Home Forums Leesclub 48: Puta Verslag leesclub Puta van Sterre Carron

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #9195 |

Leesclub 48, Puta – Sterre Carron

Inleiding

Het verhaal: Gevarenzone

“Wanneer Manon op een nacht het levenloze lichaam vindt van haar vriendin Flore, blijkt dat haar keel van oor tot oor is doorgesneden. Manon geldt meteen als de hoofdverdachte van deze moord. In een hoeve op het platteland worden even later ook de lichamen gevonden van een oude man en een oude vrouw.

Hoofdinspecteur Rani Diaz voelt meteen dat er iets niet klopt aan deze beide zaken. Wanneer Manon bij gebrek aan bewijs wordt vrijgelaten, breekt de hel helemaal los. In een broeierige sfeer van angst en paniek wordt duidelijk dat er in de stad iemand rondloopt die bepaalde mensen vol haat naar het leven staat. Vindt Rani Diaz met haar team het moordende monster voor er een nog grotere catastrofe plaatsvindt?”

De schrijver: Sterre Carron

Sterre Carron, een pseudoniem, is een Vlaamse schrijfster van misdaadromans. Ze debuteerde als schrijfster in 2013 met Mara. Carron had van in haar jeugd belangstelling voor criminologie maar belandde uiteindelijk in een opleiding tot vroedvrouw.

Voor Artsen zonder Grenzen ging ze werken in Rwanda en toenmalig Zaïre. Ze keerde terug naar België waar ze een tijd in het Instituut voor Tropische Geneeskunde werkte.
    Haar detectives draaien rond Rani Diaz, een gevoelige maar humeurige hoofdinspecteur bij het Mechels politiekorps.

De lezers:

Lezer 1: nini_ingrid, 49 jaar
    Het was me de vorige keer niet gelukt mee te doen met een boek van Sterre Carron en wil nu heel graag het boek Puta lezen en zien hoe goed dit boek is en hoe spannend weer. En of het Rani lukt het om terug de zaak goed op te lossen

Lezer 2: maryam, 58 jaar
    Puta is Spaans voor hoer! Wie zou daar mee bedoeld worden en waarom? Manon, Flore of inspecteur Rani Diaz (klinkt wel Spaans)? Zelf heb ik nog geen boeken van Sterre Carron gelezen, maar als ik haar boeken opzoek zie ik 4-5 sterren verschijnen. Moeten dus wel spannend en goed geschreven zijn.

Lezer 3: MissyP, 45 jaar
    Zou supergraag meelezen in Puta van Sterre Carron. Heb nog geen boeken gelezen over Rani Diaz, maar zou graag kennis met haar maken. Lijkt mij ook vreselijk om je vriendin vermoord te vinden en daar dan zelf van verdacht worden! Ben zeer benieuwd hoe Manon die hel overleeft!

Lezer 4: Cindy, 43 jaar
    Ik ben sinds Gotcha een enorme fan van Sterre Carron. Zij weet zo veel spanning in een verhaal te leggen en ik ben zo benieuwd of haar dat in dit boek ook gelukt is. Ik ben eerlijk in mijn mening en deze onderbouw ik ook altijd. Daarnaast is het superleuk om aan een leesclub te mogen meedoen. Samen discussiëren over een boek, je mening mogen geven. Nadenken over de meningen van anderen. Ik vind het altijd een eer.

Lezer 5: Saskia, 50 jaar
    Op de valreep schrijf ik me nog in voor deze leesclub. Mijn motivatie bevat deze keer meerdere redenen.
    Ten eerste heb ik nog nooit een boek van Sterre Carron gelezen. En mijn moeder notabene wel. En ze vond het leuk. Dus ben ik benieuwd of ik het ook leuk vind.  Ook vind ik de namen aantrekkelijk klinken. Sterre vind ik al een hele mooie naam en ik vind ook de naam van de hoofdinspecteur heel mooi. Ze heet Rani. Ze spreken tot de verbeelding en geven me een vrolijk gevoel.
    Nu ben ik verder benieuwd wat het titelwoord betekent. Het woord Puta doet me toch denken aan hoer. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit boek gelezen heb dat Hoer getiteld is. Misschien betekent het hier wel heel wat anders. Maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
    Tenslotte ben ik na al die fantasy weleens toe aan een heerlijke thriller. Ik ben dus nieuwsgierig naar wat Sterre me te brengen heeft. De inhoud spreekt me aan maar die herhaal ik niet want dat mag niet

Lezer 6: sunnie031, 51 jaar
    Wow, deze leesclub Puta lijkt me te gek vooral daar ik alle delen van haar tot nu toe gelezen heb en ik al uit kijk naar deze nieuwe!

