Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 26: Zerk Verslag leesclub Zerk van Ellen Gerretzen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697
    #5378 |

Leesclub 26, Zerk  – Ellen G.

Inleiding

Het verhaal: Zerk

Op Europa’s grootste Joodse begraafplaats in Berlijn-Weissensee wordt een man vermoord aangetroffen op zijn eigen familiegraf. De Moordbrigade is het spoor naar de dader kwijt. Een journalist onderzoekt een mogelijk antisemitisch motief. Voormalig hoofdcommissaris Wolfgang raakt geïntrigeerd en biedt de Moordbrigade zijn diensten aan. Maar hij moet zich afzijdig houden, want de onthullingen van de journalist zijn ingeslagen als een bom.

De Weissenseemoord is een heet politiek hangijzer geworden. Onverwacht raakt Wolfgang toch betrokken bij de zaak. Als kort na elkaar twee vrouwen worden vermoord, is dat nog maar de start van een reeks verwikkelingen die al snel zijn persoonlijke levenssfeer binnendringen.

Zerk is een beklemmende thriller die dreiging en obsessie ademt.

De schrijver: Ellen G.

De Nederlandse Ellen G. (1960) woont en schrijft afwisselend in Amsterdam, Berlijn en Spanje, haar favoriete locaties.
    Bloedbruiloft was debuut van het jaar, Schaduwspel thriller van het jaar op thrillerboek.nl.

De Pers over het werk van Ellen G.:
    * internationale flair – Gazet van Antwerpen
    * een lekker dikke thriller die geen moment verveelt – Algemeen Dagblad
    * voor alle liefhebbers van de Zweedse Wallander of Noorse Cato Isaksen. Je hoeft niet meer over de grenzen te gaan om een goede politiethriller te lezen met goed uitgewerkte en geloofwaardige karakters.
    * Nederland heeft een eigen ster, genaamd Wolfgang, de creatie van Ellen Gerretzen. Vrouwenthrillers.nl.
    *Ellen G. verdient een plek in de schijnwerpers. – Crimezone.nl
    *Ademloos smullen – De Telegraaf

Manzanilla verscheen in 2015 en nu is daar Zerk

De lezers:

Lezer 1: Charlotte, 55 jaar
    Het kan nog ik ben nog niet te laat, maar ik zou graag meedoen met Zerk van Ellen G. Ik ben fan van haar boeken en heb er drie gelezen.

Lezer 2: carinev, 54 jaar
    De inhoud van Zerk spreekt me meteen aan. De combinatie van een onderzoeksteam en een journalist apprecieer ik ook in andere thrillers. Ik heb bovendien een grote interesse voor de Joodse cultuur en de Tweede Wereldoorlog. Ellen G. ken ik totaal niet. Ik laat me graag (aangenaam) verrassen.

Lezer 3: leentje, 45 jaar
    Bij het lezen van het stukje zit ik meteen met vragen waar ik een antwoord op wil. Een man vermoord op zijn eigen familiegraf en 2 vrouwenmoorden. Vraag mij echt af wat er aan de hand is. En of de dader wordt opgepakt. Er is sprake van een dikke triller. Ik heb wil zin om een dik thrillerboek te lezen

Lezer 4: Maryam, 57 jaar
    Wat bijzonder een Nederlandse schrijver die een verhaal schrijft wat zich in Berlijn afspeelt!
    Als ik dan ook nog lees dat het een heerlijk dikke thriller is, voor liefhebbers van Wallander en Isaksen, dan kan ik niet anders dan me inschrijven voor deze leesclub en hopen dat ik mee mag doen.

Lezer 5: Sandra Bakker, 52 jaar
    Waarom? Omdat ik zeer benieuwd ben naar de nieuwe van Ellen waar we 3 jaar op hebben moeten wachten!

Lezer 6: Erpi, 55 jaar
    De beschrijving is uitnodigend. Ik heb van deze schrijfster nog niets gelezen, wel veel goeds gehoord en gelezen. Dat wil ik graag zelf beoordelen.

Lezer 7: Alice1812, 39 jaar
    Zerk lijkt mij een spannend boek te zijn, wat heeft de journalist ontdekt waardoor zijn onthullingen inslaan als een bom? En hoe wordt Wolfgang er persoonlijk bij betrokken?
    Zomaar wat vragen die de korte samenvatting al bij mij oproepen, dus ben erg benieuwd!

