Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 08: Masterplan Masterplan, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #2101 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van Alex De Klerck?
    2. En wat vind je van Suzanne Boyle?
    3. En van Peter Staufmann?
    4. En Safi?
    5. Wat vind je van de overige karakters?
    6. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    7. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    8. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    9. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Masterplan is het debuut van Pjotr Vreeswijk. Is dit boek aanleiding voor je om eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    5. De auteur is werkzaam bij het Haagse politiekorps. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je Masterplan een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. Stel…. Pjotr Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Pjotr zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    3. Vind je Masterplan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

De karakters
    Wat vind je van Alex De Klerck? Bij aanvang vond ik hem maar een softie maar gaandeweg gaf de auteur hem wat meer body en is hij wel geschikt als hoofdpersonage.
    En wat vind je van Suzanne Boyle? Past perfect in dit verhaal, een sterke vrouw maar niet overdreven.
    En van Peter Staufmann? Hier had ik vanaf het begin reeds mijn bedenkingen bij, wat achteraf dan ook juist bleek te zijn.
    En Safi? Safi had onmiddellijk mijn sympathie.
    Wat vind je van de overige karakters? Alle personages zijn sterk neergezet, de ene vond ik al sympathieker dan de andere. Sommige waren echt wel om ‘af te schieten’.
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe: De auteur laat gaandeweg de personages zeker ontwikkelen. In het begin van het verhaal heb je bij sommige reeds een voorgevoel maar hoe verder het verhaal vordert hoe meer de auteur vrijgeeft over een personage.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik vind Susan wel volledig passen in het verhaal en hoop dat de auteur haar in een volgend verhaal zeker evenveel plaats geeft, of misschien zelfs meer.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Voor een debuut heeft de auteur zijn personages zeker voldoende uitgewerkt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets veranderen.

De auteur
    Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Bij debuten heb ik geen verwachting.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Korte inhoud van het verhaal sprak me wel aan. Na het lezen ben ik zeker heel tevreden over dit verhaal omdat het niet alleen maar actie betreft maar ook wel wat wereldproblematiek en intriges in zich heeft.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Schrijfstijl past volledig bij het verhaal, alles in een sneltreinvaart zonder belangrijke punten over te slaan.
    Masterplan is het debuut van Pjotr Vreeswijk. Is dit boek aanleiding voor je om eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Zeker en vast. Ik ben fan van het personage Alex De Klerck.
    De auteur is werkzaam bij het Haagse politiekorps. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe: Misschien wel. Pjotr zal wel een beetje op de hoogte zijn van het reilen en zeilen in een politiekorps. Maar zijn boek is meer internationaal gericht dus of het echt er toe bijgedragen heeft, weet ik niet echt.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De verhaallijn groeit wel degelijk naar de ontknoping.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Je zit zo met je hoofd in het verhaal tijdens het lezen en je begint echt op alle details te letten omdat je soms niet meer weet wie je nog kan vertrouwen. Dus verwikkelingen zaten goed verstopt maar werden op tijd bekend gemaakt.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Zeer goede keuze van de auteur.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Misschien zijn er wel lezers die het verhaal een beetje over-the-top vinden maar ik vond het zeker geloofwaardig.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het einde was toch nog een kleine verrassing.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Zeer spannend en het had steeds mijn aandacht. Ieder vrij moment wou ik verder lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Zeer vlotte schrijfstijl die begrijpelijk geschreven is.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben een zeer tevreden lezer.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja, een absolute aanrader.
    Vind je Masterplan een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Neen, geen typische Nederlandse thriller. Masterplan is voor een thriller met internationale allure die zich zeker kan meten met een Ludlum of Dan Brown.
    Stel…. Pjotr Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Pjotr zijn? Masterplan valt voor mij onder een faction thriller. Ik heb geen enkel advies voor Pjotr, alleen dat hij zo moet blijven schrijven.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik lees niet genoeg actiethrillers om een vergelijk te maken maar ik vind wel dat dit debuut zeker kan tellen.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja, dit stond reeds op mijn te lezen lijst.
    Vind je Masterplan als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Perfecte titel.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Meer hoeft het niet te zijn want dat gaat het pas ongeloofwaardig worden.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Voor de cover niet, voor de korte inhoud gaf ik het zeker een kans.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Laat ons niet te lang wachten op een volgende deel rond Alex De Klerck maar wees ook niet te snel want dan ga je misschien afbreuk doen aan Masterplan.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager
    Post count: 16

Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik reageer. Doe het stiekem toch. Ik heb je reactie met big smile zitten lezen. Dank.

