Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 45: Waanidee Verslag leesclub Waanidee van Karin Hazendonk

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #8700 |

Leesclub 45, Waanidee – Karin Hazendonk

Inleiding

Het verhaal: Waanidee

Als Victor Bronckhorst op elfjarige leeftijd zijn ouders verliest, wordt hij door zijn grootouders in huis genomen. Ondanks het leeftijdsverschil en de sadistische karaktertrekken die zijn opa blijkt te hebben, ontstaat er een hechte band tussen de twee. Opa noemt hem de uitverkorene die een belangrijke taak heeft te vervullen.

Bronckhorst ontplooit zich tot een succesvol zakenman, maar de band met zijn grootvader blijft ook na diens dood bestaan. De gesprekken tussen beiden gaan door en ook geeft opa nog regelmatig advies, al speelt dit alles zich nu nog slechts in Victors hoofd af … Victor ontwikkelt een idee waarmee hij de door opa gegeven taak kan volbrengen.

Hij verzamelt een kleine groep mensen om zich heen die hem met hun specifieke kennis van dienst kunnen en zullen zijn. Twee jaar later wordt het land in de greep gehouden door een golf van onverklaarbare sterfgevallen. De chaos is compleet en het land verandert in een puinhoop met overal mensen die op de vlucht slaan. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. 

De schrijver: Karin Hazendonk

Karin Hazendonk (1961) werd geboren in Utrecht. Als enig kind in het gezin groeide ze op in Waddinxveen. Het lezen werd haar met de paplepel ingegoten. Door het plezier in lezen, kwamen de verhalen al op jonge leeftijd in haar hoofd.
    Na haar opleiding kwam ze in het bedrijfsleven terecht. Ze trouwde jong (1982 op twintigjarige leeftijd) en werd moeder van een dochter (1983) en een tweeling (zoon en dochter 1987).   Nadat Karin jarenlang thuis aan haar gezin werkte, keerde ze terug naar het bedrijfsleven, koos voor een carrière in finance en werkte bij verschillende bedrijven.
    De ommekeer kwam in 2013. Wegens reorganisatie van het bedrijf waar ze werkte, ging haar baan verloren. Het gaf haar de mogelijkheid om iets te gaan doen met de verhalen die nooit uit haar hoofd waren verdwenen. Ze schreef een kinderboek en een boek voor de oudere jeugd. Daarna volgden twee thrillers en een aantal korte verhalen.

De lezers:

Lezer 1: coenraad, 52 jaar
    Het thrillerdebuut Blun heb ik gelezen en was onder de indruk van de verschillende onderdelen die het bevatte. Waanidee, haar nieuwste thriller wordt uitgegeven bij een andere uitgever waar ik meteen benieuwd naar ben of dit terug te vinden is in de schrijfstijl. Na gelezen te hebben waar het verhaal over gaat wakkert meteen de antenne van nieuwsgierigheid aan om het te lezen maar ook om haar schrijversgroei te ontdekken.

Lezer 2: nini_ingrid, 49 jaar
    Toen ik het begin las van de inhoud vroeg ik me meteen af waar dat waanidee van de jongen naar zou leiden en als ik zo verder lees dan gaat het precies wel heel ver en dat wil ik wel lezen. Ik heb nog geen boeken van Karin Hazendonk gelezen en het is ook de eerste keer dat ik van haar hoor.

Lezer 3: Marjo Jacobs, 53 jaar
    Ik neem graag aan deze leesclub deel omdat ik reuze benieuwd ben welk waanidee zich in Victor’s hoofd afspeelt en in hoeverre zijn opa invloeden heeft om na zijn dood nog zijn waanidee door Victor te laten afhandelen en voltooien. Ik verwacht van Karin Hazendonk een bijzonder goed geschreven spannend verhaal. Ik verwacht van dit boek buitensporige waanideeën. Ik verwacht van deze leesclub waanzinnige uitdieping van een waanidee.

Lezer 4: Wendy, 35 jaar
    Door de korte inhoud raak ik direct al nieuwsgierig naar het boek. Wat voor sadistische trekken heeft opa, wat voor taak heeft opa gegeven aan Victor. En hoe zit het met de onverklaarbare sterfgevallen? Het roept direct al veel vragen op. Doordat ik de schrijfster, Karin Hazendonk, nog niet ken ben ik haar naam even gaan googelen. Op de site van ECI kwam ik daar haar boek tegen met een leesfragment, welke ik ben gaan lezen. Dit fragment leest vlot en het stukje wat ik las sprak me erg aan. Daarom wil ik dan ook graag meedoen met deze leesclub! Altijd leuk om voor mij nieuwe thriller schrijfsters te ontdekken!

