Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 08: Masterplan Masterplan, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 33

De karakters
    De karakters zijn in dit boek goed gekozen: een mannelijke held/spion, een knappe en intelligente vrouwelijke collega (waarom moeten vrouwen altijd knap zijn?), een ietwat twijfelachtige partner die van nut zou kunnen zijn, een zeer twijfelachtig hulpje in het buitenland, een oud duister meesterbrein (is het niet opvallend dat duister en Duitser wel erg veel op elkaar lijken typografisch?), zijn super charmante handlangster, doortrapte gewelddadige pleegzonen en een uitgebreid netwerk samenzweerders. Naarmate het verhaal vordert, zie je de karakters van Alex en Suzanne meer uit de verf komen, de rest blijft nog wat tweedimensionaal, maar dat past in het verhaal. Safi blijft een beetje onbelicht, wellicht dat die in een vervolg verder uitgewerkt gaat worden, het blijft mooi vaag.
    Alex is gelukkig geen übermensch: hij heeft zijn twijfels en dat maakt hem sympathiek.

De auteur
    Bij een debuut zijn de auteur en zijn schrijfstijl natuurlijk onbekend en dan is een internationale actiethriller wel een uitdaging. De schrijfstijl was prettig: lekker vlot om te lezen en een goede afwisseling van korte en lange zinnen. Geen lange bespiegelingen, maar dat zou ook helemaal niet in het boek passen. Ik zou graag verder acties van Alex willen volgen, ik vermoed dat de schrijver zich nog flink kan ontwikkelen!

De plot

De plot is goed gekozen: er zijn nog steeds zaken uit Nazi-Duitsland die in nevelen gehuld zijn. Door daar plus het gegeven dat veel nazi’s na de Tweede Wereldoorlog naar Zuid-Amerika zijn gevlucht, gebruik van te maken is er een bijna ijzingwekkend geloofwaardige dreiging ontstaan. De proloog en deel één werden prima opgebouwd, de verhaallijnen waren duidelijk herkenbaar.
    Deel twee ging me te snel; daar werd het ongeloofwaardig, maar dat had ook met de krappe tijdspanne te maken. Iets teveel toevalligheden die voor Alex goed uitpakten en daarna een wat vage epiloog.

Algemeen

Het was een prettig leesbaar boek, een internationale actiethriller van goed niveau.
    Bij een vervolg kunnen de karakters van Alex en Suzanne (en evt Safi) verder worden uitgewerkt en dat zou ook het Masterplan ten goede komen. Ondanks wat kleine typografisch missers heb ik het met plezier gelezen. Echter wel met in mijn achterhoofd: dit is een debuut, maar dit is zeker een talentvolle verteller. Ik heb boeken gelezen van grote namen die minder vertelkunst bezitten.

Laat Alex en Suzanne verdere avonturen beleven, diep hun karakters uit en blijf vertellen!

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager
    Post count: 16

Hoi Lieke,
    Mooi omschreven zeg. Kan me vinden in je feedback. Dank en fijne kerstdagen.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

De karakters
    Alex vind ik een hartstikke sterke man. Een baasje dat van wanten weet, en van de duvel niet bang is. Suzanne is een geweldige vakvrouw met een zéér grote kennis van computers, waar ze alles uit haalt wat er in zit. Een échte doordouwer. Super vrouw. Peter heeft me niet zo aangegrepen. Ja wel altijd lachend, maar was van deze persoon niet echt gecharmeerd. En Safi??? Wist niet of hij écht zo goed was en te vertrouwen. Lang gedacht dat hij een spelletje speelde, maar was achteraf een fijn menselijk persoon. De andere personages zijn goed uitgewerkt en allemaal goed te volgen. Ze ontwikkelen zich en daardoor leerden we ze allemaal goed kennen. Alex is toch wel mijn favoriete persoon. Hij spreekt me erg aan door zijn sterke persoonlijkheid en zijn wil niet onder stoelen of banken steekt. Nee ik zou niets aan de karakters veranderd hebben. Je moet er natuurlijk goede én boeven bij hebben anders kun je geen goed verhaal maken.

De auteur
    Ik had totaal geen verwachting, omdat ik de auteur niet kende. Ja ik wist dat het zijn debuut was, maar dat het zó goed zou zijn nee daar had ik niet op durven hopen. Zijn werkzaamheden bij het politiekorps hebben wel wat invloed gehad denk ik. Hij weet wat er zich kan afspelen en merk tussen de regels door dat hij er veel ervaring in heeft. ( ik herken het n.l.) Zijn schrijfstijl ken ik nu wél en vind hem heel spannend en toch ook weer ontspannend schrijven. Hoe hij in het echt zal zijn, ga ik nog ondervinden als ik hem ontmoet binnenkort.
    De plot
    Ja het verhaal heeft een goede opbouw en werkt mooi naar een ontknoping toe. Moest zélf wel even nadenken wanneer we weer van het een naar het ander sprongen, maar het klopte toch allemaal. Hij heeft niets losgelaten over de ontknoping en nee ik had het einde op déze manier niet aan zien komen.