Lezer 8: Agnes te Molder, 61 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub omdat ik veel goeds gehoord heb van de boeken van Ellen G. en de vorige 2 leesclubs van ThrillZone waar ik aan deel kocht nemen een leuke ervaring vond!

Lezer 9: Elly, 66 jaar
    Twee jaar geleden heb ik Ellen G. ontmoet in Zoetermeer tijdens het thrillerfestival. Ik raakte in gesprek met haar, ze vertelde enthousiast over haar boeken. Ik heb me toen voorgenomen een boek van haar te gaan lezen, daar is helaas niets van gekomen. Een mooie mogelijkheid om daar nu toch echt mee te beginnen.

Lezer 10: Brigitte, 58 jaar
    Doe graag mee, want ik heb nog nooit iets van haar gelezen.

Lezer 11: Wilma, 54 jaar
    Ik heb Manzilla van haar gelezen en van genoten. Wat een heerlijk spannend boek. Ben heel benieuwd of deze weer net zo goed is.

Lezer 12: kareltje, 47 jaar
    Ellen G. is voor mij een nieuwe schrijfster. Zerk lijkt me spannend en ik ben zeer benieuwd waarom dit boek als een beklemmende thriller wordt omschreven die dreiging en obsessie ademt! En ik vind de leesclub van Thrillzone altijd leerzaam en boeiend.

Lezer 13: bridgeros, 55 jaar
    Ik vind het leuk om mijn leeservaringen te mogen delen met anderen. En zo anderen aan te zetten tot het lezen van het boek.

Lezer 14: Jet Spanjersberg, 54 jaar
    Ik doe erg graag mee…………ten eerste omdat ik van lezen houd, ten tweede omdat ik op deze manier kans heb om vanuit het buitenland nog op de hoogte te blijven van nieuwe schrijvers, of schrijvers die ik niet ken, je leest nou eenmaal makkelijker in je moeders taal wanneer je in het buitenland woont!  Omdat ik het geweldig vind om te lezen, leuk om te kijken hoe andere een boek ervaren, inderdaad het klopt……….samen lezen is leuk!

Lezer 15: Axelle, 53 jaar
    Ik zou me graag aanmelden voor het boek. Ik heb alle andere boeken van Ellen gelezen en ben benieuwd naar deze

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zesentwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is Zerk, geschreven door Ellen G., uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Vrijdag.

Wie kent ze niet, Ellen G.(-erretzen), de reizende schrijfster of zo je wilt, de schrijvende reiziger. Afgeleid van het aantal aanmeldingen voor deze leesclub heeft Ellen over belangstelling niet te klagen. Zo laat Sandra Bakker weten: ‘Waarom? Omdat ik zeer benieuwd ben naar de nieuwe van Ellen waar we 3 jaar op hebben moeten wachten!’ Is dat een toon van blijdschap of een beetje boosheid voor het lange wachten? En Elly: ‘Twee jaar geleden heb ik Ellen G. ontmoet in Zoetermeer tijdens het Thrillerfestival. Ik raakte in gesprek met haar, ze vertelde enthousiast over haar boeken. Ik heb me toen voorgenomen een boek van haar te gaan lezen’…… niet dus! Pas op Elly, big brother is watching you!

Bij Wilma zit het helemaal goed: ‘Ik heb Manzilla van haar gelezen en van genoten. Wat een heerlijk spannend boek. Ben heel benieuwd of deze weer net zo goed is’.

De verwachtingen zijn ook hoog: ‘Mysterieus uitziende cover waarbij ik wel meteen zie dat dit een thriller moet zijn’, zijn de woorden van maryam maar zij kent Ellen G. nog niet. Zal snel veranderen maryam!

Even spieken bij maryam…..’ Door de stukjes geschreven vanuit het perspectief van de moordenaar werd bij mij de spanning wel opgevoerd, zeker doordat deze stukjes telkens goed aansloten bij het vorige of nieuwe hoofdstuk. De hoofdstukken vanuit de meerdere personages vind ik ook prettig, hierdoor krijg je steeds een ander totaal plaatje’. En tataaaa, een beoordeling van 9,25 krijgt Ellen G. voor Zerk.

Het lijkt inderdaad wel een thriller dus,……snel door naar de andere resultaten en meningen.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Charlotte:
    Ik verwacht een super spannend verhaal met weer een bijzonder plot. En dat er misstanden aan het licht worden gebracht. Hoofdpersoon is wederom Wolfgang, voormalig hoofdcommissaris. Ik ben erg benieuwd, heb altijd genoten van haar boeken en hup dit wordt de vijfde.

