Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 19: Wiegelied Verslag leesclub Wiegelied van Cilla & Rolf Börjlind

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #4279 |

Leesclub 19, Wiegelied – Cilla & Rolf Börjlind

Inleiding

Het verhaal: Wiegelied

Op een nacht vindt de dakloze Muriel een huilend meisje midden in het centrum van Stockholm. Ze heet Folami en is een vluchtelingetje. Muriel neemt het kind onder haar hoede en brengt het naar haar tijdelijke onderkomen.

Elders, in Småland, wordt een graf ontdekt met daarin het lichaam van een jongen wiens keel is doorgesneden. Het team van commissaris Mette Olsäter, met daarin de jonge rechercheur Olivia Rönning, gaat naar de plaats delict om de moord te onderzoeken. In de buurt van het graf wordt een mes gevonden met een inscriptie die erop wijst dat de jongen het slachtoffer is van een Roemeense criminele organisatie.

Tom Stilton biedt zijn hulp aan bij het onderzoek en wordt samen met Olivia naar Boekarest gestuurd om te achterhalen wie de jongen en zijn moordenaars kunnen zijn. Ze komen een verdachte organisatie op het spoor. Hun onderzoek blijft echter niet onopgemerkt en algauw verkeren ze in levensgevaar.

De schrijver: Cilla & Rolf Börjlind

Cilla & Rolf Börjlind zijn de meest gevierde scenarioschrijvers van Zweden. Hun crimeseries en -films worden gekenmerkt door sterke plots, maatschappelijk engagement en charismatische personages die worstelen met levensechte conflicten.

De Börjlinds zijn verantwoordelijk voor maar liefst 44 films voor bioscoop en tv, waaronder 26 Martin Beck-films. Ze schreven tevens de scenario’s voor diverse tv-series. Als geen ander weten ze dus hoe ze met een spannend verhaal de lezer aan de bladzijden gekluisterd moeten houden. Hun thrillerserie over Olivia Rönning en Tom Stilton verschijnt in dertig landen. Het eerste deel, Springvloed, bewerkten ze tot 10-delige tv-serie. Ze schrijven nu aan het tweede seizoen, gebaseerd op het boek De derde stem.

De lezers:

Lezer 1: AT, 52 jaar
    Ik heb nog nooit iets van deze schrijvers gelezen, maar als ik lees dat zij al zoveel scenario’s hebben geschreven, dan is dat eigenlijk een schande en wordt het de hoogste tijd dat ik eens wat van ze ga lezen!

Lezer 2:Erpi, 55 jaar
    Ik heb tot op heden alle boeken van Cilla & Rolf Börjind met veel plezier gelezen, dus verwacht weer heel wat van dit boek.

Lezer 3: Ans Stier, 26 jaar
    Ik heb weleens mogen doen met de leesclub, dat vond ik erg leuk. Ik hoop dat ik ingeloot wordt. Het lijkt me een spannend verhaal. En de cover ziet er veelbelovend uit. Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening.

Lezer 4: Arda van Daelen, 56 jaar
    Waarom ik mee wil doen? Omdat het geweldige schrijvers zijn en ik heb de gehele reeks gelezen en ben heel nieuwsgierig naar dit boek.

Lezer 5: hans, 46 jaar
    Scandinavisch boek, dan ben ik natuurlijk altijd geïnteresseerd en de vorige leesclub Schokgolf is me best wel goed bevallen. Tevens zal dit dan het eerste boek van Björlind worden dat ik ga lezen. Ik wil al lange tijd de serie gaan lezen maar nog niet aan toe gekomen.

Lezer 6: AvdB, 31 jaar
    Afgelopen periode heb ik voor het eerst deelgenomen aan een leesclub, en ik vind het ontzettend leuk om zo samen een boek te lezen en ervaringen te delen. Het geeft een extra dimensie aan het boek en triggert me om er wat meer over na te denken. Daarnaast was mijn oog sowieso al op dit boek gevallen: ik heb nog geen boeken van Börjlind gelezen, maar ze staan nu allemaal op mijn lijstje. Scandinavische thrillers lijken toch mijn favoriet te zijn, en ook de beschrijving van dit boek spreekt me erg aan!

