Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 04: Machtsstrijd ‘Machtsstrijd’, Na het lezen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #1615 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters
    1. Wat vind je van Chris Hurkman?
    2. En wat vind je van Cecil de Graaff?
    3. En van onderzoeksjournalist Sofie Lafleurr?
    4. Wat vind je van de overige karakters?
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    12. Machtsstrijd is de debuutthriller van Wouter Helders. Is dit boek aanleiding voor je om volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    13. Wouter Helders is professioneel militair journalist. Herken je daar iets van terug in het verhaal? Bijvoorbeeld de schrijfstijl als journalist en/of de hardheid van het militaire leven.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    20. Vind je de schrijfstijl van Wouter Helders prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    23. Vind je Machtsstrijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    24. Stel…. Wouter Helders vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Wouter zijn?

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    27. Vind je Machtsstrijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Wouter Helders mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

moonkager
    Bijdrager
    Post count: 20

De karakters;

1. Wat vind je van Chris Hurkman?Een aantrekkelijke, aardige kerel die achter de waarheid wil komen en ook de mensen om hem heen wil helpen.

2. En wat vind je van Cecil de Graaff? Bij hem kreeg ik gelijk de kriebels wat een naar karakter, deze zou ik niet graag als buurman willen hebben.

3. En van onderzoeksjournalist Sofie Lafleurr? Een stoere doortastende jonge vrouw waar ik ontzag voor heb.

4. Wat vind je van de overige karakters? De Zus van Cecil vind ik een mee loper, een onzeker personage. En de Anthonie de Graaf gewoon een nare man die denkt dat de hele wereld van hem is.

5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja zeker, al ben ik zeer verrast aan het einde dit had ik zeker niet verwacht ik had een hele fantasie in mijn hoofd. waar echt niets van waar was. Sowieso Victoria draait toch nog wel bij maar ja dat is dan ook een mee loper. Maar door Chris ben ik serieus echt teleurgesteld ik vond hem zo leuk..

6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ja, ik dacht Chris maar dat is aan het einde toch Sofie geworden. Om haar vasthoudendheid en haar karakter ontroerd mij ook op de één of andere manier.

7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja ik vind van wel, er is geen karakter waar ik meer van had willen weten, allen waren voor mij duidelijk beschreven en ik kon ze bijna op mijn netvlies tevoorschijn zien komen.

8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, of ja maar dan is het verhaal weg dus nee toch niet ..

De Auteur

9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had geen verwachtingen, alleen was ik nieuwsgierig omdat Wouter met dit boek de Hebban debuut prijs had gewonnen. Ik had een andere schrijver gekozen. Dus daarom wilde ik dit boek graag lezen omdat ik wilde weten of hij verdient had gewonnen?

10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, hij heeft verdient gewonnen, Machtsstrijd is een boek wat voldoet aan alle eisen van een goede thriller. Ik heb er enorm van genoten en moet eerlijk bekennen dat ik enorm blij ben dat ik dit boek mocht lezen.

11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl was iets waardoor ik enorm verrast was, de mooie beeldende zinsopbouw deden mij echt genieten. Het gaf het verhaal iets extra`s en ja het past heel goed in dit genre want het maakt dat je het verhaal als ware voor je ziet verschijnen.

12. Machtsstrijd is de debuutthriller van Wouter Helders. Is dit boek aanleiding voor je om volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Zeker, Wouter houd ik vanaf nu in de gaten en volgend boek komt gelijk op mijn lijstje.

13. Wouter Helders is professioneel militair journalist. Herken je daar iets van terug in het verhaal? Bijvoorbeeld de schrijfstijl als journalist en/of de hardheid van het militaire leven. Nee, en eerlijk gezegd ben ik daar wel blij om. Misschien dat hij hierom de stempel Meer voor Mannen heeft gekregen maar ik kan me hier echt niet in vinden.

De Plot:

14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja zeker, dit doet het heel goed, Wouter had mij echt even flink te pakken met de Plot en ik neem hem dat echt kwalijk.. Sorry echt ik was er echt even stuk van .. Dat is dan toch het vrouwelijke kantje he

15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee, Wouter houdt alles heerlijk mysterieus en je hebt wel een idee natuurlijk maar toch .. hij maakt het op het einde juist net nog even lekker spannend . Zodat je op het puntje van je stoel zit ..

16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja zeker, Wouter heeft het goed gecombineerd en liet het goed door stromen tot de plot toe.

17. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ook hier weer Positief, wat mensen allemaal doen voor geld en macht blijkt hier maar weer.

18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Mmmmm dat einde.. ik kan er nog niet over uit dus ik wil er ook niet meer over praten .. Gevalletje nazorg ben ik bang.

Algemeen:

19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Boeiend en vlot geschreven met een heerlijke schrijfstijl

20. Vind je de schrijfstijl van Wouter Helders prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Hele fijne schrijfstijl, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van de karakters en de sfeer in het verhaal. Mooie zinsopbouw.

21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Erg tevreden eigenlijk enorm verrast

22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja..

23. Vind je Machtsstrijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee Het zou zomaar een buitenlandse thriller kunnen zijn door de sfeer en het onder werp. Een eventuele verfilming zou ik ook niet uitsluiten.

24. Stel…. Wouter Helders vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Wouter zijn? Een mooi opgebouwde thriller met de juiste spanning, maar meer een psychologische thriller.

Dit Boek

25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Niet perse heel uniek als wel erg fijn om te lezen.

26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja wel, omdat ik gewoon erg nieuwsgierig was

27. Vind je Machtsstrijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Ik vind Machtsstrijd wel passen een andere titel zou eventueel iets met de mijnbouw zijn maar ik vind Machtsstrijd eigenlijk heel goed passen.

28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Er mocht wel wat meer moord in voor komen.. maar dat past eigenlijk niet echt bij het hele verhaal ik denk dat dit juist heel goed in balans is.

29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken Ik ben heel gevoelig voor de omslag, en ja ik zou dit boek gelijk oppakken omdat de omslag zo mysterieus is.. wel zou ik het terug leggen door het Meer voor Mannen Stempel dat vin dik echt jammer want het is echt een Uniseks boek..