Lezer 7: alegna, 27 jaar
    Wat me allereerst triggert is de naam van het boek. Ik kan Puta niet koppelen met wat er allemaal staat. Als je het woord puta vertaalt, staat er eigenlijk slet of hoer. Dus is er een vrouw dusdanig boos? Of is het iemand die door een vrouw slecht is behandeld, waardoor nu meer mensen moeten boeten? Of zit ik er helemaal langs door de naam van het boek! Hoe dan ook ben ik erg nieuwsgierig naar de zoektocht van de politie en ook of Manon er iets mee te maken heeft. Of is zij ‘de boze Puta’?

Lezer 8: Jet spanjersberg, 54 jaar
    Ik doe graag mee met deze leesclub, omdat lezen geweldig is! Natuurlijk spreek de inleiding me ook aan, anders reageer je niet lijkt me! Ook altijd leuk nieuwe schrijvers/schrijfsters te leren kennen.

Lezer 9: krisje peeters, 44 jaar
    Welk boek van Sterre Carron heb ik nog niet in mijn bezit? Inderdaad, enkel diegene die nog moet verschijnen tegen einde september. Ik leerde Sterre ook persoonlijk kennen via een bevriende schrijver. We hadden al heel wat leuke gesprekken. We volgen elkaar via facebook, foutjes in haar boeken liet ik haar weten. Ik ben zo benieuwd naar het vervolg van de Rani Diaz thrillerreeks. Sterre schrijft en woont in Mechelen, de stad waar ik van 1999 tot 2 maand geleden woonde. Zo veel herkenningspunten in haar boeken maken het lezen nog leuker. Oh, wat zou ik graag deelnemen aan deze leesclub.

Lezer 10: Zohra, 65 jaar
    Omdat het boek geschreven is door een Vlaamse schrijfster en ik zelf afkomstig ben uit Belgisch-Limburg maakt dit me echt nieuwsgierig. Meestal lees ik boeken/thrillers van Scandinavische auteurs, momenteel eentje van een Nederlandse…dus benieuwd naar de niveauverschillen.

Lezer 11: Severine, 30 jaar
    Sterre Carron is absoluut een van de beste thrillerauteur in Vlaanderen. Ik kijk dan ook altijd reikhalzend uit naar haar boeken. Sterre haar titels zijn altijd erg speciaal en zijn duidelijk gelinkt naar de inhoud van het boek. Ook deze weer. Als ik naar de betekenis van Puta kijk, zie ik een verhaal met een link naar prostitutie. Of ik het juist heb kom natuurlijk maar ik te weten als ik het boek heb gelezen. En wie weet kom ik daar dankzij deze leesclub al snel achter.

Lezer 12: Annemie S, 57 jaar
    Ik wil heel graag meedoen aan deze leesclub, juist omdat het een boek betreft van Sterre Carron. Een hele tijd terug las ik van haar een boek wat ik echt niet goed vond, hoewel eenieders commentaar er toch positief over was. Ik nam me voor haar nog te lezen boeken even in wacht te zetten, temeer mijn ntl lijst nog lang genoeg was. Op die ongeveer twee jaar tijd las ik geen boek meer van haar, maar wel elke keer de rescensies en commentaren van andere collega lezers. En ik merkte dat haar boeken altijd met zeer veel lof omschreven werden. Op die manier bleef Sterre met haar boeken een uitdaging voor mij. Als ik de korte inhoud lees van dit boek, bekruipt me toch weer de goesting om er opnieuw aan te beginnen. De uitdaging is groot nu, de uitdaging was zelfs al gegroeid. Ik ben geen opgever, een begonnen boek ‘moet’ uitgelezen worden. Helemaal goed zeker als je de uitdaging aanneemt van een leesclub. En met rescensies schrijven ben ik intussen ook bekend, dus hierbij mijn motivatie.

Lezer 13: roodkapje, 55 jaar
    Ik zou het leuk vinden om mee te doen aan de leesclub Puta van Sterre Carron. Ik ken deze schrijfster niet en sta altijd open voor nieuwe auteurs en hoop dat het een spannend boek mag zijn. Zo te lezen gebeurt er al genoeg “gruwelijks”.

Lezer 14: GerdaVD, 61 jaar
    Mijn dochter verwees me naar deze leesclub, omdat ze weet dat ik fan ben van de boeken van Sterre (Ik leerde ze immers kennen via haar!). Ik waag dus graag mijn kans, zeker na het lezen van de korte inhoud. Het lijkt me terug een spannende zaak voor Rani en haar team! Daarnaast ook spannend voor mij, zo een eerste keer leesclub!

Lezer 15: Biek, 46 jaar
    Met veel plezier heb ik Gotcha! van Sterre Carron gelezen, afgelopen zomer heb ik Carta gelezen, eerlijk gezegd vond ik dit boek iets minder dan Gotcha!. Nu ben ik heel benieuwd of Puta het niveau van Gotcha! weer weet te halen en zou daar graag met anderen over van gedachten willen wisselen.
    Sowieso ben ik een fan van Sterre, heb haar vorig jaar op de boekenbeurs in Antwerpen ontmoet en haar warmte en persoonlijke aandacht voor mensen is me enorm bij gebleven.
    Ik zou graag een papieren exemplaar willen zodat ik hem hopelijk door Sterre kan laten signeren.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Axelle

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het achtenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Puta, geschreven door Sterre Carron, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Witsand.

