Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 08: Masterplan Verslag leesclub Masterplan van Pjotr Vreeswijk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #2028 |

Leesclub 08, Masterplan  – Pjotr Vreeswijk

Inleiding

Het verhaal: Masterplan

Ruim zeventig jaar nadat een Duitse naziwetenschapper zijn geheime Wunderwaffen van de brandstapel wist te redden, vindt er in het grensgebied van Soedan een mysterieuze explosie plaats waardoor de bevolking van een compleet dorp van de aardbodem verdwijnt. Als het bericht van de slachting Europa bereikt, wordt Alex De Klerck, een agent van de geheime Europese antiterreureenheid OPERATIONS, gevraagd een onderzoek in te stellen.

Samen met zijn team reist hij naar Khartoem, waar zij door een lokaal ingehuurde agent worden opgevangen.Ze weten niets, hebben amper aanknopingspunten en zijn geheel aangewezen op de hulp van een onbetrouwbare huurling.Als het team dicht bij de ontknoping komt, slaat een onzichtbare vijand meedogenloos toe en doet Alex een huiveringwekkende ontdekking; de wereld staat op het punt drastisch te veranderen.

‘Masterplan is een actiethriller in de traditie van Robert Ludlum, David Baldacci, Dan Brown en Tom Clancy. Het wereldomvattende plot geeft het verhaal internationale allure. Een absolute aanrader dit debuut van auteur/politieagent Pjotr Vreeswijk’.

De schrijver: Pjotr Vreeswijk

Pjotr Vreeswijk is werkzaam als politieagent binnen de eenheid Den Haag. De keiharde actiethrillers van nu in combinatie met zijn passie voor verre reizen en jarenlange ervaring als politieman in verschillende Haagse wijken hebben geleid tot Masterplan.

‘Pjotr Vreeswijk serveert een plot op wereldschaal met precies de juiste dosis actie. Een knap debuut!’ Max van Olden (winnaar Schaduwprijs 2016).

De lezers:

Lezer 1: Charlotte, 55 jaar
    De reden dat ik graag mee zou willen doen is hetgeen de heer Vreeswijk over zichzelf schrijft: Hij is werkzaam als politieagent binnen de eenheid Den Haag. Ik ben heel benieuwd hoe Den Haag wordt weergegeven, de stad waar ik sinds 1989 woon.

Lezer 2: Coenraad, 52 jaar
    Ik zat afgelopen week De Posthoorn te lezen waar een stukje van hem in stond dat hij hier een maandelijkse column voor gaat schrijven over het reilen en zeilen als wijkagent in Scheveningen. Terwijl ik dit zat te lezen moest ik ineens denken, oooh dit boek wil ik ook nog graag lezen. Ik ben supernieuwsgierig naar dit boek omdat het al veel lovende reacties heeft gehad.

Lezer 3: Kessel45, 55 jaar
    Ik heb nog nooit iets van hem gelezen maar al zoveel over hem gelezen dat ik daar nu graag verandering in wil aanbrengen. Ik ben dol op leesclubs.

Lezer 4: Fgoestoh, 45 jaar
    Toen ik het verhaal las moest ik direct aan Bear Grylls denken, prachtige boeken. Ben erg benieuwd hoe deze insteek zal zijn want 2de wereldoorlog als thema komt mij te weinig voor de laatste tijd.

Lezer 5: Evy De Brabander, 31 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub meedoen, gewoon omdat ik het leuk vind! En omdat een debuut van een Nederlandse schrijver me wel aanspreekt, alsook het feit dat het verhaal zich op een ander continent afspeelt. Ik heb vorig jaar Executie gelezen en dit doet me er wel een beetje aan denken. Lijkt me weer wat anders dan al het Scandinavische geweld. Pjotr ziet er ook niet als een typische schrijver uit…dus dan word ik wel nieuwsgierig.

Lezer 6: Sandra1968, 48 jaar
    Snert van Coenraad, een goed boek, een schrijver en een “kudde” boekenliefhebbers? Aan dit event wil ik niet ontbreken. Ik doe heel graag mee!

