Home Forums Leesclub 41: Uitverkoren Verslag leesclub Uitverkoren van Linda Jansma

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #7906 |

Leesclub 41, Uitverkoren – Linda Jansma

Inleiding

Het verhaal: Uitverkoren

Twintig jaar geleden werd de vader van Jules Declerck vermoord door haar broer. Jules weet niet waarom en ze kan het haar broer niet vragen want die is inmiddels ook om het leven gebracht.

Terwijl Jules onophoudelijk blijft zoeken naar antwoorden, krijgt ze als officier van justitie te maken met twee sterfgevallen, die leiden naar een gesloten woongemeenschap. Wat speelt zich allemaal af binnen de muren van de sekte-achtige groepering?

De schrijver: Linda Jansma

Linda Jansma (1967) heeft inmiddels negen thrillers op haar naam staan, waaronder de bestsellers Kwetsbaar en Tweestrijd.

Ze is niet alleen een publiekslieveling, ook professionele jury’s zijn gecharmeerd van haar schrijfstijl. Haar boeken stonden onder meer op de longlist van De Gouden Strop en die van de Diamanten Kogel.

Ze won de Schaduwprijs en Schuilplaats werd Beste Vrouwenthriller 2013.

De lezers:

Lezer 1: Hetty, 53 jaar
    Ik ben al vanaf boek 1 fan van Linda Jansma en heb dan ook al haar boeken gelezen en gesigneerd in de kast staan. Heb Linda ook al een paar keer mogen ontmoeten. Het eerste deel van “Cirkel van het kwaad”, Schaduwkinderen heb ik met veel plezier gelezen en ben dan ook erg benieuwd naar dit tweede deel Uitverkoren. Voor de ThrillZone leesclub Schaduwkinderen heb ik destijds met mijn eigen exemplaar meegedaan en zou het nu ontzettend leuk vinden om met deze leesclub mee te mogen doen. Dus duimen maar!

Lezer 2: Fgoestoh, 45 jaar
    Het vorige deel met veel plezier gelezen. Nu dus erg benieuwd hoe het verhaal verder gaat.

Lezer 3: Marjon van Oostenrijk, 43 jaar
    Ik heb al enkele boeken van Linda Jansma gelezen en vond ze tot nu toe allemaal erg goed. Ben dus ook heel benieuwd naar Uitverkoren. Vooral feit dat het draait om een sekte-achtige groepering lijkt mij heel spannend. Vraag mij altijd af hoe je tot zoiets komt.

Lezer 4: Kaatje, 55 jaar
    Graag zou ik worden uitverkoren om het nieuwste boek van Linda Jansma te mogen lezen. Ik vind haar een ontzettend goede auteur en heb zowat alle boeken van haar gelezen en ben dus razend benieuwd naar Uitverkoren.

Lezer 5: Annette Overvoorde, 48 jaar
    Wat een mooie leesclub deze keer, ik doe graag mee. Linda Jansma is een van mijn favorieten. Ik heb haar eerdere boek ook gelezen.  En zo genoten. Tevens heb ik haar mogen ontmoeten. Dus heel graag, heel graag zou ik meedoen aan deze leesclub van het nieuwe boek van Linda Jansma, Uitverkoren. Lezen in een leesclub vind ik erg bijzonder, gezien je hierdoor tot andere of juist meer inzichten komt. En dat is prachtig. Dus ja, ik doe met veel plezier mee, aan deze leesclub. Om zo verder te lezen over het verleden van de hoofdpersoon uit boek 1. Wat heel spannend en aangrijpend was., met die bomaanslagen.

Lezer 6: Caro1966, 51 jaar
    Aan deze leesclub wil ik wel heel graag mee doen. Ben ik niet als enige heel benieuwd naar deel twee van deze trilogie, ‘Cirkel van het kwaad’, van Linda Jansma, Uitverkoren. Natuurlijk hoop ik dat er ook een soepevent aan vast komt te zitten bij Coenraad, zodat we het boek kunnen bespreken. Linda is een sympathiek iemand, maar nog nooit heb ik eens een echt gesprek, over o.a. haar boeken, met haar kunnen voeren. Zou Linda de spanning vast kunnen houden in Uitverkoren, hoe komt Jules nog te weten wat er twintig jaar geleden gebeurd is, nu al de mensen die er iets over konden vertellen dood zijn.
    Staat De Noordzee moorden boven aan mijn lijstje van favo, komt Linda ook wel heel dichtbij, maar dat ligt zeker aan de inhoud van deel 2. Heel benieuwd dus.