Citaat maryam:
    Mysterieus uitziende cover waarbij ik wel meteen zie dat dit een thriller moet zijn. Zerk in graniet look, doet mij dan ook meteen denken aan een grafsteen. De auteur ken ik niet, maar ik vind het erg leuk dat ze meedoet met de leesclub.

Citaat kareltje:
    Ellen G. is voor mij een nieuwe schrijfster, maar ik had wel gelezen dat zij een goede thrillerschrijfster is. Ik verwacht lange spannende leesuren. Het is een heerlijk boek en de omschrijving op de achterkant is intrigerend en veelbelovend.

Citaat Axelle:
    Ellen ken ik. Ik las al haar vorige boeken en ik moet zeker zeggen dat ze gegroeid is. Ik ben natuurlijk benieuwd wat ze deze keer weer op papier kon toveren. Zoals Ellen weet, loop ik niet hoog op met haar hoofdpersoon, maar ze slaagt er wel steeds in om een interessant verhaal neer te zetten.

Citaat Brigitte:
    Zwarte kaft met in koeienletters het woord ZERK. Heel eenvoudig eigenlijk, maar wel mooi! En het slaat dus op een grafzerk! Waar een man is dood gevonden. Van deze schrijfster heb ik nog nooit iets gelezen, eens moet het de eerste keer zijn. Ben dan ook super benieuwd. Ben begonnen en ik moet zeggen, dat Ellen een vlotte schrijfstijl heeft. Korte hoofdstukken. PRIMA. Mijn verwachting is dan ook erg hoog! Het speelt zich af in Berlijn, ben er weleens geweest. Vele straatnamen klinken mij dan ook bekend in de oren.

Citaat Jet spanjersberg:
    Mooie cover, met die grote letters, het roept een verwachting op. Ik heb nog niets van haar gelezen, ben erg benieuwd. Een beklemmende thriller…………mijn verwachting is dus een spannend boek.

Citaat carinev:
    Ik ken Ellen G. totaal niet, heb nog nooit een boek van haar gelezen, maar laat me graag verrassen. De inhoud van het boek lijkt erg spannend. Ik ken uiteraard de voorgeschiedenis van Wolfgang niet, maar hoop snel meer over hem te weten te komen.

Citaat Wilma:
    De auteur heeft me met Manzilla erg verrast, wat het eerste boek dat ik van haar las en ben benieuwd of ze me opnieuw kan betoveren en verrassen. Ik verwacht weer een nagelbijtend spannende thriller en ben benieuwd hoe de hoofdspersonen weer terugkomen in het boek, of ik ze herken van Manzilla.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Sandra Bakker:
    Op blz. 47 nog zo’n prachtige alinea, wat ik een paar keer heb overgelezen.
    Je voelt het: “Dit was een oud deel van het kerkhof, met overwoekerde, vaak omgevallen zerken, donkergroene, bijna zwarte klimop en vochtige mossen die de stenen bedekten, bomen waarvan de stammmen achter klimplanten schuilgingen en rododendrons die diepe schaduwen wierpen. Hier had de zon het vocht van de herfstregens niet verdampt. Het was kil.” Prachtig!

Citaat Alice1812:
    Door een migraine-aanval kon ik helaas nu pas beginnen aan het boek, maar ik zit er al in hoor! Ga snel weer verder lezen en laat later weer wat van me horen!

Citaat leentje:
    Volgens mij staat er een foutje op blz82 onderaan, “Er wat is dan wel uw ….. . ”

Citaat Sandra Bakker:
    Op blz. 237 staat: ‘Als u met mijn voeten aan het rammelen bent, zal het uw beste dag niet zijn’. Een leuke, denk ik, Belgische uitdrukking.
    In “Vragen aan Ellen”, heb ik Ellen gevraagd om ons hier meer over te vertellen.

Citaat Agnes te Molder:
    Dit is het eerste boek dat ik van Ellen lees. Nadat ik een paar hoofdstukken had gelezen wist ik al zeker dat ik haar andere boeken ook wil lezen. Ze heeft een fijne schrijfstijl. Het verhaal is goed te volgen, meest korte hoofdstukken en ondanks de dikte ligt het boek ook nog prima in de hand, dus alleen maar lof.
    De rammelende voeten vind ik een prachtige uitdrukking.

Citaat Elly:
    Omdat het eerste boek van Ellen G. dat ik lees, dacht ik dat het een standalone was. Maar bij het karakter van Wolfgang, merkte ik dat het zomaar een vast personage kon zijn. Boek is als standalone goed te lezen. Heb wel foutjes gevonden, maar ze niet genoteerd. Als ik manuscripten lees, haal ik ze er wel uit. Tot nu toe prettig en spannend boek.

