Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 25: Maurice Maurice, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #5426 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van Maurice?
    2. En van zijn dochter en haar vriendje?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Maurice is het tweede boek van Anne-Laure van Neer. Ga je Justin en haar volgende boeken ook lezen?
    Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters

Wat vind je van Maurice?
    Ik vind hem een beetje vreemd. Hij moordt al zoveel jaren en nu komt hij ineens in allerlei situaties terecht. Een beetje teveel toevalligheden om mij te doen geloven dat hij al zolang de Verlosser is.

En van zijn dochter en haar vriendje?
    Zijn dochter lijkt het brave meisje die zich door een macho laat inpalmen.

Wat vind je van de overige karakters?
    Verbeke is een vrij domme agent, Simone lijkt mij een bitch, Tom moet een alfaman zijn van zijn vader en is dus geen echte alfaman vermits hij zich laat manipuleren en Louise is een rare vogel, Henri wil wraak voor wat hem is aangedaan.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    De meeste ontwikkeling ondervind ik bij Tom en bij Alexandra. Tom zie je van depressieve jonge man openbloeien en Alexandra is veel meer dan het lieve meisje.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Alexandra, omdat zij echt iedereen in de luren gelegd heeft.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Lorenzo mocht nog meer macho zijn geweest.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Lorenzo zijn gedrag nog wat aandikken.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik verwachtte een boek met wat spanning en sarcasme.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ergens niet. Ik vond Maurice te dom voor zijn rol. Hoeveel kan er fout gaan? Teveel hier om het geloofwaardig te lijken.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is wel leuk. Ik hou van de humor en de vlotheid die erin zit.

Maurice is het tweede boek van Anne-Laure van Neer. Ga je Justin en haar volgende boeken ook lezen?
    Justine heb ik al gelezen en het is ook daarom dat ik benieuwd was naar Maurice. En haar volgende wil ik ook meenemen

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

De karakters

Wat vind je van Maurice? Maurice is eigenlijk heel schattig en ik kreeg bijna medelijden met hem! Maar goed ja…hij pleegt wel af en toe een goed geplande moord natuurlijk. Hij is door de jaren heen een oude brombeer geworden en zeker nu hij het vooruitzicht heeft geen moorden meer te mogen plegen. Hij is heel gelovig en trouw aan beloftes, beide karaktertrekken komen ook veelvuldig aan bod in het boek. Maurice is qua persoonlijkheid niet zo sprankelend of interessant vind ik persoonlijk maar het zijn de uitzonderlijke situaties en de manier waarop deze beschreven worden die het boek zo goed maken.
    En van zijn dochter en haar vriendje? Alexandra is tot het einde van het boek een beetje onbelangrijk in het verhaal. Ze is wel erg belangrijk voor Maurice maar ze doet niets opvallend tot de grote onthulling dat ze meer geërfd heeft van Maurice dan hij wist. Zelfzeker en listig zijn zeker karaktertrekken die bij Alexandra horen.
    Lorenzo is natuurlijk al vanaf de eerste pagina neergezet als een Alfa die moet sterven, dat helpt niet om een positief beeld van iemand te krijgen. En dat heb je dan als lezer ook nooit! Voor zover ik het kan beoordelen is hij arrogant en irritant en heeft hij geen enkele goede karaktereigenschap getoond tijdens het boek.
    Wat vind je van de overige karakters? De scene dat Henri vertelt dat hij niet de psychiater is…ik heb me bescheurd van het lachen. Maar ook de pagina’s daarvoor. Ik vond die dynamiek tussen Maurice en Henri echt heel goed en het beste deel van het boek.
    Ik weet niet goed wat ik met Tom aan moet. Ik had eerst enkel medelijden, maar hij zal toch meer in zijn mars hebben als hij een vrouw zoals Alexandra kan strikken?
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Maurice past zich aan, dat merk je aan alles wat hij doet. Hij probeert te leven met de nieuwe situatie dat zijn moeder dood is en dat hij niet meer mag moorden. Alexandra helpt haar vader en komt eindelijk uit de kast als nieuwe Verlosser. Simone en Lorenzo zijn niet-dynamische personages en ontwikkelen zich dan ook helemaal niet. Henri en Tom ontwikkelen zich ook maar dan op de achtergrond. Ze proberen allebei met de hulp van Maurice uit een slechte situatie te komen. En dit maakt het boek zo grappig, want Maurice is inderdaad van Verlosser naar Redder gegaan en blijkt dit ook goed te doen.
    Halverwege het boek zou ik Henri hebben gezegd maar nu het boek uit is…absoluut Alexandra! De gewiekstheid waarmee ze al die jaren heeft verborgen gehouden waar ze mee bezig was en het feit dat ze zo een goed plan heeft uitgedacht!
    Ik vind de personages goed uitgewerkt.
    Ik zou helemaal niks willen veranderen.

