Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 25: Maurice Maurice, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #5428 |

Na het lezen #2

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    3. Vind je de schrijfstijl van Anne-Laure van Neer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    4. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    5. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    6. Vind je Maurice een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Stel…. Anne-Laure van Neer vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anne-Laure zijn?

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Door de verrassende wendingen kon je niet voorspellen wat het plot ging zijn, maar alles valt wel netjes op zijn plaats, alhoewel er hier en daar kleine dingetjes zijn die niet helemaal kloppen.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Ja, de verwikkelingen zijn goed verstopt en worden op het juiste moment naar voren gebracht.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik vind het op een leuke manier neergezet.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Nee, ik vind het niet geloofwaardig.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik denk niet dat dit einde te voorspellen was door de twists die verwerkt werden.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het had niet steeds mijn volle aandacht omdat er in het begin te vaak gesproken werd over het feit dat Maurice de Verlosser was en wat zijn doel was. Daardoor werd het een beetje saai. Misschien onnozel maar ik miste een nummering boven de hoofdstukken.

Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    Het thema is wel leuk maar ik denk dat je dan iedereen moet gaan vermoorden. Mensen die niet willen winnen, zijn moeilijk te vinden, denk ik. Iedereen wil ooit wel eens de beste in iets zijn.

Vind je de schrijfstijl van Anne-Laure van Neer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De stijl is vlot en het boek leest als een trein.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik had graag wat meer over het verleden van Maurice geweten. Hoe hij zijn slachtoffers vermoordde en wie hij dan allemaal op zeep hielp. Hij leek mij nu niet echt de slimste thuis te zijn.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Nee, ik denk het niet.

Vind je Maurice een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Wat is typisch Vlaams? In Vlaanderen zijn er ook verschillende soorten thrillers, net zoals in andere landen. Als het gaat om het taalgebruik misschien wel, maar zelf Vlaamse zijnde, valt me dat niet op.

Stel…. Anne-Laure van Neer vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anne-Laure zijn?
    Een niet echt geloofwaardig boek maar dat wel zorgt voor leespret.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 28

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?

Dit boek blijft fascineren. Je kan absoluut niet zeggen dat je op voorhand al weet hoe het boek gaat eindigen.
    Al de personages die plots bij komen in het boek, ontwikkelen zich niet zoals je van een ‘niet litheraire schrijver’ zou verwachten.
    De verwikkelingen zijn zodanig goed verstopt en je verwacht ook helemaal niet dat ‘dit de uitkomst’ is van bepaalde verwikkelingen.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?

Het spannende gecombineerd met de humor in Anne Laure haar boeken blijkt een perfecte combinatie van het hoofdonderwerp.

Enigzins zou ik er van kunnen uitgaan dat zoiets wel kan maar zoveel ‘Verlossers’ zou niet zo reëel zijn.
    Toch blijft het een enorm leuk boek om te lezen.

Ik had wel verwacht dat Lorenzo uiteindelijk zou sterven doch niet na een aantal maanden.
    Het mooi uitkienen wanneer hij zou en moest sterven, was doordacht, grappig.
    Tijdens de laatste hoofdstukken viel van ik van de ene in de andere verbazing.

Algemeen

Verdorie Anne Laure, hoeveel nachtjes jij me bezorgd hebt met zeer weinig slaap!
    Ik lees voornamelijk ’s avonds in bed, mijn hoofd leeg maken van alles wat in de dag gepasseerd is.
    En of het boeiend was? Ja natuurlijk, als je me zo weinig slaap hebt gegeven, duidelijk wel.

Enorm boeiend maar natuurlijk een beetje ongeloofwaardig.
    Iedereen zou dan ‘Verlosser’ zijn.
    Help, wat zou dat worden als we allemaal ‘Verlosser’ gaan spelen.
    En wie zou er bij mij als eerste aan gaan?