Citaat Erpi:
    Als lezer wordt je het verhaal ingezogen! Top. Je waant je in Berlijn!

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Zerk is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 26e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,45. en een mooie plek in de HALL of FAME

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Zerk van Ellen G. geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,46
    2. Plot: 8,54
    3. Leesplezier: 8,57
    4. Schrijfstijl: 8,54
    5. Originaliteit: 8,21
    6. Psychologie: 8,36

Gemiddelde puntenwaardering: 8,46

Wat vindt Ellen G. van deze leesclub?

Dit was mijn derde leesclub, en geloof het of niet, het blijft eng.
    Misschien wordt het wel steeds griezeliger. Dat heeft denk ik met een aantal dingen te maken. Ik leg voor mijzelf de lat hoog en wil dat elke thriller die ik schrijf beter en anders is dan de vorige. Bovendien verwerk ik veel van mezelf en mijn emoties in mijn personages, wat het gevoel versterkt dat niet alleen mijn boek, maar vooral ikzelf word beoordeeld.

Ik besef dat de keuze van mijn hoofdpersonen en de locaties waar mijn boeken zich afspelen geen voor de hand liggende is en wellicht niet iedereen zal aanspreken. Daarnaast is het zo dat ik, als ik lange tijd intensief met een boek bezig ben geweest, er zo diep in zit dat ik het resultaat niet meer objectief kan bekijken. Dat maakt me onzeker.

En dan wordt ZERK aan een groep geoefende en kritische lezers voorgelegd, waarvan sommigen al eerder iets van me hebben gelezen en anderen niet. Lezers, die elk hun voorkeuren hebben waar het thrillers betreft, zoals ik die zelf ook heb. Lezers die van gruwelijke beschrijvingen van moord, verkrachting of verminking houden komen bij mij niet aan hun trekken, ik hou er zelf niet van zoiets te lezen dus ik schrijf er ook niet over. (Ik kan zelfs niet tegen bloed.)

Kortom, het is een combinatie van factoren die je zelf niet in de hand hebt en dat is nou juist wat het eng maakt.

Doemscenario’s spookten door mijn hoofd als ik ’s nachts wakker lag. Wat als er alleen maar lezers meedoen die juist een voorkeur hebben voor gruwelijkheden? Of die niet gecharmeerd zijn van een Berlijnse hoofdcommissaris, of van de stad Berlijn? Of die liever “strandthrillers” lezen, vrouwenthrillers, romantische thrillers?

En dan is het zover, de leesclub gaat van start en je voelt je als een naaktslak. Alsof je in een tropische poel dobbert en niet weet wat voor gevaren er vlakbij rondzwemmen. Niet dat ik jullie met krokodillen, waterslangen, bloedzuigers of kwallen wil vergelijken…. Integendeel! Ik vond het een bijzonder leuke leesclub. Ik ben erg blij met jullie reacties en opmerkingen en heb alle vragen met plezier beantwoord.

Erg bedankt dat jullie mee hebben gedaan. En Cees, natuurlijk zeer bedankt dat je me hebt uitgenodigd om met ZERK aan de leesclub deel te nemen. Mochten jullie nog verdere vragen of opmerkingen hebben, over ZERK of mijn andere thrillers, schroom niet en mail me. ellengerretzen@yahoo.com

Lieve groet, Ellen

Getekend: Ellen G.

Een impressie van de antwoorden die Ellen G. gaf op lezersvragen:

kareltje vraagt:
    Al lezende kan ik me soms verbazen over zinnen en beelden en vraag ik me af hoe dat werkt, hoe komt je als schrijver op dat soort ideeen. Specifiek (zonder al veel prijs te geven) begon het al bij de eerste zin, waarin je in meer dan 6 regels uitlegt dat Wolfgang in Berlijn ontmoet wordt door regen (even-kort-door-de-bocht en niet zo mooi omschreven als jij dat doet). Is dat een zin dit eruit stroomt of denk je langer over het creeren van de beelden in die regels na?
    En een andere; hoe kom je op die bijzondere en morbide hobby’s van Siegfried, Bernward en Oskar? Past dat bij eigen interesse, ken je zoiets in je omgeving?

