Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 17: Pan Verslag leesclub Pan van Maes & Wade

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #4145 |

Leesclub 17, Pan  – Maes & Wade

Inleiding

Het verhaal: Pan

Pan, de naam van een mythische god, geschreven in het bloed van gekeelde slachtoffers. Antwerpen slaapt niet meer. De stad is in de ban van een seriemoordenaar. Wetsdokter Tom Beckx krijgt de lijken op zijn snijtafel. Samen met rechercheurs Suzanne Jacobs en Raoul De Vuyst gaat hij koortsachtig op zoek naar de sadistische moordenaar.

Een zoektocht die voor hem alsmaar persoonlijker wordt. Opgehitst door de pers en met de hete adem van de politiek in zijn nek gaat de wetsdokter soms een stap te ver en waant hij zichzelf een rechercheur.

Kan hij de god van het woud stoppen?

De schrijver: Maes & Wade

Ria Maes (1965) volgde na een opleiding secretariaat-talen een jaar privéschool journalistiek te Antwerpen en begon op 19-jarige leeftijd als freelance journaliste te werken voor diverse tijdschriften. Enkele jaren later leverde ze haar eerste doktersroman af en die schrijft ze na al die jaren nog steeds, maar dan wel in combinatie met andere boeken zoals VDB en Mattan. Het verhaal van een turbulente vriendschap en samen met Babs Bruyneel Depressie is niet een einde, maar een nieuw begin.

Aron Wade (1970) studeerde in 1996 af aan het koninklijk conservatorium van Brussel. Naast theater, musical en cabaret speelde hij mee in reeksen zoals De Kotmadam, W817 en Thuis. Hij was ook jaren te zien als presentator op Ketnet. Samen met Ria Maes vormt hij het schrijversduo Maes & Wade. Hun debuut Pan verschijnt in februari 2017.

De lezers:

Lezer 1: Ingridje, 53 jaar
    Typische Vlaamse thriller van een auteur die zijn eerste boek schrijft (Aaron Wade)

Lezer 2: coenraad, 52 jaar
    Een mythe verweven in een verhaal met een hedendaagse seriemoordenaar dit kan alle kanten opgaan en een schrijversduo dat debuteert. Dit wekt mijn interesse en vraagt om een kennismaking!

Lezer 3: Kessel45, 55 jaar
    Ben dol op seriemoordenaars ontmaskeren en leef erg mee met de rechercheurs die op zo’n zaak zijn gezet. Jaaa zou dolgraag zélf mee gaan speuren. Het lijkt me een geweldig boek weer en hoop dat mijn naam uit de hoge hoed komt rollen.

Lezer 4: nini_ingrid, 48 jaar
    Ik ken Aaron Wade als acteur en ben erg benieuwd hoe hij als schrijver is, en Ria Maes is gekend van de Sara dagboeken dus ben ik heel benieuwd naar de combinatie van hun beide.

Lezer 5: Marjo Jacobs, 52 jaar
    Dit Vlaams schrijversduo lijkt me een goede combinatie en ik hou van Belgische thrillers houd. Ik verwacht typische Vlaamse uitdrukkingen van dit schrijversduo, veel gruwelheden verwacht ik van dit boek. Van deze leesclub verwacht ik spontane boekverdieping.

Lezer 6: Maryam, 57 jaar
    Ik ben fan van de boeken van Nikki French en sinds ik voor deze leesclub Vlaamse boeken gelezen heb, ook van Vlaamse schrijvers. Als ik lees waar dit boek over gaat, wetsdokter (forensisch arts) die zelf op onderzoek uitgaat, wordt mijn nieuwsgierigheid nog groter en dat in combinatie met sadistische moordenaar. Heerlijk, slapeloze nacht, of in ieder geval wat slaap tekort.

