Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 42: Meesterdeal Verslag leesclub Meesterdeal van Marlen Beek-Visser

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #8043 |

Leesclub 42, Meesterdeal – Marlen Beek-Visser

Inleiding

Het verhaal: Meesterdeal

Een dochter, een docent, een verhouding, een dode docent.

Als Bo van Lierop ontdekt dat haar 16-jarige dochter Eva een verhouding heeft met haar mentor van school, een man van tweeënveertig, lopen de spanningen binnen het gezin hoog op. Bo’s echtgenoot Adam dreigt met onorthodoxe maatregelen die de situatie alleen maar zouden verergeren.

Yannick, de ongrijpbare vriend van Eva, die sinds enige tijd onderdeel uitmaakt van hun gezin, heeft een geheel eigen wijze van reageren. Het feit dat Bo en Adam al jaren een geheim met zich meedragen, een geheim dat zij beter eerder hadden kunnen vertellen, maakt de situatie er niet eenvoudiger op. Is dat de reden dat Adam zich steeds vreemder gaat gedragen?

Bo’s enige uitvlucht is haar vrijwilligersbaantje bij de Hulplijn en in het bijzonder Emiel, een cliënt met wie ze een band opbouwt en bij wie ze haar hart kan luchten. Emiel trekt zich Bo’s situatie aan en weet wel een manier om haar te helpen. Net als Bo op het punt staat om de confrontatie met Eva’s mentor aan te gaan, gebeurt er iets wat een schok van ontzetting teweegbrengt. Wie kan Bo nog vertrouwen? Haar dochter die het liegen tot tweede natuur heeft verheven? Haar man, die steeds verder van haar af drijft? De ongrijpbare Yannick? En Emiel, is die ooit wel te vertrouwen geweest?

De schrijver: Marlen Beek-Visser

Marlen Beek-Visser debuteerde in 2015 met de uitstekend ontvangen thriller Stem!. (ondertitel: als deelname aan een talentenjacht een obsessie wordt). Eerder werd een vijftiental verhalen van haar hand gepubliceerd in evenzoveel verhalenbundels.

Marlen woont en werkt in Leiderdorp. Marlen is zeer gedreven in haar pr-activiteiten: in haar debuutjaar signeerde zij in zo’n veertig boekwinkels, gaf interviews op (regionale) radio en tv, organiseerde workshops schrijven, trad meerdere malen op als spreker en werd gevraagd als interviewer. Zij is een van de oprichters van het schrijverscollectief Moordwijven. Een collectief van vijf thrillerauteurs die elkaar willen versterken en zich willen onderscheiden door een herkenbaar gezicht te vormen naar lezers, media en de boekhandel.

De lezers:

Lezer 1: Anitadegroot, 48 jaar
    Ik wil me graag opgeven voor deze leesclub. Ten eerste omdat Marlen een Moordwijf is en de vorige moordwijf schreef het Dossier en dat was inderdaad een groot cadeau om te lezen en de moordwijven zijn stuk voor stuk toppers en maken voor mij het heel leuk om nederlandse schrijfsters te lezen.
    Zelf heb ik een dochter die over 2 weken 15 wordt, door haar en mijn eigen ervaringen zie ik de wereld verharden maar ook dat soapverhalen langzaam aan het normale leven binnen komen. Ik zie om me heen dat kinderen al meer 2 petten op hebben naar school zijn ze hoe ze echt zijn en thuis praten ze met papa en mama mee of antwoorden niet echt dat de ouders geen idee hebben waar hun kind mee bezig is en laten we eerlijk zijn je ga van het beste uit en niet dat je kind liegt en dat maakt voor mij het verhaal zo bijzonder en dat ik Meesterdeal wil lezen.

Lezer 2: nini_ingrid, 49 jaar
    Omdat Meesterdeal mijn interesse opwekt omdat ik wil weten waarom deze titel gekozen is. Is het omdat de dochter iets met haar meester heeft of zit er nog meer achter en wat gebeurd er want het is toch een thriller, dat zou ik allemaal te weten willen komen.

Lezer 3: tesdro, 37 jaar
    Toen ik de korte samenvatting las, dacht ik dit wordt een boek met veel psychologie. Daar hou ik van. Ik ben benieuwd waar de titel Meesterdeal op doelt. Is het letterlijk de meester van school of misschien wel een hele goede deal maar in wat dan? Zal het huwelijk van Bo en Adam standhouden en komt het goed met dochter Eva en haar vriendje de meester? Ik lees dus graag mee om al mijn vragen beantwoord te krijgen.

Lezer 4: Wendy, 35 jaar
    Dit is ook weer zo’n schrijfster waarvan ik de naam veel tegen komen op social media en goede dingen over lees maar waarvan ik zelf nog niks heb gelezen. Dit zal ik wel graag willen vandaar dat ik me inschrijf. De korte inhoud spreekt me erg aan en maakt me erg benieuwd. Wat bezielt de 42-jarige mentor om iets te beginnen met een 16 jarig meisje? Wat voor maatregelen neemt de vader? Wat voor geheim dragen Bo en Adam met zich mee? Wie is Emiel? Het roept veel vragen op, maakt erg nieuwsgierig en ik zou het graag willen lezen om achter de antwoorden te komen. Het lijkt me een erg goed boek (ook gezien de goede recensies). Het lijkt me heel leuk dit boek te bespreken met de leesclub!