Ellen G. antwoordt:
    Dag Kareltje, ik ben zelf erg gevoelig voor sfeer en beelden, en wil wat ik zie en voel overbrengen aan lezers met de bedoeling dat die er ook een beeld en gevoel bij krijgen. Zo’n beschrijving waar je het over hebt stroomt er bij mij vaak vanzelf uit, wat overigens niet betekent dat hij er in één keer goed staat: ik schaaf er vervolgens nog aan, probeer haar te vervolmaken. Vaak komt het voort uit herinneringen die ik heb, beelden uit het heden en uit het verleden die ik nog steeds voor me zie. Ik herinner me de eerste mail van de uitgever die mijn debuut bloedbruiloft heeft uitgegeven: “U schildert met woorden.” Dat is wat ik probeer te doen, zodat mijn lezers zien wat ik zag en zie.

Wat de hobby’s betreft: Zonder te veel te verraden aan degenen die Zerk nog niet gelezen hebben of nog bezig zijn, wil ik daar wel iets over zeggen. Wat Siegfried betreft: in mijn dorp in de Spaanse Extremadura, waar ik een deel van het jaar woon, ken ik iemand die taxidermie als beroep had, tot rheuma het hem onmogelijk maakte. Ik ben diverse keren in zijn atelier geweest en heb genoten van zijn werk en van de passie die hij daarover tentoonspreidde. Zodra iedereen Zerk heeft gelezen wil ik nog wel een paar details vermelden die me altijd zullen bijblijven.
    Wat de liefhebberijen van Bernward en Oskar betreft: daar heb ik persoonlijk geen ervaringen mee, ik heb het gewoon bedacht omdat ik vond dat het bij ze paste. Bernwards hobbie bleek, internet uitpluizend, niet eens zo ongebruikelijk te zijn, wat niet gezegd kan worden van die van Oskar. Voor mij is het het belangrijkst dat de hobby’s van mijn personages passen bij hun persoonlijkheid, de mens die ze zijn geworden door al die invloeden die hen hebben gemaakt tot wie ze nu zijn.

Axelle vraagt:
    Hoi Ellen, je verblijft in meerdere landen. Is er een land dat je voorkeur heeft en waarom trekt het je meer aan? Voor de lezer is het wel leuk dat je internationaal gaat. We zijn telkens een beetje op reis in je boeken.

Ellen G. antwoordt:
    Hoi Axelle, ik heb geen voorkeur voor één land of plaats, voor mij is de afwisseling van die diverse locaties en manieren van leven het belangrijkst en ik hoop dat ik nooit gedwongen zal worden te kiezen. Ik ervaar het als een verrijking van mijn leven en van mijn werk als auteur dat ik mij op diverse plaatsen en in diverse culturen thuis voel. Het is steeds alsof ik een beetje thuis kom, of het nu Amsterdam, Berlijn, de Spaanse Extremadura, Lissabon of Porto is. Het belangrijkste is overal mensen te leren kennen, leren hoe ze leven, wat hun dagelijkse beslommeringen zijn. Talenkennis is daarbij belangrijk. Niet dat de mijne perfect is, maar ik kan er ruimschoots mee uit de voeten. Voor mij, en voor het soort boeken dat ik schrijf, is dat alles essentieel. Ik hou van de combinatie van landen, grote steden en kleine dorpen, drukte en rust, vooral van die contrasten.
    Ik ben trouwens niet gaan reizen omdat ik thrillers wilde gaan schrijven, ik heb altijd veel gereisd. Toen ik nog een baan in loondienst had was ik elk vrij moment weg, het was een manier van leven, en sinds ik mijn baan heb opgezegd is het schrijven het absolute middelpunt geworden. Niet dat deze levensstijl altijd even makkelijk is, integendeel, het is bij tijd en wijle behoorlijk gecompliceerd en onrustig. Er zijn mensen die denken: Goh, die heeft een lekker leven, een beetje reizen, een beetje rondneuzen, wat een luizenleventje. Zo werkt het dus niet. Schrijven is hard werk, en de manier waarop ik het aanpak maakt het vermoeiend. Voortdurend “on the move”.

Sandra Bakker vraagt:
    Hoi Ellen, ook deze keer is het weer genieten van jouw verhaal. Ik heb 3 vragen voor je.
    Je hebt ons 2 jaar laten wachten op dit boek. Is daar een boekgerelateerde reden voor? Privé-redenen gaan ons niets aan. Maar wellicht de research voor de bizarre hobby’s van Siegfried, Bernhard en Oskar?
    Ook ik ben zeer benieuwd hoe je dat doet: dat gevoel leggen in een beschrijving van een omgeving.
    Hoe laat je mij voelen dat ik Berlijn een beetje ken?
    Op blz. 237 staat: ‘Als u met mijn voeten aan het rammelen bent, zal het uw beste dag niet zijn’.
    Is dit een typisch Belgische uitdrukking? Kun je ons vertellen wat de betekenis is en waar die vandaan komt?

