Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 31: Verkapt Verslag leesclub Verkapt van Janneke Bazelmans

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 533
    #6102 |

Leesclub 31, Verkapt – Janneke Bazelmans

Inleiding

Het verhaal: Verkapt

Een studente, een aap, hun strijd…

Ze liep stage bij een palmoliebedrijf in het hart van Borneo. Totdat het te gevaarlijk werd.

De Nederlandse studente Nora krijgt de kans stage te lopen bij een palmoliebedrijf midden in het regenwoud. Vol overgave stort ze zich op haar opdracht: een school oprichten voor de lokale Dayakbevolking. De voormalige koppensnellers willen niets van haar behulpzaamheid weten. En daar hebben ze een reden voor.

In Verkapt neemt Janneke Bazelmans de lezer mee naar de binnenlanden van het hedendaagse Indonesisch Borneo waar de mystieke sfeer en de rauwe randen van de werkelijkheid naadloos in elkaar overgaan.

Verkapt van Janneke Bazelmans, is 6 mei gelanceerd in Park Schouwburg in Hoorn, tijdens de BOEK10 schrijversdag. 

De schrijver: Janneke Bazelmans

Janneke Bazelmans (1974) is milieujurist en auteur. Zij combineert een juridische adviespraktijk met onderzoek en publicaties. Voor haar debuut Verkapt reist zij door Indonesië en logeert bij de Dayaks in West-Kalimantan (Indonesisch Borneo). Verkapt is fictief, maar gebaseerd op de rauwe randen van de werkelijkheid.

De lezers:

Lezer 1: Coenraad, 52 jaar
    Verkapt is één van de genomineerde boeken die dit jaar mee doen met het project van Boek10 van Godijn Publishing.  Ik werd benaderd om één van de genomineerde boeken van dit project te lezen. Nadat ik de lijst met de deelnemende boeken had bekeken kwam ik tot conclusie dat Verkapt een zeer interessant boek is en mijn interesse had om te lezen. Aan mij werd een ander boek toebedeeld om te lezen en daarom wil ik de kans grijpen om alsnog dit boek te lezen en mijn oordeel erover te geven. Voor mij is het tevens ook een leuke vergelijking met een ander boek uit dit prachtige project van Godijn Publishing.

Lezer 2: Marjo Jacobs, 53 jaar
    Ik zou graag aan de leesclub Verkapt willen deelnemen omdat de cultuur, natuur en mentaliteit in Borneo mijn interesse wekt. Daarnaast is Janneke Bazelmans voor mij nu nog een onbekende schrijver. Ik denk dat het een interessante thriller is, zich afspelend op een palmolieplantage en in de nabijheid van oerang oetangs.

Lezer 3: Evy De Brabander, 32 jaar
    Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar dit debuut.

Lezer 4: Thrill1981, 35 jaar
    Interessant onderwerp, zou dit boek graag willen lezen, komende weken vakantie.

Lezer 5: Ans Stier, 26 jaar
    Ik heb weleens mee mogen doen met de leesclub, dat vond ik erg leuk. Het verhaal speelt zich af in Borneo, dat vind ik erg interessant. Ik ben gek op de jungle dus eenvormig dat zich daar afspeelt vind ik dubbel leuk.  Ik hoop dat ik ingeloot wordt. Het lijkt me een spannend verhaal. En de cover ziet er veelbelovend uit.  Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening.

Lezer 6: Stefanie_R1985, 47 jaar
    Benieuwd naar Indonesisch Borneo en de voormalige koppensnellers. Lijkt me spannend. Het is ook een eerste kennismaking met Janneke Bazelmans!

Lezer 7: XKellllllyyyyyy, 22 jaar
    Ik heb net de achterflap gelezen en het verhaal spreekt mij aan. Hoe meer nieuwe auteurs komen hoe meer ik reclame kan maken

Lezer 8: Axelle, 53 jaar
    Na het lezen van de korte inhoud en de combinatie met de titel ben ik enorm benieuwd. Ik denk dat er gruwelijke dingen aan het licht gaan komen.

Lezer 9: SM Pellikaan, 46 jaar
    Wat leuk, jullie aankomende leesclub van Janneke Bazelmans met Verkapt.
    Ik zou best graag mee willen doen.

Lezer 10: ingebrunn, 50 jaar
    Het lijkt me interessant om iets meer over palmolie te weten te komen en hoe een orang-oetan in een thriller past.