Lezer 5: kareltje, 48 jaar
    Ik kan me voorstellen dat het spannend is voor een ouder om met een veranderend kind om te gaan in de puberteit, maar het verhaal van Bo lijkt zo’n horrorverhaal, waarin alles wat “zeker” leek, weg lijkt te glijden. Maar ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal tot een thriller wordt en maak graag kennis met Marlen als schrijfster!

Lezer 6: sillyruns, 50 jaar
    Alleen de titel van het boek maakt al dat ik me wil inschrijven voor deze leesclub. Als docent (en stiefmoeder van een bijna 16-jarig meisje) die houdt van spannende boeken kan dat ook niet missen. Ook de aanbevelingen klinken veelbelovend. De teaser werkt…wie kan Bo nog vertrouwen? En….hoe kijk ik na afloop van het boek naar mijn collega’s?

Lezer 7: Jacobaan, 54 jaar
    Marlen Beek-Visser is voor mij (nog) een onbekende in het thrillerwereldje. Toen ik de mail voor deze leesclub binnen kreeg ben ik me eens gaan oriënteren op deze auteur. Ik hou zo wie zo van een thriller die ook realistisch is geschreven en waarin veel spanningsmomenten zitten die zich in een hoog tempo opvolgen.  Kan me in deze verhalen veel beter inleven.
    Het verhaal zoals op de flaptekst staat vermeld, roept bij mij direct herkenning op. In mijn puberjaren werd ik in mijn klas ook geconfronteerd met een relatie tussen leerling en leraar. Alle tumult kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren. Vooral ook met de ouders van de leerling die ik kende. En ook het dilemma; Wat is goed en wat is fout?
    Omdat dit verhaal bij mij herkenning oproept, de cover van het boek mij aanspreekt en de recensies lovend zijn hoop ik te mogen deelnemen aan deze leesclub. Voor mij de perfecte manier om kennis te maken met Marlen Beek-Visser.

Lezer 8: alegna, 27 jaar
    Een heftige achterzijde van het boek, dat moet ik toegeven. Veel namen en een wirwar aan activiteiten. Hoe gaat dit leiden tot een compleet zinderend verhaal? Wat een emoties moeten er in dit boek loskomen bij de personages, hier ben ik onwijs nieuwsgierig naar. En wie heeft de moord gepleegd, er zijn veel mensen met een mogelijk motief. Wat een vragen brengt enkel de achterzijde al bij je op zeg. Dat is al het melden waard! Ik zou het onwijs graag lezen om te kunnen genieten van een verhaal vol leugens, spanning en sensatie. Het lijkt me een psychische thriller, waarbij je enorm meedenkt met de personages. Heerlijk.

Lezer 9: sanhan, 44 jaar
    Afgaande op de goede commentaren over Stem! verwacht ik dat Meesterdeal een spannend en interessant boek zal zijn. Daar wil ik een (meester)deal voor aangaan.

Lezer 10: lezer, 54 jaar
    Uiteraard omdat ik graag thrillers lees en omdat ik vind dat de vorige leesclubs waaraan ik deelnam (bedankt Cees) extra leesplezier opleveren door het delen van de ervaringen. Anderen zien zoveel meer en anders dan jezelf, en dat neem je dan toch maar mooi mee. Ook het directe contact met de schrijver(s) is geweldig. Maar ook omdat ik “schrijverscollectief Moordwijven” zo ronduit onbeschaamd aantrekkelijk en intrigerend vind. Bovendien spreekt het verhaal me enorm aan: ik heb er niks maar dan ook helemaal niks mee gemeenschappelijk, een boek puur als ontspanning lezen tijdens de zomermaanden: heerlijk. En als laatste: mijn vrouw wordt gek als ik boeken bijkoop want er staan er hier al meer dan 10.000 maar als ik het krijg voor een recensie dan begrijpt ze het (nog) wel.

Lezer 11: Babette, 40 jaar
    De mail met daarin de aankondiging van Leesclub 42, Meesterdeal van Marlen Beek-Visser kwam precies op het moment dat ik nog aan het nadenken was over een originele motivatie om me aan te melden voor de leesclub met het boek Uitverkoren van Linda Jansma. Dit gooide voor mij ineens alles om en heb ik besloten om me niet voor die leesclub aan te melden, maar om een originele motivatie te bedenken voor deze leesclub. Inmiddels een week aan het denken geweest en ik kan niet anders dan zeggen dat ik actief deel zal nemen aan de leesclub, een zo geweldig mogelijke recensie zal schrijven. Thrilllzone is dan een mooie recensie rijker en ik heb een, naar ik verwacht, geweldig boek mogen lezen. Als dat geen meesterdeal is!
    Het boek heb ik al zoveel op sociaal media voorbij zien komen en alleen maar positieve berichten gelezen, dat ik nu toch wel erg nieuwsgierig ben geworden. Met twee tienerdochters (15 en 12) hoop ik toch echt niet dat zij ooit een verhouding zullen krijgen met een docent. En mocht dat wel zo zijn, dan ben ik benieuwd hoe het in Meesterdeal is verlopen…….