Lezer 7: Suzan Vendel, 42 jaar
    Graag doe ik mee aan de leesclub Wiegelied. Er kwamen al veel enthousiaste reacties voorbij over de vorige boeken van Bjornlind. Ik lees graag thrillers en maak graag kennis met deze schrijver.

Lezer 8: LJ1976, 40 jaar
    Wil me graag aanmelden voor deze leesclub. Ik heb de drie boeken hiervoor in één ruk uitgelezen dus kan niet wachten op deel 4: Wiegelied van dit schrijversduo.

Lezer 9: sillyruns, 50 jaar
    Heel graag zou ik meedoen met de leesclub van, de nieuwe Börjlind: Wiegelied. Nooit eerder heb ik iets van deze schrijver(s) gelezen, hoewel ik andere Scandinavische thrillers verslind. Wel heb ik de serie Springvloed gezien. Deze smaakt zeker naar meer: spanning, mystiek…ik houd ervan. Daarom heb ik de boeken direct op mijn nog te lezen lijst gezet.

Lezer 10: CharlottevV, 27 jaar
    Ik wil deelnemen omdat ik eigenlijk nog nooit een Scandinavische thriller gelezen heb hoewel ik er veel positieve dingen over heb gelezen. Over dit schrijversduo heb ik veel gehoord en zien veel promotie voor het boek Wiegelied en ben geinteresseerd geraakt hiernaar. De combi tussen mijn nieuwsgierigheid naar Scandinavische auteurs en mijn interesse in dit boek maken dat ik aan de leesclub mee wil doen.

Lezer 11: bridgeros, 55 jaar
    Omdat ik momenteel veel boeken verslind aangezien ik aan mijn hand geopereerd ben (zit in het gips rechts en links gipsspalk) en dit nu het enige is om me niet te vervelen. Ik kan weinig doen aangezien ik in rolstoel zit en deze nu niet kanbesturen.

Lezer 12: Sylvia ten Hove, 48 jaar
    Ik ben groot fan van Scandinavische thrillerschrijvers. Van Cilla & Rolf Börjlind heb ik ook Springvloed, De derde stem en Zwarte dageraad gelezen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar Wiegelied.

Lezer 13: Annemarie van Weelie, 45 jaar
    Ik heb alle delen gelezen en heb er steeds van genoten. Ik deel graag mijn leeservaringen met anderen en ik vind het gaaf om een pakkende recensie te schrijven!

Lezer 14: denboets, 56 jaar
    Kijk al lang uit naar de nieuwste met Tom Stilton

Lezer 15: alegna, 27 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub meedoen omdat het deels totaal aansluit bij het soort boeken dat ik het liefst lees (een goede moord en de oplossing daarvan). Anderzijds wijkt het wat af van wat ik normaal lees, aangezien ik nooit echt voor organisaties ga. Dus het aspect van een Romeinse criminele organisatie is nieuw. Ben erg benieuwd wat ik van zo’n aspect vind. Ik lees altijd gewoon recht toe, recht aan. Een moord, en de politie zoekt uit hoe of wat. De dader is een op zichzelf staande crimineel.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

coenraad

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het negentiende boek dat door de leesclub is gelezen is Wiegelied, geschreven door Cilla & Rolf Börjlind, uitgegeven en beschikbaar gesteld door A.W. Bruna Uitgevers.

Het Zweedse echtpaar was al bijna een legende in de filmwereld toen ze besloten de door hun bedachte avonturen te gaan toevertrouwen aan de wereld van het geschreven boek. Inmiddels zijn hun protagonisten Olivia Rönning en Tom Stilton wereldberoemd en ook weer getransformeerd tot tv-helden. Vijftien enthousiaste leesclubdeelnemers zetten vervolgens hun tanden in Wiegelied.

Arda van Dalen heeft de hele reeks al gelezen en kan daarom dit verhaal niet zomaar ongelezen langs haar af laten gaan, vindt ze. Voor sillyruns is dit het eerste boek dat ze van het beroemde echtpaar gaat lezen. De tv-serie Springvloed heeft wel een positieve indruk achtergelaten bij haar. Voor CharlottevV is Wiegelied de eerste Scandinavische thriller die ze gaat lezen. En zo heeft ook nu weer iedereen zijn eigen reden om deel te gaan nemen.