De auteur

Ik had geen verwachting bij deze auteur aangezien ik haar naam nog nooit gehoord had en ook haar vorige boek dus niet heb gelezen.
    Ik had vooraf gehoopt dat het grappig zou zijn maar dit overtrof echt alles. Het boek doet meer dan voldoen aan mijn verwachtingen….het schept verwachtingen voor alle komende boeken met humor die ik ga lezen!
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Het leest wel heel vlot, misschien wel te vlot. Ik had het boek in een paar uur uit en dat vind ik ergens ook wel jammer. Ik moet zeggen dat al die hoofdletters wel vermoeiend zijn. En met vermoeiend bedoel ik misschien soms wel wat irriterend. Ik snap waarom ze er moeten staan maar ze storen het verhaal voor mij wat.
    Maurice is het tweede boek van Anne-Laure van Neer. Ga je Justin en haar volgende boeken ook lezen?
    Ik heb net de eerste pagina’s van Justine al gelezen! Ik ga ook zeker de volgende boeken lezen!

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 28

De karakters

Ik vraag me af hoeveel personen Maurice in het verleden al vermoord heeft, op welke manier enz?
    Maurice is een geweldig personage die steeds wel tot een oplossing komt voor alle problemen waarmee hij geconfronteerd wordt.
    De zoveelste persoon in zijn ‘loopbaan’ als ‘Verlosser’ van de Alpha’s die zijn weg versperd, ondanks zijn belofte, wordt vakkundig geëlimineerd.

Zijn dochter leek op het eerste zicht een zeer braaf meisje. Wederom was ik verbaasd toen bleek dat zij van alles op de hoogte was en zijn taak als ‘Verlosser’ al wist en uitvoerde.

Simone, zijn 2de vrouw, een irritant persoon, bemoeiziek, controlefreak
    Tom: zoon van een Alpha man, manipuleerbaar en uiteindelijk ‘de verlosser’ van Simone
    Verbeke: lompe agent die alles gelooft
    Henri: lieve man op het eerste zicht doch blijkt wat onbetrouwbaarder dan hij zich voordoet, blijkt dan nog de vader van Lorenzo te zijn en zelf zwaar psychiatrisch gestoord.
    Justine: de buurvrouw, misschien de Justine uit haar eerste boek?

4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Voornamelijk de karakters van Tom, Alexandra en Henri ontwikkelen zich enorm in het verhaal. Van de ene naar de andere verbazing.

5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ongetwijfeld Alexandra. Van zogezegd lief en braaf meisje in het begin en zelfs tot bijna op het einde van het boek naar de alleswetende meid

Naar mijn mening zeker en vast wel. Ik kreeg na het lezen een perfect voorstel van wie wie is en beelde me zelfs in hoe ze er uit zagen. Ze kregen een gezicht dat ik er op kleefde.

7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Misschien iets meer aan het personage Justine.

De auteur

Gezien ik Justine gelezen heb en deze debuutroman me zo overtroffen heeft, verwachte ik van dit boek nog meer. En een teleurstelling is het zeker en vast niet geworden.

Absoluut. Hoe dit verhaal evolueert kan geen enkele andere auteur overtreffen.
    Steeds de onverwachte dingen waarvoor een oplossing uit de bus komt. Net zoals bij Justine.

3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Zeer aangename schrijfstijl. Quasi geen overbodige tekst die in andere boeken soms voorkomen en waar ik schuin lees, geen uitgebreide beschrijvingen van van allemaal dingen die we als lezer niet moeten weten zoals bvb beschrijvingen van een park, een uitzicht enz.
    De vlotheid van het schrijven voor deze tweede roman, de droge humor, de woordkeuze, de dingen waarover je een beetje moet nadenken zoals de Alpha en Omega personages. Geweldig gevonden.
    Zo blij dat ik Maurice gratis en voor niets kon lezen. Had hem een uur voor ik de mail kreeg van thrillzone gekocht en blij dat ik hem mocht ruilen in de boekhandel tegen een ander boek van mijn verlanglijstje.
    Anne Laure blijft me verbazen.

4. Maurice is het tweede boek van Anne-Laure van Neer. Ga je Justin en haar volgende boeken ook lezen?
    Ik heb Justine reeds in het prille begin gekocht, hij was net uitgegeven bij Kramat. Gezien Kramat alleen kiest voor zeer goede schrijvers, wilde ik hem absoluut lezen.
    Ik kijk vol verwachting uit naar het derde boek!

Anne Laure: het was weer een super boek. Dank je wel voor de slapeloze nachten! Die nam ik er graag bij.