Lezer 7: Evy De Brabander, 31 jaar
    De aanleiding is eigenlijk dat ik heel benieuwd ben wat Aron Wade als auteur kan…ik heb vroeger elke aflevering van De Kotmadam met hem gezien en dat roept zo veel nostalgie op! Het verhaal doet klassiek aan maar ik ben benieuwd hoe ze hier een eigen draai aan geven, lijkschouwers zijn populaire hoofdpersonages…

Lezer 8: Lieke, 50 jaar
    Wat zou ik graag meelezen! Antwerpen is voor mij mijn tweede thuisstad, ik heb daar heel wat voetstappen liggen. Hoewel ik in Utrecht en Rotterdam gestudeerd heb, voel ik me meer thuis in Antwerpen. De kroegjes (niet die door ‘Ollanders platgelopen café’s, maar de Antwaarpse) om een bolleke te drinken, de tientallen kleine eettentjes (niet te vergeten Frituur no 1), theaters, de Sinkse Foor. Maar ook de linkeroever, de voorsteden waar vrienden wonen. Ik ben benieuwd wat ik allemaal kan herkennen. Daarnaast vind ik het erg leuk om een schrijversdebuut te lezen, gewoon omdat ik daar geheel blanco aan kan beginnen, zonder verwachtingen.

Lezer 9: MissyP, 44 jaar
    Ben zeer benieuwd naar Pan van Maes & Wade. Zou graag mee lezen! Lijkt mij een spannend boek over een sadistische seriemoordenaar, ben zeer benieuwd hoe de wetsdokter Tom Beckx dit gaat oplossen?!

Lezer 10: M_Vermeulen89, 27 jaar
    Ik had nog nooit van 1 van de schrijvers gehoord, maar de flaptekst sprak mij direct aan. Daarna ben ik op onderzoek gegaan op de pagina van uitgeverij Houtekiet naar dit boek en heb ik het interview van de schrijvers gelezen. Na dit gelezen te hebben ben ik erg enthousiast geworden na de volgens hun perfecte samenwerking en de diepgaande uitwerkingen van de personages (echte mensen van vlees en bloed).

Lezer 11: Alice1812, 39 jaar
    Een moordenaar met een mythologisch trekje, dat is weer eens wat anders! Kan de moordenaar mij meeslepen in zijn wildernis? Ik ben benieuwd!

Lezer 12: Thrillreader, 44 jaar
    Als ik de zin ‘Pan, de naam van een mythische god, geschreven in het bloed van gekeelde slachtoffers.’ lees krijg ik de kriebels. Gruwelijk. Het zou zo een aflevering van de tv serie Criminal Minds kunnen zijn. Op de voorkant van het boek staat misdaadroman. De beknopte beschrijving over de inhoud van het verhaal geeft aan dat het een spannend thriller zal zijn met expliciete scènes? Waardoor het extra spannend en griezelig is? Daar komt ik middels deze leesclub graag achter.

Lezer 13: maria burger, 55 jaar
    Pan heeft ook iets walgelijks, n.l. het schrijven van de naam van een mythische god in het bloed van de gekeelde slachtoffers. Hoe blijf je dat zien? Wat is de naam van de mythische god, wat is zijn betekenis, hoe spannend maakt het schrijversduo het feit dat Antwerpen niet meer slaapt. De wetsdoktor die buiten zijn boekje gaat en het wordt ook nog eens persoonlijker voor hem en dan nog de lijken beoordelen, hoe objectief is hij dan nog en hoeveel lijken komen er nog. Kan hij dit stoppen? Ik ken het schrijversduo niet, maar het verhaal klinkt erg spannend en goed, waardoor ik graag mee zou doen aan deze leesclub.

Lezer 14: Kareltje, 47 jaar
    Na het meedoen aan 2 leesclubs via jullie ben ik helemaal verslaafd. Ik volg dagelijks de ontwikkelingen van de hele site en sta te popelen voor een nieuwe leesclub. Het boek Dancer vond ik te heftig, maar naar Pan ben ik heel benieuwd. Sowieso een bijzonder schrijversduo, aangezien ze beiden zo’n andere ervaring hebben. Ben heel benieuwd wat hun debuut ons gaat brengen.

