Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 42: Meesterdeal Meesterdeal, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #8280 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanMarlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeMeesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanMarlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 173

De plot

Wat vind je van het plot? Er gebeurde heel wat en misschien een beetje teveel voor mij op het einde maar het was wel nog verrassend op sommige vlakken.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Een beetje verwarrend en wat teveel op het einde , ik vond precies dat ineens alles bijeen kwam en het was wat ongeloofwaardig
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Sommige zaken had ik zien afkomen en andere niet

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het zeker heel boeiend en ik kon het boek niet weg leggen
    Vind je de schrijfstijl van Marlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ze heeft een hele goede schrijfstijl die het gemakkelijk maakt om het verhaal te volgen
    Vind je Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Niet meteen typisch nederlands als je het zo leest moest er niet een Nederlands telefoonnummer in staan en dan de typische Nederlandse namen
    Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn? Spannend, meeslepend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het verhaal met Emiel maakt het wel anders want zoiets ben ik in een ander boek nog niet tegengekomen
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanMarlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Niet teveel laten gebeuren op het einde want dat maakt het wat ongeloofwaardig

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 55

Wat vind je van het plot ?

Het plot kwam toch nog onverwacht aan. Vooral omdat ik moeite had met de zelfmoord van Sten. Dat gegeven gooide mijn hele visie over hem overhoop, namelijk van een allesoverheersend, dominant en invloedrijke geest naar een laffe zwakkeling. Dat vond ik niet kloppen. Ik bleef in de war achter. Eigenlijk was ik dus blij dat Alex uiteindelijk de moord bekende. Nu klopte het plaatje weer.

2. Structuur van het plot?
    Aangezien ik een totaal ander beeld gevormd had over de meeste situaties en hun karakters daarin, vond ik uiteraard zowel de opbouw als de structuur van het plot geniaal gevonden en goed uitgedokterd. Bovendien voelde ik me opgelucht.

3. Einde verwacht ?

Zoals ik reeds aangaf in 1, had ik dit einde niet verwacht, hoewel ik het achteraf gezien wel beter vond kloppen.

4. Boeiend verhaal ?

Het verhaal had vanaf zin 1 mijn volle aandacht. Het boek leest dan ook als een trein.

5. Schrijfstijl ?

Ik hou van de schrijfstijl : het boek leest prettig, is egrijpelijk geschreven, vooral ook de cursiefjes gaven heel duidelijk aan wat, wie en wanneer in gedachten was. Aangenaam lezen …

6. Is Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller?

Jazeker. Ergens in het boek wordt verwezen naar een Nederlandse wet, er wordt gesproken over het typisch openbaar vervoer van Nederland, en bovendien komen er regelmatig Nederlandse geografische plaatsnamen in voor. Dus is het zo klaar als een klontje dat het hier een Nederlands boek betreft.

7. Het boek typeren?

‘Meesterdeal’ is een erg spannend verhaal, maar te veel gebeurtenissen bij te weinig mensen komen er in voor waardoor mijns inziens het verhaal ietwat overdreven gaat lijken. Een puber in huis met grensoverschrijdend gedrag en daarbij een heleboel spanningen binnen datzelfde gezin, ja. Maar ook daarbuiten kwamen nogal wat verhaallijnen aan bod, zoals de ongewenste intimiteiten van Emiel, de paranoïde ideeën van Bo, en dan ook nog eens de opstandigheid van Yannick en de problematiek hiervan in jeugdzorg, was wat mij betreft een beetje van het goede te veel.

8. Wat maakt het boek uniek?

Het unieke van het boek is volgens mij de vlotte en aangename schrijfstijl. De opbouw van het plot zit ook bijzonder vernuftig in elkaar.