Anne-Laure
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters

Ik vraag me af hoeveel personen Maurice in het verleden al vermoord heeft, op welke manier enz?
    Maurice is een geweldig personage die steeds wel tot een oplossing komt voor alle problemen waarmee hij geconfronteerd wordt.
    De zoveelste persoon in zijn ‘loopbaan’ als ‘Verlosser’ van de Alpha’s die zijn weg versperd, ondanks zijn belofte, wordt vakkundig geëlimineerd.

Zijn dochter leek op het eerste zicht een zeer braaf meisje. Wederom was ik verbaasd toen bleek dat zij van alles op de hoogte was en zijn taak als ‘Verlosser’ al wist en uitvoerde.

Simone, zijn 2de vrouw, een irritant persoon, bemoeiziek, controlefreak
    Tom: zoon van een Alpha man, manipuleerbaar en uiteindelijk ‘de verlosser’ van Simone
    Verbeke: lompe agent die alles gelooft
    Henri: lieve man op het eerste zicht doch blijkt wat onbetrouwbaarder dan hij zich voordoet, blijkt dan nog de vader van Lorenzo te zijn en zelf zwaar psychiatrisch gestoord.
    Justine: de buurvrouw, misschien de Justine uit haar eerste boek?

Voornamelijk de karakters van Tom, Alexandra en Henri ontwikkelen zich enorm in het verhaal. Van de ene naar de andere verbazing.

Ongetwijfeld Alexandra. Van zogezegd lief en braaf meisje in het begin en zelfs tot bijna op het einde van het boek naar de alleswetende meid

Naar mijn mening zeker en vast wel. Ik kreeg na het lezen een perfect voorstel van wie wie is en beelde me zelfs in hoe ze er uit zagen. Ze kregen een gezicht dat ik er op kleefde.

Misschien iets meer aan het personage Justine.

De auteur

Gezien ik Justine gelezen heb en deze debuutroman me zo overtroffen heeft, verwachte ik van dit boek nog meer. En een teleurstelling is het zeker en vast niet geworden.

Absoluut. Hoe dit verhaal evolueert kan geen enkele andere auteur overtreffen.
    Steeds de onverwachte dingen waarvoor een oplossing uit de bus komt. Net zoals bij Justine.

Zeer aangename schrijfstijl. Quasi geen overbodige tekst die in andere boeken soms voorkomen en waar ik schuin lees, geen uitgebreide beschrijvingen van van allemaal dingen die we als lezer niet moeten weten zoals bvb beschrijvingen van een park, een uitzicht enz.
    De vlotheid van het schrijven voor deze tweede roman, de droge humor, de woordkeuze, de dingen waarover je een beetje moet nadenken zoals de Alpha en Omega personages. Geweldig gevonden.
    Zo blij dat ik Maurice gratis en voor niets kon lezen. Had hem een uur voor ik de mail kreeg van thrillzone gekocht en blij dat ik hem mocht ruilen in de boekhandel tegen een ander boek van mijn verlanglijstje.
    Anne Laure blijft me verbazen.

Ik heb Justine reeds in het prille begin gekocht, hij was net uitgegeven bij Kramat. Gezien Kramat alleen kiest voor zeer goede schrijvers, wilde ik hem absoluut lezen.
    Ik kijk vol verwachting uit naar het derde boek!

Anne Laure: het was weer een super boek. Dank je wel voor de slapeloze nachten! Die nam ik er graag bij.

*schrijfster bloost* 🙂 Merci!

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 108

De karakters.

Ik vond Maurice mijn favoriete personage. Ondanks zijn moorden in het verleden en zijn nog uit te voeren “werkzaamheden” blijft hij toch een heerlijk personage.
    Alexandra lijkt een braaf meisje maar ontpopt zich op het einde tot het kind van haar ouders.
    Lorenzo is een gladde rijke praatjesmaker. Ik had geen medelijden met zijn lot.
    Tom de depressieve vroegere buurjongen die uiteindelijk weer een doel krijgt en Maurice nog behulpzaam was bij zijn laatste moord.
    Simone was een overbodige irritante vrouw. Dood meer waarde dan levend ( Ik ga al misdadig denken ook door dit boek)
    Henri de vader van Lorenzo die uiteindelijk door chantage onder de duim gehouden moet worden.
    Met name Alexandra, Tom en Henri hebben zich dus ontwikkeld.
    Dan nog de bijrollen voor Verbeke en Justine uit het boek Justine. Leuk dat die terugkeren in dit boek. De wederopstanding van Justine?
    Inspecteur Verbeke, een rouwdouwer zouden wij hem noemen. Lost weinig misdaden op denk ik inmiddels en Justine, de buurvrouw van Tom die uieindelijk goed bevriend raakt met Henri.