Vind je de schrijfstijl van Anne-Laure van Neer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Anne-Laure heeft een zeer leuke en aangename schrijfstijl.
    Eerlijk gezegd had ik na haar debuutroman verwacht dat dit boek niet zo super zou zijn maar ze heeft zichzelf overtreft!
    In het begin van het boek gaat het over Alpha’s en Omega’s, even nadenken dan maar dit verklaart zich uiteindelijk vrij vlug.
    Ik heb nooit enige moeite gehad om goed na te denken en geconcentreerd te blijven, het leest zo vlot.

Ik ben meer dan tevreden!
    Ook al had ik zoals reeds eerder gezegd, een beetje bang van het tweede boek dat bij veel beginnende schrijvers niet meer zo goed is. Maar hier ben ik volledig ingegaan in het verhaal.
    De personages tekende ik zelfs uit in de loop van de week dat ik boek las zoals ik ze zou voorstellen.
    Meer verwacht? Neen, Anne-Laure heeft zichzelf overtroffen.

Reeds gebeurd!
    Mijn vriend begint er dadelijk in, daarna gaat het worden doorgegeven in de vriendenkring die ook Justine lazen.

Vind je Maurice een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Neen, absoluut niet.
    Ik heb enkele jaar geleden besloten om enkel nog literaire thrillers te lezen.
    Soms neem ik dan toch eens een boek van schrijver die al zoveel boeken geschreven heeft en … ben ik wederom teleurgesteld.
    Weg met de schrijvers die bijna om de 2 maand een boek uitgeven.
    Anne-Laure is geen typisch Vlaamse schrijfster die aan 1 stuk door schrijft en uitgeeft.
    Vlaams, gezien ik een echte Vlaamse ben, heb ik geen enkel probleem gehad met woordgebruik.
    Ik kan me wel inbeelden dat Nederlandse lezers sommige woorden anders gebruiken maar dat heb ik ook bij Nederlandse schrijvers.
    Met een Nederlandse schoonfamilie, begrijp ik dit nu ook al wel maar hun woordkeuze is soms wel heel anders.
    Om een simpel voorbeeld te geven: ‘zet je op je poep’ gebruik je best niet in Nederland.

Literaire thriller met veel humor, doordachte schrijfstijl, zoveel gebeurtenissen die je absoluut niet verwacht.

Anne-Laure
    Bijdrager
    Post count: 23

De plot

Door de verrassende wendingen kon je niet voorspellen wat het plot ging zijn, maar alles valt wel netjes op zijn plaats, alhoewel er hier en daar kleine dingetjes zijn die niet helemaal kloppen.

Ja, de verwikkelingen zijn goed verstopt en worden op het juiste moment naar voren gebracht.

Ik denk niet dat dit einde te voorspellen was door de twists die verwerkt werden.

Algemeen

Het had niet steeds mijn volle aandacht omdat er in het begin te vaak gesproken werd over het feit dat Maurice de Verlosser was en wat zijn doel was. Daardoor werd het een beetje saai. Misschien onnozel maar ik miste een nummering boven de hoofdstukken.

Het thema is wel leuk maar ik denk dat je dan iedereen moet gaan vermoorden. Mensen die niet willen winnen, zijn moeilijk te vinden, denk ik. Iedereen wil ooit wel eens de beste in iets zijn.

Ik had graag wat meer over het verleden van Maurice geweten. Hoe hij zijn slachtoffers vermoordde en wie hij dan allemaal op zeep hielp. Hij leek mij nu niet echt de slimste thuis te zijn.

Nee, ik denk het niet.

Wat is typisch Vlaams? In Vlaanderen zijn er ook verschillende soorten thrillers, net zoals in andere landen. Als het gaat om het taalgebruik misschien wel, maar zelf Vlaamse zijnde, valt me dat niet op.