Lezer 11: Babette, 40 jaar
    De reden dat ik deel zou willen nemen is dat een leesclub een unieke kans is om kennis te maken met het werk van een voor mij onbekende auteur. Evenals de auteur is de hele setting van het verhaal voor mij onbekend. Een thriller die voor mij uniek is, aangezien ik nog niet eerder een soortgelijk verhaal heb gelezen. Reeds éénmaal eerder heb ik deelgenomen aan een leesclub. Het leuke hiervan is dat je met meerdere lezers hetzelfde boek leest in dezelfde periode en hier onderling je mening over deelt. En hoe verschillend deze ook kan zijn.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het eenendertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Verkapt, geschreven door Janneke Bazelmans, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Godijn Publishing.

Een ecothriller in de leesclub, zou die wel voldoende thrillerlezers aanspreken en nog belangrijker, zouden wel voldoende lezers die ook willen lezen? Want geen leesclub zonder boeken is een statement maar een leesclub zonder lezers is er net zo een. Dus publiceren en afwachten naar de reacties….

En daar was Marjo Jacobs: ‘Ik zou graag aan de leesclub Verkapt willen deelnemen omdat de cultuur, natuur en mentaliteit in Borneo mijn interesse wekt.’ En voor Axelle gold: ‘Na het lezen van de korte inhoud en de combinatie met de titel ben ik enorm benieuwd. Ik denk dat er gruwelijke dingen aan het licht gaan komen’. En met de reden van Babette waren we onvertuigd van de keuze: ‘Een thriller die voor mij uniek is, aangezien ik nog niet eerder een soortgelijk verhaal heb gelezen.’

SM Pellikaan dacht weer een stukje verder: ‘Ze wil naar mijn mening tegelijkertijd een boodschap uitdragen naar de rest van de wereld om na te denken over het behoud van het tropisch regenwoud, verpakt in een zinderende thriller. Wellicht blijft de boodschap daardoor nog lang nadat het boek uit is, ons achtervolgen’. ‘Hopelijk krijgen we een mooi beeld van de bevolking en de problemen waar zij mee te kampen hebben’, was de gedachte van Evy De Brabander bij het begin van het boek.

Na het lezen was voor Ans Stier duidelijk: ‘Deze thriller omvat een actueel onderwerp en brengt misstanden aan het licht. Het komt heel waarheidsgetrouw en reëel over. Janneke moet zeker meer gaan schrijven.’ En waardering gold ook voor Stefanie_R1985 met: ‘Het is zo emotioneel en geloofwaardig, maar ook gewoon vlot en begrijpelijk geschreven. Chapeau!’ En Babette tenslotte, ‘Het verhaal heeft mij inzicht gegeven in hetgeen er daadwerkelijk gebeurd en waarom het regenwoud moet “wijken”. En dat zonder dat het verhaal gaat vervelen. Janneke Bazelmans heeft een prettige schrijfstijl.’

En daarmee is de redactie overtuigd dat de bedoeling en de boodschap die Janneke Bazelmans met dit verhaal tracht over te brengen, volledig is gelukt. De waardering spreekt volledig uit de beoordeling die ze krijgt van haar lezers.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Axelle:
    Ik vind het een cover die perfect aansluit bij de tekst op de achterflap. Er gaat ook een soort dreiging van uit, vind ik. Ik verwacht elk moment dat er een of ander raar beest uit het water opduikt en haar vastgrijpt of iemand die haar langs achter besluipt en in water duwt. Leuk dat de cover zo een sfeer kan oproepen. Ik verwacht een gruwelijk goed boek.

Citaat Thrill1981:
    De voorkant geeft een direct bepaalde verwachting, vermoedelijk de hoofdpersoon, de plek; het tropisch regenwoud. Verder staan er een aantal kernwoorden; verkapt, studente, aap en strijd, die verklappen al een beetje de verhaallijn. Het zou ook goed autobiografie kunnen zijn van iemand die zich inzet voor het behoud van het tropisch regenwoud. Onder aan de cover staat dat het om een eco-thriller gaat. Verwacht dat Janneke Bazelmans, vanuit haar ervaring als milieu-jurist genoeg materiaal heeft om een spannend verhaal over milieuterrorisme neer te zetten.