Ik vind de personages goed uitgewerkt. Ik zie ze zo voor mij en dit boek leent zich wel voor een klucht.
    Ik zou niemand willen veranderen.
    Ik had alleen meer van Alexandra willen lezen.

De auteur

Doordat ik al het originele debuut Justine las was ik erg nieuwsgierig of Anne-Laure het weer zou kunnen, een toppertje afleveren.
    En ze deed het weer met Maurice.
    Ik heb weer genoten, ze heeft mij niet teleurgesteld.
    Aparte stijl heeft Anne-Laure die mij zeer aanstaat. Het onderscheidt haar ook van de rest van de auteurs.
    Humor en misdaad samen, zij komt er mee weg.
    Ik kijk nu al reikhalzend uit naar het volgende boek.

Anne-Laure
    Bijdrager

De karakters.

Ik vond Maurice mijn favoriete personage. Ondanks zijn moorden in het verleden en zijn nog uit te voeren “werkzaamheden” blijft hij toch een heerlijk personage.
    Alexandra lijkt een braaf meisje maar ontpopt zich op het einde tot het kind van haar ouders.
    Lorenzo is een gladde rijke praatjesmaker. Ik had geen medelijden met zijn lot.
    Tom de depressieve vroegere buurjongen die uiteindelijk weer een doel krijgt en Maurice nog behulpzaam was bij zijn laatste moord.
    Simone was een overbodige irritante vrouw. Dood meer waarde dan levend ( Ik ga al misdadig denken ook door dit boek)
    Henri de vader van Lorenzo die uiteindelijk door chantage onder de duim gehouden moet worden.
    Met name Alexandra, Tom en Henri hebben zich dus ontwikkeld.
    Dan nog de bijrollen voor Verbeke en Justine uit het boek Justine. Leuk dat die terugkeren in dit boek. De wederopstanding van Justine?
    Inspecteur Verbeke, een rouwdouwer zouden wij hem noemen. Lost weinig misdaden op denk ik inmiddels en Justine, de buurvrouw van Tom die uieindelijk goed bevriend raakt met Henri.

Ik vind de personages goed uitgewerkt. Ik zie ze zo voor mij en dit boek leent zich wel voor een klucht.
    Ik zou niemand willen veranderen.
    Ik had alleen meer van Alexandra willen lezen.

De auteur

Doordat ik al het originele debuut Justine las was ik erg nieuwsgierig of Anne-Laure het weer zou kunnen, een toppertje afleveren.
    En ze deed het weer met Maurice.
    Ik heb weer genoten, ze heeft mij niet teleurgesteld.
    Aparte stijl heeft Anne-Laure die mij zeer aanstaat. Het onderscheidt haar ook van de rest van de auteurs.
    Humor en misdaad samen, zij komt er mee weg.
    Ik kijk nu al reikhalzend uit naar het volgende boek.

Haha, tof dat je voor Maurice supportert! Zo eens iets anders hé, een toffe seriemoordenaar. 😉 Dank je voor de bemoedigende woorden!

Anne-Laure
    Bijdrager

De karakters

Wat vind je van Maurice? Maurice is eigenlijk heel schattig en ik kreeg bijna medelijden met hem! Maar goed ja…hij pleegt wel af en toe een goed geplande moord natuurlijk. Hij is door de jaren heen een oude brombeer geworden en zeker nu hij het vooruitzicht heeft geen moorden meer te mogen plegen. Hij is heel gelovig en trouw aan beloftes, beide karaktertrekken komen ook veelvuldig aan bod in het boek. Maurice is qua persoonlijkheid niet zo sprankelend of interessant vind ik persoonlijk maar het zijn de uitzonderlijke situaties en de manier waarop deze beschreven worden die het boek zo goed maken.
    En van zijn dochter en haar vriendje? Alexandra is tot het einde van het boek een beetje onbelangrijk in het verhaal. Ze is wel erg belangrijk voor Maurice maar ze doet niets opvallend tot de grote onthulling dat ze meer geërfd heeft van Maurice dan hij wist. Zelfzeker en listig zijn zeker karaktertrekken die bij Alexandra horen.
    Lorenzo is natuurlijk al vanaf de eerste pagina neergezet als een Alfa die moet sterven, dat helpt niet om een positief beeld van iemand te krijgen. En dat heb je dan als lezer ook nooit! Voor zover ik het kan beoordelen is hij arrogant en irritant en heeft hij geen enkele goede karaktereigenschap getoond tijdens het boek.
    Wat vind je van de overige karakters? De scene dat Henri vertelt dat hij niet de psychiater is…ik heb me bescheurd van het lachen. Maar ook de pagina’s daarvoor. Ik vond die dynamiek tussen Maurice en Henri echt heel goed en het beste deel van het boek.
    Ik weet niet goed wat ik met Tom aan moet. Ik had eerst enkel medelijden, maar hij zal toch meer in zijn mars hebben als hij een vrouw zoals Alexandra kan strikken?
    Maurice past zich aan, dat merk je aan alles wat hij doet. Hij probeert te leven met de nieuwe situatie dat zijn moeder dood is en dat hij niet meer mag moorden. Alexandra helpt haar vader en komt eindelijk uit de kast als nieuwe Verlosser. Simone en Lorenzo zijn niet-dynamische personages en ontwikkelen zich dan ook helemaal niet. Henri en Tom ontwikkelen zich ook maar dan op de achtergrond. Ze proberen allebei met de hulp van Maurice uit een slechte situatie te komen. En dit maakt het boek zo grappig, want Maurice is inderdaad van Verlosser naar Redder gegaan en blijkt dit ook goed te doen.
    Halverwege het boek zou ik Henri hebben gezegd maar nu het boek uit is…absoluut Alexandra! De gewiekstheid waarmee ze al die jaren heeft verborgen gehouden waar ze mee bezig was en het feit dat ze zo een goed plan heeft uitgedacht!
    Ik vind de personages goed uitgewerkt.
    Ik zou helemaal niks willen veranderen.