Hey Axelle,
    Dank je wel voor je feedback.
    Ik wil heel even iets ophelderen. Het verhaal van Maurice is niet geschreven om geloofwaardig te zijn. De premisse van een seriemoordenaar die ermee wil stoppen, is eigenlijk op zich niet realistisch (pathologisch gezien is de kans nihil dat een seriemoordenaar ooit wil stoppen). Het is bedoeld als een absurd verhaal, een soort ‘Alice in wonderland’-sfeertje waar dit soort dingen zou kunnen gebeuren.
    Het thema van de Alfa’s gaat niet over iemand die ‘wel eens wil winnen’, maar over narcisten en andere psychopaten die willen winnen ten koste van anderen. Psychopathische bazen, machtswellustige leerkrachten… het soort mensen dat ervan geniet om macht uit te oefenen over een ander.
    Ik had gehoopt dat het duidelijk zou zijn, maar zo te zien moet ik daar dus nog wat aan werken. 🙂
    Heel erg bedankt voor je mening!
    Groet,
    Anne-Laure

Anne-Laure
    Bijdrager

De plot

Dit boek blijft fascineren. Je kan absoluut niet zeggen dat je op voorhand al weet hoe het boek gaat eindigen.
    Al de personages die plots bij komen in het boek, ontwikkelen zich niet zoals je van een ‘niet litheraire schrijver’ zou verwachten.
    De verwikkelingen zijn zodanig goed verstopt en je verwacht ook helemaal niet dat ‘dit de uitkomst’ is van bepaalde verwikkelingen.

Het spannende gecombineerd met de humor in Anne Laure haar boeken blijkt een perfecte combinatie van het hoofdonderwerp.

Enigzins zou ik er van kunnen uitgaan dat zoiets wel kan maar zoveel ‘Verlossers’ zou niet zo reëel zijn.
    Toch blijft het een enorm leuk boek om te lezen.

Ik had wel verwacht dat Lorenzo uiteindelijk zou sterven doch niet na een aantal maanden.
    Het mooi uitkienen wanneer hij zou en moest sterven, was doordacht, grappig.
    Tijdens de laatste hoofdstukken viel van ik van de ene in de andere verbazing.

Algemeen

Verdorie Anne Laure, hoeveel nachtjes jij me bezorgd hebt met zeer weinig slaap!
    Ik lees voornamelijk ’s avonds in bed, mijn hoofd leeg maken van alles wat in de dag gepasseerd is.
    En of het boeiend was? Ja natuurlijk, als je me zo weinig slaap hebt gegeven, duidelijk wel.

Enorm boeiend maar natuurlijk een beetje ongeloofwaardig.
    Iedereen zou dan ‘Verlosser’ zijn.
    Help, wat zou dat worden als we allemaal ‘Verlosser’ gaan spelen.
    En wie zou er bij mij als eerste aan gaan?

Anne-Laure heeft een zeer leuke en aangename schrijfstijl.
    Eerlijk gezegd had ik na haar debuutroman verwacht dat dit boek niet zo super zou zijn maar ze heeft zichzelf overtreft!
    In het begin van het boek gaat het over Alpha’s en Omega’s, even nadenken dan maar dit verklaart zich uiteindelijk vrij vlug.
    Ik heb nooit enige moeite gehad om goed na te denken en geconcentreerd te blijven, het leest zo vlot.

Ik ben meer dan tevreden!
    Ook al had ik zoals reeds eerder gezegd, een beetje bang van het tweede boek dat bij veel beginnende schrijvers niet meer zo goed is. Maar hier ben ik volledig ingegaan in het verhaal.
    De personages tekende ik zelfs uit in de loop van de week dat ik boek las zoals ik ze zou voorstellen.
    Meer verwacht? Neen, Anne-Laure heeft zichzelf overtroffen.

Reeds gebeurd!
    Mijn vriend begint er dadelijk in, daarna gaat het worden doorgegeven in de vriendenkring die ook Justine lazen.

