Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 21: Nemesis Verslag leesclub Nemesis van Simon de Waal

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #4557 |

Leesclub 21, Nemesis  – Simon de Waal

Inleiding

Het verhaal: Nemesis

Nadat in haar woning een getuige op gruwelijke wijze is vermoord, en haar man en kinderen in allerijl in veiligheid moeten worden gebracht, blijft de dreiging voor officier van justitie Sylvia van Maele en haar gezin onverminderd voortduren.

Als niet lang daarna een rechercheur omkomt tijdens een aanslag, besluit het rechercheteam het recht in eigen hand te nemen en buiten alle regels en wetten om de strijd aan te gaan met de daders.

Wanneer die langzaam beseffen dat het team illegaal en op eigen houtje opereert, besluiten ze keihard de confrontatie aan te gaan en is er geen weg meer terug. Is het team te ver gegaan in hun zoektocht naar gerechtigheid en wraak.

De schrijver: Simon de Waal

Simon de Waal (1961) is rechercheur zware misdaad en auteur van de thrillers Cop vs Killer en Pentito, beide genomineerd voor de Gouden Strop. Met Pentito won hij tevens de Diamanten Kogel 2008.
    In 2009 startte hij een reeks policiers met vriend en collega Appie Baantjer, die tijdens deel drie overleed. Afgelopen voorjaar vierde de reeks haar jubileum, met de verschijning van Een tien met een griffel.

In december 2014 was de eerste aflevering van Bureau Raampoort te zien op SBS6, gebaseerd op de reeks, met in de hoofdrollen Thomas Acda (Peter van Opperdoes) en Tim Haars (Jacob Halm). De serie wordt geschreven door Simon zelf.

‘Nemesis’ van Simon de Waal is genomineerd als beste thriller van Vlaanderen in 2016.

Vier Nederlandse en één Vlaamse thrillers zijn geselecteerd uit 108 inzendingen voor De Diamanten Kogel. Daar is Simon er een van.

De lezers:

Lezer 1: Fantje, 46 jaar
    De korte beschrijving heeft mijn belangstelling getrokkenn en als extraatje: mijn vriend zijn nicknaam is Nemesis

Lezer 2: Kessel45, 55 jaar
    Het lijkt me een spannende politiethriller, die ik zéker op dit moment goed kan gebruiken. Ben weer toe aan een beetje spanning. Nou ja beetje, héél erg mag ook.

Lezer 3: tesdro, 37 jaar
    Dit verhaal doet mij denken aan Moordvrouw waar het team ook regelmatig buiten het boekje treedt daarom vind ik deze serie ook zo leuk. Dit boek maakt mij dus erg nieuwsgierig.

Lezer 4: helderinge, 37 jaar
    Ik ben gek op crime/ misdaad thrillers en dit lijkt me echt weer zo’n heerlijk verhaal waarin je helemaal weg kan zakken. Lang geleden dat een boek dat echt met me gedaan heeft. Ik ben benieuwd of dat met dit boek lukt.

Lezer 5: dikkiedik, 59 jaar
    Ik lees graag en veel en deel graag mijn ervaringen met anderen. Ik heb nog niets van deze auteur gelezen maar ben aangenaam geprikkeld om dit nu wel te doen.

Lezer 6: Elly, 66 jaar
    Ik wil graag meedoen met Nemesis omdat ik vanaf de lancering van dit boek het graag wil lezen, de bibliotheek beschikt nog niet over dit boek. Ik heb Simon de Waal ontmoet bij Paagman centrum Den Haag, als hij net zo schrijft, als hij praat, dan kijk ik uit naar zijn boek.
    De serie Raampoort heb ik natuurlijk ook gevolgd op tv.