30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Wouter Helders mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Gewoon door gaan en voor een volgend boek … denk even aan mijn Fantasie en ga die niet zo Bam helemaal teniet doen in een honderd tal woorden..

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 71

De karakters
    1. Chris Hurkman komt aardig over echter blijkt op het einde van het verhaal dat hij toch een dubbele agenda had. Hij komt niet echt als een stoere vent over, zo komt hij een beetje slap over op het moment dat ze aan boord van de Jaws in de problemen komen en Sofie eigenlijk meer het voortouw moet nemen.
    2. Cecil de Graaff komt over als een verwend jochie die altijd zijn zin wil hebben en hiervoor letterlijk over lijken gaat.
    3. Sofie Lafleurr daarentegen heeft een zacht karakter, is oprecht en wil de waarheid boven tafel krijgen. Zij zorgt hierbij wel dat ze op een nette wijze te werkt gaat en houd zich aan de wet.
    4. De overige karakters zijn allemaal op geld uit of het nu Frederique is of de medewerkers van DGH zoals Götz. Victoria komt een beetje verknipt over, zij is nooit over haar liefde voor Chris heen gekomen.
    5. Eigenlijk maken de karakters naar mijn mening weinig ontwikkeling mee. Pas op het einde van het verhaal blijkt dat Chris toch een heel ander karakter had. Dit kwam voor mij als een schok en eerlijk gezegd vond ik het ook niet bij het verhaal passen.
    6. Mijn favoriete personage was Sofie. Dit kon ik echter pas na de laatste bladzijde opmaken. In eerste instantie had ik een klik met Chris maar door de vreemde ontwikkeling op het eind van het boek sloeg dit om in verachting. Sofie daarentegen blijft tot het einde oprecht.
    7. Ik kon mij bij alle personages een goed beeld vormen, dus ja voor mij waren zij voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze speelden.
    8. In principe had ik Chris gelaten zoals hij gedurende het gehele verhaal was, de plotselinge wending op het einde van het verhaal had ik weggelaten. Vond het een lichte teleurstelling.

De auteur
    9. Ik had verwachte een spannend verhaal wat goed in elkaar stak omdat hij de Hebben Debuutprijs gewonnen heeft.
    10. Aan mijn verwachting qua spanning werd wel voldaan echter heb ik wel wat dingen ontdekt die niet klopte. Het verhaal stak dus niet geheel goed in elkaar. Zo kan Cecil bijvoorbeeld niet op 23 maart ’s avonds om 21:00 uur in Rotterdam zijn en ook op 23 maart (na een snelle reis van slechts 12 uur) arriveren in Namibië. Ook was Sofie bij het aankomst feest van de Jaws aanwezig. Echter de volgende dag was zij alweer in Antwerpen, had 1,5 uur aan yoga gedaan, een bak ijs gegeten en een half seizoen van Orange is the New Black gekeken.
    11. De schrijfstijl is vlot en dat behoort wel bij een spannende thriller, korte hoofdstukken daar houd ik van dit triggerd je steeds om toch nog een hoofdstukje verder te lezen.
    12. Zeker zal ik een volgend boek van Wouter Helders gaan lezen, ik heb van dit boek genoten echter door de soms vreemde tijdslijn werd de aandacht van het verhaal weleens weggehaald.
    13. Ik herken geen militair journalist in het verhaal, de schrijftstijl vond ik niet buitensporig hard.

De plot
    14. Er zat een goede verhaallijn in het boek, de ontknoping was verrassend.
    15. Al snel was duidelijk dat de Graaff senior verantwoordelijk was voor de dood van ouders Hurkman en Lafleurr sr. Het staartje aan het verhaal was verbazend en zeker niet te vroeg bekend gemaakt.
    16. Voor mij was het hoofd onderwerp toch wel de strijd naar macht (zoals de titel van het boek al aangeeft). Hoe ver gaan mensen om de absolute macht te bereiken?, de verhaallijn draait geheel om deze machtsstrijd dus dat is prima gedaan.
    17. Eerlijk gezegd vond ik het verhaal voor 75% geloofwaardig. Zo kan naar mijn mening niet iemand zó snel van een heroïne verslaving genezen. Ook het feit dat de Graaff de vader van Chris bleek te zijn en de liefde van zijn leven, zijn moeder, vermoorde vind ik wat te veel van het goede.
    18. Ik had dit einde zeker niet zien aankomen. Mijn verwachting was dat Chris afstand zou doen van deze hele stinkende DGH onderneming en een mooie relatie zou opbouwen met Sofie. Echter bleek uiteindelijk dat hij toch voor het geld ging en min of meer misbruik van Sofie had gemaakt.

Algemeen
    19. Het verhaal boeide mij zeker, door de wisseling tussen Nederland en Afrika vond ik het heel interessant.
    20. De schrijfstijl was zeer begrijpelijk alleen door de plaats/tijdsaanduiding moest ik bij de les blijven en af en toe even terugbladeren.
    21. Ik ben zeker tevreden, het is een avontuurlijk verhaal met de nodige spanning maar niet over the top.
    22. Ik ga dit boek zeker aanraden bij mijn familie, sterker nog mijn man had hem al direct bij binnenkomst gelezen. Dat was fijn want zo kon ik tijdens het lezen met hem bepaalde stukken bespreken.
    23. Machtsstrijd is een typische Nederlandse thriller omdat het voor een deel in Nederland afspeelt en verschillende personages Nederlandse namen hebben.
    24. Mijn typering van het boek zou vooral avontuurlijk zijn. Chris en Sofie beleven een avontuurlijke reis op zoek naar antwoorden.

