Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 21: Nemesis Nemesis, Na het lezen #1

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #4799 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters
    1. Wat vind je van officier van justitie Sylvia van Maele?
    2. Wat vind je van de overige karakters?
    3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    5. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur
    7. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    8. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen?

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 53

De karakters
    1. Wat vind je van officier van justitie Sylvia van Maele? Sylvia is een vrouw die hard voor de zaak heeft en er alles aan wil doen om te achterhalen wie Mark vermoord heeft en ze wil de daders er ook voor laten straffen ook al doet ze dingen die echt niet kunnen. Zelfs haar relatie zet ze er voor op het spel. Een stoere vrouw die niet laat blijken wat er in haar huis is gebeurd wat toch een grote impact heeft.
    2. Wat vind je van de overige karakters? Ik vind de karakters goed neergezet. Brian is de weg kwijt na de explosie maar hij doet ook goed werk bij de voetbalclub waar hij helemaal in op gaat. Omar heeft iets bijzonders door bijvoorbeeld in de auto te blijven zitten tijdens de uitvaart van Mark. Ruben en Daniëlle zijn normale mensen waar weinig over te vertellen valt. Bij Lars had ik het idee dat ik die niet kon vertrouwen, want hij zou corrupt zijn maar uiteindelijk verricht hij toch goed werk. Aisling Lam, De Pool, de kleine mol en Filip Jurado zorgen voor spanning en denken slimmer te zijn dan de rest maar dat valt vies tegen.
    3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Je ziet dat het geen opgevers zijn en dat ze er alles aan doen om de daders te straffen. Ze ontwikkelen zich goed en ze worden een steeds hechter team.
    4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sylvia intrigeert mij wel. Een stoere vrouw die haar familie wil beschermen maar dat ziet haar man heel anders. Sylvia heeft veel meegemaakt met Lars maar ook wat er in haar woning gebeurt is. Ze is wel officier van justitie maar als ze hun eigen spel gaan spelen is ze net als de rest en laat ze niet blijken dat ze er boven staat. Ze doet mee met de anderen en vormt een hecht team.
    5. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ik heb een goed beeld gekregen van alle personages. Alhoewel ik niet had verwacht dat het er zo slecht aan toe was met Brian. Wat ook een vraag blijft is dat er gesproken wordt dat Lars ziek zou zijn maar dit lees je nergens in het verhaal meer terug.
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur
    7. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee, ik had geen verwachting omdat ik nog geen andere boeken van Simon de Waal had gelezen. Je merkt wel dat hij ervaring heeft met zware misdaad want het verhaal is erg beschrijvend verteld. Na het lezen van dit boek ben ik erg enthousiast geraakt over Simon de Waal.
    8. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, want ik hou van dit soort verhalen. Buiten het boekje treden zodat er nog meer spanning ontstaat.
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, het verhaal loopt snel en dat moet ook. Soms ga je wel van hot naar her maar de verhaallijn klopt wat het prettig lezen maakt.
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen? Ja, dit is zeker terecht, want als ik de boeken zie die eerder deze prijs gekregen hebben verdient dit boek deze prijs zeker.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 40

Karakters
    Officier van justitie Sylvia Maele, wordt diep getroffen door de moord in haar huis. Zij en haar gezin lopen gevaar. Toch gaat ze met haar zaak verder. Haar man en kinderen moeten ergens anders onderdak zoeken. Sylvia blijft sterk, misschien iets teveel een doorbijter.

Overige karakters blijven een beetje vlak. Van Lars weten we dat hij een moeilijke tijd heeft gehad. Van de andere karakters weten niet heel veel. De karakters worden later in het verhaal niet echt uitgediept.

De karakters ontwikkelen zich niet heel veel dat komt omdat we niet veel van ze weten.

Mijn favoriete personage is Lars omdat hij nadat hij uit de dienst gezet is door Sylvia, toch zonder veel rancune een zaak gaat oplossen met haar en haar team. Een echte teamplayer. Hij zorgt er ook voor dat de hash in de kofferbak van de advocate komt.

De personages ontwikkelen zich niet verder. Je weet één steekwoord van ze, maar daar blijft het bij, ze kunnen dag en nacht opgeroepen worden. Hebben ze geen relaties, kinderen of andere bezigheden waar ze aan moeten voldoen?

Zou ik een personage willen veranderen? Ja misschien de man van Sylvia. Als een man haar baan zou hebben, zou thuis alles moeten wijken voor zijn werk. Nu is het de vrouw in het gezin en wil haar man eigenlijk dat ze stopt met haar werk.