Neen, absoluut niet.
    Ik heb enkele jaar geleden besloten om enkel nog literaire thrillers te lezen.
    Soms neem ik dan toch eens een boek van schrijver die al zoveel boeken geschreven heeft en … ben ik wederom teleurgesteld.
    Weg met de schrijvers die bijna om de 2 maand een boek uitgeven.
    Anne-Laure is geen typisch Vlaamse schrijfster die aan 1 stuk door schrijft en uitgeeft.
    Vlaams, gezien ik een echte Vlaamse ben, heb ik geen enkel probleem gehad met woordgebruik.
    Ik kan me wel inbeelden dat Nederlandse lezers sommige woorden anders gebruiken maar dat heb ik ook bij Nederlandse schrijvers.
    Met een Nederlandse schoonfamilie, begrijp ik dit nu ook al wel maar hun woordkeuze is soms wel heel anders.
    Om een simpel voorbeeld te geven: ‘zet je op je poep’ gebruik je best niet in Nederland.

Literaire thriller met veel humor, doordachte schrijfstijl, zoveel gebeurtenissen die je absoluut niet verwacht.

Dank je wel! 🙂 Heel blij!

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

De plot

Algemeen

Nee, ik denk het niet.

Hey Axelle,
    Ik wil heel even iets ophelderen. Het verhaal van Maurice is niet geschreven om geloofwaardig te zijn. De premisse van een seriemoordenaar die ermee wil stoppen, is eigenlijk op zich niet realistisch (pathologisch gezien is de kans nihil dat een seriemoordenaar ooit wil stoppen). Het is bedoeld als een absurd verhaal, een soort ‘Alice in wonderland’-sfeertje waar dit soort dingen zou kunnen gebeuren.
    Het thema van de Alfa’s gaat niet over iemand die ‘wel eens wil winnen’, maar over narcisten en andere psychopaten die willen winnen ten koste van anderen. Psychopathische bazen, machtswellustige leerkrachten… het soort mensen dat ervan geniet om macht uit te oefenen over een ander.
    Ik had gehoopt dat het duidelijk zou zijn, maar zo te zien moet ik daar dus nog wat aan werken.
    Groet,
    Anne-Laure

Hoi Anne-Laure,
    Bedankt voor je feedback op mijn feedback. 🙂

Voor mij moet een verhaal niet altijd geloofwaardig zijn om goed te zijn. Een helemaal over the top boek vind ik ook super. Maar een van de vragen was of ik het geloofwaardig vond en daar moet ik natuurlijk nee op zeggen, want je zegt zelf ook dat je het niet scheef om geloofwaardig over te komen. Dus denk ik dat we op dezelfde lijn zitten. 🙂

Ik weet dat er alfa’s en alfa’s zijn. Maar iemand die wil winnen, dat zit er -volgens mij- van kleinsaf in. Dat is vaak degene die in de kleuterklas de baas speelt en dat in zijn verdere leven zal blijven doen. Sommigen zullen relativeren, anderen worden nog harder.

Dat neemt allemaal niet weg dat ik je humor heel erg kan op prijs stellen. Ik vond alleen Justine beter en ik hoop dat je ons gaat blijven trakteren op dit soort boeken die er, voor mij, veel te weinig zijn. 🙂

Succes 🙂

Anne-Laure
    Bijdrager

De plot

Algemeen

Nee, ik denk het niet.

Hey Axelle,
    Ik had gehoopt dat het duidelijk zou zijn, maar zo te zien moet ik daar dus nog wat aan werken.
    Groet,
    Anne-Laure

Hoi Anne-Laure,
    Bedankt voor je feedback op mijn feedback.
    Voor mij moet een verhaal niet altijd geloofwaardig zijn om goed te zijn. Een helemaal over the top boek vind ik ook super. Maar een van de vragen was of ik het geloofwaardig vond en daar moet ik natuurlijk nee op zeggen, want je zegt zelf ook dat je het niet scheef om geloofwaardig over te komen. Dus denk ik dat we op dezelfde lijn zitten.