Lezer 7: Kaatje, 55 jaar
    De reden dat ik me opgeef om dit boek te willen lezen is dat ik Simon de Waal een erg goede auteur vind en razend benieuwd ben naar Nemesis. Het feit dat hij genomineerd was betekent dat het een super goed boek is

Lezer 8: Angela93, 23 jaar
    Simon de Waal behoort tot mijn favoriete Nederlandse schrijvers. Ik kijk al lange tijd u naar een nieuw boek van hem, maar in de tussentijd heb ik de eerdere boeken gewoon herlezen. De Waal is een goede schrijver vanwege zijn praktijkkennis die hij op spannende wijze in zijn boeken verwerkt. Verder ligt het onderwerp mij bijzonder goed omdat ik zelf in de branche werkzaam ben. Als De Waal mij met dit boek kan overtuigen, dan is het een geweldig boek, juist omdat ik het wereldje van binnenuit ken. Verder spreekt het verhaal mij aan omdat machtsposities en belangenverstrengeling een rol spelen.

Lezer 9: claudje744, 42 jaar
    Ik doe graag mee aan deze leesclub. Ik vind Simon de Waal helemaal geweldig!

Lezer 10: JaJansen, 60 jaar
    Goede recensies gelezen over dit boek onnederlands spannend, dus wat wil je nog meer. Eerste kennismaking met….

Lezer 11: Amarins, 45 jaar
    Nu ik de Cronin-trilogie uit heb wordt het tijd voor weer een spannender boek en leesclub 😊
    Na het lezen waar het boek over gaat word ik wel heel nieuwsgierig en doe ik heel graag weer mee met een club.

Lezer 12: bridgeros, 55 jaar
    Omdat ik momenteel veel boeken verslind aangezien ik aan mijn hand geopereerd ben (zit in het gips rechts en links gipsspalk) en dit nu het enige is om me niet te vervelen. Ik kan weinig doen aangezien ik in rolstoel zit en deze nu niet kan besturen. Ik mocht Ragdoll en Wiegelied ook al recenseren en dat vond ik zo gaaf om te doen.

Lezer 13: Erna, 54 jaar
    Wat zou het leuk zijn als ik met de leesclub van Nemesis mee zou mogen doen. Eigenlijk is het boek ondergesneeuwd in de massa waaraan meer publiciteit gegeven is. Dus ook bij mij een beetje in het vergeethoekje gekomen, terwijl het me een bijzondere en spannende thriller lijkt.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het eenentwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is Nemesis, geschreven door Simon de Waal, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Lebowski Publishers.

Simon de Waal is voor meerdere disciplines zeker geen onbekende. Als mede-schrijver en ontdekker van protagonisten Van Opperdoes en Jacob in een nieuwe serie die hij samen schreef met Appie Baantjer ontwikkelde hij die later tot de Tv-serie Bureau Raampoort. Daarnaast schrijft hij zijn eigen boeken en doet in zijn vrije tijd nog iets bij de Amsterdamse politie, afdeling Zware Misdaad.
    Nemesis is genomineerd bij De Diamanten Kogel 2016 en staat op de shortlist van De Gouden Strop 2017. Maar nu in de ThrillZone leesclub.

Voor JaJansen waren het de goede recensies die ze over dit boek las om zich in te schrijven. En Kaatje laat weten: ‘De reden dat ik me opgeef om dit boek te willen lezen is dat ik Simon de Waal een erg goede auteur vind en razend benieuwd ben naar Nemesis’. En Elly is wel verplicht om aan de leesclub mee te doen want: ‘Ik wil graag meedoen met Nemesis omdat ik vanaf de lancering van dit boek het graag wil lezen, de bibliotheek beschikt nog niet over dit boek’.
    Dat is dus echt een plausibele reden, lijkt de leesclub-redactie.

Tijdens het lezen laat tesdro weten: ‘Wat een spannend boek zeg. Ik kan het maar lastig wegleggen. Bij de inschrijving had ik al aangegeven dat ik het iets weg vind hebben van de serie Moordvrouw en dat klopt ook wel. Buiten het boekje om dingen doen wat voor extra spanning zorgt’. En Kessel45 beaamt dit min of meer met: ‘Wat ben je snel vertrouwd met iedereen. Veel spanning en langs de regeltjes door, allerlei zaken proberen te regelen. Toppie’.