De auteur
    Ik had wel verwachtingen, ik vermoedde dat het beter geschreven zou worden dan Baantjer dat altijd volgens een bepaalde format geschreven werd volgens mij.
    Een beetje zoals bureau Raampoort. Die verwachting is uitgekomen, meer verhaal, lastiger plot.

Het boek voldeed deels aan mijn verwachting, ik had ,gezien de cover, nog meer spanning verwacht.

De schrijfstijl was duidelijk in korte zinnen, waardoor er vaart in het boek zat. In een thriller zie ik dat graag.

Of Nemesis een boek was om genomineerd te worden de gouden kogel 2016 weet ik niet, ben het overzicht kwijt van de andere genomineerden.

Ik heb al eens een boek van Simon de Waal gelezen, en ga in de toekomst ook zeker nog meer titels van hem lezen.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 53

De karakters
    1. Wat vind je van officier van justitie Sylvia van Maele? Ze is een vrouw die een sterke drang heeft. Ze is vastberaden om hoe dan ook de dader te vinden. Hiervoor stelt ze de zaak zelfs voor haar gezin.
    2. Wat vind je van de overige karakters? De overige karakters worden voldoende uitgediept om een goed beeld van ze te krijgen. Het gaat niet heel diep maar voor het verhaal is het voldoende.
    3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. De karakters ontwikkelen zich niet zichtbaar. Het blijkt wel dat ze een echt team vormen en geen opgevers zijn.
    4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Dat is Sylvia. Zij is een sterke vrouw, weet wat ze wil en gaat daar helemaal voor.
    5. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? De andere personen blijven een beetje vlak maar het is duidelijk genoeg.
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Dat de man van Sylvia achter haar staat en haar hierin steunt. Misschien ook dat Sylvia eerlijk is tegen haar man.

De auteur
    7. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Mijn verwachting is dat het een spannende politiethriller is.
    8. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het verhaal voldoet helemaal aan mijn verwachting. De spanning vloeit vanaf de eerste bladzijde
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl vind ik passend; een stoere, harde, realistische wereld die ik zo voor me zie.
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen? De nominatie vind ik zeer beslist terecht en ik ben van plan om ook de volgende boeken van Simon de Waal te lezen.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters
    Een vrouw met passie voor haar werk. Het slechte moet gevonden worden ten koste van bijna alles , nou ja in elk geval veel. Moedig en een behoorlijk koppig karakter. Het lijkt me lastig om haar levenspartner te zijn op zijn tijd omdat verwacht word dat alles geofferd word voor haar werk.
    Ook erg moedig en volhardend allemaal . Ook is er met bijna elk karakter wel een zogenaamd draadje los. Ze hebben allemaal veel mee gemaakt en deinzen niet terug voor geweld.
    3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ik vind dat meerdere karakters zich ontwikkelen tot volhardende gedreven rechercheurs allemaal delen ze leed en gaan daardoor over een grens. naarmate het verhaal vordert gaan ze steeds verder daarin. Vooral omar en brian doen dat.
    Ja op zich wel , ze spelen allemaal hun rol en dat geeft het boek de spannende lading. De criminelen en met name de uitvoerders van de misdaden hadden van mij nog wel wat meer uitgewerkt mogen worden.
    Misschien zou ik Danielle wat meer op de voorgrond willen zetten. Een stoer vrouwelijk karakter die wat meer meemaakt geeft het verhaal iets extra’s

De auteur
    Nou ja , ik heb dus eerder het miniboekje vector gelezen en dat was naar mijn mening vrij hard emotieloos en spannend maar wel zeer mannelijk zonder al te veel diepgang en details geschreven. Dat verwachte ik dus ook hier. Het verhaal heeft echter veel meer. het is met meer details geschreven. dat kan natuurlijk ook want het verhaal is langer. Verder vind ik dit verhaal niet zo bot en mannelijk maar toch wel wat gedetailleerder en hier en daar gevoeliger.
    Het overtreft dus mijn verwachtingen omdat er veel meer verhaallijn en emotie in zit dan verwacht.
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, ja of nee, waarom?
    Ja vanaf het begin leest het verhaal direct al heerlijk en zit je in het verhaal. Het is spannend en slokt je op.
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ja ik vind het een goed verhaal en zeker nominatie waardig. Toch staat naar mijn mening het verhaal niet heel erg op zich. Ik heb wel eerder verhalen gelezen met soortgelijke verhaal lijnen. Dus wat betreft originaliteit had misschien de link met het militaire en de commando’s die het land af vielen wat meer uitgediept mogen worden.

fantje
    Bijdrager
    Post count: 18

De karakters
    Wat vind je van officier van justitie Sylvia van Maele?
    Ze houdt van haar job en gaat er volledig voor, ten koste van haar persoonlijk leven.