Ik weet dat er alfa’s en alfa’s zijn. Maar iemand die wil winnen, dat zit er -volgens mij- van kleinsaf in. Dat is vaak degene die in de kleuterklas de baas speelt en dat in zijn verdere leven zal blijven doen. Sommigen zullen relativeren, anderen worden nog harder.

Dat neemt allemaal niet weg dat ik je humor heel erg kan op prijs stellen. Ik vond alleen Justine beter en ik hoop dat je ons gaat blijven trakteren op dit soort boeken die er, voor mij, veel te weinig zijn.

Succes

Dank je wel!
    Ik wilde het even ophelderen, maar dat was dus niet nodig. Blij dat we elkaar begrijpen. 🙂

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 108

De Plot

Veel verwikkelingen in dit boek, en je denkt steeds komt dat nog wel goed?
    Maar, ik werd steeds verrast hoe de verhaallijn weer verder ging.
    Complimenten aan Anne-Laure hoe ze dit allemaal heeft verwerkt in het boek.
    Geloofwaardig is het boek zeker niet daarvoor gebeuren er teveel absurde dingen, maar ja dat hoeft ook niet.
    Dat was denk ook niet de bedoeling de manier waarop het geschreven is.
    Hoe het boek precies zou eindigen was niet te voorspellen.
    Dat het met Lorenzo niet goed zou aflopen wel.

Algemeen

Ik las het boek in een paar uurtjes uit, verdeeld over twee dagen, dus het was boeiend genoeg.
    Het thema vond ik erg origineel.
    Een vlotte schrijfstijl dus makkelijk te lezen.
    Het Vlaams dat voorkwam was ook duidelijk.
    Ik was zeer tevreden. Ik hoop dat de personages, net als o.a.Justine en Verbeke nu, in een nieuw boek ook weer voorbij komen.
    Ik had van Alexandra wel meer willen lezen.
    Ik ga het boek zeker aanraden.
    Het was door de nodige Vlaamse woorden die voorbij kwamen wel een Vlaamse thriller maar dat vind ik altijd wel leuk.

Ik zou het boek als een originele humoristische thriller willen bestempelen.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja het groeit van een gewoon verhaal naar een ontknoping
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Soms wel. Soms niet
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja hoor
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Beetje zien aankomen want ze wouden Lorenzo van de baan ruimen

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Soms eventjes niet
    Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt? Een thema dat niet veel word gebruikt
    Vind je de schrijfstijl van Anne-Laure van Neer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel vlot geschreven
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ietsje meer spanning
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja
    Vind je Maurice een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja, speelt in haar regio rond ( ken die regio een beetje)
    Stel…. Anne-Laure van Neer vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anne-Laure zijn? Geloofwaardig. Want er zijn mensen die zo iets doen

laure89
    Bijdrager
    Post count: 12

De plot

De verhaallijn was zeker niet voorspelbaar, daardoor wil je steeds verder lezen.

De verwikkelingen zijn goed verstopt in de verhaallijn, er wordt zeker niet te veel bekend gemaakt.

De afwisseling tussen humor en de spanning maakt het lezen zeer aangenaam.

Het verhaal is helemaal niet geloofwaardig, maar dat vond ik eigenlijk wel leuk aan dit verhaal. Het blijft leuk om te lezen.

De opvolging van Maurice door zijn dochter had ik zeker niet zien aankomen.

Algemeen

Ik heb het boek in een paar dagen lezen uitgelezen, het had dus zeker mijn volle aandacht.

Dit thema is zeker niet gebruikelijk. Chapeau voor de creativiteit van de schrijfster.

Heel vlotte schrijfstijl.

Ik ben tevreden met het verhaal, spanning en humor gecombineerd.

Ik ga het boek zeker aanraden bij vrienden.