De Vlaamse auteur Sterre Carron loopt duidelijk op kop in de ThrillZone leesclub. Nee, niet in de HALL of FAME, daar is de eerste plaats nog steeds voor Anya Niewierra met Het dossier. Echter wel met het meeste aantal boeken in de nog korte tijd dat de leesclub is gaan draaien. Met een waardering van 8,62 voor Carta, gevolgd door Gotcha! met een waardering van 8,40 staat nu Puta in de belangstelling bij de leesclub.
    En deze belangstelling was er niet minder om…

‘Het was me de vorige keer niet gelukt om mee te doen’ motiveert nini_ingrid haar inschrijving dit keer. En Cindy roept: ‘Ik ben sinds Gotcha een enorme fan van Sterre Carron’, dat lijkt me ook heel plausibel om in te schrijven. Ook voor ktisje peeters is het heel eenvoudig: ‘Welk boek van Sterre Carron heb ik nog niet in mijn bezit? Inderdaad, enkel diegene die nog moet verschijnen tegen einde september’.
    Dus was ook deze derde leesclub met Sterre Carron weer ‘volle bak’.

Voor maryam geeft het Vlaams soms wel wat verschil te zien met het Nederlands: ‘Bijzonder vond ik: “ik zie door het bos de bomen niet meer” blz 145. In het Nederlands is dat precies andersom.’
    Dat is ‘zeker en vast’ maryam en ook dat is in het Nederlands andersom.

Severine leest en leest en leest….’ Zoals verwacht is het boek erg spannend en wordt deze spanning mooi opgebouwd. Ik heb het bijna uit nu, en ik moet zeggen dat het einde toch anders lijkt uit te draaien dan gedacht.’
    Annemie S vond ‘ze weende tranen in riviertjes’ een heel mooie uitdrukking. En dat vonden wij nu ook Annemie S en met ons veel andere lezers….

Laat ons maar eens verder kijken of dit boek van Sterre ook weer goed is voor een goede beoordeling.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Saskia:
    Ik vind de naam van de auteur erg mooi. Ze heet Sterre en dat geeft me al een blij gevoel. Ik weet niet of het de achternaam van deze auteur is. Ik google en zie dat het een pseudoniem is. Er zijn wel foto’s van haar te vinden en ze heeft een facebook pagina. Die heb ik dus maar meteen even geliked. Haar echte naam vind ik niet zo snel terug. Wel zie dat ze opgeleid is tot vroedvrouw en in Zaïre heeft gewerkt. Ze zegt ook dat ze interesse heeft in Oostere spiritualiteit. Ik ben benieuwd of ik daar wat over ga terugvinden in het boek.
    Ik heb nog niet eerder iets van haar gelezen. Maar de lijst met titels van eerdere titels is al behoorlijk lang. Ik vind vooral de namen erg mooi. Mara, Matsya, Trifla. Ze klinken exotisch en prikkelen de nieuwsgierigheid.

Citaat Zohra:
    De foto laat me een vrouw zien die huilt. Is het angst of/en verdriet…dat moet uit het verhaal blijken. De titel Puta deed me onmiddellijk denken aan het Franse “putain”…dus hoer. Speelt het verhaal zich misschien af in de prostitutiewereld? Foute mannen.
    Ik ken de auteur niet maar verwacht dat het een spannend boek wordt met misschien wel een paar typische Belgische woorden. Dat zou mooi meegenomen zijn. Een thriller die me aanspreekt en naar meer boeken van haar doen grijpen.

Citaat krisje peeters:
    Sterre kennende zal ze me met dit boek niet teleurstellen. Ik heb zolang moeten wachten voor ik het boek kreeg. Ik durfde geen ander boek te starten gezien Sterre haar boeken lezen als een trein, spannend zijn maar er ook steeds veel onverwachte wendingen in voorkomen.
    Ik was bijna in de verleiding gekomen om vorige week toch naar de voorstelling te gaan en het boek daar te kopen. Ik moest mezelf dwingen te wachten. Ik moest me tegen houden om zelfs andere recensies te lezen van Puta.

Citaat roodkapje:
    Puta in hoofdletters en in rood (bloed?). Achterkant en rug in rood. Rood is de kleur van bles, maar ook van liefde. Puta betekent niet alleen hoer, totebel, maar is ook een godin van de oude Romeinen. Een opvallend glimmende cover met daarop een vrouw met uitgelopen mascara, zichtbaar verdriet. Ze ligt op haar zij en ze heeft net gehuild. Ik heb al berichten gezien over Puta en ben nieuwsgierig geworden. Dit is voor mij de eerste keer, dat ik een boek van Sterre Carron ga lezen. Ik verwacht een spannende thriller met onverwachte wendingen.

