griekse mythologie en in de fantasiewereld vind ik het verhaal wel geloofwaardig.
    Zo’n einde had ik echt niet verwacht en was dan ook aangenaam verrassend.

Algemeen
    Ik vond het een heel boeiend verhaal wat continue mijn aandacht had.
    Ik vind de schrijfstijl van Maes en Wade bijzonder aangenaam, leest gemakkelijk en vlot.
    Ik ben meer dan tevreden.
    Dit boek vind ik de moeite waard om aan te bevelen bij leesvrienden en leesgrage familie.
    Diverse uitdrukkingen en bewoordingen zijn typisch Vlaams. Doordat het verhaal zich in Antwerpen afspeelt vind ik het typisch Vlaams. Het grote aantal moorden maakt het dan ook een echte thriller.
    Koelbloedige thriller.

Dit boek
    Ik vind het feit dat de Griekse God Pan als een rode draad door het verhaal loopt heel typerend. Na iedere moord met het bloed van het slachtoffer de letters Pan achterlaten, vind ik heel typerend. Alle moorden identiek uitvoeren vind ik ook typerend.
    Ik denk dat ik dit boek te zijner tijd ook wel bij de bibliotheek of boekhandel onder mijn aandacht was geraakt.
    Ik vind de titel Pan voor 100% passend.
    Er gebeurt veel in dit boek. De balans van gebeurtenissen is prima.
    Dit boek had niet aan mijn aandacht kunnen ontsnappen.
    Dit boek smaakt naar meer. Ik kijk uit naar een vervolg. Ga zo door!

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 39

De karakters

Tom Beckx is een gedreven wetsdokter, een eenling, ook in zijn sociale leven. Suzanne Jacobs een vriendelijke, kordate en scherpzinnige rechercheur. De opbouw van de sexuele spanning tussen beiden maakt het verhaal geloofwaardiger. Raoul de Vuyst wordt als karakter onbelicht, blijft meer een type. Daarom is zijn laatste actie in het boek een beetje vreemd, niet passend bij het type. De andere (levende) personen vormen een mooi kader voor de hoofdrolspelers.

De auteur
    Een voor mij onbekende auteur, een debuut van een schrijversduo: daar kon ik mooi blanco ingaan. Geen verwachtingen, geen idee. En ik heb genoten van het boek, het leest als een trein. Vooral zo doorgaan, niet bang worden om belangrijke personages wat verder uit te diepen en het boek daarmee wat dikker te maken. 290 blz in een vrij groot lettertype mogen er wat mij betreft een pak meer worden. Een volgend boek ga ik zeker lezen.

De plot
    Ik zie twee verhaallijnen: het onderzoek en gedachten en acties van Pan (vetgedrukt, dus goed herkenbaar) Daarnaast krijgt elk slachtoffer (muv de zwerver) een “introductie”, waardoor je zelf probeert een verband tussen de slachtoffers te leggen en zo mee te doen aan het onderzoek. Naarmate het verhaal vordert, groeit er ook iets tussen de twee hoofdpersonen, wat helpt bij het opbouwen van de spanning: een romantisch tegenwicht voor het gruwelijke. Het einde had ik niet zien aankomen, chapeau!

Algemeen
    Pan is een vlot leesbaar boek, moeilijk weg te leggen, omdat je als lezer bijna nergens met rust gelaten wordt. De schrijfstijl bevalt me goed: een mooi ruim vocabulaire (eigenlijk inherent aan Vlaamse schrijvers) en een prettige afwisseling tussen beschrijvingen en dialoog, korte en lange zinnen. Het is in zoverre een Vlaamse thriller, dat het onderzoekssysteem in Nederland anders in elkaar steekt dan in België. Maar daar wordt in de eerste pagina’s al rekening mee gehouden, bv een korte uitleg van het werk van een wetsdokter. In één woord : verrassend, dus zeker een aanrader.