Lezer 12: Severine, 30 jaar
    Het gekozen boek voor deze leesclub is weer een meesterdeal. Deze thriller heeft hele goede recensies reeds gekregen, en daar wil ik graag nog een aan toevoegen.

Lezer 13: Annemie S, 57 jaar
    Heel graag wil ik aan deze leesclub meedoen. Na de opvoeding van drie zonen, die ooit alle drie tegelijk pubers geweest zijn, kan ik me veeldig voorstellen hoe spanningen binnen een gezin zich kunnen ophopen. Tot een ‘thriller-verhaal’ toe. Omdat ik als enig meisje ben opgegroeid tussen vier broers, en ik mij nog heel goed mijn eigen puberale gedrag kan herinneren, boeit dit verhaal mij enorm. Heel graag zou ik met dit boek in een leesclub willen zitten. Samen komen we er wel uit!!!

Lezer 14: CindyK, 44 jaar
    Ik wil mij heel graag inschrijven voor deze leesclub. Het boek staat al een poosje op mijn lijst maar helaas is mijn portemonnee het er niet mee eens. Best zielig voor mij. Ik ga duimen!

Lezer 15: Bryan Fohler, 31 jaar
    Ik wil deelnemen omdat het verhaal me erg aanspreekt. Dit boek staat al een hele tijd op mijn verlanglijst. Daarnaast lijkt het me leuk, om met andere lezers te discussiëren over dit boek. En zo wellicht ook dingen te ontdekken die ik anders wellicht niet opgemerkt zou hebben.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Cece

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het tweeënveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Meesterdeal, geschreven door Marlen Beek-Visser, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Ellessy.

Marlen Beek-Visser debuteerde in 2015 met de uitstekend ontvangen thriller Stem!. (ondertitel: als deelname aan een talentenjacht een obsessie wordt). Eerder werd een vijftiental verhalen van haar hand gepubliceerd in evenzoveel verhalenbundels. Zal ze met Meesterdeal een sprong voorwaarts maken?

‘Leuke cover en je hebt echt het idee dat je een boek gaat lezen wat over een meester gaat met het krijtbord en de titel van het boek geschreven met krijt’ zegt tesdro voor het lezen.  Ook kareltje vindt de cover mooi: ‘Daar blijkt uit dat school een rol gaat spelen. Bij het stoeltje moet ik aan leerlingen denken, maar ook aan een strafstoeltje’ vervolgt hij.

Voor het lezen zegt Babette dat ze een boek verwacht waarin niets is wat het lijkt, dat de persoon die het slachtoffer is of wordt niet de docent zal zijn. Zal haar verwachting uitkomen? ‘
    ‘Ik hoop op een spannend verhaal’ zegt sillyruns. ‘Goed in elkaar gezet. Met duidelijke verwijzingen naar het onderwijs’. Evenals als de andere verwachtingen mogen we hopen dat iedereen zo zijn of haar gelijk krijgt.

Tijdens het lezen zegt Wendy: ‘Het boek leest heel vlot weg, de verhaallijn is interessant en spannend. De schrijfstijl is ook fijn waardoor het verhaal makkelijk leest’.
    Veel lezers, zoals Annemie S vinden het verhaal soms nogal vergezocht, maar zegt ze: ‘Ik vind het een goed verhaal, uitnodigend en spannend’. Maar Annemie S, de berichten in de kranten, tijdschriften en tv, laten helaas met regelmaat zien dat de waarheid vaak niet zo ver weg is als het lijkt.

sanhan zegt na het lezen: ‘Op voorhand dacht ik door te hebben hoe het in elkaar zat, maar ik kwam toch voor verrassingen te staan’. ‘Het plot was erg verrassend en zag ik in de verste verte niet aan komen’ zegt Jacobaan. ’De vele wendingen in het verhaal zorgden ervoor dat ik geregeld op het verkeerde been werd gezet’.  Bryan Fohler zegt dat Marlen er een nieuwe fan bij heeft: ‘de schrijfstijl vind ik erg goed van Marlen, dit omdat er wel dingen prijs gegeven wordt echter blijft er genoeg te raden over waardoor de spanning in het hele verhaal aanwezig blijft’.

Na zoveel mooie woorden wordt iedereen vast nieuwsgierig naar alle meningen! Dus, op naar de leesclub!

Voor het lezen:
    In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Bryan Fohler:  
    Over de cover heb ik eigenlijk geen op of aanmerkingen, ik vind hem zelfs zeer aantrekkelijk. Vooral als ik naar de cover kijk met de titel in me achterhoofd. Ik vind hem erg pakkend. Ik verwacht een spannend boek aangezien het een thriller is, mijn hoge verwachtingen komen mede doordat de tekst van de achterflap mij erg spannend lijkt.