Lezer 7: Arda, 56 jaar
    Ik wil Uitverkoren van Linda Jansma graag lezen omdat ik al haar boeken heb gelezen en het een geweldig schrijfster vindt een van mijn favorieten. En graag wil weten hoe het verhaal Uitverkoren verder gaat, Ik kijk ernaar uit.

Lezer 8: Chantalvl, 42 jaar
    Omdat ik ondanks ik diverse boeken heb, sommige zelfs met handtekening, nog nooit erin ben begonnen en hoop nu dat ik tot 1 van de uitverkorenen gekozen ben die mogen lezen. En dat terwijl Linda tot 1 van de leukste schrijvers hoort die ik ooit mee heb gesproken!

Lezer 9: Amarins, 45 jaar
    Ik zou graag meedoen aan de leesclub Uitverkoren van Linda Jansma. Ik heb nog nooit iets van deze schrijver gelezen, ik zou het graag eens proberen. Schaduwkinderen heb ik ooit gekocht maar nog liggen. Dus Uitverkoren lijkt me wel wat om kennis te maken met Linda!

Lezer 10: Annemarie van Weelie, 47 jaar
    Waarom ik heel graag mee die met de leesclub:
    Linda Jansma, één van Nederlands beste thrillersschrijvers;
    – Deel 1 was prachtig, ik wachtte met smart op dit tweede deel;
    – Mooi maatschappelijk thema.

Lezer 11: Cece, 27 jaar
    Heb het eerste deel ervan gelezen en vond het een super goed boek, dat je er haast bang van werd zo echt was het geschreven. Ben daardoor heel erg benieuwd geworden naar het tweede deel ervan. Heb meerdere boeken van haar gelezen en weet zeker Linda Jansma zal je niet teleurstellen.

Lezer 12: Hilde van den Bosch, 45 jaar
    Graag meld ik me bij deze aan voor de leesclub van Uitverkoren van Linda Jansma. Enige tijd ben ik afwezig geweest in lees- en recensieland maar met de zomervakantie voor de deur en vol frisse moed ben ik zeer geinteresseerd in Uitverkoren van Linda Jansma.
    Ten eerste omdat mijn voorkeur naar auteurs van Neerlands bodem uitgaat en een goede tweede is dat ik al meerdere boeken van Linda heb gelezen en beoordeeld. Ik heb zelfs ooit een kleine bijdrage geleverd aan Judaskus maar dat terzijde.
    Ten derde; Het onderwerp met een woongroep spreekt me bijzonder aan omdat ik in werkelijkheid momenteel in mijn werkzame leven bij een woningcorporatie in eenzelfde situatie begeef. Het herhuisvesten (of niet) van een woongroep. Wat houdt hun bij elkaar, wat is de verbinding, hoe is de omgeving? Linda kennende heeft ze daar goede research voor gedaan en kan ik daar “iets” van vinden.

Lezer 13: Shanna, 59 jaar
    Waarom ik Uitverkoren wil lezen is omdat ik mij, om geheel andere redenen, ook uitverkoren voel door mijn vriend. Hij kon de mooiste vrouwen krijgen, maar koos mij!

Lezer 14: vangrol, 71 jaar
    Graag doe ik mee met de leesclub Uitverkoren van Linda Jansma. Het eerste deel vond ik bijzonder spannend en ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat na de cliffhanger in het boek Schaduwkinderen.

Lezer 15: Mama-jellie, 38 jaar
    Eerste keer dat ik mee doe. En dan mee doen met zo’n boek. Dit verhaal past precies in het straatje van boeken waar ik dol op ben.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Charlotte

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het eenenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Uitverkoren, geschreven door Linda Jansma, uitgegeven en beschikbaar gesteld door De Crime Compagnie.

