Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 63: Meedogenloos Meedogenloos, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #12322 |

Vragen ThrillZone leesclub Meedogenloos 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Sharpe & Skaye vergelijkbaar?
    Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 39

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, ik heb het gevoel dat sommige karakters evolueren. Met name Graham die van (sorry voor het woord) ‘hoerenloper’ veranderd in een man die zich het lot aantrekt van de (jonge) meiden in het huis.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Graham geniet mijn voorkeur. Hij is een man type ruwe bolster/blanke pit. Hij wordt door Mary gedwongen na te denken over zijn daden en verder te denken dan wat hij ziet. Wanneer hij uiteindelijk begrijpt hoe het plaatje er in werkelijkheid uitziet komt hij in actie.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind dat iedere personage goed is uitgewerkt.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Dit vind ik een moeilijke vraag. Ik weet het echt niet. Het is zeer goed geschreven, het is op sommige momenten gruwelijk en dan weer zeer triest. De hoofdstukken zijn kort maar volledig. Of dit bij het verhaal past weet ik niet. Het geheel is gewoon verschrikkelijk goed.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Sharpe & Skaye vergelijkbaar?
    Misschien wel Suzanne Vermeer, gebaseerd op de korte hoofdstukken. De spanning die toeneemt en het idee van de realiteit.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 219

De karakters

India is degene die een evolutie doormaakt, ze heeft haar aangepast aan de omstandigheden, ondertussen observeerde ze alles en greep toch de uitweg aan die Graham haar bood. De andere hoofdrolspelers zijn wie ze zijn, nodig voor het verhaal maar maken niet echt een groei door. Mandy is een stoer meisje, maar dat zijn alle meiden hier, ze zitten in een poel van verderf, hebben veel meegemaakt, maar proberen er toch het beste van te maken. Ook zij worden meegesleurd in het doden van mensen, maar zij doen dat uit lijfsbehoud, niet uit winstbejag. Je ziet wel dat overlevingsdrang mensen eigen is, de personages in Meedogenloos laten dat zien. Tim en Graham proberen te overleven en het goede te doen.

De favoriete hoofdpersonen zijn toch de vrouwen in Meedogenloos, van India tot Mandy tot alle nummers maar ook Mary en Suzanne. Emotioneel zijn ze, maar proberen toch te overleven en het goede te doen. Tim en Graham zijn de mannelijke helden. Algehele favoriete is India.

Niets wil ik veranderen aan de hoofdpersonen, want dat kan helemaal niet, het verhaal is wat het is.

De auteurs

De stijl is hard en meedogenloos, er is veel actie en reactie. Er worden gruwelijke gebeurtenissen in beschreven, die passend zijn bij het verhaal. Als ze dat niet hadden gedaan kwamen de verhaallijnen veel minder binnen bij mensen. Het lijkt wel of er een boodschap in dit boek is verwerkt. De werkelijkheid is nog erger dan het is. De pen is vlot van beide auteurs. Samen zijn ze sterk.

Hun schrijfstijl is van Sharpe en Skaye, prima geschreven, goede verhaallijnen en een bijzonder plot. Vergelijkbaar, actie en reactie is Amerikaans, maar zij geven nog wel een adempauze tussendoor. Schrijvers kan ik niet benoemen, dat hoeft ook niet, het boek spreekt voor zichzelf.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? De karakters evolueren wel. De ene meer dan de andere. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd was van Tim. Hij kijkt opnieuw naar zijn relaties, met Suzanne en zijn vader. Graham is ook iemand die evolueert, maar de grootste evolutie is al voltrokken voor zijn deel in het verhaal begint. De meisjes zijn helemaal veranderd natuurlijk, door alles wat ze meemaken. Dat is ook een soort evolutie, tot een permanente status van angst en wantrouwen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tim! Geen twijfel! Ik vind hem erg ‘menselijk’, in dit soms onmenselijke boek. Hij heeft echte angsten en echte trauma’s, die zijn acties bepalen. Hij wil goed doen, maar loopt tegen zichzelf en zijn omgeving aan. Hij ziet ook wat hij verloren is, wanneer hij naar Suzanne kijkt, en dat is mooi dat hij het wil toegeven. Zonder Tim was dit boek voor mij zeker minder aantrekkelijk geweest.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets veranderen aan de personages, misschien zou ik er een gematigder iemand tusssen gezet hebben ergens. Bv een van de bewakers van de meisjes die toch moeite had met dit alles, maar dan verander je ook het karakter van het boek als je daar mee begint. Nu was het good vs evil.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl en de plot passen prima bij elkaar. Hard, harder, hardst. In zowel de acties als de woorden die gebruikt worden om de acties te omschrijven. Een mooie keuze om het geheel zo vorm te geven.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Sharpe & Skaye vergelijkbaar? Ik moet zeggen… ik heb nog niet vaak boeken gelezen die me dit gevoel gaven. Ik denk dat ‘Vogelman’ van Mo Hayder dan nog het dichtste in de buurt komt. Ik hoor heel vaak Cody McFayden roepen, dus dat moet ik nog even checken.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 175