Algemeen
    Ja ik vond het een boeiend verhaal. Zal dit boek zéker aanraden . En nee ik vind het niet echt een Nederlandse thriller. Komt denk ik omdat het elders afspeelt. Maar alles wat er gebeurd is zou kunnen plaatsvinden. In mindere harde mate denk ik. Ik zou zeggen Pjotr ga zo door en ik weet niet of je zélf de cover hebt laten ontwerpen, maar ik vind hem geweldig en heeft zéker invloed op de keuze.

Dit boek
    Ja ik vind het een specifiek boek. Héél apart omdat er allerlei “strijd”middelen in gebruikt zijn waar meestal niet over wordt geschreven en in weinig boeken zo uitgebreid wordt op ingegaan. Zéker zou ik het in een boekhandel meteen hebben opgepakt, omdat ik de cover zo geweldig vind. Draai ik het dan om en lees de achterflap, ja dan wint mijn nieuwsgierigheid het meteen en neem ik het mee.
    Als ik Pjotr een raad mag geven, ga snel aan het werk, wil er nog méér over lezen.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 45

De karakters
    Ik vind Alex De Klerck een sterke persoonlijkheid. Suzanne Boyle een leuk mens denk ik.
    Peter Staufmann eigenlijk ook wel goed, opgebracht met verkeerde ideeën misschien, of makkelijk te beïnvloeden. Denk dat Safi zijn rol te overtuigen speelt zodat Alex daardoor twijfelt.
    De overige karakters vind ik overtuigend geschreven. Ik leefde echt mee met Sophia.
    Mijn favoriet is denk ik toch Sophia maar met Suzanne zou ik ook een gezellig avondje, kunnen kletsen denk ik.
    Ik vind dat de personages zijn voldoende zijn uitgewerkt.

De auteur
    Ik had geen verwachtingen van deze schrijver. Dacht wel dat het verhaal iets meer de oorlogskant op zal gaan, wat gelukkig niet zo was!!! Want daar hou ik eigenlijk niet zo van.
    De schrijfstijl is goed voor dit boek vind ik. En ik ga het zeker in de gaten houden of er nog volgende boeken gaan verschijnen. Nee, merk niet dat hij een politieagent is in zijn schrijfstijl.

De plot
    Vond dat het indelen in 2 delen, een duidelijke toevoeging had. Daardoor was de basis goed gelegd bij het begin van deel 2.
    Vond wel dat er te snel te veel met de hoofdpersonen gebeurd, dat dat niet echt geloofwaardig zou zijn. En dan heb ik het nog niet over een jetlag of zo.
    Na lezen van deel 1,toch dit einde niet verwacht.

Algemeen
    Was benieuwd hoe die inval in de proloog zal samenkomen met het verhaal.
    bleef er goed bij ondanks de de drukte hier om me heen.
    Ik vond het lekker lezen, in je wou toch steeds een stukje verder lezen, ondanks dat niet altijd gaat.
    Ik ga dit boek zeker aanraden aan een paar mensen die ik ken.
    Nederlands, nee. Deze setting kan ik me niet in Nederland voorstellen.

Het typeren van een boek is lastig, ik denk dan toch niet aan oorlogsverhaal, maar een verhaal met een oorlogstintje waarin veel actie voorkomt.

Dit boek
    Het unieke van dit boek is denk ik het idee om met iets wat uit een echte oorlog komt en daar aan te refereren het “wapen” al echter aandoet dan iets verzonnen.
    Zonder leesclub zou ik dit boek denk ik nog geen eens hebben opgepakt, maar daarvoor doe ik mee aan leesclubs, om dingen te lezen die ik niet normaal niet zou lezen.
    Ik vind Masterplan een goede titel, Al snap je in het begin niet waar titel opslaat, dat puzzelstukje valt vanzelf op zijn plaats.
    Hoort bij het verhaal, misschien net te veel maar past er wel bij.