De auteur

Ik had geen verwachting bij deze auteur aangezien ik haar naam nog nooit gehoord had en ook haar vorige boek dus niet heb gelezen.
    Ik had vooraf gehoopt dat het grappig zou zijn maar dit overtrof echt alles. Het boek doet meer dan voldoen aan mijn verwachtingen….het schept verwachtingen voor alle komende boeken met humor die ik ga lezen!
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Het leest wel heel vlot, misschien wel te vlot. Ik had het boek in een paar uur uit en dat vind ik ergens ook wel jammer. Ik moet zeggen dat al die hoofdletters wel vermoeiend zijn. En met vermoeiend bedoel ik misschien soms wel wat irriterend. Ik snap waarom ze er moeten staan maar ze storen het verhaal voor mij wat.
    Ik heb net de eerste pagina’s van Justine al gelezen! Ik ga ook zeker de volgende boeken lezen!

Superblij dat je ervan kon genieten. Ik hoop dan ook dat je zijn ‘blijde boodschap’ zal verkondigen. 😉

Anne-Laure
    Bijdrager

De karakters

Wat vind je van Maurice?
    Ik vind hem een beetje vreemd. Hij moordt al zoveel jaren en nu komt hij ineens in allerlei situaties terecht. Een beetje teveel toevalligheden om mij te doen geloven dat hij al zolang de Verlosser is.

Zijn dochter lijkt het brave meisje die zich door een macho laat inpalmen.

Verbeke is een vrij domme agent, Simone lijkt mij een bitch, Tom moet een alfaman zijn van zijn vader en is dus geen echte alfaman vermits hij zich laat manipuleren en Louise is een rare vogel, Henri wil wraak voor wat hem is aangedaan.

De meeste ontwikkeling ondervind ik bij Tom en bij Alexandra. Tom zie je van depressieve jonge man openbloeien en Alexandra is veel meer dan het lieve meisje.

Alexandra, omdat zij echt iedereen in de luren gelegd heeft.

Lorenzo mocht nog meer macho zijn geweest.

Lorenzo zijn gedrag nog wat aandikken.

De auteur

Ik verwachtte een boek met wat spanning en sarcasme.

Ergens niet. Ik vond Maurice te dom voor zijn rol. Hoeveel kan er fout gaan? Teveel hier om het geloofwaardig te lijken.

De schrijfstijl is wel leuk. Ik hou van de humor en de vlotheid die erin zit.

Justine heb ik al gelezen en het is ook daarom dat ik benieuwd was naar Maurice. En haar volgende wil ik ook meenemen

Dank je wel voor de feedback! 🙂

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 41

Maurice: een seriemoordenaar die naar zijn idee goede bedoelingen heeft. Hij is niet gewetenloos. Maar zijn ideaal vind ik onrealistisch.
    dochter en haar vriendje: De dochter ontwikkeld zich verrassend in haar boek. Dit had ik niet verwacht. Haar vriendje vind ik een vreselijke arrogante kwast.
    overige karakters: ze worden goed uitgewerkt. Origineel. Ook vind ik het leuk dat Tom en Justine ook in dit verhaal terugkeren.
    De karakters ontwikkelen zich goed. Je krijgt gedurende het verhaal een steeds beter beeld. Aan het eind zitten nog wel wat verrassingen wat de karakters betreft en dat vind ik erg leuk.
    Favoriet personage: De dochter van Maurice vind ik leuk. Ze lijkt heel normaal maar achteraf blijkt dat niet helemaal het geval. Dit is erg verrassend.
    De personages zijn zeker goed uitgewerkt mbt tot hun rol
    Wat zou ik willen veranderen. Hmmm niets vind het goed zo.