Dit boek

Als ik een nieuw boek uitzoek, sla ik het altijd halverwege open en lees een stuk. Als de schrijfstijl me bevalt, maakt de kaft niet zo heel veel uit. Ik vond het een boek met net een beetje meer, omdat Pan lang in het verborgene blijft. De titel past ook prima, ik zou geen andere weten.
    Een volgend boek (ik hoop dat dat er komt) mag per personage net wat meer uitgediept, dat miste ik bv bij Raoul. Wees niet bang voor veel pagina’s, een goed boek is niet snel te dik!

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

De karakters
    Gaandeweg toffe kerel, in het begin vond ik hem iets te macho
    Leuke meid met het hart op de juiste plaats
    3. En rechercheur Raoul De Vuyst?
    Wat een eikel! Op het einde van het boek krijgt hij wat meer sympathie van mij maar doorheen het boek heeft hij danig op mijn systeem gewerkt.
    Nick vond ik ook wel een toffe kerel, die totaal in het geheel paste.
    Karakters ontwikkelen zich wel degelijk in het verhaal. Zowel Tom als de rechercheurs groeien en krijgen meer menselijke trekjes en fouten.
    Suzanne sprak me het meest aan, maar ik schat niet dat ze in het tweede boek nog aan de orde is. Dan is Tom de volgende in de rij.
    Personages zijn zeker voldoende uitgewerkt.
    Dacht misschien Raoul nog een grotere bad cop te maken, maar hij is al erg genoeg. Dus nee.

De auteur
    Ik had enigszins wel wat verwachting omdat Ria toch al een tijd schrijft, weliswaar geen thrillers. En door de boekpresentatie die ingeleid werd door Jan Verheyen, was mijn interesse nog meer aangewakkerd.
    Zeker wel. Het is een goed en sterk verhaal met een onvoorstelbaar einde, wat ik zeker kan appreciëren.
    Schrijfstijl past volledig bij dit soort verhaal. Het is een thriller, dus er moet niet te veel rond de pot gedraaid worden. En valt er hier en daar dan een hard woord, dan is dit zeker in orde.
    Ik sta al op de eerste rij om het tweede boek te lezen.
    Ik denk dat het niet zo’n slechte combinatie is omdat Aron veeleer een acteur is en veel op de planken staat. Ik begrijp dat deze combinatie zeer goed werkt aangezien Aron bepaalde scènes anders kan overbrengen dan Ria, maar zij kan ze dan wel beter op papier zetten.

De plot
    Ja zeker. Het verhaal bouwt zich stelselmatig op en zodra Pan ondervindt dat het einde nadert, komt alles ook in stroomversnelling om toch maar zijn werk af te maken.
    Verwikkelingen zitten zeer goed verstopt. Op 50 pagina’s voor het einde was ik er 100% zeker van wie Pan was en 30 pagina’s verder had ik zoiets van ?!? omdat mijn gedacht totaal niet meer klopte.
    Zeer tevreden over de keuze.
    Ja, ik vind het een geloofwaardig verhaal. Veelvuldige persoonlijkheden bestaan wel degelijk en als iemand zich dan met één of andere god associeert, is het zeker geen brug te ver.
    Neen! Totaal niet. Een verrassing van formaat.

Algemeen
    Het verhaal is zeer boeiend en had steeds mijn volle aandacht.
    Maes & Wade schrijven zeer toegankelijk in geen moeilijke verwoordingen. Zeer vlot zodat je in één ruk kan doorlezen, zonder te veel te moeten nadenken.
    Ik ben een zeer tevreden lezer.
    Ik ga dit boek zeker aanraden.
    Omwille van de Antwerpse straatnamen misschien wel, maar plaats het verhaal in een internationale setting en het zal geen typisch Vlaamse thriller meer zijn.
    Psychologische thriller met een hoek af, maar nog steeds geloofwaardig.