Citaat SM Pellikaan:
    Ik verwacht, omdat de auteur milieu-jurist is, dat ze terdege research heeft gedaan en de feiten die ze over de Dayaka’s geschreven heeft in het boek, zoveel mogelijk de werkelijkheid benaderen zonder te overdrijven. Ze wil naar mijn mening tegelijkertijd een boodschap uitdragen naar de rest van de wereld om na te denken over het behoud van het tropisch regenwoud, verpakt in een zinderende thriller. Wellicht blijft de boodschap daardoor nog lang nadat het boek uit is, ons achtervolgen.

Citaat Stefanie_R1985:
    Toen ik het boek zag, dacht ik door de foto van het regenwoud en de dame niet meteen aan een thriller. Het ademt eerder een survivalverhaal uit vind ik. Wel mooi dat het boek helemaal bosgroen is! Wederom moeilijk om zeggen, want ik ken de auteur niet. Ergens logisch, het is een debuut. Ik kijk er naar uit wel aangezien de auteur wel een bekende is met de thema’s! Ik las nog nooit een eco-thriller, dus ben wel benieuwd. Ik denk dat het wel heftig kan worden aan de korte inhoud te zien.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik heb toch even gegoogled op ‘ecothriller’, A thriller (suspenseful dramatic work) with an ecological theme.
    Dus…the name says it all…
    Ik heb, denk ik, nog nooit eerder een ecothriller gelezen dus ik ben benieuwd. Hopelijk krijgen we een mooi beeld van de bevolking en de problemen waar zij mee te kampen hebben.

Citaat coenraad:
    De cover prijkt een prachtige foto van een uitzicht in een regenwoud. De vrouw moet natuurlijk de stagiaire voorstellen. Maar waar kijkt ze naar en wat houdt haar bezig. Geniet ze ook van dit uitzicht… Wie weet komen we daarachter als we het boek gelezen hebben. Verkapt is de titel, duidt dit op de verkapte waarheid of is het totaal wat anders …

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Marjo Jacobs:
    Het is een heerlijk boek om te lezen. Ben inmiddels bij Deel 2 op blz. 204. Het boek gaat morgen mee naar Roemenië. Ik verwacht het boek eind deze week uit te kunnen lezen. Na 24 mei kan ik weer actief deelnemen in deze leesclub. In Roemenië heb ik geen bereik.

Citaat ingebrunn:
    Wat een heerlijk boek om te lezen. In het eerste deel miste ik een beetje het thriller gehalte. Dat er duidelijk iets niet klopt is zeker maar voor mij nog niet echt spannend. Dit komt wel aan het einde van deel 1. Wat ik vooral erg leuk vind is dat ik een verhaal lees in een verhaal. Heel goed gekozen. Verder word ik echt mee genomen in het verhaal en waan ik me ook in het regenwoud. Allemaal prachtig omschreven. Ben nu begonnen in deel 2.

Citaat XKellllllyyyyyy:
    Ja, het boek ontwikkelt zich volgens verwachting. Er zit spanning in en ook beetje waarheid.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik ben gisteren begonnen…en ok, ik lees graag thrillers…maar pfff ik heb nu al een knoop in mijn maag omdat het verhaal me meeneemt…ik ben een watje en kan niet goed tegen onrecht en dierenleed…

Citaat Babette:
    Aangezien ik geen echte verwachtingen had is het moeilijk om te zeggen dat het verhaal zich ontwikkelt zoals verwacht. De eerste 100 blz heb ik inmiddels gelezen en je gaat nu merken dat Nora langzaam “dingen” gaat zien. Ze is best naïef, snapt niet dat niet alle leden van de lokale bevolking staan te springen om de uitbreiding van de palmolieplantage, dat er een school gaat komen en de kinderen een kans krijgen om te leren, waarvan ik me afvraag of die er daadwerkelijk gaat komen of dat het slechts een lokkertje is.

Citaat Ans Stier:
    De ontwikkeling van het verhaal vind ik goed. Het bouwt mooi gelijkmatig op. Personages leer je steeds beter kennen. De situatie op Borneo wordt ook mooi uitgewerkt. Kortom een perfect debuut.