9. Advies?
    Advies geven aan een schrijfster vind ik bijzonder moeilijk. Wat ik alleen vanuit mijn eigen belevingswereld zou kunnen vragen is het verhaal geloofwaardig te houden, maar ik weet dat dat geen simpel advies zou zijn. Ik ga liever voor het volgend advies : ‘Marlen, alsjeblief, niet stoppen met schrijven, want je hebt met ‘Meesterdeal’ een aangenaam vlot leesbaar boek neergezet. Hoed af daarvoor.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 77

De plot

Wat vind je van het plot? Toen op een gegeven moment duidelijk was hoe het was gebeurd was ik wat teleurgesteld en had ik het gevoel dat er nog iets miste. Mijn gevoel was juist waardoor het plot voor mij klopte.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het plot was spannend en voor mij nog niet compleet. Zo waren de laatste blz. van het boek ook nog spannend.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het niet zo verwacht. Ik had een andere dader in gedachte.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het boek erg goed geschreven en erg leuk. Het had constant mijn volle aandacht.
    Vind je de schrijfstijl vanMarlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het een prettige schrijfstijl. Niet te moeilijk maar wel zo dat het als volwassen boek door kon.
    Vind jeMeesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? In principe zou het zich in elk land af kunnen spelen.
    Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn? Spannend en verrassend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het had wel iets specifieks. Het is een onderwerp wat denk ik veel gebeurt wat niet goed is. Veel jonge meisjes gaan op in de liefde maar zien niet de consequenties ervan en de volwassen persoon zou moeten weten dat het niet kan en mag.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanMarlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Schrijf nog een vervolg op Meesterdeal, want ik denk dat er nog veel over het leven van Eva, Bo en Adam geschreven kan worden.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

De plot

Uiteindelijk is het plot voor mij heel bevredigend. Wel vond ik het pad waarlangs dit plot werd bereikt af en toe ongeloofwaardig. Met name het vertrouwen dat Bo in Sten stelde vond ik te ongeloofwaardig. Dat uiteindelijk de bad guy het er niet goed vanaf brengt stelt me gerust. Voor mij was het verhaal daarmee volledig rond.

Algemeen

Het boek las als een sneltrein. Veel plotwendingen. Veel karakters die allen wat meemaakten. Spanning. Ook al was het soms een beetje te ongeloofwaardig voor me, aan spanning ontbrak het nooit. Een fijn, spannend verhaal om te lezen. In begrijpelijke, duidelijk taal. Duidelijk onderscheid tussen degenen die aan het woord zijn.

Typische Nederlandse thriller…ik blijf dit een moeilijke typering vinden. Misschien is het handig als we eens een lijstje opstellen wat eenieder onder een Nederlandse of bijv. Scandinavische thriller schaart. Als ik het met andere Nederlandstalige thrillerschrijvers vergelijk denk ik dat het redelijk overeenkomt. Het speelt zich af in een duidelijk gezin. Er komen veel verwijzingen (bijv. het schoolstysteem) naar echt Nederlandse zaken in voor.

Ik zou het boek typeren als: spannend. Misschien zelfs geschikt voor YA vanaf 15 jaar. Ik ga het hier thuis in ieder geval even proberen met onze YA lezer. Zit ook een mooie boodschap in.

Voor mij is het boek speciaal omdat het over een docent en pubers gaat. Iets waar ik dagelijks mee te maken heb. Een leuk extraatje voor mij om dit boek te lezen.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 173

De plot
    Ik vind dat Meesterdeal meerdere plots heeft. Het gaat over de relatie tussen de docent en de dochter van Bo. Hoe ontwikkelt deze relatie zich en loopt het goed af? Daarnaast gaat het over het verlies van contact binnen het gezin van Bo. Hoe ontwikkelt het contact tussen Bo en haar dochter en hoe met haar echtgenoot? Dan speelt er een geheim in het gezin. Hoe komt die tot uiting en welke rol gaat die spelen? En dan komt er nog een verrassend plot achteraan.
    De relatie met tussen de docent en de dochter ontwikkelt zich redelijk voorspelbaar en uiteindelijk de relatie tussen Bo en haar dochter ook. De ontwikkeling van het geheim in het gezin en de manier waarop die met de laatste plot bij elkaar komt vind ik extra verrassend. De rol van de echtgenoot (Adam) en de uiteindelijke ontknoping had ik niet zien aankomen. Sterk van de schrijfster. De persoon Emiel leidde daarbij nog tot iets extra’s, waarbij ik even dacht dat er een andere, spannende verhaallijn aankwam. Die lijn is niet echt afgemaakt, maar dat is prima, anders was het teveel geweest.
    Het boek lijkt goed af te lopen, maar ten diepste vind ik dat het gezin weer terug is bij af. Het contact onderling lijkt weer goed te gaan, maar nu is er een nieuw (en mogelijk erger) geheim voor in de plaats gekomen.