Lezer 15: sunnie031, 50 jaar
    Ik zou weer graag mee willen doen met deze leesclub. Ik ben al fan van Nicci French, dus deze trekt me enorm! Benieuwd hoe zij als schrijversduo deze thriller hebben geschreven.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zeventiende boek dat door de leesclub is gelezen is Pan, geschreven door Maes & Wade, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Houtekiet.

Als je in de gemiddelde beoordelingen over de 6 bekende onderdelen niet onder de 8,0/10 scoort dan mag je als auteur met een thrillerdebuut zeer tevreden zijn. Pan krijgt het voor elkaar en dat is een dikke proficiat waard aan de geestelijke moeder en vader, Ria Maes en Aron Wade!
    En waar ligt het dan aan en waarom wilden de deelnemers dit boek zo graag lezen? We proberen het hieronder in het kort een beetje duidelijk te maken.

‘Een mythe verweven in een verhaal met een hedendaagse seriemoordenaar dit kan alle kanten opgaan en een schrijversduo dat debuteert. Dit wekt mijn interesse en vraagt om een kennismaking!’, is voor coenraad de reden om in te schrijven. Voor nini_ingrid geldt: ‘Ik ken Aaron Wade als acteur en ben erg benieuwd hoe hij als schrijver is, en Ria Maes is gekend van de Sara dagboeken dus ben ik heel benieuwd naar de combinatie van hun beide’. En de van oorsprong Vlaamse maar in Nederland woonachtig Evy De Brabander neemt deel omdat: ‘De aanleiding is eigenlijk dat ik heel benieuwd ben wat Aron Wade als auteur kan…ik heb vroeger elke aflevering van De Kotmadam met hem gezien en dat roept zo veel nostalgie op!’

Hierboven dus een kleine impressie die behoorlijk divers is.

En na het lezen vindt M_Vermeulen89: ‘Ja, het boek voldoet heel erg. Een vlotte schrijfstijl bij een verhaal wat als een sneltrein leest!’. Een dankbare sunnie031 laat na het boek gelezen te hebben weten: ‘Door de leesclub werd ik wel getriggerd en wilde ik dit boek graag lezen, wat me ook mogelijk gemaakt is, dank hiervoor!’
    Waarvan acte…
    Tenslotte vindt maryam: ‘Thrillers horen vlot te lezen, spannende opbouw te hebben en tot het einde toe verrassingen te hebben. Dat heeft dit boek zeker. In het begin had ik moeite om in het verhaal te komen, maar daarna vond ik het jammer dat het boek uit was.’

Als al deze lofuitingen niet nieuwsgierig maken om snel alle resultaten te gaan lezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Marjo Jacobs:
    De ogen die je op de voorkant van het boek aankijken, roepen bij mij gruwelijkheden, onvoorstelbaarheid en mysterie op. De handen verduisteren misschien de waarheid?
    De beschrijving van het boek maakt nieuwsgierig, je wil zo snel als mogelijk met dit gruwelijke boek starten en vernemen hoe de wetsdokter te werk gaat om samen met de rechercheurs de seriemoordenaar te pakken te krijgen.

Citaat kessel45:
    Heb nog niets gelezen van Maes & Wade dus weet niet of het spannend is, maar het is een misdaadroman dus zal wel goed zitten denk ik. Even doorgebladerd zie ik dat er geen aparte hoofdstukken in zitten. Vind ik wél jammer want dat leest prettiger, maar ik neem aan dat de sterretjes een volgend item inluiden.

Citaat kareltje:
    Vanuit het donker (blauwe kleur) staren 2 blauwe ogen je aan, verscholen achter twee grauwgrijze handen en lijkt het gezicht ook verscholen achter zwartgekleurde bladeren. Beetje spooky………. Geeft de indruk dat er iets mysterieus en spannends aankomt, als je het boek gaat openen/ lezen.