Citaat Stefanie_R1985:
    Er staan her en der wat typo’s, waar ik er nu eerlijk gezegd geen meer van kan opnoemen. Wat betekent dat ze verwaarloosbaar zijn en dat het geen afbreuk doet aan het verhaal.
    Zelf vind ik dan ook dat het boek een aangename kennismaking was met zowel de auteur als het genre. Er zit een zekere spanning in met paar fijne twists, al is het voor mij te soft om een thriller te zijn. Er hadden wat meer koppen mogen snellen! Toch kijk ik uit naar een nieuw boek van Janneke.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Verkapt is uiteindelijk door 11 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 31e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,73 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Verkapt van Janneke Bazelmans geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,95
    2. Plot: 8,86
    3. Leesplezier: 8,86
    4. Schrijfstijl: 8,82
    5. Originaliteit: 9,18
    6. Psychologie: 8,73

Gemiddelde puntenwaardering: 8,73

Wat vindt Janneke Bazelmans van deze leesclub?

Doodeng vond ik het om mee te doen aan een leesclub. Enger dan in mijn eentje naar het hart van Borneo afreizen. De positieve reacties op Verkapt zijn dan ook een groot cadeau voor me. Waarvoor hartelijk dank.
    Jarenlang heb ik in mijn oude stacaravan in het bos (mijn schrijfpaleis) gezeten en onderzoek gedaan. Honderden rapporten heb ik bestudeerd en ik ben mezelf meerdere malen verloren in de berg gegevens.

Het meeste werk was dan ook om al die kennis in een toegankelijk, makkelijk leesbaar en spannend verhaal te gieten. Zonder belerend over te komen. Tientallen versies werden herschreven. Mijn doorgaans formele taalgebruik moest gefileerd worden en ook moest ik leren dat ik niet volledig hoefde te zijn. Nee, het is niet belangrijk hoeveel vergunningen PT Palmoil nodig heeft om een plantage aan te leggen en hoe die procedures precies verlopen. Eén vergunning is voor een thriller genoeg. En op welk Indonesisch wetsartikel het verbod op boskap of het verbod om orang-oetans als huisdier te houden is gebaseerd, hoeft ook niet per se in een thriller te staan. Schrijven is schrappen. Een ding is zeker: ik ben kampioen schrappen. Honderdvijfduizend woorden zijn eraan gegaan. Negentigduizend hebben het gered. En voor de lezer die meer achtergrondinformatie wil, is er de website http://www.thrillerverkapt.nl

Naar aanleiding van jullie reacties, enkele opmerkingen.

Iemand gaf aan Nora’s naïviteit irritant te vinden. Dat vind ik ook. En dit is een bewuste keuze.

Ik vind het opmerkelijk (en irritant) dat er zo weinig aandacht is voor de link tussen ontbossing en ons westers consumptiepatroon. Alsof we het niet niet willen zien. Ook al sta je er met je neus bovenop. Nora is de spiegel.

Filmisch en beeldend schrijven. Dat is was ik wilde. Zoals enkele schreven: alsof ik mee ben op expeditie. Het doel was de lezer meenemen, naar onbekend terrein: het hart van Borneo. De film Verkapt speelt zich continu in mijn hoofd af. Wie weet, one day?

Een deelnemer merkte op iets meer ‘koppensnellen’ te verwachten. Het koppensnellen is bewust figuurlijk gebruikt. Ik vond het te makkelijk om veel mensen te laten afslachten (ook gezien de praktijken van IS). En dat is ook precies mijn punt. In de praktijk zouden er veel meer koppen – zoals die van Bernardus – moeten rollen.
    Terwijl recentelijk opnieuw onderzoeksrapporten naar buiten zijn gekomen over palmoliebedrijven (lid van de RSPO) in Indonesië waar sprake is van schendingen van mensenrechten en kinderarbeid. Tegelijkertijd wordt er in Nederland met een hoop bombarie aangekondigd dat de palmolie die wij gebruiken als echt duurzaam is gecertificeerd.

Overigens is de klacht bij de RSPO tegen het palmoliebedrijf echt (al heet het palmoliebedrijf in werkelijkheid natuurlijk anders). Samen met een team bereid ik, namens de lokale bevolking (die stammenvergadering heeft ook echt plaatsgevonden) zo’n klacht voor. Het is heel veel werk om bewijs te verzamelen omdat er weinig op schrift wordt gesteld. Hopelijk gaan we hier ook echt wat mee bereiken.