Citaat Biek:
    De cover toont een sprekende foto van een vrouw die een verloren indruk maakt. Benieuwd wie het is en wat er met haar gebeurd is. Sterre Carron is een schrijfster die zeer betrokken is met haar lezers. Ontmoet je haar live dan krijg je een welgemeende knuffel van haar, ze is oprecht geinteresseerd in haar fans. Ik verwacht na het lezen van Indra, Gotcha! en de voor mij iets mindere Carta weer een aangrijpend spannend boek waarin de hoofdpersonen een plekje in je hart krijgen. Zeer benieuwd of Puta mijn verwachtingen waar kan maken.

Citaat Cindy:
    De cover laat een jonge vrouw zien in doodsangst, paniek. Mijn fantasie slaat gelijk op hol en ik vraag me af, wordt ze vastgehouden, heeft ze pijn? Waar is ze zo bang voor? je zou haar willen troosten en vertellen dat alles goed komt…De titel staat in helderrood, in grote letters. Ze komen hard op mij over. Mijn verwachtingen van Sterre Carron zijn dat het een spannend boek is met een goed en hopelijk onverwacht plot. Dat het verhaal goed in elkaar zit. Dat is wat ik ook bij Gotcha! ervoer. Personages die onder je huid kruipen. Ik hoop dat mijn verwachtingen waar worden gemaakt met dit boek. Ik heb er in ieder geval zin in. Vandaag mijn andere boek uitlezen en dan kan ik gaan beginnen

Citaat sunnie031:
    Ik had nog niet goed naar de cover gekeken, maar als ik er nu naar kijk zou dit een boek zijn, die ik niet snel zou oppakken. Een vrouw/meisje die angtig kijkt met een traan in haar ogen. Waar is ze bang voor? Mijn verwachting van de auteur is weer hooggespannen, daar haar vorige boeken enorm spannend waren. Zal ze me weer weten te verbazen?
    Het verhaal van het boek zal zeker weer een goede thriller moeten zijn, daar haar vorige boeken dat ook waren. Met een goede spanning erin verwerkt en een verrassend plot. Ik ga met spanning beginnen in dit boek.

Citaat alegna:
    Allereerst valt me de titel op. Puta, ofwel hoer? Is het meisje dat op de kaft staat dan Puta? En waarom huilt ze toch zo? Is ze mishandeld, gekrenkt, verkracht? Echt een sterke cover. Er zit zoveel leed in de foto dat het veel vragen oproept. Ook de titel in het rood springt er enorm hard uit. De achterkant is vooral gevuld met tekst. Een tekst waaruit ik ook nog steeds niet kan halen waar Puta nou voor staat in dit boek.

Citaat Axelle:
    Een goed opgebouwd verhaal met oog voor details die kloppen, met veel aandacht aan een goed taalgebruik en spellingsregels en als dader iemand die je totaal niet had verwacht. Als je daar nog een goede mix aan emoties toevoegt, dan heb je een typisch Sterre Carron boek.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat maryam:
    Met het lezen van dit boek ben ik weer allerlei mij onbekende Vlaamse woorden en uitdrukkingen tegengekomen. Tenminste ik denk dat het Vlaamse woorden zijn.
    Bijzonder vond ik: “ik zie door het bos de bomen niet meer” blz 145. In het Nederlands is dat precies andersom.
    Afgaande op de achtercover had ik niet verwacht dat het deze kant op zou gaan met het verhaal. Voor mij beetje te veel, maakt het minder realistisch. Hoewel het boek zelfstandig gelezen kan worden, wordt er best veel verwezen naar vorige boeken en mis ik wat achtergrondinformatie.

Citaat Zohra:
    Als Vlaamse (in Nederland wonend) vind ik het fijn dit boek te lezen. Voor mij is het dan ook heerlijk “thuiskomen” kan ik bijna zeggen. Omdat dit het 1ste boek is dat ik van Sterre lees is het wel een beetje moeilijk om alle achtergrond van bepaalde mensen te weten. En een ander klein minpuntje vind ik dan ook dat er véél namen in voor komen, meer dan ik in andere boeken gewend ben. Maar het is niet onoverkomelijk. Het boek leest vlot weg.

Citaat Jet spanjersberg:
    Ben niet echt opmerkelijke citaten tegen gekomen. Leuk die Belgische uitdrukking! Ik verwachtte eigenlijk niet echt iets, dus já het is een boek wat erg doorleest, ben ookal op 93%, moeilijk weg te leggen. Ik ben niet echt iets tegen gekomen dat fout is.