‘Cirkel van het kwaad’ is de naam van de trilogie en na Schaduwkinderen is de redactie natuurlijk verheugd ook Uitverkoren door de leesclub te laten lezen. De boeken van Linda staan bekend om hun hoge beoordelingen en naast de vele tientallen inschrijvingen was ook de beoordeling van Schaduwkinderen goed voor een eerste plaats in de Hall of FAME. Dus zijn Linda, haar uitgever en wij (redactie) ook nieuwsgierig hoe Uitverkoren het in de leesclub doet.

Voor Hetty was het al snel duidelijk: ‘Ik ben al vanaf boek 1 fan van Linda Jansma en heb dan ook al haar boeken gelezen en gesigneerd in de kast staan’.
    Voorwaar een goede reden om voor deze leesclub in te schrijven.
    Ongeveer hetzelfde tekent Fgoestoh op; ‘Het vorige deel met veel plezier gelezen. Nu dus erg benieuwd hoe het verhaal verder gaat’. En met Cece zijn we helemaal overtuigd: ‘Heb het eerste deel ervan gelezen en vond het een super goed boek, dat je er haast bang van werd zo echt was het geschreven’.

Tijdens het lezen laar Kaatje ons weten: ‘Zoals we bij Linda gewend zijn, zit je direct midden in het verhaal. Haar schrijfstijl is vloeiend en leest (te) snel. Ook het onderwerp ‘sekte’ boeit en uiteraard ook het leven van Jules’. En Arda: ‘Ik zat gelijk in het boek had ook niets anders verwacht van het boek. Ik ben er nog in bezig maar ik kijk nu al uit naar het vervolg’.
    En Annette Overvoorde en Marjon van Oostenrijk en chantalvl en Amarins en, en, en….

Dus maar snel overschakelen van de redactie naar de leesclub…..

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Fgoestoh:
    Cover past goed in de serie. Spanning verwachting beetje dreiging. Doet je een beetje je adem inhouden. Linda Jansma kan goeie en spannende thriller schrijven die je aandacht vasthouden en herkenbaar zijn naar de plaats waar ze afspelen. Realistisch. Ik verwacht of beter hoop misschien dat we Jules en haar verleden ontrafeld krijgen en dat ze een positieve relatie kan ontwikkelen. Verder vooral wederom een spannende realistisch thriller op en van Nederlandse bodem.

Citaat Hetty:
    De cover past mooi bij het eerste deel van “Cirkel van het kwaad”, Schaduwkinderen. Ook hier een eenzame vrouw, ze kijkt achterom en staat in een veld met bloemen. Een bewolkte lucht. Het geheel maakt op mij een radeloze indruk. Ik verwacht een spannend boek met een dubbele verhaallijn. Een verhaallijn over Jules, het vervolg op het eerste deel. Hopelijk wordt er wat meer duidelijk over de dood van Jules vader en broer en de verdwijning van haar moeder. Van de tweede verhaallijn verwacht ik een spannend losstaand verhaal met een actueel onderwerp. Ik verwacht dat als ik eenmaal begonnen ben met lezen, het boek moeilijk is weg te leggen.

Citaat Annette Overvoorde:
    De cover toont een krachtige vrouw, kijkend over haar schouder. Waar kijkt ze naar? Zijn er misschien zaken uit het verleden te verslaan? De auteur Linda Jansma weet mij keer op keer te verrassen met haar boeken. Na het 1e deel van De cirkel van het kwaad, ben ik erg nieuwsgierig hoe de auteur mij opnieuw kan boeien, met een vervolg. Mijn verwachting is toch hoog.

Citaat Charlotte:
    Ik doe graag mee met eigen exemplaar, die heb ik gekregen van goede vriend Cees voor mijn verjaardag ha. Ik mag deel 1 nog lezen Schaduwkinderen, dus daar begin ik vandaag in. Echt heel veel zin in en dan door met het tweede deel. Ik ben fan van de boeken van Linda Jansma, vanaf haar eerste boek. Van Schaduwkinderen verwacht ik al veel, ligt hier al een jaar, laat staan van Uitverkoren. De cover vind ik nog mooier dit tweede deel. Bijzonder een trilogie en dan van een van je favoriete auteurs. Goede boeken in het vooruitzicht vanaf vandaag, heerlijk. (Eerlijkheidshalve als fan zou ik bevooroordeeld kunnen zijn, nee dus, want niet elk boek vond ik even goed.