Dit boek
    25. Het specifieke aan dit verhaal is dat Chris toch een soort dubbele agenda had, dit maakt het verhaal toch licht uniek.
    26. Zeker zou ik dit boek ook zonder de leesclub gelezen hebben. Vooral omdat dit typisch het soort boek is waar mijn man en ik beiden van houden.
    27. De titel van het boek Machtsstrijd vind ik zeer goed gekozen. De personages voerde onderling constant een strijd naar de macht over DGH. De titel dekt derhalve zeker de lading.
    28. Het boek heeft naar mijn smaak genoeg spannende, gruwelijke en seksuele scènes. De jacht op trofeeën van Cecil was voldoende om er een gruwelijk twist aan te geven. Dit past ook wel weer bij een verhaal wat zich afspeelt in Afrika.
    29. De kaft maakt denk ik iedereen wel nieuwsgierig, dus ja dit boek zou ik zeker oppakken.
    30. Laat ik aangegeven dat ik echt genoten heb van het boek en het heel een heel knap debuut vind. Echter zou ik als raad willen meegeven dat wanneer een schrijver boven elk hoofdstuk een plaatsnaam/datum vermeld, je ook 100% zeker moet zijn of dit klopt/een logisch verloop heeft. Op een gegeven moment had ik het idee dat de dagen niet altijd klopte en dit zorgde ervoor dat ik soms even terug moest bladeren om dan te lezen dat men heel snel van Afrika naar Nederland oversprong.

dikkiedik
    Bijdrager
    Post count: 31

De karakters
    1. Wat vind je van Chris Hurkman? Tsja, Chris….. op het oog een aardige kerel met het hart voor de goede zaak. De ontknoping leert ons echt iets anders….
    2. En wat vind je van Cecil de Graaff? Cecil is een verwend jongetje zonder ruggegraat en met psychopathische trekjes. Echt een jongen waarvan de rillingen je over de rug lopen.
    3. En van onderzoeksjournalist Sofie Lafleurr? Sofie is de enige echte held in het verhaal. ik hoop dat de auteur nog een vervolg schrijft waarbij Sofie orde op zaken kan stellen!
    4. Wat vind je van de overige karakters? Frederique is een karikatuur van een verwend vrouwtje die alleen op een rijke man uit is, haar einde heeft ze niet verdiend overigens. Victoria is labiel, nog steeds verliefd op Chris, er wordt met haar door alle partijen gespeeld. Geld speelt sowieso een grote rol bij de overige personages tot en met de Afrikaanse minister toe.
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Nee, een echte ontwikkeling zie ik niet, we leren Chris en Sofie wel beter kennen hoewel op het laatst blijkt dat het voor Chris helemaal niet gold!
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Uiteindelijk is dat toch Sofie, als onderzoeksjournaliste is ze vindingrijk, ze bijt zich vast en boekt resultaat. Ze neemt bovendien risico en lijkt niet op geldelijk gewin uit te zijn.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, dat vind ik wel, alleen zag ik niet aankomen dat het karakter van Chris heel anders was als wat ik me had voorgesteld. De auteur geeft aan daar aanwijzingen voor te hebben gegeven maar die heb ik dan volledig gemist!
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou Chris de good guy laten blijven.

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee, ik kende de auteur natuurlijk nog niet, was gewoon erg nieuwsgierig ook gezien de prijs die hij heeft gewonnen.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, ik heb een spannende thriller gelezen en ervan genoten.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind de schrijfstijl niet typisch voor dit soort verhaal, maar dat was zeker niet storend.
    12. Machtsstrijd is de debuutthriller van Wouter Helders. Is dit boek aanleiding voor je om volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Jazeker, stiekem hoop ik dat hij een serie gaat schrijven met Sofie als hoofdpersoon, als onderzoeksjournalist komt ze vast vreemde zaken op het spoor.
    13. Wouter Helders is professioneel militair journalist. Herken je daar iets van terug in het verhaal? Bijvoorbeeld de schrijfstijl als journalist en/of de hardheid van het militaire leven. De schrijfstijl als journalist wel, de militaire achtergrond alleen in het stukje van Cecil op zakenreis met de minster en de rol van de militairen daarin.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De auteur heeft me volledig met de ontknoping verrast!de aanwijzingen hiervoor heb ik gemist en zijn dus goed verborgen.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nu snap ik waarom we zo vroeg mochten weten dat de ouders van Chris en de vader van Sofie door toedoen van Anthonie de Graaff zijn vermoord. De zaken die Cecil uit haalt zijn ook niet verborgen, het pact tussen Anthonie en Chris wel, knap gedaan van de auteur!
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, de titel verraadt meteen het hoofdonderwerp, de strijd om de macht. De auteur laat dit thema op veraschillende wijzen in het boek terug keren en ook de ontknoping laat de winnaar van de machtstrijd zien.
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig? Grotendeels wel, de ontknoping op het schip echter niet en ook de uiteindelijke ontknoping ook niet echt. Chris heeft toch echt bijna het loodje gelegd bij het duiken, ik kan me niet voorstellen dat hij dit allemaal ‘voorzien’ heeft.
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik heb het einde totaal niet aan zien komen.

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik heb genoten van het boek, had het ook in een paar dagen uit.
    20. Vind je de schrijfstijl van Wouter Helders prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Wouter heeft een prettige schrijfstijl, af en toe had ik wat moeite met de data van de reizen maar dat hinderde me niet in hte verhaal.
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben dik tevreden!
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Natuurlijk!
    23. Vind je Machtsstrijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Je zou het meer een thriller van de Lage Landen en hun vroegere koloniën kunnen noemen aangezien Sofie Belgische is en Chris Nederlander, beiden hebben roots in Afrika.
    24. Stel…. Wouter Helders vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Wouter zijn? een journalistieke thriller.