Citaat tesdro:
    Leuke cover en je hebt echt het idee dat je een boek gaat lezen wat over een meester gaat met het krijtbord en de titel van het boek geschreven met krijt. Het stoeltje is ook echt een schoolstoeltje. Het verhaal lijkt mij leuk, spannend, interessant en een hoop psychologie. Ik ben benieuwd waar de titel Meesterdeal op doel.

Citaat Babette:
    Ik verwacht een boek waarin niets is wat het lijkt, dat de persoon die het slachtoffer is/wordt niet de docent zal zijn. Maar ook een verhaal wat laat zien wat een verhouding tussen een kind en docent voor gevolgen heeft voor het vertrouwen binnen het gezin.

Citaat alegna:
    Ik verwacht een spannend boek. En ik ben zo benieuwd of er een moord aan te pas komt of waardoor dit boek dan zo spannend is! Verwacht veel emoties omdat de familie dicht bij elkaar leeft. De ouders met dochter en haar vriendje.

Citaat kareltje:
    Ik vind de cover mooi. Daar blijkt uit dat school een rol gaat spelen. Bij het stoeltje moet ik aan leerlingen denken, maar ook aan een strafstoeltje. Deze auteur is nieuw voor me. Ik lees dat ze verhalenbundels heeft geschreven. Dat is niet mijn genre. De thrillers echter wel en haar eerste is goed ontvangen. Ik verwacht een laagdrempelig boek met spannende verhaallijnen.

Citaat sillyruns:
    Ik hoop op een spannend verhaal. Goed in elkaar gezet. Met duidelijke verwijzingen naar het onderwijs. Misschien wat herkenning (al hoop ik niet op herkenning in de gruwelijke zaken). Verder denk ik gezien de tekst op de voor- en achterkant dat er heel wat frustrerende momenten gaan voorkomen.

Citaat lezer:
    Mooie cover met een kale stoel als strafbankje en een ouderwets bord vol krijtvegen. Pure nostalgie. Ok verwacht geen “leuk” verhaal en ook geen thriller waar het bloed van af druipt. Ik vermoed dat psychologie een belangrijke rol zal spelen en hoop op verwikkelingen waarbij ik steeds op het verkeerde been gezet word door onverwachte plotwendingen.

Citaat sanhan:
    Cover: Die doet me denken aan de tijd dat ik zelf nog op de schoolbanken zat, het zicht op een schoolbord met krijtvegen, zelfs de stoel komt me bekend voor. Met de korte inhoud heb ik een idee waar het naartoe gaat gaan, maar misschien ook weer niet… Ik hoop dat ik voor verrassingen kom te staan.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Severine:
    Tot nu toe voldoet het verhaal aan mijn verwachtingen. Al zijn er ook zaken die ik niet verwachtte, maar die geven juist een positieve draai aan het verhaal. “ Bo voelt het maagzuur aankloppen in haar keel”–> ik vind dit goed en speciaal omschreven, zo heb ik het nog nooit eerder gehoord of gelezen.

Citaat Annemie S:
    Ik vind het een goed verhaal, uitnodigend en spannend. Maar soms vind ik het toch nogal vergezocht naar het ongeloofwaardige toe. Het is goed geschreven en is lekker spannend tot het laatste toe. Het is wat ik verwachtte van een thriller, op sommige té vlug op elkaar volgende situaties die ik bijna onmogelijk achtte om mee te maken in één en hetzelfde gezin.

Citaat Jacobaan:
    Meteen vanaf het begin werd ik het verhaal ingezogen. Het is zeker een realistisch verhaal over o.a. relaties, emoties, gevoelens, moederliefde, angst en verraad. Dit wekte direct mijn nieuwsgierigheid en door de samenhang van alle elementen ontstaat er een sterke spanningsboog waardoor ik zelf mijn theorieën er op los ging laten.

Citaat nini_ingrid:
    Het boek zelf is heel spannend en je wilt echt wel weten hoe het verder gaat en afloopt, alleen jammer dat er teveel gebeurd op het einde waardoor het voor mij te ongeloofwaardig overkomt.

Citaat Anitadegroot:
    Ik vind het verhaal beklemmend geschreven en ik moet me echt zetten tot lezen maar dat komt ook denk ik dat ik zelf een dochter van 15 heb en ik mezelf identificeer met Bo maar aan de andere kant vind ik dat ook de kracht van het boek, dus ik blijf doorlezen.

Citaat Wendy:
    Het boek leest heel vlot weg, de verhaallijn is interessant en spannend. De schrijfstijl is ook fijn waardoor het verhaal makkelijk leest. Toch vind ik dat er wel heel veel gebeurd in korte tijd.

Citaat Cece:
    Eenmaal begonnen in het verhaal trok het me wel aan en wilde ik verder lezen. De vader en dochterband, hoe gaat dit verder uitpakken. Is het waar wat er beweerd wordt en kloppen alle details. Daar kom je alleen achter als je het verder leest.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Meesterdeal is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 42e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,12 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Meesterdeal van Marlen Beek-Visser geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,00
    2. Plot: 7,89
    3. Leesplezier: 8,32
    4. Schrijfstijl: 8,43
    5. Originaliteit: 8,25
    6. Psychologie: 7,82

Gemiddelde puntenwaardering: 8,12

Wat vindt Marlen Beek-Visser van deze leesclub?