Citaat Hilde van den Bosch:
    De cover is herkenbaar van de eerder verschenen boeken van Linda Jansma zoals Judaskus en Schaduwkinderen. Een wat sobere foto met daarop een vrouwspersoon afgebeeld.
    Met de rug van het boek ben ik heel blij. Goed herkenbaar voor in mijn boekenkast.
    De schrijfstijl van Linda Jansma spreekt mij bijzonder aan. Vlot, toegankelijk en realistisch. De onderwerpen spreken me niet altijd aan maar dat is zeker ook een kwestie van persoonlijke smaak en in welke mate het onderwerp je raakt als lezer.

Citaat vangrol:
    Van een ePub vind ik de cover moeilijk te beoordelen, in zwart-wit en grijstinten.
    Ik ben heel benieuwd naar dit tweede deel uit deze serie. Hoe gaat het verder met de hoofdpersonen uit het eerste deel dat met een cliffhanger eindigde. De auteur wist in het eerste deel de spanning goed op te voeren en ik verwacht hier een voortzetting van in dit boek.

Citaat Cece:
    Nadat ik bij de leesclub het boek van Linda Jansma zag wilde ik het meteen lezen. De cover van haar boek Uitverkoren, geeft in dit geval een iets positievere kant dan het eerste boek. De vrouw in de weide grijpt je direct aan waardoor je nieuwsgierig hierin wordt, ook de kleur van de cover is al iets vrolijker. Misschien ben ik erg, maar heb grote en hoge verwachtingen van deze auteur. Ik verwacht dat het boek net zo spannend is als haar voorgaande boeken. Ook hierbij heb ik hoge verwachtingen.

Citaat chantalvl:
    Mooie cover ook de zwart-wit versie van mijn ebook. Maar ook de kleuren versie via internet. Linda is een superleuk mens, maar dat is op basis van gezamelijke leesclubs bij Crimezone en avondje Melkweg. Waarvan ik helaas moet toegven dat ik haar als schrijfster alleen van stukjes en kleine verhalen ken. Maar nu heb ik een stukje Schaduwkinderen gelezen. En ga zeker ook nog verder met de vorige boeken.
    Dus verwachting ligt best hoog. Ga gauw verder……!

Citaat Caro1966:
    Heerlijk dik boek met een prachtige cover. Ik had zoiets van wat heeft de vrouw met de handen op haar buik met het verhaal te maken. Is ze zwanger? Zo staan nl. zwangere vrouwen. Uitverkoren is de titel, zou ze zwanger zijn en daarvoor uitgekozen zijn? Eén woord wat me opviel was “deduceerde” dat ken ik niet dat kwam een aantal keren voor, dat viel me op. Verder zo’n heerlijk boek dat ik het niet kon weg leggen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Kaatje:
    Zoals we bij Linda gewend zijn, zit je direct midden in het verhaal. Haar schrijfstijl is vloeiend en leest (te) snel. Ook het onderwerp ‘sekte’ boeit en uiteraard ook het leven van Jules.

Citaat Amarins:
    Meteen in hoofdstuk 1 was ik al gegrepen door het verhaal en het wordt alleen maar spannender. Inmiddels ruim over de 100 pagina’s. Linda schrijft makkelijk, het leest vlot!

Citaat annemarie van weelie:
    Het duurde wel even voor ik echt in het nieuwe verhaal zat. Ik vond het met name in het begin wat storend dat het verhaal uit het eerste deel tussendoor opnieuw werd uitgelegd. Ik snap wel dat er rekening gehouden wordt met lezers die dit boek kopen zonder deel 1 te lezen, maar toch… Daarna werd ik volledig in de verschillende verhaallijnen ‘gezogen’. Die had ik ook verwacht want dat vind ik echt de kracht van Linda Jansma. De schrijfstijl is wederom vlot en soepel en de karakters zijn geloofwaardig.

Citaat Arda:
    Ik zat gelijk in het boek had ook niets anders verwacht van het boek. Ik ben er nog in bezig maar ik kijk nu al uit naar het vervolg. En niets ongewoons tegen gekomen.

