Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 42: Meesterdeal Meesterdeal, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #8272 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

1.‘Met een blik die haar nog het meest deed denken aan een roofdier dat de afstand tot zijn prooi inschatte’ vond ik een mooi citaat. Het geeft je tijdens het lezen echt een idee hoe de persoon die naar haar kijkt kijkt.

2. Het verhaal ontwikkelt zich in grote lijnen wel hoe ik tijdens het lezen had verwacht, natuurlijk met een aantal plotwendingen. Om geen spoilers te plaatsen kan ik niet alles vertellen, dus blijft het bij deze, ietwat standaard zin. Later bij het onderdeel “Plot” zal dit nog naar voren komen.

3. Het gebeurd redelijk vaak dat je tijdens het lezen van een boek fouten in de spelling tegenkomt. Wat een verrassing was het lezen van Meesterdeal, slechts 3 ben ik er tegen gekomen. Hierdoor las het boek ook veel prettiger. Aangezien het er slechts een aantal zijn zal ik ze hier vermelden
    – blz. 139: “Je liegt!………Ik kan je ‘ Deze laatste zin is in mijn gevoel niet af, of er ontbreekt een punt.
    – blz. 173: “Met een ruk staat………Achter in (de) kast staat een fles….. Het woord ‘de’ ontbreekt tussen in en kast.
    – blz. 271: “Ook kijkt hij regelmatig een film…… Het doen = Het doet hen beiden zichtbaar goed.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 93

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    “Te veel leerlingen die hier niet uit vrije wil zitten, maar slechts omdat ze nog geen startkwalificatie hebben”
    Als docent/mentor van een niveau 2 klas op een ROC heel herkenbaar. Een zin die regelrecht uit de praktijk komt.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Op een aantal punten zie ik mijn verwachtingen uitkomen. Het verhaal loopt zoals ik vermoed dat het zal gaan. Echter, lang niet op alle punten. En dit is wat mij betreft zowel een voor- als een nadeel. Sommige wendingen vind ik namelijk erg toevallig en vergezocht. Van andere wendingen raak ik uit mijn leesbalans…en dan wel weer op een prettige manier.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal.

Spelfouten ben ik niet tegengekomen. Of heb ik in ieder geval overheen gelezen. Wel moest ik erg in de schrijfstijl inkomen. In het begin wordt veel verteld om met name het karakter van Bo goed neer te zetten.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 70

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt:
    – Bo voelt het maagzuur aankloppen in haar keel –> ik vind dit goed en speciaal omschreven, zo heb ik het nog nooit eerder gehoord of gelezen.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?:
    Ja, tot nu toe voldoet het verhaal aan mijn verwachtingen. Al zijn er ook zaken die ik niet verwachtte, maar die geven juist een positieve draai aan het verhaal.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Het valt eigenlijk wel goed mee, zoveel ben ik er niet tegengekomen. Deze viel mij wel op:
    – Pagina 139: ‘Je liegt! Je hebt haar verleid en misbruik gemaakt van haar kwetsbaarheid. Ik kan je ‘ –> Ofwel is deze zin niet volledig af en ontbreken er woorden, ofwel was het de bedoeling dat de zin niet vervolledigd werd maar dan ontbreken er 3 puntjes om dit aan te geven.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 62

Wat een heerlijk boek om te lezen. Erg leuk en spannend dus ik kan het moeilijk wegleggen. Eva is echt een recalcitrante puber die lekker tegen haar ouders in gaat. De verschillende personages zorgen voor spanning. Het boek loopt voor mij nog naar verwachting.

Op blz. 87 dacht ik dat het moet zijn: En was er een vriend … in het spel was. Nu staat er dat er geen vriend in het spel was.

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 53

1. Citaten : * pag 46 : “vroeger is al lang voorbij” vind ik prachtig verwoord als je weet dat het vooral verwijst naar een vroeger waar het nog aangenaam toeven was, zonder problemen.
    * pag 94 : ” De voordeur die met een doffe dreun dichtviel, gaf het antwoord.” Wat een fantastische omschrijving van een sfeer in huis met pubers!
    * pag 180 : “Zolang er geen woorden aan worden gegeven, is het er niet.” Wat een waarheid!

Ontwikkeling van het verhaal : ik vind het een goed verhaal, uitnodigend en spannend. Maar soms vind ik het toch nogal vergezocht naar het ongeloofwaardige toe. Het is goed geschreven en is lekker spannend tot het laatste toe. Het is wat ik verwachtte van een thriller, op sommige té vlug op elkaar volgende situaties die ik bijna onmogelijk achtte om mee te maken in één en hetzelfde gezin.

Fouten : *pag 7 : “quasinonchalant” moet volgens mij bestaan uit twee woorden?
    Pag 9 : ” nep-nieste” wordt volgens mij geschreven met een d?
    * pag 135 : * “In de de tunnel…”

Verder heb ik nergens nog een fout ontdekt, behalve dan het reeds vermelde foutje van pag 139. Ook ik kon daar even niet volgen, hoewel ik denk dat er gewoon drie puntjes ontbreken, en Bo gewoon onderbroken wordt door het ‘zelfzekere’ antwoord van Sten.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 48

1 Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik vergeet iedere keer de opmerkelijke citaten te noteren en dan ben ik ze aan het eind van het verhaal weer vergeten. Maar één is er me zo wie zo bijgebleven en dat is…..