Toen Cees me berichtte dat hij 15 recensie-exemplaren van Meesterdeal bij de uitgever had losgepeuterd, had ik niet kunnen bedenken dat ik op zoveel verschillende momenten feedback zou krijgen op mijn boek. Thrillzone is de leesclub waarvan je als auteur het langst plezier hebt: week-in-week-uit kon ik checken of er nieuwe berichten klaarstonden. En elke keer was ik blij verrast door jullie mening. Wat ik het vaakst teruglas was dat Meesterdeal een boek is dat uitnodigt om door te lezen en dat jullie de personages levensecht vonden en af en toe behoorlijk irritant. Het is gaaf om te lezen dat de karakters van deze verzonnen personages blijkbaar dit soort gevoelens kunnen oproepen bij lezers.

Qua opbouwende kritiek kwam een paar keer terug dat er erg veel gebeurt in Meesterdeal en werd de vraag gesteld of dat nog wel geloofwaardig is. Het grappige is dat ik tijdens het schrijven op een bepaald moment een schrijfdip had omdat ik dacht dat er te weinig gebeurde in mijn thriller. Ik was bang dat het verhaal te saai was. Gelukkig hebben jullie en ook andere lezers me ervan overtuigd dat dit niet het geval is. Overigens gebeuren in het echte leven soms dingen die verre van geloofwaardig zijn.

Ik ben blij met jullie feedback en vond het een leerzaam proces! Verder vind ik het tof dat de meesten van jullie mijn debuutthriller Stem! ook willen lezen.

Bedankt voor jullie inspanningen en wellicht tot een volgende leesclub! Cees, hartelijk dank voor de perfecte organisatie!

Getekend: Marlen Beek-Visser.

Een impressie van de antwoorden die Marlen Beek – Visser gaf op lezersvragen:

Jacobaan vraagt:
    Hallo Marlen, allereerst mijn complimenten voor het boek, ik heb er echt van genoten, alléén veel te kort. Boek is binnen 1,5 dag uitgelezen. Hoe presteer je het steeds weer om levensechte ‘personages’ neer te zetten? Hoe ontstaan deze gedurende een voorbereiding op een boek?
    In je nawoord vertel je waar je inspiratie voor dit verhaal vandaan is gekomen. Mijn vraag is nu eigenlijk wat voor research heb je allemaal gedaan om het verhaal feitelijk geloofwaardig te maken? Heb je ook slachtoffers, ouders van slachtoffers en daders gesproken? Je bent zelf ook moeder van 2 kinderen, kan je jezelf ook in de rol van Bo inleven als jezelf deze situatie als moeder zou overkomen of op welke manier zou jij hier mee omgaan?
    Ben heel benieuwd naar je reactie. Fijne dag nog en groetjes, Jacobaan

Marlen Beek-Visser antwoordt:
    Dag Jacobaan, dank je voor je complimenten. Gaaf om te horen dat Meesterdeal je heeft weten te boeien. Hier zijn mijn antwoorden op jouw vragen:
    In de voorbereiding op mijn boek besteed ik niet veel tijd aan het creeren van de personages. Vaak schrijf ik maar enkele kenmerken op in de synopsis, zoals leeftijd en beroep. Terwijl ik schrijf groeien de personages onder mijn typende vingers en kleur ik ze verder in, vooral door wat ze zeggen en doen. Ik houd niet zo van uitgebreide beschrijvingen, dat haalt de vaart uit het verhaal. Grappig detail: toen ik mijn manuscript inleverde bij de redacteur, merkte zij op: hoe ziet Bo er eigenlijk uit? Je hebt nergens iets beschreven over haar. Dat vond ik toch ook wat karig, vandaar dat ik haar ergens blond (of donkerblond?) haar heb gegeven. Natuurlijk komen personages niet uit de lucht vallen en gebruik je bewust of onbewust altijd een mix van karaktereigenschappen van verschillende mensen die je kent.

Qua research heb ik een journalist gesproken die een uitgebreid artikel in het blad Linda had geschreven over relaties tussen leerlingen en docenten. Ze had de leerlingen op latere leeftijd opgezocht en gevraagd wat die relatie met hen heeft gedaan. Een van die leerlingen, inmiddels een vrouw van eind veertig heb ik persoonlijk gesproken. Ze was nog steeds met haar toenmalige, vijftien jaar oudere docent samen en erg gelukkig.