Lezer 5: Yvonne, 31 jaar
    Het lijkt me een erg spannend boek en ik hou wel van het mysterieuze van stemmen in iemands hoofd. Ik ben heel benieuwd wat de sterfgevallen inhouden. Klinkt erg luguber en dat maakt me nieuwsgierig!

Lezer 6: Kaatje, 55 jaar
    Het lijkt me waanzinnig om dit boek te mogen lezen om een aantal redenen:

1. Net als Karin heet ik Karin
    2. Net als Karin schrijf ik (korte spannende verhalen)
    3. Net als Karin komt er een spannend kort verhaal in de verhalenbundel Verborgen n.a.v. een schrijfwedstrijd uitgeschreven door uitgeverij LetterRijn.
    4. Het boek Waanzin wordt gepresenteerd op 9 september a.s. Gewoon waanzinnige datum omdat dit mijn verjaardag is.
    5. Waanzinnig toevallig is Karin ook in 1961 geboren.
    6. O ja, het lijkt me ook een waanzinnig verhaal.

Lezer 7: Kareltje, 48 jaar
    Omdat de omschrijving van Waanidee zo origineel aandoet, mysterieus blijft en intrigerend lijkt, heb ik me ingeschreven. Welk waanidee krijgt Victor in zijn hoofd, wat voor mensen verzamelt hij om zich heen, hoe past dat in elkaar en welke geschiedenis gaat zich herhalen………… Ik lees goede recensies over haar eerste boek en wil graag Karin als schrijfster leren kennen.

Lezer 8: Ann Janssens, 40 jaar
    Opgevoed worden bij een sadistische opa? Dat kan niet anders dan invloed hebben op je verdere leven. De vraag is alleen in positieve of negatieve zin. Ik volg Karin Hazendonk reeds een tijdje op Facebook. Hierdoor ben ik best wel nieuwsgierig naar het resultaat van al het zwoegen aan haar Waanidee.

Lezer 9: sanhan, 44 jaar
    Ik wil me graag inschrijven voor deze leesclub, contact met grootvader na diens dood, dat maakt me nieuwsgierig.

Lezer 10: Axelle, 53 jaar
    Het is niet de eerste maal dat iemand met een waanidee de aansteker is van een reeks gruweldaden. Hier wordt het echter doorgegeven aan iemand anders. Dan moet je invloed wel heel groot zijn op die persoon en zeker als die persoon er dan zoveel in investeert om het uit te voeren.

Lezer 11: Brigitta Dielman-Bleeker, 47 jaar
    Heel graag wil ik meedoen met leesclub 45. Ik ken Karin al een aantal jaar en heb haar boek Blun gelezen. Hier was toendertijd best veel kritiek op maar ze is enorm vooruitgegaan qua schrijfstijl. Ik zou heel graag meedoen om dit zelf te kunnen meemaken en beoordelen, ze heeft me ook stukjes vooruit laten lezen maar ik ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat. Ik doe graag mee voor de papieren versie. En ik zal de “robot”-knop goed in de gaten houden!

Lezer 12: ingebrunn, 45 jaar
    Het boek Waanidee van Karin Hazendonk al zo vaak voorbij zien komen dat het me reuze nieuwsgierig maakt. Ook stond het op de Hebban-debuutprijs. Een mooie spannende thriller voor in de vakantie. Met plezier zal ik actief deelnemen.

Lezer 13: Bookloversaphira, 36 jaar
    Waarom ik mij graag wil opgeven voor dit boek is, hij klinkt heerlijk spannend en ben erg benieuwd naar het verhaal en schrijfwijze van deze schrijfster. Ben namelijk nog niet bekend met haar.

Lezer 14: vangrol, 71 jaar
    De beschrijving van Waanidee van Karin Hazendonk intrigeert me, de band tussen een sadistische opa en een kleinzoon. Hoe is het mogelijk dat die band ontstaat? Is er sprake van hersenspoeling? Heeft de kleinzoon dezelfde trekjes als de grootvader? Hoe werkt de beïnvloeding door na de dood van opa?

Lezer 15: Malakh ahavah, 42 jaar
    Het boek Waanidee boeit me al een tijdje; verder ben ik geïnteresseerd in de uitgeverij LetterRijn waar ik nu zelf een verhaal onder zal uitgeven.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Stefanie_R1985
    Boeklovers

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het vijfenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Waanidee, geschreven door Karin Hazendonk, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij LetterRijn.