Lezer 7: Lieke, 50 jaar
    De buitenlandse schrijvers waarmee hij vergeleken wordt ken ik allemaal (ofwel vrijwel alles ervan gelezen) en enige tijd terug heb ik een ander spionageboek van Nederlandse bodem mogen lezen: De JagerVariant – Het Narrenmat van Ron Hartman. Ik heb genoten van de Nederlandse nuchterheid in een keiharde spionagethrriller en hoop dat bij deze schrijver ook aan te treffen.

Lezer 8: MissyP, 44 jaar
    Wauw, superspannend verhaal! Ben ook dol op alle genoemde schrijvers in de traditie waarvan deze actiethriller zou passen. En dan ook nog een Nederlandse schrijver! Zou dus dolgraag mee lezen over Alex en zijn geheime antiterreureenheid in Khartoem!

Lezer 9: Erpi, 55 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub. Ik heb nog nooit een boek van Pjotr Vreeswijk gelezen. Ik ben wel liefhebber van actiethrillers en dit verhaal lijkt me boeiend!

Lezer 10: ChantalH, 48 jaar
    Het lijkt me heel leuk om aan deze leesclub mee te doen. Ik ben al verschillende goede recensies tegengekomen. Ik hou erg van dit soort actiethrillers en vind de link met de nazitijd heel interessant. Ook dat het zich afspeelt in Soedan is weer eens wat anders.

Lezer 11: Caro1966, 50 jaar
    Ik heb nog geen boeken van Pjotr Vreeswijk gelezen, dus dit is een uitgesproken gelegenheid om dat te doen en natuurlijk is het Snert-Event ook iets waar ik me heel graag voor opgeef om de kans te hebben de befaamde snert van Coenraad te proeven.

Lezer 12: claudje744, 42 jaar
    Baldacci, Dan Brown, Clancy stuk voor stuk heerlijke boeken om te lezen. Ik ben heel nieuwsgierig naar Pjotr Vreeswijk, ben benieuwd of hij aan de hoge verwachtingen die ik nu van hem heb kan voldoen.

Lezer 13: tessie0209, 38 jaar
    Ik wil dit boek graag lezen omdat het in traditie ligt van Dan Brown en David Baldacci. Vooral van Dan Brown heb ik bijna alle boeken gelezen. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar dit boek en schrijver.

Lezer 14: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Mijn eerste aanmelding bij deze site omdat ik graag dit boek wil lezen na al die positieve meningen. Ik ben echt benieuwd geworden!

Lezer 15: Chantalvl, 42 jaar
    Ik wil graag meedoen met de leesclub Masterplan van Pjotr Vreeswijk.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Ingridje

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het achtste boek dat door de leesclub is gelezen is Masterplan, geschreven door Pjotr Vreeswijk, uitgegeven en beschikbaar gesteld door uitgeverij LetterRijn.

Pjotr Vreeswijk is debutant in de auteurswereld en verraste thrillerlezend Nederland met Masterplan. Als professioneel politieagent kent hij als geen ander de wereld van de individuen die het niet zo nauw nemen met de wetgeving en combineert dit met zijn passie voor verre reizen.

Voor Coenraad is het lezen van een column van Pjotr in streekblad De Posthoorn de reden om kennis te maken met de schrijfkunst van hem en meldde zich aan voor de leesclub. En Fgoestoh moest direct aan Bear Grylls denken bij het lezen van de achterflap en dat leverde ook een inschrijving voor leesclub Masterplan op. En Sandra1968…. ‘Snert van Coenraad, een goed boek, een schrijver en een “kudde” boekenliefhebbers’, waren de ingrediënten om zich per direct in te schrijven.