De karakters
    Er is veel ontwikkeling bij de personages. Ze raken beïnvloed door wat hen overkomt, de personen die ze tegenkomen en door de sterke angst die door het hele boek voelbaar is.
    India is ontvoerd op 13-jarige leeftijd en leeft gedwongen en geïsoleerd in de prostitutie in Belgie. Ze ondergaat dagelijks vernederingen en mishandelingen en teert op de kleine stiekeme flintertjes van contact die ze soms met haar medeslachtoffers heeft. India heeft geen hoop meer en als een klant haar steeds terugwil en vragen begint te stellen, durft ze niets te doen.
    De 16-jarige Mandy en haar 12-jarige zusje Lisa zijn op de vlucht. Ze zijn veilig opgegroeid bij hun ouders, die ze badend in het bloed hebben gevonden, waarna vader hen bewijsmateriaal meegaf en ze beide ouders dood moesten achterlaten. Mandy en Lisa worden achtervolgd en vertrouwen niemand. Terecht, zo blijkt als ze worden ontvoerd, gekneveld en verkracht. Als Mandy gewond weet te ontsnappen verschijnt ze bij Suzanne op de stoep en wordt in het ziekenhuis opgepept, terwijl ze meteen weer voor haar leven moet vrezen.
    Tim is journalist en probeert onrecht aan de kaak te stellen, waarbij hij gebruik maakt van zijn goede vriend Johan die privédetective is. Tim wordt benaderd door zijn zus omdat zijn vader stervende is, maar Tim kan het verleden niet aan de kant zetten. Ondertussen komt Tim erachter dat Suzanne betrokken is bij een gijzeling. Nadat hij hun relatie heeft verbroken hebben beiden een leegte ervaren en het is mooi om te lezen hoe beiden verderop in het boek weer iets van vertrouwdheid vinden bij elkaar.
    De angst verlamt de personages, Lisa raakt steeds stiller, terwijl Mandy blijft vechten en India pas als ze veiligheid ervaart in beweging durft te komen. Zelf heb ik het meeste met Mandy, die niet voor een gat te vangen is. Daarnaast vind ik Suzanne en Mary warme en hartelijke vrouwen met een groot hart.
    Ik zou aan de personages niets durven veranderen, ookal zijn de monsters niet ok. Dat zou teveel impact hebben op het verhaal en de afloop die ik overigens meedogenloos vind.

De auteur
    De schrijfstijl is goed en doet recht aan de actie-scenes en bouwt mee aan de angstbeleving en spanning bij de personages en bij mij als lezer. Ik weet niet hoe deze schrijvers het voor elkaar krijgt, maar het is bijna niet te onderscheiden wie welk deel heeft geschreven. Het helpt natuurlijk wel dat er verschillende verhaallijnen zijn, met elk eigen personages, die elk hun eigen gebeurtenissen meemaken en gedachten en angsten hebben. Daarmee lijkt de stijl wat af te wisselen maar toch lijkt het door 1 schrijver te zijn geschreven. En de vraag naar een bekende auteur om Sharpe en Skaye mee te vergelijken vind ik altijd een lastige. Het zou dan een schrijver moeten zijn die gebruik maakt van verschillende verhaallijnen en actiescenes. Daarbij moet ik wel aan mijn recent gelezen boek van Lapidus denken….