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? het unieke zit in de wisseling tussen heden en verleden, het verleden speelt door in het heden en ook nog op een onverwachte manier.
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Nee, waarschijnlijk niet, daarom is het zo fijn om aan een leesclub mee te mogen doen, ik kom daar in aanraking met voor mij onbekende auteurs.
    27. Vind je Machtsstrijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? De titel is perfect gekozen!
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Heel gruwelijke scenes zijn er niet of het zou de doord van Veronique moeten zijn. IK vond het wel prettig dat er niet zoveel geweld in voorkwam.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken. Ja, dat wel, ik kom graag in een boekhandel en lees dan vaak de cover.
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Wouter Helders mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Start een serie met Sofie in de hoofdrol, haar personage heeft absoluut daarvoor de potentie.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 89

De karakters
    In het begin een aardige vent, maar later niet meer.
    Een onplezierig mannetje, waar ik liever niet mee te maken zou willen krijgen.
    Vasthoudend en vriendelijk, en gooed neergezet.
    Voldoende uitgewerkt.
    Moeilijke vraag, ik kan alleen zeggen dat Chris tegenviel en Sofie juist een goed karakter was/had.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Dat is dan toch Sofie, hoewel alle personages natuurlijk een rol spelen en de een niet zonder de ander kan.
    Ja, prima.
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou niets willen veranderen en bovendien, mensen zijn zoals ze zijn.

De auteur
    Vanwege het winnen van de Hebban debuutprijs had ik hoge verwachtingen.
    Ja, dit verhaal voldoet aan mijn verwachtingen en bovendien is goed te merken dat Wouter Helders kennis van zaken heeft, erg prettig.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal, vlot en spannend.
    12. Machtsstrijd is de debuutthriller van Wouter Helders. Is dit boek aanleiding voor je om volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Ja, zeker wel.
    13. Wouter Helders is professioneel militair journalist. Herken je daar iets van terug in het verhaal? Bijvoorbeeld de schrijfstijl als journalist en/of de hardheid van het militaire leven.
    Hij is journalist, dat is wel te merken. Van de hardheid van het militaire leven merk ik wat minder.

De plot
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja, dat is heel goed gedaan.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Er wordt niets te vroeg bekend gemaakt, ook dat is goed gedaan.
    J, alweer prima gedaan.
    Ja, deze zaken zijn mogelijk, denk ik.
    Het einde had ik niet helemaal zien aankomen. Heel knap gedaan.

Algemeen
    Het verhaal vond ik heel boeiend en had – hoewel in het midden even wat minder – steeds mijn volle aandacht.
    20. Vind je de schrijfstijl van Wouter Helders prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Vlot en niet moeilijk, heel goed eigenlijk.
    Ik ben tevreden.
    Ja zeker, zeker bij mensen die in Afrika zijn geweest.
    23. Vind je Machtsstrijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja, vanwege de namen en vanwege het feit dat een gedeelte zich in Nederland afspeelt.
    24. Stel…. Wouter Helders vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Wouter zijn?
    Een psychologische en ook een avontuurlijk thriller en zeker niet alleen een boek voor mannen.

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Echt uniek vind ik het boek niet, maar heel vaak komt dit onderwerp ook weer niet voor.
    Vanwege het winnen van de prijs misschien wel , al zijn er altijd zoveel boeken die ik graag wil lezen, een bekend fenomeen, denk ik.
    27. Vind je Machtsstrijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Machtsstrijd vind ik een prima titel, die de lading dekt.
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Gewoon goed gedaan, van teveel gruwel houd ik niet zo.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken.
    Ja, ik zou het zeker hebben opgepakt, alleen al vanwege het feit dat het een thriller is en die lees ik graag.
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Wouter Helders mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral zo door met schrijven en een nieuw boek met Sofie in een hoofdrol zou ik leuk vinden. Een extra verhaallijn met/van een vast personage die ook nog eens een ontwikkeling doormaakt vind ik altijd erg leuk.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 66

De karakters
    Een man met een goede inborst en een hart van goud…maar die toch met dubbel krijt schrijft blijkt op het einde van het boek.
    Cecil komt bij mij over als een etter, een verwend nest, die steeds zijn moet hebben willens nillens. Ik heb geen sympathie voor deze man.
    Een journaliste met het hart op de juiste plaats en een vrouw met ballen. Zij weet wat ze wil en graaft tot de waarheid aan het licht komt en laat niet met zich sollen.
    Frederique is een heel erg verwend nest dat vooral belust is op geld en aanzien, ongeacht van wie en hoe ze daar kan aankomen, die op een heel rare manier aan haar einde komt.
    Victoria is in haar verliefdheid blijven steken en kan dit nog altijd niet verkroppen en laat zich doorheen het verhaal naïef meeslepen door alle andere spelers in het verhaal.
    Ja de karakters ontwikkelen zich doorheen het verhaal. We leren vooral Chris en Sofie beter kennen en ook de kantjes van Victoria komen aan bod.
    Dat Chris uiteindelijk toch ook over lijken gaat heeft mij verrast.
    Ik had doorheen het verhaal heel erg veel sympathie voor Chris en in tweede instantie ook voor Sofie. Op het einde van het verhaal ben ik teleurgesteld in Chris en is mijn favoriete toch Sofie.
    Ik vind dat alle personages voldoende zijn uitgewerkt tot de karakters die ze in het boek vertolken.
    Neen, ik laat dit volledig over aan de auteur. Hij wil en weet tenslotte hoe hij een personage wil en kan neerzetten in het boek.

De auteur
    Ik had de verwachting dat het debuut van deze auteur een ijzersterk, onderbouwd boek moest zijn.
    Het verhaal voldoet volledig aan mijn verwachtingen omdat het goed is onderbouwd en heel erg realistisch wordt neergezet.
    De auteur heeft een mooie, vlotte meeslepende maar vooral beeldende schrijfstijl. Alles past in dit boek. Ik zag het verhaal gewoon als een film voor mijn ogen. Denk dat de verfilming van dit boek een heel goede zaak zou zijn.
    Ja, graag lees ik meer van Wouter Helders. Hij heeft mij verrast en ingepakt.
    Niet echt en dat geeft niet. Hij geeft wel goed het Afrikaanse leven weer (corruptie) en de machtsgeilheid van bestuurders van een bedrijf.

De plot
    De verhaallijn groeit zeker naar een erg verrassende ontknoping.
    Alle verwikkelingen zitten goed in het verhaal en er wordt niets te vroeg of teveel bekendgemaakt; al heeft Wouter mij op het einde goed bij de strot genomen door de onverwachte ontknoping.
    Ja, alles draaide om de macht van en in een bedrijf en dat heeft hij heel erg goed onder woorden gebracht.
    Ja, ik denk dat er dagelijks aan de top van om het even wat een machtsstrijd gaande is en dat mensen die de top willen bereiken en er willen blijven gewoon over lijken gaan om hun doel te bereiken.
    Dit einde had ik hoegenaamd nooit zien aankomen. De auteur heeft dit heel erg goed verborgen in het verhaal.