Algemeen
    Het boek had niet het hele verhaal mijn volle aandacht. Ik vond het soms lastig om steeds vanuit Bo te lezen. Het is (als mede-moeder) beklemmend om te volgen hoe je de binding met je gezin kwijtraakt. Soms had ik het idee dat Bo het als een soort oorlog ervaarde. Zij wilde voor de verlossing zorgen en raakte daarin ook door haar eigen handelen los van haar gezinsleden.
    De schrijfstijl van Marlen vind ik goed. Goed leesbare zinnen en taal. Het werd goed afgewisseld met cursieve delen, die je meer zicht gaven op de personage van de docent. Dat verhoogde de spanning en in eerste instantie kreeg ik meer begrip voor hem.
    Ik vind Meesterdeal een typisch nederlandse thriller. Het speelt zich in Nederland af, maar er zijn ook veel landschappen en situaties (het schoolsysteem bv) die nederlands aandoen. Ook de beschrijving rondom Yannick (jeugdhulp tot je 18e) is, hoe jammer ook, een herkenbare. Mogelijk kan het boek ook in een ander land geplaatst worden, maar ik herkende veel. Ik zou Meesterdeal als een nederlandse thriller typeren, maar vind ook dat woorden als psychologische en geloofwaardige thriller passen. Het boek is laagdrempelig om te lezen.

Dit boek
    Ik heb niet eerder een boek gelezen met dit onderwerp, dus dat vind ik uniek. Ik vind het ook leuk hoe ze verschillende onderwerpen/thema’s (schoolsysteem, tijdelijke pleegzoon) in het boek terug laat komen. Een extra leuke vond ik toch dat de vrouw van de docent een beller bij de hulplijn was geweest. Ik houd wel van die extra lijntjes. En de persoon Emiel vond ik ook “af” en afschuwelijk (dus dat is goed). De afwisseling met een cursief deel was sterk, maar lees ik wel vaker.
    Een advies? Vind ik altijd lastig, omdat ik niet denk dat ik het beter zou kunnen………. Wat me misschien bij dit boek wel zou helpen is, als Bo een vrouw was geweest, die toch wat meer naar buiten trad, andere sociale contacten had ipv alles in haar eentje te willen doen. Dat vond ik nl. op een gegeven moment wat “zwaar” lezen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 48

De plot

Het plot was erg verrassend en zag ik in de verste verte niet aan komen. De vele wendingen in het verhaal zorgden ervoor dat ik geregeld op het verkeerde been werd gezet. Nergens was het voorspelbaar. Alles gaat in een enorme versnelling en de spanning is continu aanwezig.
    Erg boeiend ook hoe Marlen de verhaallijnen weer krachtig naar elkaar toe heeft weten te schrijven.

Algemeen

Het was een zeer boeiend verhaal, met name ook door de verschillende verhaallijnen, de ijzersterke en realistische personages en het tempo waarin het verhaal is geschreven. Wat ook boeiend was is het feit dat de auteur (Marlen) ook diverse dilemma’s, waaronder een maatschappelijk probleem, aan de kaak stelt waardoor ze deze onderwerpen ook bespreekbaar maakt. De ontwikkelingen volgde elkaar in een rap tempo op. Hierdoor ontstonden ook verschillende wendingen in het verhaal waardoor er een hoge spanningsboog aanwezig bleef.
    De totale opbouw van dit verhaal is buitengewoon ijzersterk evenals de zeer prettige, toegankelijke en vlotte schrijfstijl van Marlen.

Vind je Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Ik vind van wel maar om dit toe te lichten vind ik toch wat moeilijk. Naar de omstandigheden gekeken zou je zeggen het is een typisch Nederlandse thriller, immers het verhaal speelt zich af in Nederland, het schoolsysteem, het gedoe met Yannick, de wetgeving enz. enz.
    Maar het kan ook zomaar in een ander land afspelen. Het maatschappelijk probleem en de overige dillema’s kunnen in elk land plaatsvinden.
    Wat is nu echt een typisch Nederlandse Thriller?

Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn?