Wat vind je van de overige karakters?
    Het team hangt hard aan elkaar en springen voor elkaar in de bres.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe
    Niet zo heel veel, ze blijven er voor gaan en geloven in hun recht. Ik had ergens verwacht dat er toch iemand het moeilijk zo krijgen met hun keuze om het recht in eigen handen te nemen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik vind Omar heel leuk, eigenwijs, doet zijn eigen ding, maar zorgt op zijn eigen manier voor iedereen.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    De kinderen van Sylvia zouden aan bod kunnen komen en haar confronteren met hun angst zodat ze toch gaat nadenken aan de gevolgen voor hen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ja, ik zou iemand doen twijfelen over hun keuze om het recht in eigen handen te nemen. Hoe reageren de andere er op? Hoe gaan ze deze persoon overtuigen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt? Wat als deze persoon er niet meer wil doorgaan? Zelfs wil dat ze allemaal stoppen?

De auteur
    Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik ken de auteur niet, dus zonder verwachtingen aan het boek begonnen.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja en nee. Ik vind het verhaal oke, maar miste soms toch nog iets. Een extra persoon, een twijfelgeval, .. kan het niet echt duiden.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Schrijfstijl is oke: duidelijk, krachtig en kort. Prima.

Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik kan hier niet echt mijn mening over geven aangezien ik niet weet welke boeken er nog zijn genomineerd. Ik ga dit bekijken en zien of ik er nog van heb gelezen zodat ik kan vergelijken en mening kan geven.
    Misschien dat ik nog eens boek van hem lees, zal afhangen van cover en synopsis.

dikkiedik
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters
    1. Wat vind je van officier van justitie Sylvia van Maele? Sylvia is een doortastende vrouw, de moord op een getuige in haar huis heeft indruk gemaakt. In eerste instantie is ze vooral bang maar daarna herpakt ze zich en gaat ze op zoek naar gerechtigheid. Of is het wraak?
    2. Wat vind je van de overige karakters? De overige karakters worden voldoende uitgewerkt voor het verhaal. Het is duidelijk dat het team van Sylvia hecht is, ze hebben er alles voor over om de moordenaar van hun collega te pakken en dat maf best op een onorthodoxe manier.
    3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja eigenlijk wel. Van Sylvia krijgen we de twijfel mee, gerechtigheid of wraak. ook zie je dat ze zelfs haar relatie hier voor op het spel wil zetten. Omar vind ik goed uitgewerkt, het eeuwige houtje tussen zijn tanden bv. Brian zie je op zijn noodlot afstevenen. Van Lars weten we niet veel, hij wordt geheimzinnig weggezet.
    4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriete personage is Lars. Dat komt omdat er een aantal dingen met hem aan de hand zijn die zijdelings worden aangestipt. Zijn ontslag, wat is daar precies mee aan de hand? Hij is ziek, heeft waarschijnlijk niet meer lang te leven? En wat is zijn motivatie om op deze manier aan de zaak te kunnen werken?
    5. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, dat vind ik voor dit bverhaal wel. Wie weet maakt Simon de Waal er een serie van en komen we meer over hen te weten.
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Aan Brian, ik zou hem zijn leven gunnen.

De auteur
    7. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee, ik weet natuurlijk dat hij Baantjerboeken heeft geschreven, ik heb er zelfs eentje van. ik verwachtte een lekker spannend boek en die verwachting is goed uitgekomen.
    8. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, ik heb met volle teugen genoten van dit boek.
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, ja of nee, waarom? Ja, ik hoop het natuurlijk nopoit mee te maken maar ik verwacht dat het er in het criminele circuit ook zo ruig aan toe kan gaan.
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen? Ik vind dat terecht, het is een goede thriller. Natuurlijk ga ik nu meer van hem lezen, ik heb mijn boekenkast eens uitgeplozen en heb behalve ‘Een schim in de Nacht’ (De Waal & Baantjer) ook Vector in de boekenkast gevonden. Dat wordt lekker in de zon lezen.

simon
    Bijdrager
    Post count: 10

Dank jullie zeer allemaal voor de fijne reacties. Leuk en leerzaam om te lezen.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 28