Mijn raad zou zijn ga zo door, maar laat nog eens een extra persoon naar de taal opbouw / fouten kijken.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

De karakters

Alex is in het begin een vrij rustig man maar wel met een bepaalde charisma over zich. Als het verhaal vordert krijgt Alex een dosis pit mee zodat hij sterker en meer kracht uitstraalt.
    Suzanne is een sterke vrouw met een zeer duidelijk doel voor ogen van wat ze wil bereiken.
    Peter wordt meteen al neergezet als een man waar je voor moet oppassen en dit wordt alleen maar duidelijker namate het verhaal vordert. Eeen mooie dubbelrol heeft hij toebedeeld gekregen.
    Safi ja dat is een geval apart. Hij heeft in het begin een bepaalde flair als dekmantel over zich die langzaam verandert in een belangrijke sleutelfiguur.

Ik vind persoonlijk Alex een fijn personage vanwege dat hij een aantal eigenschappen in zich die bij mij als lezer goed in het verhaal past en voor een juiste balans zorgt.
    Voor de rol die de personages zijn toebedeeld zijn ze goed uitgewerkt. Voor mij had de rol van Safi iets meer uitgediept mogen zijn zodat zijn rol wat beter uit zou komen.

De auteur
    Omdat Pjotr een debutant is heb ik eigenlijk niet echt een verwachting. Masterplan heeft wel de nodige mediaaandacht gekregen en dit heeft wel gewerkt bij mij zoals ik zou dit boek wel graag willen lezen om zelf te kunnen beoordelen of dit nu wel echt een goed debuut is of niet.
    Het heeft zeker indruk op mij gemaakt en het is een zeer goed debuut geworden.

De schrijfstijl heb ik als lezer ervaren als vlot en toegangkelijk met een flinke dosis actie.
    Zijn politie ervaring komt niet sterk naar voren in dit boek vanwege dat het zich in verschillende landen afspeeld.

De plot
    De proloog is zeer sterk en dit schept toch een bepaald beeld voor het boek.
    Er wordt goed aan het plot gewerkt gedurende het verloop van het verhaal, niets wordt te vroeg prijsgegeven. Als er wat wordt prijsgegeven dan leidt dit weer tot een nieuwe ontwikkeling.
    Duidelijk wordt er in het begin een zaak voorgedragen die zich langzaam ontpopt in een zaak die groter en groter wordt. Steeds komen er nieuwe ontwikkelingen aan het daglicht en dit houdt je als lezer scherp.
    De combinatie van het verhaal laten afspelen in verschillenmde landen werkt en geeft het geheel een internationaal karakter.
    Het verhaal is bij mij geheel niet ongeloofwaardig overgekomen. Men weet al vrij veel over die tijd maar er zullen nog steeds geheimen aan het licht komen die men nog steeds zal verbazen. Het einde komt bij mij niet als een compete verrassing.

Algemeen
    De proloog heeft mijn leeszintuigen op scherp gezet en dit is het gehele boek gebleven. Ik heb geen inzakking tijdens het lezen gekregen geboeid gebleven tot aan de laatste bladzijde.
    Het verhaal is geschreven in een makkelijke vlotte volgbare stijl waarbij je voldoende geprikkeld wordt door de verschillende ontwikkelingen.
    Dit boek ga ik zeker aanraden als een sterk stoer mannenboek vol met actie met een internationaal randje

Dit boek
    Het boek behandeld een onderwerp wat wel wat specifieks in zich heeft en met het internationale randje heeft het wel een eigen ik in zich.
    De titel wordt tijdens het lezen onverwacht ineens duidelijk waardoor het goed bij het boek past.Ik zou niet echt een andere titel weten voor dit boek.
    Het verhaal heeft is wat mij betreft goed gedoseerd.
    Door wat ik voorbij heb zien komen in de media zou ik het boek zeker opgepakt en gelezen hebben om er zelf een oordeel over te kunnen geven.

advies geven is altijd moeilijk want het komt over als de beste stuurlui staan aan wal. Pjotr blijf schrijven waardoor je schrijfstijl blijft groeien, dit zal dan zeker te merken zijn in de uitwerking van een nieuw boek.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Aangezien het boek een debuut is weet je nooit helemaal wat je te wachten staat. Dat is trouwens ook zo als je voor de eerste keer een boek leest van een gevierd auteur vind ik, want smaken verschillen! Er is altijd de hoop dat het boek je meeneemt en weet te pakken bij je strot!
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Het verhaal voldoet wel aan de verwachting, zeker na het lezen van het interview met Pjotr.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind zeker dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past. Het gaat meer om de spanning en de actie in het boek dan om de geweldige proza.
    Masterplan is het debuut van Pjotr Vreeswijk. Is dit boek aanleiding voor je om eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Ik ga zeker mijn best doen om nog meer boeken van hem te lezen! Er is zoveel te lezen dat ik, ook al vind ik een auteur heel goed, er soms niet aan toe kom.
    De auteur is werkzaam bij het Haagse politiekorps. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Ik vind niet dat je er wat van merkt dat hij bij de politie werkt. Het boek speelt zich in een totaal andere wereld af dan die waar Pjotr zich zelf in bevindt (neem ik aan tenminste 😉 dat hij niet 1 of andere spion is). Het boek geeft denk ik wel weer wat voor persoon de auteur is, of in ieder geval waar zijn hart ligt.