Citaat Severine:
    Als Vlaming heb ik niet echt opmerkelijke citaten ontdekt, het boek ligt in de lijn van de boeken die ik reeds las van Sterre. Zoals verwacht is het boek erg spannend en wordt deze spanning mooi opgebouwd. Ik heb het bijna uit nu, en ik moet zeggen dat het einde toch anders lijkt uit te draaien dan gedacht. De titel heeft in deze een dubbele betekenis. Heel goed bedacht alleszins!

Citaat Annemie S:
    Citaten: ‘ze weende tranen in riviertjes’ vond ik een heel mooie uitdrukking. Deze uitdrukking deed me glimlachen, ik vond het zo mooi gezegd dat ik dit waarschijnlijk ook niet snel zal vergeten. Ik kan me ook meteen heel beeldig voorstellen hoe dat dat er dan aan toe ging. Hoewel ik in het begin wat moeite had mijn aandacht erbij te houden, meer omdat ik steeds afgeleid werd door de plaatsnamen – ik woon in de buurt en vond dat toch wel afleidend – vind ik dat het boek een zeer goede opbouw heeft. Het verhaal ontwikkelt zich in een sneltreinvaart met een almaar stijgende spanning. In die mate stijgend dat ik af en toe het boek opzij moet leggen.

Citaat nini_ingrid:
    Ik vind het weer een fantastisch vervolg op de reeks en eentje weer waar je ’s nachts van gaat dromen.

Citaat Saskia:
    Ik ben over de helft en het boek leest vlotjes weg. Ik heb weer een nieuw woord geleerd. Mocht ik in het vervolg iemand een pak slaag willen geven dan zal ik hem of haar eens effe flink pandoeren. Ik kende het woord pandoer alleen als naam uit de kinderboekenserie Pim Pandoer. Nieuwe (Vlaamse) woorden leren kennen vind ik altijd leuk en verfrissend.

Citaat MissyP:
    Als Nederlandse vielen mij wel sommige woorden op die wij hier niet of minder gebruiken. Vind het wel leuk om een Vlaams boek te lezen, kon me vaak voorstellen hoe mijn Belgische collega’s dat zouden zeggen.
    Helaas nog niet eerder een boek van Sterre Carron gelezen. Soms wordt er wel verwezen naar eerdere gebeurtenissen, dat maakt je wel nieuwsgierig naar de voorgaande boeken. De verhaallijn ontwikkelt zich niet geheel zoals verwacht, dat maakt het mijns inziens ook zo leuk, ik had dit zo niet aan zien komen!

Citaat GerdaVD55:
    Ja en nee ontwikkelt de verhaallijn zich zoals verwacht. Ja, omdat ik, zoals in vorige delen, had verwacht dat de moorden zouden linken met elkaar en we ook de dader aan het woord zouden krijgen. Nee, omdat er dingen onmogelijk waren volgens mij, wat in voorgaande delen mij niet was opgevallen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Puta is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 48e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,02 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Puta van Sterre Carron geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,00
    2. Plot: 7,08
    3. Leesplezier: 8,62
    4. Schrijfstijl: 8,23
    5. Originaliteit: 7,73
    6. Psychologie: 8,46

Gemiddelde puntenwaardering: 8,02

Wat vindt Sterre Carron van deze leesclub?

Blij was ik toen ik las dat Puta werd geselecteerd voor de ThrillZone leesclub. Veel dank hiervoor, Cees! Hoewel Gotcha! en Puta, de voorgangers, de weg reeds in de leesclub hadden afgelegd, bleef het toch spannend om de reacties te lezen.

Aan alle lezers! Ik bewonder werkelijk jullie inzet. Het is niet makkelijk om een boek grondig te analyseren. Want dat is wat jullie doen. Jullie houden echt met alles rekening, geen enkel detail ontglipt jullie. Ik heb niet het geduld om een boek zo intens te bestuderen hoor, daarom mijn welgemeende complimenten.
    Natuurlijk heb ik er deze keer ook weer uit geleerd. Zo weet ik ondertussen (voor altijd) dat je een batterij niet uit een iPhone kunt halen.

Wat ik vooral zal onthouden uit deze analyse zijn natuurlijk de lovende kritieken, maar ook de woorden ‘ongeloofwaardig’ en ‘een beetje voorspelbaar’. Deze goedbedoelde opmerkingen vergezellen me tijdens het schrijven van het nieuwe manuscript. Goed, toch?
    Ook de opmerking dat Rani zeer emotioneel was, heb ik serieus genomen. Ik heb me afgevraagd hoe ik zou reageren in die situatie? Als er met mijn vrienden iets ernstigs gebeurt, reageer ik ook altijd zeer emotioneel, wat niet wil zeggen dat ik niet begrijp dat je als leidinggevende je emoties moet kunnen onderdrukken. Ik versta die opmerking helemaal! Ook dank hiervoor.

Om af te sluiten. Ik geef iedereen een virtuele knuffel voor hun mooie bijdrage en hoop op een dag jullie ergens te ontmoeten!