yv87
    Bijdrager
    Post count: 76

De Karakters
    – De ene persoon meer dan de ander. Zo blijven Graham, Suzanne en de zusjes wat op de achtergrond terwijl ze toch belangrijke schakels in het verhaal zijn. Ik vond het nergens storend dat we over deze personages niet meer te weten gekomen zijn. Ze waren prima zoals ze zijn neergezet. Tim ontwikkelt zich goed: hij denkt na over zijn fouten in het verleden en probeert ze zover het kan recht te zetten. India maakt natuurlijk een gigantische groei door. Ondanks al het onrecht dat haar in dat ‘hol’ wordt aangedaan, probeert ze sterk te blijven. De ene keer lukt dat wat beter dan de ander, maar ze probeert te leven met wat haar is gegeven. Toch blijft ze zoeken naar oplossingen om uit de narigheid te kunnen komen.

– Tim en India. Tim omdat zijn karaktereigenschappen heel menselijk zijn en iedereen zich wel in (een deel van) hem kan identificeren. India omdat haar leven hartverscheurend is en je niets anders wil dan dat ze beter terecht komt.

– Helemaal niks.

De auteurs
    – Toen ik de titel hoorde, vond ik dat er een goede reden moest zijn om daarop uit te komen. De titel is absoluut waargemaakt en echt NIETS gelogen! Qua schrijfstijl vind ik het lastig, want wat voor soort schrijfstijl past er bij zoiets? Ik heb geen idee. Ik heb wel ontzettend genoten van het boek, al is genieten uiteraard niet het goede woord. Ik leefde mee met de karakters en was gechoqueerd door het eind. Dus welke schrijfstijl ze ook hebben gebruikt, het was meer dan prima voor het verhaal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Sharpe & Skaye vergelijkbaar?
    – De enige die ik kan bedenken die net zulke aangrijpende gruwel uit zijn pen krijgt is de Amerikaanse auteur Cody McFadyen. Maar zijn schrijfstijl gaat op een gegeven moment in zijn reeks de religieuze kant op en daardoor zou ik ‘m dus ook weer niet kunnen vergelijken.
    Ik heb wel eerder een boek gelezen dat me net zo’n naar gevoel gaf aan het eind als Meedogenloos en dat was Tokio van Mo Hayder. Hun schrijfstijl is echter totaal niet hetzelfde en ook de verhaallijnen komen niet eens bij elkaar in de buurt. De enige vergelijking was dat nare/holle/lege gevoel aan het eind.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 77

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? De karakters maken erg veel mee in het verhaal waardoor ze steeds sterker worden om te overleven. Dat merk je eigenlijk bij alle karakters. O.a. Tim, India en Mandy die er zwaar aan toe zijn maar er alles aan doen om te blijven leven maar ook anderen helpen en hun eigen leven daarvoor op het spel zetten.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriete personage is India. Een kwetsbaar jong meisje die verschrikkelijke dingen moet doen. Ze geeft om haar collega’s maar kan weinig doen. Ze vertrouwt niemand maar het lukt haar toch om Graham en Mary te vertrouwen. Ik heb echt met haar te doen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou wel meer willen weten Graham. Waarom komt hij bij de club en waarom wil hij uiteindelijk India redden? Weet hij dat ze zwanger is? Nog zoveel vragen die ik aan Graham zou willen stellen.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Er zit spanning in het verhaal en doordat de hoofdstukken in het boek wisselen maar wel goed op elkaar aansluiten word je helemaal in het verhaal gezogen. Erg goed in elkaar gezet.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Sharpe & Skaye vergelijkbaar? Ik vind Isa Maron goed vergelijkbaar met Sharpe & Skaye. Een soortgelijke schrijfstijl en de spanning die je in haar boeken ook voelt.

sandra1968
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. De personages die worden geïntroduceerd in verhaal hebben hun eigenschappen en blijven die gedurende het boek houden. Ik kan niet zeggen dat ze echt evolueren.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? mijn voorkeur gaat uit naar India, ondanks de hel waarin zij leeft blijft toch ergens hoop houden. Ik hou van hoop!
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Voor dit verhaal zijn karakters prima. Als ik iets aan hen zou veranderen, zou ik het verhaal veranderen en wie ben ik om dat te willen?