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja dat zeker! Het boek is ook opgesplitst in twee delen en dat werkt ook prima in dit verhaal. Zo bouwt het tweemaal op naar een hoogtepunt.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Het was zeker een verrassing wat de rol was van Peter in zowel het eerste als het tweede deel. Er wordt soms al wat bekendgemaakt voor de lezer maar er zitten wel nog genoeg elementen in die het interessant houden om meer te weten te komen.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Deze vraag vind ik moeilijk om te beantwoorden aangezien het hoofdonderwerp het verhaal is in dit boek…dat ik tenminste mijn gevoel.
    Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Het is geloofwaardig geschreven, want het nam me wel mee! Ik heb me nooit een voorstelling kunnen maken bij dit soort verhalen, of het nu films of boeken zijn. Mijn hoofd kan het niet bevatten dat er ergens op de wereld nog steeds een soort spionnen rondlopen of mensen undercover werken, het lijkt mij te spannend en te gevaarlijk. Toch had ik tijdens het lezen nooit het gevoel dat bepaalde zaken echt te zeer uit de lucht gegrepen waren, sowieso bewonderenswaardig om dat in zo een verhaal voor elkaar te krijgen!
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde is wel voorspelbaar. Echt hollywoodmateriaal ;).

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het een spannend verhaal en heb het bijna in 1 ruk uitgelezen en het had de hele tijd mijn volle aandacht. Ik heb tot diep in de nacht doorgelezen en als ik moe word moet ik normaal altijd moeite doen om geen pagina’s te herlezen maar dat was hier niet het geval!
    Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Je kon vlot doorlezen. De schrijfstijl is prettig en begrijpelijk. Ik weet niet of ik het boek beter had gevonden als de schrijfstijl ‘moeilijker’ was geweest. Mooie, uitgebreide zinnen met een ingewikkelde opbouw halen vaak het tempo wat uit een boek en dat is net de kracht van dit verhaal. Mijn hartslag ging omhoog tijdens het lezen terwijl ik de pagina’s ‘verslond’. Ik heb dat altijd een mooie uitdrukking gevonden en die is nu echt van toepassing!
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben tevreden! Het had van mij nog 100p langer mogen zijn, met misschien iets meer uitwerking van bepaalde karakters. Maar dat is geen must.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik er van genoten heb. Ik vind boeken aanraden een moeilijk iets, het is zo persoonlijk wat iemand van een boek vindt.
    Vind je Masterplan een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik heb al heel veel Nederlandse (literaire) thrillers gelezen en die zijn heel anders! Dit verhaal heeft veel meer internationale allure. De grootste aanpak zie je normaal niet bij Nederlanders, er doet ook geen enkel Nederlands hoofdpersonage mee, dat is denk ik ook vrij zeldzaam.
    Stel…. Pjotr Vreeswijk vraagt aan jou om zijn boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Pjotr zijn?
    Internationaal spannend spionageverhaal

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Voor een Nederlands auteur is het bijzonder. Maar er zijn natuurlijk wel internationale auteurs die dit ook hebben gedaan, zoals Pjotr ook aangeeft in zijn interview.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ik zou het boek niet gelezen hebben zonder leesclub. Maar het sprak me tussen de andere titels van de leesclubs wel aan!
    Vind je Masterplan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Ik vind het mooi dat het woord Masterplan ook in het boek wordt gebruikt, daar hou ik van! Ik vind het daardoor ook een heel goede titel, bewust gekozen.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Genoeg expliciete scenes! Tenenkrommend sommige van hen!!!!! Ik had het gevoel dat ik soms niet kon doorlezen zo spannend werd het gemaakt.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?
    Nee, ik denk dat de cover mij daarvoor net niet genoeg aanspreekt.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral op deze voet door! Ik denk ook dat elk boek een leerproces is en dat je steeds beter wordt in verhaallijnen die mooi in elkaar overvloeien. De spanning en het tempo is er, aan de personages kan meer gesleuteld worden.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

We zijn het in heel veel opzichten eens, ha.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