We gaan kijken of ‘Toppie’ ook voor de andere lezers geldt.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Amarins:
    Ik vind de cover heel duister, wapens, knuppel, helm. Wat zou dit moeten brengen? Het doet wat eng aan, dit moet toch wel een heel spannend boek worden als je zo de voorkant ziet!
    Auteur: ik heb nog nooit iets gelezen van deze auteur. Ik heb even gegoogled wie hij is. Hij schreef ook met Baantjer. Nu heb ik wel boeken van Baantjer gelezen maar niet uit de Baantjer-de Waal serie. Ik ken hem dus niet en laat me verrassen.

Citaat dikkiedik:
    Ik ken de auteur allleen van horen zeggen, heb een deel van de Baantjer – de Waal serie in de boekenkast staan maar nog niet gelezen. Dat zal ik nu zeker ook doen want ik ben al over de helft in Nemesis en dat smaakt naar meer! Raampoort ken ik van de tv-serie.

Citaat Erna:
    Door Nemesis als titel te nemen i.p.v. Wraak schept het een mysterieuze sfeer rond het boek. De kleur van de cover heeft weer iets militairs/me-achtigs. Het onderschrift geeft juist de indruk dat het om een juridische psychologische thriller gaat.

Citaat angela93:
    Ik heb al vaker boeken van Simon de Waal gelezen en ben erg enthousiast over die boeken en ik verwacht van dit boek dan ook erg veel. De schrijver heeft mij nog nooit teleurgesteld. De Waal schrijft echt vanuit de praktijk wat de verhalen goed maakt.

Citaat Kaatje:
    De cover is erg mooi; mooie koele kleuren en de titel straalt kracht uit. Het doet me denken aan militaire politie. De auteur ken ik alleen van naam. Mijn verwachting is dat het een spannende politiethriller is met veel kennis van zaken.

Citaat fantje:
    Voorkant spreekt me niet zo aan, doet me denken aan oorlog en vechten. Terwijl de korte beschrijving achteraan me wel heel erg aanspreekt en duidelijker is wat ik van het boek kan verwachten. Ik ken de auteur en zijn schrijfstijl niet, dus kijk er naar uit om deze te ontdekken.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat tesdro:
    Wat een spannend boek zeg. Ik kan het maar lastig wegleggen. Bij de inschrijving had ik al aangegeven dat ik het iets weg vind hebben van de serie Moordvrouw en dat klopt ook wel. Buiten het boekje om dingen doen wat voor extra spanning zorgt.
    Volgens mij staat er een foutje op blz. 22 waarbij Ruben en Brian door elkaar worden gehaald. Brian ligt op dat moment in het ziekenhuis maar er staat dat Brian de arm van de politieagent loslaat wat dus niet klopt.

Citaat Elly:
    Het verhaal leest lekker snel net als bij de Baantjer boeken en de boeken De Waal en Baantjer. Alleen hoop ik hier wat meer diepgang in te vinden. Ga nu weer verder met lezen, als iets me opvalt, meld ik me.

Citaat kessel45:
    Wat ben je snel vertrouwd met iedereen. Veel spanning en langs de regeltjes door, allerlei zaken proberen te regelen. Toppie. Ja, wat tesdro schreef is mij ook opgevallen. Brian kon de arm niet vasthouden omdat hij in het ziekenhuis lag, maar och, zolang we zélf maar weten hoe het zit, maakt het mij niet zoveel uit.
    Nemesis, de Koningin van de wraak. Dank je wel Dikkiedik, wéér wat geleerd.

Citaat bridgeros:
    Het verhaal ontwikkelt zich tot nu toe zoals verwacht, ben nu op pagina 130. Ben nog geen spelfouten tegen gekomen maar ik let daar ook niet op tijdens het lezen. Het boek is spannend en explosief genoeg om daar gewoon overheen te kijken is mijn mening.

Citaat helderinge:
    Opmerkelijke citaten en ook spelfouten heb ik eigenlijk nog niet opgemerkt. Maar in mijn geval is dat meestal een goed teken want dat wil zeggen dat ik helemaal in het verhaal opga. Zo ook hier. Tot nu toe vind ik het erg goed en heb ik moeite het boek weg te leggen. Regelmatig betrap ik mij erop dat ik even een half uurtje zou gaan lezen in bed en dat het ineens al half twee in de nacht is. Dat zijn wel kenmerken van een lekker verhaal.