‘De cover doet vermoeden dat het om een negroïde vrouw gaat’, meent denboets na een eerste blik op de voorkant. ‘Veel details en diepgang en dat dingen pas laat op hun plek zullen vallen’, dat is de verwachting van alegna. En voor AvdB geldt: ‘De diverse personages maken me wat ongeduldig: ik wacht af of ze samen gaan komen en op welke wijze’.
    ‘Tom Stilton spreekt mij het meeste aan. Hij reageert zoals hij vindt dat hij zou moeten doen en denkt daarbij niet al te veel aan regeltjes. Hij is erg gedreven om tot de waarheid te komen’, dat is de overtuigde mening van Sylvia ten Hove.

En met die mening staat Sylvia niet alleen, het leesclubverslag geeft weer een mooie indruk wat er zoal aan meningen zijn gevormd, voor, tijdens en na het lezen.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat hans:
    Ik vermoed dat de cover te maken heeft met het verhaal. Vluchtelingen en Afrika. Natuurlijk al wel wat gehoord over de auteurs en de verwachtingen zijn hoog. Ik hoop dat ik niet teveel mis omdat ik de vorige drie delen niet heb gelezen.

Citaat denboets:
    De cover doet vermoeden dat het om een negroïde vrouw gaat. Verwacht van dit schrijversechtpaar weer een ijzersterk verhaal. Ik heb andere delen ook gelezen dus verwacht een gied verhaal en plot.

Citaat Sylvia ten Hove:
    Ik heb de vorige 3 boeken van dit schrijversduo ook gelezen, dus ik verwacht van Wiegelied dat het weer een spannend boek is met een goede plot. De schrijvers zijn scenarioschrijvers dus ik verwacht het boek als een ‘film te lezen’, dat je het bijna letterlijk voor je ziet gebeuren.

Citaat sillyriuns:
    Wat verwacht ik van de auteur? Dit is mijn eerste boek van Börjlind. Niet mijn eerste ervaring, echter. Ik heb onlangs de serie Springvloed gezien. Als liefhebber van Zweden een fijne serie om naar te kijken. Het verhaal zat goed in elkaar. Spanning, mysterieus. Wel jammer dat ik me nu geen eigen beeld meer kan vormen van Olivia en Tom. Maar dat is een kleinigheid. De serie zegt uiteraard niets over de schrijfstijl. Ik ben heel benieuwd hoe ik deze vind.

Citaat alegna:
    Ik verwacht naar aanleiding van de cover en wat ik over het duo lees dat er veel details en diepgang komt. En dat dingen pas laat op hun plek zullen vallen, maar dat je het verhaal zo doorkomt uit nieuwsgierigheid.

Citaat Ans Stier:
    Nog nooit iets van gelezen maar veel positieve berichten over gehoord. Ik ben erg nieuwsgierig. Ik denk dat het een pageturner is. Het lijkt me een spannend verhaal. Een verdachte organisatie in het buitenland, heel nieuwsgierig naar.

Citaat LJ1976:
    Denk dat de verschillende elementen die voorkomen in het boek hierin weergegeven worden. Vind het enerzijds een mooie maar anderzijds een beetje een donkere cover.
    Verwacht eigenlijk weer een ijzersterk geschreven thriller van dit schrijversduo. Net als de overige drie delen die ik reeds gelezen heb.

Citaat CharlottevV:
    Ik vind het een erg duistere, stoere cover. Het donkerblauwe met grijs en de gouden letters erop maken het wat mysterieus. Wie is de vrouw op de voorkant en wat is haar rol in het verhaal? Het maakt mij echt nieuwsgierig. Mijn verwachtingen van de auteur zijn best wel groot. Ik heb geen ervaring met dit duo maar heb er al ontzettend veel positieve dingen over vernomen en Scandinavische thrillers lijken de laatste tijd een garantie voor succes.

Citaat coenraad:
    Ik heb de drie vorige delen ook gelezen en ik verwacht na het uiteen zetten van de verhaallijnen een sterk in elkaar zitten verhaal. Ik verwacht dat ik weer helemaal opgezogen word in het verhaal met een duidelijk plot.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat annemarie van weelie:
    Wow wat een start van het boek. Ik ben beeldend ingesteld en de beschrijvingen van omgeving en personen krijgen direct een mooie plek in mijn hoofd en de personages leven direct weer voor mij. Het mooie van dit boek en ook voir de andere zijn de verschillende verhaallijnen. Langzaam ontvouwt zich het centrale thema. Het verhaal is vanaf het begin af aan boeiend, de personages herkenbaar uit de eerdere boeken.