De karakters
    Het was een boek om van te genieten. Bij de karakters voel je je direct thuis. Je kan je er makkelijk mee vereenzelvigen. Ze hebben iets menselijks in de goede zin van het woord. Je herkent cq kan wel snel vermoeden dat er een mol in het speel is en wie dat is. Alex zelf is voor mij te veel een politie man ten opzichte van internationale spion. Het romantische en technische James Bond met al zijn gadgets etcetra vind ik niet terug. Gelukkig wel een mooie dame(s) aan zijn zijde dus dat maakt veel goed . Het karakter is zachtaardig van Alex. Hoewel als je de vecht scenes leest je hem misschien niet in het donker als tegenstander wilt hebben. We leren Alex een beetje kennen en hij heeft nog ontwikkelingsmogelijkheden genoeg. Ik vraag me af waarom de dames altijd gewond moeten raken op het strijdt toneel, maar misschien is dat mijn allergie. Wat ik wel positief vind is de tech kennis van Suzanne, die mag ze echt meer gaan gebruiken. Hierdoor is een waardevolle bijdrage in het verhaal maar ook aan het team. Jammer is wel haar onzekere houding in het veld. Niet helemaal passend bij haar rol en positie, want ze is toch heel speciaal geselecteerd voor dit geheime team van experts. Peter komt en gaat, zijn dubbel rol is te snel duidelijk voor me. Toegevoegde waarde heeft hij niet in het verhaal behalve zijn verraad van het team, de link naar zijn achtergrond is te overduidelijk voor mij in ieder geval. Safi vind ik top, die mag gerust weer eens ergens in een ander boek opduiken. Hij blijft heerlijk mysterieus en draagt toch echt bij aan het verhaal. De samenwerking tussen deze verschillende diensten biedt zeker nog potentie voor de toekomst. Al met al een gezellig stel mensen die veel ruimte voor ontwikkeling hebben en zeer mogen terugkomen in het volgende boek . Daarom vind ik ze voor nu voldoende uitwerkt / neergezet. Ik zou wel meer ontwikkeling willen zien bij Alex en Suzanne beide voldoen voor mij nog niet aan het high profile dat ze zouden moeten hebben door het type organisatie waar ze actief zijn.

De auteur
    Het is lastig verwachtingen te hebben bij een debuut. De reacties op internet en het interview boden een goed inzicht in de achtergronden van de auteur en de richting van het boek. Dat heeft zeker mijn aandacht getrokken. Het verhaal voldoet aan de verwachting maar voor mij is wel een zoveelste in een bepaalde lijn. Maar dat komt omdat ik voldoende in het genre / thema lees waarschijnlijk. Zou ik het als los boek een keer lezen dan komt het zeker anders over. De stijl is zeer goed passend bij het type verhaal. Heerlijk soepel en niet te complex, de snelheid en aandacht kan hierdoor goed vastgehouden worden. Ik zou alleen daarom al het volgende boek ook willen lezen maar toch ook de personages intrigeren me wel dus twee redenen eigenlijk! Tijdens het lezen is zeker goed terug te vinden dat hij een achtergrond in opsporing heeft. Voorbeeld is het benaderen en verkennen van situaties die gevaar op kunnen leveren. Hoewel ik soms de hoofdpersonen ernstig naïef vind handelen in relatie tot het feit dat het de best van de besten zouden moeten zijn. Ik ben erg benieuwd naar hoe de auteur deze personages op bekender terrein als in Den Haag zelf zou neerzetten.

De plot
    Het verhaal is duidelijk een groeiend verhaal. Even was ik verward door het verhaal in Zuid Amerika maar zodra het hoofd karakter erg technologisch is een naar zijn ‘huis’ gaat is alles eigenlijk direct duidelijk. Erg leuk was de tweeling situatie die kwam eventjes echt erg onverwachts, super gedaan en passend bij en met de Duitse testen met kinderen etcetra. Verschillende dingen waren toch al wel best snel duidelijk als de mol in het team, de overheersingsdrang naar het vierde rijk, het willen laten omvallen van een regering, de mol in de regering, etcetra. Maar er erg aan gestoord heb ik me echt niet want het tempo was lekker hoog in het verhaal. Vanaf het eerste hoofdstuk was ik geboeid en de introductie was erg goed gekozen. Even leek het verhaal in een verkeerde kaft terecht gekomen te zijn en het een WW2 boek zou worden. Het verhaal is zeker geloofwaardig. Er is te veel onbekend over wat er in WW2 met de kennis van de Duitsers is gebeurd. Daar kan makkelijk op voortborduurt worden. Het verhaal eindigt wel compleet als verwacht. Daar zit een ontwikkelingskans voor de schrijver denk ik.