Dit boek
    Als je veel thrillers leest of veel films in dit genre bekijkt, vind je hier en daar wel wat overeenkomsten. Maar daarom maakt dit alles Pan nog geen slecht boek. En zo dikwijls heb ik nog geen boek gelezen met twisted minds in de hoofdrol.
    Ja, van zodra ik het persbericht ontving dat Maes & Wade een thriller uitbrachten, wou ik dit boek reeds lezen.
    Zeer goede keuze.
    Het is juist gedoseerd. Een boek dat handelt over een seriemoordenaar, dan weet je dat er expliciete scènes in komen.
    Ja, want de cover vind ik zeer aanlokkelijk. En dat is toch het eerste waar je oog op valt.
    Aan Ria, laat Sara maar kindjes kopen e.d. en ga zeker verder in het thrillergenre. Aan Aron, haal al die geschifte ideeën van je maar boven zodat jullie nog veel van zulke thrillers kunnen uitbrengen.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

De karakters
    1. Wat vind je van wetsdokter Tom Bekx? Ik had de eerste pagina’s helemaal niks met Tom Beckx, ik vond het een erg onsympathiek personage waar ik mij eerder aan irriteerde dan dat hij me niets deed. Maar richting de helft van het boek krijg je dan toch wat meer feeling met de gevoelswereld en naar het einde van het boek toe voelde ik tot mijn eigen verbazing bijna een soort sympathie… Tom ontwikkelt zich wel gedurende het boek en dat verklaart waarschijnlijk mijn veranderende gevoel ten opzichte van hem. Ik weet niet of ik het storend vond dat er zo weinig op de achtergrond/het verleden van dit personage ingegaan wordt maar ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig geworden.
    2. En van rechercheur Suzanne Jacobs? Ik had nooit verwacht na de eerste pagina’s dat dit personage een zó grote rol zou gaan spelen in het geheel. Ze kwam mij eerder wat over als een grijze muis, wat ik wel knap vind als schrijvers om daar gebruik van te maken. Want dat is het een beetje….de ware toedracht van dit personage is verborgen onder een uiterlijke laag van absolute ‘normaalheid’. Ik had vanaf het eerste ogenblik erg veel sympathie voor Suzanne en…dat bleef zo tot op het einde van het boek.
    3. En recehrcheur Raoul De Vuyst? Onuitstaanbaar!!! Arrogant en egoïstisch…een dodelijke combinatie in karakter. Maar door zijn éne daad van goedheid vergeef je hem alles. Ook dit is knap gespeeld van de schrijvers. Ik heb hier nog een beetje dezelfde opmerking als bij Tom, ik had graag meer geweten over de achtergrond van dit personage.
    4. Wat vind je van de overige karakters? Met name de onderdirecteur speelt in het plot een prominente rol, die ook verborgen blijft tot het einde van het boek. Dit personage is ook uiterst onsympathiek en strijkt iedereen een beetje tegen de haren in. Nick roept bij mij enkel medelijden op. Hoe erg het ook is maar elke zin die over dit personage ging kneep mijn maag wat dicht, er hangt een wolk verdriet rond deze jongen.
    5. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Zoals hiervoor al toegelicht vind ik dat Tom zeker een ontwikkeling doormaakt en daardoor wat toegankelijker is voor de lezer. De rest van de personages vind ik weinig dynamisch. Suzanne is van in het begin zoals ze is, met uitzondering dan van de voorlaatste scene, waarin ze zo een drastische verandering ondergaat in het oog van de lezer dat ze ook niet meer met zichzelf verenigbaar is. Raoul is door het hele boek ook een beetje stereotiep arrogant, met uitzondering van de reddende actie. De invloed daarvan op zijn karakter is niet inbegrepen in dit boek en daar ben ik nog wel benieuwd naar. Nick volg je door het drijfzand van zijn eigen emoties en lijkt steeds verder weg te zakken in schuldgevoelens, dat is natuurlijk ook een ontwikkeling, maar deze is ook al vrij ver gevorderd bij de start van het verhaal.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tijdens het lezen voelde ik mij het meest aangetrokken tot Suzanne. Ik heb er weinig meer redenen voor dan dat ik kon meevoelen met haar.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ik had graag wat meer achtergrond gezien bij verschillende personages. Nu blijft het allemaal erg vlak op het psychologische niveau.
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou willen dat Suzanne niet was wie ze was…Ik vond het erg droevig hoe het ging…