Ellen G. antwoordt:
    Hoi Sandra, de redenen daarvoor zijn tweeledig en deels persoonlijk. Om met dat laatste te beginnen, want ik wil best iets persoonlijks kwijt: mijn schoonmoeder, twee goede vrienden en een goede vriendin zijn overleden, wat een tijdlang een behoorlijke somberheid heeft veroorzaakt. Daarnaast waren de laatste twee jaar behoorlijk druk. Ik heb een ingewikkelde verhuizing achter de rug, deels binnen Amsterdam, deels naar Spanje. Nu is een verhuizing vaak een verbetering, maar je laat ook veel achter. Mijn debuut Bloedbruiloft is in het Spaans vertaald, en het meelezen met de vertaling heeft ook veel tijd in beslag genomen, net als de publicatie daarna. Bloedbruiloft speelt in het dorp (nou ja, stadje) in de Spaanse Extremadura, waar ik een deel van het jaar woon, en daar heb ik behoorlijk veel aandacht gehad. Boekpresentaties, interviews op TV Extremadura, op de radio en in kranten, een eigen “stand” met mijn boeken (en varkensverzameling…) vijf dagen lang tijdens het jaarlijkse hammenfeest, noem maar op. Dat heeft behoorlijk veel tijd en energie gekost (ik ben niet iemand die graag in de publieke belangstelling staat, en camera’s zullen nooit mijn vrienden worden) Verder hebben we veel rondgereisd. En dan was er nog een hardnekkige virusinfectie. Het was deze combinatie van factoren die me behoorlijk heeft uitgeput, fysiek en psychisch. Terwijl ik iemand ben die rust in haar hoofd nodig heeft om te kunnen schrijven.

Hoe breng ik het Berlijngevoel over? Het belangrijkste is dat ik die stad heel goed ken –al zeg ik het zelf-, tot in alle uithoeken, al bijna 35 jaar, dus ook toen de Muur er nog stond, en er goede vrienden heb. En met de stad bedoel ik niet alleen de buitenkant, de monumenten en musea, de mooie gebouwen, ook al vertellen die ook veel over het verleden. Het gaat me primair om de mensen, en dan mensen van verschillend pluimage, hoe ze leven, hun dagelijkse beslommeringen, de manier waarop zij naar het leven kijken en de complexiteit van hun bestaan. De enige manier om daarachter te komen is er vaak naar terug te keren en in contact te blijven met de mensen die er wonen, steeds terug te gaan naar dezelfde plekken, vaak buurtkroegen, en met mensen in gesprek te raken.
    Ik kijk inmiddels anders naar Berlijn en ik denk dat ik daardoor in staat ben om de sfeer over te brengen. Na al die jaren is mijn hoofd een grote database van beelden, sfeerbeschrijvingen en observaties van allerlei sociale milieus die ik heb opgeslagen en nog steeds opsla, want sinds ik thrillers schrijf is dat alleen maar toegenomen.

Je vraag over het rammelen met voeten is inmiddels door Axelle beantwoord, maar ik wil er wel iets persoonlijks aan toevoegen. Ik hou van de Vlaamse taal. Als ik in Amsterdam ben kijk ik altijd Vlaamse TV, het journaal, documentaires, actualiteitenprogramma’s, en, bij Nederlanders wellicht niet zo bekend, de soap Thuis, die ik al sinds aflevering 1 (ik meen in 1996) volg en waaraan ik verslaafd ben. Mijn zuster Barbara neemt ze op en stuurt de CD’s op zodat ik ze kan bekijken, waar ik ook ben. Voor mij zijn Vlaamse woorden en uitdrukkingen vrij gewoon geworden. Ik heb van een vroegere Vlaamse redacteur weleens te horen gekregen: “die uitdrukking zou ik niet gebruiken, veel te Vlaams, dat snappen de Nederlandse lezers niet.” Terwijl ik zelf niet eens doorhad dat ik een Vlaamse uitdrukking gebruikte….
    Ik kijk sowieso geen Nederlandse of Belgische TV als ik elders ben, in Spanje kijk/lees ik Spaanse, in Portugal Portugese, en in Berlijn Berlijnse TV en kranten).