Algemeen
    Dit boek had mijn volle aandacht. Het was nergens langdradig en complex. Het heeft een heerlijk stijl en is makkelijk te lezen. De actie is goed verdeeld en houdt een goed tempo aan. Geen lijstje van verdachten en personages bijhouden etc maar gewoon heerlijk lezen. Daarom zeer tevreden met de stijl en een aanrader (ook al gedaan  ). Het absoluut niet een typische Nederlandse thriller maar gewoon een heerlijk actie detective / politie thriller, hoewel het spanning/psychologische gedeelte niet erg groot is. Wat trouwens prima passend is voor de (schrijf)stijl van het boek. Als antwoord op Pjotr zijn vraag daarom het is een goed leesbare en uitgewerkt verhaal geworden op basis van een geloofwaardig thema met iets te softe karakters die zeker ontwikkelingskansen hebben maar wel meer in hun rol bij een zeer specialistische organisatie moeten gaan komen om ook deel 3 / 4 / 5 nog leuk te houden.

Dit boek
    Helaas is het boek niet uniek voor qua thema gebruik en uitwerking. Maar het lijkt me ook super moeilijk om onderwerpen en thema’s te vinden waar nog niet overgeschreven is. Als de verhaallijn me door iemand die het gelezen heeft zou worden aangeprezen dan zou ik het boek ook willen lezen. Op basis van de voorkant zou ik het boek eerlijk gezegd niet opgepakt hebben in de boekhandel. Dan had ik uiteraard wel iets gemist want het was erg aangenaam kennis maken met Pjotr en Alex. Het boek is niet erg expliciet maar dat hoeft voor mij ook zeker niet altijd. Verschil tussen expliciet en voldoende detail is soms een rare scheidingslijn. Voor de leesbaarheid is dit zeker prima. De titel is passend in het grote plaatje van het plan van het vierde rijk maar dat wordt pas in het boek echt duidelijk. Ik zou de titel toch meer toespitsen op Alex of de EU organisatie waardoor bij de vervolgboeken makkelijker een link te leggen is. Voorbeeld vind ik erg lastig echter bijvoorbeeld dan maar “Case: …….” of “Het nieuwe explosief”. Qua advies: laat Alex maar lekker terug komen en maak Suzanne minder onzeker is nergens voor nodig. Safi is een goede om nog eens terug te laten komen maar misschien in deel 3. Nu maar eens kans aan de Russen of Israëliërs? Wel zou ik de EU organisatie professioneler laten overkomen dan nu daar mistte ik wel iets.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

We zijn het in heel veel opzichten eens, ha.

Het bewijs van een sterk debuut?! 🙂

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 59

De karakters
    Alex de Klerck vind ik een geschikte hoofdpersoon, durft zelf beslissingen te nemen, heeft vaker met dit bijltje gehakt. Suzanne Boyle vult Alex mooi aan door super goed te zijn op het gebied van computers en durft ook wel de actie op te zoeken. Peter Staufman vond ik vanaf het begin al wat eigenaardig en niet echt in het team passen. Wellicht wel adviserend, maar niet ter plaatse van de actie. Safi blijft voor mijn gevoel tot het einde onduidelijk. Gelukkig is hij Alex en Suzanne wel goed gezind en helpt hij hen. Misschien komt Alex hem in de toekomst nog eens tegen en wordt dan meer duidelijk? Alex ontwikkelt zich in het boek, hij gaat meer nadenken over zijn rol in het geheel. Alex is natuurlijk de favoriet, hij is het meest in beeld en ook echt een good guy.  Ook de andere personages zijn prima uitgewerkt en ik zou er niets aan veranderen.
    De auteur
    Na het lezen van de korte inhoud verwachte ik een spannend verhaal en dat is Masterplan ook. De vlotte schrijfstijl past prima bij het verhaal. Mooi met wisseling van tijd en plaats, duidelijk aangegeven aan het begin van de hoofdstukken. Ik vind Masterplan een zeer geslaagd debuut en zal ook graag volgende boeken van Pjotr Vreeswijk lezen. En dan zou het leuk zijn om weer op avontuur te gaan met Alex! Kan niet zeggen dat ik echt kan merken dat Pjotr zelf werkzaam is bij de politie aangezien het geen politiethriller is.
    De plot
    Proloog en de twee delen van het boek spelen zich op verschillende plekken af, met ook tijdsverschil. Dit maakt het lekker spannend en internationale actiethriller. De verschillende lijnen komen uiteindelijk mooi bij elkaar. Net als Fgoestoh vind ik de tweeling een heel grappige link naar de Duitse testen vroeger met kinderen. Er wordt niets te vroeg bekend gemaakt. Zo te lezen vindt iedereen het verhaal wel echt geloofwaardig, maar ik heb wat moeite met het mysterieuze wapen. Maar misschien ben ik wel een struisvogel, ik hoop gewoon dat zo’n eng wapen niet kan bestaan… Uiteindelijk was het einde dat Alex het vierde rijk heeft kunnen verijdelen niet echt verrassend. James Bond lukt het toch ook altijd? Maar in verhouding vond ik de ontknoping wel wat summier na de langere opbouw naar het tweede deel. Dat had van mij wel wat uitgebreider gemogen.
    Algemeen
    Het verhaal had wel constant mijn aandacht. Wilde steeds verder lezen om er achter te komen hoe het afloopt. De schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk is prettig, heel goed te volgen. Ben tevreden over het spannende verhaal en zal dit boek dan ook zeker aanraden bij vrienden of familie die van thrillers/actie houden. Voor mijn gevoel is het geen typische Nederlandse thriller, het speelt zich niet eens in Nederland af! Zou het boek typeren als actiethrille.
    Dit boek
    Het specifieke aan dit boek is de link met gebeurtenissen uit de Tweede Wereld Oorlog. Zonder de leesclub weet ik niet zeker of ik het boek gelezen zou hebben. Ben enthousiast geworden voor het boek door de aankondiging van Thrillzone, alleen op basis van de cover denk ik niet dat het boek mijn aandacht kan kunnen vangen. De titel Masterplan past perfect bij het boek, zo zag Xavier zijn plan voor het Vierde Rijk.
    Pjotr ga zo door! Ik kijk uit naar het vervolg! 🙂