Spannend, verrassend, emotioneel maar vooral MEESTERLIJK.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek is voor mij uniek omdat ik me als vader van 3 dochters, me heel goed kan verplaatsen in de hoofdrolspeelster Bo. Zeker gekoppeld aan het maatschappelijk dilemma van relatie dochter versus oudere leerkracht, maakt voor mij het verhaal erg levendig en voel bij het lezen dan ook de diverse emoties.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Marlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Marlen, blijf alsjeblieft van deze mooie, spannende en realistische thrillers schrijven. Ik heb van dit boek genoten en ga zeker je andere boeken ook lezen. Bovendien heb ik je toegevoegd aan mijn lijstje van favoriete auteurs waarbij je met stip héél erg hoog staat.

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

De Plot

Wat vind je van het plot? Een verrassend plot en goed verzonnen, wellicht gaat het iets te ver dat Sten de biologische vader van Eva blijkt te zijn, maar dat is het mooie aan boeken, niets is wat het lijkt en er is van alles mogelijk.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De structuur van het plot is goed, nog maar een paar bladzijdes te lezen en er gebeurde nog zoveel. Ergens moet een boek natuurlijk stoppen en hoe ga je dit dan laten verlopen. Op deze manier sluit het af en blijven Adam, Bo en Eva als gezin over.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Tijdens het lezen van Meesterdeal was het meest voorspellende dat Emiel “iets” in de koffie van Bo had gedaan en dat ze zou worden gedrogeerd. Daarnaast was het voor mij een optelsom dat Sten de biologische vader van Eva kon zijn, dit vanwege de omschrijving van de uiterlijke kenmerken, het blonde haar. Dat Sten degene zou zijn die uiteindelijk het daadwerkelijke slachtoffer zou zijn had ik tot op het laatst niet zien aankomen. Als ik er dan verder over na ga denken is het maar goed ook dat Sten overleed, wat zou er gebeurd zijn met Sten en Eva als hij was blijven leven? Dat gaat de schaamte voorbij dat je verliefd bent op je eigen vader/dochter.

Algmeeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Meesterdeal heb ik binnen een dag uitgelezen en dat lukt alleen als het je volle aandacht heeft, dus ik kan deze vraag met een volmondig: “JA!” beantwoorden.

Vind je de schrijfstijl van Marlen Beek – Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het begin van Meesterdeal was wel even “schakelen”. Er wordt veel verteld in het heden en recente verleden dat het af en toe verwarrend was. Door door te lezen snap je wel dat de inleiding van het verhaal is, maar het had voor mij iets duidelijke gemogen.

Vind je Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten. Ja, ik vind Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller, dit komt door de namen van de personages, de plaats waar het zich afspeelt. Dat maakt het herkenbaar en haalt het dichtbij.

Stel…Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn? Ik vind je boek vooral ‘actueel’ en ‘realistisch’. Een relatie tussen een docent en een leerling(e) kan iedereen overkomen. Door alle Social Media en het hele internet komen zulke verhalen ook meer naar buiten dan dat vroeger het geval was. Destijds gebeurde het ook, alleen werd dat niet breed uitgemeten in de pers of op welke manier dan ook.

Dit boek

Vind je dit boek zoals er zoveel zijn of het het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Meesterdeal is een uniek boek, vanwege het toch wel actuele en realistische theama. Niet eerder las ik een verhaal waarin het ging om een liefde tussen een docent en een leerlinge. Daarnaast laat het ook de relatie zien tussen een moeder en een tienerdochter, want wat dat betreft zal het in veel gezinnen hetzelfde gaan tussen ouders en hun tienerkind(eren).

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Marlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Als lezer zijnde zou ik het prettiger vinden als de inleiding wat duidelijker is aangegeven, maar dat is dan ook het enige. Verder zou ik graag willen dat je vooral zo doorgaat, zeker met actuele thema’s, dat zet mij als lezer toch zeker aan het denken.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 92

De plot

Wat vind je van het plot?:
    In het begin was het plot wat voorspelbaar, maar op het einde zat er een onverwachte wending en deze vond ik wel goed.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?:
    Het verhaal is gestaag opgebouwd. Je komt meer en meer te weten over de relatie tussen Bo en Sten. En de rol van Emiel.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?:
    Ik had het niet zien aankomen, maar was ook niet verrast achteraf. Enkel het overlijden van Sten was echt onverwachts voor mij.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?:
    Ik vond het zeker boeiend en het las erg vlot.

Vind je de schrijfstijl van Marlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?:
    Marlen schrijft erg duidelijk en het verhaal leest daardoor erg vlot. Het gebruik van bet cursief gedeelte wanneer Sten aan het woord is is een mooie meerwaarde.