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had geen verwachting bij deze auteur. Ik heb nog niks gelezen van Ria en het is het eerste boek van het duo.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Bij een thriller hoop je altijd op spanning en een goed plot, dit is zeker ingelost.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind de schrijfstijl bij het soort verhaal passen. Het leest erg vlot, wat belangrijk is om het tempo in het boek te houden.
    12. Pan is het eerste boek van het duo Maes & Wade. Er zijn plannen om nog meer moois van Maes & Wade te laten verschijnen. Ga je die ook lezen? Dat weet ik nog niet, dat hangt er een beetje vanaf of ze dezelfde personages gebruiken. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar Tom en Raoul…. Maar ik denk als ze een nieuwe stand-alone schrijven dat ik die niet lees. Ik was niet zo gegrepen door het boek dat ik absoluut nog meer wil lezen van hen.
    13. In interviews geven zowel Ria Maes als Aron Wade aan dat alleen Ria de pen hanteert en Aron beoordeelt, adviseert en met voorstellen komt. Wat vind je van deze rolverdeling? Ik vind dat wel een erg knappe rolverdeling en twee weten altijd meer dan 1 is mijn persoonlijke motto! Je moet wel erg goed in een team kunnen werken en op dezelfde lijn liggen om dit tot een geod einde te brengen. Ik kan me voorstellen dat elk boek een beetje zoals een kind is en dat het gevoelig kan liggen als je dan veel dingen samen moet beslissen en makkelijker bereikbaar bent voor kritiek. Ik denk dat het voor Ria een heel leuke ervaring is om een thriller te schrijven en daarvoor de verbeelding van Aron te kunnen gebruiken!

De plot
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Dat vind ik zeker wel. Er zijn wat verschillende verhaallijnen die je op het verkeerde been zetten maar het komt allemaal mooi samen.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? De ontknoping is fenomenaal en dus goed verborgen gebleven, er wordt met mondjesmaat informatie gegeven maar het blijft allemaal raadselachtig.
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Psychische stoornissen door trauma en schuldgevoel zijn wat mij betreft 2 van de hoofdonderwerpen. Ik denk dat beide onderwerpen mooi aangesneden worden in het boek en zeker het verhaal van Nick blijft me bij. Hoe iemand in een moment de grip op het leven zoals hij kende volledig kan kwijtraken en steeds verder wegzinkt. Er ontstaat een sneeuwbaleffect waarbij elke actie de situatie erger maakt.
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ik heb weinig kaas gegeten van psychische stoornissen en hoe geloofwaardig deze opzet is met schizofrenie. Maar het wordt wel zo gebracht dat ik er als lezer wat mee kan en het een plaats kan geven. Alleen de gedeeltes met Pan vind ik moeilijk, waarbij er uitgelegd wordt dat Pan er altijd is om te helpen…Daar werd naar mijn eigen smaak wat te ver in doorgegaan.
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het einde helemaal niet verwacht en dat vind ik dan ook 1 van de sterkste kanten van dit boek.

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik wou graag doorlezen en vond het boeiend, maar ergens halverwege zat er teveel romantiek in naar mijn smaak en zwakte de spanning teveel af. Ik werd daardoor wat teveel uit het ritme gehaald en vond dat wel erg storend. Ik snap dat het onderdeel van het verhaal is en dat het de plot beter maakt maar het had misschien ook op een andere manier gekund?
    20. Vind je de schrijfstijl van Maes & Wade prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is vrij makkelijk, prettig leesbaar wel.
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Er hadden enkele zaken wat meer uitgediept mogen worden, karakters van personages bv.
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Dat denk ik niet, daarvoor steekt hij te weinig boven het maaiveld uit.
    23. Vind je Pan een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Hier kan ik moeilijk op antwwoorden, het had even goed een Nederlandse thriller kunnen zijn. Alleen waren sommige woorden/uitdrukkingen wel typisch Vlaams.
    24. Stel…. Maes & Wade vraagt aan jou om hub boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Maes & Wade zijn? Spannend en onverwachte twist.

