Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 04: Machtsstrijd ‘Machtsstrijd’, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81

Heeft nog iemand bij aanvang van het boek last gehad over verspringing van da data? Naderhand, heel erg vlug zelfs, was dit geen probleem meer.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 77

Heeft nog iemand bij aanvang van het boek last gehad over verspringing van da data? Naderhand, heel erg vlug zelfs, was dit geen probleem meer.

Geen problemen met de data wel moest ik even wennen aan de Romeinse hoofdstuk aanduiding.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

Mooie vergelijkende zin op blz. 15: “Zonder lift van de vleugels en onder dwang van de cycloon werd het toestel in een luchtzak gedwongen en viel het als een vogel met een hartstilstand naar beneden.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 101

Vluchthavens, ja, dat was mij ook opgevallen, maar doet gelukkig niets af aan de kwaliteit van het verhaal.
    @marjon Volgens mij had ik geen avatar met retrievers? 😉

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 156

Vooropgesteld zei dat het een prettig lezend boek is wat op doorlezen vraagt.
    Daarnaast blz 18 staat 23 januari 2016. Na de eerste alinea staat Het was mei!
    Blz 19 de eerste alinea “ze was pas een week in Congo. Tweede alinea . Ze had een week wakker gelegen en de brief al honderd keer gelezen.Op 15 januari, blz 11 heeft ze de brief gelezen. Dan een week wakker liggen (is het 22 januari) en op 23 januari al een week in Congo zijn. Volgens mij klopt dit niet.
    leuke vergelijking op blz 23 met de Costa Concordia en het huwelijk.
    Blz 25 op eenderde van de blz”hij had vergeten hoe guur maart kon zijn. Maar het is 6 februari!volgens de titel
    Blz 40 onderste regel. Het is mij niet opgevallen dat de afkorting DHG al eerder genoemd is.
    blz 42 het had twee dagen geduurd om ..te vinden. Op 24 januari bezocht, twee dagen zoeken, kom ik eerder op 27 januari dan op 26 januari uit.
    Het is niet de bedoeling dat ik aan het muggenziften ben, maar het valt mij op en het ergert mij een klein beetje, omdat ik er ook vanuit ga dat voordat een boek gedrukt gaat worden het door anderen gelezen wordt op inconsequenties.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 77

@Maria Burger, ik kan mij helemaal vinden in de opmerkingen die jij schrijft. Ik vind het dan ook geen muggenziften hoor, bij de topic “na het lezen” heb ik bij mijn antwoord op vraag 10 en 30 dit ook aangegeven. Het blijft zeker een goed boek maar dit had wat meer aandacht verdiend.

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@maria burger, inderdaad geen muggenziften, maar zeer oplettend lezen. Ik heb er zelf overheen gelezen, dus knap dat je het zag.
    @weert, ik heb me per abuis vergist in de avatar.

Ik vond hoofdstuk XXXIV een prachtig geschreven stuk. Een zeer uitgebreide uitleg van de werkzaamheden op het bedrijf DGH. De auteur heeft zich er geweldig goed in verdiept.

Mooie vergelijking aan het einde van hoofdstuk XXXVIII: De wegverlichting flitste als de wazige bollen van een Van Gogh schilderij aan haar voorbij,[…..]

Hoofdstuk LVIII: schrijffoutje: Buddy’s hoorde dit moet hoorden zijn)

Hoofdstuk LXXII: Met trillende handen stak hij het zilveren pistool achter zijn riem Een paar zinnen later viste hij het pistool uit zijn broekzak

Ik heb het (e-)book nu voor 82% gelezen

maria burger
    Bijdrager

Ondanks het feit dat ik benieuwd ben hoe de illustere personen zich verder gaan ontwikkelen vallen mij nog wat zaken op.
    blz 58 titel 9 juni 2008. Blz 52 halverwege Het was op een woensdag geweest…. ze gaan die dag op stap en dan is het 9 juni 2008 en dat is een zondag.
    blz 66 4 februari. Het was net na middernacht in het verloop , dus inmiddels 5 februari,dus datum klopt niet.
    blz 67 de agenda voor morgen doorneemt (op driekwart van de blz) dan zou het dus 6 februari zijn echter op blz 74 staat in de laatste zin vanmiddag en dat is weer 5 februari 2016 volgens de titel van dat hoofdstuk.
    blz 75 5 februari, iets na 7 uur (eerste zin), half uur mail (blz 76 halverwege) en twee uur later(blz 79 bovenaan dan is het 9 uur, zeg half tien en géén middag zoals op blz 74 staat aangegeven.
    blz 95 18 februari. volgens blz 97 had hij één week bedenktijd, dus dan is het 25 februari 2016, maar hij is op 26 februari met investeerders op pad?….en op blz 115 staat dan dat hij tot aankomende vrijdag bedenktijd heeft, maar 26 februari 2016 is een vrijdag , dus dan is heeft hij tot 4 maart bedenktijd,en op blz 116 is de vergadering op maandag 29 februari 2016!(is meer dan een week dus).
    blz 113 driekwart.blz staat toneelgespeeld is volgens mij los van elkaar
    blz 121(over de helft) dit was een heel ander Afrika dan Congo waar ze drie weken gelden geweest was. Titel is 2 maart 3 weken ervoor is 10 februari, maar blz 55 op 4 februari 2016 was ze al terug!en op blz 55 halverwege staat dat ze al drie dagen terug was, dus dat is 1 februari!
    blz 122 grint behoort volgens mij grind te zijn.
    blz 124 ongeveer laatste zin: mooier is denk ik ipv wat gaan we morgen doen dan: wat gaan we morgen dan doen.
    blz 135 titel is 5 maart echter aan het einde van de dag 3 maart heeft het ongeval plaatsgevonden. twee dagen rust en daarna weg en wel net na zonsopgang is volgens mij nà 5 maart en de titel behoort op z’n minst 6 maart te zijn.
    blz 137 bovenaan:hoewel de stemming drie dagen geleden was. De titel is 5 maart min drie dagen is 2 maart maar volgens blz 116 was de vergadering 29 februari.
    Blz 145 halverwege, toen de donkere man…de andere drie mannen. Dus zijn er vier mannen. Blz 145 en 146 geven aan: Götz Mayer, Charlie Harrisson, (146:)Hanson de piloot, Dave de voorman en Henry de stuurman.Kom ik op vijf.
    blz 149 titel 7 maart bovenaan: ze waren twee dagen geleden teruggekomen,maar volgens blz 135 vlogen ze op 5 maart.
    blz 155 9 maart de maan hoog aan de hemel. gaat s’nachts rijden, net na zonsopgang zien ze het wild, dus dan is het 10 maart. Blz 170 titel is 10 maart en de eerste zin: een dag na zijn jachtpartij, dat moet dan 11 maart zijn.
    Het kan aan mij liggen, maar er zitten wel erg veel “foutjes”in.