Algemeen
    Het boek had mij vanaf begin volledig in zijn macht en boeide van begin tot einde.
    Wouter Helders heeft een vlotte meeslepende en beschrijvende schrijfstijl. Nooit heb ik goed moeten nadenken of uiterst geconcentreerd moeten lezen.
    Ik ben heel tevreden over dit boek en had niets meer verwacht dan wat ik heb gelezen. Hebban en Karkater Uitgeverij bedankt dat ik dit boek mocht lezen.
    Zonder enige twijfel.
    Ik ben van oordeel dat dit boek iets heeft van Nederland en België. Het boek speelt zich zowel af in Nederland als in België en beide landen hebben ook overzeese kolonies gehad.
    Ik vind dit boek geloofwaardig, meeslepend, realistisch en van hoog literair gehalte.

Dit boek
    Het boek is uniek om zijn setting en over het feit dat hij de lezer uiteindelijk toch op het verkeerde been heeft gekregen.
    Ja zeker.
    Machtsstrijd is de juiste titel bij dit boek. Het geeft gewoon weer waarover het echt gaat.
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz.…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Er hoeven niet teveel expliciete scenes in het boek te staan. Die er zijn zijn meer dan genoeg. Het mag geen horrorverhaal worden. De jacht op trofeeën is goed en duidelijk beschreven en ook de Afrikaanse manier van leven en denken.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    JA , de kaft trekt geweldig aan.
    Doe verder zoals je bezig bent niets meer of niets minder.

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

De karakters
    1. Wat vind je van Chris Hurkman? Chris Hurkman is een innemend, hardwerkende man die gedurende het verhaal een behoorlijke ommezwaai in karakter maakt.
    2. En wat vind je van Cecil de Graaff? Cecil de Graaff is een product van zijn opvoeding, heeft altijd in de schaduw van zijn vader gestaan. Een opportunistisch man, die letterlijk over lijken gaat.
    3. En van onderzoeksjournalist Sofie Lafleurr? Nieuwsgierig, ze gaat mijnen inziens wel erg makkelijk mee in de speurtocht naar het verhaal naar haar overleden vader. Ze laat zich snel inpakken door Chris Hurkman.
    4. Wat vind je van de overige karakters? Victoria de Graaf, ook een product van haar opvoeding en ze staat niet alleen in de schaduw van haar vader, maar ook van haar broer Cecil. Erg onzeker en labiel. Frederique Hurkman heeft misschien al langer door dat haar man een dubbele agenda heeft, maar het is een kwaadaardige, opportunistische vrouw. Toch is zij ook het slachtoffer van Cecil de Graaf in haar zoektocht naar macht en fortuin en hierin ook weer naïef te noemen.
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. De karakters van Chris Hurkman en Cecil de Graaff ontwikkelen zich zeker, naar mannen die over lijken gaan voor hun eigen gewin.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tja, tot bijna het laatste hoofdstuk was mijn favoriete personage Chris Hurkman, totdat de aap uit de mouw kwam. Sofie is iemand met het meest onbeschreven blad. Jammer voor haar dat ze er nog achter moet komen dat Chris niet zo blijkt te zijn als hij zich heeft voorgedaan. Ik had het meest te doen met Victoria. Ze heeft geen sterk karakter en is steeds de speelbal van de mannen in haar leven.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Het is heel knap hoe de personages zijn uitgewerkt en de lezer op het verkeerde been kunnen zetten. De personages heb ik steeds duidelijk voor me gezien.
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik heb geen behoefte om iets te veranderen aan een of meerdere personages.

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? De recensies die ik over “Machtsstrijd” heb gelezen gaven mij de verwachting dat ik een zeer spannend verhaal in handen had.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het verhaal heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan. Spannend en zeer goed plot, met een verrassend en geweldig doordachte plotwending in de laatste bladzijden.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De grote mate van gelaagdheid in dit verhaal, maakt dat elk hoofdstuk wordt afgesloten met een cliffhanger. Het boek is erg fijn om te lezen en het is duidelijk dat de auteur zich goed heeft verdiept en zich laten informeren over de onderwerpen die in het boek voorkomen. De bedrijfstak waar over is geschreven heeft het wel nodig, omdat het geen gangbare werkomstandigheden zijn. Vooral de uitleg van Chris aan Sofie over de werkzaamheden en de bedrijfsstructuur van DGH getuigen van veel knowhow en gedegen voorbereiding.
    12. Machtsstrijd is de debuutthriller van Wouter Helders. Is dit boek aanleiding voor je om volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Op de cover staat dat het meer een boek is voor mannen. De rauwe beschrijvingen in het verhaal en het gebrek aan zoetsappige romantiek, zal daar misschien de oorzaak van zijn, maar voor een liefhebber van dit genre is het een geweldig verhaal en ik ga zeker ook volgende werken van deze auteur lezen.
    13. Wouter Helders is professioneel militair journalist. Herken je daar iets van terug in het verhaal? Bijvoorbeeld de schrijfstijl als journalist en/of de hardheid van het militaire leven. In het verhaal komen zeker rauwe passages en harde agressie-momenten voor. Die hardheid zal de auteur in zijn werk zeker zijn tegengekomen en gebruikt in dit verhaal. Een aantal scènes zag ik griezelig duidelijk voor mijn ogen, maar nergens is het verhaal té hard te noemen. Zelf ben ik niet bekend met de journalistiek, maar het zal geen toeval zijn dat Sofie ook journaliste is en daar heeft de auteur gebruik kunnen maken van zijn werkervaring in de journalistiek.