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De plot is erg goed, maar qua schrijfstijl/inhoud is het een boek zoals er zoveel zijn.
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ik zou dit boek zonder leesclub niet gelezen hebben.
    27. Vind je Pan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Ik vind Pan de perfecte titel, kort en roept nieuwsgierigheid op.
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Ik vind de keuze van wat wel of niet geschreven wordt en de manier waarop, goed gekozen.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Ik vind de cover erg mooi! Dus ik zou het wel oppakken!
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Maes & Wade mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? De volgende thriller mag wat ‘meer’ zijn. Meer uitdiepen van personages, meer hoofdpersonages misschien ook wel, meer pagina’s om te lezen. En ik zou graag geen dip meer voelen in het midden van het volgende boek.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 104

1.Wat vind je van wetsdokter Tom Bekx?
    deskundig persoon voor wat betreft zijn vak.Zijn escapades met de vrouwen vind ik maar zo zo. Mooi dat hij verliefd wordt op Suzanne en dat ook toe liet en zijn gevoelige kant ook richting Nick en de slachtoffers, vooral zijn oude meester.
    Ik was heel positief over haar, hoe zij het effect van Raoul liet verminderen bij de “slachtoffers/daders”. Een meer menselijk persoon. Eind is anders.
    3. En rechercheur Raoul De Vuyst
    een onbeschofte vlerk,eigenlijk geen politieagent waardig en dus ook geen agent van mij mag zijn (maar door zijn oom erbij gekomen is).
    Nick die uit schuldgevoel over de grens gaat.
    Erik is een heel onprettig persoon en zou bijna een broertje van Raoul kunnen zijn.
    Raoul die voor mijn gevoel aan het einde iets menselijker is. Suzanne ontwikkelt zich het meest als karakter omdat zij een andere persoonlijkheid is. Tom laat de liefde toe.
    Ik had Suzanne omdat zij menselijker was dan Raoul maar aan het eind van het boek had ik dat niet meer zo
    Ik had graag meer over het verleden van Raoul willen weten. Ik had dat ook verwacht, door bepaalde toespelingen in de tekst.
    Iets meer over Pan in het dik gedrukte lettertype.
    Nee

De auteur
    kende ze in het geheel niet
    Ja omdat het toch een onverwacht einde heeft.
    Ja prettig lezend. Telkens wordt je meegenomen met een persoon waar je sympathie voor krijgt en dan legt diegene het loodje.
    ja
    Prima.Ik had het niet in de gaten ,dus het is goed uitgepakt.

De plot
    ja. ik bleef heel benieuwd naar de dader en door het verhaal ging je zelf ook meedenken, wat de connectie zou kunnen zijn.
    Toen op blz 229 stond we hadden toch geen dienst en hoe kom jij zo snel hier kreeg ik het gevoel dat Raoul, Pan was en dat gaf geen goed gevoel met het doorlezen. Ik was dus blij dat een ander het was, anders had ik er een naar gevoel aan over gehouden als de dader door zo’n opmerking het daadwerkelijk blijkt te zijn.
    ja
    niet geloofwaardig is als een trouwe bezoekster van de kerk: Liliane die de kerk rondkijkt en de koster niet gelijk het doek over het kruis ontdekken en ook bv.het bloedspoor over de bladeren die door de wind toch wegwaaien.
    Had het niet zien aankomen. Wel dacht ik (en had het als niet logisch genoteerd)waarom belt Suzanne niet haar collega’s toen zij Maria in het bos vond.