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is prima, korte heftige hoofdstukken.
    Qua gruwelijkheden lijkt het wel iets op Karin Slaughter, zij maakt alleen langere hoofdstukken en meer verhaal er omheen. Meedogenloos heeft dit minder, het verhaal is meedogenloos, gaat meedogenloos snel en heeft meedogenloos mijn hoop op een goed einde voor Mandy en haar zusje om zeep geholpen.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 198

De karakters

Niet alle personages evolueren.
    Misschien India die wat doortastender lijkt geworden in de jaren dat ze daar gedwongen zit.
    En Graham die haar wel uiteindelijk redt maar ik vind hem verder toch niet helemaal zo goed uit de verf komen zeg maar.

Voor mij was Tim mijn favoriet.
    Ik leefde wel met de meisjes mee maar voor Tim had ik een zwak.
    Moeilijke jeugd maar zet zich sterk in voor kinderen die nu ook in zo’n situatie zitten en dat hij ondanks het verlies van Suzanne toch verder gaat om de meisjes te redden,
    Ik zou niets aan de personages veranderen alleen Mandy en Lisa blijken toch taaier te zijn en overleven alles maar Tim had ik graag in leven gehouden.
    Was voor mij even slikken.

De auteur

De schrijfstijl past zeker bij het boek, Knap dat ze dit boek zo samen hebben geschreven.
    Wie welk gedeelte heeft geschreven is niet te achterhalen.
    Meedogenloos als titel is ook echt goed gekozen want het is een harde actiethriller.
    De ene na de andere actie volgden elkaar op en meedogenloos zijn ook de daden die plaats vinden.
    Vergelijken met een bekende auteur vind ik moeilijk maar dit duo kan zich zeker meten met een buitenlandse auteur(s)

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 65

Een echte evolutie merkte ik niet op. En dat was wel iets dat ik enorm miste. Vooral bij de Graham, Mary en Tim was er een tekort aan karaktervorming (verandering).
    Mijn favoriet personage was Mary. De lieve, oude Mary. Van haar kon ik me ook het best een beeld vormen.
    Mary mocht van mij nog best wat meer pit in zich hebben. Ze omringde de meisjes met zeer veel liefde, bekommerde zich om iedereeen. Zij had de stempel van een grijze, oude lieve oma die iedereen verwende. Een hart van goud heeft en zeer empathisch is ingesteld.

De andere volwassenen moesten naar het midden toe meer ‘peper in hun gat’ krijgen. Soms dacht ik : Komop, waar is je instinct? Waarom blijf je gezien de situatie zo kalm ?
    De auteur

De schrijfstijl is vlot, past bij het verhaal. Raar om uit te leggen, maar bij deze thriller (dan heb ik het vooral over het zware thema) is geen moeilijke woordenschat noodzakelijk. Het onderwerp is al zwaar en hard genoeg.
    Qua schrijfstijl vind ik hen er niet direct uitspringen. Kan ook niet direct één andere schrijver vermelden waar ik hen met kan vergelijken. Wat ik wel even wil vermelden dat het verhaal me deed denken aan een deel uit (jawel) ‘Meedogenloos’ van Scott Bergstrom.

Tina
    Bijdrager
    Post count: 19

De karakters

Ik vind dat India evolueerde tijdens het verhaal, ze kreeg meer pit. eerst was het een bang vogeltje, maar later niet meer.

Ook nu moet ik India weer noemen. Juist omdat ze meer pit kreeg, en omdat haar verhaal ook zo vreselijk was. Maar Mandy is ook een stoere meid, die nooit opgeeft. Alle narigheid doorstaat ze om haar zusje te beschermen, en terug te zien.

Ik zou Graham graag wat meer “aardig” willen laten zijn. Ik vind hem erg nors, en hij steunt veel te veel op Mary, alsof hij zelf niet zo veel kan bedenken.

De auteur

Ik vind dat de schrijfstijl absoluut bij het verhaal past. er zit lekker veel vaart in, en er worden geen rare moeilijke woorden in gebruikt, gewoon, lekker normaal. Dit ben ik natuurlijk al gewend van Melissa Skaye, daarom lees ik haar boeken ook zo graag!!