Ik vond niet dat er voornamelijk Vlaamse elementen inzaten. Als het verhaal zich in een Nederlandse stad zou hebben afgespeeld, zou dit hetzelfde zijn denk ik.

Humoristische spanning!

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 41

* De verhaal lijn groeit wel naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen. Sommige momenten waren erg verrassend
    * Verwikkelingen zitten goed verstopt, stukje bij beetje komt e.e.a. bij elkaar
    * ik ben tevreden, een heerlijk boek
    * geloofwaardig vind ik het net maar het leest lekker weg.
    * het einde vond ik verrassend, dit had ik niet zien aankomen

Algemeen
    * ik vond het zeker een boeiend verhaal. Leest lekker vlot weg en zit vol humor. Ik heb genoten.
    * het thema vond ik origineel
    * de schrijfstijl leest vlot weg. Soms kom je typisch vlaamse bewoordingen tegen maar dat vind ik leuk
    * ik ben zeer tevreden. Kijk al uit naar haar volgende boek.
    * zeker een aanrader
    * tja wat is een typisch vlaamse thriller? Er komen wel wat vlaamse worden in voor maakt dat het typisch vlaams?

* Een thrillerachtig verhaal vol humor. Spanning met een glimlach.

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 15

DE PLOT

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg te veel bekend gemaakt?

De verhaallijn zit zeer vernuft in elkaar en de ontknopingen worden ons mondjesmaat meegegeven. Wat impliceert dat de verwikkelingen zeer goed verstopt zitten. Als je denkt dat je iets weet, wordt al heel snel duidelijk, dat je op het verkeerde been werd gezet. Alle ontwikkelingen en ontknopingen komen zeer langzaam. Dit maakt het boek nog spannender en het humoristisch absurdisme wordt nog iets uitvergroot en maakt het boek nog aangenamer te lezen.

3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?

Ik had totaal geen idee wat ik mocht verwachten, maar hoopte een boek te kunnen lezen die echt de schrijfstijl van Justine verderzette of overschreed. Hoe Anne-Laure het doet om alles zo gecombineerd en compleet de verhaallijn te laten kloppen, is een talent die weinig auteurs in dit genre haar kunnen nadoen.

4. Vind je het verhaal geloofwaardig?

Eigenlijk kunnen we sommige gebeurtenissen uit het boek geloofwaardig achten, kijkend hoe het momenteel in de wereld verloopt. Anderzijds is het zo subliem ineengezet, dat het alle geloofwaardigheid overtreft en het de lezers echt aan het lachen brengt en hen de dagelijkse ernstige gebeurtenissen laat vergeten.

5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Een einde zoals bij Maurice had ik totaal niet verwacht. Ze heeft de personages zodanig goed in hun rol kunnen laten rondwandelen in ‘Maurice’, dat ik het gevoel had in een humoristische thriller te zijn beland, maar de onmogelijke toestanden, hielden mij echter wel alert. Het plot was voor mij nogal verrassend en geweldig goed geschreven.

ALGEMEEN

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het verhaal was boeiend tot het einde en ik heb het dan ook met volle aandacht gelezen en enorm genoten.

2.Vind je de schrijfstijl van Anne-Laure van Neer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Anne-Laure Van Neer weet wat ze doet en de moeilijkheidsgraad vind ik voor iedereen leesbaar. Elk zal er zijn mening uit halen en bepaalde zaken anders zien, maar dat maakt het ook voor haar spannend om die meningen en visies te leren kennen. Geconcentreerd lezen, getuigt meestal van een goed boek, wat het dus ook is.

3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?

Mijn verwachtingen lagen gespitst op de schrijfstijl van “Justine” en Anne-Laure heeft haar voortreffelijk aan haar eigen schrijfstijl gehouden, wat ik alleen maar kan toejuichen. Dus ‘ja’ ik ben tevreden.

4.Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?