Citaat Alice1812:
    Ik vind de cover eigenlijk niet mooi, te getekend, te donker, zou mij niet aantrekken als hij in de boekwinkel ligt! Beide schrijvers ken ik niet, dus ook deze keer stap ik er onbevooroordeeld in! Ben erg benieuwd naar dit boek, de korte beschrijving maakt me erg nieuwsgierig! Ben nooit zo van de Nederlandse/ Vlaamse schrijvers dus ben erg benieuwd of het tegendeel eens bewezen wordt!

Citaat Thrillreader:
    Verwachtingen m.b.t. herkenbaarheid in de schrijfstijl van de auteurs heb ik niet, daar ik niet eerder boeken van ze heb gelezen. Bij een thriller verwacht ik dat het een spannend verhaal is me een stevige plot.

Citaat Evy De Brabander:
    Ja…zoals bij elke thriller verwacht (hoop) ik een spannend verhaal. In ieder geval een verhaal wat me boeit en bijblijft! Ik moet zeggen dat ik de titel goed vind! Ik hou van kort en krachtig. Deze in het bijzonder vind ik erg aantrekkelijk omdat ik ook altijd van mythologie heb gehouden! En het blijft mysterieus….

Citaat sunnie031:
    Het valt me op dat er dwingende ogen tussen vingers doorkijken van de handen die voor zijn gezicht zijn. De titel Pan trekt me niet direct aan. Omdat het een misdaadroman is, ben ik wel even de tekst gaan lezen en deze trok me wel aan, zodat ik toch het gevoel kreeg om te gaan lezen.
    Ik heb nog niets gelezen van Maes & Wade, dus ben zeker nieuwsgierig naar hen. En ik verwacht ook dat men mij het boek met spanning laat lezen.

Citaat MissyP:
    Net als Evy de Brabander doet de cover mij denken aan een comic. Ik vind de tekening heel apart en vraag me af of het de dader betreft die door zijn handen heen kijkt? De auteurs ken ik totaal niet, maar na het lezen over hun achtergrond en hun bijzondere samenwerking ben ik zeer nieuwsgierig naar het resultaat daarvan! Ik verwacht een spannend verhaal over de jacht naar de sadistische moordenaar.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat M_Vermeulen89:
    Ik heb het idee dat er wat Belgische uitspraken/termen in zitten die mij af en toe wat vreemd in de oren klinken. Bijvoorbeeld: overgesneden keel, in Nederland zou je eerder doorgesneden gebruiken en zo zijn er meerdere voorbeelden. Dit is af en toe even verwarrend, maar buiten dat leest het boek vlotjes weg en ontwikkelt het verhaal zich tot dusver wel hoe je zou verwachten.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik nader het einde ondertussen en ik moet zeggen dat ik de spanning nu wel voel! Ik heb ook echt steeds zin om verder te lezen!

Citaat maryam:
    Door logerende kleindochters kan ik deze week minder lezen dan ik normaal doe, maar ik ben inmiddels wel in het boek begonnen. Hierdoor had ik in eerste instantie ook wat moeite om in het verhaal te komen, maar na een pagina of 30 lukte dit steeds beter. Inmiddels heeft het verhaal me helemaal te pakken en wil ik verder lezen.

Citaat Lieke:
    Ik dacht: ik lees vandaag een stuk, mmar dat is het hele boek geworden. In één ruk uitgelezen! Juist door het niet indelen in hoofdstukken is het een mooi ineengevlochten geheel geworden. Naarmate het boek vordert, stijgt de spanning tot een geweldige plotwending. Chapeau, die had ik niet zien aankomen. Het gebruik van Vlaamse begrippen en zinsbouw past geheel bij het boek, het zou geen pas geven hier ABN te bezigen.

Citaat maria burger:
    Ben halverwege en erger me wel een beetje aan Raoul. Hoe kan zo iemand bij de politie zitten, maar daar komen we misschien nog wel achter. Ik hoop niet dat de dader nu al gevonden is want wat gebeurt er dan nog de andere helft van het boek. Wel spannend.

Citaat Marjo Jacobs:
    Wat een verrassend einde, spannend tot en met het allerlaatste!