Zeer verheugd ben ik over jullie aansporing om nog een ecothriller te schrijven. Oorspronkelijk was Verkapt bedacht als deel 1 van een ecotrilogie. Deel 2 zou moeten gaan over misstanden in de voedingsindustrie en deel 3 over afval (mn het dumpen van afval in Afrika en de plastic soep). Wie weet, komt de trilogie er echt nog eens.

Mijn doel dat je na het lezen van Verkapt anders naar de producten in onze supermarkt kijkt, lijkt bereikt gezien de vele reacties die ik iedere dag ontvang van lezers.

Allen veel dank dat jullie de tijd en moeite hebben genomen om Verkapt te lezen en te beoordelen.

Hartelijke groet, Janneke

Getekend: Janneke Bazelmans.

Een impressie van de antwoorden die Janneke Bazelmans gaf op lezersvragen:

Axelle vraagt:
    Hoi, ik wilde graag weten waarom je precies voor Borneo en dit eco-probleem hebt gekozen? Heb je er een bepaalde connectie mee met dat land en mogen we voor een volgend boek opnieuw dit soort thriller verwachten?

Janneke Bazelmans antwoordt:
    Dag Axelle. Dank voor je vraag. In 2005 werkte ik aan de universiteit aan een onderzoek over klimaatprojecten in ontwikkelingslanden. Ik had een focus op Indonesië omdat de Nederlandse overheid in een aantal klimaatprojecten investeerde. Maar ook omdat ik na mijn studie een tijdje door Indonesië had gereisd en het land al een beetje kende.
    Naarmate ik meer onderzoek deed naar die klimaatprojecten, stuitte ik telkens weer op palmolieplantages op Borneo en Sumatra. Ik had geen idee wat palmolie was en waar het in zat. Toen ik ontdekte dat palmolie in meer dan 50% producten van de producten in de supermarkt zit en dat er meer dan 150 namen voor palmolie zijn, ben ik de palmolieketen gaan onderzoeken.
    Dit onderzoek is gepubliceerd. Ik merkte dat als ik mensen vertelde over palmolie en mijn onderzoek ze dit veel te ingewikkeld vonden. Om een breder publiek te bereiken, heb ik een thriller over dit onderwerp geschreven. Ik wilde het verhaal achter de bosbranden, de palmolieplantages, de lokale bevolking vertellen.

Of een tweede boek ook een ecothriller wordt, weet ik nog niet. In ieder geval wel een boek met een maatschappelijk thema.

SM Pellikaan vraagt:
    Hallo Janneke, hoe sta jij tegenover de palmolie plantages? Wij in de westerse landen vinden het zo gewoon dat het in zoveel producten zit, zijn niet eens bewust vaak van wat er wel of niet in een product zit. Ook meestal niet waar het vandaan komt. Maar als het opeens er niet meer zou zijn , zou heel Leiden in last zijn om zo maar te zeggen. Ook ik moet toegeven dat ik niet altijd bewust ben van waar onze producten in Nederland komen, ken niet alle ins en outs, omdat het zo gewoon voor ons is, dat het er is. We staan er niet zo vaak bij stil dat we eigenlijk best egoïstisch zijn, voor eens steeds groeiende economie. We staan niet altijd stil dat een product altijd elders vandaan komt en vaak uit voor ons onbekende gebieden, en dat de lokale bevolking die helemaal geen westerse luxe heeft vanwege hun totaal andere cultuur ten koste van ons gerief ernstig benadeeld worden . Ik kan me door jou boek de onmacht voorstellen van de lokale bevolking. Die willen ook leven, voor hen is hun cultuur net zo gewoon als de onze. Mijn eerste reactie is dan ook: vroeger hadden we het ook niet, was het leven zo slecht? Onze voorouders wisten niet beter. Ja ze hadden het zwaar, als je vergelijkt met onze almaar stijgende luxe. Maar is het nu zoveel beter uiteindelijk? Wij steeds meer en de lokale bevolking waar onze palmolie wordt gewonnen steeds meer wegjagen? Lang geleden was iedereen op aarde gelijk. Iedereen kon zich prima redden op hun eigen manier. Maar nu worden bepaalde bevolkingsgroepen verdreven zonder dat ze er om gevraagd hebben voor ons gerief. Ik vind dan ook dat als wij daar toch onze producten willen halen dat ze wel een eerlijke prijs ervoor moeten krijgen, waardoor ze er zelf ook beter van kunnen worden.
    Janneke, jij bent bij ze geweest. Gezien wat het met ze doet. Deed daar je research. Je werkt in Nederland aan enkele projecten daarover. Hoe dubbel is dat voor jou dat er ook nog altijd deels illegale kap is en sommige delen van de bevolking zo benadeeld worden? Jij gebruikt ook dagelijks de producten waar palmolie in zit, maar weet ook tegelijkertijd hoe de bevolking daar er eigenlijk onder lijdt. Dat kan toch haast niet anders dan dat het je ook soms een naar gevoel geeft als je aan die bevolking terugdenkt waar je gelogeerd hebt en die misschien ook wel (in)direct slachtoffer waren van onze luxe?