‘Ik denk dat de cover een satellietfoto van waar het verhaal zich afspeelt is, met daarop een foto van de hoofdpersoon’, mijmert chantalvl. Je kunt het op 21 januari aan Pjotr of de uitgever vragen Chantal. En Lieke valt iets anders op: ‘De cover vind ik een beetje grauw. De voorzijde lijkt alsof je door een vlekkerige ruit kijkt, ik vraag me af in hoeverre die ruit in het boek schoongepoetst gaat worden, of dat alles wat vaag blijft’.
    En de meer ervaren Ingridje laat weten: ‘Voor het lezen vond ik de cover niet onmiddellijk iets dat mij zou aantrekken om het boek op te nemen maar uit ervaring weet ik ondertussen dat de cover dikwijls niet alles zegt’. En de vraag is dan natuurlijk of dat ook in dit geval blijkt te zijn. Ze laat achteraf weten: ‘Ik ben een zeer tevreden lezer’.

Daaropvolgend bericht Erpi ons: ‘Het is een prettig leesbaar boek, niet te ingewikkeld, maar wel met een boeiend, interessant verhaal en zoveel spanning dat je door blijft lezen richting de ontknoping.’
    Die heb je vast in de pocket Pjotr en ben er zuinig op!
    ‘Ik had totaal geen verwachting, omdat ik de auteur niet kende. Ja ik wist dat het zijn debuut was, maar dat het zó goed zou zijn nee daar had ik niet op durven hopen’ schrijft kessel45 in het onderdeel Na het lezen en geeft daarbij een beoordeling van 7,83.

Stop die er maar bij Pjotr en lees met ons verder wat de volledige leesclub van je debuut vindt!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat sandra1968:
    Mooie voorkant, ik hou van dat vlekkerige! Spreekt mij aan, de actie spat eraf. Halve foto op de achterkant van de auteur, ben benieuwd naar de andere kant die zullen we gaan zien onder het genot van een kop snert natuurlijk… Mooie introductie van de schrijver met een fijne quote van Max van Olden. Zeer interessante samenvatting op de achterkant, dat belooft veel. Ik verwacht een rauw verhaal…

Citaat chantalvl:
    Ik denk dat de cover een satellietfoto van waar het verhaal zich afspeelt is, met daarop een foto van de hoofdpersoon. Maar wat die rare streep erop doet geen idee. Weet niet of ik hem in de winkel had opgepakt. Mooie foto van de auteur op de achterkant, ik heb nog niet van deze auteur gehoord. Gelukkig ook niet in zijn functie als politieagent.

Citaat kessel45:
    Wegens omstandigheden gister aan mijn boek nog niet kunnen beginnen, en dat zat mij niet lekker, want ik had op de achterlap gelezen dat het een héél interessant boek gaat worden, een oorlogstintje mag het zéker hebben. Ondanks dat ik de auteur nog niet ken en geen idee heb van zijn schrijfstijl, heb ik er ontzettend veel zin in. Maar ik vind óók dat degene die de cover heeft bedacht/gemaakt weleens in het zonnetje gezet mag worden. Wat een prachtige cover. Geweldig.

Citaat tessie0209:
    Ik lees het boek op de e-reader dus zie echt alleen de voorkant in zwart/wit. Voorkant trekt me wel aan. Duidt door de man met pistool al op een echt actie boek. Schrijver zelf ken ik niet maar al wel veel goede dingen over gelezen! Toen ik de samenvatting las, voelde ik me meteen aangetrokken tot het boek. Verwachtingen zijn dan ook erg hoog. Ik kan dan ook niet wachten om het te gaan lezen.

Citaat claudje744:
    Gezien de titel, de cover en de vergelijking met Baldacci en Clancy verwacht ik een keiharde actiethriller.

Citaat Lieke:
    De cover vind ik een beetje grauw. De voorzijde lijkt alsof je door een vlekkerige ruit kijkt, ik vraag me af in hoeverre die ruit in het boek schoongepoetst gaat worden, of dat alles wat vaag blijft. De achterzijde spreekt me weer wel aan, met een halve foto van de auteur en een korte schets van zijn persoon. De korte inhoud maakt me nieuwsgierig. Ik verwacht een spannend enigszins duister boek.