Voor alle vragen aan en antwoorden van Ellen G., klik hier

Citaat Axelle:
    Wolfgang heeft in mijn ogen een grote sprong vooruit gemaakt. Ik vond hem altijd een slappe dweil, maar het lijkt wel of hij sterker geworden is.
    Gitta was in het vorige boek al belangrijk en is dat nu nog meer geworden. Ik vind haar wel sympathiek. Siegfried is een rare, waar ik altijd een sfeer van geheimzinnigheid rond voel hangen en die die toch niet helemaal vertrouw. Van Bernward is altijd een dreiging uitgegaan en Oskar is ook een speciaal individu. Esra is ook in waarde gestegen en Claus is ook verbeterd. Hugo was te mooi om waar te zijn.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Charlotte:
    Ik verwachtte een superspannende thriller. Dat Zerk een thriller is, is wel gebleken. De spanning die opgeroepen wordt vond ik zo nu en dan wat kunstmatig. Je kunt heel veel spanning creëren door Maar wat als en wat hoor ik, wat zie ik, is daar iets? Jullie begrijpen het wel. De invalshoeken voor Zerk zoals de zorg voor begraafplaatsen, het zoeken en schenden van graven (maar dan wel zo dat het niet opgemerkt wordt) is een vreemde hobby. Maar ook die bestaat. De titel dekt het gehele boek.
    Mijn verwachting is niet geheel uitgekomen, ik had gedacht dat de Tweede WO een rol zou spelen, Joodse begraafplaatsen en begraafplaatsen. Wellicht het verhaal van grafstenen voor mensen die niet zijn overleden of zoiets. Maar dit was verrassend anders.
    Beoordeling: 8,00

Citaat kareltje:
    Ik las dat Ellen G. al eerder goede thrillers had geschreven, dus verwachtte ook hier een goede thriller. Ellen G heeft er een fan bij en ik heb zin om ook haar andere boeken te gaan lezen. Soms ben ik bang voor een bloederige thriller. Deze thriller was spannend, tot het einde en daarna, niet te bloederig, ondanks de mes-fascinatie van de moordenaar. Geweldig hoe ze met de cursieve delen vanuit de moordenaar elke keer weer de spanning liet toenemen: waar komt de dreiging vandaan en op wie is die gericht? De schrijfstijl paste goed bij het verhaal, zowel de korte hoofdstukken, als de cursieve delen en de stijl die gericht was op de hoofdpersoon van het betreffende hoofdstuk. Zo werd je goed in de beleving van de personages meegenomen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat maryam:
    Toen ik me inschreef voor deze leesclub verwachtte ik een spannend boek, na het lezen van de achterkant werd deze verwachting nog hoger en na het lezen van dit boek wist ik het zeker: de titel van pageturner en beklemmende thriller is mee dan waargemaakt. Door de stukjes geschreven vanuit het perspectief van de moordenaar werd bij mij de spanning wel opgevoerd, zeker doordat deze stukjes telkens goed aansloten bij het vorige of nieuwe hoofdstuk. De hoofdstukken vanuit de meerder personages vind ik ook prettig, hierdoor krijg je steeds een ander totaal plaatje.
    Beoordeling: 9,25

Citaat Elly:
    Ik had zeker een verwachting van Ellen G. Ik volg veel boekensites en daar komt ook haar boeken ter sprake. Het verhaal voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Het plot is goed en het is spannend. Haar schrijfstijl past prima bij een thriller zoals deze. Ik ga zeker andere boeken van haar lezen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Sandra Bakker:
    Ik heb enorm genoten van dit verhaal, vond het jammer dat het boek uit was. Ellen G. laat je genieten van de omgeving, alsof je er zelf loopt. Ook al ben ik nog nooit in Berlijn geweest. De beschrijvingen zorgen voor de juiste sfeer, zonder dat er teveel beschreven wordt.
    Ik vond het een geweldig verhaal, de schrijfstijl vind ik heerlijk, de mooie alinea’s waar ik van geniet, alles. Ja, zeer prettige schrijfstijl. De beschrijvingen maken dat je in het boek zit, meteen vanaf de eerste alinea werd ik geboeid. Ellen kan dusdanig omgevingen, sfeer en personen beschrijven zodat het lijkt of je ze kent, je er bent en daardoor beleef je dit verhaal van dichtbij mee.
    Beoordeling: 9,42