Citaat AT:
    Het boek leest heerlijk. Er is een aantal verhaallijnen die nu nog niet samenkomen en dat maakt me wel nieuwsgierig. Af en toe is het spannend, maar ik ben op dit moment (rond pagina 150) vooral benieuwd hoe de verschillende verhaallijnen samen gaan komen. Ik had niet eerder een boek van dit schrijversduo gelezen en ken de personages dus ook nog niet. Desalniettemin is het goed leesbaar, al zal het nog leuker zijn als je de achtergronden van de diverse karakters wat beter kent.

Citaat bridgeros:
    Af en toe verwarrend, wat is er gebeurd verder met de man die de vrouw liet bunjee jumpen en dood liet neervallen. Verder spannend en erg in leefbaar boek. Bijna uit dus de spanning stijgt nog. Echt een aanrader.

Citaat Arda:
    Ik ben halverwege en het boek lees heerlijk, ik zit er goed in en is moeilijk weg te leggen.

Citaat AvdB:
    Ik ben op blz. 53 en ik had niet erg duidelijke verwachtingen, dus schrijf ik nu maar gewoon wat tot nu toe mijn ervaring is. De diverse personages maken me wat ongeduldig: ik wacht op of ze samen gaan komen en op welke wijze. Dat maakt het tegelijkertijd ook weer leuk: ik denk steeds ‘ohh zo zit het!’ en dan blijkt dat vervolgens niet zo te zijn. Wat ik ook erg leuk vind zijn de grappige zinnen die er zo af en toe stiekem in zitten.

Citaat Suzan Vendel:
    Ik ben ongeveer halverwege. Wat een ijzersterk begin! Moet zeggen dat ik al die verhaallijnen soms wat verwarrend vond, maar ook dat gaat nu beter. Verder ben ik geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Had geen verwachtingen van dit boek, behalve dat het spannend zou zijn. Dit is het bij vlagen wel….

Citaat Erpi:
    Het heeft even geduurd voordat ik kon beginnen, maar nu ben ik er ook in een sneltreinvaart op weg naar het einde. Wat een speciaal begin. Wat een actueel onderwerp

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Wiegelied is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 19e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,37 en een welverdiende plek in de leesclub HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 1 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Wiegelied van Cilla & Rolf Börjlind geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,33
    2. Plot: 8,00
    3. Leesplezier: 8,03
    4. Schrijfstijl: 7,77
    5. Originaliteit: 6,93
    6. Psychologie: 6,13

Gemiddelde puntenwaardering: 7,37

Citaat sillyruns:
    De auteur heeft volledig beantwoord aan mijn verwachtingen. Ik vind het een fijn verhaal met een leuke opmaat en afsluiting. Het verhaal kabbelt een beetje voort met af en toe wat spanningspieken. De schrijfstijl is toegankelijk. Geen fraaie citaten of moeilijke woorden. Ik zal zeker nog andere boeken lezen van deze auteurs. Ook voorgaande delen ga ik waarschijnlijk nog lezen. Dit om te kijken hoe de hoofdpersonen zijn gekomen waar ze nu zijn aanbeland. Het verhaal heeft me kunnen boeien. Het is niet moeilijk om weer in te komen als je het even hebt weggelegd.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Sylvia ten Hove:
    Tom Stilton spreekt mij het meeste aan. Hij reageert zoals hij vindt dat hij zou moeten doen en denkt daarbij niet al te veel aan regeltjes. Hij is erg gedreven om tot de waarheid te komen. Mette vind ik ook een interessante vrouw. Ik ben benieuwd of ze echt gaat stoppen! De verschillende verhaallijnen komen mooi samen. De laatste zin in het boek maakt de proloog eindelijk duidelijk. Grandioos!
    Beoordeling: 6,50