Citaat Fgoestoh:
    Vooral door de samenvatting getrokken om het boek te willen lezen. Ik ben misschien bang om te veel de vergelijkingen met Will Jeager te gaan maken (van Bear Grylls). Het thema en de set up komen redelijk overeen. Maar ik wil het graag lezen als een los en stand alone boek. De verwachtingen zijn op zichzelf door de aanbeveling en samenvatting wel gespannen.

Citaat Ingridje:
    Voor het lezen vond ik de cover niet onmiddellijk iets dat mij zou aantrekken om het boek op te nemen maar uit ervaring weet ik ondertussen dat de cover dikwijls niet alles zegt. Na het lezen vond ik deze wel heel goed passen bij het verhaal. Oogt wel heel mannelijk.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Stefanie_R1985:
    Al 10 hfdst’en gelezen, leest vlot en het smaakt naar meer. Tof het verschillend perspectief en andere tijden. Benieuwd hoe alles in elkaar gaat passen! Nog iemand aan het lezen al? Ben echt benieuwd hoe alles in elkaar klikt. Zit toch met enkele vraagjes!

Citaat Erpi:
    Ik ben ook gestart met lezen. (beetje laat door omstandigheden) , Het boek leest echter heel vlot. Het is spannend en zeer afwisselend door de relatief korte hoofdstukken en de afwisseling in locatie.  

Citaat Evy De Brabander:
    Ik wil graag een beetje rustig de tijd hebben als ik iets voor een leesclub ga lezen en iig een heel stuk aaneengesloten kunnen verslinden. Ik ben erg onder de indruk van het tempo in het boek. Je krijgt een beetje het gevoel alsof je hartslag een paar slagen sneller is dan normaal als je leest, dan is het in ieder geval spannend genoeg lijkt me! Door de afwisseling van de verschillende stukken heb ik af en toe wat ademruimte van de actie in Khartoem.

Citaat Charlotte:
    Zo het begin staat en zegt wel heel veel.

Citaat MissyP:
    Erg genoten van het boek. Voor mij opmerkelijke citaten:
    Hoofdstuk 18: het ondergrondse commandocentrum is goed voorbereid: “Het complex was volledig zelfvoorzienend en kon als dat nodig was honderd mensen een jaar lang laten leven, werken en slapen zonder de noodzaak ook maar een seconde bovengronds te komen.” Heftig!

Citaat Coenraad:
    De proloog vind ik erg goed en bij mij schept het meteen een bepaalde verwachting van het verhaal. Hoop dat deze uit komt. Leuk dat een deel van het verhaal in Brussel begint. Aangezien ik in Brussel heb gewoond is het meteen een herkenning en kan ik me de plaatsen daarom ook goed oproepen en zo wordt het voor mij een stuk realistischer.

Citaat ChantalH:
    Ik ben nu ook bij deel 2. Het verhaal leest lekker vlot en is heel spannend. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze het hele gebeuren kunnen stoppen of tegenhouden. Ik zie de oplossing nog niet. Snel verder lezen.

Citaat Caro1966:
    Spannend boek, ik vind alleen de terugblikken en de verschillende plaatsen waar het zich afspeelt moeilijk uit elkaar te houden. Moet je er goed bij concentreren, dat vind ik jammer. Het is geen boek wat je even snel tussen door leest.

Citaat MissyP:
    Voor mij een opmerkelijk citaat, Hoofdstuk 18: het ondergrondse commandocentrum is goed voorbereid: “Het complex was volledig zelfvoorzienend en kon als dat nodig was honderd mensen een jaar lang laten leven, werken en slapen zonder de noodzaak ook maar een seconde bovengronds te komen.” Heftig!

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Masterplan is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 8e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,63. en een plaatsje in de leesclub HALL of FAME

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Masterplan van Pjotr Vreeswijk geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,50
    2. Plot: 7,61
    3. Leesplezier: 7,79
    4. Schrijfstijl: 7,75
    5. Originaliteit: 7,93
    6. Psychologie: 7,21

Gemiddelde puntenwaardering: 7,63

Wat vindt Pjotr Vreeswijk van deze leesclub?