Je vraagt wat ik zelf had gedaan in Bo’s plaats. Onze dochter van nu bijna achttien was zestien toen ik Meesterdeal schreef. Ik had het (puber)researchmateriaal voor mijn neus rondlopen, dus dat hielp me om het personage van Eva in te kleuren. Onze dochter is ook iemand die de discussie niet schuwt, maar gelukkig is ze een stuk opener dan Eva. Ze vertelt me ongeveer alles en dat geeft vertrouwen. Ik zou in Bo’s plaats veel meer in gesprek zijn gebleven met Eva. Ik zou haar vragen of ze echt gek was op die docent en haar gevoel erkennen, maar haar tegelijkertijd wijzen op het risico van machtsmisbruik. En ik zou meer optrekken met mijn partner in de eventueel te nemen stappen, hoe lastig dat ook is als je het niet met elkaar eens bent. Of ik direct naar de schoolleiding zou stappen dat vind ik een lastige vraag. Eva werd niet gedwongen door de docent, hoewel ze wel kwetsbaar was. Ik denk dat ik toch eerst die docent zou willen spreken. Ik zou willen weten wat voor man het was en wat zijn drijfveer was (liefde of misbruik). Ik zou hem ook zeggen dat de schoolleiding hiervan op de hoogte gesteld moet worden, omdat het strafbaar is. De manier waarop hij zou reageren, zou bepalend zijn voor eventuele vervolgstappen.

Annemie S vraagt:
    Dag Marlen, wow, wat een verhaal. Het schrijven zit je duidelijk in het bloed! Bedankt dat je dat dan met ons -lezers- wil delen. Ik hád een vraagje maar heb daarop het antwoord al gevonden in je nawoord. Maar graag misschien toch nog een antwoordje op mijn ander vraagje. Wat ik me afvroeg is waar je je op baseert als je een eigenschap omschrijft van een ‘Borderline’ karakter? Ga je dan als schrijfster ook écht te rade bij mensen die het écht kunnen weten of eerder googlen of medische boeken raadplegen? Zo ook met de aaneengroeiende vingers? Hoe gaat een schrijfster om met psychische of lichamelijke aandoeningen? Bedankt, Annemie.

Marlen Beek-Visser antwoordt:
    Hoi Annemie, dank je voor je bericht. Graag gedeeld, dit verhaal, en ik ben juist blij dat jullie het willen lezen. Wat betreft ziektes en aandoeningen: ik heb in dit geval geput uit eigen ervaring. Iemand in mijn directe omgeving was een Borderliner. Het is inmiddels jaren geleden dat we met elkaar te maken hadden, maar ik had bepaalde gedragingen van haar op mijn netvlies toen ik dit verhaal schreef. En die aan elkaar gegroeide vingers is iets wat onze eigen dochter heeft, maar dan aan haar tenen. Mijn man heeft het ook, maar in mindere mate. Ik vond het wel grappig om deze (onschuldige) erfelijke aandoening een belangrijke rol te laten spelen in het verhaal.
    Als ik zou schrijven over een aandoening die ik niet goed ken, zou ik in eerste instantie de benodigde informatie bij elkaar googelen. Na het schrijven van de eerste versie zou ik een belangenvereniging bellen om meer te weten te komen over de ervaringen van patienten met die aandoening en vragen of ik iemand zou mogen benaderen.

nini_ingrid  vraagt:
    Hallo Marlen, ik heb het boek net uit en het verhaal nam me echt mee maar op het einde vond ik dat er van het goede teveel was. De zelfmoord en dat was dan ineens de vader van Eva, zijn vrouw die zwanger was en dan ook van iemand anders. Al de geheimdoenerij van Adam en dan Bo en Emiel vond ik ook niet realistisch. Vond je het ook niet teveel en waarom er zoveel verschillende verhaallijnen erin? Groetjes Ingrid

Marlen Beek – Visser antwoordt:
    Hoi nini-ingrid, ik begrijp dat je het wat veel vond. Als schrijver ben je steeds op zoek naar balans: als er in een thriller te weinig gebeurt, zakt het verhaal in en daarmee de aandacht van de lezer, als er te veel ontwikkelingen zijn, kan dat iets doen met de geloofwaardigheid. Mijn doel was om een spannend verhaal te schrijven dat uitnodigt om door te lezen en dat de lezer regelmatig verrast of verbaast.
    Als ik het verhaal nu zou schrijven, had ik de zwangerschap van Stens vrouw achterwege gelaten. Het voegt niet zo veel toe. Maar voor de rest sta ik wel achter de verhaallijn. Dat is natuurlijk persoonlijk, dus ik probeer je hiermee ook niet te overtuigen. Overigens gebeuren er in het echte leven regelmatig bizarre dingen die je niet voor mogelijk houdt.
    Bedankt voor je feedback! Voor mij is het nuttig en leerzaam om te lezen wat ieders leesbeleving is. Groet, Marlen

Voor alle vragen aan en antwoorden van Marlen Beek – Visser, klik hier

Citaat Annemie S :
    Het boek heeft een vlotte schrijfstijl, leest vlot en kent een opbouwende spanning. Het plot kwam toch nog onverwacht aan. Aangezien ik een totaal ander beeld gevormd had over de meeste situaties en hun karakters daarin, vond ik uiteraard zowel de opbouw als de structuur van het plot geniaal gevonden en goed uitgedokterd. Bovendien voelde ik me opgelucht. Zoals ik reeds aangaf had ik dit einde niet verwacht, hoewel ik het achteraf gezien wel beter vond kloppen. Het verhaal had vanaf zin 1 mijn volle aandacht. Het boek leest dan ook als een trein.
    Beoordeling: 8.33