De auteur
    Verwachting auteur: ik verwachte een humoristisch verhaal in een thrillerachtige setting. Dit heeft de auteur zeker weer waar gemaakt. Ik moest regelmatig lachen.
    Het verhaal voldoet dus ook aan mijn verwachting.
    De schrijfstijl is luchtig en soepel dit past zeker bij dit boek
    Justine heb ik ook gelezen en vond ik ook erg leuk. Daarom vond ik het ook superleuk dat ik aan deze leesclub mocht mee doen.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Wat vind je van Maurice? Iemand met moordneigingen
    En van zijn dochter en haar vriendje? Aangename dochter ( in het begin) en arrogante vriend
    Wat vind je van de overige karakters? Goed mee gevloeid
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Goed. Ze komen gelijkmatig in het verhaal
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? De dochter. Ze is een aangename en rechtvaardig persoon
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee eigenlijk niet

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Spannende maar grappige t
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Beetje niet. Liever wat meer spanning
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, het vloeit mooi in elkaar
    Maurice is het tweede boek van Anne-Laure van Neer. Ga je Justin en haar volgende boeken ook lezen? Justine zou ik graag eens lezen. De volgende ook

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 15

Karakters

1.Wat vind je van Maurice?

Maurice is een krachtige persoonlijkheid die heel weinig vrienden heeft, maar ook moeilijk vriendschap kan sluiten. Altijd achterdochtig en zoekend naar Alfa’s zoals hij ze noemt. Hij beseft niet dat hij eigenlijk zelf een Alfa is die zich onbewust hoog plaatst als “De verlosser van de mensheid”.
    door het hem ontnemen van de macht, wordt het voor Maurice nogal moeilijk totdat hij verheven wordt om de medemens te helpen. Het Alfa mannetje komt terug.

2.Wat vind je van zijn dochter en har vriendje?

Alexandra leek mij aanvankelijk een gewone jonge vrouw te zijn met weinig diepgang. Haar vriendje bevestigt dit ook. Lorenzo bevestigt dit ook. Hij is een macho zonder scrupules, die meisjes naar zich toetrekt door zijn grootdoenerij, macht en financiële opschepperij.
    Naar het einde van het boek, waar Anne-Laure Van Neer ons naar het plot leidt, krijgen we meer inzicht in Alexendra en verdwijnt ‘de jonge vrouw zonder diepgang’ in een zeer doordachte vrouw.

3.Wat vind je van de overige personages?

Simone heeft een onzeker karakter, dat ze bruuskeert door haar te profileren als de “Almachtige”. Henri blijkt zich te kunnen uitgeven als iemand anders, kan blijkbaar goed samenwerken tot hij zich afkeert en als een tiran verschijnt. Niets is zoals het lijkt. De psychiater wordt niet uitgediept wat geen afbreuk doet aan het boek. Dit in tegenstelling tot Tom, het eerste vriendje van Alexandra. Tom blijkt zeer zwak te zijn en het nut om te leven ontgaat hem dan ook. Doch is hij zeer volgzaam en getuigt van weinig karakter.
    De politieagent “Verbeke” die we kennen uit het boek “Justine”, blijkt ook hier weer een zeer goedgelovige man te zijn, die weinig slecht ziet in anderen. Over Tanja wordt weinig geschreven met uitzondering van het meegeven dat ze als bijberoep een meditatieklas runt.
    Onze gekende Justine bleef braaf in haar appartement met hier en daar een verwijzing van haar eigenwijze doen.
    Blackie is voor Maurice één van de belangrijkste wezens in dit boek en deze koestert hij echt.

4.Vind je dat de karakters zich lopende het verhaal ontwikkelen?

Doorheen het verhaal voel je dat de personages precies een wending aan zichzelf geven. Henri die aanvankelijk zeer meegaand is, verandert naar een zeer dominant iemand die uiteindelijk terug bekoelt. Tom die labiel meewandelt in het boek, krijgt meer zelfvertrouwen en wordt uiteindelijk een aimabel iemand.
    Maurice vindt eindelijk wat meer rust, doordat Alexandera zich ontpopt heeft tot zijn opvolger. Verbeke en Tanja blijven op de achtergrond, maar worden toch een plaats toegewezen.
    Lorenzo krijgt minder en minder macht, maar blijft dit zo?

5.Heb je een favoriet personage? Zo ja wie spreekt je het meest aan en waarom?

Een uitgesproken favoriet personage heb ik niet. Ik vind dat iedere persoon zijn eigenheid heeft die hen daardoor wel uniek maken.

6.Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?

Wat mij betreft zijn de personages voldoende uitgediept en verwerkt doorheen het verhaal.