Beste ThrillZone leesclub leden,

Allereerst wil ik jullie hartelijk bedanken voor het meedoen. Toen ik via de leesclub vernam dat er ruim meer aanmeldingen dan boeken beschikbaar waren groeide mijn enthousiasme. Kennelijk heeft het boek iets dat dat aantrekt. Wellicht waren het de vele onlinereacties waardoor er veel interesse was.

Ik had al wat ervaringen met leesclubs omdat Masterplan, vlak na het verschijnen in oktober ook al als leesclubboek bij een andere bekende blogspot van start ging. Ik kan me de spanning van toen nog goed voor de geest halen. Wel grappig om te zien dat deze leesclub anders voelde als de vorige. Ik denk dat dit kwam doordat ik de leden van die andere leesclub vooraf al kende voordat ze aan mijn boek begonnen. Ik schreef namelijk al geruime tijd een blog op hun site. Een groot verschil ga ik toch noemen; Ik kreeg het idee dat er bij ThrillZone wat meer werd gelet op foutjes. Op een bepaald moment zag ik er zelfs onderling een kleine discussie over ontstaan.

Eerlijk is eerlijk, soms kreeg ik het idee dat het opsporen van foutjes of typo’s een doel op zich werd. Ik vond dit jammer en zo af en toe moest ik me inhouden om er niet op in te gaan. Ik mistte vooral in het kopje ‘Tijdens het lezen’ iets van de beleving. Vind je het boek leuk of prettig leesbaar.

Gelukkig werd dit onderdeel in de laatste twee fases van de leesclub grotendeels goed gemaakt. Ik vond jullie onderbouwing vaak heel goed geschreven waardoor ik het gevoel kreeg dat jullie mijn boek met veel aandacht en interesse hebben gelezen. Een simpel goed of slecht is er natuurlijk ook meestal niet. Juist omdat jullie kritisch waren, zowel de sterke en zwakkere punten werden duidelijk beschreven, heb ik het gevoel dat ik er ook echt iets mee kan voor mijn volgende boek. Bedankt hiervoor!

In deze leesclub, maar ook in die vorige kwamen een aantal punten duidelijk naar voren.

– Alex en Suzanne mogen in het eventueel vervolg nog meer groeien.
    – Deel II was wat snel voorbij en mag in het vervolg wat verder uitgewerkt worden.
    – Mijn personages mogen nog iets meer verdieping.

en (Ik zet hem er toch bij);

– Ook al is er keihard aan gewerkt en is een foutloos boek nagenoeg onmogelijk, we zullen er in het vervolg, waar mogelijk, nog beter op letten.

Al met al vond ik het een zeer plezierige leesclub en ben ik onder de indruk van jullie enthousiasme.

Vandaag wilde ik nog een stukje tikken over het SNERT-EVENT… Helaas ging dat niet door vanwege de slechte weersomstandigheden dus zullen jullie het met deze tekst moeten doen. Voorlopig althans. Natuurlijk vul ik mijn bevindingen na het event nog aan.

Nogmaals bedankt voor jullie gastvrijheid bij ThrillZone en hopelijk tot snel.

Getekend: Pjotr Vreeswijk.

Een impressie van de antwoorden die Pjotr Vreeswijk  gaf op lezersvragen:

Stefanie_R1985 vraagt:
    Waarom dit genre en bijvoorbeeld geen ‘gewone’ politieroman/detective? Waarom die WO II inslag? Gewoon uit nieuwsgierigheid

Pjotr Vreeswijk antwoordt:
    Hey Stefanie. Leuke vraag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst aan een politiethriller was begonnen. Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel dat mijn werkdag 12 i.p.v. de gebruikelijke 9 uur duurde. Als ik schrijf ben ik in mijn hoofd echt op de plaats waarin mijn personage zich bevindt en in een politiebureau ben ik al genoeg. Ook is mijn kijk op de politie te reëel en vond ik het lastig om daar een fictief verhaal bij te verzinnen. Politiewerk is maar bij vlagen heel spannend. Bedankt voor je vraag en veel leesplezier.