Hoe belangrijk kan een uitgever voor een auteur zijn? Karin Hazendonk heeft haar debuut Blun destijds niet onder een gunstig gesternte op de markt gebracht. Waar precies de oorzaak lag is blijft gissen maar het bleek niet het verwachte succes te zijn. Sinds kort heeft ze haar derde thriller voor volwassenen bij Uitgeverij LetterRijn uitgebracht en wellicht vindt ze hier de klik met de uitgever die voor een auteur zo heel noodzakelijk is. Want een boek schrijf je niet alleen…

Omdat de ervaring heeft geleerd dat deelnemers aan leesclubs zich veelal door de tekst op de achterflap laat leiden, was er animo voldoende. Zoals Wendy: ‘Door de korte inhoud raak ik direct al nieuwsgierig naar het boek. Wat voor sadistische trekken heeft opa, wat voor taak heeft opa gegeven aan Victor.’ En Yvonne: ‘Het lijkt me een erg spannend boek en ik hou wel van het mysterieuze van stemmen in iemands hoofd.’ Hetzelfde geldt tenslotte voor kareltje: ‘Omdat de omschrijving van Waanidee zo origineel aandoet, mysterieus blijft en intrigerend lijkt, heb ik me ingeschreven.’

En Karin, na zo’n veelbelovende achterflap moet je het binnen de omslag nog maar waar zien te maken hé…..

Volgens mij is nini_ingrid wel duidelijk in haar uitspraak: ‘Amai wat een verhaal, echt niet verwacht dit.’ En Marjo Jacobs had iemand die zeker niet in haar vriendeclubje komt: ‘Mijn afkeer voor Victor wordt met de bladzijde groter’. Ann Janssens keek wat dieper in het verhaal: ‘Het verhaal kende prachtige karakters, gruwelijke ontdekkingen, hysterie.’

En de beoordelingen? De achten en zelfs negens dansten in de leesclub en dat zijn cijfers waar je als auteur alleen maar van kan dromen. Dus lees en geniet…..

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Yvonne:
    De foto op de cover is wel mooi en onheilspellend. Het lettertype vind ik niet zo mooi en de tekst valt ook niet zo op in de kleuren van de kaft. Dit wordt mijn eerste Karin Hazendonk. Dus ik ga me laten verrassen.

Citaat Axelle:
    De cover past uitstekend bij de korte inhoud. Hij doet een beetje creepy and spooky aan en vermits opa en kleinzoon in contact blijven houden door de dood heen, is dat precies wat de voorkant uitstraalt. Ik vind ook de kleuren van de letters mooi. Mocht je mij vragen welke kleur het woord ‘waanidee’ bij me oproept, dan zou ik zeker voor groen gaan. En dan het beetje spookachtige wordt dan weergegeven door het wit. Ik vind hem dus mooi, maar dat was al duidelijk, denk ik.

Citaat Kaatje:
    Het huis op de cover doet spookhuisachtig aan. De naam van de auteur en het eerste gedeelte van ‘waanzin’ vallen weg door de lichte kleur. Jammer dat de letters in het midden staan en het huis daardoor minder zichtbaar is. De naam Karin Hazendonk zie ik regelmatig voorbijkomen op social media maar heb zelf nog geen boek van haar gelezen. Dit wordt mijn eerste en ik ben erg benieuwd naar haar verhaal en schrijfstijl. Mijn verwachting van het verhaal is dat het een spannende thriller zal zijn.

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    De cover is sober maar ziet er onheilspellend uit. Ik zou niet zomaar het huis binnen stappen. De cover is niet heel opvallend. Als je de cover kent herken je het waarschijnlijk uit duizenden maar ik zou misschien toch een wat opvallendere blikvanger erin zetten, het is wat anoniem. Ik ken Karin al jaren en heb ook al eerder werk van haar gelezen. Ik verwacht een hele spannende thriller en ben benieuwd naar het eindresultaat van dit boek. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen, ben erg blij dat ik mee mag lezen.

Citaat Stefanie_R1985:
    Ik vind de cover zeker thrillerwaardig. Lekker donker en onheilspellend. Past perfect bij het genre en de korte inhoud. De titel zelf is ook een topper, al ben ik niet wild van hoe het er staat, de kleur en het lettertype zijn voor mij minder. De kleur is te uniform, het had er wat meer mogen uitspringen. Het font is gewoon niet mijn ding. Verder zeer geslaagde cover!
    Ik las ooit Blun van Karin en was er niet wild van, maar ik ben van mening dat een auteur kan leren en beter worden, dus ik ben benieuwd.

Citaat malakh ahavah:
    Ik vind de cover in feite wel geslaagd. Het zorgt er in eerste instantie voor dat ik nieuwsgierig was naar dit werk, al doet de titel daar ook veel aan. De donkerste kleur in de titel en de naam van de auteur vind ik iets minder geslaagd. Hazendonk is vrij moeilijk leesbaar. Ik zou gekozen hebben om alles in de lichtere kleur te drukken. Ik ken de auteur enkel van LetterRijn en heb nog niets van haar gelezen, maar ze kwam wel al een paar keer voorbij op een facebook-groep. Ze ziet er wel een beetje een doorsnee vrouw uit, niet echt een gekke schrijfster maar ja, dat is persoonlijke voorkeur. Ik verwacht een heel spannend bijna ziek verhaal te krijgen. De korte inhoud op de achterflap doet mij in ieder geval verlangen naar het verhaal.