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    Gelijk vanaf pagina 1 gegrepen door het verhaal. Aangezien ik eerst Schaduwkinderen heb gelezen, ben ik nu op pagina 107. Wel fijn dat er af en toe wordt teruggegrepen op het eerste deel voor degene die nog niet Schaduwkinderen hebben gelezen. Ben wel blij dat ik dat wel heb gedaan, zo kom je toch steeds meer te weten over Jules en Harry.

Citaat Mama-jellie:
    Zo dat was een goed begin van dit boek. Ze weet meteen de spanning daarin op te bouwen. Maar wat voor mij het boek erg goed maakt is dat ik Leeuwarden ken. De plekken die zij noemt in de stad ken ik. Ik hoef geen fantasiebeeld te maken van het verhaal. Ik loop er echt. Ik weet hoe het er echt uitziet en dat vind ik echt super. Het zijn geen verzonnen plekken. Ze bestaan echt.

Vannacht schrok ik wakker met vragen in mijn hoofd van hoe men in hemelsnaam ongeziens kan ontsnappen uit die kazerne. Ik ben inmiddels over de helft en hoop de antwoorden te kunnen vinden. Spannend is het wel!

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Uitverkoren is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 41e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,94 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Uitverkoren van Linda Jansma geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 9,11
    2. Plot: 8,75
    3. Leesplezier: 9,61
    4. Schrijfstijl: 9,21
    5. Originaliteit: 8,82
    6. Psychologie: 8,14

Gemiddelde puntenwaardering: 8,94

Wat vindt Linda Jansma van deze leesclub?

Het was zowel eng als gaaf dat het tweede deel van Cirkel van het Kwaad, Uitverkoren in de leesclub kwam. Schaduwkinderen, het eerste deel, werd ontzettend goed ontvangen en dan is het maar de vraag of het tweede deel ook in de smaak gaat vallen. Naast het onderwerp in Schaduwkinderen, dat vrij actueel was, is dat in Uitverkoren iets minder. Alhoewel sektes eigenlijk van alle tijden zijn en als je bedenkt dat er enkele honderden tot duizenden sektes in Nederland bestaan, kan er niet gezegd worden dat het iets zeldzaams is. Het wordt eerder stil gehouden, dan dat het in de actualiteit komt, tenzij er iets misgaat – denk daarbij aan de groepering van Jim Jones – massale zelfmoord – en de Branch Davidians in Waco waarbij vrijwel alle leden tijdens een vuurgevecht om het leven kwamen.

Ik kreeg gelukkig meerdere reacties van lezers dat ze het enorm interessant vonden, dus mijn zorgen dat het onderwerp te wazig of te oninteressant was, was onterecht.

Mijn ervaring met de leesclub is net als de vorige keer alleen maar positief. Ik merkte dat er veel enthousiasme was, maar ook veel vragen. Ik hoop dat ik die allemaal naar tevredenheid heb beantwoord en dat ik voldoende ingespeeld heb op de op- en aanmerkingen die bij het eerste deel naar voren kwamen. Ik heb geprobeerd Jules’ broer Remi wat meer naar voren te brengen en gezien het feit dat ik daar weinig over gehoord heb, zal dat wel gelukt zijn. Wel zag ik regelmatig de opmerking dat er nu, na het tweede deel, nog steeds niet veel is opgehelderd voor wat betreft Jules’ verleden. Ik kan jullie verzekeren dat dat allemaal goed gaat komen in het derde deel, waarin natuurlijk alle draadjes gaan samenkomen. Helaas moeten jullie nog wel even geduld hebben voordat het slotdeel gaat verschijnen.

Ook dit keer vind ik het fijn dat jullie de tijd en de moeite hebben genomen om Uitverkoren te lezen en te bespreken en jullie gedachten en opmerkingen met mij te delen. Dat is voor een auteur heel waardevol. Ik dank jullie dus ook hartelijk voor jullie inzet en jullie enthousiasme en ik hoop dat jullie uitkijken naar het derde deel en ook dat met veel plezier zullen gaan lezen!

Getekend: Linda Jansma.