7.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ik vind dat de auteur de personages zodanig heeft uitgewerkt en duidelijk omschreef naar wat vooraf ging tot wat gebeurde. Voor mij hoeft er geen verandering te worden uitgevoerd.

DE AUTEUR

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? zo ja welke?

Ja, dat ze haar eigen zelf blijft. Haar schrijftalent en -stijl heeft ze al bewezen. Ook haar humor moet ze trouw blijven.

2.Voldoet dit verhaal aan je verwachtingen?

Ja heel zeker. Met dezelfde elan als in Justine schreef ze Maurice, ook al wist ze dat haar lezers hoge verwachtingen stelden, waarin ze zeker is geslaagd.

3.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past? waarom?

Jazeker, met dit soort boek moet je een aparte stijl en humor hebben die tot hilariteit leidt en dit heeft Anne-Laure Van Neer voortreffelijk gedaan.

4.Maurice is het 2e boek van Anne-Laure Van Neer. Ga je Justine en haar volgende boeken ook lezen?

Justine heb ik gelezen toen hij verschenen is en uiteraard ga ik ook haar volgende boeken lezen.

Katrien

alegna
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters

Wat vind je van Maurice?
    Maurice zorgt voor een dubbel gevoel. Hij heeft een hekel aan alfa’s, maar door wat hij ‘zogenaamd’moet doen, lijkt hij zelf ook deels een alfa-man. Wel vond ik het erg leuk hoe vindingrijk hij is. En dat hij wel enorm veel waarde hecht aan de mensen die er voor hem er echt toe doen, zoals zijn moeder, zijn eerste vrouw en zijn dochter.
    De dochter vond ik wat emotieloos en later bleek ook haar ware aard. Wauw, die zag ik persoonlijk niet aankomen! Wel echt een gaaf element in het verhaal dat juist zij op Simone aan het uittesten was. Een underdog bitch is Alexandra eigenlijk wel! Lorenzo is echt het type man waar ik een hekel aan heb. Dominant, een bedrieger, vind zichzelf te goed. Nee, hier heb ik absoluut niks mee!
    Henri heeft me echt verbaasd. Net zoals Maurice geloofde ik dat hij de psychiater was. Wat een overtuigingskracht. Ook dat hij de vader van Lorenzo was, had ik nooit verwacht.Met Henri had ik steeds wat medelijden. Hopelijk wordt hij toch een goede opa.
    Simone is ook niet mijn type persoon. Ben zelf redelijk dominant, maar heb wel iemand nodig die mij een halt toe DURFT te roepen. Zij kiest schijnbaar liever de makkelijkere kant, om een ‘zwakkere’ man te nemen. Ach, daar komt ze later dan wel achter. En dan speelde Tom voor mijn gevoel nog wel een rol. Hij is instabiel door een alfa-vader. Ziet het echt niet meer zitten, maar komt door de kleine sprong toch tot inzicht dat hij wil leven.
    Voor mijn gevoel maken twee personen een goede ontwikkeling door. Allereerst Tom. Hij is zo aangepakt door zijn vader dat hij het in de toekomst niet meer aan kan. Er wordt dusdanig veel van hem verwacht, dat hij niet in ziet hoe hij die verwachtingen nog waar kan maken. Door het toeval dat hij Maurice treft, verandert hij van deze hopeloze man tot een sterker persoon dat het leven weer ziet zitten en zijn eerste liefde weer vindt.
    Maurice verandert van een alfa-man (want ja, dat was hij wel degelijk) tot meer een volger. Hij heeft nog wel de touwtjes in handen, maar maakt keuzes wel meer in andermans belang.
    Ik vind Henri enorm goed doordacht, slim en klaar om nu zijn eigen leven te bepalen.
    ja, van ieder kwam zijn personage op het juiste punt naar voren. Alexandra van wie je pas helemaal op het eind wist wie ze nu eigenlijk was. Henri die allerlei rolletjes speelt, maar pas later ook laat zien wie hij echt is.
    Ik vind de pogingen van Tom was zwakjes, deze mochten wat sterker naar voren komen. En misschien het dominante van Simone wat vaker benadrukken.

De auteur

Ik kende de auteur nog niet en had over haar nog niet echt een verwachting. Wel verwacht ik in de toekomst meer humorvolle thrillers van haar. Ben benieuwd.
    Ik hoopte op een boek met humor. Dat heb ik zeker wel gevonden in dit boek. Dit in de conversaties soms. Of Verbeke die dan kwam vertellen tegen Maurice over een melding van twee mannen die een lijk in de kofferbak doen of twee verdachte personen op het dak. Ook had ik veel emoties verwacht. Dit boek draait puur om emoties van allerlei personen in het verhaal. Echt heel goed gedaan. Wel wist ik niet goed of de dochter eronder zou lijden. Niets bleek minder waar, deze onthulling over Alexandra had ik niet verwacht. Ik voelde steeds wat medelijden, omdat haar vader zo bepalend voor haar is.
    Ja, het boek leest op deze manier onwijs fijn weg. Geen haperingen. Duidelijke hoofdstukken. Geen moeilijke woorden.
    Ja! Justine komt zeker op mijn nog te lezen lijst. En haar toekomstige boeken houd ik ook in de gaten!