Citaat kareltje:
    Door takken en struiken zie je een ruim wit huis met een torentje. Het lijkt een statig vrijstaand huis. De kleur van de cover is geweldig; het groen is wat grijs en mistig waardoor het spooky overkomt. De cover roept op dat er een spannend verhaal gaat komen, in nevelen gehuld. De kleur van de tekst valt idd niet zo op. Het woord(deel) Idee en Thriller is in lichtgroen. Ik vraag me wel af waarom de naam van de schrijfster en Waan in dezelfde kleur zijn. Welke wanen heeft de schrijfster in haar hoofd gehaald om dit boek te schrijven. Karin is voor mij een nieuwe schrijfster. Ik lees dat ze kinderboeken heeft geschreven, veel verhalen in haar hoofd heeft en kan 2 eerdere thrillers van haar vinden.

Citaat Bookloversaphira:
    De cover vind ik mysterieus, spannend en maakt mij erg nieuwsgierig. Ik ben niet bekend met de auteur dus ga er met een open mind aan beginnen. Ik verwacht een heerlijk spannende en verknipt verhaal, kan niet wachten om te beginnen

Citaat Wendy:
    Ik vind de cover wel mooi, vooral de kleur en de afbeelding van het huis. Het maakt nieuwsgierig en vind het zeker goed passen bij een thriller. De tekst vind ik slecht leesbaar en het woord ‘waanidee’ had van mij kleiner gemogen. Maar als ik het in een winkel had zien liggen had het mij zeker nieuwsgierig genoeg gemaakt om op te pakken en te bekijken! Ik ken de auteur nog helemaal niet. Al kom ik haar naam nu wel steeds tegen op social media. Maar dat zal ook komen doordat ik meedoe aan deze leesclub en de naam me nu meer opvalt. Ik ben dus heel benieuwd naar het boek. Ik verwacht natuurlijk een spannend boek en verder laat ik me verrassen. Ben heel benieuwd wat voor belangrijke taak opa aan Victor heeft gegeven.

Citaat Boeklovers:
    Een guur aandoende cover. Het grijsgroene vind ik persoonlijk goed passen bij een thriller, het sinister huis op de achtergrond geeft me al kriebels. De auteur heeft al een aantal thrillers op haar naam staan die goed gesmaakt worden, dus ben er zeker van dat dit boek ook goed zal zijn. Mysterieuze achterflaptekst welke mijn aandacht even goed trokken als de cover. Hopelijk voldoet het verhaal aan mijn verwachtingen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat nini_ingrid:
    Amai wat een verhaal, echt niet verwacht dit. Een citaat waar ik kippenvel van krijg: ‘Fiftyfifty, dood of levend’ en zeker als je weet wat er dan gebeurt. Dit zou weleens echt kunnen gebeuren en ik moet er niet aan denken Het leest wel heel vlot vind ik.

Citaat Axelle:
    Dit vond ik mooi gezegd: Zijn kreet klapte tegen de stilte aan en werd opgenomen door de bomen die het fluisterend verder vertelden.

Citaat Ann Janssens:
    Ik vond het erg opmerkelijk dat Victor op 11-jarige leeftijd zei dat hij stiekem hoopte dat zijn ouders iets zou overkomen. Ik vond dat je toen zelfs al aanvoelde dat die gedachte toch niet zo stiekem was dan dat hij deed vermoeden. Heb momenteel 3/4 gelezen en ik moet zeggen … vanaf de eerste bladzijde werd ik in het verhaal gezogen.

Citaat vangrol:
    Waanidee is een intrigerend boek! Ik kan geen opmerkelijke citaten weergeven. Wel is het boek heel leesbaar en spannend. Je wordt echt in het verhaal gezogen. En er komen verrassende wendingen in voor, wat het boek juist heel erg interessant maakt. Het onderwerp is dan ook zeer actueel en de draai die de auteur eraan gegeven heeft, vind ik heel knap!

Citaat sanhan:
    Ik vond het verhaal in het begin verwarrend, enkele personages die de ene keer met de voornaam, dan de familienaam genoemd worden, geen idee wie wie is en wat ze te betekenen hebben. Gaandeweg wordt dat wel duidelijk, maar dat vond ik toch wel een minpunt. Het gaat over de eerste hoofdstukken van de volwassen Vincent.
    Ik kwam pas in het verhaal toen Marcia op de proppen kwam. Voor mij heeft het ook meer weg van een sci-fi verhaal dan een thriller, laat sci-fi toestanden nu niet echt mijn ding zijn. Zoiets had ik ook niet zien aankomen aan de hand van de korte inhoud. Maar dat ligt volledig aan mijn smaak en niet aan het verhaal. De schrijfstijl vind ik wel helemaal ok.