Fgoestoh vraagt:
    De vraag over waarom deze cover moet ik dan toch wel stellen gelet op de mijn eigen vraagtekens maar ook die van de anderen bij topic ‘voor het lezen’. Wat zit er achter met het vlekkerige deel? Heeft dit een diepere betekenis tov van het verhaal? Ik kan er een landkaart of iets uithalen op het eerst gezicht.
    En verder, had je meer keuzes voor de cover en waarom heb jezelf voor deze gekozen? Wat geeft dit weer voor jou t.o.v. van het boek/plot/etc?

Even iets uitgebreider antwoord. Ben nog niet helemaal thuis in dit systeem. De uitgever heeft de cover gemaakt. De cover moet actie en tijdloosheid uitstralen. Veel covers zijn onderhevig aan mode. Deze staat daar los van. Ik heb geen keuzes tussen verschillende covers kunnen maken. Ik begreep van andere dat ze het vage, vlekkerige karakter van de cover als de mist rondom veel geheime organistaties zagen. Daar kan ik eigenlijk best mee leven. Een landkaart zul je er waarschijnlijk niet in vinden.

Evy De Brabander vraagt:
    Je schrijft in het interview dat je niet precies wist hoe het einde eruit zou zien toen je aan het boek begon te schrijven. En toch heb je die verschillende verhaallijnen… dat lijkt mij dan wel nodig dat je toch al een heel groot deel de richting van die verhaallijnen bepaalt voor je begint te schrijven? Wat als het dan op een gegeven moment toch niet mooi in elkaar past? Ik moet denk ik zelf maar geen boeken gaan schrijven met zo een groots opgezet plot want ik krijg al stress bij het idee dat het dan toch niet goed uitkomt…

Hoi Evy, bedankt voor je vraag. Uiteraard wist ik wel hoe het zou eindigen alleen wist ik niet exact hoe en waar. Dat is eigenlijk gaandeweg ontstaan. Maar ik kan je wel vertellen dat de verschillende invalshoeken en verhaallijnen echt een drama kunnen zijn. Er zijn ook verhaallijnen verdwenen of herschreven. Vooral in mijn tweede boek heb ik daar heel veel ‘last’ van. Ineens een andere plotwending? Dan ben je flink de sjaak want alles moet herschreven worden.
    Ik hou er wel van eerlijk gezegd. Houdt het spannend. Schrijf je zelf ook?

Voor alle vragen aan en antwoorden van Pjotr Vreeswijk, strong><klik hier>

Citaat Ingridje:
    Schrijfstijl past volledig bij het verhaal, alles in een sneltreinvaart zonder belangrijke punten over te slaan. Zeer spannend en het had steeds mijn aandacht. Ieder vrij moment wou ik verder lezen. Ik ben een zeer tevreden lezer. Ik heb geen enkel advies voor Pjotr, alleen dat hij zo moet blijven schrijven. Veel leesplezier omdat er niet te veel met moeilijke en ingewikkelde zinnen wordt gesmeten.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Stefanie_1985:
    Ik had verwachtingen omdat ik overal heel veel goeie dingen hoorde en dit soort boeken echt mijn dada zijn. Voor een debuut zijn deze wel ingelost, want Pjotr heeft een goeie stijl van schrijven en afwisseling. Vind ik alles even geslaagd? Nee, geef ik eerlijk toe. Hier en daar had ik het wat anders gewild, maar dit is een debuut. Ik las gevestigde auteurs die het nog niet kunnen. Echt chapeau hoe je je ervaringen gebruikt. Het klikt allemaal in elkaar, alleen het einde mocht wat beter uitgeschreven.
    Beoordeling: 6,67