Citaat Ingridje:
    De eerste pagina’s hadden me niet echt mee omdat ik juist uit een andere thriller kwam. Ondertussen zijn we een paar lijken verder en vind ik het wel vlot lezen. Ga nu nog even verder lezen zolang de zon schijnt.

Citaat coenraad:
    Personages zijn leuk en krijgen steeds meer body. Hoewel aan 1 persoon als ik die in het echte leven zou tegen komen daar zou ik meteen mee in de clinch liggen. Is dus wel levenecht neergezet.

Citaat nini_ingrid:
    Ik ben het boek zo vlug doorgevlogen omdat ik het zo spannend vond dat ik dit onderdeel vergeten ben. Er waren zoveel mooie stukjes in het boek. Fouten ben ik niet tegengekomen. Voor mij was het veel spannender dan verwacht.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Pan is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 17e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,44 en plaatst zich op een mooie positie in de leesclub HALL of FAME

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Pan van Maes & Wade geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,13
    2. Plot: 9,07
    3. Leesplezier: 8,33
    4. Schrijfstijl: 8,27
    5. Originaliteit: 8,73
    6. Psychologie: 8,03

Gemiddelde puntenwaardering: 8,44

Wat vindt Maes & Wade van deze leesclub?

Ik vond het op zich al een eer dat onze eerste misdaadroman in aanmerking kwam voor jullie leesclub en tijdens het hele proces heb ik enorm genoten van het lezen van al die reacties. Uiteraard is het bijzonder leuk dat Pan zo goed ontvangen werd bij de lezers van deze site.

Ik schrijf al dertig jaar, maar dit is mijn eerste boek in dit genre en dan zijn de eerste reacties uitermate spannend. Als ik dan lees dat niemand het plot had zien aankomen en dat het boek leest als een trein, dan maakt me dat heel blij en stiekem ook een beetje trots.

Wij houden heel graag rekening met de opmerkingen die er hier en daar waren als we deze zomer aan ons tweede boek beginnen. Nadenken over de stijl van de cover (waarover de meningen verdeeld zijn), personages wat verder uitdiepen, dat zijn enkele van de dingen die ik heb onthouden.

Het was dus niet alleen een leuke, maar ook een zeer leerrijke ervaring, deze leesclub. Aan iedereen die eraan meewerkte, een zeer gemeende en hartelijke dankjewel. Aron en ik zijn nu nog meer gemotiveerd om Maes & Wade verder uit te bouwen. Wij hebben Pan met heel veel passie en plezier geschreven en zullen er voor het tweede boek met minstens zoveel plezier en passie tegenaan gaan. Graag tot volgende keer!

Getekend: Ria Maes.

Een impressie van de antwoorden die Ria Maes gaf op lezersvragen:

nini_ingrid vraagt:
    Hallo Ria, ik heb enkele vragen: Ik heb gezien dat je verschillende soorten boeken schrijft, feelgood zoals Sara, biografie en nu thriller. Welk genre schrijf je het liefst? Hoe komt het idee om met Aaron Wade een boek te schrijven en komt hier nog een vervolg op?

Ria Maes antwoordt:
    Dag Ingrid, ja, ik heb tot nog toe inderdaad alleen bio’s of feelgood verhalen geschreven. Leuk om te doen, maar het schrijven van een thriller stond al lang op mijn verlanglijstje. Het kwam er alleen nooit van. Tot ik Aron ontmoette. Hij spoorde me aan om te doen wat ik graag wilde doen. We spraken een paar keer af, ik voelde dat hij vol goede ideeën zat en het kwam tot een samenwerking. De samenwerking verloopt zo vlot en goed dat thriller nummer 2 inderdaad al gepland staat. Het vervolg op Pan is dus in de maak…
    Ik hoop dat het boek je bevalt. Groetjes, Ria

Evy De Brabander vraagt:
    Beste Ria, komt het idee van de verhaallijn dan voornamelijk van Aron? Of hoe moeten we die samenwerking zien? Ik vind het altijd ingewikkeld klinken om met 2 personen een boek te schrijven…toch zijn er verschillende duo’s die erg succesvol zijn!