Vind je Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?:
    Ik vind hem wel Nederlands, door de gebruikte namen en plaatsen.

Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn?:
    Geloofwaardig en in een bepaald opzicht ook realistisch.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?:
    Ik vind het onderwerp best wel uniek, vooral de wending op het einde.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Marlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf verder doen zoals je bezig bent. Je hebt er een fan bij 🙂

Bryan Fohler
    Bijdrager
    Post count: 8

Het plot

Wat vind je van het plot?
    Ik vond het plot erg goed in elkaar gezet en kwam op mij geloofwaardig over. Ik denk dat er tegenwoordig genoeg jongeren verliefd worden op hun leerkracht dus dat zorgde er voor dat ik het verhaal geloofde.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik vond de structuur van het plot goed. De spanning wordt gestaag opgebouwd, om tenslotte op het eind allemaal samen te komen en tot een goed explosief einde te komen.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had dit einde niet zien aankomen en had verwacht dat het anders zou aflopen.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja het verhaal had vanaf het begin mijn volle aandacht, het verhaal was van begin tot het einde boeiend. En zorgde ervoor dat ik steeds verder wilde lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Marlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl van Marlen Beek-Visser erg prettig, ze schrijft in een begrijpelijke taal en doordat ze de spanning wist op de te bouwen, had ik geen enkele moeite om mijn aandacht bij het verhaal te houden.
    Vind je Meesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Dit verhaal zou zich overal kunnen afspelen. Het is een Nederlandse thriller omdat er Nederlandse plaatsnamen en namen van scholen genoemd worden, echter als deze vervangen zouden worden door Buitenlandse plaatsnamen dan zou het ook zo door kunnen gaan voor een buitenlandse thriller.
    Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn?
    Spannend, realistisch, hedendaags maar vooral ook uitmuntend neergezet.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind dit boek wel specifiek. Aangezien er niet zo heel veel thrillers zijn die over liefde tussen leraar leerling gaan en de gevolgen hiervan.
    Blijf vooral zo verder schrijven, zodat we nog een heel aantal goede thrillers van je mogen verwachten.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 81

De plot
    Ik vond het allemaal te veel. Er gebeurde teveel in het verhaal en het uiteindelijke einde vind ik echt ongeloofwaardig. Het was mij allemaal teveel bedacht.
    Het verhaal word wel goed opgebouwd en de spanning blijft gedurende het hele verhaal maar wat er allemaal gebeurd is te veel.
    Het einde had ik niet zien aankomen, het gedeelte met Adam bedoel ik en had van mij ook niet gehoeven.

Algemeen
    Het verhaal op zich was wel boeiend, de verhaallijn op zich was goed vond ik. Leraar word verliefd op leerling, familie ziet dit niet zitten. Het was ook heel vlot geschreven waardoor het boek heel makkelijk las.
    Een typisch Nederlandse thriller vind ik moeilijk om te zeggen. Wat maakt iets een typisch Nederlandse thriller? Ja er staan Nederlandse namen en plaatsnamen in maar het had ook in een ander land zich kunnen afspelen.
    Typeren vind ik moeilijk. Ik vond het zeker spannend maar ook teveel.

Dit boek
    Ik vind het zeker geen boek zoals er zoveel zijn. Ik vond het onderwerp zeker wel origineel. Ik denk dat een relatie tussen leraar leerling wel vaak voor komt. Ik had ook nog niet eerder een boek erover gelezen dus voor mij zeker wel origineel.
    Een tip aan de schrijfster is voor mij om minder dingen te laten gebeuren in een verhaal, het was voor mij te veel.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 95

De plot

Goed, op voorhand dacht ik door te hebben hoe het in elkaar zat, maar ik kwam toch voor verrassingen te staan.

De spanning wordt door het boek heen mooi opgebouwd, met op het einde een geweldige plottwist.

Niet helemaal wat ik verwacht had. Goed dus.

Algemeen

Ik wou altijd blijven doorlezen en weten wat het volgende ging zijn, ik heb me niet verveeld tijdens het lezen.

Vind je de schrijfstijl vanMarlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het een aangename schrijfstijl. Het boek kon mijn aandacht de hele tijd vasthouden.