Dank voor je vraag en enthousiasme. Palmolie wordt pas sinds 20-30 jaar gebuikt. Het is een goedkope grondstof (maar als je alle gevolgen voor mens, dier, milieu, CO2-uitstoot etc zou doorberekenen, is het heel kostbaar). Je kunt stellen dat de huidige prijs van palmolie geen eerlijke prijs is. Net zoals dat 5 euro voor een t-shirt uit Bangladesh geen eerlijke prijs is.

Mijn thriller gaat over palmolie. Omdat we die grondstof zoveel consumeren, zonder dat we dat eigenlijk weten (er zijn meer dan 150 namen voor palmolie, dus begin er maar aan om die allemaal te ontcijferen achterop je shampoofles). Maar ik had ook net zo goed een thriller kunnen schrijven over katoen, kleding of cacao. Het principe is hetzelfde. Het gaat om massaconsumptie- en productie, een wegwerpcultuur.

Dat er zoveel palmolie in onze producten zit, komt voor een groot deel door de verandering in ons consumptiepatroon. Palmolie (verzadigd vet) zit in voorverpakt voedsel, in sauzen, chips, koekjes, chocolade, pindakaas en ga maar door. Onze (groot)ouders aten die producten niet of niet zoveel. Sauzen werden zelf gemaakt. Chips was iets voor heel af en toe. We kunnen dan ook prima zonder palmolie. En dat is nog gezonder ook. Ik gebruik weinig producten met palmolie. En als ik het gebruik is in het in cosmetica of shampoo, wasmiddel. Binnenkort komt er op de site palmolie.info (die ik mede-beheer) een challenge. Palmolievrije maand met tips en do it yourself recepten.
    Ik ben me er van bewust dat ik continu in een spanningsveld verkeer. Ik wil de natuur niet onnodig belasten, maar ’s avonds de houtkachel aan is bijvoorbeeld erg verleidelijk. Net zoals een vliegvakantie.

Alle grondstoffen die verbouwd worden in een monocultuur zijn funest voor de biodiversiteit. De oplossing van het palmolieprobleem ligt dan ook voor een deel in gemengde bossen. In de uitzending vanavond over Helden van de Wildernis zal daar meer over verteld worden.

Thrill1981 vraagt:
    Hoe ben je als jurist de milieukant opgeraakt? Of was daar al jouw interesse en ben je daardoor rechten gaan studeren? Heb je ooit een soort gelijke situatie mee gemaakt, zoals in het boek?
    Misschien is één van mijn vragen al gesteld? Mijn internet is minimaal, maar gelukkig heb ik een goed boek.

P.S. Ik lees het boek nu tijdens onze reis door Canada, midden in de natuur, geeft een extra dimensie aan het verhaal.

Wat bijzonder dat je dit boek tijdens een reis in de natuur leest! Wat betreft jouw vraag. Ik studeerde rechten omdat ik officier van justitie wilde worden. Ik had een passie voor strafrecht. Ik was halverwege mijn studie rechten toen in 1997 het Kyoto Protocol werd getekend (waar landen overeenkwamen hun broeikasgasuitstoot te verminderen en op welke manieren). Ik had het gevoel dat de issues omtrent het klimaat wel eens heel groot konden worden en besloot ook wat vakken milieurecht te volgen.
    Na mijn studie kon ik als rechterhand van de milieuofficier aan de slag en richtte me vooral op de handel/import in bedreigde uitheemse dier- en plantsoorten. Na 2 jaar wilde ik ook graag de kant van de advocatuur ervaren, dus ben ik advocaat geworden. Mijn begeleider adviseerde me te publiceren, en omdat er bijna geen juristen met klimaat bezig waren, ben ik daarin gedoken. Na een aantal onderzoeken die ik deed voor de Vereniging voor Milieurecht bleek dat onderzoek en schrijven me het beste lagen en ben ik aan de universiteit gaan werken. Ik onderzocht duurzame projecten in ontwikkelingslanden, met de focus op Indonesië. En toen ontdekte ik palmolie.