sandra1968
    Bijdrager
    Post count: 21

De karakters

Wat vind je van Alex De Klerck? In het begin was het even aftasten maar uiteindelijk blijkt hij een onverschrokken type te zijn.
    En wat vind je van Suzanne Boyle? Slimme tante, lekker no-nonsens.
    En van Peter Staufmann? Prototype foute agent, ik had eigenlijk gelijk al een kijkje op hem.
    En Safi? Tot op het einde van het boek was deze personage in nevelen gehuld, mooi geschreven!
    Wat vind je van de overige karakters? Mooie uitgebreide karakters, vooral de foute karakters waren erg beeldend beschreven
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Absoluut, er was een mooie opbouw van de karakters, elke keer werd een stukje meer onthult.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik vond Sofia een erg interessant personage, ondanks dat zij superfout was, kreeg ik toch een soort van sympathie voor haar.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Meer dan goed uitgewerkt wat mij betreft, chapeau!
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Had Peter Staufmann een andere nationaliteit gegeven, ik vond dat Duitse iets voor de hand liggend.

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? geen enkele verwachting, ik ben er helemaal blanco ingegaan.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Absoluut, ik vond de opbouw wat lang duren maar nadat er enkele puzzelstukjes in elkaar vielen, ging ik steeds sneller lezen.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl was soepel en makkelijk lezend, prima passend bij het verhaal.
    Masterplan is het debuut van Pjotr Vreeswijk. Is dit boek aanleiding voor je om eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Absoluut, dit boek smaakt zeker naar meer!
    De auteur is werkzaam bij het Haagse politiekorps. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe. Het eerste gedeelte van het boek was vrij gedetailleerd, zou terug te voeren kunnen zijn naar zijn politiewerk. Ik ga hem dit vragen onder het genot van een kop snert!

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ik vind het heel inventief bedacht en heel mooi hoe alle lijntjes aan het einde bij elkaar komen.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    De verwikkelingen komen mooi aan het licht in de loop van het verhaal, zeker niet te vroeg.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Bij spionageroman/triller hoop ik altijd dat dit soort dingen niet in het echt voorkomen… maar goed dat wij niet alles weten wat er gebeurt in deze wereld.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had wel verwacht dat het goed af zou lopen maar sommige wendingen kwamen toch nog als verrassing.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het begin was vrij gedetailleerd en er had voor mij wel iets meer vaart in mogen zitten. Dit werd in het 2e deel goed gemaakt.
    Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Lekker vlot geschreven.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Lekker boek, vlot geschreven, geen losse eindjes
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja hoor, ik denk dat die dit boek zeker kunnen waarderen!
    Vind je Masterplan een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee niet specifiek, ik vind het boek internationaal.
    Stel…. Pjotr Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Pjotr zijn? Stevige spionagethriller, klinkt best goed toch?