De plot

14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De plot loopt heel duidelijk via allerlei verwikkelingen naar een zéér verrassend einde. Gedurende het verhaal zag ik wel een aantal dingen aankomen, maar dit was een zeer knappe plotwending. Een gevoel van “Wauw” was daar op zijn plaats.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? De verwikkelingen zitten heel goed verstopt, maar er licht wel af en toe een kleine hint op. Die kon ik niet elke keer meteen plaatsen, zodat het verhaal spannend blijft tot het einde.
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ik ben zeer tevreden over het verhaal en vind dat het ijzersterk in elkaar zit. Er zit m.i. geen overbodige ballast in het verhaal.
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig? Eigenlijk kan ik niet geloven dat deze praktijken ook in het echte bedrijfsleven voorkomen, maar dan ben ik zelf ook heel naïef te noemen, omdat ik weet dat er in het bedrijfsleven ook niet voor wordt geschuwd om letterlijk over lijken te gaan. Dus, ja, het is helaas een geloofwaardig verhaal.
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het einde van het verhaal heb ik niet aan zien komen en ik vind het ijzersterk in elkaar zitten. Hier en daar gloorden er wel wat hints en zie je Chris Hurkman wat veranderen, maar ik heb dat eerder geweten aan moeheid en desillusie.

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het is een verhaal wat mij, zonder moeite, van het begin tot het einde heeft meegenomen en me heeft geboeid. Het hoofdstuk waarin uit wordt gelegd hoe de bedrijfsvoering van DGH in zijn werk gaat, is ook heel duidelijk, hoewel ik dit wel tweemaal heb gelezen, om het helemaal inzichtelijk te krijgen voor mezelf.
    20. Vind je de schrijfstijl van Wouter Helders prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is zeer boeiend, begrijpelijk en prettig leesbaar. Alleen het hoofdstuk over de bedrijfsvoering van DGH heb ik tweemaal gelezen en dat was niet omdat het onduidelijk is, maar omdat ik het zelf helemaal helder wilde hebben.
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben tevreden en had zelfs niet verwacht dat het zo’n goed plot was. Het enige wat jammer is aan dit verhaal is, dat er toch wel een aanzienlijke aantal tekstuele foutjes in zitten en sprongen in de tijd die niet sluitend zijn. Dit heeft echter niets afgedaan aan mijn leesplezier.
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Zéker weten.
    23. Vind je Machtsstrijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Dit verhaal is een typisch Nederlands thriller, doordat het een Nederlands bedrijf betreft en Nederlandse personages, maar ik kan me zomaar voorstellen dat een Amerikaanse filmmaker er een geweldige mondiale kaskraker van kan maken met Matt Damon in de hoofdrol.
    24. Stel…. Wouter Helders vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Wouter zijn? Hard, door sommige karakters. Zeker geloofwaardig, realistisch, spannend, door de cliffhangers en de gelaagdheid van het verhaal, meeslepend.

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dit boek is voor mij niet uniek in zijn soort, vanwege de bedrijfstak die er wordt beschreven. Deze zie je bijvoorbeeld ook bij Wilbur Smith, maar een Nederlands auteur heeft zich daar, bij mijn weten, nog niet aan gewaagd. De transformatie van het personage Chris Hurkman is zeker uniek te noemen.
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ik had het boek al op mijn te-lezen-lijst, maar deelname aan deze leesclub heeft me ertoe gezet om het boek eerder te lezen.
    27. Vind je Machtsstrijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Machtsstrijd is een titel die de hele lading van het verhaal dekt. Mooi gekozen.
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Er zijn voldoende scènes die je op je netvlies kan zien, maar ik ben niets tegengekomen waar teveel gruwel in voorkwam. Prima gedoseerd.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken. De cover spreekt tot de verbeelding en de gekozen kleurstelling trekt mij aan. Ik zou willen weten waar de man op de cover voor wegrent.

Beste Wouter,

Zoals ik eerder al heb geschreven, heb ik enorm van je boek genoten en ik vind de plot ijzersterk in elkaar zitten. Knap staaltje werk. Je schreef dat je dit verhaal, voor een groot deel, in de trein heb geschreven op je Iphone. Daardoor zijn er wellicht toch wat teveel tekstuele schoonheidsfoutjes in het verhaal geslopen. Het zijn o.a. sprongen in de tijd die niet sluitend zijn, maar ze hebben mijn leesplezier gelukkig niet beïnvloed. Ik kan me zo indenken dat je op een dergelijk klein scherm wat overzicht kwijt raakt. Misschien kan je van de centjes die je met “Machtsstrijd” gaat verdienen een notebook aanschaffen, om letterlijk een groter werkveld te creëren. Deze “goede raad” is natuurlijk een grapje mijnerzijds, maar ik ben wel heel benieuwd hoe je volgende boek gaat uitpakken. Voor nu rest mij alleen nog te zeggen: “Chapeau, Wouter. Dit debuut is niet voor niets in de prijzen gevallen en ik heb er van genoten”.

Met vriendelijke en leesgrage groet,

Marjon

whelders
    Bijdrager
    Post count: 7

Beste lezers,

Dank jullie voor jullie uitgebreide commentaar en feedback. Geweldig dat jullie daar duidelijk de tijd voor genomen hebben. Ik doe er mijn voordeel mee! Hoop jullie met het vervolg, waar ik nu hard aan werk, in positieve zin te verrassen!

Met vriendelijke groet,

Wouter

carinev
    Bijdrager
    Post count: 38

De karakters
    Chris Hurkman is een zeer sympathiek personage. Hij is een harde werker die heel wat tegenwind krijgt. Aan het einde van het verhaal verliest hij mijn sympathie volledig. Hij is geen haartje beter dan een aantal anderen.
    Cecil is door en door slecht. Hij is uit op macht en gaat daarbij over lijken. Zijn gedrag tijdens de jacht op een zeldzame diersoort is tekenend. Eén dood dier volstaat niet.
    Sofie behoudt mijn sympathie. Ze is een doortastende vrouw, wil weten hoe alles precies in mekaar zit. De manier waarop ze door Chris behandeld wordt, verdient ze absoluut niet.
    Victoria is een zwakke figuur.Ze kiest de kant van de persoon die haar de meeste voordelen oplevert.
    Anthony De Graaff heeft weinig positieve karaktertrekken, gaat ook over lijken en zijn beide zonen hebben een aardje naar hun vader.
    Vooral Chris maakt een serieuze ommekeer door.
    Tot bijna aan het eind was mijn antwoord: Chris en Sofie. Nu is het duidelijk Sofie.
    De personages zijn prima uitgewerkt.
    Ik hoop dat Chris een beetje milder wordt.