Ria Maes antwoordt:
    Dag Evy, hoe wij te werk gaan, is dat Aron me de grote lijnen van zijn idee vertelt, dan begin ik te schrijven en vullen we samen personages en gebeurtenissen in, maar ik ben de enige die schrijft. Omdat Aron auteur is, speelde hij sommige van de scènes in het boek voor me na zodat ik een beter beeld kreeg van hoe de dingen zich afspeelden, dialogen hoorde enz…
    De hele zomer hebben we een paar keer per week afgesproken om te praten, te lezen, te verbeteren, aan te passen en ga zo maar door. Voor ons was het helemaal niet ingewikkeld om het boek samen te maken, integendeel. Het was een grote meerwaarde voor ons allebei en we willen hier graag nog heel lang mee doorgaan.
    Is het zo een beetje duidelijk voor jou? Groetjes, Ria

Alice1812 vraagt:
    Hoe kwamen jullie op het idee van Pan, een mythologisch figuur? Hebben jullie iets met mythologie?

Ria Maes antwoordt:
    Dag Alice, als auteur ben je een verhalenverteller. De Griekse mythologie is een vat vol intrigerende en inspirerende oerverhalen. Veel van de personages en situaties die erin voorkomen zitten in ons collectief geheugen. Griekenland is niet voor niets de bakermat van onze cultuur. Waarom heet Europa, Europa, het Trojaanse paard, de achilleshiel, de doos van Pandora, paniek. Het klinkt je ongetwijfeld allemaal vertrouwd in de oren. Al die dingen vinden hun oorsprong in de mythologie. De keuze voor Pan komt dan ook voort uit de fascinatie voor de Griekse mythen en sagen. Fictieve verhalen die op een slimme manier ook de ziel van de mens blootleggen. Het is zeker de moeite om ze eens te lezen.
    Onze dank voor je interesse en we hopen dat je plezier hebt beleefd aan het lezen van Pan. Groeten, Ria.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Ria Maes, klik hier

Citaat kareltje:
    Ik was benieuwd naar het eerste resultaat van dit schrijversduo, ook toen ik hoorde hoe verschillend ze zijn en hoe ze hun samenwerking vormgeven. Tijdens de eerste stukken was ik wat teleurgesteld, omdat het snel en oppervlakkig leek, maar gelukkig veranderde dat. Dit boek oversteeg mijn verwachting omdat er zoveel verschillende elementen aan bod kwamen en het plot zich bleef ontwikkelen en spannend bleef tot aan het einde toe. De schrijfstijl is prima. Heel goed qua opbouw zijn de vetgedrukte tussenstukken waarin de ogenschijnlijke moordenaar iets over de moorden beschrijft. Ik heb het boek met veel plezier en snel uitgelezen. In het begin was mijn leesplezier wat minder, maar door de wendingen werd dat al snel goed.
    Beoordeling: 8,33

Citaat nini_ingrid:
    Als ik in Pan las dan vergat ik alles rondom mij. Het verhaal is heel gemakkelijk om te lezen en zo vlot. Ik ben heel tevreden want het is meer dan ik had verwacht en ga het zeker en vast aanraden bij familie en vrienden. Ik typeer dit boek als bloedstollend en geloofwaardig. Ik gruwelde soms als ik bepaalde scenes las, gelukkig heb ik geen nachtmerries gehad. Het verhaal is goed geschreven en verstaanbaar voor iedereen.
    Beoordeling: 9,17

Citaat M_Vermeulen89:
    Ja, het boek voldoet heel erg. Ik lees voornamelijk Scandinavische thrillers en had geen verwachting van het verhaal. Ik vond het een goed onderbouwde thriller met mooi uitgewerkte personages en vooral het laatste deel was zo spannend dat ik het boek niet meer weg kon leggen! Een vlotte schrijfstijl bij een verhaal wat als een sneltrein leest! Het verhaal had continu mijn aandacht, de moorden wisselden elkaar in rap tempo op waardoor het spannend bleef, de persoonlijke verhalen waren een leuke afwisseling hierop en het einde zat ik op het puntje van mijn stoel.
    Beoordeling: 8,92