Citaat annemarie van weelie:
    Ik vond het mooi om de achtergrond van Olivia te lezen en hoe ze in het team van Mette terecht kwam. Die verhaallijnen zijn echt interessant door de boeken heen en dat geldt ook Tom. De inbreng van de messenkunstenaar Abbas vind ik vermakelijk en tegelijkertijd het minst geloofwaardig. Maar het past prima in het totaal plaatje. De karakters zijn niet heel erh uitgewerkt maar door de boeken heen voelen ze vertrouwd. Mooi uitgewerkte verhaallijnen die soepel met elkaar worden verweven en allemaal bijdroegen aan het totaal. Mooie ontknoping, bijna achteloos in een laatste zin.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Ans Stier:
    Ik stond er heel open in. Had nog niets van deze auteur gelezen. Scandinavische trillers scoren goed dus ik was wel heel nieuwsgierig naar het verhaal. Ik heb nog niet zoveel van Scandinavische auterus gelezen. Ja, ik vond het een goed boek. Goed opgebouwd en ook een mooi thema, vluchtelingen en orgaanhandel. Het boek leest soepel weg. Dat maakt dat je graag verder leest. Zeker ook gezien het thema dat ik interessant vind. Het is soepel geschreven, een mooi verhaal, actueel onderwerp.
    Beoordeling: 8,17

Citaat AT:
    Je ziet het in thrillers vaker dat karakters redelijk vlak blijven. Het maakte het verhaal niet minder spannend, maar heel erg betrokken bij de karakters voelde ik me niet. Ik zou ze graag beter willen leren kennen. Ik had nog nooit iets van ze gelezen, maar las dat ze scenario’s schrijven. Dus ik verwachtte een goed verhaal en dat heb ik gekregen. Je kan je inderdaad alles levendig voorstellen en de verhaallijnen (m.n. het eerste hoofdstuk en de laatste zin!) kwamen mooi bij elkaar. Het las inderdaad als een film! Het goed leest, lekker korte hoofdstukken, mooie afwisseling van karakters.
    Beoordeling: 7,67

Citaat LJ1976:
    De verwachting was een spannend boek met de voor de auteurs kenmerkende schrijfstijl en verschillende verhaallijnen die uiteindelijk samen komen. Dat is zeker gelukt, alleen jammer van een aantal gebeurtenissen in het boek (geen spoilers) die wel heel erg toevallig zijn. Dat is een (klein) minpunt. Mede hierdoor vind ik dit toch het minste deel van deze reeks. Verder een heerlijk boek, je blijft lezen!
    Beoordeling: 7,83

Citaat bridgeros:
    Ik vond het begin warrig en het kwam niet terug in het boek alleen op de laatste pagina. Ik had geen verwachtingen bij het boek. Ik ben net begonnen in Springvloed, dus ga zeker de eerdere boeken lezen en natuurlijk ook de boeken die nog komen. Ik heb een nieuwe serie ontdekt. Van het begin tot het einde is het spannend en wordt de spanning door het hele boek opgebouwd. Het leest prettig weg, je kan het niet weg leggen.

Citaat alegna:
    Ik kon me tot niemand echt inleven. Voelde met niemand een echte harde klik. Heb wel respect voor Muriel. Haar kracht om door te vechten (op een flinke dip na). Wat mij betreft mocht er wel iets meer diepgang in zitten. Een kijkje in hun privéleven of bij Tom Stilton bijvoorbeeld even een krachtige flashback waarom hij in een dal terecht is gekomen. Hierdoor heb ik ook niet echt een duidelijke favoriet en kon ik met niet goed inleven in hun rollen. Wat niet wil zeggen dat ik het geen goed verhaal vond, want heb er zeer zeker van genoten.
    Beoordeling: 7,67

Citaat hans:
    De auteurs zijn best wel populair en ik had eigenlijk een beter verhaal verwacht. Ik kwam niet echt in het verhaal en er waren teveel verhaallijnen. Ze hebben in Wiegelied iets teveel aspecten van de hedendaagse problematiek opgenomen in het verhaal. Ik had niet echt een verwachting omdat dit het eerste boek van het tweetal is dat ik tot nu toe gelezen heb. Leesplezier had hoger gekund als er wat minder verhaallijnen en personen werden bijgehaald.
    Beoordeling: 6,33

Citaat Arda:
    Het boek had mijn volle aandacht, Ik vond het prettig lezen in duidelijke taal. Ja ik ben tevreden. De verschillende verhalenlijnen komen goed bij elkaar tot een mooie ontknoping. Het verhaal komt mooi samen, is vlot geschreven en is heel actueel.