De auteur
    Ik kende de auteur niet. De samenvatting op de achterkant van het boek was wel veelbelovend.
    Het verhaal overtreft eigenlijk mijn verwachtingen. Wat een fantastisch debuut.
    De stijl past. Het verhaal leest vol, de taal is goed.
    Ja, wanneer verschijnt het volgende boek?
    Je merkt duidelijk dat de auteur een groot deel van de wereld gezien heeft. Hij kent Afrika heel goed en beschrijft de gebeurtenissen in dit werelddeel gedetailleerd. Hij heeft ook een goede kennis van geologie. Zijn boek zou ik wel niet hard noemen.

De plot
    Het verhaal groeit zeker naar een ontknoping toe en het is een heel verrassende.
    Neen, er wordt zeker niet te veel info prijsgegeven. Als lezer ken je de inhoud van het gesprek tussen Chris en Anthony bijvoorbeeld niet meteen. Die info krijg je pas veel later.
    De auteur heeft dat prima gedaan.
    Ik vind het verhaal geloofwaardig. Het bedrijfsleven wordt vrij realistisch beschreven, denk ik. Erfenissen veroorzaken vaak een hoop onheil en dat is in dit boek niet anders.
    Nee, totaal niet. De auteur heeft ons een heel verhaal lang op het verkeerde been gezet. Knap werk!

Algemeen
    Het verhaal had zeker mijn aandacht. Aanvankelijk had ik een beetje moeite met de wisselende tijd en locatie, maar dat ging snel beter door de aanduidingen boven elk hoofdstuk.
    De schrijfstijl is echt prima. Ik zou er niets aan willen veranderen.
    Het boek overstijgt echt mijn verwachtingen. Ik kan amper geloven dat dit een debuut is.
    Ik heb het al aangeraden.
    Het is geen typische Nederlandse thriller. Het boek speelt zich ook buiten Nederland af en haalt een internationaal niveau.
    Internationale literaire thriller

Dit boek
    Het is zeker een uniek boek. Het is niet typisch voor Nederland. Het is ook geen doordeweekse thriller, het haalt een hoger niveau.
    De samenvatting sprak me aan. De kaft is ook aantrekkelijk, ik zou het zeker bekeken hebben in de boekhandel. Het aanbod van de leesclub was een extra trigger.
    Ik vind de titel prima. Het gaat echt om een machtsstrijd.
    Ik heb geen behoefte aan een overdosis gruwel en die vond ik gelukkig ook niet in dit boek.
    Zeker
    Wat ben ik blij dat je het bankwezen achtergelaten hebt. Je bent vast een gedreven militair journalist, maar hou voldoende tijd over spannende boeken te schrijven. Je hebt een knap debuut afgeleverd. Het smaakt naar veel veel meer… Ik kijk uit naar je volgende boek.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 40

De karakters
    Chris Hurkman is een sympathieke hardwerkende man. Die zowel meewerkt met de arbeiders als op kantoor.
    Cecil is een super verwende klaploper die nog nooit een cent verdiend heeft maar al veel geld heeft verbrast.
    Sofie is een sympathieke jonge dame die geïnteresseerd is in het verleden en doodsoorzaak van haar overleden vader.
    Victoria is duidelijk een zus van Cecil, een verwend nest die als ze haar zin niet krijgt de boel verraadt.
    De opa van Chris vind ik sympathiek.
    Charlie Harrisson en Gotz Mayer werken voor hun geld, hoe meer geld hoe liever, ook al moeten ze daar acties voor ondernemen die andere mensen schaden.
    Chris is lange tijd een sympathieke man,maar hij blijkt op het laatst ook een geldduivel te zijn.
    Sofie is mijn favoriet. Zij wil alleen maar goed doen en weten wat er met haar vader is gebeurd
    Ja, de personages zijn goed uitgewerkt
    nee, de personages zijn goed neergezet. Chris en Sofie sympathiek, Cecil en Victoria zeer onsympathiek.

De auteur
    Ja, Ik verwachtte een boek waarin ik meer over Congo te weten te komen en dat is ook gebeurd.
    Ja het voldoet aan mijn verwachtingen.
    Het is een boek waar je in wilt blijven lezen, wilt weten hoe het verder gaat.
    Ja, het is een fijn boek om te lezen, het houdt je scherp.
    Jazeker, laat maar komen 🙂
    de schrijfstijl van een journalist heb ik geen mening over, hij laat wel duidelijk zien hoe hard de mensen voor elkaar zijn als het om eigen gewin gaat, geen enkel leven is veilig.

De plot
    Ja zeker. Je wilt ook doorlezen, weten hoe het verder gaat.
    Zijn goed verstopt, de spanning blijft bestaan
    Ja zeker, het gaat echt om een machtsstrijd
    Ja, ook al kan ik me maar moeilijk voorstellen dat zulke dingen gebeuren, ik weet dat mensen, als het om geld gaat, hele gekke dingen doen.
    Helemaal niet.
    Chris heeft me ontzettend teleurgesteld.