Citaat sunnie031:
    Het was best uniek om te lezen vanuit de Griekse god Pan om de moorden te plegen in dit verhaal. Ik zou dit boek niet direct gelezen hebben als ik alleen was afgegaan op de titel en cover. Maar als ik het verhaal lees waar dit boek over gaat, zou het me direct wel trekken. Door de leesclub werd ik wel getriggerd en wilde ik dit boek graag lezen, wat me ook mogelijk gemaakt is, dank hiervoor! Ik heb niet echt een goede tip of raad voor de auteurs. Hopelijk blijven ze zulke thrillers schrijven met verrassende plots en beetje verschillende verhaallijnen. Ik houd wel van puzzelen. Er komen verschillende thema’s in voor, zoals spanning, romantiek en emoties.
    Beoordeling: 9,17

Citaat maryam:
    Ik was niet bekend met de auteurs, als ik zie dat een duo een boek geschreven heeft ben ik wel altijd benieuwd of ze aparte hoofdstukken geschreven hebben en ik verwacht ook altijd een goed doordacht boek omdat ik me voorstel dat je als duo over iedere beslissing praat. Ik verwachtte een kloppend en goed doordacht verhaal. Dat is Pan zeker. Thrillers horen vlot te lezen, spannende opbouw te hebben en tot het einde toe verrassingen te hebben. Dat heeft dit boek zeker. In het begin had ik moeite om in het verhaal te komen, maar daarna vond ik het jammer dat het boek uit was.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Thrillreader:
    De lijnen lopen goed met elkaar ineen tot een goed verrassend spannend ontknoping. Uit de verhaallijnen (de vetgedrukte stukken) had ik meteen vanaf het begin door dat het om DIS ging. Dit stoorde me niet, want om wie het daadwerkelijk ging was nog lang geheim. Door de diverse karakters en geheimzinnigheid had het mijn volle aandacht. Tijdens het lezen probeer ik zelf de puzzel op te lossen. Wie is Pan? Uiteindelijk ben ik toch misleid.

Citaat kessel45:
    Nee er is niets te vroeg bekend gemaakt. Ik dacht veel te weten, maar achteraf kwam ik tot de conclusie dat ik telkens op het verkeerde been was gezet. Jazeker ben ik tevreden. De combinaties zitten vloeiend in elkaar. Tja, alles kan natuurlijk en tijdens het lezen let je er helemaal niet op of iets kan of niet kan. Zeker niet als het erg spannend of emotioneel is. Ja voor mijn gevoel was het zéker geloofwaardig. Ik had dit einde absoluut niet zien aankomen.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Marjo Jacobs:
    Tom, is mijn favoriet, ik vind hem gedreven als wetsdokter en weet wat hij wil en gaat er ook voor. Ik vind het juist leuk om de personages zo te lezen zoals de auteur deze bedoeld heeft, dus ik zou er niets aan veranderen. Ik vind de schrijfstijl van Maes & Wade bijzonder aangenaam, leest gemakkelijk en vlot. Ik ben meer dan tevreden. Diverse uitdrukkingen en bewoordingen zijn typisch Vlaams. Doordat het verhaal zich in Antwerpen afspeelt vind ik het typisch Vlaams. Het grote aantal moorden maakt het dan ook een echte thriller.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Lieke:
    Ik zie twee verhaallijnen: het onderzoek en gedachten en acties van Pan (vetgedrukt, dus goed herkenbaar) Daarnaast krijgt elk slachtoffer (m.u.v. de zwerver) een “introductie”, waardoor je zelf probeert een verband tussen de slachtoffers te leggen en zo mee te doen aan het onderzoek. Naarmate het verhaal vordert, groeit er ook iets tussen de twee hoofdpersonen, wat helpt bij het opbouwen van de spanning: een romantisch tegenwicht voor het gruwelijke. Het einde had ik niet zien aankomen, chapeau!