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

Doet me plezier, graag gedaan 🙂

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De karakters
    Ik heb niet veel op- of aanmerkingen bij de karakters eigenlijk. Ze zijn voor een debuut zeer goed uitgewerkt en beschreven.
    Ze komen misschien soms nogal naïef en soft over, maar dat is omdat je als lezer soms meer weet en dan denkt van dat is geen goeie zet.
    Wat ik wel vervelend vond is het niet weten aan welke kant ze nu staan. Ik had het gevoel dat een 2tal personages soms draaiden met de wind. Ik had wat meer uitleg verwacht ergens.
    Safi had voor mij meer uitgewerkt gemogen nog. Ik had hem op het einde nog eens terug verwacht, maar misschien komt hij nog terug 🙂 .
    Ik kan alleen maar zeggen dat Pjotr goeie personages heeft, die nog kunnen groeien en bloeien. Ik ben benieuwd naar meer.

De auteur
    Ik had verwachtingen omdat ik overal heel veel goeie dingen hoorden en dit soort boeken echt mijn dada zijn. Voor een debuut zijn deze wel ingelost, want Pjotr heeft een goeie stijl van schrijven en afwisseling.
    Vind ik alles even geslaagd? Nee, geef ik eerlijk toe. Hier en daar had ik het wat anders gewild, maar dit is een debuut. Ik las gevestigde auteurs die het nog niet kunnen. Echt chapeau hoe je je ervaringen gebruikt.
    Ik verwacht meer bij de volgende. Volgens mij ga je echt nog groeien en gaan we nog veel van je horen. Ik blijf je volgen en ga mensen jou laten ontdekken.

De plot
    Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben hoe alles in elkaar klikt. Zeker omdat het verhaal toch van hier naar daar springt. Echt losse eindjes zijn er niet, al blijf ik bij Safi en Peter wat op mijn honger zitten.
    Het einde, de epiloog, was in mijn ogen echter te dunnetjes. Het had wat uitgebreider gemogen. Ik zat nog in de flow denk en wou niet dat het eindigde.

Algemeen
    De meeste van de vragen heb ik al beantwoord hierboven denk.
    Het is zeker geen typisch Nederlandse triller. Niet alleen door de landen waar het zich afspeelt, maar ook omdat het niet gewoon om moord gaat en het oplossen er van. Het is meer, het is actie. Eens iets anders.

Dit boek
    Dit boek had ik sowieso gelezen omdat het me aansprak van in het begin. Het stond op mijn verlanglijst, dus ik ben dankbaar dat ik mocht meedoen en lezen.

Aan Pjotr : Ik lijk misschien niet helemaal positief en dat ga je jammer vinden, maar weet dat dit een van de beste debuten is dat ik las. Het kan beter, je kan groeien, … en ik hoop echt dat je gewoon verder doet. Ik zou het alvast niet kunnen!! 🙂

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hey Stefanie,

Jammer? Ik ben heel blij met je commentaar. Trots ook en een boost om nog beter te gaan schijven. Dank je wel

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Hey Stefanie,

Jammer? Ik ben heel blij met je commentaar. Trots ook en een boost om nog beter te gaan schijven. Dank je wel

Super, ik kijk uit naar de volgende!

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Ben er druk mee..

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ben er druk mee..

Ik hou je in het oog via FB 🙂

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Ik zie je vrieneschapverzoek wel verschijnen 😉

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik zie je vrieneschapverzoek wel verschijnen

We zijn het al even hoor, 😉

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Haha … ik zag het. Beter 😀😀

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 35

Karakters:
    Alex: een prima hoofdpersoon. Gedreven, niet bang uitgevallen maar wel menselijk
    Suzanne: een persoon die je in ieder team nodig hebt: Slim, doortastend en een vrouw
    Peter: een beetje wazig figuur en bijna overdreven vrolijk
    Safi: Het blijft lang op de achtergrond wat hij nu eigenlijk precies doet en voor wie hij werkt. Dit maakt hem een beetje ondoorzichtig. De overige karakters zijn voor het verhaal voldoende uitgewerkt.
    De karakters ontwikkelen zich gedurende het verhaal zoal je verwacht en dit past over het algemeen in de rol die ze in het verhaal spelen. Voor toekomstige verhalen zin er zeker nog mogelijkheden.

Auteur:
    Ik verwachtte een stoer, stevig verhaal ( alla Ludlum ). Dit is wel uitgekomen.
    Maar toch had ik vaak de indruk dat er nog meer ingezeten had. Met name het 2e deel, In Argentinië, ging wel erg vlot allemaal; voor mij iets te soepel. Wat meer tegenslag was misschien geloofwaardiger geweest.
    Ik ga zeker de volgende boeken van Pjotr lezen, alleen al omdat ik wil weten hoe de hoofpersonen verder ontwikkelen.

Plot:
    Het verhaal groeit langzaam maar zeker naar de ontknoping toe. Het is goed opgebouwd, maar de afloop niet heel verrassend. Zeker in deel 2 gaan alle ontwikkelingen in sneltreinvaart richting de ontknoping.