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Wat vind je van Maurice?
    iemand die best wel vertrouwen heeft in zijn kunnen en geloof en voor diegene die hij mag veel over heeft.

Alexandra is op het eind zijn evenbeeld en het vriendje is een nietsnut

Henry wordt steeds krachtiger en zette zich als psychiater goed neer en verzet zich tegen zijn zoon. De andere zijn niet noemenswaardig.
    Alexandra blijkt veel meer te kunnen en te doen dan je in het begin kon vermoeden.
    Maurice kan zich veranderen en dat is best knap als je al zoveel jaren een bepaalde gewoonte hebt
    Henry wordt zelfs een beetje dominant in gedrag

Toch wel maurice omdat je met hem meeleest en je inleeft met wat hij doet en van verlosser naar redder gaat wat een hele omslag is.

ja

nee
    De auteur

ik kende haar niet

het heeft zeker humor maar is zeker geen thriller.

ja,eenvoudig en zo denkt Maurice ook

Als ik ze binnen handbereik krijg zeker.

mariannetje1968
    Bijdrager
    Post count: 15

De karakters
    Wat vind je van Maurice? Ik vind Maurice een intrigerende persoonlijkheid met een zeer aparte denkwijze.
    En van zijn dochter en haar vriendje? Ik vind zijn dochter een lieve jonge vrouw die gek is op haar vader en in eerste instantie dacht ik dat ze een beetje naïef was.
    Wat vind je van de overige karakters? De overige karakters vind ik erg goed weergegeven en passen goed bij het verhaal verloop.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Maurice ontwikkeld zich tijdens het verhaal eigenlijk niet veel anders dan hij in het begin geprofileerd wordt. Lorenzo blijft eigenlijk ook zoals Maurice hem beschreef een typische “Alfa”. Simone zijn vrouw, blijft ook enigszins hetzelfde zoals door Maurice omschreven. Henri daarentegen doormaakt een aantal veranderingen zelfs en dat is erg grappig binnen het verhaal hoe je je kan vergissen in de persoonlijkheden. Dan zijn dochter Alexandra, deze dame lijkt zo’n naïef lief vrouwtje die zich laat inpakken door Lorenzo, maar blijkt achteraf toch zo compleet anders dat het zelfs Maurice verbaasd. Dan als laatste Tom, het afgewezen vroegere jeugdvriendje van Alexandra, deze man maakt een enorme persoonsverandering door en blijkt toch een ander persoon te zijn als dat Maurice hem in gedachten had.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriete personage is toch wel Maurice vanwege zijn aparte denkwijze en hoe alles precies zo loopt zoals ie het nou net niet bedacht had. tevens hou ik van de persoon Tom, ik vind hem in eerste instantie zielig, maar ook irritant met zijn zelfmedelijden, gaandeweg het verhaal echter veranderd hij compleet en vind ik hem grappig en toch minder een zielepiet dan je in eerste instantie denkt.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja ik ben van mening dat de personages prima zijn uitgewerkt tot de personages die ze ten slotte moeten zijn. Sommige zelfs meer dan dat en verrassen mij.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee zeker niet, ik vind de personen precies uitgewerkt naar de juiste karakters.
    De auteur
    Ik had hoge verwachtingen van Anne Laure, omdat ik zo verrast was met “Justine”, dat ik op zijn minst toch een vergelijkbaar boek verwachtte qua schrijfstijl en humor.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Natuurlijk voldeed Anne Laure aan de verwachtingen en zelfs meer dan dat. Ze heeft me wederom verrast met haar verhaal. Je zou bijna denken dat het niet leuker kon worden na “Justine”, maar niets is minder waar.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja de schrijfstijl past zeker bij het verhaal omdat Anne Laure met een tikje humor haar boeken schrijft en het verhaal zich daar uitstekend voor leent, in de zin van de “mislukte” gebeurtenissen bijvoorbeeld.
    Maurice is het tweede boek van Anne-Laure van Neer. Ga je Justin en haar volgende boeken ook lezen? “Justine” heb ik al in de boekenkast staan en gelezen, geweldig verhaal wat mij uit mijn toenmalige zware leesdip heeft gehaald. Volgende boeken van Anne Laure gaan 100% zeker aangeschaft worden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.