Citaat LJ1976:
    Door de verschillende verhaallijnen, de prettige schrijfstijl en de onderwerpen wil je blijven lezen om te weten hoe het afloopt. Ben tevreden over dit boek alhoewel er net iets teveel toevalligheden in zitten waardoor bepaalde zaken wel erg makkelijk opgelost worden. En de personages zijn redelijk sober uitgewerkt in dit boek. Ja dit boek is zeker een aanrader (boek is alweer uitgeleend). Ondanks het uitstapje naar Roemenië is het zeker een Scandinavische thriller, de nodige beschrijvingen van het land en de omgeving dragen daar aan bij. Spannend, korte hoofdstukken, leest lekker weg.

Citaat AvdB:
    Grotendeels wel. Maar zoals eerder geschreven vind ik sommige zaken wel wat ‘makkelijk’: Muriel vindt een kind, zorgt daar voor en is van de drugs af. Tom wil terug in het vak en wordt direct op de belangrijkste zaak gezet. Stelea zit niet meer in de gevangenis, maar toevallig wel iemand anders die toevallig erg belangrijke informatie heeft voor het oplossen van de zaak. Zo zijn er nog wat toevalligheden die het politiewerk wat onderbelicht laten, omdat dat bijna niet echt nodig lijkt. Dat is wel jammer. Uiteindelijk komen de verhalen heel goed bij elkaar (met de kanttekening dat het van mij wel iets vlotter op gang had mogen komen). En dat einde… top!
    Beoordeling: 7,17

Citaat Erpi:
    Zoals meestal in de boeken van Börjlind worden verschillende verhaallijnen gestart in het begin van het boek. Ogenschijnlijk hebben deze verschillende verhalen niet veel met elkaar te maken, maar uiteindelijk komt alles mooi samen Alleen is een beetje vroeg duidelijk hoe het af zal gaan lopen. De juiste afwikkeling is dan nog niet bekend, maar dat maakt het minder spannend. De onderwerpen zijn heel actueel en zijn ook heel goed verwerkt in het verhaal. Het verhaal is niet helemaal geloofwaardig. Er zijn wel veel toevalligheden die goed vallen. Het verhaal blijft boeien, van begin tot eind.
    Beoordeling: 7,33

Citaat CharlottevV:
    Ze schrijven ontzettend makkelijk en vlot. Je hoeft eigenlijk niet na te denken en ben geen rare, moeilijke, ingewikkelde zinnen tegen gekomen. Ik ben redelijk tevreden. Goede schrijfstijl, interessante onderwerpen, mooie verhaallijnen en een goede dosis spanning. Ik mistte alleen gewoon echt wat verdieping in de personages en de betrokkenheid van hun persoonlijke problemen in combinatie met het verhaal en hun relatie tot elkaar. Maar zoals eerder gezegd kan dit ook zijn omdat ik eerdere delen niet heb gelezen. Ik heb mij geen moment verveeld en las graag verder.
    Beoordeling: 7,50

Citaat denboets:
    In de eerdere boeken was Olivia opstandig. Nu een braaf meisje. Ook Tom is van een nukkige brompot veranderd in een huilebalk. Weinig diepgang bij alle karakters. De vluchtelingenproblematiek is over zijn hoogtepunt heen. Er gebeuren zeker rare zaken in de wereld, maar ik acht het verhaal niet geloofwaardig. Helaas vond ik het geen boeiend verhaal. Ik heb er lang over gedaan om het uit te lezen.
    Beoordeling: 5,00

Citaat coenraad:
    Het verhaal is boeiend en heeft mijn volledige aandacht gehad en weten vast te houden. Dit komt ook door de natuurlijke wijze waarop het is geschreven beelden, toegangkelijk in een makkelijke begrijpende stijl geschreven waardoor het zeer prettig en vlot leest.
    Ik ben over het algemeen goed tevreden over het boek . Ik moet toch concluderen dat dit vierde deel niet het beste deel uit deze serie is. Het lijkt wel of ze zelf met deze karakters klaar waren en er uit hebben gehaald wat er in zat zodat ze deze serie kunnen afsluiten.
    Beoordeling: 8,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Suzan Vendel

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.