Voor Cees: dank voor alles! De ThrillZone leesclub steekt geweldig in elkaar! Doe zo verder zou ik zeggen. Wie weet, misschien heb ik het geluk dat ik met een van mijn volgende boeken nog een keertje mag meedoen!

Getekend: Sterre Carron.

Een impressie van de antwoorden die Sterre Carron gaf op lezersvragen:

Annemie S vraagt:
    Ik heb een vraag aan Sterre die al héél lang op mijn lippen hangt, feitelijk zelfs twee.
    Ik begin met de eerste, namelijk de titelkeuze. Bij mijn weten is “Puta” het Portugese woord voor “hoer” – ik las overigens ook nog in een andere topic bij dit boek dat iemand zich hetzelfde afvroeg maar dan met de franse vertaling. Ook de titelnamen van de andere boeken zijn steeds opvallende woorden en/of namen. Mag ik weten hoe je daaraan komt?

En dan de tweede vraag luidt als volgt: bij het lezen van de korte inhoud legde ik meteen de link met de moord op Meredith Kercher, een Engelse studente wiens keel werd overgesneden in Italië. Ben je van daaruit vertrokken met dit verhaal of heb ik te veel fantasie?

Sterre Carron antwoordt:
    Hoi Annemie,jouw eerste vraag: de titelkeuze. De korte titels zijn meestal afgeleid uit de Sanskriet taal. De titel wordt verklaard in het verhaal. Het woord ‘Puta’ betekent idd, zoals je vermeldt hoer. Toch heeft het in dit boek niet helemaal dezelfde betekenis. Veel meer kan ik daar niet over kwijt.

De tweede vraag: ik ben niet vertrokken van de moord op die vrouw. Ik ga het zo dadelijk googlen, want nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden.
    Zijn jouw vragen voldoende beantwoord? Zo niet: ‘shoot’! Groetjes en veel leesplezier!

Reactie Annemie S op antwoord:
    Ja hoor Sterre, en ik begrijp ook heel goed waarom je er niks méér kunt over zeggen. Zoals Maryam ook al aangaf, ben ook ik beginnen lezen en lezen en lezen, tot ik op zeker moment vaststelde dat er nog slechts 40 blz resteerden. Omdat ik wel wat langer leesplezier wil hebben heb ik nu al twee dagen bijna niet gelezen maar blijf er wel mee bezig door de leesclub. Evenals Maryam mis ik ook heel veel achtergrondinformatie uit de serie, maar daar kan ik alleen maar kwaad voor zijn op mezelf.

Jet spanjersberg vraagt:
    Hallo Sterre, Ik hoop niet dat jou ooit zoiets is overkomen, om zo aan het onderwerp te komen. Eigenlijk in en in triest. Ben wel benieuwd hoe jij aan het onderwerpen voor je boeken komt.
    Dit was mijn 1ste boek van jou, maar ik vond het wel duidelijk hoor…………gaande het boek verwijs je genoeg naar vorige onderwerpen uit het leven van de personen.

Sterre Carron antwoordt:
    Dag Jet! Blij te lezen dat het een beetje duidelijk was. Hoe kom ik aan de onderwerpen? Dat hangt ervan af. Meestal is het iets wat ik hoor of zie (bijna nooit iets wat ik lees in een krant of zo…)
    Bij Mara was dat een uitspraak van een yogaleraar, bij Tirtha was het de arrestatie van een kinderarts voor pedofilie (die man woonde niet ver bij me vandaan), bij Matsya was het een programma wat ik zag op televisie over een bizarre aandoening, bij Trifla was het een kruid, bij Indigo was het ‘het derde oog’, bij Indra waren het de terroristische aanslagen in combinatie met een nierziekte waaraan een jongetje leed (greep me erg aan omdat de ouders het geld niet hadden om de behandeling te betalen), bij Gotcha! was het een stuk ervaring van mezelf van het werk dat ik had verricht in de tropen, bij Carta was het de Joker die ik zag tijdens een kaartspel en bij Puta wilde ik per se iets vinden waardoor één van mijn geliefde teamleden voldoende in de picture kwam. Goh, wat een tekst! Ik hoop dat ik hier niet te veel heb neergeschreven, maar hoop vooral dat het een antwoord is op jouw vraag. Ik wens iedereen een heel fijn weekend toe. Lieve groet, Sterre.