Maurice ga ik zeker aan familie, vrienden en kennissen aanbevelen, wat ik trouwens al meerdere keren heb gedaan. Een boek als dit moet door iedereen, die dit soort humor apprecieert, worden gelezen!!!

5. Vind je Maurice een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Eigenlijk vind ik dit niet echt een een typisch Vlaamse triller ook al zit er hier en daar wel wat thrillergevoel bij. Voor mij is dit schrikwekkend alsook humor en absurdisme ten top.

humoristisch onwaar

Katrien

alegna
    Bijdrager
    Post count: 56

Eerst denk je dat er maar één verhaallijn is. Maurice en zijn laatste moord. Stiekem komen er toch wat dingen bij. Zoals Henri die een eigen zijdelingse actie bezig is en zijn dochter die ook wat snode plannen heeft. Op het eind valt alles op zijn plek. Toch voelt het voor mij meer als één verhaallijn, omdat je enkel uit het perspectief van Maurice kijkt.
    Er wordt juist niks te vroeg verteld. In het begin denk je bijvoorbeeld; Waarom is piep, blaas zo belangrijk? Hier kom je pas na een tijdje achter. En dan weet je meteen wat er dan toch met Blackie is gebeurd (afschuwelijk om te lezen, brrr). Ook de ware identiteit van Henri en Alexandra komen pas laat naar voren, maar dit klopt helemaal in het verhaal.
    Wat een lastige vraag. Wat is het hoofdonderwerp in dit boek. Misschien de gevoelens die loskomen als je je oude patroon moet doorkruisen? Daar draait het boek in mijn ogen vooral om. Het is een continu spel van welles nietes in het hoofd van Maurice. Toegeven aan je oude gewoontes is zo makkelijk, probeer dit maar te doorbreken. Wat hem overigens wel lukt door een enorm sterke motivatie, namelijk zijn belofte aan zijn moeder. Het boek zit wat mij betreft prima in elkaar.
    Nee. Er is in mijn ogen niks geloofswaardig aan. Een man die denkt dat hij de ‘verlosser’ is en dit al zijn hele leven zo kan spelen zonder dat men hem betrapt. Die zelf een alfa is, maar alfa’s uit wil roeien. Vermakelijk was het, maar wat Maurice is toch wel een mafkees.
    Nee. Ik had echt sowieso al verwacht dat ie zou zwichten voor het moorden. Dat de drang dusdanig sterk zou zijn en hij er misschien nog harder en kwaadaardiger uit zou komen dan hij voorheen was (al was ie eigenlijk best zachtaardig). En de ontknoping over Alexandra had ik zeer zeker niet verwacht.

Algemeen

Ja. Het boek heb ik in enkele dagen uitgelezen. Mede doordat je continu wil weten wat het volgende is dat zijn geweldige laatste maaltijd zal verpesten.
    Geniaal. Hoe kom je erop om een personage te maken die denkt dat het een soort nieuwe Jezus is. Apart, maar bijzonder geinig in dit geval.
    Je leest het boek zo weg. Ze gebruikt nauwelijks moeilijke woorden. Geen mega lange zinnen. En heeft gewoon een prettige manier van schrijven.
    Ik ben blij verrast met dit boek. Ik was een beetje bang voor een heel verhaal over God en geloofsovertuigingen en dergelijke. Gelukkig was het slechts één persoon die zo over zichzelf denkt en dit lekker voor zichzelf houdt. het boek bevatte veel humor en onverwachtse wendingen, dit waardeer ik wel.
    Ik heb niet echt boekenlezers in mijn omgeving, maar indien ze een vrij dun boek willen lezen met de nodige humor en toch een lichte thriller, dan is dit een ideaal boek.
    Ik heb eigenlijk nooit een idee wat nou een bepaald type thriller per land is. Ik vind dit persoonlijk ook totaal niet boeiend. Het maakt mij niet uit, uit welk land een boek komt. Zolang ik er maar van genieten.