Vind jeMeesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het kon evengoed een verhaal zijn dat zich in USA afspeelt.

Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn?
    Het deel van ‘dochter begint relatie met mentor’ kan iedereen overkomen, het stuk met Emiel is ietwat verder gezocht, maar dat maakte het alleen maar extra spannend.

Dit boek

De combinatie van de situatie met Eva en Sten en de situatie met Emiel maken het toch wel origineel. Door de korte inhoud wist ik niet goed of ik het wel goed zou vinden, maar ja hoor, dat is helemaal goed gekomen. Ik heb genoten van dit boek.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanMarlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doe zo verder, ik kijk uit naar een volgend boek!

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

Na het lezen #2

De plot
    1.Wat vind je van het plot?Goed Spannend, heerlijk als je met terugwerkende kracht mag lezen en de puzzel compleet word
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Er dreigt iets en dat is vanaf het begin voelbaar maar welke kant het opgaat is heel lang onbekend waardoor het verhaal heel spannend word. In het begin is er veel informatie wat heel beklemmend is maar na bladzijde 60 komt er vaart in het verhaal waardoor je het in 1 x wil uitlezen.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit einde niet zien aankomen.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?Ik vind het een zeer actueel verhaal, toen ik het boek kreeg stond ik op de camping en daar stonden we naast een gezin waar de oudste ook aan het puberen en die ouders keken er totaal niet naar om voor mijn gevoel(maar ik kijk er op en niet in) en zelf heb ik ook een dochter in de leeftijd. Voor mij kwam het heel dichtbij. Je hoopt dat zoiets je niet overkomt maar sommige dingen zijn akelig reeel geschreven bijvoorbeeld het liegen van Eva. Het is een zeer boeiend verhaal en als je in dezelfde fase zit zelfs heel beklemmend.
    5.Vind je de schrijfstijl vanMarlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Marlen schrijft heel prettig, niet moeilijk maar wel levensecht.
    6.Vind jeMeesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee zeker geen typisch nederlandse thriller hopelijk voor Marlen word het vertaald, het boek heeft mij duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat je puber eerlijk is dat het niet alles wil zeggen dat hoort maar liegen niet en dat gebeurd natuurlijk bij alle gezinnen met pubers. Het is een eyeopener wat dat aangaat.
    7.Stel….Marlen Beek-Visser vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Marlen zijn? Een familiedrama met een zeer hoog thrillergehalte.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De kracht van dit boek is dat het jezelf kan overkomen en daardoor leest/speelt het heel erg op je gevoel en romance leerling/leraar is ook niet uniek dat gebeurd heel regelmatig maar het uitwerken tot een boek heb ik wel romantisch gelezen maar niet als thriller wat het boek toch weer wel uniek maakt en zeer de moeite om te lezen.
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanMarlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden. Marlen ga zo door, lekker met de moordwijven en blijf groeien. Schrijf zoals je wil schrijven en hopelijk verzin je nog heel wat boeken. Hopelijk mogen jullie samen ooit het boek schrijven voor de Spannende Boekenweken met je collega’s Moordwijven en anders alleen. De kwaliteit is er zeker en ik hoop het plezier om iets moois te creëren ook.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 49

De plot, zoals Marlen die in haar Nawoord beschrijft, zit goed in mekaar. Een (vreselijk genoeg) haast dagelijks gegeven (grensoverschrijdend gedrag, incest) met complicaties zodat het een thriller wordt. De setup is goed. Een beperkt aantal personen, wat de leesbaarheid ten goede komt, die allemaal gedetailleerd worden voorgesteld, met 1 duidelijke hoofdpersoon, Eva, als verteller.
    Van bij het begin krijg je steeds meer informatie die je dwingt om je mening en verwachtingen te herzien. Het einde volgt – in het kort – opnieuw de structuur van de rest van het verhaal: je vormt een mening, krijgt extra informatie die dan weer leidt tot een nieuwe plotwending. Met als bonus nog eens een dubbele schok helemaal op de laatste bladzijden.
    Ik ben het wel met anderen eens: het is te veel tegelijk. Alle elementen worden in de loop van het verhaal aangereikt en komen pas op het einde samen wanneer alles duidelijk wordt gemaakt. Maar dat einde komt, ondanks dat, erg onwaarschijnlijk over. En door al die last-minute plotwendingen wordt het een komedie in plaats van een thriller. Alles kan je volgens mij onmogelijk zien aankomen maar de kans is groot dat je eigen oplossing ergens de revue passeert.