Cindy vraagt:
    Hallo Sterre, als je een karakter creëert, heb je dan iemand in je hoofd die je kent of zijn ze puur fantasie? Ik bedoel dan niet per se dat iemand dan iets soortgelijks hoeft te hebben meegemaakt, maar meer echt het karakter van iemand, hoe iemand is.
    Hartelijke groet, Cindy

Sterre Carron antwoordt:
    Dag Cindy, afwisselend! Meestal is het puur fantasie en creëer ik een personage hoe ik graag heb dat zij of hij is of zou zijn. Simons is een uitzondering. Ik ken iemand die een beetje zijn karaktertrekken heeft. Niet helemaal, maar toch… Lieve groet, Sterre

Voor alle vragen aan en antwoorden van Sterre Carron, klik hier

Citaat Annemie S:
    Het mag duidelijk zijn, het gedrag van Puta, de hoofdpersoon, werd hoe langer hoe duidelijker geschetst, hoe langer hoe meer werd voor mij ook duidelijk dat ze hulp nodig had. Vaak zat ik op het puntje van mijn stoel en kon niet anders dan doorlezen, doorlezen…
    Mijn favoriete personage was van in het begin Puta zelf. Van in ’t begin had ik erg met haar te doen. Heel vaak zocht ik naar antwoorden en vroeg me dikwijls af wat er met haar gebeurd is dat ze geworden is wie ze was. Doorgaans zijn ontmenselijkingen van deze soort toch altijd een gevolg van traumatische gebeurtenissen. Mijn sympathie voor haar nam alleen maar toe.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Jet spanjersberg:
    Ja, ik vind zeker dat de karakters evolueren…….het kan ook haast niet anders, anders zou het de beweegredenen van Puta niet begrijpen. Maar ook over Manon en Rani Diaz, kom je steeds meer te weten. Manon spreekt mij het meeste aan omdat ze niet gelooft wordt………maar ook Rani, ik had nog nooit een boek van Sterre gelezen dus steeds een beetje meer achtergrond info is wel fijn.
    Beoordeling: 7,83

Citaat maryam:
    Ondanks dat ik bij het lezen van de boeken, soms de achtergrond miste waarnaar dan wel verwezen werd, weet ik niet of ik de vorige boeken nog ga lezen. Ik vond het verhaal soms te ver door slaan en te ongeloofwaardig worden. Rani vind ik een sympathieke persoonlijkheid, die heel menselijk is. Gedreven inspecteur, maar bang om door haar werk als moeder, zus en echtgenoot te kort te schieten. Maar ook andersom.
    Beoordeling: 6,58

Citaat roodkapje:
    In de loop van het verhaal kom je erachter, waardoor Puta geworden is, wie ze is. Steeds duidelijker wordt, dat ze hulp nodig heeft en door haar omgeving “niet gehoord” is. Van Rani zag je steeds meer de menselijke gevoelige kant en hoe de moorden haar van haar nachtrust beroofden. Rani kwam als hoofdinspecteur menselijk over en heeft wat voor haar collega’s en familie over. Ze liet duidelijk haar gevoel spreken.
    Beoordeling: 7,33

Citaat Biek:
    Karakters evolueren in mijn ogen altijd in een boek, het verschilt wel in welke mate dit goed uitgewerkt wordt. In Puta is veel aandacht voor de ontwikkeling van de karakters, continu heb ik het gevoel dat ik als een engeltje over hun schouder mee kijk in hetgeen ze doen en denken.
    Mijn favoriete persoon blijft Rani Diaz zelf, zowel op het werk als privé mogen we overal getuige van zijn, dit vind ik heerlijk. Ze is rechercheur, maar op de eerste plaats moeder en echtgenoot. Het valt niet altijd mee om in dit beroep keuzes te maken. Vaak heeft ze het gevoel dat ze haar gezin tekort doet, heel begrijpelijk. Maar een Rani die altijd thuis is, is volgens mij geen leuke moeder.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Cindy:
    Absoluut past de schrijfstijl bij dit verhaal. De schrijfstijl leest makkelijk en snel en dat doet het verhaal zeker goed. De vaart blijft erin. De korte hoofdstukken helpen hier ook bij, net zoals de verschillende perspectieven. Sterre heeft zich aan mij echt bewezen… Gotcha! was het eerste boek dat ik van haar mocht lezen en dan is het altijd afwachten of een volgend boek net zo goed is. Gotcha! vond ik meer pakkend, maar dit was zeker een goed boek en ik wil zeker haar andere boeken ook lezen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat sunnie031:
    Ik zou denk niet de personages kunnen veranderen. Ze zijn gewoon zo gemaakt door de auteur en dat maakt juist het verhaal. Hoewel Fien met haar laatste akties wel een beetje te overdreven overkwam, want wat zij deed, lijkt mij in het echt onlogisch. Maar goed, het blijft een thriller! De schrijfstijl is gewoon direct weer herkenbaar en wederom leest het boek heerlijk weg met de korte hoofdstukken en verschillende verhaallijnen die goed naar elkaar toe gewerkt zijn. De vorige delen heb ik allen gelezen en ik kijk absoluut weer uit naar deel 10. Het kan me niet snel genoeg gaan, zolang het maar goed in deze stijl voort blijft gaan.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Saskia:
    Sterre besteedt veel aandacht aan het invullen van haar karakters. Ze worden emotioneel uitgediept. Ontwikkeling zie ik vooral bij Rani. Zij banjert niet zomaar door het leven maar vraagt zich af of het zo goed is of dat het anders moet en neemt zich voor dan de veranderingen door te voeren die nodig zijn. Ze is dus zelfkritisch. De andere personages lijken niet zo aan verandering onderhevig. Ze worden wel menselijk neergezet maar blijven vergeleken met hoofdpersoon Rani een beetje op de achtergrond. De tweede die wat ontwikkeling doormaakt is zusje Romy. Ze helpt haar kleine zusje Rune om te gaan haar angsten en gevoeligheden zodat ze kan overleven op school. En laat daarmee meteen zien hoe ze het zelf gered heeft. Ze neemt gedurende het boek steeds meer initiatief en verantwoordelijkheid in plaats van enkel een opstandige puber te zijn.
    Beoordeling: 6,17