Citaat ingebrunn:
    Het begin vond ik wat rommelig en de verhaallijn was me ook nog niet echt duidelijk. De personages waren ook nog niet erg duidelijk. De tijdssprongen maakten het op het begin ook wat lastig. Vanaf het verhaal over Marcia en haar gezin begon het boek voor mij vaart te krijgen. De personages werden duidelijk neergezet en het leest lekker weg. Nog snel even verder genieten en gruwelen. Door de vakantie toch niet altijd de tijd gevonden om het boek te lezen

Citaat Marjo Jacobs:
    Mijn afkeer voor Victor wordt met de bladzijde groter.

Citaat coenraad:
    Het verhaal wordt goed uiteengezet. Weet er meteen een bepaalde spanning in te brengen en vooral nieuwsgierigheid op te wekken van wat het chippen allemaal in houdt en hoe de verloop ervan zal zijn. Mooi is om de flashbacks naar het verleden in het verhaal te weven om zo de persoon Bronckhorst te begrijpen.

Citaat Boeklovers:
    Het duister kantje van Karin Hazendonk komt in Waanidee weer volledig tot bloei. En ik kan maar aan één ding tijdens het lezen denken en dat is hoe een “opvoeding” zo’n belangrijke rol kan spelen in iemands denken.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Waanidee is uiteindelijk door 17 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 45e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,24 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Waanidee van Karin Hazendonk geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,50
    2. Plot: 8,00
    3. Leesplezier: 8,53
    4. Schrijfstijl: 8,09
    5. Originaliteit: 8,53
    6. Psychologie: 8,29

Gemiddelde puntenwaardering: 8,24

Wat vindt Karin Hazendonk van deze leesclub?

Beste lezers,

Als eerste wil ik jullie hartelijk danken voor jullie deelname aan deze leesclub. Natuurlijk heb ik in spanning de voortgang van de leesclub gevolgd.

Het beste wat een auteur zich kan wensen, is dat lezers genieten van het boek. En gezien jullie meningen, hebben jullie dat ook gedaan. Regelmatig verscheen er een big smile op mijn gezicht bij een opmerking als: “Zo een verhaal had ik niet in Nederland verwacht, eerder Amerika” of dat dit boek verfilmd zou moeten worden. “Ik zie het zo voor me”.

Ik heb ook hilarische dingen gelezen. Onder andere dat ik er maar als een doorsnee vrouw uitzag. Gelukkig was deze opmerking voor het lezen en had deze lezer toch een hele fijne waardering over voor mijn boek.

Dat vond ik sowieso heel fijn, het gemêleerde gezelschap aan lezers. Een opmerking dat het wel erg Nederlands was geschreven. Tja, wij Nederlanders kampen soms met hetzelfde probleem als wij een boek lezen, geschreven door een Vlaamse auteur. Sommige woorden of uitdrukkingen zijn dan bij ons onbekend. Ik ben wel erg blij dat het geen belemmering was voor het leesplezier.

Een ander punt wat ik heel leuk vond, was dat er mensen met een eigen exemplaar van Waanidee hebben meegedaan met de leesclub. Het is een boek dat is gaan leven onder lezers.

De algemene mening was dat het verhaal even moeilijk was om in te komen. Ik kan dat verklaren. Zonder de kennismaking met de personages en hun relatie met Victor Bronckhorst, had het verhaal niet kunnen groeien. Ik hoop dat jullie mij dat vergeven.

Wat kan ik verder nog zeggen. Ik heb genoten van jullie mening en ook van de feedback hoe ik dat in mijn volgende verhaal anders zou kunnen doen. Het is voor mij zeker weer een leermoment.

Nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie enthousiaste deelname aan de leesclub en jullie schitterende waardering voor Waanidee.

Hartelijke groet, Karin

Getekend: Karin Hazendonk.

Een impressie van de antwoorden die Karin Hazendonk gaf op lezersvragen:

Axelle vraagt:
    Hoi, hoe lang werk je ongeveer aan een verhaal? Maak je een schema op?
    Is er een bepaald genre, naast degenen die je al schreef, dat je ook nog graag zou publiceren? Is er een bepaald genre dat je totaal niet aantrekt? Bedankt.