Het is zeker een boeiend verhaal, al moest ik het lezen in het begin een aantal keren onderbreken, niet door de schrijfstijl of zo, maar door de zwaar beladen inhoud. Dat vind ik ook positief: een boek dat je aanzet tot nadenken en filosoferen. Het zenuwachtige rondgejakker van BO en de perspectiefwijzigingen tussen het hoofdverhaal (Bo) en de cursief gedrukte stukjes van Sten samen met de korte hoofdstukken zorgen dat het leestempo hoog blijft. Dat dwingt je automatisch om er je aandacht bij te houden, anders mis je te veel en moet terugbladeren.
    Een vlotte schrijfstijl met hedendaags woordgebruik zonder in lokaal patois te vervallen bevordert het leesgemak.
    Dit is voor mij een typisch Nederlandse thriller. Niet omdat het in Nederland speelt of omdat het genre Nederlandse thriller mij duidelijk is. Maar wel in de eerste plaats omdat het blijkbaar doodnormaal is dat ouders met de jeugdbescherming regelen dat een minderjarige jongen bij hen thuis met hun 16-jarige dochter mag komen slapen. Dat kan ik me nergens anders in de beschaafde wereld voorstellen.
    Het is een hard boek over een actueel maatschappelijk zwaar geladen onderwerp met uitvergrote aandacht voor de kleine psychologische kanten van de personages. Samengevat: hypocrisie in het kwadraat.
    In de loop van het verhaal bouwde ik zoveel antipathie op tegen alle personages – oorspronkelijk met uitzondering van Adam, dat ze nog slechter overkomen dan boosdoener Sten; en wat mij betreft 3 mogelijke bestemmingen hebben: gevangenis, psychiatrische internering of kerkhof. Dat is echt wel uniek.

Raad geven aan Marlen durf ik niet, dan zou ik het zelf beter moeten kunnen.
    Wel vind ik een minpunt wat er met de GSM van Sten gebeurt. Daar zoekt de politie naar en zelfs als die niet gevonden wordt kunnen zij zien dat die nog gebruikt is na de dood van Sten en ook ongeveer waar. Onwaarschijnlijk dat Bo daar mee weg komt.

Cece
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot

Eerlijk gezegd heb ik het verhaal niet helemaal uitgelezen, wel de laatste paar bladzijdes gelezen. Het plot zag ik niet echt aankomen.

Je voelde een soort spanning vanaf het begin van het boek. Een spanning die je niet kon plaatsen, maar later in het verhaal wel.

Ik had wel iets in die richting verwacht, maar totaal iets heel anders.

Algemeen

Nee, helaas had ik niet mijn volle aandacht over het gehele boek. Later in het verhaal voelde je de down, het naar beneden gaan van het verhaal. Dit irriteerde me wel een beetje, omdat je er in het begin helemaal in zat. Hierdoor heb ik een aantal pagina’s overgeslagen en dit was goed te volgen. Je miste in principe niet veel. Het verhaal opzich is erg goed geschreven aangezien er meerdere meiden hier misschien last van hebben en niet zien hoe gevaarlijk het kan zijn.

Vind je de schrijfstijl vanMarlen Beek-Visser prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Met de schrijfstijl is niks mis mee, het is duidelijk en goed geschreven. Het verhaal is te volgen, ook als je een aantal bladzijdes overslaat. Ik moest wel mijn volle aandacht erbij houden, omdat het zijn ups en downs heeft.

Vind jeMeesterdeal een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, ik zou het niet echt als een thriller omschrijving, meer als shokering. Het was niet echt schrikken, maar meer van “oh”.

Hard, waarheid, geloofwaardig. Alsof het een waargebeurd verhaal is van de auteur zelf.

Dit boek

Ik zou het boek niet iets als uniek omschrijven.

Natuurlijk is ieder boek van zichzelf al uniek. Er zijn meerdere verhalen geschreven over dit onderwerp, maar lang niet zo goed als dit verhaal. Bij dit verhaal zie en lees je het van verschillende oogpunten hoe iemand zich voelt, bij andere verhalen is het maar van één persoon.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanMarlen Beek-Visser mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen idee. Alleen ga zo door.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.