Citaat sanhan:
    Heel vlotte schrijfstijl, ik wou steeds maar verder lezen. Op voorhand dacht ik door te hebben hoe het in elkaar zat, maar ik kwam toch voor verrassingen te staan. De spanning wordt door het boek heen mooi opgebouwd, met op het einde een geweldige plottwist.  Ik vond het een aangename schrijfstijl. Het boek kon mijn aandacht de hele tijd vasthouden. De combinatie van de situatie met Eva en Sten en de situatie met Emiel maken het toch wel origineel.
    Beoordeling: 8.00

Citaat kareltje:
    De schrijfstijl van de auteur is prettig en goed leesbaar. Het meest krachtige daarin vind ik de cursieve delen. Hierdoor kreeg ik eerst meer begrip voor Sten. Marlen heeft het boek goed opgebouwd. Het meeste wordt vanuit Bo geschreven en dat past goed bij het opbouwen van spanning, vooral omdat Bo zoveel onmacht ervaart en in beweging komt (zij het niet zo handig). Hierdoor mis je wel de beleving en acties van de andere personages, maar dat maakt de ontknoping des te verrassend. Het boek had niet het hele verhaal mijn volle aandacht. Ik vond het soms lastig om steeds vanuit Bo te lezen. Het is (als mede-moeder) beklemmend om te volgen hoe je de binding met je gezin kwijtraakt. De schrijfstijl van Marlen vind ik goed. Goed leesbare zinnen en taal.
    Beoordeling: 7.92

Citaat Babette:
    Meesterdeal leest als een trein, vlotte, korte hoofdstukken. De schrijfstijl is helder, duidelijk en zeker van deze tijd. Een verrassend plot en goed verzonnen. Meesterdeal heb ik binnen een dag uitgelezen en dat lukt alleen als het je volle aandacht heeft, dus ik kan de vraag: ‘had het je volle aandacht? ‘met een volmondig: “JA!” beantwoorden. Meesterdeal is een uniek boek, vanwege het toch wel actuele en realistische theama. Niet eerder las ik een verhaal waarin het ging om een liefde tussen een docent en een leerlinge.
    Beoordeling: 8.50

Citaat nini_ingrid:
    Ik vind het een vlot te lezen boek en de cursieve tekst vind ik ook prettig omdat je dan weet dat het over Sten gaat en wat hij denkt. De structuur van het plot vond ik een beetje verwarrend en wat teveel op het einde, ik vond precies dat ineens alles bijeen kwam en het was wat ongeloofwaardig. Ik vond het zeker heel boeiend en ik kon het boek niet weg leggen. Ze heeft een hele goede schrijfstijl die het gemakkelijk maakt om het verhaal te volgen

Citaat tesdro:
    De schrijfstijl past goed bij dit verhaal. Niet te ingewikkeld, spannend en het iets wat ook echt zo kan gebeuren. Ik vind het een erg goed boek en verhaal dus ik ben zeker benieuwd naar haar andere boeken. Het plot was spannend en voor mij nog niet compleet. Zo waren de laatste blz. van het boek ook nog spannend. Ik had het niet zo verwacht. Ik had een andere dader in gedachte. Ik vond het boek erg goed geschreven en erg leuk. Het had constant mijn volle aandacht.

Citaat Bryan Fohler:
    Ja, de schrijfstijl vind ik erg goed van Marlen, dit omdat er wel dingen prijs gegeven wordt echter blijft er genoeg te raden over waardoor de spanning in het hele verhaal aanwezig blijft. Ik vond de structuur van het plot goed. De spanning wordt gestaag opgebouwd, om tenslotte op het eind allemaal samen te komen en tot een goed explosief einde te komen. Ik had dit einde niet zien aankomen en had verwacht dat het anders zou aflopen. Stem wil ik graag lezen als ik de volgende keer naar de bibliotheek ga en de toekomstige boeken wil ik natuurlijk ook gaan lezen. Marlen heeft er een nieuwe fan bij.
    Beoordeling: 9.00

Citaat Severine:
    Het boek is erg vlot geschreven, en de afwisseling met het cursieve gedeelte (vanuit Sten zijn standpunt) vind ik erg goed. Ook de dagboekfragmenten waren leuk om te lezen, zo kreeg je iets mee van hoe Eva alles ziet. Het boek is nl voornamelijk vanuit het standpunt van Bo verteld. In het begin was het plot wat voorspelbaar, maar op het einde zat er een onverwachte wending en deze vond ik wel goed. Ik vond het zeker boeiend en het las erg vlot. Aan Marlen: Blijf verder doen zoals je bezig bent. Je hebt er een fan bij.
    Beoordeling: 7.50

Citaat Jacobaan:
    De personages zijn zo ‘levensecht’ beschreven dat je ze zo maar tegen zou kunnen komen in het dagelijks leven. Door de vlotte, makkelijke, toegankelijke en daardoor open en krachtige schrijfstijl is het alsof je het gezinsdrama van dichtbij meemaakte, hierdoor ontwikkelt zich een hoog niveau van spanning. Het verhaal grijpt me meteen bij de keel en er is een hoge spanningsboog aanwezig! Het plot was erg verrassend en zag ik in de verste verte niet aan komen. De vele wendingen in het verhaal zorgden ervoor dat ik geregeld op het verkeerde been werd gezet. Nergens was het voorspelbaar. Erg boeiend ook hoe Marlen de verhaallijnen weer krachtig naar elkaar toe heeft weten te schrijven.
    Beoordeling: 9.50