Algemeen
    Had steeds mijn volle aandacht tot dat zinnetje op blz 229 waarbij ik hoopte dat het niet Raoul was omdat dan de clou al verklapt was.
    makkelijk en prettig te lezen
    Tevreden
    ja
    alleen omdat het woordgebruik Vlaams is?
    24. Stel…. Maes & Wade vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Maes & Wade zijn?
    Psychologische thriller

Dit boek
    Een alter ego kende ik nog niet in de thriller. Het feit dat iemand met een persoonlijkheidsstoornis de dader is is eigenlijk bijna logisch anders zou hij het niet doen.En dit had je ook niet van te voren kunnen weten.
    nee
    Pan past als titel
    Niet te veel alleen de beschreven scenes van Tom met zijn vrouwen hebben volgens mij geen toegevoegde waarde voor het verhaal.
    ziet er wel eng uit en zou het misschien toch niet oppakken door de kleur en de indringende ogen.
    Ga door en zoals ook anderen opmerkten :het boek had dikker gemogen maar ik denk dat het dan ook aan kracht inboet.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 46

De karakters
    Als wetsdokter is hij goed in zijn vak, maar zijn bemoeienis met de politie vind ik wel een beetje vreemd en ook zijn seksuele avontuurtjes roepen bij mij vragen op!
    Suzanne vind ik sympathiek, tot dat….
    Raoul roept enorme irritatie op, later vind ik hem iets aardiger
    Met Nick had ik erg te doen en ik kon begrijpen wat hij deed. De rest van de personages vallen niet zo erg op, je leest alleen het hoognodige. De onderdirecteur Eric valt iets meer op omdat hij bijna net zo irritant is als Raoul.
    De liefde tussen Tom en Suzanne groeit, waardoor je hen beide ook ziet ontwikkelen in het verhaal. Ook over Nick krijg je meer informatie waardoor je hem beter begrijpt. Waarom Raoul zo irritant is blijft een vraag
    Tom is toch het intresants omdat hij het meest opvalt in het boek, Nick stal mijn hart een beetje.
    Ja, al had ik graag van bijna allemaal wat meer achtergrond informatie gehad.
    Eigenlijk niet

De auteur
    Ik ken de auteurs niet dus had geen verwachtingen
    Het verhaal had van mij uitgebreider in personages, verleden enzo gemogen, het plot was wel een verrassing
    Het boek leest makkelijk weg.
    Misschien wel.
    Prima als dit eruit komt!

De plot
    De verhaallijn groeit zeker naar de ontknoping.
    Tot aan het eind had ik geen idee wie Pan was, dit bleek een echte verrassing!
    Zeer tevreden
    Dat het twee personen bleken te zijn had van mij niet gehoeven, vond de eerste onthulling al best goed verzonnen.
    Niet verwacht en niet zien aankomen!

Algemeen
    Jazeker
    Het is een makkelijk te lezen boek, soms wat Belgische beschrijvingen maar dat is niet hinderlijk.
    Het boek had dikker gemogen met meer achtergrond van de hoofdpersonen
    Ik zal het boek zeker doorgeven.
    Niet een typisch Vlaamse thriller, er worden Belgische woorden gebruikt maar verder valt dit niet op.
    Thriller met een verrassende wending.

Dit boek
    Het eind is verrassend en het gebruik van de mythologische Pan maakt het interessant.
    Ik denk het eigenlijk niet
    De titel van het boek vind ik zeer passend (ik vind alleen de kaft zéér lelijk waardoor ik dit boek niet zou hebben gekocht!)
    Ik hou zelf wel van gedetailleerde beschrijvingen en dat had van mij nog wel iets meer gemogen, waardoor je nog benieuwder wordt naar de moordenaar!
    Nee, ik vind de kaft zéér lelijk waardoor ik dit boek niet zou hebben gekocht!)
    Misschien in het volgende boek een iets uitgebreidere beschrijving van de hoofdpersonen, als je nieuwsgierig word gemaakt door de gewoontes en erfenissen van de hoofdpersonen wil je ook graag weten hoe iemand zo geworden is!

Those who don't believe in magic will never find it.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.