Een impressie van de antwoorden die Linda Jansma gaf op lezersvragen:

Kaatje vraagt:
    Hoi Linda, leuk dat je deelneemt aan de leesclub en onze vragen wilt beantwoorden. Hoe kwam je op het idee om een sekte als onderwerp te kiezen en hoe pleegde je onderzoek hierna? Groetjes, Karin

Linda Jansma antwoordt:
    Dat idee is al heel oud. Toen ik 15 was vond de beruchte inval plaats in Waco, bij de Branch Davidians. Ik was erg onder de indruk van wat die David Koresh daar allemaal uitspookte en heb toen een jeugdboek geschreven dat gebaseerd was op die sekte, maar zich in Nederland afspeelde. Later, toen ik thrillers begon te schrijven, heb ik altijd gezegd dat ik ooit nog eens een boek voor volwassenen wilde schrijven dat over een sekte ging en dat is deze geworden – heel losjes gebaseerd op het jeugdboek dat ik eerder schreef.
    Als research heb ik heel veel boeken gelezen en gesproken met iemand die zich uit een sekte heeft losgemaakt.

annemarie van weelie vraagt:
    Hoi Linda, fijn om in deze leesclub je boek te lezen. Ik ben vooral benieuwd hoe je ertoe gekomen bent om een serie te schrijven en hoe die tot stand komt. Bedenk je eerst het hele verhaal en ga je dan in delen schrijven of juist heel anders?

Linda Jansma antwoordt:
    Eigenlijk bedenk ik van tevoren nooit hoe een verhaal gaat lopen. In dit geval geval lag het iets anders: ik wist precies hoe het verhaal van Jules’ verleden moest zijn. Daarvoor moest ik een personage hebben dat net iets meer zicht had in officiële onderzoeken, maar ik wilde niet dat het een advocaat of een politieagente zou zijn. Ik kwam toen op het idee om er een officier van justitie van te maken.
    Eerst zou ze gewoon Nederlands zijn, maar omdat ik een tussenperiode van 30 jaar moest hebben tussen de moord op haar vader en het moment dat het verhaal zich afspeelt (omdat zij anders nooit de rechtenstudie en aansluitende de opleiding tot OvJ zou kunnen doen) heb ik de moord in België laten afspelen – in Nederland krijgt men voor moord gemiddeld achttien jaar en loopt de moordenaar na twaalf jaar weer buiten maar in België staat op oudermoord levenslang en kan men na een aantal jaren om vervroegde vrijlating verzoeken).
    Kortweg: ik zag het verhaal van Jules helemaal voor me en vond dat het beter in een trilogie paste dan in een los verhaal. Ik weet precies wat er in het verleden is gebeurd en hoe die lijn moet lopen, maar de “losse” verhalen, zoals in het eerste deel de aanslagen en in dit deel de sekte, komen pas tijdens het schrijven. Alhoewel een deel van het sekte-verhaal wel al bekend was, met name de rol van Rebekka en Elijah.

Hetty vraagt:
    Hoi Linda. Leuk om je weer te ontmoeten bij deze leesclub. Ook ik ben benieuwd naar het idee om een sekte als onderwerp van je verhaal te kiezen, maar die vraag is al eerder door Kaatje gesteld. Daarnaast ben ik benieuwd of het toeval is of een gevolg van een gezellige/brainstorm ontmoeting met schrijfster collega Karin Hazendonk die binnenkort uitkomt met het boek Waanidee waarbij ook chips bij mensen geïmplanteerd worden? Groetjes Hetty

Linda Jansma antwoordt:
    Je eerste vraag is inmiddels beantwoord.
    Wat betreft je tweede: ik heb geen idee waar Karins boek over gaat. We hebben dus ook niet gebrainstormd over het onderwerp. Ik las een hele poos geleden een krantenartikel over een bedrijf dat chips bij werknemers implanteerde (met toestemming!) waarop codes en wachtwoorden e.d. stonden. Het waren dus geen zenders – dat is echt mijn eigen fantasie. In het derde deel zal hier nog verder op worden ingegaan.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Linda Jansma, klik hier