Veel gebeurtenissen in het boek zijn waargebeurd. Toen ik in het oerwouddorp was en rondgeleid werd door het dorpshoofd, kwam er bijvoorbeeld een groep dorpelingen op ons af. Er waren houthakkers gesignaleerd in het bos die enkele fruitbomen hadden gekapt. Het plantagebedrijf wilde uitbreiden en had opdracht gegeven de bomen te kappen. De dorpelingen waren niet akkoord en hadden een van de houthakkers gevangengenomen en wilde hem pas vrij laten als het plantagebedrijf compensatie zou betalen voor de gekapte fruitbomen. Want nu konden ze niet meer oogsten. De dorpelingen waren op zoek naar een orang-oetanhok, om daar de houthakker in op te sluiten. Die avond schreef ik bepaalde scènes uit het boek.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Janneke Bazelmans, klik hier

Citaat Axelle:
    Ik las nooit eerder een ecothriller en hij is mij bijzonder goed bevallen. Ik heb heel wat bijgeleerd en het boek maakte indruk op mij. Wij laden onze karretjes maar vol in de supermarkt maar staan er nooit bij stil wat er allemaal aan vooraf gaat of wat er komt bij kijken voor de producten op de rekken terecht komen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Ans Stier:
    Naar mate het verhaal vordert krijg je een steeds beter beeld van de hoofdpersonen, hun karakter en hun drijfveren tot handelen. Mijn favoriete personage is Nora. Als ze de misstanden ontdekt kiest ze ervoor haar opleiding aan de wilgen te hangen en zich geheel in te zetten voor het goede doel.
    De personages zijn prima uitgewerkt. Wat mij betreft hoeven er geen veranderingen doorgevoerd te worden. De schrijfstijl is soepel. Makkelijk leesbaar. De korte hoofdstukken en de niet te al te lange zinnen dragen hieraan bij.
    Deze thriller omvat een actueel onderwerp en brengt misstanden aan het licht. Het komt heel waarheidsgetrouw en reëel over. Janneke moet zeker meer gaan schrijven. Het “smaakt” naar meer.
    Beoordeling: 8,83

Citaat ingebrunn:
    Ja, de karakters evolueren wel en dan vooral Nora. Ze zet zich eerst volledig in voor Palmoil maar zodra ze merkt hoe het er echt aan toe gaat, gaat ze overal vol tegen in en helpt ze de bevolking. Eigenlijk gebeurt het zlefde met Alec. Oh ja, zeker weten moet Janneke meer thrillers schrijven en ik zou de boeken ook echt gaan lezen. Vooral thrillers zoals nu waar een boodschap bij zit.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Evy De Brabander:
    Het boek leest erg vlot en ik was me tijdens het lezen eigenlijk niet bewust van de schrijfstijl. Ik vind dat bij een thriller wel een goed punt. Het gaat om het verhaal, niet zozeer om de zinsconstructies. Nu ik beter naar de schrijfstijl heb gekeken valt me op dat er afwisselend korte en langere, ingewikkeldere zinnen staan. Ik kan hier alleen maar lovend over zijn, want deze zijn zo soepel geschreven dat ik dat helemaal niet zo ervaarde tijdens het lezen.
    Beoordeling: 9,50

Citaat SM Pellikaan:
    Ja, absoluut vind ik het een boeiend verhaal, vanaf de eerste blz. Ik vind het alleen niet echt een thriller. Meer een boek vol spanning, dat lekker weg leest met wat thriller elementen. Maar dat is ook goed. Ik vind het geweldig geschreven. Het is absoluut naar mijn mening enig in zijn soort, ik had nog niet eerder kennis gemaakt met een eco thriller.
    Beoordeling: 9,67