Algemeen
    Ja, werd goed verteld
    Leest prettig. Ook als je een dag niet hebt kunnen lezen kun je het boek oppakken en zo verder lezen.
    Tevreden
    ja zeker, al gedaan zelfs
    Omdat het gedeeltelijk in Nederland speelt vind ik het een Nederlandse thriller.
    Dit boek is geloofwaardig, ben benieuwd naar het vervolg

Dit boek
    Het is een ander soort boek omdat het over een onderwerp gaat ( coltan )waar ik nog nooit iets over gelezen heb.
    Waarschijnlijk wel.
    Treffende titel, het gaat ook over een machtsstrijd.
    Precies genoeg denk ik. Ik heb niets gemist en ook niet gedacht dat het te veel was, het verhaal klopt.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken.
    ja zeker, ik zou de achterflap zeker lezen.
    Je hebt met dit debuut de lat wel heel hoog gelegd. Ik zou er 4,5 ster voor willen geven. Omdat dit niet mogelijk is worden het dus 5 sterren.
    Blijf in deze stijl schrijven!!
    Graag hoor ik wanneer je volgende boek komt, zet ik die alvast op mijn verlanglijst.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 61

De karakters
    Een doorzetter die niets uit de weg gaat

Een gladjakker die over lijken gaat

Een dame met pit waar je op kunt bouwen

Over het algemeen allemaal egoïsten die alleen aan zichzelf denken en het grote geld.

De karakters zijn goed uitgewerkt. Je krijgt een goed beeld van hoe iemand in elkaar steekt en welke rol hij in het verhaal verult.

Sofie vind ik een boeiend personage. Ze heeft doorzettingsvermogen, vechtlust, iemand die haar vrienden door dik en dun helpt, Iemand waarop je kunt bouwen.

Ja je krijgt een duidelijk inzicht in hoe ze zijn en welke rol ze verullen

Cecil de Graaf mag wat menselijker worden
    De auteur
    Ik was heel nieuwsgierig naar dit debuut. De schrijfstijl en de spanning. De auteur heeft dit goed neergezet. Ik zou graag meer van hem willen lezen

Ja ik vond het een heerlijk boek, spannend en moeilijk om weg te leggen

De schrijfstijl vond ik soepel. Een goed opgebouwd en uitgerwerkt verhaal.

Ja zeker

Ja ik heb wel het gevoel gekregen dat hij goed weet hoe alles in elkaar steekt. Hij heeft een mooi verhaal neergezet.
    De plot
    De verhaallijn vond ik goed. Boeiend, het boek houd je in zijn greep.

Het verhaal weet spanning op te bouwen. Ik vind het goed neer gezet. Een verrassend eind.

Ja zeker. Goed uitgewerkt

Het verhaal blijkt gebaseerd op een waar gebeurd iets. Het echte verhaal ken ik niet maar naar mijn idee is het goed uitgewerkt en geeft het je een kijkje hoe hard de zakenwereld kan zijn.

Ik vond het een onverwacht einde. Spanning dus tot het eind.
    Algemeen
    Ja het boek heeft me van begin tot eind geboeid en ik kon het moeilijk wegleggen

Ik vond het soepel geschreven. Een prettige schrijfstijl

Zeer tevreden, dit boek smaakt naar meer van deze auteur

Ja zeker

Poeh moeilijke vraag. Ik weet niet precies wat typisch nederlandse thrillers zijn. Het was in ieder geval een goed boek

Goede spanningsopbouw, lekkere schrijfstijl. Ga vooral zo door!
    Dit boek
    Dit boek vind ik wel uniek. Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en toch goed thrillerachtig.

Ja, het boek sprak me aan, dat is ook de reden dat ik graag aan deze leesclub wilde deelnemen.

Een goed gekozen titel. Alles in dit boek draait immers om macht.

Precies een goede portie voor een lekkere thriller

Ja een mooie cover, een duidelijke achterflap en veel positieve reacties maken zeker nieuwsgierig dat ik het in de boekhandel nader zou bekijken.

Een goed debuut, ga zo door. Het smaakt naar meer.

Hanneke_Tinor-Centi
    Bijdrager
    Post count: 4

De karakters
    1. Wat vind je van Chris Hurkman? Goed gekarakteriseerd en over het algemeen sympathiek.
    2. En wat vind je van Cecil de Graaff? Slap karakter; maar goed voor het verhaal.
    3. En van onderzoeksjournalist Sofie Lafleurr? Fijn karakter, als vrouwelijke lezer kun je je met haar identificeren.
    4. Wat vind je van de overige karakters? Zelfs de bijrollen komen goed voor het voetlicht.
    5. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja. Vooral Chris en Sofie, maar dat is logisch. Enerzijds doordat zij de hoofdrollen spelen en anderzijds door hun relatie ten opzichte van elkaar.
    6. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sofie! Omdat ik mij met haar kon identificeren en dat vind ik plezierig in een boek.
    7. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Absoluut.
    8. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou als persoon Cecil natuurlijk willen veranderen, maar dat zou het verhaal geen goed doen, dus toch… nee.

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Geen verwachting. Ik kende zijn werk nog niet.
    10. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Wanneer je zonder verwachting aan een boek begint, kan het ook niet aan een verwachting voldoen.
    11. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, de auteur heeft een fijne, snelle en eigentijdse schrijfstijl die goed past bij het verhaal.
    12. Machtsstrijd is de debuutthriller van Wouter Helders. Is dit boek aanleiding voor je om volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Zeker!
    13. Wouter Helders is professioneel militair journalist. Herken je daar iets van terug in het verhaal? Ja.
    Bijvoorbeeld de schrijfstijl als journalist en/of de hardheid van het militaire leven. Ja.

De plot
    14. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Zeker wel.
    15. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee, er zitten voldoende verrassingelemenenten in.
    16. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Zeker.
    17. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja.
    18. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik zag het slechts ten dele aankomen.

Algemeen
    19. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Absoluut.
    20. Vind je de schrijfstijl van Wouter Helders prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Zeer prettig!
    21. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Tevreden.
    22. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja.
    23. Vind je Machtsstrijd een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, geen typisch Nederlandse thriller. Ik vond het eerder Amerikaans. In elk geval van internationale allure.
    24. Stel…. Wouter Helders vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Wouter zijn? Uiterst spannende actiethriller.

Dit boek
    25. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Er zijn er meer, maar ‘Machtsstrijd’ heeft wel alle componenten in zich om een bestseller te worden.
    26. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Weet ik niet.
    27. Vind je Machtsstrijd als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Zeer passende titel!
    28. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Nee hoor, prima.
    29. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken. Dat weet ik niet. Er is zoveel keus!
    30. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Wouter Helders mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Vooral doorgaan … met schrijven van thrillers!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.