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het verhaal is misschien niet heel uniek maar ik vond de verschillende perspectieven (Alex, Xavier, president, etc.) heel bijzonder. Hierdoor kwam ik als lezer elke keer weer in andere setting.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Er zijn zoveel boeken…. maar ik vond het welkome kennismaking!
    Vind je Masterplan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Masterplan past heel goed bij dit boek.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Precies goed, genoeg om het duidelijk te maken en niet over de top te zijn.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Ik vind de cover apart en zou het zeker oppakken in de boekenwinkel.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Geniet van dit succes en ik zou zeggen, gewoon doorgaan 😉 Oh ja en tot zaterdag!

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581

De problemen met het plaatsen van lezersrecensies is door mij bij de sitebeheerders neergelegd.
    Tot er een definitieve oplossing is zal ik plaatsing niet monitoren

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 13

Karakters
    Ik vind de karakters goed uitgewerkt voor dit verhaal. Alex de Klerck is in het begin wat amateuristisch terwijl hij wel een prof is. Later is hij wel professioneler. Hij groeit ook in de loop van het verhaal. Suzanne Boyle is een stoere vrouw die zich niet laat kennen. Peter Staufmann leer je kennen als een vriend van Alex en later blijkt hij de verrader te zijn, zeer verrassend. Safi vertrouw je in het begin niet zo. Je bent bang dat hij de verrader is, maar dit zou te voorspelbaar zijn. Dan kom je er opeens achter dat hij waarschijnlijk van de CIA is. Wat mooi gevonden. Ik hoop dat hij weer terugkomt in een volgend boek. Alle hoofd karakters maken een groei door in het verhaal. Ik vind het heel goed hoe het verhaal is opgebouwd door het steeds door de ogen van iemand anders in het verhaal te laten zien. Zo weet je zelf veel meer dan elk karakter afzonderlijk.

Auteur
    Ik had al verschillende positieve berichten over dit boek gehoord en deze zijn zeker waar gemaakt. Na het lezen van het interview met Pjotr Vreeswijk weet ik ook welke schrijvers zijn inspiratiebronnen zijn. Dit merk je ook wel aan het verhaal dat heel Amerikaans aan doet. Ik vind dit niet storend voor een Nederlandse schrijver. Het verhaal is lekker vlot, spannende en vol actie geschreven. Ik ben zeker van plan om ook het volgende boek te lezen.

De plot
    Ik vind de opbouw van het boek heel goed. Je weet in het begin niet goed waar het naar toe gaat. Op een gegeven moment weet je dat Xavier slechte bedoelingen heeft, je weet echter niet wat hij van plan is. Daar kom je pas aan het eind van het verhaal achter. Daarbij komt nog dat er zoveel speelt dat je je afvraagt hoe dit allemaal samenkomt en hoe het onheil nog te stoppen is. Heel goed gedaan. Een echte actie thriller.

Algemeen
    Het is een razend spannend boek. Een echte page-turner. Het is vlot, spannend en vol actie geschreven. Je raast in sneltreinvaart door het boek. De inspiratiebronnen David Baldacci, Dan Brown en Robert Ludlum zijn zeker in het verhaal terug te vinden. Het is dan ook geen typisch Nederlandse thriller, maar dat hoeft toch ook niet. Het is een echte actie thriller die ik graag aan iedereen aanbeveel.

Dit boek
    Het is een uniek boek, omdat het door een Nederlander is geschreven en zich afspeelt in verschillende landen met hoofdpersonen uit verschillende landen. Er is geen Nederlandse hoofdpersoon. Dat maakt het boek uniek. De titel past er prima bij. Xavier heeft een masterplan dat hij wil uitvoeren. Gelukkig lukt dit niet en wordt hij gestopt. Ik zou het boek in de boekwinkel misschien niet zo snel oppakken. De cover spreekt me niet zo aan. Maar ik had al zo veel lovende recensies gelezen dat ik wel heel nieuwsgierig was geworden. Mijn nieuwsgierigheid is bevredigd en ik ben niet teleurgesteld. Het is een fantastisch boek. Ik heb het met heel veel plezier gelezen.

Claudje744
    Bijdrager
    Post count: 20

ik was bezig met de vragen beantwoorden, ik was bijna klaar en opeens is alles weg…..:-( gebeurt dit vaker?

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581

Het is een razend spannend boek. Een echte page-turner. Het is vlot, spannend en vol actie geschreven. Je raast in sneltreinvaart door het boek.

Eerst op een Word-documentje helemaal klaar maken en dan kopiëren. Gaat er dan iets verkeerd dan heb je tenminste alles nog Claudje

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.