Citaat Annemarie van Weelie:
    Om maar een schot voor de boeg te nemen voor de beoordeling: ik heb genoten van Uitverkoren en wat mij betreft heeft Linda Jansma de hoge verwachtingen waar gemaakt!
    Wat de karakters aangaan vind ik hen geloofwaardig en kan ik me met hen identificeren. Jules heeft iets stoers en iets triests over zich en die combi komt mooi uit de verf. Ik hoop ook dat het nog goed komt met haar relatie met Harry, iets van haar zo gunnen komt dan bij mij boven. Zegt iets over meeleven. Het eerste deel had ik al gelezen en het mag duidelijk zijn dat ik niet kan wachten op het derde deel.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Kaatje:
    De karakters van Juul en Harry komen goed uit de verf. Ik heb het idee dat ze iets nader tot elkaar zijn gekomen in dit deel. Juul is zonder twijfel mijn favoriete personage. Ze heeft heel wat meegemaakt en ik hoop dat ze haar antwoorden krijgt.
    Aan de personages hoeft niets te worden veranderd. Linda heeft ze uitstekend bedacht en neergezet. De schrijfstijl nodigt uit om te blijven lezen; vlot en soepel geschreven met goede dialogen. Uiteraard heb ik het eerste deel gelezen, net zoals alle andere boeken van Linda en ik hoop dat het derde deel niet lang op zich laat wachten.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Amarins:
    Naar mijn idee ontwikkelen de personages zich niet, ze zijn weinig anders aan het eind van het boek dan aan het begin. Als er dan iemand een klein beetje groeit is het denk ik Jules. Hoe zij toe groeit naar het eind van het boek en wat ze aandurft kan je misschien enige groei noemen. Ik vind de personages wel heel reeel, prachtig neergezet. Een prima schrijfstijl, leest vlot, spannend en vind het heel bijzonder dat het speelt in mijn stad. Ik herken de pleine en straten en zelfs de kroeg. Waar ik zelf nu ook weleens kom. Prachtig geschreven naar mijn mening! Op het moment dat ik begon te lezen was ik me er niet van bewust dat Schaduwkinderen deel 1 was, terwijl het hier op de kast lag te wachten om gelezen te worden. Nu ik dit deel uit heb ga ik gauw deel 1 ook lezen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Fgoestoh:
    Karakters evolueren? Ja en Nee. Heel veel ontwikkeling heb ik niet ervaren. Het is meer van hetzelfde. Wel is er iets diepgang of meer informatie bij gekomen maar niet van het niveau dat je echt de karakters beter hebt leren kennen dan in deel 1. Ik had Schaduwkinderen al gelezen. Vond ik erg goed en was reden om deel 2 te willen lezen. Qua verhaal is deel 2 prima in het totaal plaatje wat minder maar een fractie dan deel 1. Misschien door het onderwerp. Ik weet het niet helemaal. Ik zou zeker weleens een ander boek van Linda gaan lezen. Maar het lijstje van verlangen is nog wel lang.

Citaat Charlotte:
    Jansma heeft met Schaduwkinderen en Uitverkoren twee boeken gemaakt met een vlotte en vloeiende schrijfstijl. Daarnaast is de spanning voelbaar vanaf het begin tot het eind met een aantal dingen die nog opgehelderd moeten worden of niet. Dat zou ook wel spannend zijn hoor. Cirkel van het Kwaad laat zien dat er dingen gebeuren die elke realiteit tarten maar wel waarheidsgetrouw zijn en dat is het enge erbij. Ik heb bijna al haar eerdere boeken gelezen en voor Uitverkoren las ik Schaduwkinderen. Fantastisch om van een trilogie twee delen achter elkaar te lezen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat vangrol:
    Het plot vond ik verrassend en zag ik gedeeltelijk aankomen, maar er kwamen toch weer onverwachte verrassingen om de hoek kijken. Knap zoals Linda Jansma het verhaal geconstrueerd heeft, je krijgt langzamerhand steeds meer informatie en op het eind vallen de puzzelstukjes in elkaar. Het verhaal was boeiend van het begin tot het eind. De schrijfstijl is prettig en omdat het verhaal blijft boeien, is het niet moeilijk de aandacht erbij te houden. Integendeel, je kunt haast niet stoppen met lezen. Voor mij is het niet een typisch Nederlandse thriller, het thema is wereldwijd bekend. Het verhaal speelt zich wel af in Friesland, maar het is niet bepalend voor dit boek.