Citaat Erpi:
    Het is een prettig leesbaar boek, niet te ingewikkeld, maar wel met een boeiend, interessant verhaal en zoveel spanning dat je door blijft lezen richting de ontknoping. Dit boek is geen typisch Nederlandse thriller door het internationale karakter van het ‘probleem’ en het onderzoek. Ik denk dat het heel goed gevonden is om de oorsprong van het verhaal in Nazi Duitsland te leggen. Het is bekend dat er veel oud-nazi’s in Zuid-Amerika zijn ondergedoken, dus is dat deel zeker geloofwaardig. Ik zou het een actiethriller noemen. Het is lang niet altijd echt heel spannend en de ontknoping is te snel duidelijk …
    Beoordeling: 7,00

Citaat Charlotte:
    Het boek boeide niet altijd, soms moest ik gewoon doorlezen om dan een heleboel informatie te krijgen. Maar dat is het vak van spion, onderzoeken en heel veel details zien te verzamelen en dat tot een geheel maken. Dat past wel bij Alex maar is soms saai. Vreeswijk heeft een gemakkelijke soepele schrijfstijl, dat is fijn. Er wordt heel veel informatie verstouwd en dat had hier en daar wel wat minder gemogen.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Lieke:
    Het was een prettig leesbaar boek, een internationale actiethriller van goed niveau.
    Bij een vervolg kunnen de karakters van Alex en Suzanne (en evt. Safi) verder worden uitgewerkt en dat zou ook het Masterplan ten goede komen. Ondanks wat kleine typografisch missers heb ik het met plezier gelezen. Echter wel met in mijn achterhoofd: dit is een debuut, maar dit is zeker een talentvolle verteller. Ik heb boeken gelezen van grote namen die minder vertelkunst bezitten.
    Beoordeling: 7,83

Citaat kessel45:
    Ik had totaal geen verwachting, omdat ik de auteur niet kende. Ja ik wist dat het zijn debuut was, maar dat het zó goed zou zijn nee daar had ik niet op durven hopen. Zijn werkzaamheden bij het politiekorps hebben wel wat invloed gehad denk ik. Hij weet wat er zich kan afspelen en merk tussen de regels door dat hij er veel ervaring in heeft (ik herken het n.l.).
    Beoordeling: 7,83

Citaat chantalvl:
    Vond dat het indelen in 2 delen, een duidelijke toevoeging had. Daardoor was de basis goed gelegd bij het begin van deel 2. Vond wel dat er te snel te veel met de hoofdpersonen gebeurd, dat dat niet echt geloofwaardig zou zijn. En dan heb ik het nog niet over een jetlag of zo. Na lezen van deel 1, toch dit einde niet verwacht.
    Beoordeling: 7,33

Citaat coenraad:
    De proloog heeft mijn leeszintuigen op scherp gezet en dit is het gehele boek gebleven. Ik heb geen inzakking tijdens het lezen gekregen geboeid gebleven tot aan de laatste bladzijde.
    Het verhaal is geschreven in een makkelijke vlotte volgbare stijl waarbij je voldoende geprikkeld wordt door de verschillende ontwikkelingen. Dit boek ga ik zeker aanraden als een sterk stoer mannenboek vol met actie met een internationaal randje.
    Beoordeling: 8,08

Citaat Evy De Brabander:
    Ik vond het een spannend verhaal en heb het bijna in 1 ruk uitgelezen en het had de hele tijd mijn volle aandacht. Ik heb tot diep in de nacht doorgelezen en als ik moe word moet ik normaal altijd moeite doen om geen pagina’s te herlezen maar dat was hier niet het geval! Mooie, uitgebreide zinnen met een ingewikkelde opbouw halen vaak het tempo wat uit een boek en dat is net de kracht van dit verhaal. Mijn hartslag ging omhoog tijdens het lezen terwijl ik de pagina’s ‘verslond’. Ik heb dat altijd een mooie uitdrukking gevonden en die is nu echt van toepassing!
    Beoordeling: 7,33