Het boek zou ik omschrijven als een humoristisch en onverwacht verhaal over de verlosser van de alfa’s!

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

De plot

Ik vind zeker dat de verhaallijnen naar een ontknoping toe werken. Het plot is niet heel ingewikkeld, maar er zijn verschillende zijsporen gemaakt die het wel interessant houden. Wat ik erg mooi vond is dat er al in het begin van het boek gezinspeeld wordt over het eventuele einde van het boek.
    Ik vind niet dat er te vroeg te veel bekend wordt gemaakt. Je valt van de ene gekke situatie in de andere, en ik was steeds verrast door hoe die situaties gingen. De leukste ‘plottwist’ is goed bewaard gebleven!
    Het hoofdonderwerp dat Maurice de Verlosser van de Mensheid is, dat is mooi gecombineerd met de verhaallijn. Nee gekheid, alles is een beetje karikaturaal neergezet, de personages en de onderwerpen. Maar evengoed komt de angst van een vader om zijn dochter los te laten heel mooi naar voor in dit boek.
    Het verhaal is niet geloofwaardig, maar dat was ook niet de doelstelling van de auteur…denk ik tenminste. Maar als het hele boek ongeloofwaardig is en je het maar met een knipoog moet lezen dan is dat op zich weer geloofwaardig, eens je in het verhaal zit.
    Ik had dit einde wel verwacht maar ergens in het boek is de ontknoping over de aard van Alexandra wel erg verrassend.

Algemeen

Het boek had steeds mijn volle aandacht en ik wou ook graag verder lezen steeds. Zo graag dat ik het in 1 dag uit had.
    Het is een heel ongebruikelijk thema, maar het hele boek is consequent in dezelfde stijl geschreven waardoor je er helemaal door wordt meegenomen.
    Ik vind de schrijfstijl van auteur erg vlot lezen. Er zitten geen langdradige zinnen in of veel moeilijke woorden. Ik moest soms wel teruglezen, maar dat had meer te maken met het feit dat ik te snel over de zinnen ging en dan naderhand bedacht ‘Nee, dat kan niet!’ en als ik dan terugkeerde en het nog een keer las, toch zag dat ik het écht goed gelezen had.
    Ik ben meer dan tevreden, het voldeed volledig aan mijn verwachting!
    Ik ga dit boek zeker aanraden. Mijn eerste actie is het boven op de NTL-stapel van mijn moeder neer te planten.
    Ik vind Maurice typisch Vlaams, door taalgebruik en door de humor. Ik kijk graag naar cabaretiers uit Nederland, maar dit soort droge, absurde humor is voor mij onlosmakelijk verbonden met de Vlamingen. Ik heb opgegroeid met veel tv-programma’s waar Maurice prima in zou passen : In de gloria, Buiten de zone, enz…
    Het boek zelf is ook voor ‘Vlaams’ te zijn best wel uniek veronderstel ik.
    Absurd humoristisch

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

De plot

Ja zeker dat Alexandra als jaren wist wat Maurice deed en zelf met haar moeder al bezig was met giftige kruiden en het nog uitprobeerde ook op Simone

Nee is goed zie hierboven

ja
    nee maar dat heb ik al aangegeven bij tijdens het lezen. Heel veel toevalligheden en bepaalde dingen die niet kloppen (zonlicht, bureau, opstapje van 120cm)
    Wel een beetje verwacht zekr Lorenzo en Simone , maar niet Alexandra”s gedragingen
    Algemeen

had mijn aandacht en las ook snel

wel aardig om een deel van de bijbel te gebruiken, relatie met Jezus als verlosser, water in wijn veranderen etc.

Vond het heel eenvoudig en dus makkelijk te lezen

wel tevreden maar had een thriller verwacht

ja omdat het zo anders is
    door het taalgebruik wel

humoristisch

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.