Ik vind niet dat ze vergelijkbaar zijn met andere auteurs. Ze hebben hun eigen gruwelijke schrijfstijl. niet zoetsappig, zo van, iedereen red het, en ze leefden nog lang en gelukkig. Ik mag deze schrijfstijl wel, hij laat je stil achter als je het boek uit hebt, je moet er eerst even goed over nadenken. Dit had ik ook heel erg met VT4 Verminkte toekomst van Melissa Skaye. Ik vind bij medogenloos ook echt dat je niet merkt dat het door twee schrijvers is geschreven!!

Ant
    Bijdrager
    Post count: 41

De karakters
    De meeste personages evolueren niet sterk. Ik denk dat dit mede komt door de hoeveelheid personages die een rol spelen in het boek. Het is niet een heel dik boek. Misschien dat de personages dan beter tot hun recht kwamen. Het was voor mij meer dat de rollen klopte bij de personages.

Voor mij waren India en Mandy de favorieten. Zij maken ook het meeste mee gruwelijke mee in het verhaal. Het zal je maar overkomen zeg!

Nee. Ik denk dat dit niet ten goede zou komen aan de inhoud van het verhaal. De rollen kloppen en dat maakt het verhaal compleet.

Uiteraard zijn er altijd personages die wat minder sterk uit de verf komen dan gehoopt. Dit keer was dit voor mij geen storende factor. Dus geen personages veranderen.

De auteur
    Ik heb van beiden auteurs nog niks gelezen. Ik vind hun schrijfstijl passen bij het verhaal. Het begint sterk met korte hoofdstukken. Hun verhaal is rauw, hard maar ook strijdvol en liefdevol. Ik vind dat hun veel emoties hebben verwerkt in een goed verhaal.

Linda Jansma (cirkel van het kwaad serie) is de eerste die mij te binnen schiet als ik hun mag vergelijken met auteurs van Nederlandse bodem. Ik vind de schrijfstijl wel meer Nederlands. Lastig uit te leggen hoe ik dit bedoel. Scandinavische thrillers zijn heel anders bijvoorbeeld geschreven dan Nederlandse.
    Ik vind niet dat de auteurs zich echt kunnen scharen naast topauteurs van Buitenlandse bodem.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Nee dat gevoel heb ik niet dit zelfde verhaal kan nogmaals verteld worden met andere personen en ook al lijken de personen niet op elkaar het verhaal zou op hetzelfde neerkomen
    2.Heb je een favoriete personage? Suzanne omdat ze intuïtief weet wie goed is en wie niet
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee want dan komt het verhaal niet geloofwaardig over

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is goed kort en bondig en past perfect bij dit verhaal
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Sharpe & Skaye vergelijkbaar? Ik heb hiervoor Karen Rose gelezen en daar doet het me toch wel aan denken en dan meer om de kinderprostitutie en mensenhandel. Het verhaal zelf niet.

Dancing-Moonlight
    Bijdrager
    Post count: 7

De karakters ontwikkelen zich zeker. India besluit bv toch om op een gegeven moment om andere mensen te vertrouwen om haar te helpen. En Mandy ziet haar zus als n lastpak maar doet er uiteindelijk alles aan om haar te beschermen. En Graham ontwikkelt zich naar n behulpzaam persoon. Mandy is mijn favoriet, omdat ze zon kracht heeft om te blijven vechten voor haarzelf en haar zusje en voor de waarheid. Als ik wat zou willen veranderen dan had ik ervoor gezorgd dat Tim wat minder snel door de knieem gaat voor die Suzanne.

De schrijfstijl: korte zinnen, veel dialogen: passen wel bij een thriller. Ik vind alleen dat er soms erg veel van personage gewisseld wordt waardoor je soms wat uit het verhaal raakt. Ik heb absoluut geen idee met welke schrijfstijl dit boek te vergelijkem is.

Cece
    Bijdrager
    Post count: 38

De karakters

Ja zeker, India neemt toch mensen in vertrouwen in hoop dat ze haar kunnen helpen. Mandy ziet haar zus als een lastpak, maar wilt haar toch beschermen.

De twee meiden, omdat ze veel moeten doorstaan en moeten vluchten.

Nee ik zou niks willen veranderen.

De auteur

Ja, het is goed en duidelijk uitgewerkt. De verhaallijnen kloppen.

De verhalen van Sharpe zelf

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.