Citaat Stefanie_R1985:
    Algemeen ben ik aangenaam verrast. Het is misschien geen echte thriller thriller, maar het zet aan tot lezen. Het trekt je mee naar die streken, naar dat land en het zet aan tot nadenken over wat wij consumeren en wat de gevolgen zijn voor de natuur, de dieren én ook de mens. Het is zo emotioneel en geloofwaardig, maar ook gewoon vlot en begrijpelijk geschreven. Chapeau!
    Beoordeling: 7,67

CitaatXKellllllyyyyyy:
    Ik vind het plot verrassend. Nee, het was niet moeilijk beschreven, de betekenissen van moeilijke woorden staan vanachter in het boek.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Thrill1981:
    Het is goed dat er meer aandacht komt voor dit onderwerp, persoonlijk had ik nog nooit een eco-thriller gelezen. Als kind heb ik wel alle kinderenboeken van Greenpeace verslonden. Persoonlijk vind ik het super lastig als consument, uit te zoeken welke producten wel of geen palmolie bevatten, ik denkt dat dit geldt voor bijna alle consumenten. Strenger wetgeving zou hierbij mogelijk een uitkomst zijn! Vooral het einde had ik niet verwacht. Verder vond ik het plot wel een beetje voorspelbaar, maar het verloor hierdoor niet zijn kracht. Na elke bladzijde wilde toch heel graag weten wat er nog meer ging gebeuren.
    Beoordeling: 8,42

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik vind de schrijfstijl van Janneke Bazelmans bijzonder aangenaam. Heel duidelijk en begrijpelijk geschreven. Dit eind had ik absoluut niet zien aankomen, was echt verrassend en vond ik bijzonder goed gevonden van Janneke. Ik vind Verkapt allesbehalve een typisch Nederlandse thriller. Verkapt is absoluut geen standaard Nederlandse thriller. Deze eco-thriller is uniek! Het feit dat het een eco-thriller is maakt dit boek al bij voorbaat bijzonder. Al lezende wordt het steeds indrukwekkender.
    Beoordeling: 9,33

Citaat coenraad:
    In het eerste deel van het boek worden de personages op een goede manier gepresenteerd en het verhaal wordt uiteengezet. Meer in een roman-stijl geschreven dan een thriller.
    Het tweede deel krijgt het verhaal een duidelijke lijn van de voor en tegenstanders van de palmolie industrie. Het heeft zelf een aantal mooie wendingen erin zitten. Er is nu wel degelijk een spanningsboog voelbaar.
    Het einde zie je op een gegeven moment aankomen zodra Alec in beeld komt en beeldmateriaal aan het verzamelen is. Ik heb het niet als jammer ervaren dat het einde verloopt zoals het nu verlopen is.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Babette:
    Ik vind het zeker een boeiend verhaal en het had steeds mijn volle aandacht. Het is een onderwerp waar je niet dagelijks iets over leest in de krant of ziet op het nieuws. Het verhaal heeft mij inzicht gegeven in hetgeen er daadwerkelijk gebeurt en waarom het regenwoud moet “wijken”. En dat zonder dat het verhaal gaat vervelen. Janneke Bazelmans heeft een prettige schrijfstijl. Het was niet moeilijk geschreven en is zo geschreven dat het duidelijk is waar het over gaat en daardoor makkelijk te volgen.
    Beoordeling: 8,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

………..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 150

wederom genoten van de leesclub en het boek. Leuk is het verslag weer geworden

SM Pellikaan
    Bijdrager
    Post count: 12

Ik deed voor de eerste keer mee aan de leesclub , maar vond het echt leuk om te doen. Vooral om de meningen van anderen te lezen ook en door alle verplichte vragen , beleefde je het boek nog meer. Het verslag van de leesclub is ook heel leuk om nog weer terug te lezen in totaliteit.
    Doordat ik de komende weken heel druk ga krijgen, schrijf ik even niet in voor volgende leesclubs. Maar zodra het kan , ben ik er weer . Veel succes aan andere lezers die mee gaan doen .

Babette
    Bijdrager
    Post count: 16

Wat een leuk verslag is het geworden. Dank je wel voor het mogen meedoen met deze leesclub!

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 227

Cees, ik ben 31jaar 😉

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 34

Top verslag.
    Het is al weer een tijdje geleden (ik ben inmiddels 4 thrillers verder) maar Verkapt blijft behoorlijk hangen in het geheugen.
    Nogmaals bedankt voor het mogen lezen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.