Citaat Annette Overvoorde:
    Dit is opnieuw een echte “Jansma”, alle ingrediënten zijn opnieuw aanwezig voor een succesvol 2e boek over Jules. Bijna halverwege bemerkte ik een moement van verveling. Het onderzoek zit vast, en niets lukt. Ik dacht..oeps, wat nu? Het einde maakt het weer goed.
    Ik vind dat dit boek iets unieks heeft. Hiervoor las ik Emelie Schepp. Heel leuk, maar bij dit boek voelde het gewoon weer vertrouwd. Jansma is voor mij de NL-Emelie Schepp.
    Vraagje (adviesje)….komt er nog een romantische scene voor Jules? of misschien een klein boekje 4, met een happy end? Een soort na-boekje. Hoe het verder ging..
    Beoordeling: 9,50

Citaat Caro1966:
    Een heerlijke schrijfstijl, een boek wat je net als deel 1 niet weg wilt leggen en je zo in het verhaal gezogen wordt dat alles om je heen niet belangrijk is. Heerlijk dat ik nog tijd had om door te lezen ivm de vakantie. Zo voel je je enorm betrokken in het verhaal en baal ik ervan dat ik niet meteen deel 3 kan lezen, ben erg benieuwd naar het einde.

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    De schrijfstijl past helemaal bij het verhaal, dat blijkt wel uit het feit dat ik het boek moeilijk kon wegleggen (maar helaas bestaat het leven niet alleen uit lezen). Ik heb ook eerst snel Schaduwkinderen gelezen. Kan niet wachten op deel 3 van Cirkel van het kwaad. Wanneer?
    En verder staan er nog een paar boeken van Linda Jansma in de kast/eraeder om te lezen. Het boek wil je niet wegleggen en het blijft spannend tot de laatste bladzijde.
    Beoordeling: 9,50

De schrijfstijl van Linda is immer vlot en toegankelijk voor eenieder. Schaduwkinderen heb ik niet gelezen maar ik had geen enkele moeite om in het verhaal te komen. Wellicht omdat er in de eerste hoofdstukken verwijzingen waren naar het eerste deel. Ja, zeker ga ik het laatse deel lezen. Ik wil toch wel heel graag weten wat de verbanden zijn tussen het verleden van Jules en Meester Elijah.
    Beoordeling: 8,67

Citaat chantalvl:
    Ik ben dit keer iets later begonnen omdat ik toch eerst deel 1 heb gelezen. En daar ben ik blij mee omdat ik anders het niet meer had gedaan. En heb eerlijk gezegd wel (bijna alle) boeken in de kast staan, maar nog niet gelezen. Maar doordat ik deze heb gelezen komen ze zeker hoger op het lijstje.

Citaat Cece:
    Bij het eerste deel van de trilogie, waren de rollen van de personages al duidelijk. Nu bij het tweede deel merk je dat de rollen nog meer duidelijker worden. Ja, de schrijfstyle past bij het verhaal. Het is goed uitgewerkt, de verhaallijnen lopen goed over, de gesproken taal is duidelijk en niet te moeilijk. De spanning blijft er goed in, hierdoor blijf je verder lezen zonder dat je eigenlijk wilt stoppen. Ik vind haar schrijfstijl lekker om te lezen, het is niet te moeilijk en ook weer niet te makkelijk. Soms moest je even nadenken, maar al snel wist je het antwoord.

Citaat Arda:
    Geweldig plot, de verhalenlijnen lopen mooi naar elkaar toe op het einde. Het is een prettige schrijfstijl goed te lezen in duidelijke taal. Ja, een heel boeiend verhaal en het had mijn volle aandacht tot de laatste pagina. Je wordt vanaf het begin in het verhaal gezogen.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Mama-jellie:
    Van begin tot het eind heeft mij dit boek geboeid. Eigenlijk voordat ik het ging lezen al. Daarom wilde ik ook mee doen aan deze leesclub. Ook de spanning was goed opgebouwd. Voor mij geen saai stuk ertussen. Alleen dat gedraai tussen Jules en Harry daarvan had ik zoiets; verdorie zeg nu gewoon wat je voor elkaar voelt. Linda haar schrijfstijl is zeer prettig en erg vlot. Geen moeilijke woorden of zinsopbouw. Het houdt de aandacht van begin tot einde goed vast.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Shanna

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Hilde van den Bosch
    Bijdrager
    Post count: 11

Dank je wel Cees voor deze mooe samenvatting, Linda voor het mooie verhaal en de Crime Compagnie voor het beschikbaar stellen van het boek.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.