Algemeen:
    Het is een prettig leesbaar boek, niet te ingewikkeld, maar wel met een boeiend, interessant verhaal en zoveel spanning dat je door blijft lezen richting de ontknoping. Dit boek is geen typisch Nederlandse thriller door het internationale karakter van het ‘probleem’ en het onderzoek. Ik denk dat het heel goed gevonden is om de oorsprong van het verhaal in Nazi Duitsland te leggen. Het is bekend dat er veel oud nazi’s in Zuid Amerika zijn ondergedoken, dus is dat deel zeker geloofwaardig. Ik zou het een actie thriller noemen

Dit boek:
    Het is een speciaal boek omdat de oorsprong van het verhaal in Nazi Duitsland ligt. Dit geeft een speciale lading aan het verhaal. De titel is heel goed passend bij het verhaal, dus niets aan wijzigen.
    Zoals ik al eerder heb aangegeven had deel 2 voor mij, wat meer uitgewerkt meer realistisch mogen zijn. Dit ging te snel recht op de ontknoping af.
    Ik zou dit boek ook zonder leesclub gelezen hebben, maar ben wel blij dat ik hier in de gelegenheid ben geweest om mee te doen!

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

De karakters
    Alex vind ik een leuke stoere man, lekker ding als ik eerlijk ben, Fransman he. Susan is de perfecte collega en een ster in computers. Peter vond ik in het begin niet meteen sympathiek, ik had het gevoel dat hij niet helemaal eerlijk was en deugde. Safi is degene war Vreeswijk twijfel over zaait, maar een prima compagnon is. De niet eerlijke mensen zijn de schurken en boeven. De personen worden goed neergezet en zie je wel voor je. Alex is mijn favoriete personage, hoofdpersoon en de good guy. Ik zou alleen de schurken iets minder uitgesproken maken, de blanke mannen…

De auteur
    Masterplan is het debuut van deze auteur, ik verwachtte een spannend verhaal en heb dat ook gekregen. Het verhaal is in de sfeer van spionnen, grenzen, naweeën van de Tweede Wereld Oorlog en nog altijd zijn er mensen die het nazisme aanhangen. Ik wil wel meer over Alex lezen of een boek met andere hoofdrolspelers. Er is een tijd geweest dat er veel geschreven werd over biologische oorlogsvoering en spionage en WO2, er verschenen veel boeken. Zo zijn er hypes en wellicht is die hype er weer.

De plot
    Masterplan begint sterk en dan wisselen de verschillende verhaallijnen en tijden elkaar af. Alle verhaallijnen komen uiteindelijk samen. Het einde had ik zo wel verwacht. Prettig is dat elk hoofdstuk begint met tijd en plaats. Dan is het duidelijk. Masterplan is geloofwaardig, al zijn de helden wel erg dapper… Kan ik merken dat de auteur een agent is. Ja, in de info over wapens, al kan er ook goed onderzoek worden gedaan. Minutieus gaat hij te werk en let op details en dat vind ik wel een agentenoog…

Algemeen
    Het boek boeide niet altijd, soms moest ik gewoon doorlezen om dan een heleboel informatie te krijgen. Maar dat is het vak van spion, onderzoeken en heel veel details zien te verzamelen en dat tot een geheel maken. Dat past wel bij Alex maar is soms saai. Vreeswijk heeft een gemakkelijke soepele schrijfstijl, dat is fijn. Het gebruikte en grootte lettertype is prima. De cover ziet er goed uit (prachtige man, het pistool hoort erbij). Iedereen mag het boek lenen, zeker als er een handtekening in staat wordt het boek nog mooier. Masterplan is niet typisch Nederlands, het speelt zich niet af in Nederland, maar de schrijfwijze, en de goede uitwerking zijn wel Nederlands. Nederlandse auteurs staan er om bekend dat zij uitgebreid onderzoek doen en minutieus te werk gaan, en dar valt Vreeswijk onder. Het onderwerp wordt dan minder gebruikt (veel moorden, doodslagen en seriemoordenaars, ontvoeringen de laatst tijd in thrillers) deze manier van oorlogsvoering/terreur is er wel degelijk en zal op mondiaal niveau absoluut aan de orde zijn. Spionage is dagelijkse kost al zien wij het niet.

Dit boek
    Uniek is Masterplan niet, maar het is een goed doordacht verhaal en dat is aansprekend. Tel daarbij de gemakkelijke schrijfwijze op en je hebt de ingrediënten voor een spannende spionageroman, mooie man en mooie vrouw die kei is in computers, goed duo. Masterplan is een passende titel, omschrijft het boek wat het is. Nee hoor, de gruwelijke details van de verminkingen zijn genoeg. Wat Vreeswijk schrijft is genoeg. Ik zou het boek zeker oppakken door de intrigerende cover.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik heb geen advies dan doe Uw ding en veel plezier ermee.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

Eigenlijk is mijn recensie bij het op deze manier beantwoorden van de vragen (vragen weg halen) al bijna geschreven… Morgen dus.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.