Citaat jajansen:
    Begint goed en spannend. Wat mij opvalt zijn de afkortingen zoals pd, fo of olvg. Ik kan mij voorstellen dat deze afkortingen niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Nemesis is uiteindelijk door 10 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 21e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,13 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Nemesis van Simon de Waal geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,40
    2. Plot: 8,05
    3. Leesplezier: 8,65
    4. Schrijfstijl: 8,25
    5. Originaliteit: 7,60
    6. Psychologie: 7,80

Gemiddelde puntenwaardering: 8,13

Een impressie van de antwoorden die Simon de Waal gaf op lezersvragen:

Kaatje vraagt:
    Hoi Simon, het begin van het boek is direct vol actie en spannend. Realistisch beschreven ook. Heb jij dit ‘in het echt’ ook weleens meegemaakt?

Simon de Waal antwoordt:
    Ik heb in het echt niet letterlijk zoiets meegemaakt, maar wel genoeg situaties waardoor het voor mij niet echt heel moeilijk is om zoiets vrij realistisch op te kunnen schrijven. Fijn dat het begin je beviel!

dikkiedik vraagt:
    Dag Simon, de bom die werd gebruikt was geavanceerd, waar haal jij de kennis op om dat zo goed te beschrijven?

Simon de Waal antwoordt:
    Dat is een mengeling van kennis die ik zelf al had, en enige fantasie – om te zorgen dat het leest als iets dat nooit in het echt is gebeurd, maar wel had kunnen gebeuren (of elk moment kan gebeuren, op zo’n manier).

Kaatje vraagt:
    Hoi Simon, wil jij vertellen hoe je van idee tot een verhaal komt? Waar je je inspiratie vandaan haalt is duidelijk. Als je moest kiezen tussen recherchewerk en schrijven, wat zou je dat dan zijn? Alvast bedankt weer,

Simon de Waal antwoordt:
    Hoi Kaatje, een verhaal komt op een gegeven moment vanzelf. Het is voor mij niet te zeggen waar en wanneer dat gebeurt, het kan ineens in je hoofd ontstaan, of je leest of hoort ineens iets wat iets in je hoofd triggert. Dan denk je: daar zit een goed verhaal. En als ik eenmaal een beginidee heb, iets waarvan ik weet dat dat de lezer het verhaal in zal sleuren, dan kan ik beginnen. Dan hoef ik niet eens te weten hoe het verhaal zal eindigen, dat komt dan wel tijdens het schrijven.

En kiezen tussen schrijven en recherchewerk is heel moeilijk, het is tot nu toe een prachtige combinatie van twee dingen die ik allebei heel erg graag doe. Zo verschillend en allebei op hun eigen manier erg mooi om te mogen doen.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Simon de Waal, klik hier

Citaat tesdro:
    Ik vind de karakters goed neergezet. Brian is de weg kwijt na de explosie maar hij doet ook goed werk bij de voetbalclub waar hij helemaal in op gaat. Omar heeft iets bijzonders door bijvoorbeeld in de auto te blijven zitten tijdens de uitvaart van Mark. Ruben en Daniëlle zijn normale mensen waar weinig over te vertellen valt. Bij Lars had ik het idee dat ik die niet kon vertrouwen, want hij zou corrupt zijn maar uiteindelijk verricht hij toch goed werk. Aisling Lam, De Pool, de kleine mol en Filip Jurado zorgen voor spanning en denken slimmer te zijn dan de rest maar dat valt vies tegen.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Elly:
    Ik had wel verwachtingen, ik vermoedde dat het beter geschreven zou worden dan Baantjer dat altijd volgens een bepaalde format geschreven werd volgens mij. Een beetje zoals Bureau Raampoort. Die verwachting is uitgekomen, meer verhaal, lastiger plot.
    Het boek voldeed deels aan mijn verwachting, ik had, gezien de cover, nog meer spanning verwacht. De schrijfstijl was duidelijk in korte zinnen, waardoor er vaart in het boek zat. In een thriller zie ik dat graag. Ik heb al eens een boek van Simon de Waal gelezen, en ga in de toekomst ook zeker nog meer titels van hem lezen.
    Beoordeling: 7,17