Karin Hazendonk antwoordt:
    Het idee voor Waanidee is in 2015 ontstaan, door een brief van de dierenarts die uitnodigde om onze hond te … (puntjes i.v.m. spoilers op dit moment). Niets geks mee, zou je zeggen. Dat wordt aan de lopende band gedaan. Ik werd er echter door getriggerd en begon mij af te vragen of dat bij de mens ook zou werken. Nee, dacht ik onmiddellijk, maar het verhaal werd daarmee wel geboren.
    Ik heb er een ruim jaar aan gewerkt, het verhaal heeft verschillende versies gekend. Veel schrappen en herschrijven. In december 2016 heb ik het verhaal naar LetterRijn gestuurd en het resultaat is, naar mijn bescheiden mening, een prachtig boek. Al met al dus een proces van bijna twee jaar.
    Tijdens het schrijven van een boek kom je er bijna niet onderuit om een bepaald schema bij te houden. Personages, tijdlijn, hoofdstukken. Wie doet wat, wanneer en waarom. Wat heeft de actie van een bepaald persoon voor gevolgen?
    Het genre waarin ik graag nog eens een verhaal zou willen schrijven is horror. Zo’n verhaal dat onder je huid kruipt. Het hoeft niet eens zo bloederig te zijn, maar een verhaal dat personages dingen laat doen die ze niet in de hand hebben en ook niet willen doen.
    Iets wat ik, denk ik nu, niet zou kunnen is een liefdesverhaal. Dat zou uiteindelijk toch uitdraaien op moord en doodslag.

Stefanie_R1985 vraagt:
    Hoi, je hebt ondertussen al een aantal boeken geschreven, dus ik vraag me af waar de inspiratie blijft vandaan komen … Haal je uit je eigen leven dingen? Of is dat meer van de krant te lezen? Of gewoon puur je fantasie? Dat laatste lijkt me trouwens heel moeilijk!

Inspiratie … ik vind het zo’n mooi woord. Toch zijn het vaak de gewoonste dingen uit het leven die mijn fantasie aan het werk zetten. Dat kan dus inderdaad een krantenbericht zijn, een item op het nieuws of een deels gehoord gesprek van twee pratende, toevallige voorbijgangers. Is het boek eenmaal onderweg, visualiseer ik mijn personages heel sterk. Zeker tijdens het schrijven van Waanidee, en dat zal je ongetwijfeld niet voor het eerst horen, kon ik in gedachten hele gesprekken voeren met mijn personages. Dat kwam uiteindelijk voor een deel weer in het verhaal terecht. Verder ben ik niet gek, hoor.

Kaatje vraagt:
    Hi Karin, intrigerend onderwerp. Ik wilde vragen hoe je erbij kwam om hierover te schrijven maar zie dat deze vraag al is gesteld en beantwoord.  Weet jij vooraf precies hoe het verhaal gaat lopen? Maak je bijvoorbeeld per hoofdstuk een samenvatting voordat je deze schrijft? Of gaat het bij jou anders?
    Waarom heb je ervoor gekozen om het verhaal in de verleden tijd te schrijven? (ook als het zich in de toekomst afspeelt) Waarschijnlijk heb je de opmerkingen over de letters op de cover gelezen. Wat vind jij daarvan?
    Alvast bedankt voor je antwoorden, groetjes Karin (Kaatje)

Ik weet wel in grote lijnen hoe het verhaal eruit zal gaan zien, maar tijdens het schrijven kan dat zomaar veranderen. Dat is in Waanidee ook gebeurd en in het boek dat ik nu aan het schrijven ben, heb ik zelfs een hele verhaallijn veranderd omdat dat het boek veel spannender maakt. Ik heb het al kort bij Stefanie_R1985 opgemerkt, naarmate het verhaal vordert, blijft het constant in mijn hoofd zitten. Verhaallijnen kunnen dan nog alle kanten op gaan. Het is dan ook geen grapje, personages gaan een leven leiden naast het mijne (de gekke auteur) en doen hun verhaal in mijn hoofd. En geloof me, met iemand als Victor, daar wil je geen gesprek mee voeren.

Ik maak geen samenvatting van een hoofdstuk. Het is een constant proces van lezen, schrappen, herschrijven en opnieuw lezen. Constant lezen. Ik weet wat er in een volgend hoofdstuk staat te gebeuren. Zelfs dat is niet leidend, want het kan zomaar gebeuren dat het hoofdstuk later op een andere plek terechtkomt als dat het verhaal ten goede komt.

Waarom is het verhaal in de verleden tijd geschreven? Misschien is dat wel een persoonlijk dingetje. Ik vind het zelf prettig lezen. En wie weet als iemand in 2030 Waanidee in een kringloopwinkel vindt, het betaald met een chip in de arm, zal hij of zij misschien zeggen: Kijk toen was het nog een thriller.