Citaat Wilma:
    Ik had een lekker leesbaar verhaal verwacht dat je bij blijft en zo spannend dat je niet kan stoppen met lezen. Gelijk vanaf het eerste moment was ik er weer bij. Toch miste ik de aansluiting een beetje met Manzilla. Vond het jammer dat ik na Manzilla niet de tijd had genomen om haar eerdere boeken te lezen. Er zat zeker in het begin veel ‘geschiedenis’ in die niet goed werd uitgelegd.
    Vond de sfeerbeschrijvingen bij Manzilla iets duidelijker, iets mooier maar wellicht dat de locatie daar ook een rol bij speelde. Verder vond ik dat er veel terug verwezen werd naar eerdere boeken en dat vond ik wel jammer.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Jet spanjersberg:
    Ik lees graag Zweedse schrijvers en als ik het met die boeken vergelijk, dan kan het van mij nog best wat spannender en gruwelijker zijn, maar of je nou kan zeggen dat dit minder gruwelijk of spannend is en daardoor dus mee een Nederlandse thriller is. Ik kende de schrijfster niet, dus ik had nie echt verwachtingen. Leuk dat je na dit einde gewoon nog een vervolg kan schrijven. Ik vind het plot goed omdat het tot het eind verborgen blijft

Citaat Alice1812:
    In het begin had ik even moeite om erin te komen omdat ik soms het gevoel had dat ik wat gemist had en niet meteen begreep wie iemand was. Toen ik er eenmaal goed inzat kon ik het boek moeilijk wegleggen en had het mijn volle aandacht!
    Het artikel waarin een verband met antisemitisme wordt gelegd voor deze moord maakt het een politiek hangijzer waardoor het erg hedendaags overkomt! De diverse personage zorgen voor een blijvend boeiend verhaal.

Citaat leentje:
    Je werd steeds weer op een dwaalspoor gezet de spanning bleef er goed in. Ik zag echt niet aankomen wie de dader(s) waren, was zelfs een beetje geschokt. Het boek had korte hoofdstukken maar het hinderde niet. Eens ik in het verhaal zat werd ik er volledig door opgeslorpt, moest ik gewoon het einde weten.
    Ik ben meer dan tevreden over het verhaal.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Brigitte:
    Ik vond het niet echt een boeiend verhaal, maar een gewoon verhaal en helaas niet altijd mijn volle aandacht. Goed verhaal, maar het had niet altijd mijn volle aandacht. Een boek pakt je of niet. Helaas heb ik dat niet kunnen waar maken. Ben redelijk tevreden maar ik had meer verwachtingen, maar dat kan ook aan mij liggen
    Beoordeling: 6,00

Citaat Agnes te Molder:
    Tijdens het verhaal had ik even gedacht dat Hugo de moordenaar was, maar later kwam ik weer helemaal aan. Ja, ik heb dit boek met veel plezier gelezen, kon het moeilijk weg leggen. Fijne schrijfstijl. Gemakkelijk leesbaar door goed taalgebruik.
    Beoordeling: 9,08

Citaat carinev:
    Ik begon steeds meer mogelijke daders uit te sluiten zodat ik uiteindelijk bij de juiste persoon terechtkwam. De slotzin vind ik wel nog verrassend. Ik kon het boek moeilijk neerleggen en heb het aandachtig gelezen. Hoewel het een vrij dik boek is, had ik nooit zin om een paar bladzijden over te slaan.
    Het thema spreekt me echt wel aan. Ik raakte al geïntrigeerd door de achterflap.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Erpi:
    Ik heb nog niets van deze auteur gelezen dus eigenlijk geen verwachtingen. Ik ben dus aangenaam verrast door dit verhaal. Het is goed opgebouwd, leesbare hoofdstukken (qua lengte) heerlijke, toegankelijk manier van schrijven. Ellen heeft er een fan bij. Ik ga zeker haar andere boeken lezen. Het verhaal is reuze spannend en zeker ook zeer verrassend.
    Ik dacht te weten wie de dader was, maar het bleek dat ik totaal op het verkeerde been gezet ben. Ik heb het hele verhaal op het puntje van mijn stoel gezeten! Het verhaal is geloofwaardig hoewel een aantal personages wel zeer vreemde hobby’s hebben. Maar de hoofrolspelers hebben zeer menselijke trekken en allemaal hun eigen wereldse problemen.
    Beoordeling: 8,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

bridgeros

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 186

Mooi verslag en zo leuk om dan ook na te lezen. Super.

carinev
    Bijdrager
    Post count: 37

Hartelijk dank voor het verslag, Cees!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.