Citaat Ingridje:
    Ik had enigszins wel wat verwachting omdat Ria toch al een tijd schrijft, weliswaar geen thrillers. En door de boekpresentatie die ingeleid werd door Jan Verheyen, was mijn interesse nog meer aangewakkerd. Ja, ik vind het een geloofwaardig verhaal. Veelvuldige persoonlijkheden bestaan wel degelijk en als iemand zich dan met één of andere god associeert, is het zeker geen brug te ver. Dit einde totaal niet zien aan komen. Een verrassing van formaat.
    Beoordeling: 8,75

Citaat Evy De Brabander:
    Ik vind dat wel een erg knappe rolverdeling en twee weten altijd meer dan 1 is mijn persoonlijke motto! Je moet wel erg goed in een team kunnen werken en op dezelfde lijn liggen om dit tot een geod einde te brengen. Ik kan me voorstellen dat elk boek een beetje zoals een kind is en dat het gevoelig kan liggen als je dan veel dingen samen moet beslissen en makkelijker bereikbaar bent voor kritiek. Ik denk dat het voor Ria een heel leuke ervaring is om een thriller te schrijven en daarvoor de verbeelding van Aron te kunnen gebruiken! De plot is magistraal door het boek heen geweven, met een totaal onverwacht einde!
    Beoordeling: 7,75

Citaat maria burger:
    Telkens wordt je meegenomen met een persoon waar je sympathie voor krijgt en dan legt diegene het loodje. Ja, ik bleef heel benieuwd naar de dader en door het verhaal ging je zelf ook meedenken, wat de connectie zou kunnen zijn. Niet geloofwaardig is als een trouwe bezoekster van de kerk: Liliane die de kerk rondkijkt en de koster niet gelijk het doek over het kruis ontdekken en ook bv.het bloedspoor over de bladeren die door de wind toch wegwaaien.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Alice1812:
    Het verhaal had van mij uitgebreider in personages, verleden enzo gemogen, het plot was wel een verrassing. Het is een makkelijk te lezen boek, soms wat Belgische beschrijvingen maar dat is niet hinderlijk. Het boek had dikker gemogen met meer achtergrond van de hoofdpersonen. Pan is niet een typisch Vlaamse thriller, er worden Belgische woorden gebruikt maar verder valt dit niet op. Het werd niet echt héél spannend.
    Beoordeling: 7,33

Citaat coenraad:
    In het begin gebeurde er niet zoveel maar door de wendingen die het verhaal kreeg werd het verhaal steeds boeiender en bleef zich ontwikkelen. Uiteindelijk leidde het naar een ontknoping die ik niet had verwacht en mij zeer verrast heeft. De combinatie van de mytische god en de hedendaagse wereld werkt goed samen. Niets wordt er te vroeg prijsgegeven het kreeg zelfs nieuwe impulsen toegediend om verder te komen. Het verhaal is bij mij beslist geloofwaardig overgekomen. Het einde is niet een einde die ik had verwacht en dus absoluut niet zien aankomen. Ik was er continu met mijn aandacht bij.
    Beoordeling: 8,00

Citaat MissyP:
    Aangezien ik de auteurs van tevoren niet kende, had ik geen specifieke verwachtingen. Naar aanleiding van de aankondiging voor de leesclub verwachte ik een spannend verhaal. En dat is het ook. De slachtoffers lijken geen verband met elkaar te houden en naast de politie gaat Tom op zoek naar iets gemeenschappelijks tussen de slachtoffers. De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Het leest vlot en het blijft spannend. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar nieuwe boeken van het duo Maes & Wade. De mythische figuur Pan vind ik zeer origineel.
    Beoordeling: 8,50

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 43

Een mooi leesverslag! Blij dat ik hieraan mocht meedoen.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

mooi verslag van een mooi boek. Top

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.