De letters op de cover. Tja, wat kan ik ervan zeggen. Ik vind het zeer goed geslaagd. Door de onheilspellende kleuren straalt het boek iets geheimzinnigs uit. De cover, het lettertype, het is iets persoonlijks. Wat de een mooi vindt, kan de ander helemaal niet mooi vinden. Ik heb vrede met de verschillende meningen.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Karin Hazendonk klik hier

Citaat Axelle:
    De belangrijkste personages leer je beter kennen en de randfiguren blijven vlakker. Zo vind ik dat prima. Mijn favoriete karakter is Victor. Hij is dader maar tegelijkertijd ook slachtoffer. Door het gedrag van zijn ouders en het gemanipuleer van zijn opa is hij geworden wat hij nu is. Victor mocht nog sterker in de verf gezet worden voor mij. Het was een vlotlezend verhaal. Dit soort boeken vraagt om korte hoofdstukken en zinnen om de vaart erin te houden en dat was hier het geval. Ook waren de beschrijvingen en omschrijvingen beperkt tot de noodzakelijke zodat de nadruk op de essentie bleef liggen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat kareltje:
    De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Ik moest er even aan wennen, maar misschien was de stijl in de eerste paar hoofdstukken anders dan de rest van het boek, en het was me niet altijd helder waarom een woord in de tekst cursief werd gedrukt. Karin heeft de gedachten van de personages goed neergezet, zodat je als lezer werd meegenomen in hun motieven en ontwikkeling. Ik vind dit een goed boek en ben benieuwd naar de thema’s en opbouw in de andere boeken van Karin.
    Beoordeling: 8,25

Citaat Ann Janssens:
    Karin Hazendonk schrijft in een vlotte taal, geen moeilijke woorden. Zij richt zich enorm op sfeer en de karaktervorming van de personages en daar hou ik wel van. Ik moet zeggen dat ze me, na het lezen van Waanidee, enorm nieuwsgierig gemaakt heeft! De auteur speelde constant met verschillende elementen. Het verhaal kende prachtige karakters, gruwelijke ontdekkingen, hysterie, …
    Beoordeling: 8,83

Citaat sanhan:
    Karin heeft een zeer fijne schrijfstijl, het verhaal is goed uitgewerkt. Het zet je vooral aan het denken, stel dat… brrrr. Geen onnodige uitleg of oeverloos gezwam wat de vaart uit het verhaal zou halen. De spanning was een constant gegeven. Het was ietwat voorspelbaar, maar toch ook weer niet. Ik ga ze, na het lezen van Waanidee, in elk geval eens opzoeken en waarschijnlijk ook wel lezen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat ingebrunn:
    Oh ja evolueren de personages, zeer zeker wel en dan vooral Victor. Deze leer je ook het meest kennen. Waar ik op het begin nog medelijden mee had omdat je leest dat hij geen aandacht van zijn ouders krijgt maar waardoor je al lezende een vreselijke hekel aan krijgt. Net als aan opa trouwens. Bij Keuning zie ik ook een duidelijke verandering. Favoriete personage is toch wel Marcia en haar man. Hoe zij voor haar zelf opkomt. Heftig ook hoor wat zij mee maken.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Yvonne:
    De karakters evolueren niet heel erg, alleen Veringa, dat hij meer zelfvertrouwen krijgt, maar verder is het bij iedereen zo dat hun ware aard steeds meer duidelijk wordt. En Franssen veranderd van iemand die mee gaat met wat er om hem heen gebeurt tot iemand die het heft in eigen hand neemt. Ik ga, na het lezen van Waanidee, Karin Hazendonk zeker weten in de gaten houden!
    Beoordeling: 8,17

Citaat Bookloversaphira:
    Het plot was wel een klein beetje voorspelbaar. Ik had door het boek van opa wel een beetje het idee waar het heen zou gaan. Maar dit was totaal niet storend. Ik ben begonnen en wou het boek ook gelijk uitlezen. Wou erg graag weten welke kant het verhaal opging. Spannend verhaal, vlot en het zou zomaar kunnen gebeuren.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Stefanie_R1985:
    Het plot is best wel goed opgebouwd, ook realistisch, maar helaas nogal voorspelbaar soms. Jammer dat de politie voor de oplossing zorgt. De structuur is goed. Afwisseling tussen heden en verleden is prima, maar die schuingedrukte stukken hoefde niet voor mij. Ik vind ze zelf verwarrend soms. Het einde brengt wel wat verrassingen, maar toch, ook ergens weer niet. Er had nog iets meer achter gemogen.
    Beoordeling: 5,67

Citaat Kaatje:
    Het verhaal en onderwerp is origineel en angstaanjagend. Vooral het feit dat het nu zou kunnen gebeuren dat mensen een chip geïmplanteerd krijgen. De schrijfstijl van Karin Hazendonk is eenvoudig en makkelijk te lezen/begrijpen, hier en daar gebruikt ze clichés (voorbeeld; schaamrood op de kaken, kaas smaakt naar karton, het overgeven bij het zien van het eerste lijk).
    Waanidee is aan de ene kant een typische Nederlandse thriller omdat het zich afspeelt in Nederland met Nederlandse wetgeving maar aan de andere kant zou zou zich ook in een willekeurig ander land kunnen afspelen. Het verhaal is spannend en akelig realistisch.
    Beoordeling: 7,67