‘Vroeger is allang voorbij’ echt héél prachtig verwoord en helemaal waar!

2 Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?

Nee, zelfs meer dan dat. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Meteen vanaf het begin werd ik het verhaal ingezogen. Het is zeker een realistisch verhaal over o.a. relaties, emoties, gevoelens, moederliefde, angst en verraad . Dit wekte direct mijn nieuwsgierigheid en door de samenhang van alle elementen ontstaat er een sterke spanningsboog waardoor ik zelf mijn theorieën er op los ging laten. Geregeld liet ik mij op het verkeerde been zetten wat zich vertaalde in een voor mij ‘Meesterlijk’ Plot.

3 Spel/Taalfouten

De spelfouten die ik tegen ben gekomen zijn hier reeds eerder genoemd.

Marlen Beek-Visser
    Bijdrager
    Post count: 8

Bedankt voor jullie feedback tot nu toe. Het is bijzonder om jullie leeservaring ‘van dichtbij’ te mogen meebeleven. Erg leuk!

De afgebroken zin op pag. 139 is een foutje van de vormgever, vlak voor het drukken. In de juiste versie stonden wel drie puntjes achter ‘Ik kan je’. Dit wordt in de tweede druk verbeterd, net als de andere genoemde fouten.

Ik blijf jullie berichten met aandacht volgen!

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 162

Ik ben zo door het boek gevlogen dat ik niet meteen opmerkelijke citaten tegen kwam.

Het boek zelf is heel spannend en je wilt echt wel weten hoe het verder gaat en afloopt, alleen jammer dat er teveel gebeurd op het einde waardoor het voor mij te ongeloofwaardig overkomt

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 140

Citaten:
    p.175 Maar haar hoofd is vol en haar hart is leeg.
    p.180 Zijn bloed, dat leven geeft, het klopt niet met wie hij nu is.
    p.180 Zolang er geen woorden aan worden gegeven, is het er niet.
    p.221 Met je ogen dicht hoor je zoveel meer….. Ritselende blaadjes in de bomen, die de stevige wind niet lang meer zullen weerstaan.
    …….
    Bijna zinnen voor een gedicht. Mooi.

De ontwikkeling van het verhaal was deels zoals ik verwachtte, maar leidde uiteindelijk wel tot een onverwachtse ontknoping. En dat vind ik positief.

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

Echt opvallende citaten heb ik niet, ik lees denk ik te oppervlakkig om dit echt goed waar te nemen. Al ooit eerder gezegd, ik lees echt ter ontspanning, zonder al te veel na te denken over de inhoud. Ik leef mee met het verhaal en wat ik zou doen, maar let niet zo zeer op foutjes op opmerkelijke zinnen, tenzij ze er voor mij extreem uit zouden springen.

Ik had denk ik het slot eerder verwacht en daar dan een vervolg op. Kan niet te diep intreden op wat ik doel, want dan spoiler je alsnog teveel. Ik kom hier later dan ook wel op terug. Ik zat er in ieder geval steeds op te wachten.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

Bryan Fohler
    Bijdrager
    Post count: 8

01. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

“Bo is gaan staan en hijgt alsof ze de Vaalserberg heeft beklommen”. Deze zin vond ik erg leuk aangezien ikzelf vaak op deze berg kom.

02. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?

Jups, het verhaal ontwikkeld zich tot op heden zeker zoals ik had verwacht.

03. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Wat ik erg apart vind is de volgende zin: “Ze schakelde de nummerherkenning op haar mobieltje uit en appte na lang zoeken het meest voordelige plaatje.” Zover ik weet kan je als je een SMS stuurt geen nummer uitzetten. Of ik ben niet op de hoogte hiervan 😉

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 76

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Bo hoorde de tranen van Eva in haar keel lopen. Bizar vond ik.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    – Mochten er zijn, die heb ik gemist.

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

CindyK
    Bijdrager
    Post count: 10

Citaten: pagina 97 ‘Treurend in een buurtcafe……WAO lopen’ vind dit persoonlijk stigmatiserend. Maar kan het gevoel van Bo wel begrijpen.

Ontwikkeling: grotendeels wel. Ontwikkeling gaat sneller dan je kunt inleven, jammer.

Spelling, zinsbouw: wat ik ook bij ontwikkeling aangaf, lastig om je in te voelen. Naar mijn idee door de woordkeuze, zinsbouw.

Andere kanttekening, ik vind het boek niet prettig in de hand liggen, zou graag horen of anderen dit ook ervaarden.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 162

Citaten: pagina 97 ‘Treurend in een buurtcafe……WAO lopen’ vind dit persoonlijk stigmatiserend. Maar kan het gevoel van Bo wel begrijpen.

Ontwikkeling: grotendeels wel. Ontwikkeling gaat sneller dan je kunt inleven, jammer.

Spelling, zinsbouw: wat ik ook bij ontwikkeling aangaf, lastig om je in te voelen. Naar mijn idee door de woordkeuze, zinsbouw.

Andere kanttekening, ik vind het boek niet prettig in de hand liggen, zou graag horen of anderen dit ook ervaarden.

Ik vind het net een handig formaat

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.