Wat een heerlijke vrouw. Er gebeuren zulke ernstige dingen, ze is bang, geschrokken en voelt zich heel akelig. Maar al heel snel herpakt ze zichzelf en gaat door ten koste van alles!
    Stuk voor stuk allemaal doorzetters. Ondanks alle ellende gaan ze door en gaan voorelkaar door het vuur!
    De karakters worden steeds verder uitgediept gaande het verhaal, je komt steeds mee te weten over de personages en voelt met hen mee. Overigens zou ik best iets meer willen weten over de kinderen van Sylvia, hoe die zich voelen en met de situatie omgaan!
    4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Sylvia is toch wel mijn favoriet, zij is zo’n sterke vrouw, ten kosten van alles zet ze door om achter de waarheid te komen.
    Naar mijn idee zijn de personages goed uitgediept!
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? De personages zou ik niet willen veranderen, ze zijn goed zoals ze zijn en dat maakt het verhaal zo mooi! Overigens had ik het wel erg te doen met Brian, hij is er psychisch zo slecht aan toe, dat doet mij als lezer gewoon pijn. Dit zou ik graag anders zien, maar het maakt het verhaal wat het is, dus niks aan veranderen.

De auteur
    Helemaal niet, ik ken de auteur helemaal niet dus ben zonder verwachting gaan lezen.
    Ik had geen verwachting, dus voldoen gaat niet echt denk ik. Maar een super boek is het wel, spannend, een vlot te lezen boek, leuke hoofdpersonen en iets wat zo ook in de werkelijkheid kan plaatsvinden.
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Jazeker, een heerlijk spannend boek wat lekker wegleest. Een verhaal waar je ondanks dat het best heftig is heerlijk van kan genieten.
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen? De nominatie is zeker terecht, het is een goed boek met een goed verhaal en prachtige hoofdpersonen. Ik wil zeker meer van Simon lezen.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 50

De karakters
    Een sterke vrouw, vasthoudend , die gaat vor gerechtigheid.
    Je komt niet zoveel te weten over de anderen. Het is een he ht team, niet bang met sterke persoonlijkheden
    Sommige karakters ontwikkelen zich wel, anderen niet. In Lars zit meer dan je denkt. Brian is de weg kwijt, wat logisch is . Omar is ondoorgromdelijk . Over de overingen kom je weinig te weten
    Omar intrigreert mij, ondoorgrondelijk, betrouwbaar en tot heel veel in staat. Stille waters hebben diepe gronden
    Ja, wat mij betreft voor nu wel. Misschien dat er in een ver olg meer bekend wordt over de andere personages
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, eigenlijk niet ze zijn goed zoals ze zijn.

De auteur
    Ik ken de schrijver niet. Las dat hij vergeleken wordt met Baantjer. M.i een steverige en hardere politiethriller
    8. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het verhaal is beter dan verwacht. Spannend en boeiend geschreven.
    9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja prima, gebeurtenissen wisselen elkaar snel af, vaart blijft in het verhaal
    10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen? Ja , ik ben nieuwsgierig geworden naar een vervolg. Positief verrast.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

De karakters
    1.Wat vind je van officier van justitie Sylvia van Maele?
    Een goede officier van Justitie, die jammer genoeg vergeet dat ze ook een privé leven heeft.

2.Wat vind je van de overige karakters?
    Zijn voldoende uitgewerkt. Een perfect lopend team dat op de voet te volgen is.

3.Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ze zijn een sterk team en werken zéker ook op karakter.
    Het is een team dat zich in de loop van de tijd sterk ontwikkeld.

Sylvia is wel een favoriet van me ja. Ze staat voor haar werk en geeft niet snel op. Ze staat niet “achter” haar personeel maar er naast. Super sterke vrouw.

Ik ben van mening dat ze voldoende uitgewerkt zijn. Als je begint te lezen ben je zó eigen met iedereen en leert ze snel kennen.

6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik vind ze goed zoals ze zijn neergezet door de auteur.

De auteur

Had geen enkel boek van hem gelezen dus had ik ook géén verwachting van Simon. Maar dacht wél dat het
    een spannend verhaal zou zijn.

Jaa dit boek voldoet zéker aan mijn verwachting. Het is een spannend boek waarin van alles gebeurd.

9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja ik vind de schrijfstijl prettig om te lezen. Een goed opgebouwde plot waarin héél véél gebeurd maar op het goede moment neergezet.

10. Nemesis was genomineerd voor De Diamanten Kogel 2016. Vind je de nominatie terecht en ga je de volgende boeken van hem ook lezen? Ik heb van de andere genomineerden niets gelezen, maar ik denk dat het zéker terecht is. Het boek voldeed zéker aan mijn verwachtingen en heb het met véél plezier en spanning gelezen.
    Zéker ga ik ook andere boeken van hem lezen. Ik kijk er met spanning naar uit.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.