Citaat vangrol:
    De schrijfstijl is prettig. Het begin was even lastig door de beschrijving van de verschillende personages, maar het werd gauw duidelijk hoe iedereen in het verhaal paste. Ik vind Waanidee geen typisch Nederlandse thriller, het verhaal zou zich overal af kunnen spelen, als de “juiste” mensen de macht in handen krijgen. Waanidee is een geloofwaardig spannend verhaal. Ik was dit onderwerp op deze manier nog niet tegen gekomen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat nini_ingrid:
    Ik vond het plot goed uitgewerkt en je zag wel hoe het zou gaan gedeeltelijk maar toch niet alles en ik was er wel verrast over. Er kwamen tijdsprongen in maar dat was voor mij niet verwarrend want je zag wel waar de tijdsprongen waren. Het zat allemaal goed in elkaar. Ik vond het toch nog verrassend hoewel ik sommige elementen zag aankomen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat malakh ahavah:
    Het is een vrij vlot te lezen thriller, niet te moeilijk, maar ook niet te eenvoudig, alsof ze haar lezers debielen vindt. Op die manier leest het uiteraard prettig. Ik moest wel even wennen aan het Nederlands. Ze doet me trouwens ook wel een beetje denken, op een indirecte manier althans wat haar sschrijfstijl betreft aan Evert Hartman (jeugdauteur). Ik vind het een vrij intrigerend plot, het boek heeft een duidelijke structuur. Er passeren vrij veel personages de revue, maar het wordt echter nooit verwarrend, wat je vaak wel hebt als er een groot aantal personages zijn. De stukken zijn over het algemeen ook goed afgebakend. Het plot neemt op een gegeven moment wel een vreemde wending door de “helden” in het verhaal, opeens achterwege te laten en te beginnen met nieuwe “helden”.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Wendy:
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Ik was even bang dat ik het boek niets zou vinden, toen het boek naar de toekomst ging en ze gingen chippen. Ik dacht dit is niks voor mij. Maar ik bleek ongelijk te hebben en het boek toch wel erg interessant en spannend te vinden. En als je er echt over na gaat denken zou dit zomaar kunnen gebeuren, echt eng!
    Ik vind de schrijfstijl van Karin Hazendonk heel goed, begrijpelijk, duidelijk en het leest heel vlot. Waanidee is niet typisch een Nederlandse thriller, het zou zich ook heel goed ergens anders kunnen afspelen. Ik vind het altijd lastig om een boek te typeren, maar ik vind het zeker geloofwaardig (eng als je erover nadenkt) en spannend!

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik vind het plot hartstikke goed, bijzonder goed opgebouwd. Helder en gestructureerd. De flashbacks lichten de karakters van de personages extra toe. Ik vond dit een bijzonder boeiend verhaal en uniek in zijn soort. Het verhaal had zeker continue mijn aandacht. Ik vind de schrijfstijl van Karin Hazendonk bijzonder aangenaam. Leest prettig en maakt nog nieuwsgieriger naar het verdere verloop van het verhaal.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Brigitta Dielman-Bleeker:
    Ik vind dit boek echt bloedstollend eng. Het plot is zo goed en zo realistisch. Echt heel goed bedacht. Het verhaal is toenemend spannend en ik kon het nauwelijks wegleggen. Het blijft je continu bezighouden. Ik had dit einde zeker niet aan zien komen… het is gewoon niet te geloven en zo realistisch. Het verhaal is zeer boeiend omdat het zomaar echt zou kunnen gebeuren. Het idee blijft je achtervolgen. Ik vind Karin heerlijk schrijven, geen poespas en vol beeldende gebeurtenissen waardoor ik me heel goed in kon leven.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Boeklovers:
    Karakters evolueren zeker wel. Het hoofdpersonage gaat van het ene uiterste naar het andere, van een timide jongetje tot een narcistische kerel die totaal verknipt is. Schrijfstijl past perfect bij dit soort verhaal. Donker en verknipt waar je een beetje maagpijn van krijgt. Waanidee was zeker en vast een boeiend verhaal dat steeds mijn volle aandacht had. In het begin had ik wat moeite om de diverse personages aan elkaar te linken maar met een notablokje ernaast viel het snel in de plooi.
    Beoordeling: 8,25

Citaat coenraad:
    Het verhaal is in een makkelijke vlotte stijl geschreven zonder veel poespas erom heen waardoor het verhaal niet inkakt. Je krijgt een duidelijk beeld van hoe iemand wordt opgevoed voor een specifiek doel in zijn leven. Het onderwerp op zich is niet origineel maar op de manier waar het verhaal in elkaar steekt heeft wel wat. Het is een combinatie van een aantal factoren waardoor het iets eigens in zich heeft. Denk dat Karin voor haar zelf een duidelijk beeld voor ogen had hoe het verhaal moest verlopen.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.