Citaat Fgoestoh:
    Het was een boek om van te genieten. Bij de karakters voel je je direct thuis. Je kan je er makkelijk mee vereenzelvigen. Ze hebben iets menselijks in de goede zin van het woord. Dit boek had mijn volle aandacht. Het was nergens langdradig en complex. Het heeft een heerlijk stijl en is makkelijk te lezen. De actie is goed verdeeld en houdt een goed tempo aan. Geen lijstje van verdachten en personages bijhouden etc maar gewoon heerlijk lezen. Daarom zeer tevreden met de stijl en een aanrader (ook al gedaan). Echt lekker om te lezen en wegleggen is geen sprake van.
    Beoordeling: 7,00

Citaat MissyP:
    Proloog en de twee delen van het boek spelen zich op verschillende plekken af, met ook tijdsverschil. Dit maakt het lekker spannend en internationale actiethriller. De verschillende lijnen komen uiteindelijk mooi bij elkaar. Net als Fgoestoh vind ik de tweeling een heel grappige link naar de Duitse testen vroeger met kinderen. Er wordt niets te vroeg bekend gemaakt. Zo te lezen vindt iedereen het verhaal wel echt geloofwaardig, maar ik heb wat moeite met het mysterieuze wapen. Maar misschien ben ik wel een struisvogel, ik hoop gewoon dat zo’n eng wapen niet kan bestaan… De verschillende delen in tijd en plaats lopen mooi naar elkaar toe, het boek met veel plezier gelezen
    Beoordeling: 8,17

Citaat sandra1968:
    Ik vond de opbouw wat lang duren maar nadat er enkele puzzelstukjes in elkaar vielen, ging ik steeds sneller lezen. De schrijfstijl was soepel en makkelijk lezend, prima passend bij het verhaal. Dit boek smaakt zeker naar meer! Het begin was vrij gedetailleerd en er had voor mij wel iets meer vaart in mogen zitten. Dit werd in het 2e deel goed gemaakt. Ik heb het boek met veel plezier gelezen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat ChantalH:
    Ik had al verschillende positieve berichten over dit boek gehoord en deze zijn zeker waar gemaakt. Na het lezen van het interview met Pjotr Vreeswijk weet ik ook welke schrijvers zijn inspiratiebronnen zijn. Dit merk je ook wel aan het verhaal dat heel Amerikaans aan doet. Het is een razend spannend boek. Een echte page-turner. Het is vlot, spannend en vol actie geschreven. Je raast in sneltreinvaart door het boek. De karakters komen niet over als koelbloedige killers. Er is aandacht besteed aan de psychologische kant, zodat ze heel menselijk en geloofwaardig overkomen.
    Beoordeling: 8,42

Citaat Caro1966:
    Vanaf blz 175 kreeg het verhaal me te pakken en wilde ik blijven lezen. Masterplan is een boek met terroristische aanslagen, maar toch met een andere wending en terugkijkend op de tweede wereldoorlog. Ik ben tevreden ondanks dat ik er iets meer romantiek in had willen hebben. Ik vind het een prima verhaal maar ik mis ook iets van erotiek erin. Ondanks de terreuraanslagen had het boek veel nieuwe ingrediënten, tweede wereldoorlog, stralingen, Hitler.
    Beoordeling: 7,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

++++++++++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Tessie0209, geen deelname in Tijdens het lezen, Na het lezen, Beoordeling + motivatie

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

Mooi verslag van een goed debuut.

Het snertevent gaat in de herkansing op zaterdag 21 januari en dan kan er altijd nog een verslag van gemaakt worden en dit toevoegen aan het eindverslag.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Het was fijn om mee te doen. Bedankt iedereen. Ik kijk uit naar een vervolg!

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 183

Mooi verslag en zeker komt er een aanvulling, ha de 21e krijg ik dan toch de handtekening….

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Tja, dan is een e-book weer minder handig. Geen handtekening etcetra maar dat drukte de pret van het Snert event zeker niet. Mooie kerel is die Pjotr. Ik ben benieuwd of die de reactie na het event nu alsnog wil schrijven en toevoegen. Dank voor het verslag Cees erg leuk te zien dat er zoveel meningen zijn en we toch wel redelijk bij elkaar in de buurt komen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.