Citaat krisje peeters:
    Ik was razend benieuwd naar hoe de leden van het team in dit boek zouden evolueren.
    In elk boek gebeurt er wel iets met één van de teamleden. Het is enorm leuk om alle personages te herkennen uit vorige boeken en te lezen wat er in de afgelopen tijd, tussen de boeken in gebeurd is.
    De personages worden uitgediept en zeer goed omschreven. In dit boek is mijn favoriete personage zeker en vast Fien. Fien maakt in dit boek zeer veel mee, ze heeft al veel mee gemaakt in andere boeken en in dit boek wordt haar personage nog meer uitgediept.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Severine:
    Ik vind het plot goed opgebouwd, als lezer kom je pas gaandeweg meer te weten over Puta.
    Je hebt wel al snel door dat er een link is tussen de twee eerste moorden. En het einde was natuurlijk wel spannend, al heb ik wat moeite met het feit dat Fien aan haar lot wordt overgelaten als ze in dat bos is. Ik verwachtte toch dat Rani zelf dat bos in ging gaan om Fien te zoeken. De spanning begon van bij het begin, en het plot werd daarna op dezelfde weg doorgezet. Dus qua structuur vond ik het best wel oké.
    Beoordeling: 8,00

Citaat MissyP:
    Het plot is goed opgebouwd, je komt steeds meer te weten, maar toch nog niet alles.
    Zoals velen hiervoor al noemden, waren er wel wat zaken die al te toevallig lijken, zoals inderdaad de haar die Rani vindt in het huis van Fien. Dit einde als in “deze dader” had ik niet zien aankomen. Ik had wel soms mijn twijfels bij Wolf, maar niet verwacht dat hij Puta zou zijn, ook zeker niet aan zien komen dat de dader geen echte vrouw zou zijn!
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht, het is lekker vlot geschreven en het leest supersnel door de korte hoofdstukken. De schrijfstijl van Sterre bevalt mij prima, geen ingewikkelde schrijftaal, geen noodzaak tot opperste concentratie
    Voor mijn gevoel zou Puta zich ook elders kunnen afspelen, dus wat mij betreft geen typische Vlaamse thriller, maar wel duidelijk door een Vlaming geschreven
    Beoordeling: 8,00

Citaat nini_ingrid:
    Weer heel verrassend maar dat had ik wel verwacht. Ik vond het echt weer een boeiend boek waar je meteen in meegetrokken werd en niet een waar je eerst de helft van moet lezen voor er iets gebeurd of dat het spannend wordt. Het heeft me toch nog verrast. Ja, het was absoluut een boeiend verhaal want ik vond het jammer dat hij uitgelezen was. Ik heb al haar boeken met veel plezier gelezen omdat ze zo vlot te lezen zijn, ze heeft een hele prettige schrijfstijl.
    Beoordeling: 9,33

Citaat Zohra:
    Het was voor mij een goed op gebouwd plot en ik vond het epiloog zeer fijn. Zodoende wisten we de reden van het gedrag van Puta. Vanaf het begin heb ik mijn twijfels gehad omtrent Wol. Goed gedaan dus Sterre!
    Het was een zeer boeiend verhaal dat tot het einde mijn aandacht had. Ik kon het boek niet weg leggen en het was op bepaalde ogenblikken alsof ik midden in het verhaal zat.
    De schrijfstijl van Sterre vind ik prettig lezen. Geen moeilijke woorden, geen moeilijke zinsbouw. Korte hoofdstukken. Ik zou het niet typisch Vlaams noemen. Natuurlijk zijn er Vlaamse steden (België) maar het zou zich eender waar kunnen afspelen.
    Het is een helder, spannend en vlot boek.
    Beoordeling: 8,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

alegna

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

Nogmaals sorry, m’n hondje moest geopereerd worden enzovoort, waardoor het er niet van kwam. Het boek is vanochtend uitgelezen, omdat ik dacht dat vandaag nog geschreven kon worden op het forum. Helaas, dit bleek niet zo te zijn. Toch enorm bedankt voor dit geweldige boek.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.