Home Forums Leesclub 54: Onderuitgehaald Onderuitgehaald, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697
    #10449 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 19

Ik zit wel ergens mee en vraag me af of dit komt omdat ik een epub lees. Het is heel onduidelijk aangegeven wanneer het verhaal zich verplaatst. In het eerste hoofdstuk bv springt het verhaal over van een bakje koffie naar het zwembad. Wanneer ik dit lees komt dat vreemd over, het klopt niet deze overgang. Zit ze thuis of drinkt ze koffie in het zwembad? Ik vraag me af of in het papieren boek deze overgang gemarkeerd word met een blanco regel.

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697

Ik zit wel ergens mee en vraag me af of dit komt omdat ik een epub lees. Het is heel onduidelijk aangegeven wanneer het verhaal zich verplaatst. In het eerste hoofdstuk bv springt het verhaal over van een bakje koffie naar het zwembad. Wanneer ik dit lees komt dat vreemd over, het klopt niet deze overgang. Zit ze thuis of drinkt ze koffie in het zwembad? Ik vraag me af of in het papieren boek deze overgang gemarkeerd word met een blanco regel.

@bianca0602, ik stel voor dat we even kijken of we hier een antwoord krijgen van een medelezer, anders leg ik de vraag bij de uitgever neer.

Nancy Lutz
    Bijdrager

Ik ben al een flink eind op weg in het boek en kan wel weer met alle clichés op de proppen komen; niet weg te leggen, leest als een trein, pageturner..
    Het is weer een superboek wat Loes heeft geschreven.
    Ik zit voor mezelf weer een plot uit te denken, ben ervan overtuigd hoe het zit, maar het zal ongetwijfeld weer anders aflopen.
    Ik ben (nog) geen “rare” dingen tegen gekomen.
    Nu weer snel verder lezen…

Bianca0602
    Bijdrager

Nancy, lees jij het papieren boek of de epub?
    Ik ben ook al iets verder nu en het leest lekker maar ik blijf moeite houden met het verspringen van de tijd.
    Blz 101 bv; Sigrid zit in het restaurant. Er wordt haar gevraagd of haar iets dwars zit. Dan staat er ‘Sigrid friemelt aan haar servet. De neef heet Jesse en hij is …etc
    Opnieuw de tijd die verspringt van het restaurant naar later op de avond. Geen blanco regel die aangeeft dat dit stukje is ‘afgesloten’ maar direct door naar een ontmoeting later.
    Ben jij dat ook tegen gekomen?

Nancy Lutz
    Bijdrager

Bianca, ik lees het papieren boek. Bij mij staat dit gedeelte op blz. 74.
    Ik heb wel witte tussenruimtes in de tekst.
    Maar wat jij bedoelt heb ik ook gehad bij epub’s. Dat is inderdaad heel irritant.
    Ik kan me dan voorstellen dat je dan moeite hebt met het tijd verspringen.
    Ik hoop dat je ondanks dat toch van het boek kan genieten.

Bianca0602
    Bijdrager

Ja Nancy, ondanks deze ‘ongemakjes’ heeft het boek me weer gegrepen. Ik lees dit soort stukjes 2x om te begrijpen wat ik lees. Maar genieten doe ik zeker.

Francis
    Bijdrager
    Post count: 34

Ik ben nog geen opmerkelijke citaten tegen gekomen. Het verhaal bouwt mooi in spanning op, waardoor het snel leest en je ook steeds door wil lezen. Het komt mede doordat de hoofdpersoon steeds post krijgt van iemand die haar blijkbaar iets te vertellen heeft over haar overleden stiefmoeder. Die hoofdstukken zijn apart genummerd, dat is erg fijn.

Sylvia Bleecke
    Bijdrager
    Post count: 9

Ik heb het boek inmiddels al in 1 ruk uitgelezen :-). Maar ook ik worstelde vooral in het begin (de eerste hoofdstukken) met het verspringen van de tijd. Moest ook vaak 2x lezen om het te begrijpen. Naarmate het boek vorderde heb ik daar geen last meer van gehad, misschien omdat ik toen inmiddels begreep hoe de schrijfstijl was en makkelijker kon schakelen. Ik lees de epub en denk wel dat het daarin minder goed zichtbaar is, maar ik kan niet vergelijken met een papieren exemplaar.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 77

Ik heb ongeveer op een derde. Het boek leest lekker vlot, komt ook door de korte hoofdstukken.
    Wat is jammer vind, is dat bij een ePub de hoofdstukken van “Hansje” lichtgrijs zijn en daardoor lastig lezen, zeker als het niet erg licht is of juist erg licht. Was beter geweest als die stukken bv cursief waren geweest.
    Ik weet niet hoe dat in de papieren boeken is en of het daar ook lastig lezen is.

Nancy Lutz
    Bijdrager

In het papieren boek is een ander lettertype gebruikt voor de stukken van Hansje

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 77

Veel beter dan in de ePub dus….

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 62

Het boek heb ik in een ruk uitgelezen maar dit is meestal zo bij boeken van Loes den Hollander. Ze bouwt de spanning gestaag op en het leest inderdaad als een trein (om ook maar eens een cliché te gebruiken :)) Ik heb geen last van het verspringen in de tijd maar ben het eens dat het handiger zou zijn om dit via een witregel aan te geven.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 86

Het verhaal heb ik vrijwel in één ruk uitgelezen. Tijd om citaten te noteren (of er een plakker bij te doen) heb ik niet genomen. Dat is een compliment aan de spanning in het verhaal.

De verhaallijn wordt duidelijker naarmate het boek vordert. De eerste hoofdstukken laten nog wat te raden over. Wat is er nu precies gebeurd? Ik heb mezelf vooral afgevraagd wat ik van Sigrid vind. Om te beginnen vind ik haar niet echt sympathiek…of dat verandert later in het verhaal…

Heel duidelijk vond ik de verschillende perspectieven in hoofdstukken. De nummering loopt anders en ook de notering (in getallen en in letters) is duidelijk anders. Geen verwarring mogelijk.

Een fout (heb ik al eerder opgemerkt) is de naamsverwisseling van Sigrid en Wieke op de achterflap.

Bianca.Blok
    Bijdrager
    Post count: 12

Jullie zijn al een behoorlijk eind op weg zie ik…
    Ik ga nu beginnen. Ben benieuwd!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.