Citaat Kaatje:
    Het verhaal voldoet helemaal aan mijn verwachting. De spanning vloeit vanaf de eerste bladzijde. De schrijfstijl vind ik passend; een stoere, harde, realistische wereld die ik zo voor me zie. Mijn favoriete personage? Dat is Sylvia. Zij is een sterke vrouw, weet wat ze wil en gaat daar helemaal voor. ik ben van plan om ook de volgende boeken van Simon de Waal te lezen.
    Beoordeling: 7,83

Citaat helderinge:
    Nou ja, ik heb dus eerder het miniboekje Vector gelezen en dat was naar mijn mening vrij hard emotieloos en spannend maar wel zeer mannelijk zonder al te veel diepgang en details geschreven. Dat verwachtte ik dus ook hier. Het verhaal heeft echter veel meer. Het is met meer details geschreven. Dat kan natuurlijk ook want het verhaal is langer. Verder vind ik dit verhaal niet zo bot en mannelijk maar toch wel wat gedetailleerder en hier en daar gevoeliger.
    Beoordeling: 7,50

Citaat fantje:
    Ik vind het verhaal oke, maar miste soms toch nog iets. Een extra persoon, een twijfelgeval, kan het niet echt duiden. Ik had ergens verwacht dat er toch iemand het moeilijk zo krijgen met hun keuze om het recht in eigen handen te nemen. Schrijfstijl is oke: duidelijk, krachtig en kort. Prima.
    Beoordeling: 7,58

Citaat dikkiedik:
    Mijn favoriete personage is Lars. Dat komt omdat er een aantal dingen met hem aan de hand zijn die zijdelings worden aangestipt. Zijn ontslag, wat is daar precies mee aan de hand? Hij is ziek, heeft waarschijnlijk niet meer lang te leven? En wat is zijn motivatie om op deze manier aan de zaak te kunnen werken? Het boek is  te spannend om weg te leggen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Amarins:
    Ik ken de auteur helemaal niet dus ben zonder verwachting gaan lezen. Ik had geen verwachting, dus voldoen gaat niet echt denk ik. Maar een super boek is het wel, spannend, een vlot te lezen boek. De personages zou ik niet willen veranderen, ze zijn goed zoals ze zijn en dat maakt het verhaal zo mooi! Overigens had ik het wel erg te doen met Brian, hij is er psychisch zo slecht aan toe, dat doet mij als lezer gewoon pijn. Een heerlijk leesbaar verhaal.
    Beoordeling: 8,33

Citaat bridgeros:
    Het einde had ik niet verwacht. Ik heb het boek bij vrienden en familie aangeraden, die hebben hem ook al uit. Het is spannend explosief en je wilt door blijven lezen. Niet alles was echt geloofwaardig maar over het algemeen: goed verhaal, goed einde.
    Beoordeling: 8,50

Citaat kessel45:
    Ja het verhaal is geloofwaardig. Misschien een halve eeuw geleden nog niet, wie zou het in zijn hoofd halen een moord te plegen in het hol van de leeuw, maar in deze tijd kan men zéker zoiets verwachten en staat niemand er meer van te kijken. De ontwikkeling had ik absoluut niet verwacht. Was ook erg verbaasd. Heel erg tevreden. Had nooit van Simon gehoord, maar het verhaal sprak me erg aan. Begon spannend en eindigde spannend en natuurlijk het tussenstuk deed er niét voor onder.
    Beoordeling: 8,83

Citaat jajansen:
    Omar intrigreert mij, ondoorgrondelijk, betrouwbaar en tot heel veel in staat. Stille waters hebben diepe gronden. Het is een logische verhaallijn. Goed opgebouwd. Vlot geschreven, gemakkelijk leesbaar en vol spanning. Ja, ben zeer tevreden, zelfs boven verwachting.
    Beoordeling: 8,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

claudje744
    Angela93
    Erna
    bridgeros

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.