Citaat sillyruns:
    De schrijfstijl is direct. Niet te ingewikkeld. Duidelijk wat er gaande is en wiens verhaal je leest. Uiteindelijk is het plot voor mij heel bevredigend. Wel vond ik het pad waarlangs dit plot werd bereikt af en toe ongeloofwaardig. Dat uiteindelijk de bad guy het er niet goed vanaf brengt stelt me gerust. Voor mij was het verhaal daarmee volledig rond. Het boek las als een sneltrein. Veel plotwendingen. Veel karakters die allen wat meemaakten. Spanning. Ook al was het soms een beetje te ongeloofwaardig voor me, aan spanning ontbrak het nooit. Een fijn, spannend verhaal om te lezen
    Beoordeling: ??

Citaat Wendy:
    De schrijfstijl past wel bij het verhaal. Het verhaal is makkelijk te lezen en vlot geschreven. En er zit genoeg spanning in het verhaal om geboeid te blijven lezen. Er gebeurde teveel in het verhaal en het uiteindelijke einde vind ik echt ongeloofwaardig. Het was mij allemaal teveel bedacht. Het verhaal wordt wel goed opgebouwd en de spanning blijft gedurende het hele verhaal maar wat er allemaal gebeurd is te veel. Het verhaal op zich was wel boeiend, de verhaallijn op zich was goed vond ik. Leraar wordt verliefd op leerling, familie ziet dit niet zitten. Het was ook heel vlot geschreven waardoor het boek heel makkelijk las.
    Beoordeling: 7.17

Citaat Anitadegroot:
    Goed plot, spannend, heerlijk als je met terugwerkende kracht mag lezen en de puzzel compleet wordt. Er dreigt iets en dat is vanaf het begin voelbaar maar welke kant het opgaat is heel lang onbekend waardoor het verhaal heel spannend wordt. In het begin is er veel informatie wat heel beklemmend is maar na bladzijde 60 komt er vaart in het verhaal waardoor je het in 1 x wilt uitlezen. Ik had dit einde niet zien aankomen. Het is een zeer boeiend verhaal en als je in dezelfde fase zit zelfs heel beklemmend. Marlen schrijft heel prettig, niet moeilijk maar wel levensecht.
    Beoordeling:  7.58

Citaat lezer:
    De korte hoofdstukken samen met de wisselingen van perspectief laten toe dat de chronologie goed gerespekteerd wordt zonder herhalingen of tijdsmanipulaties. En het leest zo ook erg vlot. De plot, zoals Marlen die in haar Nawoord beschrijft, zit goed in mekaar. De setup is goed. Alle elementen worden in de loop van het verhaal aangereikt en komen pas op het einde samen wanneer alles duidelijk wordt gemaakt. Maar dat einde komt, ondanks dat, erg onwaarschijnlijk over. Het is zeker een boeiend verhaal, al moest ik het lezen in het begin een aantal keren onderbreken, niet door de schrijfstijl of zo, maar door de zwaarbeladen inhoud. Dat vind ik ook positief: een boek dat je aanzet tot nadenken en filosoferen.

Citaat Cece:
    Ja, ik vind de schrijfstijl passen. Je voelt de emoties van de personages. Maar ook de irritatie van sommige. Helaas had ik niet mijn volle aandacht over het gehele boek. Later in het verhaal voelde je de down, het naar beneden gaan van het verhaal. Dit irriteerde me wel een beetje, omdat je er in het begin helemaal in zat. Hierdoor heb ik een aantal pagina’s overgeslagen en dit was goed te volgen. Je miste in principe niet veel. Het verhaal opzich is erg goed geschreven aangezien er meerdere meiden hier misschien last van hebben en niet zien hoe gevaarlijk het kan zijn.
    Beoordeling:  8.00

Citaat alegna:
    Evolutie betekent in mijn ogen aanpassingen doen om zo beter te kunnen overleven. Wie doet dit? Met name Eva, Eva zet zich in om voor zichzelf een zo fijn en optimaal mogelijk leven te krijgen. Ze ziet niet in dat de relatie met haar leraar tot weinig zal leiden in de toekomst, maar ze probeert het wel. Het boek leidt je door allerlei emoties en zorgt ervoor dat je steeds verder wil lezen. Wat gaat er gebeuren, wat gaat Bo doen, want heeft Emiel ermee te maken, waarom neemt Emiel Eva mee, gaat Sten altijd ontkennen of toont hij een keer ruggengraat. En dan heb je daar het einde, een twist die je niet verwacht! Het zorgt er ook voor dat je zelf mee gaat denken, nu gaat dit gebeuren, maar de schrijfster draait het dan zo, dat heel je gedachten niet meer kloppen.
    Beoordeling: 8,17

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

sillyruns

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.