Marjon
    Bijdrager

Eergisteren heb ik het laatste stuk van het boek in één ruk uitgelezen. Wat voor mij overbleef was……Wauw. Dit had ik niet zien aankomen! Pas in het allerlaatste stuk begon het me een beetje te dagen, maar ik kan nu alleen maar zeggen:

“Wouter, dit debuut is een knap staaltje”.

Weert
    Bijdrager

Ik heb het uit en inderdaad, goed verhaal!
    Wel jammer van de foutjes , op een gegeven moment ga je erop letten en dat zou niet nodig moeten zijn.
    Het middenstuk vond ik iets minder, maar het einde weer heel goed.
    Ik merk ook dat Wouter Helders veel van het onderwerp af weet.
    Meer in na het lezen.

Marjon
    Bijdrager

De afgelopen week ben ik heerlijk even weggeweest, natuurlijk met een stapel boeken. 😁
    Ondertussen ben ik ook bezig met het beantwoorden van de vragen. Dus…..ze komen er aan!!!

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 49

Ik ben ruim over de helft van het boek.
    Goed verhaal.
    Ook mij zijn een aantal foutjes opgevallen, ik had ze voor mezelf genoteerd en zie dat ze allemaal al genoemd zijn.

De plaatsen waar het zich afspeelt en de data staan duidelijk genoemd, waardoor het verhaal goed te volgen is.

Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat….

maria burger
    Bijdrager

Helaas let ik denk ik teveel op de onvolkomenheden, maakt het lezen niet prettig meer
    blz 164 het is 9 maart 2016
    blz 169 de jaws zet koers
    blz 175 (bovenaan) het was een kleine dag varen vanaf Walvisbaai naar Zeeveld
    blz 206 de Jaws lag strak op schema en zou snel de haven binnen varen. Hij had er op 10 maart al moeten zijn!
    blz 178 halverwege:het was zijn eerste ochtend in Afrika. volgens mij was hij er al!
    Blz 189 hoe weet Sofie dat Victoria aan boord is om de software te onderhouden. Was dat niet geheim?
    Blz 213 nog een paar korte uren van voorbereiding. Was toch een week voorbereiding en dan klaar om te varen.
    Blz 246 Chris was sávonds 21 maart vertrokken, een uur geleden (bovenaan) blz 239 het is acht uur sávonds (daarboven: de ondergaande zon)
    blz 254 23 maart is Sofie in Namibië. Hij is vanmorgen met Jaws weggevaren. 22 maart s ávonds is Frederique bij Sofie, en moet Sofie nog naar het vliegveld,kaartjes kopen etc.!!!
    blz 261 Cecil had er slechts 12 uur over gedaan, een absoluut record en dan is het 23 maart 2016, terwijl blz 250 het 23 maart is met Frederique die iets voor negen uur sávonds de taxi uitstapt bij Cecil.!Kan niet.
    Blz 282 aan de vrijevalreddingsboot zitten explosieven: aangebracht C4 (opgeblzen zie blz 286) blz 280 pakketjes aan beiden zijden van de stuurinrichtingen en snelde naar de voorkant van het schip om twee pakketjes op de boeg te plaatsen blz 285 twee explosies . blz 288 tweede explosie diep in het schip. Derde explosie op blz 291 ver weg in het ruim.Op 292 boegschip brak door de groene kam heen. Hoe kan de boeg nog heel zijn?
    Blz 295 bijna een dag in bed gelegen is 25 maart, gisterenmorgen is 24 maart in de stad gearriveerd,terwijl ze op de 24 maart op het schip zaten en ze op redding wachtte. Op blz 295 de afgelopen 24 uur doodsangsten uitgestaan. Dat was op 23 maart en niet op 24 maart als het die dag 25 maart is.
    Blz 308 de ondergang van DHG. is het logisch dat je het bedrijf negatief wegzet als je verder wilt gaan?
    Blz 312 ngo en MVO worden niet uitgelegd qua afkorting.
    Blz 313Houd je vrienden dichtbij , maar je vijanden nog dichterbij.Mooie uitspraak zeker in verband met dit verhaal.
    Verrassende wending!

Weert
    Bijdrager

Op de achterflap van het boek staat dat coltan wordt geproduceerd. Maar coltan is een erts en wordt m.i. gewonnen.

Hanneke_Tinor-Centi
    Bijdrager
    Post count: 4

Ik zat snel in het verhaal en kon niet meer stoppen. Wat een vaart!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.